Noam Chomsky je obecně známý svou kritikou americké zahraniční politiky a svou prací jazykovědnou. Již méně se ví o jeho neutuchající podpoře svobodomyslných socialistických myšlenek. V exkluzivním interview pro Red and Black Revolution (dále RBR) Chomsky vyjádřil své názory na anarchismus a marxismus a na dnešní vyhlídky socialismu. Rozhovor s ním uskutečnil v květnu 1995 Kevin Doyle.
RBR: Noame, začněme tím, že jste již dost dlouho veřejným
zastáncem anarchistické myšlenky. Mnoho lidí zná úvod, jenž jste napsal
v roce 1970 pro knihu Daniela Guerina Anarchismus (Anarchism) ale blíže
k současnosti, např. ve filmu Výroba souhlasu (Manufacturing Consent)
jste se chopil příležitosti opět zvýraznit potenciál anarchismu a
anarchistické myšlenky. Co vás k anarchismu tak přitahuje?
CHOMSKY: Anarchismus mě přitahoval už jako mladého teenagera,
jakmile jsem začal přemýšlet o světě za hranicemi dosti úzkého vymezení,
a zatím nevidím žádný rozumný důvod, proč tyto své rané postoje nějak
revidovat. Myslím, že je jen smysluplné hledat a identifikovat struktury
autority, hierarchie a dominace ve všech oblastech života, a
zpochybňovat je, a není-li možné pro ně poskytnout ospravedlnění, jsou
nelegitimní a měly by být odstraněny, aby se tak zvýšil prostor lidské
svobody. To zahrnuje politickou moc, vlastnictví a řízení, vztahy mezi
muži a ženami, rodiči a dětmi, naši kontrolu nad osudem budoucích
generací (podle mého názoru základní mravní imperativ hnutí na ochranu
životního prostředí), a mnoho dalšího. Přirozeně to znamená zpochybnění
velkých nátlakových a vládnoucích institucí: státu, nespočetných
soukromých tyranií, které ovládají většinu domácí a mezinárodní
ekonomiky, a dalších. Ale nejen těchto. Právě toto jsem vždy považoval
za samu podstatu anarchismu: přesvědčení, že důkazní břemeno je třeba
přenést na autoritu, a že tato by měla být odstraněna, jestliže ono
břemeno nedokáže unést. Někdy toto břemeno unést lze. Jestliže jsem na
procházce se svými vnoučaty a ony vběhnou na silnici v rušné ulici,
nepoužiji pouze autoritu, ale rovněž tělesného donucení, abych je
zastavil. Tento čin by měl být zpochybněn, ale myslím, že může snadno
tuto pochybnost vyvrátit. A existují další případy; život je složitá
věc, rozumíme je n velmi málo lidem a společnosti, a velkolepá
prohlášení jsou obecně spíše zdrojem škody než prospěchu. Ale domnívám
se, že tento pohled na věc má svou platnou hodnotu a může nás dovést
dosti daleko.
Kromě takových obecných výroků se začínáme dívat na jednotlivé případy,
a právě zde vyvstávají otázky lidského zájmu a obav.
RBR: Pravdou je, že vaše myšlenky a kritika jsou dnes známější
než kdy předtím. Mělo by být rovněž řečeno, že vaše názory jsou široce
ctěny. Jak myslíte, že je v tomto kontextu přijímána vaše podpora
anarchismu? Konkrétně mne zajímá odezva, již dostáváte od lidí, kteří se
začínají zajímat o politiku poprvé, a kteří například nějak narazili na
vaše názory. Jsou tito lidé překvapeni vaší podporou anarchismu? Zajímá
je to?
CHOMSKY: Jak asi víte, v obecném intelektuálním povědomí bývá
"anarchismus" spojován s chaosem, násilím, bombovými atentáty, ničením
atd. Takže lidé jsou často překvapeni, když mluvím o anarchismu
pozitivně a ztotožňuji se s jeho hlavními tradicemi. Ale mám dojem, že
veřejnosti se zdají základní myšlenky rozumné, když je jasná a čistá
obloha bez mráčku. Samozřejmě, že když se obrátíme ke konkrétním tématům
- řekněme k povaze rodiny, nebo jak by nějaká ekonomika fungovala ve
společnosti, která je svobodnější a spravedlivější - objeví se problémy
a polemika. Ale tak by tomu mělo být vždy. Fyzici neumí ve skutečnosti
vysvětlit, jak voda teče z kohoutku ve vašem umyvadle. Když se obrátíme
k nesmírně složitějším otázkám majícím význam pro lidstvo, je naše
rozumění velmi skrovné, a existuje tu spousta prostoru pro nesouhlas,
experimentování, intelektuální i praktický životní průzkum možností, a
to nám pomáhá dozvědět se více.
