Část první I.
Obě smluvní strany prohlašují za společný cíl, který se zavazují
promítnout do práce svých klubů v obou komorách Parlamentu i do programového
prohlášení vlády České republiky, následující priority dalšího
rozvoje země:
- rychlý vstup České republiky do Evropské unie při vyjednání optimálních
podmínek pro ČR
- zachování a rozvíjení sociálního státu
- udržení hospodářského rozvoje a růstu hrubého domácího produktu
- intenzivní boj proti všem formám korupce a závažné hospodářské
kriminality
- všestranná podpora vzdělání, vědy a kultury
- rozvíjení demokratického právního státu a samosprávných prvků
- postupné snižování celkové zadluženosti veřejných rozpočtů
- trvale využitelný rozvoj a ochrana životního prostředí
- vyváženou zahraniční politiku státu s důrazem na obranyschopnost země
Smluvní strany se zavazují, že budou ve veškeré své činnosti usilovat o věcné
a časové naplnění těchto priorit ve smyslu ujednání v této smlouvě.
II. Vstup ČR do EU
1. Obě smluvní strany prohlašují, že považují i nadále za závazné
orientační datum pro stoprocentní připravenost České republiky na vstup do
Evropské unie termín 1. 1. 2003. Zavazují se proto do tohoto termínu předložit
a v obou komorách Parlamentu prosadit přijetí všech legislativních aktů,
nezbytných pro dokončení harmonizace právního řádu, uvedených v příloze
1 této smlouvy.
2. Obě smluvní strany vyvinou maximální úsilí o projednání zbývajících
čtyř negociačních kapitol s Evropskou unií. V rámci těchto kapitol budou
trvat na sjednání rovných a nediskriminačních podmínek, umožňujících:
- udržení konkurenceschopnosti českého zemědělství
- rovnou hospodářskou soutěž při dočasném zachování veřejné podpory
pro sociálně ohrožené regiony
- zachování co nejlepších podmínek českých dopravců v EU a uplatnění
principu reciprocity
- aktivní bilanci toku vzájemných plateb pro začlenění ČR do EU.
III. Sociální smír, zdravotnictví, zaměstnanost, rodinná politika
1. Obě smluvní strany se zavazují vyvinout maximální úsilí o
zachování sociálního smíru a za tím účelem se zavazují k aktivní
politice zaměstnanosti spočívající v realizaci a modernizaci dosud uplatňovaných
legislativních i exekutivních nástrojů a k aktivní podpoře sociálního
vyjednávání na půdě Rady sociální a hospodářské dohody a podpoře vytváření
tripartit na krajské úrovni.
2. Obě smluvní strany se zavazují podporovat a rozvíjet nově vznikající
formy sociálního dialogu na národní, odvětvové, podnikové i regionální
úrovni včetně zapojení našich sociálních partnerů a vlády do nadnárodního
sociálního dialogu.
3. Obě smluvní strany se zavazují, že budou kultivovat podmínky pro činnost
reprezentací zaměstnanců i zaměstnavatelů a dalších organizací zabývajících
se ochranou hospodářských a sociálních zájmů a budou prosazovat jejich
zastoupení v orgánech nově vznikajících veřejnoprávních a neziskových
soukromých institucí v sociální oblasti (Sociální pojišťovna, Úrazová
pojišťovna, zaměstnanecké penzijní fondy, Zdravotní pojišťovna apod.).
4. Obě smluvní strany se zavazují prosazovat aktivní účast ČR na činnosti
MOP.
5. Obě smluvní strany se zavazují k aktivní politice boje proti chudobě a
sociálnímu vyloučení.
6. Obě smluvní strany se zavazují zachovat dosavadní systém zdravotní péče
postavený na zdravotním pojištění a nepodpoří zvyšování finanční
spoluúčasti pacientů. Konstatují, že všichni občané mají právo na
ochranu zdraví a že zdravotní péče se má dostat všem občanům na základě
rovnosti.
