Faktory ovlivňující mír

Petr Sak

Mír je nedělitelný, nelze usilovat o jeho udržení jen v Evropě, protože Evropa je řadou vojenských, ekonomických, politických a dalších vazeb transkontinentálně propojena. Lze však usilovat o to, aby se Evropa stala územím a Evropská unie subjektem stability míru ve světě.

1. Multikulturalita.
V historii Evropy a světa byla častou příčinou konfliktů a válek náboženská odlišnost. Náboženské války se prolínají historií Evropy až do současnosti. Přitom válka z náboženských důvodů je proti nejvnitřnější spirituální podstatě každého náboženství. Zatímco jednotlivé světové církve a duchovní směry prostřednictvím svých představitelů úspěšně navozují mezicírkevní dialog a náboženskou toleranci, z úst politiků můžeme slyšet teze o nadřazenosti euroamerické kultury postavené na křesťanství a o nutnosti přinést tuto křesťansko-demokratickou kulturu jiným zemím. Tento pokrok jim má být dopřán, pokud to sami nepochopí, třeba i vojensky.
Cestou k posílení předpokladů trvalého míru je důsledné respektování odlišných náboženských směrů a hledání společné spirituální podstaty církví a duchovních směrů jako platformy pro utváření planetární lidské komunity.

2. Politický systém.
Za přednost současného politického systému západního typu oproti jiným společnostem je označována jeho demokratičnost. Přejdeme-li však z roviny proklamací ke skutečnosti, vidíme politický systém, v němž mohou političtí reprezentanti rozhodovat a jednat nezávisle na vůli občanů. Sociologické výzkumy a analýzy přinášejí poznatky o novém typu chování mezi mladou generací západní civilizace, který se distancuje nejen od určité politické strany, ale od celého systému, od establishmentu. Mezi mladými lidmi se objevují nové formy politického chování a nová hnutí. V současné podobě demokracie jsou občané v obdobích mezi volebními akty rukojmím politiků. Stávající forma demokracie, tak, jak je prakticky realizována, je v současnosti překonaná. Umožňuje vládu skrytým zájmovým politicko-ekonomicko-mediálním silám.
Cestou z určité krize euro-amerického politického systému je posilování přímé demokracie. Jedna stránka tohoto procesu znamená omezování moci politiků snižováním jejich moci a posilováním kontrolních mechanismů a druhou stránkou je posilování prvků přímé demokracie. Omezování moci politiků a posilování vlivu a moci občanské společnosti je současně posílením míru.

3. Současná konsumně masová a tržní společnost se vyvíjí směrem k agresivitě.
Agresivita narůstá ve všech rovinách od vztahů mezi jedinci až po úroveň vztahů mezi státy. Tento trend kulminuje v USA: Svým způsobem se jedná o kult násilí, o fascinaci násilím. O tomto stavu vypovídá např. skutečnost, že v USA zahyne ročně 50 000 lidí střelnou zbraní.
Násilí se stalo dominantním tématem masové kultury, především filmu a televizního vysílání. Od dětských let divák vnímá agresivitu a konflikt jako legitimní součást jednání v mezilidských vztazích a učí se začleňovat vzorce agresivního chování do svého životního stylu. Mezi americkou masovou kulturou a americkou realitou existuje silný vztah. Vše co se stane reálně, je nejdříve zobrazeno a odžito Američany v katastrofických filmech včetně útoku z 11. září. Neustále zobrazovaná agresivita se vtiskuje do života člověka a společnosti.
Agresivita masové kultury a zobrazované násilí posilují násilí ve společnosti a oslabují mír jako reálnou hodnotu a cílový stav společnosti. Cestou je potlačování kultu násilí v kultuře i v realitě, vyvažování principu konkurence, soutěže a boje principem spolupráce a hledání synergie na všech úrovních společenského života.

