Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Posloucháte Český rozhlas 1 Radiožurnál, začíná Radiofórum, kterým vás
dnes bude provázet Ivan Hoffman. Řeč dnes bude o Portálu veřejné správy,
jehož spuštění zkušební před několika dny oznámil ministr informatiky
Vladimír Mlynář. Přeji hezký podvečer.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Dobrý den.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Protože každý projekt má logicky i oponenty, ve studiu s ním sedí Jiří
Dolejš, místopředseda opoziční KSČM. Přeji dobrý večer.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Hezký podvečer.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
No a úvodem je asi dobré říct, že posluchač, který má po ruce počítač s
připojením k Internetu, si může nejlépe představit téma dnešní debaty,
jestliže se připojí na stránku www.portal.gov.cz. Zmíněné gov je,
předpokládám, obracím se na ministra informatiky, začátek anglického
slova government, česky vláda. Mimochodem nezvažovali jste například
název www.verejnasprava.cz?
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Zvažovali jsme mnoho jednodušších názvů, nic ... bohužel situace na
českém Internetu je taková, že takové ty nejlogičtější názvy jako e-portal
nebo portal jsou obsazeny. My jsme chtěli, aby ten název byl co
nejkratší. Zvolili jsme nakonec portal.gov.cz, což je takzvaná doména
druhého řádu ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
A místo gov nemohlo být vláda?
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Nikoliv ... tedy mohlo by teoreticky být, ale je to takzvaná doména
druhého řádu, na které by postupně mohly existovat i další úřední weby.
Ale především je to doména druhého řádu, která se používá v rámci
Evropské unie. Takže ten náš web bude mít ... je postavena ta adresa
podle už logiky našeho budoucího členství v Evropské unii, tedy poral.gov.cz
jako portál jedné z evropských zemí.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Jiří Dolejš. Kdybyste vy volil název, byl by stejný?
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Já nechci suplovat tvořivost autorů tohoto projektu, ale myslím si, že
vzhledem k tomu, že je to teprve první etapa celého projektu, tak se
teprve možná ukáže, jestli širší pojetí neznamená budování jakéhosi
virtuálního úřadu, nebo virtuální veřejné správy, jestli nepovede k
nějakému obecnějšímu názvu jako třeba e-government.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Mimochodem to byl zajímavý ... také jsme zvažovali e-government.cz, ale
byly proti tomu námitky, že to zní anglicky a že by to nedělalo dobrý
dojem.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Jasně. Takže místo anglického názvu pouze anglická zkratka.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Ano.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Řekněme úvodem, co tato internetová stránka portal.gov.cz nabízí, co je
jejím smyslem.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Smyslem je vytvořit jakousi elektronickou bránu do úředního světa, která
je oficiální, to znamená informace, které zde člověk najde, jsou
skutečně státem ověřené a garantované. Protože samozřejmě na Internetu
najdete miliardy informací, téměř snad všechno, na co si vzpomenete, ale
ne za všechno ... nebo téměř nic z toho negarantuje stát jako pravdivou
a ověřenou informaci. Tento portál je státní, to znamená, informace,
které tam jsou, jsou skutečně ověřené a státem zaručené. Najdete tam
dnes čtyři základní věci, najdete tam seznam životních situací, tedy
návodů jak postupovat, když jdete na některý úřad, co si máte vzít s
sebou. A překlikem, nebo procvaknutím do adresáře veřejné služby najdete
i místo vaše konkrétní, kam máte jít. To znamená, když jste třeba z obce
Mrákotín a zadáte si, že jste z Mrákotína, dozvíte se, kde všude jsou ty
úřady nadřízené Obecnímu úřadu Mrákotín, které vyřizují ty konkrétní
agendy, a jak máte postupovat. Pak tam najdete texty platných zákonů a
texty platných směrnic Evropské unie v češtině, to je poprvé vůbec, kdy
jsou tyto směrnice zveřejněny. Najdete tam potom ten adresář, který jsem
už zmínil, tedy kompletní seznam úřadů veřejné správy, tedy jak
samosprávy, tak státní správy. V té transakční části, takzvané
transakční části portálu, můžete dnes vyřídit zatím pouze jednu
elektronickou agendu, to je podání na správu sociálního zabezpečení pro
malé firmy, ale tam samozřejmě v budoucnu předpokládáme větší rozvoj, že
tam budou přibývat ty agendy, které můžete vyřídit rovnou z domova.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře. Tak tolik Vladimír Mlynář, ministr informatiky. U diskusí
spojených s rozvojem informačních technologií platí v české politice
takový zajímavý úkaz. Častěji a snáze než v jiných oblastech se politici
různých stran shodnou na společném stanovisku. V případě Portálu veřejné
správy ovšem kvůli tomu, aby zde vznikla jistá polemika, doufejme, není
úplná shoda. Mám pravdu? Jiří Dolejš.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Já myslím, že shoda je v tom, že informatizace společnosti je objektivní
trend a že všichni chceme tento trend využívat ku prospěchu naší země a
občanů. Spory mohou začínat při realizaci. Jistě si posluchači
vzpomenou, že spory začínaly už při vzniku samotného ministerstva pro
informatiku, kdy část sněmovny tvrdila, že to je vlastně úřad navíc,
vytvoří nová pracovní místa, což by mohlo být pozitivní, ale bohužel
spíše v oblasti veřejné správy, takže tam je to vnímáno jako negativum.
