Zeď dosud vrhá stíny
ádná poválečná událost neprovázela Němce a předevím obyvatele Berlína z východu i ze západu tak traumaticky, jako stavba Zdi 13. srpna 1961. Rozdělení Německa, uskutečněné jako důsledek II. světové války, tak bylo doslova zabetonováno. Nelidský pohraniční reim a mrtví u Zdi i jinde na hranicích se Západem se stali Kainovým znamením NDR a celého východního bloku. Otevření Zdi dne 9. listopadu 1989 ukončilo konfrontaci bloků, otevřelo bránu k sjednocení Německa a k překonání bipolárního poválečného uspořádání.
Právem se nás dnes budou ptát na ná vztah k 13. srpnu 1961 a k 17. červnu 1953, tak jako se nás před několika týdny ptali na ná vztah ke sjednocení KPD a SPD v roce 1946.
Debata o historii provází PDS od jejího rozchodu s SED v prosinci 1989. Z naich odpovědí na historické otázky lidé chtějí a mají právo poznat, jak dalece jsme se odpoutali od minulosti SED a nakolik jsme se vyvinuli ve stranu, která přistupuje kriticky k vlastním dějinám a která je demokraticky a ústavně spolehlivá.
Diskuse o historii se nesmí stát ádným krátkodobým taktickým manévrem strany. Stále znovu vznáený poadavek na omluvu za bezpráví způsobovaná SED je právě takto takticky vykalkulován: pokud se PDS omluví, potvrdí svou kontinuitu s SED - a pokud se neomluví, potvrdí ji jetě silněji.
Ve skutečnosti jde jednak o historické zpracování a jednak o jednoznačné politické zhodnocení, které bude zaloeno na dneních zkuenostech a znalostech. Přitom se osobní zkuenosti a záitky, historické objasnění faktů a jejich politické zhodnocení nikdy bezprostředně neshodují.
Nesmíme zaměňovat objasňování historických příčin 13. srpna 1961 s politickým nebo morálním ospravedlňováním Zdi
Předsednictvo strany se se zájmem seznámilo s tezemi Historické komise ke 40. výročí 13. srpna 1961.
V nich se detailně rozebírají historické souvislosti a následky stavby Zdi. Uzavření hranice západoberlínských sektorů bylo v logice tehdejího geopolitického vývoje. Zeď byla odpovědí na hrozící exodus z NDR a odpovídala uspořádání, které za berlínské krize dojednaly velmoci a které zabránilo nové světové válce za cenu přetrvávajícího rozdělení světa. Tak bylo 13. srpna 1961 ukončeno poválečné uspořádávání světa a upevněno jeho rozdělení jako důsledek II. světové války rozpoutané Německem. Sovětskému svazu zajiovala Zeď oblast jeho vlivu, sahající a do Německa a - podle jeho názoru - jej chránila před novým německým přepadením, obdobou roku 1941.
Historické skutečnosti jako to, e Konrád Adenanauer poadoval raději půl Německa docela ne celé Německo napůl nebo e ze Západu byla nepochybně proti NDR vedena propagandistická a ekonomická ofenzíva, nemohou nijak ospravedlnit Zeď, nebo není ádný logický důvod ádat, aby kapitalistický stát pomáhal státu, který se označuje za socialistický a aby proti němu nebojoval.
Stavba Zdi byla do betonu odlitým důkazem o přednostech tehdejího reálného kapitalismu ve Spolkové republice ve srovnání se stalinisticky utvářeným typem socialismu v NDR.
Co je třeba Západu vyčítat, je předevím fakt, e nebyl schopen vnést do zmrazených vnitroněmeckých vztahů ádné porozumění a nebyl připraven uznat NDR jako existující realitu před stavbou Zdi, nýbr a po ní a díky ní. Politika uvolnění, zahájená Willy Brandtem, základní smlouva mezi německými státy a helsinská smlouva, to ve souvisí s tím, e se Západ u nemohl vyhýbat realitě Zdi.
Skutečností je nicméně:
Postavení Berlínské zdi nebylo řeením, které by mohlo zachránit existenci NDR. K zaehnání mezinárodního konfliktu a zachování moci vedení SED dolo na účet svobody zazděného obyvatelstva NDR.
Jako demokratičtí socialisté a socialistky a s ohledem na konečný pád státního socialismu nemůeme ospravedlnit tehdejí pokus o záchranu NDR stavbou Zdi. Logika studené války není logikou demokratického socialismu, vdy cenou za tuto záchranu NDR byla do nekonečna odsunutá a nikdy neuskutečněná demokratizace společnosti, to, e jsme přijali závané omezení osobních svobod a práv a postupně si na ně zvykali.
Zeď nebyla ani demokratická, ani socialistická
I kdy víme, e v roce 1961 se nerozhodovalo pouze ani převáně v NDR, e v té době hrozila nejen dalí vlna výjezdů z NDR, ale e válka obou soustav byla stále chápana jako politicko strategická monost - stejně nemůeme z pohledu demokratického socialismu pochopit, proč nebyla zahájena politická protiofenziva proti Zdi přinejmením po její stavbě.
