83. Marxovský protiklad kapitalismu a proletarismu. Podstata moderního kapitalismu. Kapitalism není jedinou příčinou bídy. Celkový stav dělnictva vyvrací Marxovu theorii všeobecné dekadence. Nálada socialistická dekadentní není

Když čteme, jak Marx líčí degenerační účinky moderního kapitálu, vzpomeneme si mimoděk na bídu a hlad na Rusi a v Indii a na ruské a indické - společné vlastnictví. Na každý způsob nemůže tak pustošivě působit kapitalism sám.

Kapitalism je Marxovi hospodářskou soustavou v pravém slova smyslu vykořisťovací; kapitalista je vykořisťovatelem - moderním Faustem, potácejícím se mezi hrabivostí a požitkářstvím.[1]

Abych nedělal mnoho slov: připouštím, že Marx část moderního kapitalismu charakterisuje správně; ale jen část, neboť kapitál všecek si tím materialistickým faustismem nevede.[2]

Kolik je těch kapitalistu, řekněme, hodných, těžko ovšem říci; já myslím, že je jich víc, než by chtěl Marx připustit. Ale, opakuji: pravda je, že takových kapitalistu, jak je líčí Marx, je také dost a víc, než je společnosti zdrávo. Jsou to všichni ti kapitalisté, kteří právě do slova dělají to, co Marx vytýká - je to všecka ta moderní a nejmodernější lichva, která ve velikém slohu a nota bene pod záštitou zákonů provozuje své lupy docela bezohledně a beztrestně.

Tento kapitalism lichevní má svá doupata na bursách a své tvrze ve všelijakých státních papírech; všeobecná lakota a pověra, věřící stále v hospodářské zázraky, nechuť k práci a k hospodaření je prostředí, z něhož se všichni ti upírové a pijavice stále znova rodí.

Spencer, třebaže odpůrce socialismu, nerozpakuje se říci, že se moderní obchod neštítí vraždy - a skutečně: poctivým způsobem lichevnost značné části kapitálů odinterpretovat nelze.

Kdo pozoruje organisaci naší společnosti okem kritickým, pozná brzy, že Marx křivdil kapitalistům také tím, že se obrací jen proti nim. Ne: lidé skutečně pracující musí živit celé legie cizopasníků nejen v rozličných kancelářích státní správy, nýbrž také ve vojsku a v církvi, na kathedrách a v redakcích, v soukromých obchodech a závodech - všude.

Marx kapitalistům křivdí positivně tím, že nevidí v nich také podnikatele a zaměstnavatele dělnictva, že v nich nevidí také, ne-li dělníky, tedy pracovníky. Marx zpravidla líčí kapitalisty jako vykořisťovatele a vyssavače nadhodnoty. Marxovi kapitalista je moderním despotou.

Tento názor má Marx od počátku a vyslovuje jej ještě v III. svazku Kapitálu.[3] Později ovšem uznává také dobré stránky kapitalismu, zvláště jeho činnost podnikatelskou, jeho blahodárný vliv na zemědělství a jeho vydatnou výrobnost.[4]

Novější statistika hospodářská mění Marxův obraz moderního hospodaření ve věcech podstatných a ukládá zároveň praktické i theoretické úkoly, od nichž Marx byl svým primitivismem tak zbytečně vzdalován.

Budeme tedy na příklad pečlivěji různit koncentraci kapitálu od koncentrace výroby; Marx obojí směšuje. Koncentrace kapitálu v několika málo rukou vůbec nepokročila tak daleko, jak Marx (v I. svazku Kapitálu!) myslil. Proti centralisaci majetku působí mocné hospodářské síly decentralisační, řekl bych hospodářská autonomisace a federalisace malých, větších a velikých. Marx vidí ve velkozávodě jen jediného kapitalistu - despotu; ve skutečnosti jsou velké závody spíše oligarchické, aspoň hierarchicky organisované. Marx přenáší svou antipathii proti centralistickému despotismu politickému, jak jej poznal v Německu před rokem 1848, na organisaci hospodářskou. Moderní vývoj kartelů a trustů na příklad také nemluví pro názor Marxův.

Marx a Engels pokládali vývoj kapitalistický vůbec za ukončený; ale není pochybnosti, že se velkoprůmysl může vyvíjet nejen extensivně, ale také ještě intensivně dále, a stejně průmysl malý, zemědělství a obchod mají před sebou vývoj netušený.[5] Tento omyl Marxův je tím větší, že právě všech forem kapitálu neanalysoval; vybral si jen formu prvotní, kapitál průmyslový, a do něho klade všecko to, co jednostranně odpozoroval kapitálu bankovnímu a jiným spletitějším jeho formám.