Že vlastně jenom přebírá agendu, která se jinde spravovala stejně dobře.
Možná, že pro tuto věc je možné uvést problém duplicity. Ta dodneška,
myslím, není zcela dořešena, že jsou některé agendy, které se vztahují k
ministerstvu vnitra. Otázka ... právě k tomuto portálu je i otázka k
jednotlivým stupňům veřejné správy a, dodávám, také samosprávy. Čili
nepochybně tento úřad má určitě před sebou úkol vypořádat se se svojí
vlastní efektivností a dokázat to, že má smysl. Čili to je asi základní
přístup. A do budoucna je to otázka definování konkrétnějších
strategických cílů státní informační politiky, protože je tady
objektivní střet mezi konzervativním přístupem a, řekněme, takovým tím
přístupem, který už vnímá novou realitu, a to, do jaké míry se tedy má
stát přímo angažovat a do jaké míry má být tato sféra, včetně struktur,
infrastruktury informační, privatizována a ponechána, řekněme, jakési
soutěži tržních sil.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
To je zajímavé, že to přichází od vás, tato představa, spíš bych to
čekal na druhé straně. Ale je to zajímavé.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Tak já souhlasím s panem Dolejšem, že samozřejmě je na mně, abych
obhájil vznik ministerstva informatiky. Myslím, že projekty, právě jako
je Portál veřejné správy, o kterém dnes mluvíme, na adrese www.portal.gov.cz,
jsou právě takovým projektem, který ukazuje, že bez existence
ministerstva by vytvořit takovýhle projekt nebylo úplně možné, protože
by nebyl prosaditelný v rámci veřejné správy. Chtěl bych ujistit pana
poslance, že nevznikla žádná pracovní místa, dodržel jsem svůj slib a
ministerstvo má stále svých sto šedesát pět lidí, které měl Úřad pro
veřejné informační systémy, ze kterého ministerstvo vzniklo. Jinak má
pravdu pan poslanec v tom, že je mnoho nedořešených věcí, Internet do
škol nebo agendy informatizace krajů, které jsou pod ministerstvem
vnitra, bylo by spíš logičtější, aby byly pod ministerstvem informatiky.
A ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře, ale pojďme zpátky k tomu portálu.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
... poslední poznámka. Státní informační politika, to má pan poslanec
rovněž pravdu, že to je ten základní politický dokument. My jsme ho
zveřejnili předevčírem na Invexu, visí na našich webovských stránkách
ministerstva informatiky. O něm se musí teď vést politická diskuse, o
těch nástrojích. A tam určitě mezi levicí, kterou zastupuje pan
místopředseda Dolejš, a mezi politickým středem či pravicí, kterou zde
reprezentuji já, asi budou určitě rozdíly v názorech na to, jak se má
stát angažovat.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře. Připomeňme, že občan, který se chce prostřednictvím Internetu
zorientovat v bludišti úřadů, má možnost navštívit stránku statnisprava.cz,
stránku obce.cz nebo Portál územních samospráv, zkráceně e-pusa.cz.
Mimochodem také pěkný název.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Ano.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Pusa.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Teď jste vyjmenoval ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Nebo někde přímo web obce, kde bydlí. Ptám se, jaký je vztah mezi těmito
stránkami a nově vzniklým Portálem veřejné správy. Je partnerský,
konkurenční, nebo žádný?
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
No, ty projekty a adresy, které jste jmenoval, mají různou za sebou,
bych tak řekl, historii. Třeba www.statnisprava.cz je projekt soukromý,
privátní firmy, je to stránka, která až dosud vlastně suplovala
neexistenci Portálu veřejné správy. Mnoho lidí si myslelo, že to je
oficiální web. E-pusa je zase projekt samospráv, čili to je oficiální
projekt samosprávných úřadů, obcí. My jsme se snažili se všemi těmito
projekty spolupracovat, s www.statnisprava.cz, respektive firmou EBE,
která je majitelem těch dat, jsme spolupracovali, respektive dodavatel
služby portálu Český Telecom s ní spolupracoval. S projektem e-pusa, což
je projekt samospráv, spolupracuje přímo ministerstvo informatiky, takže
data na současném portálu se aktualizují přes projekt e-pusa. Čili
snažíme se spolupracovat, co to jde.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Do jaké míry je Portál veřejné správy takzvaným rozcestníkem, který
upozorňuje na již existující stránky, nebo údaje, které lze někde najít,
a do jaké míry přináší něco, co jiné webové stránky nenabízejí?
