Vybrané paragrafy návrhu občanské ústavy

Čl. 2

Řízení moderního státu, zejména po přistoupení k Evropské Unii, se stalo tak složitým, že nemůže být zodpovědně zajišťováno pouze dosud existujícími orgány. Moc zákonodárná musí být rozšířena o nezávislé instituce občanských komisí a lidového referenda podle níže uvedeného ustanovení:

(1) Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. Zákonodárná moc zahrnuje Parlament, instituci lidové iniciativy a referenda, jakož i instituci občanských komisí. Tyto dvě instituce spadají pod Úřad pro referenda a občanské komise, financovaný ze státních prostředků, ale nezávislý na státních orgánech.

(2) Občanská ústava zaručuje lidu právo přímého výkonu státní moci, vyžádá-li si to lid podpisovou akcí, jejíž uspořádání získá podporu nejméně 100.000 občanů České republiky během nejdéle 6 měsíců. Podpisová akce musí být organizována občany bez finanční podpory úřadů a jakéhokoli sponzora. Úřady jsou však povinny poskytnout za tímto účelem bezplatně prostory otevřené každý den včetně dnů pracovního klidu od 8,00 do 18,00 a opatřené vhodným vybavením (stoly a židle). Získá-li podpisová akce předepsanou podporu a obsahuje-li tato akce požadavek vypsání referenda o dotyčném problému a\nebo předložení dotyčného problému občanským komisím, je Úřad pro referenda a občanské komise povinen zajistit splnění tohoto požadavku nejdéle do 6 měsíců po úspěšném skončení podpisové akce.

(3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.

(4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.


Čl. 5

Politický systém je založen v legislativní oblasti na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran, na občanské iniciativě a referendu podle Čl. 2, na přímé volbě hlavy státu všemi občany každých 5 let, na oddělení moci legislativní a výkonné a na nezávislé moci soudní. K udržování a změnám politického systému nesmí být používáno násilí. K násilným zákrokům je oprávněna jen policie v přísně vymezených případech, kdy se jedná o ohrožení života a zdraví kteréhokoli občana. Každý zásah policie může být kontrolován občanskými komisemi.

Eventuální nasazení armády musí být schváleno občanskými komisemi a celostátním referendem. Jen v případě vpádu cizích vojsk nebo velké přírodní katastrofy může dostat vláda mimořádné plné moci pro nasazení armády. Tyto plné moci může dostat jen v plebiscitu. Plné moci musejí být časově omezeny nanejvýše na 6 měsíců. V případě trvajícího ohrožení může vláda požádat občany o prodloužení plných mocí nanejvýše na dalších 6 měsíců.


Čl. 15

(1) Zákonodárná moc v České republice náleží Parlamentu a celostátnímu občanskému referendu, v některých případech po projednání v občanských komisích. V případě rozdílného hlasování v Parlamentu a v lidovém referendu nabude platnosti hlasování v lidovém referendu.

(2) Parlament je jednokomorový.


Čl. 39

(1) Parlament je způsobilý se usnášet za přítomnosti alespoň jedné třetiny svých členů.

(2) K přijetí usnesení Parlamentu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců nestanoví-li Ústava jinak.

(3) K přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, jakož i k přijetí usnesení o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, je třeba souhlasu nadpoloviční většiny občanů účastníků celostátního referenda.

(4) K přijetí ústavního zákona a ke schválení mezinárodní smlouvy podle čl. 10 je třeba předběžného posouzení v občanských komisích a pak souhlasu nadpoloviční většiny občanů účastníků celostátního referenda.


Čl. 43

(1) Vyhlášení válečného stavu je-li Česká republika napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky podléhá schválení urychleně zorganizovaným celostátním referendem. V případě naléhavé potřeby je vláda oprávněna jednat samostatně s tím, že každé její rozhodnutí, spadající pod tento článek, musí být dodatečně schváleno hlasováním občanů, a to nejdéle do tří měsíců od učinění daného rozhodnutí. Pokud toto rozhodnutí vlády není v referendu schváleno či k referendu vůbec nedojde, je po uplynutí těchto tří měsíců neplatné a nezákonné. Výjimku představuje pouze stav, kdy by vláda byla již vnější silou učiněna neakceschopnou či území státu bylo obsazeno nepřátelskou mocí nebo tak poškozeno, že by provedení referenda bylo technicky nemožné.

