Za základní příčinu stupňujících se problémů světa i naší společnosti považuje KSČM kapitalismus. Přestože dosud nevyčerpal všechny své možnosti, je stále naléhavější, aby byl vystřídán novou, pokrokovější společensko-ekonomickou formací. Rozpory ve společnosti se stupňují. Navzdory obrovskému vědecko-technickému pokroku, který umožňuje dříve nepředstavitelný nárůst produktivity práce, dochází i v nejvyspělejších zemích k omezování tzv. sociálního státu a bohatství společnosti se na úkor většiny soustřeďuje do rukou stále užší vrstvy. Také v ČR se po restauraci kapitalismu hospodářská a sociální situace velké skupiny obyvatel zhoršila. Práci hledá již více než půl miliónu občanů, zejména mladých, invalidních a starších 50 let. Je ohrožena samotná funkčnost školství i zdravotnictví a nad dosavadním systémem sociálního zabezpečení se vznáší nejistota. Dramaticky se zvýšil deficit státního rozpočtu. Daňová výtěžnost ekonomiky se snižuje, podíl neproduktivní práce roste. Politická a hospodářská závislost ČR, provázená odlivem zisků do zahraničí, je hlubší než kdykoliv předtím. Naděje, které vkládali mnozí občané do vlády vedené sociálně demokratickou stranou, byly znovu zklamány.
Základním programovým cílem politiky KSČM je socialismus, demokratická společnost svobodných, rovnoprávných občanů, společnost politicky a hospodářsky pluralitní. Je postavena na maximální občanské samosprávě, je prosperující a sociálně spravedlivá. Pečuje o zachování a zlepšování životního prostředí, zabezpečuje lidem důstojnou životní úroveň a prosazuje bezpečnost a mír. V její ekonomice se prosazují přednosti a klíčová úloha společenského vlastnictví, které zaručí efektivní, celospolečensky provázané a usměrňované hospodaření kolektivu zaměstnanců podniků, družstev, obcí, regionů i dalších sdružení občanů. Jde o strategický cíl, který vychází z dlouholetých tradic marxistického myšlení. Jeho naplnění chceme dosáhnout demokratickou cestou. KSČM odmítala a odmítá takovou praxi, která připouští nebo ospravedlňuje omezování demokracie, diskriminaci nebo represi za názory a vytváří podmínky pro kult osobnosti.
Politickou linii, kterou KSČM zvolila na svých předchozích sjezdech, chce i nadále uplatňovat a v praxi rozvíjet. KSČM se nyní zaměří především na podporu kroků, jež umožní zastavit zaostávání ČR za vyspělým světem a povedou k oživení ekonomiky. Půjde o taktická opatření a racionální metody, které v daném období umožní zachovat i zvyšovat standard sociálních jistot a šanci lidí na uplatnění v práci i v občanském životě.
a) Zaměstnanost
KSČM bude prosazovat udržení existujících a tvorbu nových pracovních míst zejména tím, že podpoří
rozvoj výroby a služeb.
Rostoucí počet nezaměstnaných je nejen zátěží pro státní rozpočet, ale znamená především znevážení práce
kvalifikovaných a pracovitých lidí, kteří ztrácejí svoji důstojnost a základní lidské právo - právo
na práci.
KSČM bude prosazovat programy skutečné a efektivní restrukturalizace národního hospodářství. Celou řadu
občansky prospěšných projektů lze spojit s tvorbou nových pracovních míst. Patří mezi ně výstavba obecních
bytů, rozvoj občanské vybavenosti, zkvalitnění dopravních sítí, zlepšení podmínek pro využití volného
času občanů, zvláště mládeže, podmínek pro rozvoj turistiky. Obecně prospěšné práce a projekty rekultivace
půdy a porostů budeme prosazovat jako součást ekologické politiky.
Budeme také podporovat vytvoření uceleného systému celoživotního vzdělávání a doplňování kvalifikace,
s využitím existujících učebních prostor i pedagogických pracovníků.
KSČM bude prosazovat zkrácení pracovního týdne na 35 hodin se zárukou zachování výše dosavadní mzdy
a zajištění ochrany bezpečnosti a hygieny práce. Předloží další legislativní návrhy k zajištění prvního
zaměstnání odpovídajícího dosažené kvalifikaci pro absolventy škol, ke zvýšení jistoty zaměstnání a
ochraně před zneužíváním podnikatelských oprávnění na úkor řádných a jiných pracovních poměrů řídících
se Zákoníkem práce. Požaduje, aby systém veřejných prací nabízel práci za důstojných podmínek nebo formou
dobrovolné služby.
Zvláštní pozornost bude věnovat situaci v místech, kde je nezaměstnanost nejvyšší, a těm skupinám obyvatel,
které nezaměstnanost postihuje nejsilněji. Proto bude KSČM také usilovat o denní dostupnost venkovských
obcí veřejnou dopravou. Vytváření pracovních míst nemůže zůstat jen na vůli podnikové sféry nebo rozhodování
soukromého sektoru. Stát, ale i kraje a obce se musí také starat o růst zaměstnanosti. Požadujeme, aby
zákonem stanovený výbor zastupitelstva kraje koordinoval činnosti směřující ke zvyšování zaměstnanosti.
Zvláštní význam KSČM přikládá realizaci projektů k vytváření pracovních míst, které budou čerpat prostředky
ze zdrojů Evropské unie.
