Hlavní událostí konce září 1992 v ČSFR bylo hledání cest k rozdělení federace. Iniciátory této činnosti a hlavními protagonisty byly politické reprezentace vzešlé z voleb v roce 1992. Jejich mandát byl ovšem pro takovou operaci slabý, neměly totiž ve Federálním shromáždění dostatečnou ústavní většinu a musely nutně shánět další spojence. Ještě slabší byla faktická podpora rozdělení státu ze strany obyvatel jak na české, tak na slovenské straně - většina byla proti. Proto musela stávající garnitura kličkovat a referendu se za každou cenu vyhnout.
Jednoznačný zájem na rozdělení federace měla česká pravicová vládní koalice. Projevilo se to dne 1. října, kdy v Národním shromáždění neprošel zákon popisující možné způsoby zániku federace a kdy bylo poté na návrh opozice a s podporou části HZDS přijato usnesení, aby předsednictvo parlamentu neprodleně ustavilo komisi pro přípravu ústavního zákona o transformaci čs. federace do Česko-Slovenské Unie. Klausova ODS utrpěla malou, dočasnou porážku.
Přehledný popis událostí posledního zářijového týdne si přečtěte v původním znění bez "nabodeníček" z elektronického zpravodajského servisu studentů žurnalistiky Carolina, číslo 43, které vyšlo v pátek 2. října 1992.
Milan Neubert, 2. října 2002
O vladnim navrhu ustavniho zakona o zpusobu zaniku Ceske a Slovenske federativni republiky jedna v Praze od utery 29. zari Federalni shromazdeni. Podle vladniho navrhu, ktery v parlamentu oduvodnoval mistopredseda federalni vlady M. Cic ( Hnuti za demokraticke Slovensko), muze federace zaniknout deklaraci Federalniho shromazdeni, dohodou Ceske narodni rady a Slovenske narodni rady, na zaklade vysledku referenda vyhlaseneho v souladu s ustavnimi zakony Federalniho shromazdeni nebo narodnich rad, jakoz i vystoupenim jedne z republik z CSFR nebo jinak ustavne projevenou vuli narodnich rad. M. Cic v uvodnim slove prohlasil, ze uplatneni kazdeho z navrhovanych zpusobu zaniku federace znamena legalni ustavni a demokratickou cestu.
V utery byla na programu pouze rozprava a nejvetsi diskuse, jak se vseobecne ocekavalo, se soustredila na otazku referenda. Jednoznacne souhlasne stanovisko vyjadrili v diskusi pouze poslanci vladnich stran Obcanske demokraticke strany a Hnuti za demokraticke Slovensko, jakoz i Slovenske narodni strany. Opozice stale trva na uplatneni principu referenda, at uz jako jedineho kroku vedouciho k zaniku CSFR, nebo stvrzeni vsech navrhovanych zpusobu zaniku federace ratifikacnim referendem.
Protoze k prijeti ustavniho zakona je potrebna tripetinova vetsina v kazde z komor parlamentu, coz vladni koalice sama zajistit nemuze, lze ocekavat, ze hlasovani o navrhu zakona bude velmi slozite. Na programu je ve ctvrtek l. rijna a jednani parlamentu by mela v primem prenosu vysilat i televize.
Tak lze charakterizovat vysledky pruzkumu, ktery provedl od 8. do 14. zari Institut pro vyzkum verejneho mineni. Zverejneny byly tento tyden a podle nich vice nez 80 procent obyvatel Ceske republiky a Slovenske republiky chape rozdeleni federace jako jistou vec.
S rozdelenim CSFR souhlasi 46 procent obyvatel Ceske republiky a 41 procent obcanu Slovenske republiky. V Cechach je proti 45 procent obcanu a na Slovensku 46 procent obcanu. Pouze 5 % dotazanych v Ceske republice a 6% ve Slovenske republice si mysli, ze k rozdeleni statu nedojde.
Cesti respondenti, kteri souhlasi s rozpadem federace, povazuji za jeho pricinu touhu Slovaku po samostatnosti. Obcane CR , kteri s rozpadem nesouhlasi, uvadeji jako pricinu rozdeleni federace dohodu politickych reprezentaci viteznych stran Obcanske demokraticke strany a a Hnuti za demokraticke Slovensko. Stejny duvod uvadeji i slovensti obcane, kteri nesouhlasi s rozpadem CSFR. Naopak obcane SR souhlasici s rozpadem statu se kloni k nazoru, ze jeho pricinou je nefunkcni, nespravedliva federace .
Za jediny mozny zpusob zaniku CSFR bylo nejcasteji uvadeno referendum (v CR 45%, v SR 44%). Kdyby se referendum uskutecnilo nyni, zucastnilo by se ho podle stredecni Mlade fronty Dnes 80% obyvatel CR a 82% obcanu SR. Proti rozdeleni spolecneho statu by hlasovalo 44% dotazanych v Cechach (pro rozdeleni 36%) a na Slovensku by bylo proti 43% respondentu (pro rozdeleni 37%).
Vladni navrh ustavniho zakona o zpusobech zaniku Ceske a Slovenske Federativni Republiky neprosel ve ctvrtek l. rijna v parlamentu. Navrh obsahoval moznost zaniku spolecneho statu deklaraci Federalniho shromazdeni, dohodou Ceske narodni rady a Slovenske narodni rady, na zaklade vysledku referenda vyhlaseneho v souladu s ustavnimi zakony federalniho shromazdeni nebo narodnich rad, jakoz i moznost vystoupeni jedne z republik z CSFR ci jinak ustavne projevenou vuli narodnich rad.
V ceske i slovenske casti Snemovny narodu chybelo po trech hlasech a ve Snemovne lidu dokonce jen jediny hlas. Patecni tisk pise o neprijeti navrhu zakona pod titulky : Tesne vitezstvi opozice (Cesky denik), Koalice se precenila (Svobodne slovo) ci Zanik CSFR dostal cervenou (Lidova demokracie). Pricinu lze videt zejmena v tom, ze v prubehu rozpravy byly odmitnuty pozmenovaci navrhy opozice, napr. I. Fisera za Ceskoslovenskou socialni demokracii podminoval prijeti zakona tzv. ratifikacnim referendem.
Vic nez neprijetim zakona byla vsak vladni koalice prekvapena dalsim rozhodnutim parlamentu, ktery vzapeti prostou vetsinou hlasu prijal na navrh poslance Zemana (Ceskoslovenska socialni demokracie) usneseni, aby predsednictvo parlamentu neprodlene ustavilo komisi pro pripravu ustavniho zakona o transformaci cs. federace do Cesko-Slovenske Unie. Hlasovali pro ne spolu s poslanci ceske levice a republikany i poslanci Hnuti za demokraticke Slovensko, coz koalicni Obcanska demokraticka strana povazovala za poruseni predchazejicich dodod.
Situace se zdala byt nebezpecne vyhrocena. Slovenska vlada odmitla planovane setkani s vladou Ceske republiky a navrhla dalsi setkani politickych reprezentaci ODS a HZDS.