TŘÍDY A MOC

KAPITOLA PRVNÍ. MARXOVSKÁ TEORIE TŘÍDNÍHO PANSTVÍ

2. Teorie třídního panství

Marxovská teorie společností obsahuje jistá základní tvrzení, která se vztahují na všechny známé společnosti nebo, řečeno jinak, na všechny společenskoekonomické formace. Patří mezí ně rovněž tvrzení o určitém vzájemném působení výrobních sil a výrobních vztahů, či o vzájemném sepětí základny a nadstavby.

Obsahuje také tvrzeni vztahující se pouze na některé formace, a to proto, že určité jevy a vztahy se objevují jen v některých historických obdobích. K nim patří např. tvrzeni o třídní struktuře, která podle této teorie existuje pouze ve třech formacích: otrokářské, feudální a kapitalistické. Kromě toho marxovská teorie obsahuje i tvrzení týkající se jenom jednotlivých formací. Ta se vztahují na konkrétně historické formy projevu některých typů jevů a zákonitostí, Jež moji obecnější povahu. Takový ráz mají tvrzeni týkající se např. třídní struktury kapitalistické společnosti.

Teorii třídního panství zde budeme demonstrovat na příkladě panství buržoazie v kapitalistickém systému. Činíme tak ze dvou důvodů. Především proto, že vtažným bodem dalších naších úvah bude kapitalistická společnost, avšak i proto, že Marx nejhlouběji propracoval teorii právě této společnosti včetně teorie její třídní struktury.

Marxovská teorie třídního panství, ostatně podobně jako celá teorie tříd, spojuje do určitých teoretických kategorií jevy, které jsou v jiném pojetí rovněž součástí „základny“ a „nadstavby“. Třídní panství totiž zahrnuje tři komplexy jevů, jež jsou určitým způsobem spjaty. Marx a Engels je nazývali panstvím ekonomickým, politickým a ideologickým. Chápajíce třídní panství jako jistý celek, můžeme tyto tři komplexy nazvat „aspekty“ nebo „výměry“ třídního panství.

Ekonomické panství spočívá v kontrole pracovních prostředků, pracovního procesu a pracovního produktu. Politické panství, jež je ze všech ostatních forem nejsložitější, spočívá především v zajišťování výše uvedené kontroly státem. Ideologické panství je jejím ideovým posvěcením.

Předpoklady těchto tří aspektů třídního panství buržoazie se postupně formovaly v rámci feudální formace. Kapitalistický výrobní způsob a s ním spjaté kapitalistické vztahy ekonomického panství se rozvíjely vedle vztahů panství vlastních feudálnímu systému, a buržoazní ideologie se formovala a rozvíjela vedle ideologie feudální. Ruku v ruce s tím se vytvářela určitá práva umožňující buržoazii rozvíjet výrobu podle nových principů a zajišťující jí privilegované místo v novém industriálním výrobním systému.

Problematiku formování a problematiku vzájemného působení tří „počátečních forem“ či „historických předpokladů“ tří uvedených výměrů třídního panství zde ponecháme stranou. Zato ukážeme, jak se jevily jejich vztahy Marxovi a Engelsovi v rozvinuté buržoazní společnosti, v jejím stavu „formační“ rovnováhy. Jestliže tento rámec překročíme, pak tak učiníme hlavně směrem „vpřed“; upozorníme totiž na prvky, jež tuto rovnováhu narušují a jež tvoří předpoklady nového (socialistického) typu společnosti.

Jednu skutečnost však zde nemůžeme opomenout. I když se prvky ekonomického a ideologického panství buržoazie formovaly ve feudálním systému svobodněji a v širším měřítku než prvky jejího panství politického, přesto o existenci plného třídního panství buržoazie můžeme hovořit teprve ve chvíli, kdy se zformovalo její panství politické. Teprve tehdy získaly kapitalistické vztahy panství nad pracovními prostředky, pracovním procesem a pracovním produktem sobě vlastní, plně vyhovující právní rámec umožňující jejích svobodný a rychlý rozvoj, jakož i nadvládu nad jinými typy výrobních vztahů. Teprve tehdy se buržoazní ideologie mohla stát z neloajální oficiální ideologií společnosti.