7. Obě smluvní strany se zavazují podporovat co nejlepší prevenci, podporu
zdraví, moderní léčbu, kvalitní a účinné léky, které musí dostat každý,
kdo je potřebuje.
8. Obě smluvní strany se zavazují podpořit vytvoření maximálního
prostoru pro funkční uplatnění neziskového sektoru v sociálních službách,
a to ve spolupráci s institucemi státu a samosprávných orgánů.
9. Obě smluvní strany se zavazují, že Ministerstvo zdravotnictví bude nadále
stanovovat rozsah sítě zařízení veřejného zdravotnictví a kraje budou mít
odpovědnost za organizaci této sítě v jejich teritoriu.
10. Obě smluvní strany připraví legislativní základ pro celkovou reformu
penzijního systému tak, aby došlo k oddělení Důchodového fondu od státního
rozpočtu při zachování průběžného systému financování starobních důchodů
s ručením státu. Obě smluvní strany podpoří zřízení samostatné sociální
pojišťovny.
11. Obě smluvní strany podpoří zřízení sytému zaměstnaneckého penzijního
připojištění.
12. Obě smluvní strany se zavazují podpořit nový zákon o sociálních službách,
který bude základnou pro kvalitní a potřebám jednotlivců přizpůsobenou
sociální péči. Obě smluvní strany se zavazují výrazně posílit síť
sociálních služeb všech podob (terénní služby, domovy důchodců a domy s
pečovatelskou službou). Budou podporovat dokončení tvorby systému, který
účinně napomůže integraci handicapovaných občanů i za pomoci osobních
asistentů.
13. Obě smluvní strany připraví a Parlamentu předloží návrh zákona o nájemném
z bytu a úhradě za plnění poskytovaná z užívání bytu, který bude vycházet
z principu sociální únosnosti a stanoví regulační pravidla tvorby místně
obvyklého nájemného a cen služeb. Obě smluvní strany se zavazují rozšířit
legislativní základ pro rozvoj výstavby nájemních bytů neziskovými bytovými
společenstvy (družstvy) a zároveň vytvoří podmínky k výstavbě sociálního
bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. Obě smluvní strany se zavazují,
že takto připravené návrhy podpoří v obou komorách Parlamentu.
14. Obě smluvní strany se zavazují připravit a předložit nový zákoník
práce, který zachová dosavadní úroveň zákonem garantované ochrany zaměstnanců
a zároveň zvýší roli kolektivních smluv a kolektivního vyjednávání na
podnikové i odvětvové úrovni.
15. Obě smluvní strany se zavazují, že nepodpoří omezování odborových
práv v právních předpisech a budou dbát na to, aby nedocházelo k jejich
porušování zejména na podnikové úrovni.
16. Obě smluvní strany se zavazují, že budou usilovat o efektivnější a
rychlejší vymahatelnost práva v pracovně právní oblasti včetně závazků
vyplývajících z kolektivních smluv.
17. Obě smluvní strany se zavazují zřídit samostatnou nezávislou inspekci
práce a podpořit vytvoření nového systému úrazového pojištění.
18. Obě smluvní strany se zavazují zavést:
- přídavek na dítě jako právo dítěte, jako příspěvek společnosti na výživu
a výchovu dětí, který náleží všem dětem bez rozdílu,
- rodičovský příspěvek, který umožňuje rodinnou péči dětem v nejnižším
věku, hradil nejméně jednu třetinu pracovních příjmů osob ve věku 25 -
35 let a rozšíření možnosti částečné výdělečné činnosti při pobírání
této dávky,
- školní příspěvek jako jednorázovou každoroční dávku odstupňovanou
podle stupně školního vzdělání,
- systém svěřeneckého fondu,
- novomanželské půjčky.
19. Obě smluvní strany se zavazují podpořit vytvoření "Národního
programu podpory rodin s dětmi" s důrazem na vytváření příznivých
podmínek pro rodiny s více než jedním dítětem.
20. Obě smluvní strany se zavazují podporovat zaměstnanost osob obtížně
se uplatňujících na trhu - např. uchazečů bez kvalifikace, absolventů škol
bez praxe, zdravotně postižených, žen s malými dětmi, romských občanů
či dlouhodobě nezaměstnaných.
