Deset nepřátel globalizace

Charles Reitz

(Velmi zkrácený překlad původní studie Charlese Reitze, který získala PO SDS na jedné své besedě. Není zcela jisté zda Reitz své názory myslí vážně.)

Dnešní stadium globalizace světové ekonomiky a politiky představuje objektivní, postupný, nezvratný a nezávislý souhrn procesů a jevů vyvolaný technickým a technologickým rozvojem lidstva, který se promítá do ekonomických, politických a společenských systémů. Zatím co rozvoj vědy, techniky a informačních technologií postup globalizace urychlují, existuje naopak řada přirozených i umělých nepřátel globalizace, kteří se její postup snaží brzdit. Proces globalizace využívající vědy, techniky a informačních technologií je dnes hlavní dynamickou silou ekonomického růstu. Má-li lidstvo pocítit blahodárné efekty globalizace, je třeba všemi silami likvidovat nepřátele globalizace. Likvidace nepřátel globalizace by měla probíhat pokud možno plošně a mělo by při ní být použito nejen politických a ekonomických, ale v globálním zájmu také vojenských prostředků.

Reitz, který je horlivým propagátorem urychlování procesu globalizace dále popsal následující nepřátele globalizace, které je třeba postupně odstraňovat, a které by se měly stát součástí státních strategií:

  1. Nacionalismus  a  upřednostňování  národních  zájmů.  Existence  národních  států  by   neměla nikterak zasahovat do podmínek, které globalizace potřebuje, aby mohla neomezeně a nerušeně fungovat bez ohledu na národní a státní hranice. Národní a státní zájmy se musí podřídit zájmům globálním. Nepřípustná je tolerance jakýchkoli projevů nacionalismu, zejména jeho extrémních projevů. Nepřípustné jsou občanské, národní a národnostní konflikty. Mezinárodní společenství by mělo proti všem extrémním projevům tohoto typu ihned zasahovat.

  2. Podřizování ekonomické demokracie politické demokracii. Politika by měla vytvářet prostor pro globalizaci a ne se snažit o její usměrňování a řízení. Je třeba nastolit rovnost politické a ekonomické demokracie a eliminovat dosavadní podřízenost ekonomické demokracie politické demokracii. Rozhodování vlastníků podle velikosti majetku musí mít v ekonomice prioritu před politickým rozhodováním a ekonomická politika státu se musí naučit zájmy vlastníků globálně prosazovat a chránit. Jednou z priorit státu by měla být statní ochrana investic soukromých vlastníků.

  3. Náboženský a politický fundamentalismus. Státy a mezinárodní společenství by se měly stát účinným nástrojem potlačování všech forem a projevů náboženského a politického fundamentalismu a zejména jeho krajních projevů, např. osvobozeneckých hnutí, občanských válek, náboženských a politických revolucí, teokratických forem řízení státu, totalitarismu, fundamentalistických politických a sociálních ideologií  a utopií, náboženský a fundamentalistický motivovaného násilí a terorismu, atd. Stát by měl tomu čelit důsledným potlačováním všeho, co směřuje k omezování politických, ekonomických a náboženských svobod a universálnosti politické a ekonomické demokracie.

  4. Sociální stát v tradičním pojetí. Sociální stát v tradičním pojetí zvyšuje náklady výrobců a spotřebitelů a brzdí konkurenční prostředí, volný obchod a volnou soutěž na trhu. Základem trhu by měla být hodnotová orientace determinovaná minimalizací nákladů a maximalizací užitku pro spotřebitele. Nadměrný sociální stát omezuje tuto hodnotovou orientaci a vede ke ztrátě motivace k ní. Sociální solidarita pod paternací státu vede u občanů ke ztrátě mezigeneračních vazeb v rodině a k oslabení rodiny jako základní sociální společenské jednotky. řešením by mělo být nové pojetí sociální funkce státu, který by jen garantoval podmínky sociálního přežití a uvolnil prostor pro individuální a zejména rodinné formy sociálního zabezpečení založené na individuální sociální mezigenerační solidaritě. Současně je třeba svěřit systém sociálního spoření soukromému sektoru, který se svěřenými prostředky občanů pracuje aktivně a lépe je zhodnocuje než státu, který je pouze přerozděluje. Na obdobném principu a na komerční bázi by měl fungovat i systém zdravotnictví a vzdělávání.