(2) Celostátní referendum rozhoduje o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem.

(3) Celostátní referendum vyslovuje souhlas

  1. s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky
  2. s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, oboje nejdéle na dobu 6 měsíců

(4) Celostátní referendum vyslovuje souhlas s plněním závazků z mezinárodních smluv o společné obraně proti napadení, jde-li o

  1. plnění závazků z mezinárodních smluv o společné obraně proti napadení
  2. účast na mírových operacích podle rozhodnutí mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, a to se souhlasem přijímajícího státu.

pro účast na záchranných pracích při živelných pohromách, průmyslových nebo ekologických Pavariích stačí rozhodnutí Parlamentu nebo vlády.

(5) Celostátní referendum dále rozhoduje

  1. o průjezdu ozbrojených sil jiných států přes území České republiky nebo o jejich přeletu nad územím České republiky
  2. o účasti ozbrojených sil České republiky na vojenských cvičeních mimo území České republky a o účasti ozbrojených sil jiných států na vojenských cvičeních na území České republiky

(6) O rozhodnutích podle odstavců 4 a 5 informuje vláda neprodleně Parlament. Parlament nemůže zrušit žádné rozhodnutí učiněné v celostátním referendu.


Čl. 53A

Kromě Parlamentu je součástí zákonodárné moci také instituce celostátního lidového referenda, eventuálně i plebiscitu; jako poradní orgán je její součástí také instituce občanských komisí. Organizaci celostátních lidových referend, plebiscitu a občanských komisí zajišťuje státem dotovaný Úřad pro referenda a občanské komise.

Občanské komise jsou dvojího druhu: pravidelné a ad hoc. Pravidelné občanské komise jsou vylosovány a zasedají automaticky nejméně jednou za rok, a to v období třiceti dnů před zahájením zasedání Parlamentu.

Těchto komisí je 5 a jsou kompetentní přinášet doporučení ohledně zákonodárství v těchto oblastech:

  1. Zahraniční politika včetně uzavírání a revize mezinárodních smluv
  2. Obranná politika podle ustanovení čl. 43
  3. Ekologická politika, pokud může vážně ovlivnit kvalitu životního prostředí občanů České republiky i jiných států
  4. Hlavní principy vnitrostátní politiky, výše zdanění v hrubých rysech a jeho priority, organizace školství, zdravotnictví a policie, organizace místní, oblastní a krajské samosprávy
  5. Stanovování platů poslanců, senátorů, prezidenta, členů vlády a vysokých úředníků a důstojníků na celostátní úrovni

V oblastech 1 až 4 předkládají občanské komise jen doporučení. Rozhodnutí je činěno v Parlamentu nebo v celostátním referendu.

V oblasti 5 (výše platů) mají občanské komise právo definitivního rozhodnutí.

Ad hoc občanské komise a celostátní lidová referenda se mohou uspořádat pro projednání nebo řešení kterékoli otázky, podpoří-li tento požadavek nejméně 100.000 občanů České republiky během nejdéle 6 měsíců. Pro kladné rozhodnutí v referendu stačí souhlas nadpoloviční většiny účastníků referenda. Minimální počet účastníků není stanoven.

Ustanovení o složení a práci občanských komisí: Občanské komise se vybírají namátkou ze všech občanů oprávněných volit poslance do Parlamentu, a to podle stejných zásad, kterými se řídí průzkumy veřejného mínění. Zasedání občanské komise trvá 5 dní a po tuto dobu je každý člen oprávněn pobírat stejný plat, jaký má na pracovišti. Odmítne-li osoba vybraná do občanské komise tuto funkci, je její místo nabídnuto předem vyhlédnutému náhradníkovi.

Občanská komise je řízena dvěma moderátory, vždy mužem a ženou, ustanovenými Úřadem pro referenda a občanské komise. Každý občan může být vybrán do občanské komise jen jednou v životě. Každá otázka je předkládána současně deseti paralelním občanským komisím. Jejich doporučení nebo rozhodnutí jsou na závěr vyhodnocena na společném zasedání. Jednání v občanských komisích je vždy veřejné.

Podrobnosti stanoví zákon.