Nejde jen o vodu - poučení z povodní
Povodně v r. 1997 a 2002 přinesly poučení hned ve třech důležitých směrech:
- ukázaly na nedostatky ve vodohospodářském systému (přenos informací,
koordinace rozhodování), jen částečně omluvitelné neočekávaným
rozsahem povodní,
- obnažily nekoordinovanost a nepřipravenost při zvládání krizových
situací (faktickou neexistenci jednotného systému pro takové případy),
obzvláště nebezpečnou vzhledem k možným rizikům teroristických a
pod. útoků v současném světě,
- názorně a prakticky předvedly na důsledcích postupného zanedbávání
údržby údolních niv a využívání těchto území jako "levných
stavebních pozemků" důležitost ekologického myšlení a "konečnou
prioritu ekologie nad ekonomií".
Příčiny a návrhy pro řešení
Ad 1.
- Postupně se kladl stále větší důraz na ekonomické využití velkých
vodních děl (energetika, rekreace), relativně dlouhé "období
klidu" způsobilo podcenění jejich ochranné funkce. Ekonomická
decentralizace přinesla také roztříštěnost rozhodovacích struktur
(zejména patrné u soustav rybníků) a omezila možnosti státu bezprostředně
(před vyhlášením stavu nebezpečí) zasahovat do rozhodování samostatných
ekonomických subjektů.
- Vytvořit legislativní rámec pro to, aby se již při předpovědi
nebezpečí aktivovaly základní prvky krizového vodohospodářského řízení
(povodňové komise) na příslušném území a aby měly možnost přímo
ovlivnit vodohospodářský režim ještě před vznikem akutního nebezpečí
(preventivní upouštění přehrad a rybníků, regulace průtoků apod.).
Ad 2.
- Ideologicky přetížený a nevhodný předlistopadový systém CO byl v
90. letech prakticky odvrhnut a zesměšněn jako nesmyslný - z ideologických
důvodů tak bylo "s vaničkou vylito i dítě". Tak byly nejen
opuštěny a znefunkčněny nižší organizační články systému (štáby
CO významných objektů a staveb), ale bez dostatečné údržby zchátraly
i klíčové technické prostředky CO (např. v pražském metru). Občanská
veřejnost pak byla ponechána bez informací a bez přípravy na možné
krizové situace (viz např. únik jedovatého plynu ve Spolaně).
- Vytvořit funkční celostátní i regionální systém civilní ochrany,
propojený s policejními a hasičskými sbory, armádou a záchrannou lékařskou
službou. Legislativě zajistit, aby všechny významné továrny a objekty
měly zpracovány poplachové a evakuační plány (podobně, jako je tomu
již nyní v případě předcházení provozním haváriím) a aby o těchto
plánech byli informováni jejich pracovníci a občané v blízkém okolí.
Ad 3.
- Nesporně se na vzniku povodní významně podílela i lidská činnost. V
lokálním měřítku se projevilo dlouhodobé zanedbávání údržby povodí
vodních toků (zejména menších toků), zhoršování retenčních
vlastností volné krajiny i bezprostředního okolí vodních toků. Na výši
škod měla negativní vliv intenzivní výstavba na náplavech a v záplavových
územích řek, k níž dochází zejména v posledním desetiletí (často
přes negativní stanovisko odborníků a v důsledku "ekonomických
tlaků" na rozhodování v územních a stavebních řízeních). V
globálním měřítku se může jednat o projevy zhoršování klimatické
nestability a globálního oteplování.
- Prosadit takovou legislativu, která by omezovala možnosti na základě
lokálních nebo skupinových zájmů a lobbystických tlaků prosazovat výstavbu
v nevhodných lokalitách obecně a v záplavových územích. Finančně
podporovat úpravy vodních toků, které by zvýšily retenční kapacitu záplavových
území (poldry) a retenční kapacity horních toků (retenční nádrže)
i pramenných oblastí. Zvážit možnost postavení vodohospodářských
vodních děl na těch řekách, kde dosud nejsou protipovodňové přehradní
nádrže (Berounka).
Na mezinárodním fóru se důsledně zasazovat o plnění kjótských
protokolů a o boj proti emisím skleníkových plynů, přijmout opatření,
která by umožnila výrazněji snižovat tyto emise i v domácí ekonomice.
Jiří Hudeček, 7. 11. 2002