Jestliže Marx nesprávně analysuje a oceňuje kapitalism, dopouští se stejné chyby v oceňování moderní proletarisace: kapitalista a proletář jsou právě dva protiklady negace negace.

O stavu dělnictva a proletariátu máme literaturu dost hojnou. To, co můžeme číst o bídě v londýnském East Endu nebo o hladu v Rusku, co se dovídáme o nezaměstnaných všech zemí a co můžeme vysoudit z jejich hnutí, to, co podává statistika úrazů v jednotlivých zaměstnáních, co hlásá statistika hygienická a medicinská o chorobnosti a úmrtnosti tříd pracujících v srovnání se stavy bohatšími a bohatými - to všecko podává obraz tak smutný, že není třeba žádné heglovské dialektiky, abychom cítili velikou a hroznou bídu širokých mas lidu. Vezmeme-li k tomu údaje statistiky tak zvané morální, pokud totiž bída hospodářská, sociální, pojí se s bídou mravní, je obraz »průmyslové pathologie« víc než sytý.[6]

Nechtěl bych ani slovem vzbudit mínění, že by stav moderní společnosti po stránce hospodářské a sociální nebyl velmi vážný; myslím, že všecku tu bídu znám dost - přes to nepřijímám výkladu Marxova.

Ptáme-li se totiž po příčinách vší té bídy, tedy právě není pravda, že její jedinou a hlavní příčinou je kapitalism.

Kapitalism je sice také jednou soupříčinou bídy a je také vinen, pokud totiž je více méně vědomou soustavou vykořisťovací. Ale na druhé straně opakuji; chtít všecko zlo, tak jak chtěl Marx, vyvozovat z kapitalismu, je jednostrannost a přepínání; slabosti, nedostatky, chyby a špatnosti lidského rozumu a srdce neprýští se jen z lakoty a požívavosti tak nepatrné minority, jakou jsou Marxovi kapitalisté. Marx určuje historickou ženoucí sílu ženoucích sil nesprávně.

Marx má z gruntu nesprávný názor o smyslu života a historie. Tato chyba tkví v materialismu, v hodnocení života podle měřítka hospodářského, v nedokonalé, primitivní psychologii, která hledá všecku nedokonalost člověka a jeho světa docela jednostranně v jednom nebo ve dvou základních pudech. Zaveďte nové rozdělení statků, a země bude rájem! Marx nemá smyslu pro skutečný vývoj, pro zdokonalování postupné, jemu se smysl života a světa skrývá v dualistické protivě, kde se jedním členem vybavuje člen druhý. Je to docela neorganické spojení pesimismu a optimismu, nepochopení mnohostrannosti lidské povahy a její přirozené slabosti.

Chci říci; ani bída hospodářská neprýští jen ze zlého úmyslu a ze zlých náklonností kapitalistů, ale prýští z obecné slabosti lidské, mravní a rozumové.

Pokud běží o skutečný stav dělnictva, tedy není takový, jak by podle Marxovy theorie být měl. Podle Marxe a Engelse musila by být celá společnost už teď zproletarisována, a nadhodnota, vyráběná proletářstvem, musila by být koncentrována v několika málo rukou; ale tomu tak de facto není. Zvláště také stupeň bídy dělnictva není tak vysoký, jak jej určuje Marx.

Marx sám uznává, že stát svým továrním zákonodárstvím může stav dělnictva zlepšit - dekadence jím líčená je tedy vyloučena. Marx se později vzdal, třeba to neřekl výslovně, také své theorie o krisích.[7]

Také Engels doznává, že se stav dělnictva a tradeunionistů v Anglii od roku 1848 zlepšil.[8] Tím ovšem není řečeno, že se Engels vzdal očekávání, že kapitalism je už v posledním tažení; ale přece je to značná koncese; podobně se Engels vzdává (v III. svazku Kapitálu) Marxovy theorie, že se krise vždycky po desíti letech opakují - ovšem zase očekává velikou a snad konečnou krisi světovou.[9]

Ještě rozhodněji uznávají mladší marxisté Bernstein, Schmidt a jiní nesprávnost Marxovy theorie katastrof a jejich účinků na životní míru dělnictva. Uznané autority a nepředpojatí pozorovatelé tohoto stavu, jako na příklad Rogers, mluví proti Marxovi.[10]

