Hospodářská a sociální situace většiny obyvatel ČR se dále zhoršila. Práci hledá již více než půl miliónu občanů, zejména mladých a starších 50 let. Běžné fungování školství i zdravotnictví je ohroženo a nad dosavadním systémem sociálního zabezpečení se vznáší nejistota. Dramaticky se zvýšil deficit státního rozpočtu. Politická a hospodářská závislost ČR, provázená odlivem zisků z našeho hospodářství do zahraničí, se prohloubila a je větší než kdykoliv předtím. Naděje, které vkládali mnozí občané s levicovým smýšlením do vlády vedené sociálně demokratickou stranou, byly v letech, která uplynula od posledního sjezdu KSČM, opětovně zklamány.
KSČM považuje za základní příčinu stupňujících se problémů naší společnosti samotnou existenci kapitalismu. Základním programovým cílem politiky KSČM je socialismus, demokratická společnost svobodných, rovnoprávných občanů, společnost politicky a hospodářsky pluralitní, postavená na maximální občanské samosprávě, prosperující a sociálně spravedlivá, pečující o zachování a zlepšování životního prostředí, zabezpečující lidem důstojnou životní úroveň a prosazující bezpečnost a mír. Jedná se o strategický cíl, který je podložen minulými zkušenostmi a vychází z tradic marxistického myšlení. Jeho naplnění chceme dosáhnout demokratickou cestou. Tento programový cíl není pro nadcházející období třeba měnit ani upravovat.
Politickou linii, kterou si KSČM určila na svých předchozích sjezdech, chce i nadále uplatňovat a v praxi rozvíjet. KSČM se nyní zaměří především na podporu kroků, které umožní zastavit propad, zmírní zaostávání ČR za vyspělým světem a povedou k oživení ekonomiky. Půjde o opatření, která umožní zachovat i zvyšovat standardní sociální jistoty, při reálné šanci lidí na uplatnění v občanském životě.
Heslo plné zaměstnanosti, přijaté v EU i českou vládou, není naplňováno. Naopak, počty nezaměstnaných dosahují rekordních hodnot. Dnešní více než půlmiliónová armáda nezaměstnaných je podstatnou zátěží pro státní rozpočet, představuje nevyužívání nejcennější výrobní síly, degradaci lidské důstojnosti a popření jednoho ze základních lidských práv, práva na práci.
KSČM bude prosazovat udržení existujících a tvorbu nových pracovních míst podporou rozvoje výroby a služeb, prosazováním programů, jako je bytová výstavba či zlepšování a rozvoj infrastruktury, rozšíření místního hospodářství apod. Podpoří kvalifikační a rekvalifikační programy směřující k odstranění strukturální nezaměstnanosti a k vyšší přizpůsobivosti pracovníků novým a proměnlivým pracovním nárokům, přicházejícím s novými výrobními technologiemi a komunikačními prostředky. KSČM bude předkládat další legislativní návrhy k zajištění prvního zaměstnání pro absolventy škol, ke zvýšení jistoty zaměstnání i k ochraně před zneužitím zaměstnávání na živnostenský list a různých forem pružné pracovní doby. Zvláštní pozornost bude věnovat situaci v regionech nejvíce zasažených nezaměstnaností a těm skupinám obyvatel, které nezaměstnanost postihuje nejsilněji.
Program politiky KSČM se zaměřuje především na ochranu zájmů sociálně slabých a sociálně ohrožených obyvatel, jejichž životní podmínky se zhoršují nebo stagnují a kteří jsou často vystaveni byrokratické zvůli. KSČM je přesvědčena, že sociální spravedlnost a sociální jistoty nejsou přežitkem. Princip solidarity nesmí zmizet z povědomí našich občanů.
