ÚVOD -LEVOU DO 2001 - V.
Stanislav
PROJEKT PRO LEVICI 21. STOLETÍ - M. Hájek
CO UKÁZALY VÝSLEDKY VOLEB? - E.
Entler
NĚKOLIK POZNÁMEK K VÝSLEDKŮM VOLEB
- J. Hudeček
LEVOU
DO 2001
Je pár dní před koncem r.
2000. Když jsme někdy v dubnu tohoto roku začali připravovat
první číslo EMANCIPACE, zdaleka jsme si nepřipouštěli, že
by do konce roku mohla vyjít čtyřikrát. Úspěšnější však
je, že se podařilo obsahově naplnit EMANCIPACI myšlenkově
velmi hodnotnými příspěvky. Připojili jsme se tak nesměle k
rozsáhlé socialistické diskusi o budoucnosti levice zejména
ve sjednocující se Evropě.
Martin
Hekrdla v PRÁVU konstatuje, že ... levé křídlo v ČSSD
vznikne tehdy, až bude mít své viditelné politiky, své myšlenky,
své kanceláře, prostory a plácky pro výměnu názorů a
shromažďování svých stoupenců. ...(PR 8. 12.). Levé křídlo
v ČSSD je v současnosti myšlenka velmi otevřená pro obsáhlou
diskusi jistě uvnitř, ale podle mne zejména vně ČSSD. To
nesmí jít mimo nás. Nejde o to ty PLÁCKY obsadit, jde o to je
spoluvytvářet a zejména být na nich trvalými účastníky. V
jejich nejbližším okolí totiž leží na zemi desítky
procent volebních lístků občanů, kteří ztratili smysl
volit. Přispějme k tomu aby se přesunuly na levicové plácky.
Není
to tak jednoduché, v naší straně trpíme, mimo jiné,
handicapem nevole k teoretické, ideologické, práci. Je to důsledek
„prohry idejí“ minulosti, ale také odporem k bezduchosti,
kterou jsme se ve většině případů nasytili ve stranických
školeních KSČ. Je to vidět především ve srovnání s rozsáhlostí
diskuse v socialistických stranách Evropy. K ní se musíme připojit.
Účast Jiřího Hudečka na sjezdu PDS a dalších našich zástupců
na jiných zahraničních jednáních, jsou výsledkem našeho
snažení.
Vydávání
EMANCIPACE si vzala na starost pražská organizace SDS. Je to
její vnitrostranická iniciativa. Je to důsledek snahy udržet
aktivitu pražské organizace v diskusi na stěžejní levicová
témata. Pražské organizaci se dlouhodobě daří organizovat
besedy s významnými osobnostmi levice (Č. Císař) a odborníky.
Tyto kontakty jsou jedny z mála pražských výhod. Naše snaha
je ale širší. Chceme prostřednictvím EMANCIPACE tuto diskusi
rozšířit na co nejširší stranický aktiv. To se nám zatím
nepodařilo. Nemáme nejmenší odezvu, natož příspěvek z
krajů. Ve všech dosavadních vydáních jsme zveřejnily významné
dokumenty, které by určitě měly být diskutovány v naší členské
základně. Jsem přesvědčen, že v některých našich
organizacích ani o této iniciativě nevědí. To je záležitost
která se neobejde bez pomoci CV SDS. Kontakty nejsou nijak složité,
stačí zaslat své příspěvky do kanceláře SDS na adresu
Jeremenkova 88, 140 00 Praha 4 nebo je poslat faxem na č. 02/72
10 32 70. Chceme co nejdříve EMANCIPACI dostat na internetové
stránky SDS včetně pošty.
Jestliže
jsem v úvodu popsal naše úspěchy, je třeba také říci že
jsou důsledkem iniciativy našich členů. Vladimíra Seidla s
kontakty na představitele konstruktivní levice, Jiřího Hudečka,
účastníka mezinárodních diskusních fór a zejména Zdeňka
Makovičky, který realizoval technickou stránku tisku
EMANCIPACE. Jim i dalším chci za spolupráci poděkovat.
Doufejme, že se ozvou i mnozí z Vás, kteří obnovíte své
iniciativy a pomůžete budovat PLÁCKY z nichž tím prvním by
se mohla EMANCIPACE stát.
Přejme si soudružky a soudruzi, vážení
přátelé, dobrý a plodný rok 2001 a vykročme jako vždy tou
levou.
Tak
se nazývá nový programový dokument italské strany Levicových
demokratů (Democratici di sinistra - DS). Byl připraven pro její
poslední sjezd, který se konal v lednu v Turíně. Autoři ho
považují za vyústění dlouhé teoretické práce, v jeho
projednávání na sjezdu vidí pouze závěr první fáze.
Původ
dokumentu je stranický, ale jeho autoři dávají najevo, že
kdyby zůstal jen záležitostí jedné strany, byl by stěží
účinný. Toto jejich vědomí je patrné v duchu i v liteře
dokumentu. Slovo „strana“ nebo DS se v něm takřka
nevyskytuje, jeho subjekt se označuje jako nový
reformismus, demokratická levice,v jednom případě demokratická
a socialistická levice. V tom se odráží i současná
italská realita, kdy Levicoví demokraté jsou
nejsilnější složkou vládní koalice levého středu.