Cílem těchto konkrétních kroků je zvýšit ročně počet pracovních míst o 100 000.
b) Ochrana sociálních zájmů občanů
Program politiky KSČM se zaměřuje především na ochranu sociálně slabých a sociálně ohrožených občanů,
jejichž životní úroveň se zhoršuje nebo stagnuje, a kteří jsou často vystaveni byrokratické zvůli.
KSČM je přesvědčena, že sociální spravedlnost a sociální jistoty nejsou přežitkem. Princip solidarity
nesmí zmizet z povědomí našich občanů. Jsme si vědomi, že sociální stát představuje jen dílčí reformu
kapitalistického systému. Jsme pro takovou modernizaci sociální politiky, která upevňuje, nikoliv oslabuje
sociální jistoty lidí.
Stěžejním zájmem KSČM je řešení bytové otázky, především výstavbou bytů stavebními bytovými družstvy
a jinými neziskovými společnostmi a výstavbou nájemních bytů s účastí obce. KSČM bude navrhovat legislativní
podporu a dotační programy vlády a Státního fondu rozvoje bydlení v takovém rozsahu, aby přibývalo nejméně
40 000 bytů ročně, zejména pro mladé domácnosti. Pomoc státu je potřebná i při odstraňování závad a
modernizaci starších domů. KSČM navrhuje povinné ukládání výnosů z bytového hospodářství jako základního
zdroje pro financování jeho oprav a modernizace. Současná výše regulovaného nájemného stačí na údržbu,
ve větších městech i na modernizaci domů a přináší zisk. KSČM proto nepovažuje za nutné, a už vůbec
ne za sociálně únosné, radikálně zvyšovat nájemné. Výše plateb za bydlení, tj. za nájemné i služby,
by neměla překročit 25 % životních nákladů občanů. KSČM podporuje zejména výstavbu sociálních bytů,
ale zároveň požaduje, aby byl zákonem stanoven standard kvalitního bydlení, od kterého by se odvozovala
výše sociální dávky na podporu bydlení. Navrhuje takovou úpravu daní nebo místních poplatků, aby se
vyplatilo nenechávat byty volné, ale pronajímat je.
KSČM odmítá, aby se kšeftovalo se zdravím lidí, odmítá rozhodující úlohu tržních vztahů ve zdravotnictví.
Stát se nesmí zříkat odpovědnosti za zdravotní stav současné populace ani budoucích generací. Bude i
nadále usilovat o efektivnější využívání všech prostředků na zdravotní péči. KSČM prosazuje, aby potřebná
kvalitní zdravotní péče byla přiměřeně dostupná, aby léčebná i preventivní péče byla hrazená převážně
z veřejného zdravotního pojištění. Na zvláště finančně náročné léčebné postupy by měl být vytvořen fond
ministerstva zdravotnictví.
Za nezbytnou podmínku dobře fungujícího zdravotnictví KSČM pokládá vybudování sítě zdravotnických zařízení.
Optimalizace sítě zdravotnických zařízení musí respektovat dopravní dostupnost, regionální a demografické
zvláštnosti. Následnou, rehabilitační a lázeňskou péči považuje KSČM za nedílnou součást péče o zdraví.
V oblasti lékové politiky prosazuje státní podporu domácí farmaceutické výroby a systém výběrových řízení
na jednotlivé produkty jako zdroj podstatných úspor ve zdravotnictví.
KSČM podpoří veškerá opatření, která povedou k dobrému fungování rodin, včetně domácností druhů a družek,
a ke zlepšení péče o výchovu a zdravý vývoj dětí a mladé generace. Za nezbytnou považuje koncepční podporu
rodin a propopulační politiku, která by působila proti současnému nepříznivému trendu v porodnosti.
Proto mj. navrhneme systém výhodných novomanželských půjček s úpisem za vychovávané dítě.
KSČM podporuje zabezpečení důstojného postavení současných i budoucích seniorů. Naším cílem je odstranit
diskriminaci některých současných skupin důchodců a prosadit spravedlivější a včasné valorizace důchodů
odpovídající růstu životních nákladů důchodců. V rámci připravované důchodové reformy budeme hájit princip
generační i příjmové solidarity. To předpokládá, aby byl základní důchodový systém povinný, průběžně
státem financovaný, státem garantovaný a dávkově definovaný. Výši důchodu nechápeme jen jako výsledek
zásluhovosti, ale také jako důstojné zajištění občana ve stáří, a to prostřednictvím a s garancí státu.
Nebráníme se nezbytným úpravám současného systému, ale metodu tzv. důchodového připojištění považujeme
pouze za doplňkový a dobrovolný systém, který musí být pod státní kontrolou a dohledem.
Sociálně slabým občanům nelze odepřít pomoc sociální sítě v případě, že se proti nim obracejí jimi nezaviněné
okolnosti. Proto nesouhlasíme s omezováním adresných dávek státní sociální podpory či s omezováním pomoci
státu, krajů a obcí v rámci sociální potřebnosti. To neznamená, že budeme podporovat zneužívání těchto
dávek. Prosazujeme rovněž úplné odškodnění českých občanů poškozených nacistickým bezprávím.
KSČM jde o řešení sociálních kořenů vytěsňování stále četnějších sociálních skupin na okraj společnosti.