Sidney Webb, sám socialista, třebaže ne marxista, odhaduje stav anglického dělnictva za prošlých šedesát let takto:[11]

Od roku 1837 se celkový stav zlepšil. Ve většině podniků, a to téměř všude, dostává dělník mzdu poměrně vyšší (mzda stoupla v průměru z 50 procent na 100 procent) a může si za ni koupit víc zboží než před šedesáti lety. Doba pracovní je namnoze zkrácena, poměry pro práci jsou lepší, životní úroveň je vyšší. Dělník v městě i na venkově má lepší byt, je zdravější, může se lépe vzdělávat a mnohem více se učí. Široká masa lidu je civilisovanější než před šedesáti lety. Tento potěšitelný pokrok týká se především a téměř výhradně dělnictva vyučeného; vznikly docela nové třídy dělníků a strojníků odpovědných a dobře placených. Přes to je veliký počet lidí v bídě nejhorší. Webb myslí, že počet těchto beznadějných existencí je relativně větší než býval, že však sám o sobě je skrovný.

Vidíme: žádný osudný postupný úpadek, nýbrž neustálé kolísání, a podle všeho máme slušné důvody pro přesvědčení, že se celkem jeví v našem století hospodářský pokrok, pokrok blahodárný také pro širokou masu dělnictva. Pro toto přesvědčení mohu se ostatně dovolat - Engelse samého.[12]

Proti Marxově theorii úpadku mluví, myslím, také obecná nálada dělnictva a proletářstva, která uzrává bezprostřední obeznámeností s hospodářskými poměry. Mluví proti Marxovi a Engelsovi sám Marx a Engels. Míním toto: nálada specificky socialistická, pokud se dá postřehnout z celého hnutí theoretického i praktického, neodpovídá té stísněnosti a té dekadenci na těle a na duchu, jakou Marx v I. svazku Kapitálu postuluje. Z dělnictva mluví duch silného odporu a svěží naděje a víra v budoucnost - srovnejte to s literárními projevy moderní dekadence, a uvidíte, jak velký je tu rozdíl. Tím ovšem nemá být řečeno, že by i v dělnictvu a v třídách středních tu a tam nebylo pozorovat prvků skutečně dekadenčních.[13]


[1] Marx: Das Kapital I, 557 a 558.

[2] Co se týče termínu »kapitalism«, upozorňuje Slonimskij (Carl Marx’ Nationalökonomische Irrlehren, 9) na Louise Blanca (Organisation du travail IV, kapitola 1), který dělal rozdíl mezi kapitálem a kapitalismem (ve smysle Marxově): »Volejte: sláva kapitálu! A budeme tleskat; ale s tím větším úsilím budeme napadat jeho opovědného nepřítele, kapitalism.«

Marxisté obyčejně rozlišují kapitál trojí: kupecký, lichevní a industriální (= »kapitalism«). O obchodu bude řeč níže; různění lichvy od kapitalismu je pro marxism vlastně jen slovní, protože právě kapitalism a zejména kapitalistický kredit je Marxovi de facto lichvou. Viz Kautsky: Das Erfurter Programm, 57 a další.

A. Offermann v knize Das fictive Kapital als Ursache des niedrigen Arbeitslohnes, 1896, nezavrhuje jako Marx kapitál všecek, nýbrž jen kapitál fiktivní, papírový (akcie, státní renty, obligace, zástavní listy); myslím, že přepíná, odsuzuje-li cenné papíry všecky, ale správně ukazuje na neblahý vliv bursovní spekulace- Engels (viz poslední práci Engelsovu, uvedenou shora na straně 339 [Ergänzung und Nachtrag zum dritten Buch des »Kapital«]) chystal se doplnit Marxův Kapitál rozborem moderní bursy a zejména obchodu termínového: v listě Bernsteinovi (z roku 1883) nazývá bursu »špičkou kapitalistického zisku, kde vlastnictví vyúsťuje docela přímo v krádež« (»Spitze des kapitalistischen Erwerbs, wo sich das Eigenthum ganz direct in Diebstahl auflóst«). (Zasluhuje zmínky, že německý zákon bursovní z roku 1896 termínový obchod obílím zakazuje.)