Dokument se označuje za „akční projekt“,
nikoliv za dlouhodobý program nebo Grundsatzprogramm, plní
i funkci střednědobého programu. Jeho první polovina se však
zabývá stěžejními otázkami soudobé evropské sociální
demokracie. Tento text je informací doplňující materiál Sociálně
demokratické programy ( Programová příloha PL, ročník 103,
číslo 3). Doslovné citáty jsou tištěné kurzívou, jsou přeloženy
z francouzského textu Un projét pour la gauche du 21-eme
siecle.
Utvoření
nové levice bude záviset na její schopnosti nově definovat své
hodnoty a současně navrhnout silný a koherentní politický
projekt. (...)
1.
SVOBODA
Základní
hodnoty jsou vzájemně provázány a tím se také vzájemně
omezují. Platí to i o hesle svobody. Jde o problém vědět
jak spojit svobodu bádání s definicí ekologických a etických
mezí.(...) Dostát svým povinnostem znamená též
akceptovat meze veškeré lidské činnosti, tedy i meze práva a
politiky.Reformistická levice podporuje bez jakéhokoliv omezení
etický pluralismus jakožto morální hodnotu a sociální
bohatství (7). V oblasti výzkumu je třeba stanovit ekologické
a etické meze a pravidla. Problém je jistě delikátní, protože
antagonismus mezi svobodou bádání a společenskou odpovědností
není možno řešit autoritativním způsobem. Dobrou cestou
bude vypracování kodexu dobrého chování, který by byl široce
akceptován (33).
Jiným
problémem je prohlubující se propast mezi mocenskou váhou
ekonomiky a technologie na jedné straně a politickou mocí na
straně druhé. Tato propast je vážnou hrozbou demokracii.
Rytmus transformace ekonomických struktur je příliš rychlý
ve srovnání se schopností politických institucí adaptovat se.
Trhy se rozšiřují za okruh kontroly států. V takových podmínkách
se těžko vykonává demokratická kontrola., vidíme vznikat široké
zóny sociální neodpovědnosti.Právě v těchto zónách bují
avanturistický kapitalismus a působí destruktivně v oblasti
hospodářské i morální. Reformistická levice je přesvědčena,
že ekonomie trhu musí být vyvážena ve prospěch sociální
solidarity, ekologické životaschopnosti, integrity osob, veřejných
statků, primátu politiky jako nástroje kolektivních a racionálních
rozhodnutí, aktivní a vědomé role sociálních aktérů při
řešení konfliktů. Tyto prvky staví jasně levici proti
pravici a toto rozlišení, ať je označujeme jakkoliv, nevede k
nelítostnému souboji, ale k otevřené soutěži jak v politické
rovině, tak v rovině programů v rámci moderní reprezentativní
demokracie (7).
V
oblasti politické etiky se zdůrazňují jak práva, tak občanské
povinnosti a morální odpovědnost demokratických představitelů
(11).
2.
ROVNOST A SPRAVEDLNOST
Bolestná
zkušenost s reálným komunismem nás naučila, že rovnost nemůže
být vnucena násilně a shora za současného porušování základních
svobod. Svoboda je nedotknutelným předpokladem jakéhokoliv
politického řádu. A na prvním místě svoboda jednotlivce.(...)
Je velkou zásluhou sociálně demokratického reformismu, že
zmenšil nerovnost mezi dvěma antagonistickými sociálními
skupinami industriálního věku - kapitalisty a proletariátem.
Avšak během času se objevily jiné hluboké nerovnosti, které
zanechaly výraznou stopu. Nerovnost pohlaví.Nerovnost, kterou
trpí nová vrstva chudých a lidí na okraji společnosti.
Nerovnost, která vymezuje život milionů přistěhovalců a
uprchlíků. Nerovnost spjatá se složitostí a rostoucí
pohyblivostí sociálních stratifikací a trhu práce. Nerovnost
mezi generacemi. Nerovnost vzdělání, která snad ze všech
nejvíce ochromuje tím, že zasahuje v samých kořenech základní
princip „rovnosti šancí při startu“ (6).
3.
SOLIDARITA
Velká
pasáž je věnována právu na práci. Fordistický a
keynesiánský model zaručovaly plnou zaměstnanost, vzájemně
se doplňovaly. Diferencovaná a artikulovaná postfordistická
odpověď nemůže být kvantitativní a monolitní. Chceme-li se
vyhnout návratu k utopii divokého trhu, je třeba kvalitativní
a diverzifikované politiky práce. Ve hře není jen plná zaměstnanost,
ale též kvalita zaměstnanosti. To vyžaduje expanzivní
makroekonomickou politiku podporovanou dlouhodobým projektem, směřujícím
ke kvalitativní transformaci poptávky a nabídky práce a k
hluboké adaptaci společenských institucí vzhledem k potřebě
odpovědět na nové údaje o postfordistické organizaci práce.
Je
na čase, aby si Evropa stanovila cíl dosáhnout plné zaměstnanosti,
odlišné od té kterou jsme poznali před 30 lety, kdy převažovala
industriální ekonomie založená na masové výrobě a
organizaci práce tayloristického typu.Tato plná zaměstnanost
by měla být adaptována na novou ekonomii terciálního
sektoru, na rytmus podporovaný vývojem technologií, výrobků,
poptávky a potřeb. Šlo by o plnou zaměstnanost, která na
rozdíl od té, jež tu byla před několika desetiletími, nesla
s sebou více a více zaměstnání na částečný úvazek a na
stanovenou dobu trvání, více nezávislé práce a více
mobility. Ovšem jde o plnou zaměstnanost, kde klasická námezdní
práce nejen že nezmizí, ale bude stále více specializována
a zaměřena na znalost, schopnost a odpovědnost. Takováto plná
zaměstnanost, na rozdíl od toho, co bylo před 30 lety, bude vyžadovat
zřetelně větší míru aktivity vzhledem k rostoucí účasti
žen, a tím i zřetelně větší objem zaměstnanosti.