Zejména o sociální, ekonomické, vzdělanostní a společensko-psychologické problémy romského etnika, ale
i zdravotně handicapovaných, bezdomovců a dalších skupin. V současných podmínkách se soustředíme zejména
na podporu organizací, které se touto činností zabývají, na podporu azylových domů, domů na půl cesty,
domů pro matku a dítě apod. Budeme podporovat výstavbu bytů s pečovatelskou službou a ústavů následné
péče, aby byly finančně dostupné i pro občany s nižšími příjmy.
c) Náprava hospodářských poměrů a podpora hospodářského rozvoje
KSČM považuje stabilizaci ekonomického prostředí a efektivní hospodářský rozvoj za základní podmínku
pro to, aby byly vytvořeny prostředky pro zajištění potřeb společnosti včetně růstu životní úrovně obyvatel
a sociálního programu státu. KSČM trvá na nutnosti ukončit restituce a zastavit další privatizaci státního
majetku, který by při úspěšném spravování přinášel zisk.
Stát se nemůže zbavit odpovědnosti za kontrolu ekonomických aktivit zahraničního kapitálu v zemi, za
hájení a podporu národních zájmů v oblasti ekonomiky. KSČM požaduje podstatné zlepšení výkonu vlastnických
práv státu a ukončení praxe, kdy odborné funkce nejsou obsazovány podle schopností uchazečů. Prosazuje
zásadu, že veřejné služby mají být provozovány především podniky s převažující účastí obce, kraje nebo
státu, případně podniky zaměstnaneckého vlastnictví či družstvy.
KSČM prosazuje zvýšení podílu přímých daní, protože nejvíce zohledňují výši příjmů občanů a umožňují
spravedlivější rozložení daňového břemene. Prosazuje také povinnost prokázat původ velkého majetku.
Souhlasí s přezkoumáním objemu a určení mandatorních výdajů rozpočtu včetně výdajů na důchody, sociální
dávky, zdravotnictví, správu, obranu, bezpečnost a represivní složky, ovšem tak, aby se našly zdroje
příjmů a úspor, nikoli aby se šlo cestou zhoršení podmínek pro občany nebo snížení úrovně poskytovaných
služeb.
K hospodářskému rozvoji nestačí hesla o volném trhu v praxi spojené s ústupky zájmům nadnárodních společností.
Ve shodě s programem vědy a výzkumu v Evropské unii KSČM podporuje státní cílové programy modernizace
národního hospodářství při využití vědy, výzkumu a moderních technologií. Státem usměrňované vytváření
nové výrobní struktury má zvýšit konkurenceschopnost a zajistit lepší pozici na světovém trhu. Za prioritní
obory považujeme: informační technologie, mikroelektroniku, biotechnologie, potravinářství, kvalifikovanou
chemii, farmaceutickou výrobu, vybrané obory strojírenství a přístrojovou techniku pro vědu, zdravotnictví
a ekologii.
Při nedostatku domácího kapitálu požaduje KSČM založit trvalý hospodářský růst na pracovní a organizační
aktivitě lidí, na růstu kvalifikace pracovníků a na využití jejich schopnosti vytvářet vyšší přidanou
hodnotu. V součinnosti s odborovými organizacemi prosazuje aktivní účast zaměstnanců na vlastnictví
a řízení a při vytváření podnikových rad.
KSČM navrhuje úpravy zákonů a předpisů pro podporu rozvoje malého a středního podnikání, které zaměstnává
místní pracovní síly. Uspokojuje totiž nejen potřeby místních obyvatel, ale při vytvoření odbytových
sítí je schopno se s výrobky mimořádné kvality uplatnit i na zahraničních trzích. KSČM plně respektuje
tyto formy podnikání zejména proto, že jsou existenčním východiskem a zdrojem obživy pro značnou část
obyvatel ČR. Obhajobou zejména malých podnikatelů se však KSČM neodděluje od obecného zájmu na růstu
produktivity práce a konkurenceschopnosti v rámci země i EU.
K tomu směřuje i aktivní účast KSČM na tvorbě, aktualizaci a plnění reálných regionálních záměrů a programů
(plány územního rozvoje regionů). Možnosti takového působení se zvětšují s růstem úlohy zástupců KSČM
v samosprávných orgánech a s rozšiřováním jejich aktivit ve prospěch jak rovnoměrnějšího rozvoje území,
tak k zajištění práce pro lidi i zakázek pro místní firmy.
Mezi přednostní úkoly KSČM patří stabilizace zemědělství. Je nutné se vypořádat s ekonomickými důsledky
restitucí a poskytnout zemědělským podnikům ochranu a podporu na úrovni ostatních evropských států.
Proto KSČM požaduje vypracování dlouhodobé koncepce postupného oživování a rozvoje českého zemědělství
jako jednoho ze zdrojů hospodářské prosperity a faktoru zachování příznivých podmínek životního prostředí.
KSČM prosazuje, aby si české zemědělství zachovalo převahu vývozu zemědělských a potravinářských výrobků
nad jejich nezbytným dovozem. Prosazuje, aby podnikatelské subjekty vázané na zemědělskou výrobu, které
vykazují potřebnou výkonnost a produktivitu, měly přístup k finančním zdrojům pro vlastní rozvoj. Prosazuje
odstraňování překážek pro rozvoj osvědčených družstevních a samosprávných forem podnikání, a to nejen
na venkově. Nadále přitom respektuje rovnost všech forem vlastnictví a podnikání (státního, družstevního
a soukromého).