Místo aby se dělalo vechno pro to, aby bylo nelidskou zeď mono co nejdříve odstranit, místo toho pozastavilo vedení SED své vlastní nesmělé pokusy o reformy a bránilo obyvatelstvu NDR v získávání vlastního názoru a srovnávání společenských systémů, snailo se, aby si občané NDR zvykli ít jen ve svém vlastním světě, a zařizovalo se ve stínu Zdi. Místo aby se vedení omluvilo za způsobovaná omezení, oslavovalo postavení Zdi jako vítězství a pokouelo se Zeď zvěčnit.
Permanentní výjimečný stav na hranicích a výstavba pohraničních zabezpečovacích zařízení v následujích desetiletích plně odpovídaly logice chápání moci a bezpečnostní doktrině vedení KSSS a SED.
Zeď posílila studenou válku zejména dovnitř. Vedení SED propáslo i poslední anci, jak Zeď odstranit v průběhu helsinského procesu v 70. a 80. letech. Socialismus za zdmi NDR ztratil i pro levici jakoukoliv přitalivost.
Právě kdy v létě 1989 utíkaly z NDR tisíce lidí, pronesl Erich Honecker mnohokrát citovanou větu: Zeď tu bude jetě za 50 a za 100 let, pokud nebudou odstraněny příčiny, které vedly k jejímu postavení. Mluvil k Západu, ale jeho slova se uskutečnila na Východě.
Nelze se vyhýbat hořkému poznání, e konec státního socialismu v NDR představuje právě to, e postavil Zeď a e neměl ádný plán, jak toto rozdělení překonat. Obyvatelstva NDR se nikdo neptal ani na stavbu Zdi ani na pokračování její existence. Zeď se tak stala symbolem nedostatku demokracie v NDR. Občanská práva jako právo shromaďovací, svoboda tisku a cestování, to byly ústřední poadavky konce 80. let - pokud by se měla NDR demokratizovat. To, e za těchto okolností padla Zeď pokojnou cestou a e v tomto historickém okamiku nedolo k ádnému pochybnému státnímu násilí, to je významnou demokratickou charakteristikou. Jakmile se otevřely hranice, lidé svobodně hlasovali proti jim doposud jedinému známému socialismu.
Socialismus se právě jako systém příkazů a zákazů nerozvíjí, nerozvíjí se pod bajonety, nerozvíjí se ve stínu tanků a za zdmi. Stát, který uzavírá vlastní lid, není ani demokratický ani socialistický. A u byly konkrétní historické příčiny 13. srpna 1961 jakékoliv - toto poučeni je pro PDS nezvratné.
ádný stát nesmí své občanky a občany nutit, aby v něm ili, pokud to sami nechtějí. Kadý má jej jeden ivot a musí mít monost si samostatně určit, kde jej proije.
Nic neospravedlňuje zabíjení u Zdi
ádný ideál a ádný vyí cíl nemůe politicky ospravedlnit bezpráví spojené se Zdí, systematické omezování svobody pohybu a ohroování svobody, zdraví a ivota, které provázely pokusy o oputění státu. I historickými skutečnostmi zdůvodněná poruení základních lidských práv jsou stále porueními základních lidských práv.
Při 40. výročí 13. srpna 1961 myslíme proto na ty, kteří přili na německo-německé hranici o ivot, na ty, kdo byli uvězněni a postieni represemi a na jejich rodiny. Litujeme bezpráví, za ně je jako politická síla zodpovědná SED. Hluboce se nás dotýkají osudy obětí a nepříznivá omezení ivotní dráhy mnoha lidí.
Ve stínu Zdi se ztrácely obzory
Politické rozdělení a konfrontace mezi Východem a Západem má dlouhodobé účinky, které pociujeme dodnes. Stejně jak bylo těké se se Zdí vyrovnat, tak je nyní pro mnohé těké pochopit, e u ve skutečnosti neexistuje. Obě strany proto musí začít svými zkuenostmi překonávat tuto zeď ve svých hlavách.
Socialismus, o jaký se zasazujeme, je zaloen na hodnotách svobody, rovnosti a solidarity. Lidé, které chceme získat, musí naim socialistickým ideálům, hodnotám a snahám věřit - a proto si mohou být jisti, e se s námi nebudou nikdy opakovat negativní stránky takzvaného reálného socialismu.
Jsme socialistickou politickou stranou, která se hlásí k demokracii a pluralismu. Víme, e právě svoboda jednotlivce je předpokladem pro svobodný rozvoj vech - protoe chceme trvalou, člověku přijatelnou alternativu ke kapitalistické současnosti, ádnou státně socialistickou epizodu, jaká se odehrála ve 20. století.
Boj za spravedlivou míru a kvalitu svobody, boj za nejlepí podmínky k zajitění důstojného ivota můe být sám veden jen ve svobodě a lidské důstojnosti nebo jinak zanikne.
PDS se neodvolatelně osvobodila od stalinismu SED.
přeloil Jiří Hudeček