IV. Hospodářský rozvoj
1. Obě smluvní strany považují za podmínku udržení hospodářského
růstu rozvoj systému investičních pobídek pro domácí i zahraniční
investory.
2. Obě smluvní strany se zavazují připravit aktualizovanou národohospodářskou
strategii. V této souvislosti vyhodnotí jednotlivé uplatňované
"politiky" a v návaznosti na stav transformace národního hospodářství
a integrační proces vstupu ČR do EU vypracují jejich zpřesnění.
3. Obě smluvní strany zachovají a budou rozvíjet systém podpory malým a středním
podnikatelům se zaměřením na hospodářsky slabé regiony.
4. Obě smluvní strany konstatují, že vysoká míra nezaměstnanosti a
negativní dopad transformace na obory hornictví, těžké chemie a hutnictví
železa vyvolaly tíživou sociální situaci v regionech severní Moravy a
severozápadních Čech. Zavazují se proto v rámci své působnosti ve vládě
i prostřednictvím svých klubů v obou komorách Parlamentu zpracovat a
postupně realizovat generální plán revitalizace těchto regionů založený
na dlouhodobých investicích veřejných prostředků.
5. Obě smluvní strany se zavazují dokončit restrukturalizaci Českých drah
a pokračovat v rozvoji dopravní infrastruktury se zaměřením na dostavbu sítě
dálnic, rychlostních komunikací a železničních koridorů.
6. Obě smluvní strany se zavazují vytvářet podmínky pro maximální využití
strukturálních nástrojů EU jak v oblasti věcné přípravy programů, tak v
oblasti kofinancování ze strany ČR.
7. Obě smluvní strany se dohodly, že v zemědělské politice budou vycházet
z principu kombinace produkčních a mimoprodukčních funkcí zemědělství a
z vyváženého systému kvotací, garantovaných cen a přímých plateb. Při
prodeji státní půdy budou smluvní strany vycházet ze zásady usnadnění nákupu
půdy těmi, kteří na ní hospodaří.
V. Boj proti korupci a hospodářské kriminalitě
1. Obě smluvní strany považují odstranění korupce a důsledný
postih závažné hospodářské kriminality za zásadní úkol celé společnosti.
Za tím účelem se zavazují předložit a prosadit v obou komorách Parlamentu
zákon, který omezí platby v hotovosti na hranici jednoho milionu Kč za
platbu jednorázovou i kumulaci plateb mezi stejnými subjekty v rozmezí sedmi
dnů. Prosadí zákonnou úpravu, podle které budou muset všechny právnické
osoby s majetkem nad 50 milionů Kč a fyzické osoby s majetkem nad deset
milionů Kč přiznávat přírůstky majetku a prokazovat legálnost zdrojů,
ze které byl tento přírůstek majetku pořízen. Ve sféře maloobchodního
prodeje se obě smluvní strany zavazují předložit a prosadit zavedení
registračních pokladen.
2. Obě smluvní strany se zavazují předložit a v obou komorách Parlamentu
prosadit návrh nového zákona o zadávání veřejných zakázek, který bude
plně kompatibilní s právem Evropské unie.
3. Obě smluvní strany se zavazují k přípravě nové zákonné úpravy
konfliktu zájmů a odměňování představitelů státu tak, aby volení a státem
placení představitelé (poslanci, senátoři, členové vlády a představitelé
ostatních ústředních správních úřadů) nesměli v případě delegování
do statutárních nebo dozorčích orgánů institucí ovládaných většinově
státem nebo státem zřizovaných požívat za výkon těchto funkcí žádné
finanční odměny nebo jiné výhody a aby ze systému odměňování ústavních
činitelů byly odstraněny všechny případy zdvojených finančních nebo věcných
plnění ze stejného věcného titulu. Do zákonné úpravy zakládající
povinnost představitelů státu podávat pravidelně oznámení o příjmech,
darech, nemovitém majetku a aktivitách zakotví obě smluvní strany sankci
pro případ nesplnění této povinnosti anebo nepravdivého přiznání.
