Pocházel z Uhrovce ze staré slovenské rodiny s evangelickými a obrozeneckými tradicemi. Ve stejném domě jako on se narodil źudovít túr. Rodiče vak byli spí přáteli nových pořádků, syn je v pamětech nazval "párem socialistických snílků". Pořád hledali, kde by se jim dařilo lépe, take emigrovali hned dvakrát. Poprvé jetě před synovým narozením do Ameriky a podruhé, ve dvacátých letech, do Sovětského svazu. S ostatními nadenci sdruenými v komunistickém drustvu Interhelpo odjeli budovat nový svět do Pipeku v Kirgizii. Přestoe tam mladý Dubček zail například kolektivizaci zemědělství a na vlastní oči viděl lidi umírající hladem, ideologický dril poznamenal také jeho. Kdy se v sedmnácti vracel domů, byl víc Rusem ne obyvatelem ČSR.
Do komunistické strany vstoupil v roce 1939. Jak vypadá na Slovensku normální mírový ivot, nikdy nezail, hned spadl rovnýma nohama do války. O to víc věřil v hvězdu socialismu, který dá vechno do pořádku. Od roku 1945 začal pracovat ve stranickém aparátu a zdál se pro tuto práci jako stvořený. S lidmi to uměl. Během čtyř let se stal předsedou krajského sekretariátu v Banské Bystrici, pak v Bratislavě, a kdy se vrátil z tříletého funkcionářského kolení v Moskvě, bylo jasné, e sáhne po některé z nejvyích funkcí. V roce 1963 ho zvolili do čela Komunistické strany Slovenska.
V edesátých letech nebyla na východě republiky taková přehrada mezi komunisty a "zbytkem" společnosti jako v Čechách a na Moravě. Více lidí tam věřilo, e komunisti mají právo druhé vést, protoe si od toho slibovali posílení slovenské svébytnosti. Přispívala k tomu mimořádně neobratná slovenská politika praského vedení KSČ v čele s Antonínem Novotným. Kdy byl na přelomu let 1967 a 1968 Novotný z vedení odstraněn, rozhodly o tom hlasy slovenských členů ústředního výboru. Místo kontroverzního Gustáva Husáka, povaovaného za vůdce slovenských nespokojenců, se nástupcem Novotného nečekaně stal málo známý Alexander Dubček.
Stal se pak symbolem praského jara, ačkoliv nebyl jeho iniciátorem ani motorem. Mnohého z toho, co se od ledna v zemi dělo, se děsil. Přesto, mluvilo-li se v té době o "socialismu s lidskou tváří", lidé si pod tím heslem představovali tvář Dubčekovu. Po dvou desítkách let před nimi stanul politik, který vypadal jako sluný normální člověk, uměl mluvit bez papíru, usmíval se... Kdy se jednou nechal vyfotografovat, jak na veřejné plovárně skáče ipku do bazénu, vznikl poprask: vichni jeho předchůdci se tvářili, e tráví u psacího stolu dvacet čtyři hodin denně. Filozofka Eva Stuchlíková o něm v roce 1993 napsala: "V Dubčekovi jsme neviděli velék ani vzor vzorů, vzbuzoval vak cosi, co samo o sobě bylo v tehdejích konstelacích diktatur jediné samospasitelné strany divem divoucím: sympatii a lásku."
Kadá doba a kadý reim potřebují vedle těch, kdo utvářejí jejich skutečný obsah, také osobnosti, které je symbolizují navenek. Často nemusí jít o tyté lidi, zásluhy a popularita souvisejí jen výjimečně. Dubčekova role byla v tom, e říkal: Chcete, aby vám vládli lidé, jako jsem já, s kterými se domluvíte a u kterých se nemusíte bát, e na vás zase vytáhnou revolver? Ve srovnání s tehdejí politickou kulturou na Západě to nebylo mnoho, avak proti československé realitě jetě nedávných let lo o mílový skok kupředu.
Jeho politický styl vak dál zůstával stylem aparátníka, by kultivovaného. Jiný svět v ivotě ani nepoznal. Věděl, e jako funkcionář strany bude úspěný, dodrí-li dvě hlavní pravidla: dohlédne, aby měl za vech okolností krytá záda v Moskvě, a doma odstraní vnitrostranickou opozici, kdykoli se nějaká vyskytne.
Pokud lo o podporu Moskvy, tu na začátku roku 1968 nesporně měl. Sám se v té věci i s ohledem na svou sovětskou minulost povaoval za předurčeného. Jetě v noci na 21. srpna 1968, kdy se dozvěděl o probíhající invazi, byla jeho první slova: "Tak přece to udělali - a to udělali mně!"
Za to, e o podporu během několika měsíců přiel, vděčil své představě politiky. Podle jeho názoru měla i uvnitř totalitní strany spočívat nikoli v donucování, ale v přesvědčování. Jeho stylem nebylo nařizovat, ale vytvářet prostor a pak čekat, dokud nepochopí i nejpomalejí soudruzi. Věřil, e k tomu, aby dobro zvítězilo, stačí ukázat lidem směr, kde je potom sami najdou.