RBR: Anarchismus možná více než kterákoliv jiná myšlenka vždy
trpěl problémem nesprávného výkladu. Anarchismus může znamenat mnohé
věci pro mnoho lidí. Ocitáte se často v situaci, kdy musíte vysvětlit,
co míníte anarchismem vy? Zlobí vás nesprávné výklady anarchismu?
CHOMSKY: Každý chybný výklad obtěžuje. Mnoho z toho lze zpětně
vystopovat ke strukturám moci, které mají zájem na omezování poznání, a
to z dosti zřejmých důvodů. Je dobré si vzpomenout na Principy vlády od
Davida Huma. Ten vyjádřil údiv nad tím, že lidé se vůbec někdy podřídili
svým vládcům. Usoudil, že protože síla je vždy na straně ovládaných,
jediné, co podporuje ty, kdo jim vládnou, je mínění. Tudíž je to pouze
mínění, na čem se zakládá vláda; a tato zásada se vztahuje jak na
nejdespotičtější a nejmilitantnější vlády tak na nejsvobodnější a
nejvíce oblíbené. Hume byl velmi prohnaný - a mimochodem - sotva bychom
jej mohli považovat za volnomyšlenkáře (libertarian, tj. indeterminista)
podle tehdejších měřítek. Jistě podceňuje účinnost síly, ale jeho
pozorování se mi jeví v základu správné a důležité, obzvláště ve
svobodnějších společnostech, kde umění ovládání veřejného mínění je
tudíž daleko rafinovanější. Misinterpretace a další formy mystifikace
jsou toho přirozeným původním jevem.
Takže vy se ptáte, jestli mě misinterpretace zlobí? Jistě, ale totéž
dokáže špatné počasí. Bude existovat tak dlouho, dokud koncentrace moci
budou plodit jakýsi druh vládnoucí třídy komisařů, která je bude bránit.
Protože obvykle nejsou příliš bystří, nebo jsou příliš chytří na to, aby
nevěděli, že by se měli raději vyhnout aréně faktů a argumentů, obracejí
se o pomoc k misinterpretacím, pomluvám, a dalším prostředkům, které
jsou k dispozici těm, kdo vědí, že je budou chránit nejrůznější
prostředky, které mají mocní k dispozici. Měli bychom pochopit, proč se
tohle vše vyskytuje, a rozplést to nejlépe, jak umíme. To je část
projektu osvobození - nás samých a druhých, nebo přesněji řečeno, lidí
pracujících dohromady na dosažení těchto cílů.
Zní to prostoduše a také to takové je. Ale musel bych hodně hledat
komentáře o lidském životě a společnosti, které nejsou jednoduché, když
se zbavíme absurdity a vypočítavých postojů.
RBR: Jak je tomu v tradičnějších levicových kruzích, kde by
člověk mohl očekávat větší obeznámenost s tím, co reprezentuje
anarchismus? Střetáváte se zde s nějakým údivem nad vašimi názory a
podporou anarchismu?
CHOMSKY: Jestliže chápu co míníte tradičními levicovými kruhy,
není zde moc překvapení pokud jde o mé názory na anarchismus, protože se
tam ví velmi málo o mých názorech na cokoliv. Nejsou to kruhy, s nimiž
bych měl příliš co do činění. Zřídkakdy v nich najdete odkaz na něco, co
jsem řekl nebo napsal. Samozřejmě to není tak docela pravda. Tak ve
Spojených státech (ale méně běžně v Británii nebo jinde) by se dala
najít jakási obeznámenost s tím, co dělám v jistých z více kritických a
nezávislých sektorů toho, co by se dalo nazvat tradiční levicové kruhy,
a tu či onde jsou rozeseti mí osobní přátelé a spolupracovníci. Ale
podívejte se na knížky a odborné časopisy a pochopíte, co mám na mysli.
Neočekávám, že to, co napíšu a řeknu, bude v těchto kruzích vítané nějak
více než ve vysokoškolském učitelském klubu nebo v místnosti redakce
novin - opět platí, že i zde jsou výjimky.
Tuto otázku mi kladou jen okrajově, takže se na ni těžko odpovídá.
RBR: Mnoho lidí si všimnulo toho, že užíváte termín 'libertariánský
socialista' ve stejném kontextu jako slovo 'anarchismus'. Chápete tyto
termíny jako v podstatě podobné? Je pro vás anarchismus typem
socialismu? Už se vyskytla i definice, že anarchismus je totéž co
socialismus plus svoboda. Souhlasíte s tímto jednoduchým názorem?