V
tomto kontextu je záhodno interpretovat heslo flexibility práce.
Flexibilita musí být regulována a úzce vázána na politiku růstu.
Flexibilita bez růstu šancí na zaměstnání by znamenala pouhý
návrat vykořisťování. Hlásáme tuto ideu a klademe v jejím
duchu požadavky nejen proto, že pracovní podmínky pracujících
mají být hájeny a zlepšovány, ale i proto, že nemůžeme
hospodářskému růstu obětovat pracovní právo, podmínky
bezpečnosti a obecněji vzato občanská práva. Ale zejména
proto, že země jako Itálie, vystavená konkurenci chudých zemí,
nacházejících se ve stádiu industrializace, musí vědět, že
nenastoupí-li rozhodným způsobem cestu inovace, kvality a výzkumu
(a v důsledku toho cestu obohacení lidského a technologického
kapitálu), nedosáhne dobré a plné zaměstnanosti, ale riskuje
radikální pokles životní úrovně, jakož i úrovně politické
a sociální. Za „radikalismem“ těch, kteří nás dnes obviňují,
že jsme opustili půdu sociálního boje, vězí totální
nepochopení odlišných podmínek, na kterých dnes stojí sociální
otázka. Kdo dnes odmítá inovaci, ten ve skutečnosti vede
pracující k porážce (20-21).
Nepůjdeme-li
cestou eroze práv a mezd, ale cestou inovace a sociální
dohody, je plná zaměstnanost implicitně nositelem flexibility.
Tak vznikne sociální prostředí příznivé energiím a silám
„tvořivé destrukce“, tak drahým Schumpeterovi: zrození
nových podniků, dynamika organizace a investic, mobilita práce,
technologické inovace, schopnost sociálních aktérů svobodněji
vyjednávat. Zde se podle nás ukazuje skutečná nutnost
reformovat evropský sociální systém, nejen proto, aby se stal
přijatelným pro novou demografickou vlnu, ale také pro možnost
odpovědět na požadavky ochrany, požadavky spojené s rovností
příležitostí, s novými povoláními, s utvářením lidského
kapitálu, s existencí efektivní sítě politiky zaměstnanosti
(22).
4.
MEZINÁRODNÍ VZTAHY, NOVÝ INTERNACIONALISMUS
Univerzální
a nedělitelná lidská práva je třeba bránit všude na světě.
Je
to volba nové budoucnosti mezinárodních vztahů,konkrétní
angažmá vtisknout univerzální, koherentní charakter novému
pojetí práva a povinnosti humanitárně zasahovat. Nechceme,
aby mezinárodní řád a demokracie byly chápány ve dvou oddělených
rovinách, často od sebe vzdálených.Chceme bojovat, aby byl
jasně nastolen a zobecněn princip, podle něhož žádná vláda
nebude mít právo schovávat se za národní suverenitu při
zlehčování lidských práv a svobod. (11).
Autoři
se vyslovují pro rozšíření EU, nechápou ji jako superstát,
ale jako unii států a národů. V NATO vidí garanci míru a
spolupráce. Evropa má projevit schopnost, aby vytvořila systém
hospodářských, politických a kulturních vztahů s jinými
velkými geopolitickými prostory, v první řadě s Ruskem.(14).
Evropanky
a Evropané si musí být vědomi výzev, které vyplývají ze
stálé konfrontace s jinými velkými regiony světa, především
s USA. Konfrontace která(globalizace k tomu nutí) se týká též
účinnosti institucí, hospodářských výkonů, dynamiky společnosti,
kvality života, ale i schopnosti chopit se politického řízení
světových událostí. (...)
Obecněji
řečeno: Evropa dnes může převzít stále naléhavější požadavek
nového světového řádu. Jedná se zřejmě o nesnadný
proces, který nebude bez rozporů a roztržek jako těch, jimž
se tak podařilo zabránit během posledního konfliktu na Balkáně.
Tento proces z jedné strany vyžaduje kulturní změnu ve vztahu
k tradiční diplomacii rovnováhy mezi velmocemi, podporované
konzervativními silami, z druhé strany vyžaduje rozhodný vývoj
směrem k systému urovnávání konfliktů, který by nebyl založen
na poměru sil, ale na síle práva. Práva světového, potvrzujícího
ústřední postavení lidských práv a sociální spravedlnosti.
V tomto kontextu je třeba současně s utvářením zahraniční
politiky a evropské vojenské síly pomýšlet na možnost
mobilizovat armádu míru. Byla by to permanentní síla vysoké
technické úrovně, schopná neprodleně a bez improvizace zasáhnout
v humanitárních krizích způsobených lidskou činností nebo
přírodními katastrofami. Šlo by o aktivní nástroj míru pro
Evropu s lidskou tváří. Byla by to příležitost zaměstnat
mladou energii skutečného pacifismu. Ten v naší zemi obstál
ve zkoušce balkánské krize, kdy velkomyslně akceptoval nepříjemnosti,
náklady a rizika humanitárního zásahu (15).
1.