Stěžejním zájmem KSČM je řešení bytové otázky, především výstavbou bytů stavebními bytovými družstvy a jinými neziskovými společnostmi a výstavbou nájemních bytů s účastí obce. KSČM bude navrhovat legislativní podporu a dotační programy vlády a Státního fondu rozvoje bydlení tak, aby přibývalo nejméně 40 000 bytů ročně. Pomoc státu je potřebná i při odstraňování závad a modernizaci starších domů. KSČM navrhuje povinné ukládání finančních zdrojů z odpisů jako základního zdroje pro financování oprav a modernizace. Současná výše nájemného stačí na údržbu, ve větších městech i na modernizaci domů a přináší zisk. KSČM proto nepovažuje za nutné a už vůbec ne za sociálně únosné radikálně zvyšovat výši nájemného. Výše plateb za bydlení, tj. za nájemné i služby, by neměla překročit 25 % životních nákladů občanů. V této souvislosti KSČM požaduje, aby byl zákonem stanoven standard kvalitního bydlení, od kterého by se odvozovala výše sociální dávky na podporu bydlení. Navrhuje úpravu daní nebo místních poplatků, aby se vyplatilo nenechávat byty volné, ale pronajímat je.
KSČM odmítá zavádění tržních vztahů ve zdravotnictví. Stát se nesmí zříkat odpovědnosti za zdravotní stav současné populace ani budoucích generací. KSČM prosazuje, aby potřebná léčebně preventivní péče, byla dostupná a bezplatná, myšleno hrazená z veřejného zdravotního pojištění. Za základní podmínku takové péče považuje důsledné uplatňování principu solidarity. Tomu odpovídá progresivní výběr pojistného. Za nezbytnou podmínku dobře fungujícího zdravotnictví KSČM pokládá vybudování sítě zdravotnických zařízení tak, aby byla respektována jejich dostupnost, regionální a demografické zvláštnosti. Lázeňskou péči považuje KSČM za nedílnou součást léčebně preventivní péče. Za důležité pokládá začlenění záchranné služby do budovaného Integrovaného záchranného systému a z těchto důvodů nepodporuje vznik soukromých záchranných služeb. V oblasti lékové politiky prosazuje státní podporu domácí farmaceutické výroby a systém výběrových řízení na jednotlivé produkty. Zdrojem prostředků pro zajištění léčebně preventivní péče má být z převážné části všeobecné zdravotní pojištění. Na zvláště finančně náročné léčebné postupy by měl být vytvořen fond ministerstva zdravotnictví.
Mimořádnou pozornost KSČM věnuje zlepšení sociálního postavení důchodců. Proto průběžně vyhodnocuje stav a zaujímá stanoviska k vládou připravované důchodové reformě, která má změnit dosavadní systém. KSČM nemůže souhlasit s takovými změnami důchodového systému, které by byly proti principu solidarity.
KSČM přitom vychází z následujících zásad:
KSČM je přesvědčena, že je nezbytně nutné definitivně ukončit restituce a stabilizovat ekonomické prostředí v průmyslu i v zemědělství. Nesouhlasí s další privatizací státního majetku, který je úspěšně spravován a přináší do státního rozpočtu zisk. KSČM požaduje podstatné zlepšení výkonu vlastnických práv státu a ukončení praxe, kdy odborné funkce nejsou obsazovány podle odborných schopností uchazečů. Prosazuje zásadu, že veřejné služby mají být provozovány především podniky s převažující účastí obce či státu.
Konsolidaci hospodářských poměrů může výrazně pomoci zefektivnění státní správy a územního uspořádání. KSČM podporuje financování nutné pro rozvoj jak územních celků (krajů a obcí), tak jednotlivých oblastí správy, jmenovitě zdravotnictví, školství, dopravy atd. Při nezbytné úpravě veřejné správy požaduje, aby na celém území byly jednotné struktury, aby byly dořešeny vztahy obcí s obcemi s rozšířenou působností a obcemi s pověřeným obecním úřadem atd. Požaduje prověření náplně činnosti ministerstev s cílem snížit jejich počet i rozsah zajišťovaných agend vzhledem k existenci úřadů v územních celcích. Dále požaduje, aby v každé obci bylo alespoň jedno kontaktní místo, ze kterého by se občané mohli spojit se všemi registry veřejné správy.