VI. Podpora vzdělání, vědy a kultury
1. Obě smluvní strany se zavazují zachovat bezplatné základní, veřejné
střední i vysoké školství s maximálním důrazem na soustavné zvyšování
vzdělanostní úrovně české populace a při respektování práv národnostních
menšin na vzdělávání v mateřském jazyce v rámci platné právní úpravy.
2. Obě smluvní strany se zavazují pokračovat ve zvyšování pedagogických
platů s cílem překročit průměrnou mzdu v ČR a zároveň usilovat o zlepšování
podmínek a společenského uznání pedagogů.
3. Obě smluvní strany se zavazují podporovat základní i aplikovaný výzkum
a vývoj tak, aby veřejné prostředky vynakládané na tuto podporu dosáhly
postupně výše 0,7 procenta hrubého domácího produktu.
4. Obě smluvní strany se zavazují vyčleňovat na podporu kultury včetně
kultury národnostních menšin prostředky minimálně v rozsahu let 2000 -
2002 s cílem tuto úroveň postupně do roku 2006 přiměřeně zvyšovat.
5. Obě smluvní strany se zavazují zachovat veřejnoprávní charakter Českého
rozhlasu, České televize a ČTK. Zhodnotí dosavadní působení veřejnoprávních
sdělovacích prostředků a zejména jejich rad včetně Rady pro rozhlasové a
televizní vysílání s důrazem na požadavek nestrannosti a vyváženosti vysílání
a na jeho základě posoudí další kroky nezbytné k naplnění tohoto požadavku
a nezbytné k úspěšné integraci České republiky do Evropské unie.
VII. Demokracie a samospráva
1. Obě smluvní strany považují úsilí o vybudování demokratického
a právního státu za trvalý úkol, k jehož naplnění je nezbytné zakotvit
do ústavního pořádku České republiky rozhodování občanů o zásadních
otázkách vnitřní i zahraniční politiky státu v referendu. Zavazují se v
Senátu podpořit všemi členy svých klubů projednávaný návrh ústavního
zákona o referendu. Nebude-li přijat, zavazují se urychleně zpracovat a předložit
nový návrh ústavního zákona o obecném referendu včetně referenda o
vstupu do EU. Za další nezbytný krok považují změnu Ústavy ČR, která by
umožnila přímou volbu prezidenta, zpřesnila vzájemné kompetence ústavních
orgánů a založila kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu ve
vztahu k hospodaření krajských samospráv.
2. V zájmu posílení stability právního řádu, jeho přehlednosti a záruk
právních jistot se obě smluvní strany zavazují přistoupit k zásadní
rekodifikaci právního řádu spočívající ve zpracování nových kodexů
občanského, pracovního a trestního práva tak, aby mohly být předloženy
Parlamentu nejpozději do poloviny roku 2004.
3. Obě smluvní strany považují dokončení celkové reformy veřejné správy
založené na samosprávném principu za prioritní úkol a neučiní v žádné
z parlamentních komor kroky, které by její završení dnem 1. 1. 2003 mohly
ohrozit. Zavazují se do tří měsíců od jmenování vlády ČR vzešlé z
voleb v červnu 2002 předložit Parlamentu a v obou jeho komorách podpořit
nový zákon o správním řádu.
4. Obě smluvní strany konstatují, že v Československu po listopadu 1989 a v
České republice po 1. 1. 1993 byly přijaty zákonné úpravy zmírňující
majetkové i jiné křivdy minulého režimu v rozsahu, který nemá obdobu v
jiných postkomunistických zemích. Společně se zavazují, že nebudou rozšiřovat
rámec těchto restitucí, zejména nepřipustí změnu rozhodného data 25. únor
1948 jako data rozhodného pro uplatňování nároků z restitucí.