NOVÁ SITUACE, NOVÉ VÝZVY
Nacházíme
se v srdci opravdové sociální revoluce (a nejen technologické),
největší od doby průmyslové revoluce. Levice by se dopustila
největší chyby, kdyby zůstala v defenzívě a viděla v nové
revoluci nebezpečí.
Eroze
teritoriálních bází národní suverenity, na nichž levice
stavěla své politické a mocenské nástroje, přináší nové
problémy. Ale základní otázkou je vědět, zdali
postfordistické a postindustriální modely zamýšlejí
redukovat společnost na proměnnou veličinu závislou na trhu
nebo zdali nemohou vést ke zrodu společnosti složitější,
která by nebyla neodvratně odsouzeny k plození nové
nespravedlnosti, a to do té míry, pokud nabízí nové příležitosti
pro rozvoj osobnosti a pro nové zkušenosti sociálních sdružení
a spolupráce.
2.
SOCIALISMUS
Nastal
čas, abychom znovu definovali základní ideje, které oduševňovaly
naše hnutí. Zamýšlíme se nad řadou jeho kořenů a
respektujeme fakt, že setkání socialismu s liberalismem -
liberální socialismus - bylo nejvýznamnější zkušeností v
dějinách italské levice. Dnes se pro nás toto spojení musí
stát poznávacím znamením. Ne pro abstraktní ideologickou
volbu, ale pro nové místo, které zaujímají různí aktéři
a nehmotné faktory uvnitř sociálního procesu v boji za spojení
globalizace trhů s příchodem nové civilizace, která rozšíří
svobody, práva a tvořivost lidských bytostí. Z toho vyplývá
nutnost zahrnout do fondu idejí levice kulturu a zkušenosti,
které nevyšly přímo z dělnického hnutí a ze socialistického
myšlení. Odtud požadavek, aby levice dospěla k širšímu
horizontu a k názorům odlišným od mechanických a finalistických
vizí, které charakterizovaly dělnické hnutí 20. století (6).
3.
VZTAH KE KAPITALISMU
Nová
levice se zřekla mýtu plánované společnosti a plně
akceptovala trh. Aspiruje na úpravu pravidel hry podle etických
a politických kritérií, která nejsou součástí hry a jsou jí
nadřazeny. Demokratická a reformistická levice říká ANO tržní
ekonomice a ne tržní společnosti.
Velká
pozornost je v dokumentu věnována výsledkům hospodářství
USA. Celá Evropa a zejména demokratická a reformistická
levice by se měla hluboce zamyslet nad hospodářským zázrakem
Spojených států v 90. letech. V rozporu s tím, co se často
tvrdí, americkou předností nebyla odlišná reglementace trhu
práce. Naše pozornost by se měla zaměřit na dva jiné
faktory: na dynamiku investic - což ukazuje zpoždění Evropy
ve všech sektorech, ale i v rovině infrastruktur a lidského
kapitálu - a na flexibilitu měnové politiky. (...)
Americké
výzvy však nepovedou k demontáži evropského sociálního státu.
Američtí demokraté se dnes angažují ve velmi těžkém boji,
aby doma zavedli nástroje sociální ochrany univerzálního
typu. Inspirují se při tom analogickými principy sociálních
režimů v Evropě. Velký význam mají reformy institucí, které
jsou úzce spjaty s dopadem nové socioekonomické politiky.
Levice při svém hledání směřuje k nalezení nové rovnováhy
mezi institucemi kapitalismu (trh) a demokracie (stát) (18).
Italská
levice stojí dnes tváří v tvář dvěma novým historickým přechodům:
plné integraci do Evropy a vývoji k postindustriální společnosti
(6).
4.
GLOBALIZACE
Levice
se nebojí globalizace. Vidí v ní prostě nový historický rámec,
ve kterém je povolána zaujmout pozici, bojovat a jednat. Tradiční
hranice zmizely; to v mnoha zemích stimulovalo hospodářský
rozvoj a umožnilo jim dosáhnout nevídané životní úrovně
(5).
Dnes
už neexistuje svět bloků a my ho bez lítosti přenecháme dějinám.
Avšak po starém světovém řádu nemůže následovat zmatek
globalizace zbavené pravidel (10).
5.
POLE PŮSOBNOSTI POLITIKY
Italští levicoví
demokraté vidí podobně jako jiní sociální demokraté
nutnost čelit rizikům globalizace politiky. Není-li možné
ani žádoucí, jak nás učí tragické dějinné zkušenosti,
aspirovat na vytvoření ctnostné společnosti, je nutné a možné
vytvořit společnost kultivovanější a civilnější. Společnost
kde by nová Shoa byla navždy prokleta a etnické čistky navždy
vyloučeny. Evropský sociální model proto není slabostí starého
kontinentu - jak tvrdí pravice - ale naopak její silou (16).
(Autor je členem
programové komise ČSSD a její odborné komise pro politické
analýzy.)
Některá
aktuální východiska a teze k posuzování české politické
scény ve světle výsledků posledních voleb do krajských
zastupitelstev a doplňujících voleb do senátu.hlavní a totální
výsledek voleb je hromadná neúčast občanů ve volbách.
1.
volení kandidáti mobilizovali zejména voliče, kteří
nesouhlasí s koalicí ČSSD a ODS.
2.
výsledky listopadových voleb představují pro ČSSD volební
debakl.
3.
volby jsou významným entrée čtyřkoaliční svazácké
organizace.
4.
média významně jako hráč pokru zamíchala karty v samotném
průběhu voleb.