[3] Už v Die heilige Familie, 169, vidí nelidskost dnešní společnosti v soustavě peněžní; srovnej zejména, co říká už tenkrát o Židech (viz níže § 120). z nichž si svůj názor abstrahoval. Týž názor má v Kapitále: Kapitalista mu není kapitalistou proto, že průmysl vede, nýbrž stává se vedoucím a velitelem průmyslu jen proto, že už kapitalistou byl (Das Kapital I. 297).

[4] Srovnej na příklad Das Kapital III. 2, 156; III. 1. 232. 242. Také jsem už upozornil, že ve 4. vydání I. svazku Kapitálu rozumová činnost kapitalistů uznává se více než ve vydáních dřívějších.

[5] Pro průmysl veliký a malý upozorňuje na rozličné možnosti Sinzheimer ve své studii Über die Grenzen der Weiterbildung des fabriksmässigen Grossbetriebes in Deutschland. 1893.

[6] Tento výraz je také u Marxe (Das Kapital I, 328). Literatura je příliš obšírná, abych ji chtěl znova vypisovat; čtenář ji najde ve spisech uvedených vpředu. (Výbor z této literatury je na příklad u Herknera: Arbeiterfrage; u Marshalla: Principles of Economics 192, 274 a jinde.)

Vedle této literatury statistické je neméně cenná literatura »krásná«; tedy líčení jednotlivých společenských tříd a vrstev u Dostojevského, Rěšetnikova, Korolenka, Dickense, Goncourtů i jinde.

[7] Praví sice ještě v Kapitále (III, 2, 27), že se krise pravidelně vracejí, ale na jiném místě Kapitálu (III, 2, 396) doznává, že tyto krise nejsou veliké.

[8] V úvodě k 2. vydání spisu Die Lage der arbeitenden Klasse in England, 1892.

[9] Srovnej poznámku Engelsovu ke Kapitálu (III, 2, 27). Už v předmluvě k Marxovu spisu proti Proudhonovi Das Elend der Philosophie vzdává se Engels Marxovy theorie o krisích. Zdá se mu, že zlomením světového monopolu Anglie Francií, Německem a hlavně Amerikou přichází tržba světová do rovnováhy; očekává, že snad bude normálním stavem moderního průmyslu chronická stagnace s kolísáním jen skrovným.

[10] James Rogers: Six Centuries of Work and Wages, The History of English Labour, 1884 (2., zkrácené vydání 1885); výtah od Rogerse samého: Eight Chapters of Work and Wages, 6. vydání 1895, Německý (zkracovaný) překlad hlavního spisu: Die Geschichte der Englischen Arbeit. Übersetzung von M. Pannwitz, revidiert von Karl Kautsky, 1896, Podle Rogerse měl se dělník v Anglii velmi dobře po tři století až do poloviny století XVI.; od té doby až do poloviny století XVII. vedlo se mu velmi zle, a nejhorší doba byla za Karla I. a za jeho války s parlamentem. Potom nastává zlepšení, trvající do poloviny století XVIII.; ale dělník se neměl tak dobře jako v době starší. V druhé polovici XVIII. století vede se mu zase hůře; nepříznivě působí veliké války proti Francii a Napoleonovi, teprve později se stav dělnictva zvolna lepší. V Londýně se vede koncem století XIX; lépe než na počátku století XVIII, a lépe než v letech dvacátých a třicátých století XIX.

[11] Sidney Webb: Englands Arbeiterschaft 1837 und 1897. Autorisierte Übersetzung von D. Landé, 1898. Pro poměry francouzské nová statistika dokazuje, že dělnictvo má z vývoje velkoprůmyslu prospěch: mzda stoupá s velikosti podniku. Viz Právo lidu v Sociální hlídce 7. října 1898.

[12] Engels: Ludwig Feuerbach und der Ausgang der klassischen deutschen Philosophie, 28, sdílí »přesvědčení, že lidstvo, aspoň v nynější chvíli, celkem se pohybuje směrem pokračujícím«.

[13] Otázka po stavu dělnictva má pro pojem Marxovy koncentrace význam základní: koncentrace kapitálů sama odpovídá Marxovu pojmu jen z části; koncentrací a akumulaci u kapitalistů musí odpovídat u dělnictva stejně silná proletarisace a degenerace. Koncentrace a akumulace, která je také příznivá stavu dělnictva, to není pojem Marxův. Na to se často zapomíná, a přece je jasné, že mizení středního stavu nemusí být samo o sobě zlem, jako naopak nemusí být trvání středního stavu pro společnost příznivé: záleží na tom, je-li stav středního stavu lepší či horší než stav dělnictva.