KSČM navrhuje zjednodušení a zlevnění veřejné správy, ale vystupuje proti neoprávněnému krácení rozpočtových prostředků tam, kde jejich nedostatek podkopává budoucnost země - jako je tomu ve školství, vědě a výzkumu - nebo výrazně snižuje kvalitu života starých, sociálně slabých či zdravotně postižených osob. Prosazuje zvýšení váhy přímých daní a spravedlivější rozložení daňového břemene. Souhlasí s přezkoumáním objemu a určení mandatorních výdajů rozpočtu včetně výdajů na důchody, sociální dávky, zdravotnictví, správu, obranu, bezpečnost a represivní složky, ovšem tak, aby se našly zdroje příjmů a úspor, nikoli aby se šlo cestou zhoršení podmínek pro občany nebo snížení úrovně poskytovaných služeb.
Pro spravedlivější ocenění lidské práce navrhuje KSČM zastavit růst neodůvodněných rozdílů mezi nejnižšími a nejvyššími příjmy a racionalizovat soustavu odměňování dle tarifních tříd.
KSČM považuje efektivní hospodářský rozvoj za základní podmínku pro to, aby byly vytvořeny prostředky pro zajištění potřeb společnosti včetně životní úrovně obyvatel a sociálního programu státu. K tomuto rozvoji nemůže dojít živelným působením trhu, ovládaného nadnárodními společnostmi. KSČM podporuje tvorbu cílových programů modernizace národního hospodářství a vytváření jeho nové výrobní struktury pod garancí státu, které by zvýšily konkurenceschopnost a zajistily lepší pozici na světovém trhu.
Při nedostatku domácího kapitálu požaduje KSČM založit trvalý hospodářský růst na pracovní a organizační aktivitě lidí, na růstu kvalifikace pracovníků, na jejich schopnosti vytvářet vyšší přidanou hodnotu, prosazuje aktivní zaměstnaneckou i vlastnickou spoluúčast a vytváření podnikových rad.
KSČM navrhuje úpravy zákonů a předpisů směřující k rozvoji malého a středního podnikání, které si dosud uchovává nejvíce národních specifik, zaměstnává místní pracovní síly a uspokojuje nejen místní potřeby obyvatel, ale při vytvoření odbytových sítí je schopno se s výrobky mimořádné kvality uplatnit i na zahraničních trzích. Vztah KSČM k takovému podnikání vychází z jeho uznání jako existenčního východiska a zdroje obživy pro značnou část obyvatel ČR. Požadavek obhajoby zejména malých podnikatelů však KSČM neodděluje od obecného zájmu na růstu produktivity práce, konkurenceschopnosti, boji proti nezákonným formám obohacování a obhajobě oprávněných sociálních zájmů většiny občanů státu závislých na vlastní práci.
K tomu směřuje i aktivní účast KSČM na tvorbě, aktualizaci a plnění reálných regionálních záměrů a programů (plány územního rozvoje regionů ve prospěch jak rovnoměrnějšího rozvoje území, tak k zajištění práce pro lidi i zakázek pro místní firmy.
Mezi přednostní úkoly KSČM patří stabilizace zemědělství. Je nutné se vypořádat s ekonomickými důsledky restitucí a poskytnout zemědělským podnikům ochranu a podporu na úrovni ostatních evropských států.
Proto KSČM požaduje vypracování dlouhodobé koncepce postupného oživování a rozvoje českého zemědělství jako jednoho z tradičních zdrojů hospodářské prosperity vůbec a faktoru zachování příznivých podmínek životního prostředí.
Prosazuje, aby si české zemědělství zachovalo postavení zdroje potravinové soběstačnosti země a zajistilo převahu vývozu zemědělských a potravinářských výrobků nad jejich nezbytným dovozem. Prosazuje, aby podnikatelské subjekty, bez ohledu na formu vlastnictví, které vykazují potřebnou výkonnost a produktivitu, měly přístup k finančním zdrojům pro vlastní rozvoj. Prosazuje odstraňování překážek pro rozvoj osvědčených družstevních a samosprávných forem podnikání, a to nejen na venkově.
V zájmu zdraví a plnohodnotného života všech občanů je podle KSČM nutné sladit požadavky hospodářského rozvoje se stavem životního prostředí. Jednotícím prvkem ekologické politiky KSČM je uchování přírodního bohatství v jeho rozmanitosti při současném zajištění udržitelného rozvoje společenského života i ambicí jednotlivců. KSČM považuje za nutnost vést intenzivnější dialog se strukturami občanského ekologického hnutí i s ekologickými odborníky. Je to také téma typické pro levicovou mládež. Ekologické problémy jsou problémy nové doby a logicky jsou tedy ostřeji vnímány nastupující generací.