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Portál je přeloženo do češtiny brána a některé ty informace jsou přímo
na tom portále, tedy přímo na něm, to jsou třeba ty adresáře obcí, třeba
ty texty zákonů a podobně, některé jsou ... vás jenom přesměrují někam
jinam, třeba směrnice Evropské unie jsou na úřadě vlády umístěny,
protože to tak vyžaduje Evropská unie a i tu metodiku toho zveřejňování
určuje Evropská unie. Ale ten portál umožňuje to propojení těch databází
a v tom je naprosto neopakovatelný a nenahraditelný.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
V tom je jeho hodnota. Jiří Dolejš před chvílí zmínil duplicitu. Máte
pocit, že mezi těmi stránkami, o kterých jsme se teď bavili, a stránkou
portal.gov.cz existuje nějaká duplicita? Nebo souhlasíte s ministrem, že
zde byl naprosto nezbytný?
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Pokud tento portál bude plnit pouze funkci určitého rozcestníku a
katalogu možných informačních kontaktů, tak si myslím, že k nějaké
dramatické duplicitě asi nedojde. Problém bude do budoucna, jak bude
budován jako komplexní informační systém, protože pokud nebude komplexní
a ty informace, které v něm nebudou snadno dohledatelné a samozřejmě
aktualizované, tak ztratí ten svůj původní význam, protože pak ten
uživatel zůstane, jak se říká, ante portas, neboli před branou, protože
bude muset zvednout své nevirtuální tělo a dojít na ten úřad a pobíhat
zase za těmi papíry. Bude opět běhat člověk od úřadu k úřadu, bude
kolovat papír a nikoliv informace. A člověk, který by mohl z tepla svého
domova nebo pracovny si vše vyřídit, tak bude nepochybně lát ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
K tomu se ještě dostaneme.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
... na adresu zde přítomného pana ministra nebo jeho následovníka.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Jasně. K tomu se musíme dostat šířeji, ale ještě předtím se zeptám, kdo
garantuje správnost informací zveřejněných na Portálu veřejné správy a s
jakým postojem konkrétních úřadů, se kterými jednáte, se setkáváte?
Protože o informace asi nemůžete požádat rozkazem. Někomu může vaše
iniciativa připadat, dejme tomu, i jako obtěžování, pokud se nemýlím
teda.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
To se bohužel nemýlíte, jsou takové případy. Ten portál je samozřejmě
nástroj a je na těch jednotlivých úřadech, aby ho využívaly. Má pan
poslanec Dolejš nepochybně pravdu, že jaksi jedna věc je portál spustit
a druhá věc je udržet na něm ty informace i za měsíc, za dva, za rok
pravdivé a ověřené. My jsme měli v zásadě dvě možnosti. Buď jít cestou,
kterou třeba vyzkoušeli v Maďarsku, že tedy na příslušném ministerstvu,
maďarském ministerstvu informatiky, nakonec bylo zaměstnáno tři sta
padesát lidí, kteří neustále telefonovali na všechny ty úřady a
ověřovali, jestli to nezapomněli aktualizovat, ty údaje, opravit je a
tak dále, jestli skutečně mají úřední hodiny v tu dobu, kdy je tam
napsáno, jestli to vyřizují skutečně v té příslušné kanceláři, nebo jít
druhou cestou, kterou jsme zvolili, to jest, že jsme se pokusili zapojit
ty úřady přímo. Portál je nástrojem, to znamená, že za informace tam
zveřejněné jsou odpovědni ti konkrétní správci těch agend, to znamená
buďto ty ministerstva nebo úřady státní správy, které jsou tam
vyjmenovány, nebo obce, starostové, hejtmani, primátoři, kteří
vykonávají státní správu v takzvané přenesené působnosti. Vy se teď
zeptáte, jak je zajištěno, že tam skutečně ty informace budou opravovat
a ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
No, já zmíním, že na jednom z těch zmíněných portálů, nebudu dělat
reklamu, je přímo z obce uveden člověk, který garantuje, je tam i datum,
kdy je naposledy aktualizován.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Ano. Já to jenom dopovím.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Čili to je jedna možná cesta.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
My jsme vytvořili ... já jsem ... my jsme měli měsíční pilotní provoz,
kdy všichni starostové v této zemi a všichni šéfové orgánů státní správy
dostali dopis, já jsem poslal sedm a půl tisíce dopisů, měli třicet dnů
lhůtu, aby ty údaje, které tam jsou o jejich úřadu a o jejich ... které
mají doplňovat, aby je opravili. Měli jsme téměř tři tisíce aktualizací,
opravdu oprav během toho měsíce září. Jsou samozřejmě úřady, které to
neopravily, nebo starostové, kteří to neopravili, to se teď ukáže.
