Nad pojmem globalizace

Globalizace je jedním z nejskloňovanějších slov dneška - přesto může tento pojem znamenat pro každého něco trochu jiného. Mezi podoby globalizace nesporně patří:

  1. Globalizace kulturní. 
    Tatáž masová kultura, tytéž holywoodské filmy. televizní seriály. populární hudba, stejné fotografie stejných modelek a sportovních idolů zaplavují celý svět.
  2. Globalizace obchodní. 
    V Praze stejně jako v Melbourne nebo Tokiu je možné koupit stejné značkové zboží, “občerstvovat se” ve stejných McDonaldech, obchod se stále více internacionalizuje a v každém květinářství nebo zelinářství na rohu bychom mohli nalézt čerstvé zboží z exoticky znějících zemí.
  3. Globalizace ekonomická. 
    Jednotlivé hospodářské subjekty “ztrácejí národnost”, velké firmy se přesouvají tam, kde se nabízejí největší zisky. Také jejich vlastníci se internacionalizují tak, že je jen obtížně možné určit jejich národnost nebo státní příslušnost. Velké nadnárodní společnosti mají přitom větší ekonomickou moc a sílu, než většina ze států sdružených v OSN.
  4. Globalizace finanční. 
    O osudu ekonomiky nejen států, ale i celých regionů se stále více rozhoduje na mezinárodních finančních trzích, bez ohledu na svou skutečnou výkonnost nebo vůli příslušných vlád se stávají objektem globální spekulace. Důsledky dění na vzdálených burzách se mohou během několika dnů projevit na druhém konci světa.
  5. Globalizace vojenská. 
    Moderní zbraně umožňují “nejvyspělejším” státům zasáhnout protivníka kdekoliv na světě; prakticky kdekoliv na světě mohou udeřit také teroristé, kteří takové moderní a “inteligentní” zbraně nemají, ale jejich nedostatek nahrazují bezohledností a odvahou.
  6. Globalizace mocenská. 
    Dnešní svět je stále více ovládán z jednoho mocenského centra. prostřednictvím jakési pyramidy, na jejímž vrcholu jsou USA. Vůle a názor USA se pak jakoby stává “globální vůlí” a “názorem mezinárodního společenství”, hodnotový systém americké společnosti se prosazuje jako “univerzální hodnoty” a je vnucován celému světu.

Tento přehled nepochybně není úplný (za zmínku by jistě stála ještě např. globalizace informační) a hranice mezi jednotlivými “přihrádkami” nejsou nijak ostré: tak jsou americké filmy a seriály nejen “kulturou”, ale většinou také dobrým obchodem, a macdonaldovské hamburgery jsou také jistou formou “kultury” nebo spíše životního stylu. Jednotlivé aspekty globalizace také nejsou navzájem nezávislé a silně se ovlivňují. Všechny jsou vlastně projevem téže obrovské globální síly. síly potřeb volného trhu, která překonává a postupně odbourává vše, co by ji omezovalo - včetně hranic mezi státy a rozdílů mezi kulturami. Tato světodějná síla nejprve rozbila lokální a stavovská omezení a vytvořila volný trh v rámci národních států, později byla jejími nástroji impéria a hospodářská sdružení, a nyní začíná působit skutečně globálně, pod praporem volného obchodu s volného pohybu kapitálu.

Takové změny však neprobíhají bezbolestně - působí obrovský sociální neklid, jsou provázeny do očí bijící nespravedlností “svěového ekonomického a politického řádu” a taká různě ostrými konflikty mezi jednotlivými státy, seskupeními států i nadnárodními ekonomickými kolosy Zasahují do životů milionů lidí a vyvolávají jejich negativní reakce, nutí je se bránit a provokují je k odmítavému postoji vůči globalizaci jako celku i jejím jednotlivým projevům. Příkladem takových reakcí je i Global Street Party a jí podobné akce. Protestující nereagují jen na reálné důsledky globalizace ve svém životě. Stejně silným motivem jsou pro ně i pocity bezmocnosti tváří v tvář globální moci, frustrace z toho, jak nenávratně a nezadržitelně mizí to včerejší. “lokální”, na co byli zvyklí a co je jaksi zakotveno v jejich “národní povaze”.

Společným rysem postojů motivovaných přímými ekonomickými důsledky globalizace i frustrací z pronikání “cizích” firem je obyčejně to, že staví proti globálnímu lokální, proti světovému národní a domácí. Usilují o omezení vnějších vlivů, o ochranu domácího trhu, kultury, podporu tuzemských podnikatelů - v tomto smyslu jsou konzervativní (tj. usilující o uchování, konzervaci stavu “tak, jak byl”) až reakční (zaměřené na reakci proti probíhajícímu vývoji a jeho zvrácení zpět), a to bez ohledu na svou deklarovanou orientaci.

Jako socialisté jsme přesvědčeni, že jádrem problému není samotný fakt globalizace, tj. oslabování role národních států a jejich sbližování. Vždyť koneckonců také většina problémů, které bude muset lidstvo v blízké budoucnosti řešit, má globální rozměr (ekologické krize, potravinový a energetický problém, odzbrojení). Příčinu negativních dopadů globalizace vidíme právě v tom, že tento proces je ovládán a poháněn motivem zisku, “volnými tržními silami”. Je to potřeba zisku, která si vynucuje neustálý růst výroby (i zboží de facto nepotřebného, jehož spotřebu je nezbytné stále povzbuzovat reklamou), plýtvání energií a surovinami a postupnou devastaci přírody. Tatáž potřeba zisku nutí nadnárodní společnosti přesouvat výrobu za “levnější pracovní silou” a přelévat kapitál tak, aby přinášel co největší výnos. Významnou roli pro to, aby systém fungoval, hraje v bohatých zemích “správný” životní styl, zaměřený na co největší spotřebu, konzum, ze strany jednotlivce - proto je jedním ze základních pilířů systému vypjatý individualismus, důraz na práva jedince, na rozvoj a podněcování jeho potřeb a na zajištění jeho svobody tyto potřeby uspokojovat (“aby se obchody hýbaly”). Politickým výrazem této stránky globalizace je nekompromisní prosazování “euroatlantických hodnot” jako univerzálního celosvětového civilizačního měřítka.

Jiří Hudeček, 3. 6. 1999