V zájmu zdraví a plnohodnotného života všech občanů je podle KSČM nutné sladit požadavky hospodářského
rozvoje se stavem životního prostředí. Jednotícím prvkem ekologické politiky KSČM je uchování přírodního
bohatství v jeho rozmanitosti při současném zajištění udržitelného rozvoje.
KSČM považuje za nutné vést intenzivnější dialog se strukturami občanského ekologického hnutí i s ekologickými
odborníky. Ekologické problémy jsou problémy nové doby a logicky jsou tedy ostřeji vnímány nastupující
generací. Nové nároky na péči o životní prostředí přinese také nutnost přizpůsobit se standardům EU
a zároveň se vyhnout případným tlakům na přesouvání ekologických problémů z vyspělých členských zemí
EU na naše území.
Ráznější řešení vyžadují ekologické problémy spojené s dopravou, výrobními technologiemi, těžbou a zpracováním
surovin a likvidací odpadů. KSČM podporuje podstatné zvýšení míry využívání odpadu. To je nemyslitelné
bez kvalitních recyklačních služeb, bez celého průmyslu zpracování odpadu a na úkor dosavadního nadměrného
budování spaloven odpadu, které každoročně ničí statisíce tun kvalitních surovin. V dopravě budeme usilovat
o zvýšení podílu neautomobilové dopravy a o rozvoj integrovaných dopravních systémů, zachování regionálních
tratí pro dopravu osob ve veřejném zájmu (do zaměstnání, škol, k lékaři, za kulturou). Při rozvoji jednotlivých
dopravních systémů je nutné brát v úvahu jejich vliv na životní prostředí.
Naším cílem je zvýšení stability ekosystémů a zlepšení jejich legislativní i praktické ochrany. S tím
souvisí i nárůst četnosti populací těch druhů rostlin a živočichů, které jsou ohrožené vyhynutím. KSČM
bude dbát o ochranu zdrojů pitné vody, o obnovu vodních zdrojů, ochranu půdního fondu a zemědělsky obhospodařované
půdy v přiměřeném rozsahu, chránit zeleň a podporovat místo monokultur lesy druhově příbuzné lesům přirozeným.
Nastavením ekonomických nástrojů je třeba posilovat mimoprodukční funkce zemědělství, kultivaci krajiny
a rozvoj českého venkova, ale také ekologické zemědělství, produkci a využívání alternativních zdrojů
energie jako etanol, biomasa, bionafta.
KSČM bude prosazovat otevřenější informační politiku státu, krajů i obcí v oblasti ekologie a ochrany
životního prostředí. Současně jde o zlepšení ekologické výchovy dětí i dospělých. To je předpokladem
zvýšení zájmu veřejnosti o rozhodování v otázkách životního prostředí. Občanům musí být garantováno
právo dozvědět se o ekologických dopadech staveb v jejich okolí i právo účastnit se na správním řízení.
KSČM také považuje za nutné posílit posuzování ekologických vlivů u všech vládních koncepcí a strategií
na centrální úrovni, zaměřit se na vzájemné propojení cílů ekologické politiky s národohospodářskou
strategií, v souladu s veřejným zájmem.
V zájmu rozvoje duchovního světa člověka a rozvoje humanisticky orientované a sociálně spravedlivé společnosti
je nutná podpora demokratické a národní kultury, zachycení trendů vzdělanostní a informační společnosti
a uchování rovnosti přístupu ke kultuře, vzdělání i informacím.
Obnova kapitalismu vnáší do mezilidských vztahů spotřebitelskou mentalitu a pod tlakem snahy o maximální
zisk pokřivuje i základní lidské, mravní a civilizační hodnoty. KSČM podporuje tvořivost a sociální
odpovědnost, osobnostní rozvoj člověka jako alternativu konzumnímu stylu života a individuálnímu sobectví.
Podporuje dostupnost a obecně demokratický charakter kultury místo komercionalismu a elitářství. Jsme
pro národní kulturu ve vazbě na humanistickou světovou a evropskou kulturu, proti uniformitě a vulgární
amerikanizaci. KSČM bude podporovat rozvíjení národní identity a svébytnosti s plným zapojením etnických
menšin, včetně Romů, při prohlubující se orientaci na vzájemnou solidaritu a spolupráci. Vzhledem k
tomu zamýšlí KSČM věnovat daleko větší pozornost životním podmínkám a právům přistěhovalců, kteří u
nás pracují, a hledat cesty k navazování a zlepšování jejich vztahů s domácím obyvatelstvem.
Při organizování kulturního a společenského života prosazujeme samosprávu a budeme bránit i pokusům
centralizovat a byrokratizovat řízení této oblasti. Chápeme kulturu jako kvalitu života a záležitost
celé společnosti, nikoliv jako výsadu sociálně privilegovaných vrstev. Kulturní demokracie musí být
založena na nejvyšší možné účasti celé společnosti při tvorbě kulturních hodnot, při rozhodování o kulturním
životě, o šíření a využívání kultury. KSČM se vyslovuje pro otvírání prostoru pro duchovní a názorovou
pluralitu proti jednostranné ideologizaci, pro obnovování vědomí kulturní kontinuity a tvorbu podmínek
skutečné, ideologicky nesvázané duchovní svobody, pro pěstování intelektuálního potenciálu osobností
schopných nastolovat a řešit problémy současného světa dialogem rovných s rovnými.