Protože když člověk přijde na portál, zjistí si nějakou informaci,
použil jsem příklad Mrákotína, zjistí, že má tak a tak postupovat. Teď
dorazí na ten úřad a zjistí, že to tak není, že ta informace na tom
portálu nebyla pravdivá, tak může přes ten portál vyvolat takzvané
změnové řízení. Každý občan, jinými slovy, upozorní naší pětičlennou
redakční skupinu, že tam není pravdivá informace, a my upozorníme
elektronicky toho příslušného starostu nebo úředníka, že tedy si nějaký
občan stěžuje. Ten úředník buďto nám odpoví a opraví nebo nám neodpoví a
my pak budeme informovat zpátky toho občana o tom, že ten úředník
nefunguje. A musí tady lidé spolupracovat, musí tady být veřejný tlak na
to, aby ty úřady to opravovaly.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Co na to říkáte? Jiří Dolejš. Je to dobrý postup?
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Moje obavy ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dělali byste to stejně?
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Moje obavy spíš směřují směrem k provozování a financování celého
systému, protože i taková cena takto získané informace pro uživatele je
zajímavá a kvalita a komplexnost té informace nepochybně souvisí s
provozováním toho systému. A protože se ministerstvo tady zde přítomného
pana ministra někdy přezdívá jako ministerstvo pro privatizaci Českého
Telecomu, tak se dostáváme k problému, do jaké míry tady budou existovat
alternativní struktury financování a provozování po privatizaci tohoto
klíčového, možná strategického smluvního partnera při provozování této
záležitosti. Protože jsou tady určité obavy, že v případě privatizace, a
dokonce možná i rozbití jednotného přístupu pod nasmlouváním dalších
tedy vybraných agend dalším soukromým subjektům ... že by se mohla
ztratit, řekněme, ta jednota toho přístupu a že by příliš ekonomický
přístup mohl vést k nárůstu ceny pro uživatele. To znamená, že kdyby měl
delší dobu surfovat na tom portálu a získávat si určitě informace a pak
dál i interaktivně zase posílat ty informace, tak že by se mohl dostat
do stavu, že bude levnější si tam opravdu zase dojít.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Vladimír Mlynář.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Tak to si myslím, že je trošku nedorozumění, pokud ... protože v tom, co
jste řekl, myslím, se trošku míchají dvě věci. Cena připojení na
Internet obecně, která jistě souvisí s postavením Českého Telecomu, ale
to je prostě obecně problém ceny připojení na Internet, k tomu se klidně
můžeme dostat. Pokud jde o portál jako službu, tak tu vytvořily
společnosti ... můžu to říct?
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Já myslím, že asi ...
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Já jenom abych neporušil nějaký předpis reklamní.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Je to na tom portálu uvedené.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Ano. Hewlett Packard a Microsoft pro Český Telecom, který je pro nás
dodavatelem té služby. Smlouva o celém tom procesu je zveřejněna na
webové adrese ministerstva informatiky www.micr.cz, ta je volně
přístupná. Já jsem také řekl, že platba čtyřicet milionů ročně, čili
čtyři koruny na obyvatele České republiky, po dobu čtyř let je obsahem
této smlouvy. A vysvětlím, za co ty peníze jsou, protože někdy je
nedorozumění. Ty peníze jsou za velmi mohutný hardware a připojení,
které patří Českému Telecomu, a za vstupní dodávku technologie. Obsah
těch dat, ty informace na tom portálu, ty samozřejmě patří ministerstvu
informatiky a státu, nikoliv soukromému subjektu. A to velmi robustní
technické řešení, které stojí ty peníze v té první fázi, samozřejmě bude
umožňovat v příštích měsících a letech připojování dalších desítek agend
bez už nutnosti dalších finančních prostředků. Jenom podotknu, že jsme
přestáli úspěšně už čtyři útoky, masové útoky hackerů v posledních dvou
dnech.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře. Jsou dva okruhy, ke kterým ještě bych krátce, než dáme slovo
posluchačům, se dostal. Ten první, někteří oponenti soudí, že zatímco
fyzicky dochází k decentralizaci úřadů, tak váš portál naopak
představuje pokus o centralizaci. To znamená, ptám se, co má v prostředí
Internetu smysl řešit celostátně a co lokálně.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
No, tak svým způsobem je to skutečně centralizace informací na jednom
