Ve vyspělé Velké Británii se srazil expres s osobním vlakem, počet mrtvých již překročil stovku. Britský i americký tisk přisuzuje vinu za toto neštěstí před 3 roky provedené privatizaci drah, která znamenala rozdělení služeb mezi 25 různých společností a převedení vozového parku a dráhy rozdílným vlastníkům (Právo, 7. 10.). Českým ekonomickým liberálům by při čtení těchto zpráv mělo zvonit v uších - vždyť i u nás se prosazoval (a možná stále ještě prosazuje) podobný přístup k budoucnosti ČD.
Věc má však ještě závažnější aspekt - britský tisk vládě (která koneckonců za zpackanou privatizaci drah nenese přímou zodpovědnost) vytýká zejména to, že nereagovala na menší nehody v nedávné minulosti a situací na železnici se důkladněji nezabývala. Tady by pro změnu mělo zvonit v uších naší nynější vládě - i když ani ona za stav, k němuž byly ČD dovedeny, přímo neodpovídá. Také u nás totiž došlo v poslední době k několika „drobnějším“ železničním nehodám, které signalizují nedobrý stav na železnici. Z pohledu na činnost vlády a resortu se přitom zdá, že i v ČR se možná čeká na větší železniční neštěstí - pak se snad všichni „chytnou za nos“ a začnou se stavem ČD zabývat. Lidské životy jsou ovšem příliš drahé, a proto by bylo na místě toto čekání rychle ukončit.
Jiří Hudeček, 7. 10. 1999