Ráznější řešení vyžadují ekologické problémy spojené s dopravou, výrobními technologiemi, těžbou a zpracováním surovin a likvidací odpadů. KSČM podporuje podstatné zvýšení míry využívání odpadu. To je nemyslitelné bez kvalitních recyklačních služeb, bez celého průmyslu odpadu a na úkor dosavadního nadměrného budování a rozšiřování drahých spaloven odpadu, které každoročně ničí statisíce tun kvalitních surovin. V dopravě budeme usilovat o zvýšení podílu neautomobilové dopravy a o rozvoj integrovaných dopravních systémů. Při rozvoji jednotlivých dopravních systémů je nutné brát v úvahu jejich vliv na životní prostředí. Naším cílem je zvýšení stability ekosystémů a zlepšení jejich legislativní i praktické ochrany.
KSČM bude dbát o ochranu zdrojů pitné vody, o obnovu vodních poměrů, chránit zeleň a podporovat místo monokultur lesy druhově příbuzné lesům přirozeným. Nastavením ekonomických nástrojů je třeba posilovat mimoprodukční funkce zemědělství, zaměřené na kultivaci krajiny a rozvoj českého venkova, ale také ekologické zemědělství včetně produkce alternativních zdrojů energie jako etanol, biomasa, bionafta. KSČM je za větší podporu alternativních a obnovitelných zdrojů energie v energetické koncepci ČR.
KSČM bude prosazovat otevřenější informační politiku státu, krajů i obcí v oblasti ekologie a ochrany životního prostředí. Současně jde o zlepšení ekologické výchovy dětí i dospělých. To je předpokladem zvýšení zájmu veřejnosti o rozhodování v otázkách životního prostředí. Občanům musí být garantováno právo dozvědět se o ekologických dopadech staveb v jejich okolí a prostřednictvím ekologických iniciativ i právo účastnit se na správním řízení. KSČM také považuje za nutné posílit a sjednotit na centrální úrovni posuzování ekologických vlivů u všech vládních koncepcí a strategií se záměrem vzájemného propojení cílů ekologické politiky s národohospodářskou strategií, bez ohledu na lobbistické a vlastnické zájmy.
Obnova kapitalismu a jeho globalizace zasahuje i oblast kultury, vzdělávání, umění a vědy, zasahuje duchovní svět občana a jeho životní styl. Vytváří v mezilidských vztazích spotřebitelskou mentalitu a pod tlakem zájmů na zhodnocování kapitálu degraduje základní civilizační hodnoty. KSČM prosazuje jinou alternativu: utváření demokratické, humanisticky orientované a sociálně spravedlivé společnosti na základě spolupráce, vzájemné pomoci a trvale udržitelného rozvoje.
KSČM podporuje:
KSČM vychází z toho, že vzdělání je základním lidským právem a nemělo by být pouhým zbožím. Současně je utváření společnosti vzdělání a informací základní šancí pro ČR. Společnost by proto měla zvyšovat své nároky na úroveň obecné vzdělanosti v souladu s aktuálními vědeckými poznatky a technickými možnostmi, a na speciální znalosti v profesích, které jsou významným faktorem pro naplňování rozvojových koncepcí.
KSČM bude prosazovat, aby se trvalou součástí vzdělávání stalo osvojování významných hodnot, jako je mír, vlastenectví, národní tradice a mateřský jazyk, úcta k životu, otevřenost a přátelství k ostatním národům a etnickým skupinám. Škola by měla obnovit svou úlohu při objektivním, pravdivém výkladu dějin a při zpřístupnění nejnovějších vědeckých poznatků.
KSČM je za bezplatné školství, myšleno hrazeno v rozhodující míře z veřejných odvodů a daní. Součástí programu KSČM je proto požadavek, aby na základních a středních školách byly zdarma poskytovány učebnice a další učební texty a pomůcky. KSČM odmítá zavádění školného na všech státních a veřejných školách od mateřských po vysoké. Podporuje vypracování efektivního systému financování školství a celoživotního vzdělávání s využitím dalších veřejných i soukromých zdrojů. Soukromé školství považujeme pouze za doplňkové, financované především z vlastních zdrojů. Zabezpečení provozu církevních škol navrhuje ponechat v kompetenci náboženských institucí.