KSČM vychází z toho, že vzdělání je základním lidským právem a nemělo by být pouhým zbožím. Utváření
společnosti vzdělání a informací je základní šancí pro ČR. To se neobejde bez vysokých nároků na úroveň
obecné vzdělanosti v souladu s aktuálními vědeckými poznatky a technickými možnostmi, na speciální znalosti
v profesích, které jsou významným faktorem pro naplňování rozvojových koncepcí. Za významnou složku
obecné kulturnosti považujeme i formování základních morálních hodnot a estetického cítění. KSČM bude
prosazovat, aby se trvalou součástí vzdělávání stalo osvojování významných hodnot, jako je mír, vlastenectví
a národní tradice v rámci objektivního obrazu dějin, mateřský jazyk, úcta k životu, otevřenost a přátelství
k ostatním národům a etnickým skupinám.
KSČM je pro bezplatné školství, jehož náklady by byly hrazeny v rozhodující míře z odvodů a daní. Součástí
programu KSČM je požadavek, aby na základních a středních školách byly zdarma poskytovány učebnice a
další učební texty a pomůcky. KSČM odmítá zavádění školného na všech státních a veřejných školách od
mateřských po vysoké. Podporuje vypracování efektivního systému financování školství a celoživotního
vzdělávání s využitím dalších veřejných i soukromých zdrojů. Soukromé školství považujeme pouze za doplňkové,
financované především z vlastních zdrojů, ovšem pod nutným odborným a metodickým dohledem státu. Zabezpečení
provozu církevních škol jako součástí soukromého školství navrhujeme ponechat v kompetenci náboženských
institucí, rovněž pod odborným dohledem státu.
KSČM nepovažuje tzv. optimalizaci sítě škol za řešení stávající situace. Tento krok neodstraňuje příčiny,
ale pouze následky, a to ještě naprosto nekoncepčně a nesystematicky. V současné demografické situaci
sice nelze paušálně odmítat slučování či rušení škol, je však třeba pro tento proces stanovit jasná
pravidla. Při rozhodování o sloučení či rušení škol je nutno vzít v úvahu vzdělávací programy a zaměření
slučovaných škol, dopravní obslužnost, spádovost, vzdálenost škol, kapacitu škol a školských zařízení,
naplněnost tříd, možnost navštěvovat školu v jiné obci či městské části. Pro KSČM je nepřípustné upřednostňování
čistě ekonomických zájmů na úkor potřeb žáků i učitelů či optimalizace veřejného školství ve prospěch
škol soukromých.
Mládež je společenskou skupinou, která je dnes nejvíce odříznuta od spolurozhodování o vlastní budoucnosti.
KSČM proto podporuje všechny formy aktivního zapojení mladých lidí do veřejného života. Chceme prosazovat
co největší podíl mladé generace na činnosti všech stupňů samospráv, prosazovat mladé lidi na kandidátky
strany ve volbách do územních orgánů samosprávy a podporovat jejich uplatnění v různých výborech a komisích.
KSČM chce i vlastním příkladem přispět k organizování zájmové, kulturní, vzdělávací a poradenské činnosti
pro děti a mládež; zapojit se do akcí proti rasismu, fašismu, nacionalismu a všem formám diskriminace,
za mír, skutečnou svobodu, sociální pokrok a prosperitu.
Aktivní vytváření a využívání možností pro účast mladé generace na společenském životě považuje KSČM
za předpoklad jejího zdravého rozvoje. Podpoří a bude prosazovat opatření, která napomohou vstupu mladé
generace do života. Sympatie mladých lidí chce získávat volbou přitažlivých forem aktivity. V tom vidí
smysl své práce mezi mládeží a předpoklad úspěšného naplnění svého programu.
V oblasti vědy a výzkumu KSČM požaduje přejít od opakovaně nenaplňované slovní podpory ke skutečným
opatřením, která by umožnila dosáhnout úrovně financování vědy a výzkumu srovnatelné s předními zeměmi.
Je žádoucí znovu posoudit současné výdaje na vědeckou a výzkumnou práci v ústavech a na vysokých školách
ve srovnání s výdaji v EU a ve světě. Tyto výdaje na výzkum by se měly zvýšit nejméně na úroveň 2,7
% HDP do r.2008. Z toho by 0,8 % HDP bylo pokryto přímo ze státního rozpočtu a zbývající část z prostředků
soukromých podnikatelů. Je třeba také prohloubit ochranu a domácí využití dosažených výsledků. KSČM
bude podporovat kroky k posílení prestiže vědecké a výzkumné práce i ke zlepšení pracovních a životních
podmínek vědeckých pracovníků, zvláště mladých, na všech úrovních základního a aplikovaného výzkumu
a vývoje. Požaduje opatření, která zlepší postavení vědeckého výzkumu na vysokých školách a zvýší motivaci
podniků podporovat a využívat akademický, vysokoškolský i vlastní výzkum a vývoj.
KSČM podporuje zdravý způsob života a dostupnost masové tělovýchovy a sportu chápe jako významné právo
občanů, zejména dětí a mládeže. Jde o plné rozvíjení společenské funkce tělovýchovy, které je rovněž
prostředkem zdravotní prevence a udržení fyzického a psychického zdraví, faktorem aktivního využití
volného času, tvorby morálních a etických hodnot a projevu kultury národa.