CHOMSKY: Ten úvod ke Guerinově knize, jenž jste zmínil, začíná
citací jednoho sympatizanta s anarchismem z doby asi před sto lety,
který říká, že anarchismus má široká záda, a vydrží cokoliv. Jedním z
hlavních prvků v něm vždy bylo to, co se tradičně nazývalo 'libertariánský
socialismus'. Pokouším se občas vysvětlit, co tím míním, a zdůrazňuji
vždy, že je to stěží něco originálního; půjčuji si myšlenky od hlavních
postav anarchistického hnutí, které cituji, a kteří se dosti
konsistentně popisují jako socialisté, zatímco tvrdě proklínají 'novou
třídu' radikálních intelektuálů, kteří hledají, jak by získali během
lidového boje státní moc a stali se brutální Rudou byrokracií, před níž
varoval Bakunin; což je často nazýváno 'socialismus'. Spíše souhlasím s
tím, jak to vnímá Rudolf Rocker, totiž že tyto (dosti ústřední) tendence
v anarchismu čerpají z toho nejlepšího v osvícenském a klasickém
liberálním myšlení, dosti vzdáleném tomu, co popsal. Ve skutečnosti, jak
jsem se pokusil ukázat, ostře kontrastují s marxisticko-leninským učením
a praxí a 'libertariánskými' doktrínami, které jsou v módě v USA a v
Británii zvláště, jakož i dalšími současnými ideologiemi, z nichž
všechny, jak se mi zdá, se redukují na obhajobu té či jiné formy
nelegitimní autority, dosti často přímo skutečné tyranie.
RBR: Když jste v minulosti hovořil o anarchismu, často jste
zdůrazňoval příklad španělské revoluce. Podle vás má tento příklad, jak
se zdá, dva aspekty. Na jedné straně je zkušenost španělské revoluce,
jak říkáte, dobrým příkladem 'anarchismu v akci'. Na druhé straně jste
rovněž zdůraznil, že španělská revoluce je dobrý příklad toho, co
pracující mohou dosáhnout svým vlastním úsilím a využitím participační
demokracie. Jsou tyto dva aspekty - anarchismus v akci a participační
demokracie - pro vás jedno a totéž? Je anarchismus filosofií pro moc
lidu?
CHOMSKY: Váhám s užitím iluzorních mnohoslabičných slov jako
filosofie k odkazování na něco, co se zdá být obyčejný selský rozum. A
rovněž jsou mi nepříjemné slogany. To, čeho dosáhli španělští dělníci a
rolníci předtím, než byla revoluce rozdrcena, bylo v mnoha směrech
působivé. Termín 'participační demokracie' je mnohem mladší a rozvinul
se v odlišném prostředí, ale zcela jistě zde jsou body podobnosti. Je mi
líto, jestli se tohle zdá neurčité. Jistěže to je neurčité, ale je tomu
tak proto, že si myslím, že ani koncepce anarchismu ani participační
demokracie nejsou dosti jasné na to, abychom mohli odpovědět na otázku,
zda-li je to totéž.
RBR: Jedním z hlavních úspěchů španělské revoluce byl stupeň
od základů jdoucí demokracie, který se podařilo ustavit. Pokud se týče
lidí, odhaduje se, že jich bylo zapojeno více než 3 miliony. Venkovská a
městská výroba byla řízena samotnými pracujícími. Myslíte si, že je to
jen náhoda, že anarchisté, známí svou obhajobou svobody jednotlivce,
uspěli v této oblasti kolektivní vlády?
CHOMSKY: To nebyla vůbec žádná náhoda. Ty tendence v anarchismu,
které jsem vždy považoval za velmi přesvědčivé, chtějí vysoce
organizovanou společnost, která by v sobě integrovala mnoho různých
druhů struktur (pracoviště, společenství, a další rozmanité podoby
dobrovolné spolupráce), ale ovládané participanty, nikoliv někým
dávajícím seshora jménem svého postavení rozkazy (ovšem opět s výjimkou
tehdy, když lze ospravedlnit autoritu, jak tomu bývá někdy u nahodilých
případů).
RBR: Anarchisté často vynakládají velké úsilí na budování
zezdola jdoucí demokracie. Vskutku jsou často obviňováni z toho, že
demokracii ženou do extrémů. Přesto, navzdory tomu, by mnoho anarchistů
neztotožnilo snadno demokracii jako ústřední komponentu anarchistické
filosofie. Anarchisté často popisují svou politiku jako zhruba
'socialistickou' nebo 'individualistickou'- méně pravděpodobněji řeknou,
že anarchismus je o demokracii. Souhlasíte s tím, že demokratické
myšlenky jsou ústředním rysem anarchismu?
