Normální je nelhat?

Jan Čulík

Že by Stanislav Gross nakonec nebyl tak dobrý stratég a odborník na sociální inteligenci, jak se pozorovatelé dosud domnívali? Nákladným rozmístěním těchto billboardů po České republice to, jak se zdá, Gross přece jen poněkud přehnal. Asi tak, jako když před posledními volbami nechal Václav Klaus automaticky telefonovat do statisíců domácností...

Dne 5. ledna 2001, na interní schůzi ČSSD po televizní rebelii o Vánocích 2000, se Stanislav Gross vyjádřil způsobem, který se měl zřejmě stát předzvěstí jeho politiky. Řekl tehdy k tomu, co se událo v České televizi:
"V politice není důležité, jaké jsou věci ve své podstatě, ale jak se veřejnosti jeví - a to ovládají média."

Tomuto pojetí politiky zůstává, jak se zdá, Stanislav Gross věrný dodnes: nejvýznamnější roli bude mít pro něho zřejmě PR.

Potíž je, že Grossovo heslo o tom, jak je strašně upřímný, je nepromyšlené. Každý politik má dilema: Na jedné straně čelí složité skutečnosti a na druhé straně občanům, jejichž podporu potřebuje, nemůže však v žádném případě riskovat a snažit se jim vysvětlovat, o jak složité problémy ve skutečnosti opravdu jde. Politika se na úrovni interreakce mezi vládním činitelem a občanem realizuje prostřednictvím co nejzjednodušenějších hesel, aby jim rozuměl i ten nejobyčejnější občan.

Stanislav Gross to musí vědět - zdá se, že se rozhodl, že namísto aby občanům zjednodušoval politiku, bude se snažit získávat jejich podporu esencí samotné PR - reklamy s emocionálním podtextem bez jakéhokoliv racionálního obsahu. "Politiku vám vysvětlovat nemusím, jsem upřímný," míní Gross. Potíž je, že jeho billboardový výlev "upřímnosti" platí občané ze svých daní...:(

Vládne vážné nebezpečí, že se Grossovo heslo o "upřímnosti" zapíše do historie podobně zdiskreditovaných výroků, asi jako že "Láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí".

Vždyť - "Normální je nelhat."

Britské listy, 31. 8. 2004