Stanovisko SDS ke školství
Změny v oblasti školství po listopadu 1989 jsou nejen přímým důsledkem probíhajících společenských a ekonomických přeměn, ale ovlivnil je i demografický vývoj naší společnosti a nepřímo se v nich odrazily i proměny v oblastech zdánlivě se školstvím nesouvisejících. Negativně se projevuje dále postupující snižování společenské prestiže učitelů a pedagogických pracovníků, jehož výrazem je i stále přetrvávající pohled na učitele jako "nedostatečně vzdělané a připravené". Zhoršující se postavení učitelů na ekonomickém žebříčku profesí vede dlouhodobě k odlivu mladých a kvalifikovaných pracovníků, zejména mužů, ze všech stupňů škol.
Kladem vývoje byla diverzifikace školství, především zvýšením nabídky v důsledku zřízení soukromých škol. Přineslo to však s sebou ztrátu kontroly nad množstvím absolventů v jednotlivých oborech, a vznik problémů s uplatněním absolventů. Chybí také přesné vzdělávací standardy a minimální požadavky na úroveň žáků a absolventů jednotlivých typů škol.
Pozitivně hodnotíme také rozvoj samosprávy ve školách a zvýšený podíl rodičů na rozhodování, naopak jsme proti snahám omezit samosprávu na vysokých školách.
Za hlavní považujeme:
- Posílení materiální základny školství, zlepšení vybavení všech typů škol. Stát nemůže řešit nedostatek financí na školství na úkor již existujících soukromých škol; na druhé straně má jednoznačnou povinnost dbát o jejich úroveň.
- V zásadě jsme proti zavádění školného; tam, kde bude zavedeno, musí být kompenzováno vhodnými sociálními úlevami, resp. zavedením stipendií.
- Zlepšené odměňování učitelů a pedagogických pracovníků. Případné zavedení atestací či kariérních řádů musí být provázeno odpovídajícím zvýšením celkové částky na mzdy a vytvořením podmínek pro další vzdělávání učitelů.
- Vytvoření závazných vzdělávacích standardů a vzorových osnov, příp. minimálních požadavků na úroveň znalostí na různých typech škol.
- Přesun maxima pravomocí v řízení školství na regionální a samosprávnou úroveň; zlepšení koordinace při řízení odborného školství mezi MPSV a MŠMT.
- Zvýšení péče o talentované studenty, vznik systému pro jejich vyhledávání a podporu.
- Rehabilitaci odbornosti a řemeslné zručnosti, zvýšení prestiže a podporu učebních oborů a kvalifikovaných dělnických profesí.
- Rozvoj mimoškolní výchovy, včetně vytvoření nezbytných materiálních podmínek pro práci školních klubů, organizací dětí a mládeže, tělovýchovných jednot apod. Tuto činnost považujeme za významný prostředek protidrogové prevence.