CHOMSKY: Kritika 'demokracie' mezi anarchisty je často kritikou
parlamentní demokracie, jak vyvstala uvnitř společností s hluboce
represivními rysy. Vezměme si za příklad Spojené státy, které byly vždy
tak svobodné jako kterékoliv jiné, od svých počátků. Americká demokracie
byla založena na zásadě, zdůrazněné Jamesem Madisonem na Ústavodárném
shromáždění roku 1787, že primární funkcí vlády je chránit menšinu
bohatých před většinou. Takže varoval, že v Anglii, v té době jediném
kvazi-demokratickém modelu, kdyby většinová populace dostala možnost
mluvit do veřejných záležitostí, implementovala by zemědělskou reformu
nebo jiná zvěrstva, a že americký systém musí být pečlivě sestrojen tak,
aby se vyhnul takovým zločinům proti majetkovým právům, která musí být
chráněna (ve skutečnosti musí převažovat). Parlamentární demokracie v
tomto rámci opravdu zasluhuje ostrou kritiku ze strany ryzích
libertariánů, a to jsem vynechal mnoho dalších rysů, které jsou sotva
subtilní - otroctví, například, nebo námezdní otroctví, které bylo
nemilosrdně odsuzováno pracujícími lidmi, kteří nikdy neslyšeli o
anarchismu nebo komunismu po celé 19.století a dále.
RBR: Důležitost zezdola budované demokracie pro jakoukoliv
smysluplnou změnu ve společnosti je, jak se zdá, evidentní. Přesto však
postoj levice vůči tomuto byl v minulosti nejednoznačný. Mluvím obecně o
sociální demokracii, ale rovněž o bolševismu - levicových tradicích,
které, jak by se zdálo, mají více společného s elitářským myšlením, než
s přísně demokratickou praxí. Lenin, abychom zmínili dobře známého
příkladu, byl skeptický pokud jde o to, zda by dělníci dokázali
rozvinout něco víc než jen odborářské vědomí - čímž, jak předpokládám,
mínil to, že dělníci nedokáží vidět daleko za hranice své bezprostřední
tísnivé situace. Podobně Beatrice Webbová, fabiánská socialistka, jež
měla velký vliv v Labour Party v Anglii, byla toho názoru, že dělníci se
pouze zajímají o dostihové kurzovní sázky! Kde má toto elitářství původ
a co dělá na levici?
CHOMSKY: Obávám se, že tohle je příliš těžké, abych na to dokázal
odpovědět. Jestliže chápeme levici jako zahrnující 'bolševismus', pak
bych se kategoricky s takovou levicí rozešel. Lenin byl podle mého
názoru jeden z největších nepřátel socialismu z důvodů, které jsem už
zmínil. Představa, že dělníci se zajímají pouze o dostihy, je směšná a
nemůže vydržet ani povrchní pohled na historii pracujících sil nebo na
živoucí a nezávislý tisk pracující třídy, který rozkvétal na mnoha
místech, včetně průmyslových měst Nové Anglie ne mnoho mil od místa, kde
píšu, - nemluvě o inspirativním záznamu o statečných bojích
perzekuovaných a utiskovaných lidí po celé dějiny až dodnes. Vezměte si
nejbídnější kout na této polokouli, Haiti, který evropští dobyvatelé
považovali za ráj na Zemi a za zdroj nemalé části evropského blahobytu,
nyní zdevastovaný, snad mimo veškerou možnost obnovy. V několika málo
minulých letech za podmínek tak bídných, že si je jen málo lidí v
bohatých zemích dokáže představit, vybudovali rolníci a obyvatelé slumů
lidově-demokratické hnutí založené na zezdola jdoucích organizacích,
které překonává naprosto cokoliv, co znám odjinud; pouze hluboce oddaní
ministři by se asi nezhroutili nad směšností toho, že slyší slavnostní
prohlášení amerických intelektuálů a politických vůdců o tom, jak
Spojené státy musí Haiťany naučit demokracii. Jejich úspěch byl tak
podstatný a strašidelný pro mocné, že museli být podřízeni ještě další
dávce brutálního teroru za povážlivě větší americké podpory, než je
veřejně přiznáváno, a přesto se dosud nevzdali. Zajímají se tito lidé
pouze o dostihy?
Zde by se hodilo zmínit několik řádků, které příležitostně cituji z
Rousseaua: "když vidím početná množství naprosto nahých divochů, jak
pohrdají evropskou nenažraností a překonávají hlad, oheň, meč a smrt,
aby si zachránili svou nezávislost, cítím, že se nepatří otrokům, aby
uvažovali o svobodě."
RBR: Opět vzato obecně, vaše vlastní práce - Deterring
Democracy, Necessary Illusions, atd. - se soustavně zabývá rolí a
panujícím zvykem elitářských myšlenek ve společnostech jako je ta naše.
Argumentoval jste tím, že uvnitř 'západní' (nebo-li parlamentní)
demokracie existuje hluboký odpor vůči jakékoliv skutečné roli nebo
vstupu masy lidí, aby snad neohrozila nerovné přerozdělování bohatství,
které favorizuje bohaté. Vaše práce je v tomto případě dosti
přesvědčivá, ale, když to necháme stranou, vaše výroky opravdu šokovaly
některé lidi. Například, přirovnáváte politiku prezidenta Johna F.
Kennedyho k Leninovi, více či méně mezi ně kladete rovnítko. Toto,
mohu-li dodat, šokovalo příznivce obou táborů! Můžete trochu více
rozvést platnost tohoto přirovnání?