Aktivní vytváření a využívání možností pro účast mladé generace na společenském životě považuje KSČM za předpoklad jejího zdravého rozvoje. Podpoří a bude prosazovat opatření, která napomohou vstupu mladé generace do života. Sympatie mladých lidí chce získávat volbou přitažlivých forem jejich zapojení do svobodné, demokratické a hospodářsky prosperující společnosti. V tom vidí i smysl své práce mezi mládeží a předpoklad úspěšného naplnění svého programu.
Stranické orgány a zástupci zvolení za KSČM do samospráv obcí, měst a krajů budou :
V oblasti vědy a výzkumu KSČM požaduje přejít od opakovaně nenaplňované slovní podpory ke skutečným opatřením, která by umožnila dosáhnout úrovně financování vědy a výzkumu srovnatelné s předními zeměmi. Znovu je žádoucí posoudit poměr skutečných výdajů na vědeckou a výzkumnou práci a nepřiměřeně vysokých nákladů na administrativu, zvýšit účinné věcné financování, zvýšit ochranu a domácí využití dosažených výsledků. KSČM bude podporovat kroky ke zvýšení prestiže vědecké a výzkumné práce i ke zlepšení pracovních a životních podmínek pracovníků, zvláště vědeckého dorostu, na všech úrovních základního a aplikovaného výzkumu a vývoje. Podpoří opatření, která zlepší postavení vědeckého výzkumu na vysokých školách a zvýší motivaci podniků podporovat a využívat akademický, vysokoškolský i vlastní výzkum a vývoj.
KSČM usiluje o zvýšení národního sebeuvědomění, o vysokou úroveň národní kultury a českého jazyka ve vazbě na humanistickou světovou kulturu. Prosazuje vypracování široce chápané sociálně kulturní doktríny za účasti politických a kulturních činitelů a veřejnosti k posilování kulturního, morálního a vzdělanostního potenciálu našich občanů tak, aby:
KSČM i nadále podporuje zdravý způsob života a dostupnost tělovýchovy a sportu chápe jako významné právo občanů, zejména dětí a mládeže. Jde o plné rozvíjení společenské funkce tělovýchovy rovněž jako prostředku zdravotní prevence a udržení fyzického a psychického zdraví, jako faktoru aktivního využití volného času, tvorby morálních a etických hodnot a projevu kultury národa.
Stejně jako na celou společnost, i na KSČM vznáší informační revoluce značné nároky. Jejich naplňování umožní i KSČM účinně napomáhat svobodnému osvojování a šíření informací, rozvoji informační demokracie. KSČM považuje objektivitu a dostupnost informací za základní podmínku fungování demokratické společnosti. Uvnitř strany i v celé společnosti proto podporuje zavádění a využívání informačních technologií jako nových nástrojů sebeorganizace a sebeuvědomování lidí. Informační politiku a její prosazování chápe rovněž jako šanci pro nastupující generaci i jako oblast celospolečenského uplatnění mladých lidí nezbytnou k tvůrčímu zvládání denních i strategických úkolů.
Potřeba KSČM působit ve prospěch míru, spolupráce a prosperity v mezinárodním měřítku a bezpečnosti České republiky je založena na následujících zásadách:
KSČM požaduje, aby vláda ČR, parlament a prezident republiky koordinovali své zahraničně politické cíle a konkrétní kroky k závažným mezinárodně politickým událostem.
KSČM nesouhlasí s příliš jednostrannou zahraničně politickou orientací ČR na USA a EU a požaduje vyváženější politiku všech azimutů , která např. nepřehlíží v minulosti osvědčené obchodní partnery. Trvale zůstává v popředí pozornosti KSČM upevňování sousedské spolupráce, zejména se Slovenskou republikou.