4. Hodnotový systém.
Chování lidí je významně ovlivněno jejich hodnotovým systémem. Lze proto říci, že čím větší hodnotou je pro lidi mír, tím je obtížnější vyvolat válku. V tomto smyslu je varující, že podle sociologických výzkumů představuje mír pro mládež nižší hodnotu než pro střední a starší generaci. Česká společnost, především prostřednictvím mladé generace, se v posledním období hodnotově vyvíjela protikladně moderním společnostem. Zatímco podle amerického sociologa a politologa R. Ingleharta se vyspělé západní společnosti vyvíjejí od materiálních k postmateriálním hodnotám, u české společnosti je tomu naopak. Nositelem tohoto trendu je mládež, u níž byla posílena materiální a hédonistická orientace a klesl význam sociálních a globálních hodnot.

5. Psychická a sociální normalita politiků.
V poslední době se objevují otázky, které otevírají téma psychické a sociální normality politiků. V postmoderní době, v níž se relativizují sociální a mravní normy se otevírá prostor pro určitý typ osobnosti politika. Můžeme pozorovat ústup od mravních požadavků a světonázorového zakotvení politika. Naopak, takové vlastnosti se stávají konkurenční nevýhodou v pragmatickém prostředí konsumní a tržní společnosti. Politik postupuje na vertikále moci pomocí vlastností, schopností a dovedností, které maximalizují jeho politický úspěch, ale dělají z něj jedince nebezpečného lidským bytostem.
Současná konsumní společnost s tržní ekonomikou vygenerovala konglomerát sociálních mechanismů, jejichž výsledkem je v případě politiků negativní výběr. Vlastnosti a dovednosti politiků, které jsou z hlediska člověka, společnosti a lidské civilizace dysfunkční jsou pro politický úspěch předpokladem.

6. Vnitřní mír v člověku a globální mír.
Mezi niterným stavem člověka a vyššími sociálními celky existuje vztah. Globální stav Země zrcadlí nitro člověka. Agresitiva a egoismus jedinců vytvářejí ve svém úhrnu globální psychický faktor destruující mír a podporující agresivní řešení problémů cestou válečných konfliktů. Naopak vnitřní mír v lidech bude posilovat i v jejich sociálním poli hledání kompromisů a řešení přijatelných pro všechny zúčastněné. Čím bude větší podíl lidí, společností a kultur obsahujících vnitřní mír, tím silněji bude posilován globální mírový stav. Posilování vnitřního míru v nitru člověka jakoukoliv cestou - vzděláním, uměním, mezilidskými vztahy, spiritualitou atd. znamená v konečném důsledku podporu míru.

7. Digitalizace sociálního pole a životního stylu, vytváření kyberprostoru.
Moderní společnost se rychle mění v důsledku computerizace. Nositelem tohoto procesu je především mladá generace. Výzkumy ukazují, že účast v těchto procesech má zpětný vliv na subjekty procesu computerizace. Dochází k digitalizaci jejich sociálního pole a životního stylu. Vytváří se kyberprostor a virtuální realita a stále větší podíl mladých lidí stále více žije v této virtuální realitě. Průběžně dochází k průnikům mezi virtuální realitou a skutečností a skutečnost je virtuálním světem stále více ovlivňována. Současně je zpětně ovlivňována psychická a sociální stránka osobnosti mladého člověka. U skupiny s největší mírou computerizace začínáme pozorovat změny např. v hodnotové orientaci. Dochází k posunům od vitálního k virtuálnímu, snižuje se význam sociálního a spirituálního, dochází k digitalizaci sociálních a dalších potřeb a k digitalizaci sociability. Masové provozování např. počítačových her, do značné míry postavených na agresivitě, formuje své uživatele a následně vede k vlivu na skutečnost.

8. Evropská integrace.
Pro mír v Evropě a pro globální mír má mimořádný význam proces evropské integrace. Tento proces v sobě obsahuje svázání a kontrolu dílčích ekonomických zájmů, které vždy znamenaly hrozbu pro mír. Další proces evropské integrace - utváření evropské identity znamená oslabování dalšího rizika. Nová evropská identita hledá sloučení univerzální evropské sociokulturní roviny s dílčími národními kulturami. Různost, která bývala příčinou konfliktů se má stát bohatstvím a stimulem dalšího rozvoje širšího celku.

Haló noviny, 5. května 2003