KSČM považuje objektivitu a dostupnost informací, informační demokracii, za základní podmínku fungování
demokratické společnosti. Uvnitř strany i v celé společnosti proto podporuje zavádění a využívání informačních
technologií. Informační politiku a její prosazování chápe rovněž jako šanci pro nastupující generaci
i jako oblast celospolečenského uplatnění mladých lidí nezbytnou k tvůrčímu zvládání úkolů. KSČM je
proti manipulaci s informacemi. Požaduje zpřesnit podmínky působení hromadných sdělovacích prostředků,
zejména veřejnoprávních, zajistit náležitou ochranu dat občanů či informací o občanech.
a) Zahraniční politika ČR
KSČM prosazuje koordinovanou zahraniční politiku státu, založenou na mírové a vzájemně výhodné spolupráci
mezi státy, její propojení s cíli hospodářské, sociální, kulturní, bezpečnostní a obranné politiky země
KSČM požaduje, aby vláda ČR, parlament a prezident republiky koordinovali své zahraničně politické cíle
a konkrétní kroky k závažným mezinárodněpolitickým událostem.
KSČM nesouhlasí se zužováním zahraničně politické orientace ČR pouze na USA a EU a prosazuje rozšíření
diplomatických kontaktů a ekonomické spolupráce s dalšími zeměmi. V popředí pozornosti KSČM trvale zůstává
upevňování sousedské spolupráce se Slovenskou republikou. Odmítáme zavedení zpřísněného režimu na česko-slovenské
hranici.
Za zásadní princip zahraniční politiky KSČM považuje nedělitelnost mezinárodního míru, bezpečnosti,
udržení a zdokonalení systému mezinárodního práva založeného na Chartě OSN a posilování nezastupitelné
a klíčové role této organizace v mezinárodním dění. Prosazuje ochranu lidských práv a životního prostředí
v souladu s mezinárodně přijatými dokumenty a usiluje o další zdokonalení této ochrany.
KSČM odsuzuje všechny formy terorismu, zvláště ty, které se obracejí proti nevinným lidem. Vystupuje
však i proti zneužívání boje proti terorismu a požaduje objektivně zhodnotit kořeny a odstraňování příčin,
z nichž terorismus vyrůstá a získává spojence. Usilujeme o vypracování a přijetí mezinárodně uznávané
definice terorismu, která by zúžila manévrovací prostor těm, kteří by chtěli tohoto jevu využívat pro
své mocenské cíle, a umožnila i jasné pojmenování státního terorismu. V boji proti mezinárodnímu terorismu
podpoříme jen ta opatření, která budou vedena pod hlavičkou OSN. KSČM nesouhlasí s tím, aby pod záminkou
boje proti terorismu docházelo k omezování svobody a demokracie, občanských a lidských práv, ke zhoršování
podmínek života lidí.
b) Členství ČR v EU a spolupráce mezinárodní levice
KSČM si uvědomuje, že se vstupem do EU vznikla kvalitativně nová situace, která v dalším období významně
ovlivní život našich občanů i politiku strany. KSČM z této situace vychází.
Vnímáme nepřipravenost oslabené ekonomiky ČR na konkurenční prostředí EU, nerovnoprávné postavení, pasivní
podřizování ČR orgánům EU a problémy EU (těžkopádnost, byrokracie). Zároveň však upozorňujeme na nové
možnosti ČR v EU, prosazujeme posilování jak českých zájmů, tak i zájmů pracujících v EU. Trváme na
již dříve zpracovaném konceptu socializace Evropy, která se neomezuje jen na členské země EU. Tento
koncept a celá levicová politika získávají nový prostor a nové možnosti.
KSČM podporuje rovnoprávné postavení členských zemí v politických institucích EU. Odmítá rozsáhlou byrokratizaci
a přetrvávající deficit demokracie v politickém rozhodování EU. Minimálním základem zahraniční, bezpečnostní
a obranné politiky EU musí být normy mezinárodního práva a Charta OSN. KSČM prosazuje, aby EU vycházela
z úplného obsahu Charty základních práv a svobod i z mezinárodních úmluv o občanských a politických
právech i o hospodářských, sociálních a kulturních právech. (Evropská úmluva o lidských právech, Evropská
sociální charta a další).
KSČM usiluje o překonání současné nežádoucí roztříštěnosti levice, o koordinovaný postup širšího uskupení
evropské levice, aby bylo možné společně čelit tendencím v EU, směřujícím k další militarizaci a prohlubování
antisociálních dopadů neoliberální politiky na život lidí. Organizuje vlastní aktivity a podílí se i
na jiných konkrétních akcích, které vedou k tomuto cíli. V tomto smyslu navazuje na „Pražskou výzvu“
mezinárodní konference s účastí delegací 34 stran v listopadu 2002 při příležitosti summitu NATO a na
„Závěrečné provolání“ z konference komunistických a levicových stran v březnu 2004 v Praze.
c) Evropský bezpečnostní systém, obranyschopnost ČR a ochrana obyvatelstva
KSČM odmítá agresivní politiku USA a NATO vycházející z doktríny „preventivní války“ včetně možného
použití jaderných zbraní. KSČM je proti militarizaci EU.