místě, ale to já si myslím, že je správná věc. Že pokud máte roztříštěné
informace, úřední svět je prostě mimořádně roztříštěný a náročný, tak
služba portálu je, že je právě najdete na jednom místě a přes jedno
místo, přes tu jednu adresu www.portal.gov.cz, se dostanete do toho
spletitého labyrintu úřadů. A ještě snad jednu poznámku, protože bylo
jedno nedorozumění v reportáži České televize, která řekla, že ta
životní situace, ten návod, jak postupovat na úřadu, který je na
portálu, neodpovídá tomu, co úředník v nějakém místě, kde to pan
redaktor České televize zkusil, po něm žádal. Chci říci, že ta životní
situace, nebo ten úřední postup, jak je na tom portálu zveřejněn, je
jediný správný, zákonem daný a garantovaný tím příslušným úřadem a
ministerstvem. To znamená, přijdete-li na úřad a chce po vás úředník při
řešení životní situace něco navíc jiného, než je na portálu popsáno,
dělá chybu ten úředník.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dělá chybu on.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
A díky portálu se to poprvé můžete vůbec dozvědět. Protože jinak vám
úředník řekne, že potřebujete ten a ten papír a vy nemáte moc šancí se
bránit, že ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Ještě k té otázce.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
... na to nemá právo.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Ano. Ještě k té otázce centralizace, decentralizace. Jiří Dolejš. Dáváte
zapravdu ministrovi nebo se řadíte k těm kritikům, kteří vidí zde
jakéhosi velkého bratra, který číhá?
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Já si myslím, že tady je především garance státu, aby ten systém
fungoval, aby byl strategicky budovaný, dlouhodobě budovaný. On sám o
sobě nemusí být prostě jedna velká plechová skříň v jedné budově, to je
systém, který samozřejmě má záložní systémy, informace jsou tam
strukturovány a přístupné kaskádovitě a tak dále. Takže tady spíš jde o
strategické budování toho systému, aby se nemohlo stát ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Ale nějakého centralismu se nehrozíte.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Ne, tak vemte si situaci třeba s jinými infrastrukturami, jako jsou
energetické, v zemích, kde se toto zanedbalo. Niagarská elektrárna v
Americe, nedávno v Itálii, tam ten blackout vznikl právě proto, že ty
systémy nebyly dostatečně strategicky budovány, že byla zanedbána jejich
výstavba. Ukazuje se, že stát je v tomto ohledu asi významným garantem
toho, že se tak ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Že věci fungují. Poslední otázka, jistě jsou oblasti, kde Internet
člověku může ušetřit čas strávený na úřadech, ale z druhé strany je v
některých případech asi jednodušší osobně ten úřad navštívit. A v této
souvislosti existuje obava, že takzvané IT firmy, firmy prodávající
software, mohou lobovat, aby se elektronicky řešilo nejlépe úplně
všechno. Takže váš názor?
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Tak já přemýšlím, co by se nemělo řešit elektronicky, kromě mezilidských
vztahů, tak ty se určitě mají nadále řešit osobně. A určitě když
potřebujete nějakou složitější věc na úřadě vyřídit a musíte komunikovat
s tím úředníkem o podstatě té věci, já nevím, když běží třeba stavební
řízení, tak musí přijít sousedé, což se mi nedávno stalo, nebo mohou se
vyjádřit třeba k tomu stavebnímu záměru, tak to těžko lze simulovat
elektronicky. Ale všechny ty úřední postupy typu podání nějakých těch
... vyplňování dotazníků a podobných věcí. Zejména to propojení agend,
si myslím, elektronicky jde.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
A co se týče lobbingu těch firem, já si myslím, že taková obava ještě
nám dlouho nehrozí. Já si myslím, že úplně elektronizovaný svět nebude
nikdy, nějaký totální Matrix, toho se asi nedočkáme, vždycky bude vedle
sebe existovat elektronický svět a ten normální svět papíru. A já
myslím, že před námi je ještě vůbec dlouhá cesta, aby alespoň byly
rovnoprávné. To, že by jaksi všechny agendy byly elektronické a ti,
kteří neumí používat Internet, třeba byli mimo, z toho, myslím, strach
mít nemusíme.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře. Tak teď je příležitost dát slovo našim posluchačům. Někteří si
možná stránku, o které se hovoří, otevřeli a mají konkrétní dotazy, jiní
mohou mít dotazy k tomu, co zde zaznělo. Telefonní čísla do studia jsou
221552155 anebo 221552255.