CHOMSKY: Ve skutečnosti jsem nedával rovnítko mezi učení
liberálních intelektuálů Kennedyho vlády a učení leninistů, ale všimnul
jsem si nápadných bodů podobnosti - spíše tak, jak je předpověděl sto
let předtím Bakunin ve svém bystrém komentáři o nové třídě. Například
jsem citoval pasáže z McNamary o potřebě zvýšení manažerské kontroly,
jestliže máme být opravdu svobodní, a o tom, jak undermanagement (tj.
"nedostatečné" řízení) čili skutečná hrozba pro demokracii je útokem
proti samotnému rozumu. Změňte v těchto pasážích několik málo slov a
máte tu standardní leninské učení. Argumentoval jsem, že kořeny toho
jsou dosti hluboko, v obou případech. Pokud dále neobjasníte, co lidé
shledávají v mých výrocích šokující, nemohu k tomu dále již nic říci.
Daná přirovnání jsou specifická,a myslím, že obě jsou správná a
kompetentní. Jestliže ne, pak se mýlím, a byl bych rád, aby mě někdo o
mém omylu poučil.
RBR: Konkrétně leninismus znamená jistou podobu marxismu,
kterou rozvinul V.I. Lenin. Činíte nějaký implicitní rozdíl mezi pracemi
Marxe a konkrétní kritikou, kterou máte vůči Leninovi, když užíváte
termín 'leninismus'? Vidíte nějakou kontinuitu mezi Marxovými názory a
tím, co později praktikoval Lenin?
CHOMSKY: Bakuninovo varování před rudou byrokracií, která ustaví
nejhorší ze všech despotických vlád bylo známo již dlouho před Leninem,
a bylo namířeno přímo proti následovníkům pana Marxe. Ve skutečnosti
mezi nimi byly značně rozdílné osobnosti; Pannekoek, Luxemburgová,
Mattick a další mají k Leninovi velmi daleko, a jejich názory se často
přibližují základním prvkům anarcho-syndikalismu. Například Korsch a
další psali s přátelským pochopením o anarchistické revoluci ve
Španělsku. Mezi Marxem a Leninem existuje kontinuita, ale je zde stejně
tak kontinuita s marxisty, kteří byli nemilosrdnými kritiky Lenina a
bolševismu. Relevantní je zde rovněž výzkum Teodora Šanina z minulých
let o Marxových pozdních postojích vůči rolnické revoluci. Nejsem ani
zdaleka vědecký odborník na marxismus, a neodvažoval bych se žádného
vážně míněného soudu o tom, která z těchto kontinuit odráží 'skutečného
Marxe', jestliže na tuto otázku vůbec může existovat nějaká odpověď.
RBR: Nedávno jsme obdrželi výtisk vašich vlastních
Poznámek o anarchismu (Notes On
Anarchism) (znovu vydaných loni v Discussion Bulletin v USA). V nich
zmiňujete názory raného Marxe, obzvláště jeho rozvinutí myšlenky
odcizení člověka v kapitalismu. Souhlasíte obecně s tímto rozdělením
Marxova života a práce? Lze o něm říci, že v mládí byl více
svobodomyslný socialista, jenž se ale v pozdějších letech stal pevným
autoritářem?
CHOMSKY: Raný Marx široce čerpá z milieu, v němž žil, a nacházíme
mnohé podobnosti s myšlením, které oživovalo klasický liberalismus,
aspekty osvícenství a francouzského a německého romantismu. Opět musím
říci, že nejsem takový odborník na Marxe, abych si mohl činit nárok na
autoritativní soudy. Můj dojem, pro který to považuji za cenné, je, že
raný Marx byl hodně postavou pozdního osvícenství, a pozdní Marx byl
vysoce autoritativním aktivistou a kritickým analytikem kapitalismu,
jenž měl jen málo co říci k socialistickým alternativám. Ale to jsou jen
mé dojmy.
RBR: Pokud chápu, tak jádro vašeho celkového názoru je
erudováno vaším konceptem lidské přirozenosti. V minulosti se myšlenka
lidské přirozenosti chápala nejspíš jako něco regresivního, dokonce
omezujícího. Například pohled na lidskou přirozenost jako na neměnnou
věc se často používá jako argument pro zdůvodnění, proč věci nelze
fundamentálně změnit ve směru k anarchismu. Máte odlišný názor? Proč?