5. Obě smluvní strany považují za stále nedořešenou zásadní otázku
uspořádání majetkových vztahů mezi státem na straně jedné a církvemi a
náboženskými společnostmi na straně druhé. Zavazují se při jednáních o
této otázce, přípravě a projednávání nezbytných legislativních aktů
vycházet ze společné pozice spočívající v následujících krocích.
Pokud stát vlastní majetek, který ke dni 25. února 1948 vlastnila nějaká
dosud existující církev nebo náboženská společnost a tento majetek sloužil
a dosud může sloužit kultovním účelům (např. bývalé fary), bude tento
majetek takové církvi (náboženské společnosti) zákonem bezplatně převeden.
Ostatní majetek nekultovní povahy, sloužící zejména hospodářským účelům,
(zemědělská a lesní půda, výrobní zařízení apod.) bude vložen za účelem
hospodářského využití zákonem do společné instituce (např. nadace,
obecně prospěšná společnost apod.) a veškeré výtěžky z něj budou rozdělovány
výlučně na podporu církví a náboženských společností a charitativních
organizací registrovaných v České republice s tím, že v závislosti na
rozsahu těchto výnosů dojde k odluce státu od církví a ukončení jejich
financování ze státních prostředků.
6. Obě smluvní strany budou v rámci působnosti svých členů vlády i svých
zástupců v obou komorách Parlamentu podporovat princip nezadatelnosti a
nezcizitelnosti lidských práv a svobod včetně práva na ochranu a vyrovnávání
příležitostí pro menšiny ve společnosti. Zavazují se předložit cestou
vládního návrhu a v obou komorách Parlamentu podpořit návrh zákona o
registraci společného soužití osob téhož pohlaví, který bude řešit
uspokojivým způsobem minimálně existenci jejich společného jmění, dědické
posloupnosti zařazením do prvé eventuálně druhé zákonné dědické
skupiny a vznik a úpravu společného nájemního práva.
7. Obě smluvní strany se zavazují podporovat rozvoj občanské společnosti a
její participace na správě věcí veřejných.
8. Obě smluvní strany se zavazují zajistit, že podklady pro závažná společenská
rozhodnutí budou připraveny po konzultaci s nejlepšími dosažitelnými
odborníky, ať jsou kdekoli zaměstnáni a jakkoli orientováni, a v dialogu s
občany a jejich organizacemi. To se týká konkrétních koncepcí i
legislativních exekutivních i jiných rozhodnutí, která se z koncepcí
koordinovaně odvíjejí.
9. Obě smluvní strany se zavazují věnovat zvláštní pozornost odstraňování
rozdílů v odměňování žen a mužů s cílem zlepšit celkové postavení
žen v naší společnosti při uplatnění zásad nediskriminace a rovnosti příležitostí.
VIII. Veřejné finance a daně
1. Obě smluvní strany považují konsolidaci veřejných financí za
nezbytnou podmínku pro udržitelný střednědobý hospodářský růst a pro
úspěch procesu vedoucího k rychlému vstupu do Evropské unie a následnému
splnění kritérií pro připojení k jednotné evropské měně Euro. Konečným
cílem tohoto úsilí by měla být dlouhodobě vyrovnaná soustava veřejných
rozpočtů. Za nezbytnou podmínku dosažení takového cíle považují obě
smluvní strany přípravu a zahájení reformy systému veřejných financí v
letech 2003 - 2007 tak, aby saldo státního rozpočtu v roce 2008 nepřekročilo
tři procenta HDP. Reforma systému veřejných financí bude založena na
kombinaci opatření na příjmové i výdajové straně veřejných rozpočtů,
vládní politice stabilizace a od roku 2005 postupného snižování salda státního
rozpočtu, daňové reformě, reformě penzijního systému a dosažení stabilního
rozdělení výdajových kompetencí mezi stát, kraje a obce. Státní výdaje
musí být nadále hospodárné, šetrné a obezřetné. Reforma veřejných
financí nesmí z dlouhodobého hlediska vést k ohrožení kvality fungování
veřejného sektoru a veřejných služeb, narušení sociálního smíru a sociální
soudržnosti.