Vývoj
české politické scény:
kontext,
mýty a vize.
q
specifický kontext české politické scény tvoří rozložení
politických preferencí 49 - 51% pro levici a 49 až 51% pro
pravici, je to sice rozdělení záludné, má podobu agresivního
exposlance ČSSD, ale i spravedlivého půl na půl, berme ho
jako historickou nahodilost.
q
mýtus o příčinách zakonzervování české politické scény
- příčinou „zabetonování“ politického systému není
smluvně opoziční vztah ČSSD a ODS, ale tento historicky náhodný
kontext, poměr sil 1:1 mezi levicí a pravicí, výsledky voleb
proto závisí na tom, pod jakým úhlem nejsilněji a jakou část
politického spektra voličů nejvíce se podaří kandidujícím
levicovým, či pravicovým stranám nejúčinněji oslovit, ovládnutí
médií je v této situaci rozhodující.
q
mýtus volební většiny a největšího krajíce státní
zodpovědnosti, stalo se kocourkovskou tradicí (vytrysklou přímo
z intelektuálního lůna ODS), že vítězi voleb drze vystupují
jménem většiny občanů, přitom výsledky voleb zatím vždy
ukazovali, že většina občanů naopak daný politický subjekt
nevolila anebo nevolila vůbec. Odkud se bere to falešné sebevědomí
? Jak říká klasik „nezná li lékař nic jiného než medicínu,
je velká pravděpodobnost, že nezná ani tu medicínu (M: TWAIN),
dodejme „a tím víc musí lhát“.
q
listopadové volby byly svým způsobem referendem proti tzv.
opoziční smlouvě.
q
výsledky voleb do senátu a regionálních samospráv názorně
zúročily dva a čtvrt roku vládnutí Zemanovy sociálně
demokratické vlády.
q
v novodobých dějinách ČSSD jsou založeny rozpory nyní
snadno identifikovatelné jak v členské tak voličské základně
ČSSD (1.soc. dem. svým raketovým nástupem pod vedením Zemana
na české politické scéně cílevědomě převálcovala přirozený,
ale příliš pomalý proces formování postkomunistické
levicové strany, 2.ČSSD oslovila své voliče antikomunismem a
dnes se díky tomu ocitá ve vlastní pasti, pasti těchto voličů,
3.ČSSD se spojila se svým předvolebním protivníkem ODS, kterému
slíbila jít po krku a proti kterému původně vyhlásila akci
čisté ruce a tím získala podporu voličů odmítajících režim
legalizované zlodějiny budovaný ODS po rozbití Československa.
q
ve vztahu k regionům vláda ČSSD pouze deklarovala, fakticky však
zanedbala politiku rozvoje regionů.
q
dlouhodobý a systematický odliv kapitálu z regionů doprovází
projevy emocionální hyperaktivity, tj. masových projevů
iracionality a ztráty důvěry.
q
amnézie, deprese a stresy, ztráta imunity zdravého rozumu vytváří
unikátní skladbu sociálně psychologické situace, chcete -li
blbou náladu a znechucení v mimopražských regionech,
slavnostní novoroční projevy na tom nic nezmění.
q
fáze deprese snižuje míru odolnosti vůči demagogii z centra
(působení telekracie v mediích) a proti centru (provinciální
komplex méněcennosti pěstovaný regionálními orgány samosprávy
k získání podpory místního obyvatelstva).
q
platí zákon opačné reakce, čím je menší účast voličů
ve volbách, tím větší je vliv medií na průběh a výsledky
voleb (tím větší je vliv také různých průzkumových
agentur apod.).
q
média pravidelně zasahují do politiky, cíleným vměšováním
do listopadových voleb telekracie znovu vystoupila na české
politické scéně jako samostatný, dobře koordinovaný
pravicový politický subjekt, s privilegovaným ve volebním
období téměř ničím neomezeným vlivem na veřejné mínění.
q
mýtus o úspěšném vládnutí, současná vláda o sobě vytváří
mýtus o úspěších svého řízení ekonomiky, které ráda zdůvodňuje
řadou statistických makroekonomických ukazatelů, stejně jako
vláda předminulá ukazovala na nové budovy dnes již často
neexistujících finančních ústavů, je to daň, kterou platíme
za ješitnost a souboj dvou neomylných ekonomických titanů,
oba, Zeman i Klaus, ani nemohou díky svému technokratickému
vidění světa měřit pokrok a úspěchy svého vládnutí štěstím
člověka a spokojeností lidí.
q
z nezaujatého hlediska a patřičného nadhledu opravdový
historický přínos dosavadního vládnutí sociální
demokracie je v těchto třech skutečných změnách:
q
přestalo rozkrádání ekonomiky ve velkém, ekonomické excesy
běžné za Klausovy éry jsou již možné jen za velmi stížených
podmínek.
q
snížil se odpor k pojmu levice, přihlásit se dnes k levici
již nevyvolává tak silné xenofóbní postoje a hysterii.
q
uskutečňují se masové protestní akce pracujících, lidé
se přestali bát aktivních veřejných vystoupení, Vánoce s ČT
jsou toho nejlepším příkladem.