KSČM rozhodně odmítá jakékoli vměšování zahraničních nátlakových skupin, včetně spolků odsunutých Němců, do vnitřních záležitostí ČR. KSČM považuje za zásadní princip zahraniční politiky nedělitelnost mezinárodního míru, bezpečnosti, udržení a zdokonalení systému mezinárodního práva, založeného na Chartě OSN, a posilování nezastupitelné a klíčové role této organizace v mezinárodním dění. Prosazuje ochranu lidských práv a životního prostředí podle mezinárodně přijatých dokumentů a její další zdokonalení.
V referendu občané ČR rozhodli o přistoupení ČR k EU. Vzniká kvalitativně nová situace, která v dalším období významně ovlivní život našich občanů i politiku strany. KSČM z této situace vychází. Z jedné strany pokračuje v oprávněné kritice nepřipravenosti oslabené ekonomiky ČR na konkurenční prostředí EU, v kritice nerovnoprávného postavení, pasivního podřizování ČR orgánům EU. Poukazuje na současné problémy EU (těžkopádnost, byrokracie). Z druhé strany upozorňuje na nové možnosti ČR v EU, prosazuje posilování jak českých zájmů, tak i zájmů pracujících v EU. Trvá prosazování již dříve zpracovaného konceptu socializace Evropy, která se neomezuje jen na členské země EU. Tento koncept a celá levicová politika získávají nový prostor a možnosti.
Při posuzování postavení politických institucí EU KSČM podporuje rovnoprávnou pozici zemí, a to i při rozhodování v orgánech EU. Odmítá rozsáhlou byrokratizaci a pokračování demokratického deficitu v politickém rozhodování EU. Minimálním základem zahraniční, bezpečnostní a obranné politiky EU musí být normy mezinárodního práva a Charta OSN. KSČM je proti militarizaci EU. Prosazuje, aby EU vycházela z úplného obsahu Charty základních práv a svobod i z mezinárodních úmluv o občanských a politických právech i o hospodářských, sociálních a kulturních právech (Evropská úmluva o lidských právech, Evropská sociální charta a další).
KSČM usiluje o koordinovaný postup širšího uskupení evropské levice, aby bylo možné společně čelit tendencím v EU, směřujícím k další militarizaci a prohlubování antisociálních dopadů neoliberální politiky na život lidí. Organizuje aktivity a podílí se na konkrétních akcích, které vedou k tomuto cíli, k překonávání současné nežádoucí roztříštěnosti levice. KSČM v tomto smyslu navazuje na Pražskou výzvu mezinárodní konference v listopadu 2002 při příležitosti summitu NATO v Praze a na mezinárodní konferenci v březnu 2004 v Praze.
KSČM potvrzuje dřívější nesouhlasné stanovisko s členstvím ČR v NATO jako trvale platné, nepovažuje toto uskupení za efektivní způsob zabezpečení obrany země v dlouhodobém horizontu, trvá na jeho rozpuštění.
KSČM prosazuje bezpečnostní systém založený na respektování stanovené role RB OSN při řešení krizových situací ve světě a na všestranných preventivních opatřeních. V podmínkách Evropy je připravena podpořit aktivity, které budou v souladu s programem KSČM a povedou k rozvíjení spolupráce v politicko-bezpečnostní, hospodářské, kulturní i ekologické oblasti, včetně prosazování lidských práv a rozvoje demokracie. Nadále podporuje nedělitelné celoevropské pojetí bezpečnosti, včetně řešení bezpečnostních rizik spojených s mezinárodním terorismem, jako základu jistot pro všechny země Evropy, mezi nimi také ČR. KSČM nesouhlasí s dalším prohloubením závislosti na NATO, ani s tím, že na tomto základě jsou zpracovány dokumenty o bezpečnostní a vojenské strategii ČR. KSČM požaduje, aby pod záminkou profesionalizace nebyla rušena armáda založená na demokratickém principu obrany a ochrany státu a na podílu občanů na tomto procesu. Je proti zneužívání Armády ČR jako expedičního sboru určeného k prosazování zájmů cizích mocností v zahraničních misích.
KSČM navrhuje opatření k posílení obrany území ČR vlastními vojenskými i teritoriálními silami a podporuje aktivity k posílení zájmu obyvatel na obraně země. Ve vztahu k ochraně obyvatelstva prosazuje důslednou kontrolu úkolů krizového řízení a funkčnosti Integrovaného záchranného systému ČR. Požaduje včasné řešení dopadů rušení vojenských posádek na život v dotčených místech.