2. Obě smluvní strany se zavazují dokončit přenos výdajových kompetencí
na kraje a obce tak, aby odpovídaly přeneseným kompetencím v oblasti výkonu
veřejné správy a veřejných služeb. Od 1. 1. 2004 dojde ke zvýšení podílu
krajů na rozpočtovém určení daní tak, aby kraje mohly úsporným a
efektivním způsobem plnit zákonem svěřené funkce. Budou přijata taková
legislativní opatření, jež vytvoří rámec pro regulaci zadlužování obcí
a krajů při respektování jejich rozpočtové autonomie.
3. Obě smluvní strany se zavazují pro příští čtyřleté období
stabilizovat daňovou kvótu na úrovni roku 2001 (21,2 procenta HDP), včetně
realizace opatření proti jejímu možnému budoucímu autonomnímu poklesu. Obě
smluvní strany se zavazují dokončit harmonizaci daňové soustavy se
standardem Evropské unie.
4. Obě smluvní strany se zavazují vytvořit co nejlepší podmínky pro boj s
daňovými a celními úniky a s nimi spojenou hospodářskou kriminalitou.
IX. Rozvoj a ochrana životního prostředí
1. Obě smluvní strany se zavazují do jednoho roku od nástupu vlády
prosadit v Parlamentu ČR ratifikaci Aarhurské úmluvy o účasti veřejnosti
na rozhodování ve věcech životního prostředí.
2. Obě smluvní strany se zavazují předložit a v Parlamentu ČR prosadit zákonnou
úpravu potvrzující existenci Národních parků ČR s vyloučením možnosti
jejich plošného zmenšení - jejich rozloha bude odpovídat dnešnímu stavu.
Tato úprava nepřipustí převod Správ chráněných krajinných oblastí a
správ Národních parků na kraje.
3. Obě smluvní strany se zavazují prosadit novelu zákona na ochranu přírody
a krajiny číslo 114/92 Sb. bez omezení účasti veřejnosti a s plnou aplikací
požadavků sítě NATURA 2000. Vláda do jednoho roku vyhlásí zřízení Chráněných
krajinných oblastí Novohradské hory, Český les a Střední Poohří.
4. Obě smluvní strany se zavazují, že vláda bezodkladně zahájí přípravu
na fiskálně neutrální ekologickou daňovou reformu zaměřenou na snížení
daňové zátěže lidské práce a zvýšení daňového zatížení energetických
a materiálových vstupů do výroby.
5. Obě smluvní strany se zavazují prosadit novelou zákona o Fondu národního
majetku převedení částky 15 mld. Kč do Státního fondu životního prostředí,
kde tyto prostředky budou využity na revitalizaci oblasti těžby hnědého
uhlí.
X. Zahraniční a obranná politika
1. Společným cílem obou smluvních stran je vyvážená zahraniční
politika státu s důrazem na neměnnost výsledků 2. světové války a s
prioritou podpory evropského integračního procesu. Budou dále rozvíjet
spolupráci v rámci seskupení "Visegradské čtyřky" a usilovat o
rozvíjení nadstandardních vztahů se Slovenskou republikou.
2. Obě smluvní strany se zavazují ve věci tzv. Benešových dekretů
respektovat principy vyjádřené v deklaraci Poslanecké sněmovny přijaté
usnesením č. .... ze dne ..... 2002.
3. Obě smluvní strany podpoří ve vládě i v obou komorách Parlamentu společný
bezpečnostní projekt Evropské unie včetně vytváření evropských mnohonárodnostních
ozbrojených sil.
4. Obě smluvní strany považují zajištění plné obranyschopnosti České
republiky včetně ochrany jejího vzdušného prostoru vlastními prostředky
za společný cíl a zavazují se znovu předložit Parlamentu České republiky
návrh zákona o financování pořízení 24 nadzvukových letadel JAS-39
Gripen a v obou komorách Parlamentu jej prostřednictvím svých zástupců
bezvýhradně podpořit.
V Praze dne.................................
Vladimír Špidla
Cyril Svoboda
Hana Marvanová