CHOMSKY: Ústřední částí jakéhokoliv hlediska je nějaký koncept
lidské přirozenosti, avšak může být neuvědomělý nebo postrádat přesné
vyjádření. Přinejmenším je to pravda o lidech, kteří se považují za
mravní konatele, nikoliv za nějaká monstra. Když tedy necháme mravní
monstra stranou, tak ať už nějaká osoba, která prosazuje reformy nebo
revoluci, nebo stabilitu nebo návrat k dřívějším stádiím vývoje, nebo
jednoduše kultivaci něčí vlastní zahrádky, zaujímá postoj podepřený
hlavním důvodem, že to, co chce, je 'dobré pro lidi.' Ale tento soud je
založen na nějaké koncepci lidské přirozenosti, kterou rozumná osoba
bude zkoušet objasnit tak, jasně jak jen to bude možné, jen aby to šlo
vyhodnotit. Takže v tomto ohledu se nijak neliším od kohokoliv jiného.
Máte pravdu, že lidská přirozenost byla vždy vnímána jako něco
'regresivního,' ale to je nutně výsledek hlubokého zmatení pojmů. Copak
se má vnučka vůbec nijak neliší od kusu skály, salamandra, kuřete nebo
opice? Ten, kdo vylučuje tuto absurditu jako absurdní, uznává, že
existuje distinktivní lidská přirozenost. Zbývá nám tedy jen otázka, co
to je - vysoce netriviální a fascinující otázka, vědecky nesmírně
zajímavá a mající zásadní význam pro lidstvo. Známe docela dost o jejích
jistých aspektech - ale ne o těch, které mají hlavní význam pro lidstvo.
Tam máme jen naše naděje a přání, intuitivní poznatky a spekulace.
Není nic regresivního na skutečnosti, že lidské embryo je přinuceno k
tomu, že mu nevyrostou křídla, nebo že jeho vizuální soustava nemůže
fungovat tak, jako u hmyzu, nebo že postrádá orientační instinkt holubů.
Tytéž faktory, které omezují rozvoj organismu, mu rovněž umožňují získat
bohatou, složitou a vysoce zřetelnou strukturu, podobnou fundamentálním
způsobem ostatním jedincům téhož druhu, s bohatými a pozoruhodnými
schopnostmi. Organismus, který by postrádal takovou determinující
vnitřní strukturu, což ovšem radikálně omezuje cesty jeho dalšího
vývoje, by byl nějaký druh amébovitého stvoření, které by bylo k
politování (dokonce i kdyby umělo nějak přežít). Možnost a limity
rozvoje se k sobě logicky vzájemně vztahují.
Vezměte si kupříkladu jazyk, jednu z nemnoha distinktivních lidských
schopností, o níž víme hodně. Máme velmi silné důvody domnívat se, že
všechny možné lidské jazyky jsou si velmi podobné; nějaký marťanský
vědec pozorující lidské bytosti by mohl vyvodit, že zde existuje pouze
jeden jazyk, s menšími variantami. Důvodem je to, že konkrétní aspekt
lidské přirozenosti, který tvoří základ růstu jazyka dovoluje jen velmi
omezené možnosti. Je to omezující? Samozřejmě. Je to osvobozující?
Rovněž samozřejmě je. Právě tyto samotná omezení umožňují bohatému a
spletitému systému vyjadřování myšlení, aby se rozvíjel podobnými
způsoby na základně velmi rudimentární, roztroušené a rozmanité
zkušenosti.
A co záležitost biologicky-determinovaných lidských rozdílů? Že
existují, je zcela jistě pravda, a příčina se radovat, ne se toho bát
nebo toho litovat. Život mezi klony by nestál za to žít, a duševně
normální osoba musí s radostí uvítat, že ostatní mají schopnosti, které
ona sama nemá. To by mělo být základní. Podle mého mínění je to, co se o
těchto věcech běžně lidé domnívají, vskutku podivné.
Je lidská přirozenost, ať už je to cokoliv, taková, že vede k rozvoji
anarchistických způsobů života nebo spíše k jejich překážce? Tak či onak
nevíme dost na to, abychom mohli na tuto otázku odpovědět. To je věcí
výzkumu a objevování, nikoliv prázdných prohlášení.
RBR: Abychom začali pomalu končit, rád bych se vás zeptal
krátce na některá aktuální témata na levici. Nevím, jestli je situace v
USA stejná, ale zde, s pádem Sovětského svazu, nastala v levici určitá
demoralizace. Není tomu ani tak moc, že by lidé byli silní přívrženci
toho, co existovalo v Sovětském svazu, ale jde spíše o obecný pocit, že
se zánikem Sovětského svazu byla také zničena myšlenka socialismu.
Setkal jste se s tímto druhem demoralizace? Jaká je vaše reakce na ni?
CHOMSKY: Moje reakce na konec sovětské tyranie byla podobná té na
porážku Hitlera a Mussoliniho. V každém případě je to vítězství pro
lidského ducha. Obzvláště socialisté je měli uvítat, neboť se konečně
zhroutil jeden velký nepřítel socialismu. Tak jako vy i já jsem byl
zaujat tím, když jsem viděl, jak lidé - včetně lidí, kteří se předtím
považovali za anti-stalinisty a anti-leninisty - byli demoralizováni
zhroucením této tyranie. Co to odhaluje, je to, že byli hlouběji oddáni
leninismu, než se domnívali.