  5. Nehomogenita systému politického uspořádání státu a práva. Proces globalizace, jak se ukazuje, nejlépe a nejrychleji probíhá v USA a v zemích Západní Evropy, kde politický systém, včetně uspořádání státu a práva vytváří pro globalizaci výhodné podmínky. Tento model by měly postupně přebírat i další státy světa, pochopitelně s určitým přihlédnutím k vlastním kulturně-společenským specifikám. Základní principy, zejména v ekonomice je však třeba přebírat jako universální a dbát na jejich mezinárodní homogenitu tak, aby pro globalizaci nevznikaly překážky a nestávaly se příčinami rozporů a snižování účinnosti pozitivních efektů globalizace. Absence homogenity a nedostatek universality při přejímání toho, co se v civilizovaném světe osvědčilo vede také v některých svých důsledcích ke zvětšování rozdílu mezi chudými a bohatými a to nejen globálně, ale i národně.

  6. Státní přerozdělování, regulace, ochranářství a státní intervence. Stát, který jakýmkoli způsobem vstupuje do volné hry tržních vztahů je vlastně brzdí a současně dává příležitost k netržním formám podnikání, spekulaci, ekonomické kriminalitě, atd. Navíc jsou tyto nástroje státní regulace pomalé a málo účinné. Globální ekonomika je velmi rychlá a toky informací a peněz mohou celosvětově (na rozdíl od toku zboží a osob) probíhat ve zlomcích vteřiny. Efektivnost globalizace závisí právě na využívání těchto předností. Státní zásahy a regulace do globálního fungování ekonomiky mohou přinášet jen její zbrzďování a odrazovat investory. Globální ekonomika je dnes již schopná ve světovém prostoru pracovat nejen s „dlouhými penězi", ale stejně účinně s „krátkými penězi", jejichž efekt již dnes začíná pomalu převažovat

  7. Nadměrná státní správa, samospráva a občanské iniciativy. S postupem globalizace se ukazuje potřeba minimalizace úlohy státu ve společnosti. Novou funkci státu je třeba spatřovat v tom, aby byl schopen vytvářet optimální podmínky pro realizaci požadavku, které globalizace přináší a zajišťoval pouze funkce zahraničně-politické a bezpečnostní. Samospráva by měla být realizována pouze na úrovni obcí. Občanské iniciativy by neměly mít možnost ani příležitost zasahovat do globálních procesů a jejich místo by mělo být na úrovni samosprávy.

  8. Omezování svobody soukromého podnikání. Svobodu soukromého podnikání je třeba ztotožnit s osobní svobodou jednotlivce. Proti individuální ekonomické iniciativě občanů nelze zvýhodňovat jakékoliv jiné, kolektivní nebo institucionální formy podnikání. Naopak je třeba vytvářet prostor, aby soukromé podnikání proniklo i do oblastí, které si dosud vyhrazoval stát, nebo které dosud měly veřejnoprávní charakter. Dnes v podstatě nejsou důvody, aby se soukromé podnikání rozvíjelo i v oblastech zdravotnictví, školství, vědě a výzkumu, sociálního zabezpečení, státní správě, atd.

  9. Omezování a regulace svobody toku informací, zboží, služeb a peněz. Celosvětový systém toku informací, zboží, služeb a peněz je třeba postupně vyloučit z jakékoli závislosti, kontroly a regulace na hranicích státu. Stačí určitá celosvětová pravidla, která by nikoli omezila, ale urychlila proces globalizace. V dnešní globální sféře zaniká postupně konkurence na trhu, ale prioritou globálně působících ekonomických celků se stává ovládání trhu a tím i potřeb spotřebitelů. Nestačí již marketing jako nástroj poznávání potřeb trhu a reklama jako nástroj jeho ovlivňování, ale půjde především o umělé vytváření potřeb spotřebitelů v rámci dalšího rozvoje trhu a s tím podmíněných tržních expanzí.

  10. Potlačování hodnotové orientace. Hodnotová orientace založená na maximalizaci užitku a efektu při minimálních nákladech a spotřebě, spojená s rychlým procesem inovací a zavaděním technických, vědeckých a technologických poznatků do praxe a s využitím nových směrů informačních služeb při zvýšení tempa ekonomické expanze, je základní prioritou. Jakékoli potlačování tohoto vývojového směru, který je ve svých mechanismech schopen řešit nastolováním přirozeného rovnovážného stavu i základní problémy současného lidstva může vést k novému umělému vytváření rozporů. S tím by byla spojena hrozba dalších konfliktů pro lidstvo.

Poznámka překladatele: Pro informaci dodávám, že Charles Reitz je britský levicově orientovaný autor, dříve i levicový radikál, který zastává tezi, že globalizace urychlí procesy vedoucí k postupnému přirozenému vzniku beztřídní samosprávné společnosti v celosvětovém měřítku téměř současně, což v praxi dokládá i řadou citátů a odvolávek na dílo Karla Marxe.

Emancipace 2002/1, 7. 2. 2002