Český rozhlas 1, debata o Portálu veřejné správy a první posluchač na
telefonu. Zdravíme vás.
posluchačka
--------------------
Pánové, dobrý večer, tady Wagnerová, Staré Město pod Sněžníkem. Já bych
chtěla poblahopřát panu ministrovi, že se dostal vlastně k takovémuto
úkolu, myslím si, že to je velice strategický krok pro vás. Máte úžasné
štěstí, že pracujete v nové oblasti, poněvadž toto by bylo potřeba
stejným ... neříkám stejným dopadem, ale stejným přístupem pokračovat,
nebo udělat i ve zdravotnictví a v ostatních ministerstvech. Ještě bych
k tomu řekla, vlastně to, co jste řekl, je tak trošku přece jenom ale
bezzubé, protože vy jste řekl, že na stížnost občana mu můžete říct, co
ten který úředník udělal nebo neudělal. Ale občan od vás požaduje,
abyste udělali pořádek. Já teď odbočím, jestli můžu, ujala jsem se tak
rychle slova, odbočím k něčemu jinému. Toto, co děláte, jsem navrhovala
už v roce devadesát pět, ale jmenovalo se to ještě jinak, ministerstvo
informatiky a kontroly, poněvadž naše tři vlastně výkonné, nebo tři
moci, které jsou, nemají kontrolu. A tam by bylo potřeba udělat
retrospektivně to, že ten občan když zjistí, že to je nesprávné, jo, má
možnost, já nevím, jak to máte promyšlené, věřím, že velice dobře, a
prodiskutované, má možnost zjednat nápravu. A ten úředník pokud úmyslně
nebo neúmyslně udělá chybu, tak by měl za to být podroben správnímu
řízení a mělo by s ním být jednáno, jedna, dvě, tři stížnosti: "Chlapče,
čau, tvá Máňa." Já to říkám ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře, děkujeme vám pěkně. Rozumíme přesně. Vyslechneme dalšího
posluchače, dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady je Horáček, Praha 10. Můžu mluvit?
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Ano, ano, čekáme na váš dotaz nejlépe.
posluchač
--------------------
Já trošinku mírně odbočím. Já bych chtěl něco říct vás, pane Hoffman. Já
bych vám chtěl poděkovat nejen za vynikající, vyvážené a objektivní
moderování tohoto pořadu ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
No, ale to se sem nehodí, to nedělejte ...
posluchač
--------------------
Ale i za Ranní poznámky, víte, na které se velice těším. Zvlášť tu vaši
poznámku o nehorázným vystoupení poslance Langera, ve kterém kontrolu
řidičů nazval buzerací. Děkuji vám ještě jednou.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
To jste tomu neporozuměl přesně, ale nevadí. Vyslechneme dalšího
posluchače, který snad bude se ptát na webovou stránku, o které dnes je
řeč. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, dobrý den. Já bych chtěla v první řadě poděkovat panu
ministrovi, že inicioval takovou záležitost. Já sama jsem úředník a
musím říct, že Internet mně šetří neuvěřitelným způsobem čas. Ale chtěla
jsem ještě říct, mě tahle práce strašně moc zajímá, baví mě. Je hrozně
důležité, aby ty informace opravdu byly pravdivé. Mě by zajímalo, jestli
je možnost, jak se na této práci podílet.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
To uděláte nejlépe, když asi oslovíte pana ministra. Ano. On vám to za
chvíli řekne. Takže my vám děkujeme za zavolání. Vyslechneme dalšího
posluchače, dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Ano, už vás slyšíme. Dobře. Hovoříme o Portálu veřejné správy, váš
dotaz.
posluchač
--------------------
Tady je Lumír Paclík, dobrý večer. Já bych chtěl podotknout akorát k
tomu gov, že si myslím, že ta doména není špatná, že možná by to mohla
být i jako doména prvního stupně, protože by v podstatě dávala hnedka
najevo, že patří k vládním ta stránka. To je jenom taková připomínka.
Potom si myslím, že ... já jsem procházel ten portál, na tom portálu je
nutné se zaregistrovat, ale nelíbí se mi, že jako občan si musím zvolit
jméno a přístupové heslo, protože nemůžu využít ten certifikát. A mně
připadá celkem zbytečné pořád dokola se registrovat na nových a nových
službách.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře, výborně. Tak to je konkrétní dotaz.
