2.2. Evropská unie není jen negativním projevem „globalizace“

Evropa doposud nezažila ve svých dějinách jediné století, kdy by se její národy se střídavým úspěchem nepokusily navzájem vyhladit ze zemského povrchu. Ne, že by tomu v jiných částech světa bylo zásadně jinak, avšak nás, obyvatele tohoto k životu tak příhodného světadílu, kteří máme to štěstí či smůlu, že jsme s ním spojeni svými kořeny a každodenní existencí, se právě tato „evropská“ zkušenost dotýká veskrze osobně a bezprostředně.

Už proto nelze bez účasti sledovat přinejmenším tisícileté snahy, vždy znovu ožívající na strašlivě velkolepém pozadí apokalyptických hrůz nikdy zcela nevyhasínajících válečných požárů i uprostřed všední bídy nehrdinského živoření generací bezejmenných předků většiny z nás, vyjadřující touhu i úsilí o překonání rozdílů mezi příslušníky různých jazykových, kulturních a jakkoliv ještě jinak odlišných společenství.

Pravda, toto volání po jednotě, která by zabránila opětovnému zmaru a utrpení, ačkoliv poukazuje k dobrým a rozumným důvodům, se už tolikrát ukázalo být v lepším případě jen zbožným přáním beznadějných idealistů a v horším dokonce pouhou pokryteckou zástěrkou pro mocenské cíle, že je nakonec i mnoho těch, kdo mu svého času s upřímnou nadějí dopřávali sluchu, má sklon považovat za pouhé „panské huncúcstvo“. A opravdu, pokud se z těchto vizí vůbec kdy cokoliv uskutečnilo, výsledek jako by se vždy posléze obrátil proti „obyčejnému“ člověku, v odříkání a potu tváře dobývajícímu svůj chléb. Je snad příčinou takového neblahého vývoje, vzbuzujícího nejen zklamání, ale stále častěji také zřetelný odpor, samotná myšlenka evropské jednoty, včetně společných orgánů a sdílené suverenity? A jde dnes jen o další experiment odsouzený dříve nebo později k zániku?

Zřejmě nikoliv, protože tato myšlenka (a instituce vytvořené k jejímu uskutečnění) je pouhým nástrojem a nástroje bez dalšího nejsou zlé ani dobré. Záleží na tom k čemu a kým jsou užívány. A pokud se týká jejích vyhlídek do budoucna, není dost dobře možné přehlédnout uplynulých padesát let postupného vývoje evropského sjednocení a spolupráce.

Základy tohoto procesu tentokrát, na rozdíl od pokusů dřívějších, nespočívají na dominanci jedné ideologie nebo jediné regionální velmoci, ale na otevřeně přiznaných, velmi praktických a národní hranice objektivně překračujících cílech hospodářských. Není v nich pranic umělého ani sentimentálního. Konec konců - uhlí, ocel ani atomová energie nejitří sami o sobě mystické duchovní city ani neprobouzejí k životu sice iracionální, ale za to hluboce zakořeněné historické nevraživosti.

Jde tedy o ryze obchodní podnik stojící pevně oběma nohama na zemi, který, jako každý toho druhu, nemá žádnou vlastní morálku ani nějaké vnitřní sklony k dobrému nebo zlému. Za to se vyznačuje předpoklady pro obojí.

Základním rysem stavby evropského sjednocení je nepochybně především nesmírné nahromadění zdrojů, hmotných i lidských, ve spojení s účinnými prostředky k jejich ovládání. Z toho samozřejmě, vzhledem k tomu, že to vše slouží v první řadě vytváření zisku, hlavnímu a jedinému cíli veškerého hospodářského snažení a usilování v poměrech „svobodného trhu“, vyplývají zřejmá úskalí pro lidský život v takových podmínkách. Stručně je lze shrnout jako stále zřetelnější a čím dál více se prohlubující směřování k faktickému nakládání s jednotlivcem i celými společenstvími jako se spotřebním zbožím, produkovaným pokud možno v jednotném provedení, se standardními potřebami a užitnými vlastnostmi. Takové důsledky vystupují zjevně na povrch v kultu úspěšnosti, dynamičnosti, flexibilnosti posuzovaných ovšem podle uniformních měřítek sériového hmotného blahobytu a v neposlední řadě také v teoriích o „výlučné odpovědnosti jedince za svůj osud“ (především v nemoci, stáří a při dalších společenských postiženích).

Ale navzdory přítomné skutečnosti redukce života na více nebo méně žádoucí předmět konzumu - nejlépe odbývaného „na stojáka“, v typizovaném bistru a do pouze do výše úvěru na kreditní kartě - podrobený zákonům trhu - po použití znehodnoťte, jeho manipulaci z mocenských center mimo veřejnou kontrolu, odvozujících svoji legitimitu spíše z kapitálového ratingu než od svobodné vůle společnosti, tzv. liberálním reformám systému veřejných služeb, přesto všechno má evropské sjednocování i jednoznačně humanistický rozměr. I když dnes především jako možnost budoucího vývoje.

Jednak je stavba jednotné Evropy budována lidmi, kteří nezapřou výchovu prostředí, z něhož vycházejí, ani kulturní dědictví, jež sebou nesou. To vše vkládají do svého díla, bez ohledu na účel, kterému má podle záměru hrstky architektů v pozadí sloužit. Hlavně však ony mechanismy, které tvoří toto obrovské a složité soustrojí a uvádějí jej v pohyb, vskutku překračují hranice provinčnosti, podněcují a přímo vyžadují vzájemnou součinnost, umožňují takřka neomezeně sdílet a šířit informace i aktivně se podílet na dění v rozsahu celého společenství a uplatňovat tvůrčí síly každého jednotlivce k prospěchu vlastnímu i druhých. Jejich působení si vynucuje sjednocování Evropy zdola a zároveň pro něj poskytuje již hotové nástroje.

Otázka, která tak nyní přichází na pořad dne, zní: Budeme nečině přihlížet „privatizaci“ Evropské unie nebo usilovat o skutečnou „Evropskou sociální republiku“, tedy o demokratický řád mírového soužití a svobodného rozvoje člověka?

Matúš Bóna, 27. 4. 2004