Existují však jiné důvody k obavám ohledně eliminace tohoto brutálního a
tyranského systému, který byl asi tak socialistický, jako byl
demokratický (vzpomeňme, že si nárokoval být obojí, a že onen druhý
nárok byl na Západě vysmíván, zatímco prvý byl dychtivě přijímán jako
zbraň proti socialismu - je to jeden z příkladů, jak západní
intelektuálové sloužili moci). Jeden z důvodů má co dělat s povahou
studené války. Podle mého názoru to byl ve významné míře speciální
případ konfliktu 'Sever-Jih,' abychom užili současného eufemismu pro
evropské dobývání většiny světa. Východní Evropa bývala onen původní
'třetí svět,' a Studená válka z roku 1917 nemá ani nejmenší podobnost s
reakcí pokusů ostatních částí třetího světa snažit se o nezávislé
směřování, ačkoliv v tomto případě daly onomu konfliktu vlastní život
rozdíly v měřítku. Z toho důvodu bylo jen rozumné očekávat, že se onen
region vrátí docela dost ke svému dřívějšímu statusu: dalo se čekat, že
části Západu, jako Česká republika nebo západní Polsko, se k němu opět
připojí, zatímco ostatní se obrátí zpět k tradiční služební roli, a
bývalá nomenklatura se stane standardní elitou třetího světa (se
souhlasem západní státně-korporativní moci, která obecně dává přednost
jim před alternativami). Nebyla to hezká vyhlídka a vedla až dosud k
nezměrnému utrpení.
Další důvod ke znepokojení se týká záležitosti zastrašování a
nepřistoupení. Jakkoliv byla sovětská říše groteskní, samotná její
existence nabízela jistý prostor pro ne-přistoupení, a z dokonale
cynických důvodů, někdy poskytoval pomoc obětem západních útoků. Tyto
možnosti jsou pryč a Jih trpí důsledky této ztráty.
Třetí důvod má co do činění s tím, čemu ekonomický tisk říká zhýčkaní
západní pracující (the pampered Western workers) a jejich luxusní
životní styl (luxurious lifestyles). S tím, jak se východní Evropa
vrátila do jednoho šiku se Západem mají vlastníci a manažeři mocné nové
zbraně proti pracujícím třídám a chudým doma ve svých vlastních zemích.
GM a VW nejenže mohou přesunout výrobu do Mexika a Brazílie (nebo tím
aspoň hrozit, což má často tentýž účinek), ale rovněž do Polska a
Maďarska, kde mohou najít zručné a vyškolené pracovní síly za zlomek
původních nákladů. Mají z toho škodolibou radost, pochopitelně, když
uvážíme, co je k tomu vede.
Můžeme se dozvědět mnoho o tom, čeho se týkala studená válka (nebo
jakýkoliv jiný konflikt) tím, že se podíváme na to, kdo je po jeho
skončení vysmátý a kdo nešťastný. Podle tohoto kritéria zahrnují
vítězové ve studené válce západní elity a bývalou (tj. východní, pozn.
překl.) nomenklaturu, nyní bohatší o tolik, že je to za hranicemi jejich
nejdivočejších snů, a poražení zahrnují podstatnou část obyvatelstva
Východu společně s pracujícími a chudými na Západě, stejně jako lidové
vrstvy na Jihu, které hledaly cestu nezávislého vývoje.
Takové myšlenky mají sklon vyvolávat mezi západními intelektuály téměř
hysterii, jestliže je dokonce dokáží vnímat, což je vzácný případ. Je
snadné to ukázat Je to také pochopitelné. Pozorování jsou správná a
podlamují moc a privilegia; proto ta hysterie.
Obecně lze říci, že reakce poctivého člověka na konec studené války bude
složitější, než pouhé potěšení z toho, že se zhroutila jedna brutální
tyranie. Podle mého mínění jsou převažující reakce zaplaveny krajním
pokrytectvím.
RBR: V mnoha směrech se dnes levice nachází zpátky na stejném
místě, kde v minulém (tj. devatenáctém, pozn. překl.) století začala.
Stejně jako tehdy nyní čelí jisté formě kapitalismu, která převládá.
Zdálo by se, že tu dnes je větší 'konsensus', více než kdy jindy v
dějinách, že kapitalismus je jediná oprávněná forma ekonomického
uspořádání, která je možná, navzdory skutečnosti, že nůžky mezi bohatými
a chudými se víc a víc rozevírají. Proti tomuto pozadí by člověk mohl
argumentovat, že levice si není jistá tím, jak kupředu. Jak se díváte na
současnou dobu? Je to otázka toho jít 'zpátky k základům'? Mělo by se
úsilí dnes napřít k tomu, aby se do socialismu přinesla nebo v něm byla
vyzvednuta libertariánská tradice a aby se zdůrazňovaly více
demokratické ideje?