KSČM prosazuje bezpečnostní systém založený na respektování úlohy Rady bezpečnosti OSN při řešení krizových
situací ve světě a na všestranných preventivních opatřeních. Bezpečnost Evropy garantovanou NATO nepovažuje
za efektivní, naopak NATO považuje za přežitek éry bipolárního rozdělení světa, který objektivně překáží
evropské integraci. Dlouhodobě prosazuje jeho úplné zrušení, v první etapě požaduje vystoupení ČR z
jeho vojenské složky.
Bezpečnost Evropy chápe KSČM v celoevropském rozměru, do evropských bezpečnostních struktur se v tomto
pojetí postupně budou zapojovat další státy, které nejsou členy EU nebo NATO. Proto usilujeme o přebudování
OBSE a o jeho postavení na pevnější základy- určitou společnou kolektivní obranu a vojenskou spolupráci
evropských států proti rizikům současného světa.
KSČM obezřetně posuzuje společnou zahraničně bezpečnostní politiku EU a vytváření evropského ozbrojeného
sboru. Demokratický deficit se zde projevuje především nedostatečnou účastí Evropského parlamentu i
národních parlamentů v rozhodování o bezpečnostních otázkách. KSČM podporuje nezávislost Evropy na USA.
Požaduje, aby plánované nadnárodní vojensko-bezpečnostní struktury EU, budou-li vytvářeny, byly pod
demokratickou kontrolou celého společenství, jeho volených orgánů a Evropského parlamentu, působily
jen v souladu s mandátem Rady bezpečnosti OSN a byly orientovány na obranu společenství EU, případně
na humanitární akce.
KSČM požaduje, aby pod záminkou profesionalizace nebyla rušena Armáda ČR, založená na demokratickém
principu obrany a ochrany státu a na podílu občanů na tomto procesu. Je proti zneužívání Armády ČR jako
expedičního sboru určeného k prosazování zájmů cizích mocností v zahraničních misích.
KSČM navrhuje posílení obrany území ČR vlastními vojenskými i teritoriálními silami a podporuje aktivity
ke zvýšení zájmu obyvatel o obranu země. Požaduje včas vyřešit důsledky rušení vojenských posádek pro
život občanů v dotčených místech.
Za priority v oblasti bezpečnosti a ochrany obyvatelstva považuje boj proti závažné hospodářské kriminalitě,
mezinárodnímu i vnitrostátnímu organizovanému zločinu, zejména proti šíření drog a omamných látek, korupci
a praní špinavých peněz, převaděčství a dalším formám obchodu s lidmi.
Za zvláště důležité považuje KSČM dosáhnout rozhodného obratu ve sféře obecné kriminality ve všech jejích
formách, které se dotýkají zájmu občanů, jejich životů, zdraví a majetku a nejvíce snižují pocit bezpečí
občanů v ulicích měst a obcí i v dopravě.
KSČM podporuje obnovení systému ochrany obyvatelstva při případných mimořádných událostech, jako jsou
přírodní katastrofy, technické havárie a podobně. Prosazujeme dobudování funkčního Integrovaného záchranného
systému, včetně zkvalitňování účinnosti jeho jednotlivých složek.
KSČM nesouhlasí s tím, aby pod záminkou stíhání trestné činnosti s extremistickým podtextem byla postihována
antifašistická a levicová hnutí a naopak byla málo postihována činnost rasistických a xenofobních skupin.
KSČM požaduje vyhoštění či zrušení působnosti takových zahraničních institucí v České republice, které
potenciálně zvyšují pravděpodobnost útoku na území našeho státu, jenž by mohl ohrozit životy našich
občanů.
KSČM prosazuje politický systém vycházející z plurality názorů a jejich svobodného uplatňování s cílem
vytvořit skutečně humánní, sociálně spravedlivou a demokratickou společnost.
KSČM je pro rozšíření samosprávy a zefektivnění veřejné správy. Podporuje financování nutné pro rozvoj
jak územních celků (krajů a obcí), tak jednotlivých oblastí správy, jmenovitě v oblasti zdravotnictví,
školství, dopravy atd. Prosazuje však také vytváření finančních prostředků pro podporu zaměstnaneckého
i družstevního vlastnictví. Při nezbytné úpravě veřejné správy požaduje, aby na celém území byly jednotné
struktury, aby byly dořešeny vztahy obcí s obcemi s rozšířenou působností a obcemi s pověřeným obecním
úřadem atd. Požaduje prověření náplně činnosti ministerstev s cílem snížit jejich počet i rozsah zajišťovaných
agend vzhledem k existenci úřadů v územních celcích. Je to nezbytné pro omezení nadbytečných nákladů.
Dále požaduje, aby v každé obci bylo alespoň jedno kontaktní místo, ze kterého by se občané mohli spojit
se všemi registry veřejné správy.
KSČM navrhuje zjednodušení, zeštíhlení a zlevnění veřejné správy. Vystupuje ale proti bezdůvodnému krácení
rozpočtových prostředků tam, kde jejich nedostatek podkopává budoucnost země – jako je tomu ve školství,
vědě a výzkumu – nebo snižuje kvalitu života mladých rodin s dětmi, seniorů, sociálně slabých či zdravotně
postižených osob.
KSČM požaduje uplatňování uceleného souboru práv a svobod občanů, respektování ústavnosti a právního
státu. I po vstupu do Evropské unie bude nadále usilovat při jednotlivých integračních krocích o udržení
státní suverenity a územní celistvosti. Rozhodně odmítáme jakékoli vměšování zahraničních nátlakových
skupin, včetně spolků odsunutých Němců, do vnitřních záležitostí ČR, odmítáme pokusy o revizi výsledků
druhé světové války, zejména v otázce dekretů prezidenta Beneše.
