Ze práce sama hodnoty neurčuje, můžeme vyčíst z III. svazku Kapitálu; v tom ovšem tkví ta zvláštní neurčitost, že Marx věc nevyslovil jasně a určitě.
Marxova původní theorie se nedá držet.
Proč se na příklad kupuje a prodává panenská půda? A nemůže člověk prodat své svědomí a svou čest? Marx na to pamatuje, ale odpovídá k otázce druhé, že prý nějaká věc může mít cenu formální, imaginární, ale nemá hodnoty.[1]
Podle Marxe jsou peníze měřítkem hodnoty (Werthmass), jsou »peněžní formou zboží«;[2] peníze (pro Marxe v podstatě = zlato,[3] tedy nikoli jak u Lassalla měřítko pouze konvenční) samy mají svou hodnotu a jen tím jsou penězi »jako měřítko hodnoty nutnou formou imanentního měřítka hodnoty zboží, doby pracovní«: Jak tedy lze měřit svědomí nebo půdu ještě panenskou, v níž práce není, penězi, jestliže se měřit dá jen to, v čem práce, jakožto tertium comparationis, je obsažena? Pšenice a železo se měří prací - čím se tedy měří svědomí, když zaň lze dostat totéž jako za pšenici a železo?
Marxova theorie hodnotní se skutečně vyvrací příklady tak jednoduchými. »Cena formální, imaginární« jsou právě se stanoviska Marxova jen slova, protože - a tomu je III. svazek Kapitálu jediným velikým důkazem - mezi cenou a hodnotou přesného rozdílu nečiní.[4]
Marx by mohl říci: Panenská půda, vodopád nemají hodnoty, jejich cena je toliko reflexem »surplus profitu« kapitalisticky vypočteného (surplus profit = oč tržní hodnota zboží převyšuje jeho výrobní hodnotu individuální)[5] totéž platí podle okolností také o zboží, o každém tovaru. Hodnota zboží vůbec je vlastně hodnotou budoucnosti, také podle III. svazku Marxova Kapitálu.
Marxovo učení, že pouze práce tvoří hodnotu, je očividně nesprávné.
Práce sama o sobě přeměňuje přírodniny a věci vůbec; ale je otázka docela jiná, zdali bude ta přeměna někým a kdy uznána jako užitečná a vhodná, bude-li se komu líbit. To jest: hodnota vzniká teprve tímto uznávajícím úsudkem, ať už se úsudek pronese výslovně nebo nevýslovně, pouhým užíváním.
Ve své jednostrannosti (že práce je z velmi důležitých podmínek hodnoty, nepopírá nikdo) Marx má na příklad obtíž vyložit tak jednoduchý fakt, že hodnota se může ztratit, že může přestat; bez kategorie užitku a uznávajícího úsudku se při stanovení hodnoty obejít nelze.
Marx, pravda, na užitek mysli také; ale k ustanovení pojmu hodnoty ho neužívá. Sám na příklad praví: »...žádná věc nemůže být hodnotou, není-li užitečná (Gebrauchsgegenstand). Je-li bez užitku, je také práce v ní obsažená bez užitku (nutzlos) , nepočítá se jako práce a netvoří tedy žádné hodnoty«.[6] Máme tedy lišit práci dvojí, práci, která hodnotu vytváří, a práci, která hodnotu nevytváří? Kdy vím, že práce vytváří hodnotu? I u práce běží tedy o užitečnost, a ta se ustanovuje - čím? A nemá tedy práce sama - hodnoty?
Tu jsme právě v osudném kruhu. Marx mu hledí uniknout tím, že práci odlišuje od pracovní síly: práce hodnoty nemá, hodnotu má jen pracovní síla (Arbeitskraft).
Marx se snažil tímto rozlišováním uniknout starším námitkám.[7] Ale lišit práci od pracovní síly nemá smyslu: copak je práce, pracování, bez síly (pracovní)? Nic.[8]
K jakým důsledkům vede Marxe theorie, že hodnota pochází z práce, vidíme potom z tvrzení, že tkadlec anglický a čínský, pracují-li denně se stejnou intensitou, vytvářejí hodnoty stejné - třebaže Angličan pracuje na umělém stroji, Číňan na obyčejném stavu.[9]
Je patrno: Marx přičítá lidské práci a věcem hodnotu absolutní; Marx neuznává zároveň rozdílů v práci, leda kvantitativních (délku pracovní doby a intensitu práce). Materialistický absolutism překonal Comtův relativism; ale právě u pojmu hodnoty, jestliže vůbec kde, je relativism oprávněn.
[1] Marx: Das Kapital I, 67.
[2] Marx: Das Kapital I, 59.
[3] Marx: Das Kapital I, 59.
[4] Dalo by se u Marxe najit nejedno místo, kde se hodnota a cena přímo ztotožňují. Na příklad v Kapitále III. 1, 5 (»Hodnota respective cena síly pracovní«). Srovnej definici ceny v Kapitále III. 2, 188: »Cena, která normálně není nic než hodnota vyjádřená v penězích. Kde není hodnoty, nemůže být eo ipso ani nic vyjadřováno penězi.« Anebo (Das Kapital III, 1, 339): »Cena je přece hodnota zboží (a tak tomu je také u ceny tržní, která se neliší od hodnoty kvalitativně, nýbrž jen kvantitativně, vztahuje se jen na velikost hodnoty) na rozdíl od její hodnoty užitkové. Cena, která je kvalitativně rozdílná od hodnoty, je absurdní kontradikce.«
[5] Marx: Das Kapital III, 2, 188.
[6] Marx: Das Kapital I, 7.
[7] Say na příklad dokazoval, že práce není principem hodnoty, protože sama je zbožím: proti Sayovi byl už Proudhon.
[8] »Všecka práce je na jedné straně vydáváním lidské pracovní síly ve smyslu fysiologickém.« (Das Kapital I, 13.) Rozlišování (zdůrazňované Kautskym), že práce hodnotu tvoří, kdežto síla pracovní hodnotu má (zjevující se ve mzdě), nestačí. Ve 4. vydání Kapitálu (I, 549 a 550) formuluje Marx věc takto: Dělník prodává svou sílu, zaměstnavatel jí upotřebuje v trvalém procesu pracovním, práce je užitnou hodnotou pracovní síly; dělník (mzdou) dostává hodnotu své pracovní síly, prodává však její hodnotu užitnou. Aby tento nedůležitý, čistě scholastický rozdíl udržel, je Marx nucen ke scholastice další: Dělník dostává za svou pracovní sílu svou spravedlivou mzdu (spravedlivý zde neznamená nic než - smluvený, obvyklý!), nadhodnota neprýští ze zkrácení (Übervortheilung) prodavače, nýbrž, z upotřebení zboží kupcem. Toto upotřebení se však začíná teprve po hotovém prodeji, nemá tedy co činit s prodejem samým. Myslím, že tento ultrapositivistický výklad nepotřebuje dlouhého objasňování: Nevěděl dělník a zaměstnavatel, k čemu kupují a prodávají sílu pracovní?
[9] Marx: Das Kapital I,570. Srovnej už Das Kapital I, 13: »Změna výrobnosti (Produktivkraft) se nedotýká práce samé o sobě, která se projevuje v hodnotě.«