CHOMSKY: Podle mně je to hlavně propaganda. To, co se nazývá
'kapitalismus' je jednoduše jakýsi systém společenského merkantilismu, s
obrovskými a většinou podivnými a nezodpovědnými soukromými tyraniemi,
které uplatňují rozsáhlou kontrolu celé ekonomiky, politického systému a
společenského a kulturního života, a které fungují v těsné spolupráci s
mocnými státy, jež masivně intervenují v domácí ekonomice a mezinárodním
společenství. Tak tomu je ve Spojených státech, navzdory mnoha iluzím,
které o nich lidé mají. Bohatí a privilegovaní už nejsou dále ochotní
čelit tržní disciplíně, než byli v minulosti, ačkoliv ji považují za
naprosto vhodnou pro většinovou populaci. Uvedu jen několik příkladů pro
ilustraci: Reaganova vláda, která si libovala v rétorice volného trhu,
se rovněž vychloubala před obchodní komunitou, že je
nejprotekcionističtější vládou v poválečné historii Spojených států - ve
skutečnosti více než všechny ostatní dohromady. Newt Gingrich, který
vede současnou křížovou výpravu, reprezentuje superbohatý volební
okrsek, který přijímá více federální podpory než kterýkoliv jiný
předměstský region v zemi, kromě federálního systému samotného.
'Konzervativci ' kteří volají po zrušení školních obědů pro hladové
děti, rovněž požadují zvýšení rozpočtu pro Pentagon, který byl založen
koncem 40. let 20.století ve své současné podobě, protože - jak nám
obchodní tisk laskavě sdělil - high tech průmysl nemůže přežít v čisté,
kompetitivní, nepodporované ekonomice ´volného podnikání´ a vláda musí
být jeho spasitel. Bez tohoto spasitele by Gingrichovi voliči byli
chudými pracujícími (a to ještě, kdyby měli štěstí). Neexistovaly by
žádné počítače, elektronika obecně, letecký průmysl, hutnictví,
automatizace, atd. atd., prostě je toho celý seznam. Anarchisté nejspíše
ze všech lidí by se neměli nechat oklamat takovými tradičními podvody.
Myšlenky libertariánských socialistů jsou více než kdy jindy relevantní
a lidé jsou vůči nim velmi otevřeni. Navzdory obrovské mase společenské
propagandy si lidé mimo vzdělané kruhy stále dost podržují své tradiční
postoje. Ve Spojených státech například více než 80% obyvatel považuje
tamní ekonomický systém za skrytě nespravedlivý a politický systém za
podvod, který slouží něčím zvláštním zájmům, ale ne lidem. Drtivá
většina se domnívá, že pracující lidé mají příliš malý hlas ve veřejných
záležitostech (totéž platí pro Anglii), že vláda má odpovědnost pomáhat
potřebným, že financování vzdělání a zdravotnictví by mělo mít prioritu
před omezováním rozpočtu a snižováním daní , že současné republikánské
návrhy, které tak snadno procházejí Kongresem, zvýhodňují bohaté a
poškozují většinu obyvatelstva atd. Intelektuálové vám mohou říci
odlišnou verzi, ale není tak těžké zjistit si fakta.
RBR: Anarchistické myšlenky byly do jisté míry ospravedlněny
zhroucením Sovětského svazu - Bakuninovy předpovědi se ukázaly být
správné. Domníváte se, že by se anarchisté měli tímto obecným vývojem a
bystrostí Bakuninovy analýzy cítit povzbuzeni ? Měli by se anarchisté
dívat do budoucího období s větší sebedůvěrou ve své myšlenky a
historii?
CHOMSKY: Myslím, - přinejmenším doufám - že odpověď na to je
implicitně v tom, co bylo řečeno výše. Myslím, že současná doba věstí
mnohá zlá znamení, ale i znamení velké naděje. Co bude dále, závisí na
tom, co uděláme s příležitostmi, které to dává.
RBR: Nakonec, Noame, otázka trochu z jiného soudku. Máme tu
pro vás objednanou pintu piva Guiness. Kdy přijdete a ochutnáte ji?
CHOMSKY: Mějte ten Guiness připravený. Doufám, že to nebude trvat
příliš dlouho. Teď vážně -jestliže budeme moci, přijedu zítra. Měli jsme
se (moje žena jela se mnou, což je u těchto mých pravidelných pracovních
cest neobvyklé) báječně v Irsku, a nesmírně rádi bychom se tam vrátili.
A proč to zatím není možné? Nerad bych vás nudil podrobnostmi, ale úkoly
jsou mimořádné a hromadí se - to je postřeh o podmínkách, které jsem se
pokoušel popsat.
2002 (anti-c) překlad
Maxim.T@seznam.cz
A-kontra 5/2002