KSČM nepovažuje demokracii za módní heslo, ale za kategorický požadavek, který se v polistopadovém vývoji
nepodařilo ani zdaleka uskutečnit. Nebudeme nečinně přihlížet narůstání nedemokratických prvků v politickém
systému a podněcování nenávistných kampaní, které jsou projevem pokleslé politické kultury.
KSČM prosazuje poměrné zastoupení v zákonodárných i zastupitelských orgánech na všech úrovních tak,
aby jejich složení odráželo skutečný poměr názorů ve společnosti. Chce dosáhnout rozšíření přímé demokracie
zejména zavedením obecného referenda a působit ke zdokonalování územní samosprávy v obcích a krajích,
k jejímu ekonomickému posílení a ke zlepšení odborné úrovně jejích pracovníků. KSČM je pro dotažení
reformy veřejné správy do takové podoby, která by místo k nárůstu byrokracie vedla k většímu zapojení
občanů do řešení záležitostí, které se jich týkají. Je pro využití všech možností regionální politiky
souvisejících se vstupem do EU. Zejména euroregiony nesmí být nástrojem rozpadu jednotného státu, ale
naopak prostředkem k účinné komunikaci mezi občany demokratické Evropy.
KSČM prosazuje nezbytné změny ústavy, zejména přeměnu Senátu, zúžení pravomocí Ústavního soudu, rozšíření
působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, změny postavení státního zastupitelství. Zásadně neodmítá ani
přímou volbu prezidenta, ale vyžaduje posoudit ji v souvislosti s řešením vzájemného postavení a pravomoci
nejvyšších orgánů moci výkonné a zákonodárné.
V legislativní činnosti parlamentu bude KSČM podporovat záměry směřující k vyváženému rozvoji ekonomiky
a k posilování hospodářských, sociálních a kulturních práv občanů, proti neustálému posilování práv
velkých vlastníků, zejména zahraničního kapitálu, proti neoprávněným nárokům tzv. sudetských Němců,
šlechty a církví. Bude soustavně usilovat o vytvoření účinných mechanismů obrany základních lidských
práv a svobod jak v rámci ČR, tak EU, ale nadále i prostřednictvím orgánů Rady Evropy a Evropského soudu
pro lidská práva.
KSČM bude podporovat úsilí o vytvoření účinného systému soudnictví chráněného před politickými a lobbistickými
tlaky a zaručujícího včasnou vymahatelnost práva. KSČM se zaměří na posilování právního vědomí občanů
a bude se snažit poskytovat právní pomoc těm, kteří ji potřebují. Bude vystupovat proti všem formám
a projevům diskriminace menšin i jednotlivců.
KSČM je pro co nejširší svobodné sdružování občanů, bohatou spolkovou činnost a různorodé formy občanských
aktivit. Usiluje zejména o další prohloubení spolupráce s odborovými organizacemi a vnímá nutnost všestranné
podpory odborových práv a požadavků, zvláště vzhledem k současné antisociální ofenzívě kapitálu. Současná
společnost je hodně dlužná také zájmům žen, a proto budeme všestranně podporovat ženské hnutí a ženské
zájmové organizace. Komunisté nabízejí spolupráci a pomoc všem dalším společenským organizacím, občanským
iniciativám a sdružením, které vyjadřují oprávněné zájmy občanů, a budou v nich aktivně pracovat.
KSČM nadále opírá svou politiku o Marxovu tezi, že svět nelze jen vykládat, ale je nutno jej změnit. KSČM si je vědoma toho, že občané nejsou ve své většině spokojeni s perspektivou, která nepřesahuje žití ze dne na den a z roku na rok a silně postrádají vizi dalšího vývoje.
KSČM nenabízí žádné utopie, vychází z analýzy možností, včetně reálného hodnocení podmínek pro své vlastní působení. ČR dnes stojí na křižovatce. Buď dlouhodobě uvízne v závislém neokoloniálním postavení, nebo se podaří zachytit modernizační pohyb probíhající ve vyspělém světě. KSČM si je přitom vědoma, že v nadcházející etapě budeme muset čelit následkům kapitalistického vývoje, že budou působit ostré sociální rozdíly, rozpory a nejistota, jak je tomu i v jiných kapitalistických zemích, včetně zemí západní Evropy. Mnohé závisí na tom, zda v politice vlády převáží logika volného trhu (v kombinaci liberálně konzervativní politiky) nebo logika sociálního státu.
V důsledku stagnace a úpadku může ovšem dojít také k hlubším sociálním otřesům a krizím. KSČM se tomu snaží svými návrhy a praktickou činností předejít, protože rozhodně nezastává heslo „čím hůře, tím lépe“. Uvědomuje si, že situace vyžaduje zásadní změny. Svou aktivní činností v zastupitelských i výkonných orgánech společnosti KSČM vyjadřuje zájmy svých voličů. I nadále je připravena k této politické práci v obcích, krajích i v centru, včetně účasti v nejvyšších výkonných orgánech, za předpokladu, že budou podmínky pro prosazení rozhodujících prvků jejího programu.
Schváleno VI. sjezdem KSČM 15. 5. 2004