(Pozn.
autora: Kdyby nic jiného soc. dem. tím splnila svou historickou
úlohu!)
q
mýtus komunistického nebezpečí - proč ještě stále hrozí
komunistické nebezpečí, když naši stateční soudruzi -
komunisté již nemají charakter revolučního předvoje dělnické
třídy a především ztratili přítele na věčné časy a
nikdy jinak ?, tento mýtus má zvláštní vlastnost být
zdrojem dalších mýtů.
q
mýtus opoziční smlouvy - ODS sice není ve vládě, ale není
ani v opozici, fakticky se ve státních a zastupitelských
funkcích podílí na moci, ODS je s ČSSD v politické koalici.
q
mýtus úspěšnosti akce čisté ruce - hlavní viník minulých
nepořádků ODS, jak potvrzuje historický fakt sarajevského puče
a následného vzniku pučistické US, se stala mocenským koaličním
partnerem ČSSD.
q
mýtus o příčinách ekonomické krize - proti sobě stojí dva
názory:
n
tunelování neboli nedostatečný právní rámec privatizace (Zeman)
n
špatná politika centrální banky a vnější podmínky, špatná
bilance, deficit zahraničního obchodu (Klaus).
(Pozn.
autora: Zeman logicky napadá svého předchůdce a co Klaus ?
Vybral si spolupachatele, snad proto že zjistil, že spílání
komunistům za ekonomickou devastaci země už tolik nezabírá
nebo snad proto, že ho Tošovský vystřídal ve funkci ?)
q
společná vize pravice, pravice by ráda vrátila stav před nástupem
vlády soc.dem., liší se však významně v hodnocení tehdejšího
stavu, připomíná to KSČM a Levý blok v jejich odlišném
hodnocení předlistopadového vývoje společnosti, užší
jednota pravice není na pořadu dne, ale koalice všech pravicových
stran je dost reálná představa.
q
vize levice - levici společná vize chybí, levicovou koalici by
si přáli mnozí voliči, kteří nejdou k volbám, obě
parlamentní levicové strany to ignorují, zde to bez tlusté
čáry nepůjde, ČSSD a KSČM čeká ještě veliký kus cesty
než si to konečně uvědomí.
Závěrem:
bych se chtěl přihlásit k heslu
Děkujeme
odejděte !
q
11 let po velkém sametovém kapitalistickém převratu - a na české
politické scéně se stále více rozevírají nůžky mezi občany,
občanskou společností na straně jedné a politickým systémem
na straně druhé. Válka o vliv v médiích, kterou rozpoutala
pravice a frustrovaní závislí na pravici redaktoři, má
pravici dopomoci k ovládnutí situace. Zapomněla na motýlí
efekt televizní války v přímém přenosu: zveřejnila návod
jak dělat mimo zákon o kolektivním vyjednávání a mimo jakýkoliv
psaný zákon úspěšnou politickou stávku, občané dostali lék
na probuzení a zároveň získali recept jak dělat revoluci. Řečeno
s klasikem, je to jako „podivuhodné divadlo, režisér nechápe,
co chce autor, herci nerozumějí, co po nich chce režisér, a
diváci nevědí, co se děje na scéně“ (J. RUSKIN):
chtěl bych doplnit
heslo „děkujeme odejděte“:
vpředu
Igor Chaun a vzadu hradní klaun !
(Autor
je sociolog a člen CV SDS)
Pokusil jsem se o číselné srovnání letošních volebních výsledků s předchozími volbami. Zajímala mne zejména absolutní čísla - jsem přesvědčen, že mají větší vypovídací hodnotu než získaná procenta. Prvním problémem bylo, co srovnávat, každé volby jsou určitě trochu jiné. Zaměřil jsem se na alespoň částečně srovnatelná čísla, tj. především senátní volby (lze srovnat výsledky ve shodných obvodech). Volby do krajských zastupitelstev je možné hodnotit jen z pohledu celorepublikového - přitom je třeba mít na paměti jak celkově nízkou účast, tak i fakt, že se nevolilo v Praze.
V tabulce jsou shrnuty výsledky KSČM a ODS v prvním kole, dále jsou uvedeny výsledky těchto stran ve 2. kole, pokud se jej zúčastnily, resp. je uvedeno, kandidáti které jiné strany se do 2. kola probojovali (tučným tiskem je označen vítěz 2. kola, NK je nezávislý kandidát). Připomínám, že ve vol. obvodě 20 byl letos zvolen již v 1. kole kandidát 4koalice Josef Zieleniec, podobně v r. 1996 ve volebním obvodě 26 kandidát ODS Vl. Zeman.
Co z těchto čísel vyplývá? Především je to fakt, že v 1. kole kandidáti KSČM získali v absolutním vyjádření přibližně o 30 tisíc hlasů více, než v r. 1996 (157 tisíc oproti 127 tisícům), zatímco zisky ODS se snížily o 85 tisíc hlasů (z 349 tisíc na 263 tisíc). Tento pohyb vyjadřuje nejen posun voličské obliby příslušných stran, ale je také (a možná především) důsledkem změny jejich postavení ve rámci určité „oblasti“ politického spektra: nejvýznamnějším prvkem je samozřejmě odštěpení US z ODS, které nebylo jen odchodem části politiků, ale také odchodem části voličstva. (Výrazným příkladem může být např. již zmíněný obvod 26, kde za čtyřkoalici kandidoval minulý úspěšný kandidát ODS Vladimír Zeman - tentokrát získal ve 2. kole 10 131 hlasů a do Senátu se nedostal.) Proto se úbytek hlasů pro kandidáty ODS týká především (a téměř výhradně) této strany, z hlediska pravice jako celku „přebírá žezlo“ postupně seskupení čtyřkoalice (a pozoruhodnou úlohu začínají hrát také v tabulce nezahrnutí nezávislí kandidáti).