Za trvalý úkol ve vztahu k vnitřní bezpečnosti ČR KSČM považuje prosazování ústavnosti, ochrany územní celistvosti, právního státu, práv a svobod občanů a účinnější boj se všemi formami kriminality. Bude navrhovat, aby v práci ministerstva vnitra a Policie ČR byly prioritami boj proti:
KSČM bude prosazovat opatření k dosažení obratu ve sféře obecné kriminality a trestných činů například v dopravě, jež se dotýkají zájmů občanů, jejich životů, zdraví a majetků.
KSČM bude požadovat objektivní posuzování problematiky terorismu, jeho příčin a důsledků s cílem jejich eliminace a odstranění. Nesouhlasí s tím, že pod záminkou stíhání trestné činnosti s extremistickým podtextem jsou postihována antifašistická a levicová hnutí a naopak je málo trestána činnost rasistických a xenofobních skupin.
KSČM bude prosazovat politický systém vycházející z plurality názorů a jejich svobodného uplatňování s cílem vytvořit vskutku humánní, sociálně spravedlivou, demokratickou společnost. I po vstupu do Evropské unie bude nadále usilovat při jednotlivých integračních krocích o udržení potřebné míry státní suverenity. KSČM nepovažuje demokracii v občanské společnosti za módní heslo, ale za kategorický požadavek, který se v polistopadovém vývoji zdaleka nepodařilo realizovat.
KSČM chce prosazovat volební systém vycházející z poměrného zastoupení v obou komorách parlamentu i v orgánech samosprávy, aby jejich složení odráželo skutečný poměr názorů ve společnosti. Chce dosáhnout rozšíření přímé demokracie zejména zavedením obecného referenda a přímou volbou starostů obcí a měst a hejtmanů krajů a působit ke zdokonalování územní samosprávy v obcích a krajích, k jejímu ekonomickému posílení a ke zlepšení odborné úrovně jejich pracovníků. KSČM je pro dotažení reformy veřejné správy do takové podoby, která by nevedla k nárůstu byrokracie, ale k většímu zapojení občanů do řešení záležitostí, které se jich týkají. Je pro využití všech možností regionální politiky souvisejících se vstupem do EU. Zejména euroregiony nesmí být nástrojem rozpadu jednotného státu, ale naopak prostředkem k účinné komunikaci mezi občany demokratické Evropy.
KSČM prosazuje nezbytné změny ústavy, zúžení pravomocí Ústavního soudu, rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, změny postavení státního zastupitelství. Zásadně neodmítá ani přímou volbu prezidenta, ale vyžaduje posoudit její zavedení v souvislosti s řešením vzájemného postavení a pravomoci nejvyšších orgánů moci výkonné a zákonodárné.
* * *
KSČM nadále opírá svou politiku o Marxovu tezi, že svět nelze jen vykládat, ale je nutno jej změnit. KSČM si je vědoma toho, že občané nejsou ve své většině spokojeni s perspektivou, která nepřesahuje žití ze dne na den a z roku na rok. Silně postrádají vizi dalšího vývoje.
KSČM nenabízí žádné utopie, vychází z reálné analýzy možností, včetně reálného hodnocení podmínek pro své vlastní působení. ČR dnes stojí na křižovatce. Buď dlouhodobě uvázne v závislém neokoloniálním postavení, nebo se nám podaří zachytit modernizační pohyb probíhající ve vyspělém světě. Je si přitom vědoma, že v nadcházející etapě budeme v každém případě muset čelit následkům kapitalistického vývoje, že budou působit ostré sociální rozdíly, rozpory a nejistota, jak je tomu i v jiných kapitalisticky rozvinutých zemích. Mnohé závisí na tom, zda v politice vlády převáží logika volného trhu (v kombinaci liberálně konzervativní politiky) či logika sociálního státu. Za stagnace a úpadku může ovšem dojít také k hlubším sociálním otřesům a ke krizím, které si vynutí spolupráci odpovědných politických sil, které by vystupovaly jako vláda národní spásy.
19. zasedání ÚV KSČM dne 6.12.2003
Haló noviny, 6. ledna 2004, redakce