15. Jak Engels vymezuje filosofii. Logika a dialektika

Nejasnosti o podstatě mythu, jak jsem je vytkl, totéž směšování Feuerbacha a Comta, nacházíme také v Marxových a Engelsových názorech o podstatě filosofie a o jejím poměru k vědám speciálním.

Filosofii Engels někdy zavrhuje všecku; jindy ji ještě trochu uznává. Jsou v něm právě dvě duše - heglovsko-feuerbachovská a comtovská. Jednou slyšíme, jak jsem už citoval, že filosofie již přestala, a že na její místo nastupuje »prostý názor na svět, jenž se má osvědčit a uskutečňovat, ne v apartní vědě věd, nýbrž ve vědách skutečných«.[1] Ale v témž spise se dovídáme, že »z celé dosavadní filosofie zbude pak ještě samostatná část, učení o myšlení a jeho zákonech - formální logika a dialektika. Všecko ostatní přejde do positivní vědy o přírodě a dějinách«.[2] Ve spise o Feuerbachovi čteme poněkud určitěji, že »filosofii vypuzené z přírody a z dějin zbude pak jen ještě říše čisté myšlenky (reinen Gedankens), pokud jí vůbec zbývá: nauka o zákonech samého procesu myšlení, logika a dialektika«.[3]

Nepřesnost v otázce tak fundamentální vidí se již v nedostatku přesnější terminologie.[4] Jak řečeno - na jedné straně kus positivismu, na druhé kus hegelismu s »čistou myšlenkou«.”[5]

A jaká je ta formální logika, kterou Engels ještě připouští? A co znamená vedle ní dialektika? Nepatří dialektický proces do přírodovědy a do historie? Vždyť jsme přece slyšeli, že tento proces je jen objektivní, přírodní, materialistický; tu však slyšíme, že dialektika je věda »čisté myšlenky«!

Ovšem, Engels má pro dialektiku také definici jinou. Dialektika (stará, hlavně heglovská) prý byla redukována na »vědu o všeobecných zákonech pohybu, jak vnějšího světa tak lidského myšlení«, to jest dialektika se zde pojímá jako disciplina obecná, v které jsou spojeny v jedno filosofie přírody a filosofie dějin.[6]


[1] Engels: Herrn Eugen Dühring’s Umwälzung der Wissenschaft, 141.

[2] Engels: Herrn Eugen Dühring’s Umwälzung der Wissenschaft, 11.

[3] Engels: Ludwig Feuerbach und der Ausgang der klassischen deutschen Philosophie, 66, 67.

[4] Na přiklad slovo Wissenschaftswissenschaft: Myslil při tom Engels na Fichtovu Wissenschaftslehre? Ale právě tento Fichtův pojem měl by být positivistovi sympathický; positivistovi ovšem není stará filosofie žádnou Wissenschaftswissenschaft, nýbrž ncpositivní mythickou (anthropomorfistickou) filosofií.

[5] Marx původně vychází z názoru Feuerbachova: »Jako je náboženství ,obsahem‘ (Inhaltsverzeichniss) theoretických bojů lidstva, tak je politický stát ,obsahem‘ jeho bojů praktických.« (Marx Rugovi v Deutsch-Französische Jahrbücher, 38.)

[6] Engels: Ludwig Feuerbach und der Ausgang der klassischen deutschen Philosophie, 45. Všimni si nepřesného vyjadřování: Engels tu myslí »lidským myšlením« historický vývoj - Hegel prostě nedá positivistovi a materialistovi pokoj.