Jak vypadá situace na levici? Obrovské ztráty ČSSD vyjevuje nejlépe pohled na výsledky 2. kola, je ovšem diskutabilní, nakolik vůbec provádí ČSSD levicovou politiku (a nakolik je právě toto příčinou její porážky). Proti ČSSD nepochybně působil i fakt, že zatímco v r. 1996 byla vnímána jako hlavní protivník ODS, dnes přebrala toto její postavení čtyřkoalice. (V ČR se - zejména v senátních volbách - volí stále především proti někomu, až na druhém místě pro někoho, jak uvidíme při rozboru výsledků ve 2. kole.). Klíčovou otázkou je, do jaké míry se odcházející voliče ČSSD podařilo získat KSČM - a tady číselné výsledky ukazují, že pravděpodobně jen ve velmi malém procentu otázkou je, do jaké míry se odcházející voliče ČSSD podařilo získat KSČM - a tady číselné výsledky ukazují, že pravděpodobně jen ve velmi malém procentu.
Tabulka 1: Srovnání výsledků
voleb do Senátu v r. 1996 a 2000 |
|||||||||||||||
Č. obvod |
KSČM
- 1.kolo |
ODS - 1. kolo |
KSČM - 2. kolo |
ODS - 2. kolo |
|||||||||||
1996 |
2000 |
1996 |
2000 |
1996 |
2000 |
1996 |
2000 |
||||||||
2 |
Sokolov |
2680 |
4515 |
6926 |
5099 |
ČSSD |
4K |
9312 |
5215 |
||||||
5 |
Chomutov |
4182 |
7235 |
5849 |
5343 |
11132 |
8613 |
8736 |
9943 |
||||||
8 |
Rokycany |
5896 |
7806 |
11704 |
7333 |
ČSSD |
9813 |
14504 |
15199 |
||||||
11 |
Domažlice |
5522 |
5278 |
12019 |
6078 |
ČSSD |
ČSSD |
15144 |
NK |
||||||
14 |
Č.
Budějovice |
4728 |
6057 |
15728 |
10547 |
ČSSD |
4K |
22145 |
10290 |
||||||
17 |
Praha
12 |
3688 |
3772 |
18671 |
6843 |
ČSSD |
4K |
24511 |
7676 |
||||||
20 |
Praha
4 |
2750 |
3565 |
22505 |
8794 |
KDU |
- |
21300 |
- |
||||||
23 |
Praha
8 |
3930 |
4439 |
16121 |
8383 |
ČSSD |
4K |
23589 |
8959 |
||||||
26 |
Praha
2 |
2633 |
3214 |
24167 |
11770 |
- |
4K |
- |
12036 |
||||||
29 |
Litoměřice |
9335 |
8606 |
15600 |
7306 |
14717 |
9447 |
21798 |
4K |
||||||
32 |
Teplice |
5191 |
7742 |
9170 |
8540 |
ČSSD |
10123 |
12034 |
13165 |
||||||
35 |
Jablonec |
4031 |
5447 |
14223 |
11066 |
ČSSD |
4K |
18805 |
10498 |
||||||
38 |
Ml.
Boleslav |
4981 |
4941 |
14943 |
9255 |
ČSSD |
ČSSD |
20202 |
12814 |
||||||
41 |
Benešov |
4892 |
4121 |
17112 |
9883 |
ČSSD |
4K |
21541 |
8393 |
||||||
44 |
Chrudim |
6778 |
6579 |
12837 |
9048 |
KDU |
4K |
12610 |
7950 |
||||||
47 |
Náchod |
3644 |
3854 |
17346 |
9294 |
KDU |
4K |
18007 |
7537 |
||||||
50 |
Svitavy |
4563 |
5909 |
10033 |
4487 |
KDU |
ČSSD |
10208 |
4K |
||||||
53 |
Třebíč |
5913 |
7608 |
9379 |
6132 |
DEU |
8912 |
9909 |
4K |
||||||
56 |
Břeclav |
5158 |
6892 |
11292 |
3883 |
ČSSD |
8806 |
13764 |
4K |
||||||
59 |
Brno-město |
3463 |
3539 |
15628 |
6000 |
ČSSD |
4K |
18252 |
6174 |
||||||
62 |
Prostějov |
5017 |
5503 |
10385 |
5376 |
ČSSD |
ČSSD |
15487 |
4K |
||||||
65 |
Šumperk |
5153 |
6262 |
7231 |
6787 |
ČSSD |
4K |
12596 |
5995 |
||||||
68 |
Opava |
3340 |
4598 |
7324 |
11139 |
KDU |
4K |
11266 |
8037 |
||||||
71 |
Ostrava-město |
3844 |
7690 |
9765 |
6949 |
ČSSD |
7616 |
11659 |
10317 |
||||||
74 |
Karviná |
5705 |
9662 |
9967 |
5963 |
ČSSD |
10042 |
11229 |
4K |
||||||
77 |
Vsetín |
3339 |
3677 |
13923 |
7713 |
ČSSD |
NK |
17090 |
5931 |
||||||
80 |
Zlín |
3503 |
4424 |
9144 |
4298 |
KDU |
ČSSD |
9144 |
4K |
||||||
|
|||||||||||||||
Tabulka
2: Srovnání parlamentních a krajských voleb |
|||||||||||||||
Strana |
Počet hlasů 1996 |
Z toho Praha |
Počet hlasů 1998 |
Z toho Praha |
Krajské volby |
||||||||||
KSČM |
626 136 |
52 977 |
658 550 |
50 451 |
496 688 |
||||||||||
ČSSD |
1 602 250 |
131 599 |
1 928 660 |
169 202 |
329 441 |
||||||||||
LB+SDL/SDS |
92 862 |
11 837 |
- |
- |
*950 |
||||||||||
SŽJ/DŽJ |
187 455 |
12 637 |
182 900 |
12 909 |
*34 942 |
||||||||||
ODS |
1 794 560 |
308 913 |
1 656 011 |
306 396 |
559 301 |
||||||||||
KDU-ČSL |
489 349 |
37 957 |
537 013 |
44 418 |
- |