posluchač
--------------------
A potom pan Mlynář říkal, že vlastně odpovědní jsou ... za informace
jsou správci těch jednotlivých agend. Potom mě tak napadá, jestli ten
portál nemůže být trošku zbytečný, protože ta aktualizace těch dat není
nikým a ničím garantovaná. Takže vlastně více méně kdo se bude starat o
to, že ta data jsou opravdu aktuální? Aby to nemusel být ten občan,
který vyvolá to změnové řízení.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Děkujeme pěkně. My vyslechneme ještě dva posluchače velmi krátce a
jejich dotazy. Toho prvního zdravíme v této chvíli, dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady je Kolár, Bojkovice. Já bych se chtěl zeptat pana
Mlynáře, jak to vypadá se službou ADSL, s připojením na vesnici de
facto. Protože já jaksi nemám žádnou možnost se připojit k Internetu
on-line, vůbec žádnou. Vím, že inicioval nějaké cenové změny a podobné
věci, ale jaksi v tomto jsem svým způsobem velmi diskriminován.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře, děkujeme za tento dotaz. My vyslechneme ještě ten úplně poslední,
dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Ano, můžete se ptát, slyšíme vás.
posluchač
--------------------
Prosím ... ale já slyším v rádiu někoho jinýho než sebe.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
My vás slyšíme velmi dobře, můžete se klidně ...
posluchač
--------------------
Ano, prosím vás takhle. V Německu je mail pro důchodce nad sedmdesát
roků zadarmo. Ať taky něco pan ministr udělá pro důchodce. Ano?
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Internet zdarma nad sedmdesát let v Německu. Rozumíme, zapsali jsme si
...
posluchač
--------------------
Proč to není u nás taky. Ať něco udělají pro důchodce. Děkuju.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
My vám děkujeme za tento poslední dotaz. No a pojďme jedno za druhým.
Tak dva první posluchači ministru informatiky gratulují, nicméně v tom
prvním případě je zde dotaz, jestli by ta stránka současně nemohla kromě
toho, že informuje, také kontrolovat.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
No, já se přiznám, že bych z toho trošku měl obavu, to by z toho pak byl
opravdu ten velký bratr trošku Orwellovského typu. To, co paní Wagnerová
říkala, je zajímavý podnět, abychom třeba vyhodnocovali ty úřady, které
... na které si lidé prostřednictvím toho změnového řízení, abych tak
řekl, nejvíce stěžují, že tam ty informace nedávají. Můžeme třeba jejich
nadřízeným šéfům ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Úzce spolupracovat například s Nejvyšším kontrolním úřadem.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
... dávat informace o tom, který úřad pracuje kvalitně a který
nekvalitně. Je to dobrý podnět a určitě jsem si ho poznamenal. Ale ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře. Úřednice, která se ptá, jakým způsobem by se mohla na vaší
záslušné práci podílet.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Ano. My teď stavíme ten tým ... ten redakční, ale nebude velký, protože
jak jsem tady slíbil panu poslanci Dolejšovi, máme malé možnosti, čili
těch lidí bude asi jenom pět, ale děláme výběrové řízení. Čili můžete se
mi ozvat přímo na moji adresu mlynar@micr.cz, tedy Ministerstvo
informatiky České republiky, micr.cz, a domluvíme se.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Další dotaz je velmi konkrétní. Gov není doména špatná, možná by mohla
být i prvního stupně, nicméně posluchači se nelíbí ten způsob, jakým se
musí zaregistrovat.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Má pravdu posluchač, že by mohla být doménou prvního stupně, nicméně to
platí pro lidi, kteří se přece jenom orientují v tom, co vůbec doména
je. My jsme chtěli a chceme, aby na portál přicházeli lidé, kteří s
Internetem pracují jen velmi málo. Měli jsme strach, že když tam prostě
bude cizí slovo, tak je to odradí. Čili proto jsme teda primárně chtěli,
aby tam bylo to slovo portál. Pokud jde o tu registraci, pan Paclík měl
na mysli tu transakční část, přes kterou je možno vyřídit už přímo tu
agendu. Tam informace získáte bez jakékoliv registrace, to se každý na
adrese www.portal.gov.cz může podívat. On měl na mysli tu registrační
část, kde běží ten pilotní provoz podání pro správu sociálního
zabezpečení. Tam skutečně v tuto chvíli se vám vrátí číslo, podle
kterého se registrujete. Je to přechodná fáze, předpokládáme samozřejmě
využití elektronického podpisu.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře. Tolik otázky, na které odpovídal ...
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Jinak ještě se ptal na ty informace, podle čeho jsou garantovány. Ony
jsou garantovány podle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím,
který dává úřadům povinnost poskytovat informace v určitém stupni. Podle
tohoto zákona jsou také informace na portálu zveřejňovány.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Další otázka ADSL, připojení na vesnici a diskriminace lidí, kteří se
nemůžou dostat k Internetu. Možná Jiří Dolejš tady jenom naslouchá a je
v této části debaty pasivní, nicméně to je možná i otázka na vás.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
No, samozřejmě do značné míry ano, protože pokud bychom chtěli dosavadní
systém řízení veřejné správy nahrazovat tím virtuálním a přitom bychom
nedali občanům možnost přístupu k těm koncovým zařízením a nevybavili je
i náležitou počítačovou gramotností, dodávám, pro řadu ... zejména
důchodci se asi obtížně učí zacházet s touto technikou, tak by to bylo
chybou. Čili po určité období to nutně musí existovat paralelně, a proto
nebuďme fanatiky vize informační společnosti, i když já na ní též věřím,
ale budujme to tak, aby to byla reálná pozice občana, aby ta informační
demokracie nebyla jenom na papíře. Ještě jednu poznámku k té kontrole.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Ale tomu posluchači ani tak nešlo, že by chtěl, aby mu zůstal zachován
ten papírový svět, on by se rád připojil Internetem, ale ...