||||||||||
ODA |
385 369 |
67 623 |
- |
- |
- |
||||||||||
DEU |
169 796 |
30 882 |
86 431 |
14 216 |
- |
||||||||||
US |
- |
- |
513 596 |
96 564 |
- |
||||||||||
4K |
- |
- |
- |
- |
537 022 |
||||||||||
Přírůstek KSČM
(zmíněných cca 30 000 hlasů) ani zdaleka nekompenzuje ztráty
ČSSD, projevilo se v něm spíše to, že oproti volbám v roce
1996 ubylo hlasů pro další levicově nebo sociálně
orientované subjekty. (Můžeme si posloužit opět příkladem
volebního obvodu 26 - tady sice získal kandidát KSČM J. Lemák
letos o téměř 600 hlasů více, než v r. 1996 V. Věrtelář,
v předchozích volbách ovšem vedle V. Věrteláře kandidoval
také Jiří Svoboda, který získal 2530 hlasů.)
Integrační
tendence názorně ukazuje pohled na počty kandidátů - celkově
se počet kandidátů snížil o více než 30, jen 4 subjekty (ČSSD,
KSČM, ODS, 4K) postavily své kandidáty ve všech 27 obvodech,
naproti tomu 8 politických subjektů postavilo jediného kandidáta
(celkem postavily politické subjekty mimo „etablovanou čtveřici“
25 kandidátů, dalších 22 bylo nezávislých kandidátů a 5
kandidátů postavilo politické hnutí s klamavým názvem „Nezávislí“).
Velmi zajímavé výsledky
poskytuje srovnání dosažených počtů hlasů v 1. a 2. kole -
ukazuje se, že jak ODS, tak KSČM působí jako „kůl v plotě“
a nejsou výrazněji schopny přitáhnout ve 2. kole další voliče
oproti 1. kolu. Tento trend je obzvlášť nápadný u ODS (všimněte
si např. výsledků ve vol. obvodech 41, 44, 47), v případě
KSČM jej částečně zastírá fakt, že se její kandidáti
probojovali do 2. kola letos častěji, než v roce 1996. (Pozoruhodný
je nicméně výsledek ve volebním obvodě č. 71, kde došlo
dokonce k poklesu počtu hlasů oproti 1. kolu) Také toto srovnání
ukazuje na již zmíněné volby „proti někomu“ - příznačné
je to, že největší nárůst zaznamenaly KSČ i ODS tam, kde
stály ve 2. kole proti sobě (vol. obv. 32) a staly se tak útočištěm
hlasů antikomunistických a „anti-ODS“ voličů.
Stručné srovnání
výsledků krajských voleb s volbami do Poslanecké sněmovny
umožní tabulka 2.
Údaje v tabulce
dokumentují přesvědčivě ve sdělovacích prostředcích již
dostatečně „provětrané“ trendy - nízkou účast voličů,
masivní odliv voličů ČSSD a o něco mírnější ztráty ODS
(která byla v absolutním vyjádření vítězem voleb), pevnější
voličskou základnu KSČM, ODS (a zřejmě také KDU-ČSL - ta
byla základem volebních výsledků čtyřkoalice). Výsledky
nenaznačují, že by kterákoliv ze stran našeho politického
systému jakkoliv výrazněji získávala nové voliče (platí
to i o KSČM a čtyřkoalici) na úkor jiných „velkých stran“,
spíše jde i tady o postupné zmenšování politického
prostoru a vytlačování menších stran. Zajímavý je relativní
úspěch některých „nezávislých seskupení“ a účelově
vzniklých lokálních politických subjektů (která pro svou různorodost
nejsou v tabulce zahrnuty), který také ukazuje na celkovou
„únavu z politiky“, může být také ovšem výsledkem
regionálních rivalit a podobných faktorů. Pro nás je nepříjemné,
že malé politické subjekty, včetně SDS, nedokázaly z této
situace prakticky nic získat a nejsou zásadněji vnímány jako
alternativa vůči etablované politice, tuto roli spíše přebírají
zmínění nezávislí a subjekty „apolitické“.
Závěrem
je možno říci, že letošní volební výsledky neopravňují
k žádnému výraznému optimismu, pokud jde o budoucnost - v příštích
parlamentních volbách nepochybně bude rozhodovat především
to, jaká bude volební účast. Pozitivní roli by z pohledu KSČM
mohlo sehrát to, že se jí daří překonat psychologickou bariéru
volební-ho úspěchu a její vítězství v „izolovaných
ohniscích“ se stává běžnou věcí. Rozhodující ale
nepochybně je to, komu se podaří získat „mlčící většinu“
letošních voleb - a bohužel posud nic nenasvědčuje tomu, že
by tento úspěch měl připadnout levici.
(Autor je předsedou CV SDS)