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Ta dostupnost je samozřejmě ... počínaje sítí, možnostmi připojení,
cenou a tak dále, čili to má celou řadu aspektů. A jestliže v České
republice doháníme určité zaostání, které v této věci počátkem
devadesátých let bylo, tak si nedělejme zase iluze, že v těch
nejvyspělejších zemích už je plná informatizace společnosti. V takové
zemi, jako je Velká Británie, je to jenom asi, tuším, teď možná se budu
mýlit, ale asi dvacet procent populace. Takže je to běh na delší trať.
Ale ještě jednu poznámku si dovolím, a to směrem k té kontrole. Já si
myslím, že takovýto systém informací, který poskytne občanovi komplexní
informace, informační podpora té kontroly občanem, aby věděl, co se na
jednotlivých stupních rozhodování veřejné správy děje ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Čili vlastně ta kontrola má být na něm.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Čili já si myslím, že ano, to je kontrola občany. Pak je úplně jiný
problém profesionální kontroly. Tam já osobně třeba jsem zastáncem toho,
aby kompetence nezávislého kontrolního úřadu nebyly jenom na úrovni
státu, ale směrem k obcím a ke krajům.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
K tomu ADSL poprosím i názor Vladimíra Mlynáře a současně s tím i
otázku, zda je možné, aby měli u nás Internet důchodci nad sedmdesát let
zdarma.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Zdarma. Věc ADSL, tedy vysokorychlostní připojení na Internet, je
skutečně dostupné a relativně za nemalé peníze především ve větších
městech, na venkově je ta situace skutečně kritická. Má pan posluchač,
nebo paní posluchačka, myslím, to byla, pravdu. Problém je ekonomický,
když to řeknu velmi zjednodušeně, prosím profesionály, aby omluvili mé
zjednodušení. V té ústředně se musí instalovat zařízení, takzvaný
d-slam, aby ta technologie ADSL mohla fungovat. Ta něco stojí ...
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Čili tam musí být předtím ten rám, do kterého se to dá.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
A ten Český Telecom, dominantní operátor, nebo i kdokoliv jiný, kdo by
tu službu poskytoval, musí to koupit. On to koupí samozřejmě za
předpokladu, že na tom poběží tolik zákazníků, že se mu to zase vrátí.
Ten problém je, že samozřejmě to je zařízení drahé a ti zákazníci, kteří
si to objednávají, jsou primárně v těch větších městech, což je takový
začarovaný kruh. Tím, že to je drahé, tak si to lidé na venkově nekoupí,
když si to lidé na venkovně nekoupí, tak nejsou finance na to, aby se to
financovalo.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Dobře. Může být ...
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Já za to vedu jistý souboj s Českým Telecomem, ve kterém ještě budu
pokračovat. Nicméně chtěl bych říct, že v Německu není zadarmo Internet
pro důchodce. Pán řekl, že tam je mail zadarmo. A zřízení mailové
schránky lze i v České republice udělat zadarmo. Ale připojení na
Internet není nikde zadarmo, existují země, kde je za paušál, ale
zadarmo není nikde.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Touto odpovědí končí dnešní Radiofórum. Pro lidi, kteří by něco chtěli
vědět i o budoucnosti, jak se tato stránka bude vyvíjet, ti se to už
nedovědí dnes od ministra Mlynáře, ale dovědí se to na adrese www ... no
...
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Portal.gov.cz, kde je obsáhlý text hned v úvodu, kde se dozvíte, co je i
plánováno za další služby.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Pomohl mi.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
A kde můžete podávat náměty na zlepšení toho portálu.
Ivan HOFFMAN, moderátor
--------------------
Já si myslím, že takhle to mělo být. Moderátorovi pomohl ministr
informatiky. Příjemný poslech dalších pořadů Radiožurnálu přeje Ivan
Hoffman.
Vladimír MLYNÁŘ, ministr pro informatiku /US-DEU/
--------------------
Děkujeme, na shledanou.
Jiří DOLEJŠ, místopředseda KSČM
--------------------
Na slyšenou.