Protoe věděl, e Rusové s mnohými jeho kroky nebudou souhlasit (ale musel je provést, aby jim dal anci uznat jeho pravdu), stavěl je obvyk-le před hotovou věc, zejména v personálních otázkách. Předevím Breněva a spol. tím přiváděl k ílenství. V Moskvě nedokázali pochopit, proč tak nesmyslně poruuje pravidla, která přece fungují a jejich pomocí se k moci dostali vichni, tedy také on sám. Nebyli zvědavi na to, co jim chce dokázat, přáli si, aby poslouchal.
Je otázka, jak mohl Dubček doufat, e spolubratry přesvědčí, kdy viděl, e to nefunguje od samého začátku. Kdy se počátkem února 1968 setkal s éfem polské strany Władysławem Gomułkou, začal rozhovor větou, která se později stala jeho mylenkovým refrénem. V té době ale jetě byla nová, Gomułka ji neznal: "A postavíme stranu na nové, demokratické základy, počítám s obnovou důvěry v socialistickou společnost" Gomułkova první slova prý byla: "Ano, ale" K čertu, jaká obnova důvěry? Pokud se v zemi skutečně vládne, nemají taková slova ve slovníku partajního funkcionáře co dělat!
Síla i slabost politických vizionářů pramení z tého zdroje, z přesvědčení, e k tomu, aby se lidé chovali lépe, stačí jejich poznání. Skutečnost vak bývá jiná. Lidé jednají nikoli podle toho, co poznali, ale v souladu se svými zájmy. Vůdcové "bratrských" stran Gomułka, Kádár, a snad i někteří sověttí představitelé by patrně souhlasili s tím, e vnitřní demokratizace strany, tak jak si ji Dubček představuje, by mohla být společnosti ku prospěchu. Zcela jistě by ale neprospěla jim samým. V tomto konfliktu ideálu a reality byl Dubčekův kámen úrazu.
Nebyl politicky naivní, jak někteří mysleli. Uvnitř aparátu se uměl chovat hodně machiavellisticky; tvořil sítě spojenců a rozděloval sféry vlivu jako kadý jiný. Jakmile vak zavedl svobodu tisku, přesunulo se těitě veřejného ivota mimo aparát. Mezi spolubratry tím vnesl zmatek: kdy tvrdil, e vechno snad půjde bez poroučení, věřili mu, i kdy větinou nerozuměli, jak to myslí. Situace, která vznikla, vak znamenala, e k moci se přihlásili i jiní.
Jak s přibývajícími týdny praského jara rostla nevole bratrských stran, rostlo nebezpečí vojenského zásahu. Dubček věřil, e Sovětský svaz nebude opakovat maďarský zásah z roku 1956, protoe je dnes u mnohem dál. "Problémem bylo pokusit se manévrovat tak dlouho, a bychom je přiměli akceptovat nás za civilizovaných podmínek. Optimisticky jsem se domníval, e bychom mohli dosáhnout změn, protoe jejich tyranství nebude moci překročit jisté hranice." il v chřtánu obludy, nucený jednat, jak si ona přála, ale choval se, jako by o tom nevěděl. Nepřipoutěl si monost okupace právě proto, e věřil v socialismus, i ten sovětský.
Zůstal věrný své vizi a do 21. srpna. Celou dobu měl v rukou vechny mocenské páky, take by pro něho bylo hračkou vystoupit jakkoli proti "kontrarevoluci". Ale neudělal to. Díky němu si praské jaro a do konce ponechalo svůj vysoký kredit, nerozmělněný v nějakých dílčích pragmatismech.
Na druhou stranu bylo jasné, e Dubčekova politika nemůe mít dlouhé trvání. Byl typickým vůdcem období přechodu, člověkem, který vytváří prostor pro ty, kdo přijdou po něm. Jedním z rubikonů, kterým se nemohl vyhnout, by pro něho bylo rozhodnutí o tom, zda povolit či nepovolit sociálnědemokratickou stranu. Před srpnem v té věci pouze lavíroval: namítal zakladatelům, e to s ohledem na Moskvu nejde, zároveň jim vak nic nezakázal a nevystoupil proti nim, ani kdy v létě jmenovali ústřední přípravný výbor.
Jeho posrpnový ivot byl smutný a bezbarvý. Po člověku, který vytváří druhým prostor, nebyla v nových podmínkách ádná poptávka. Jako symbol těch, kdo umonili řádit silám "kontrarevoluce", byl Dubček úplně posledním, kdo se hodil. Ke své kodě to nepochopil, a tak přijímal vechny, i sebetrapnějí funkce, jimi ho zvolna likvidovali. Nezapomněl se podepsat ani pod proslulý pendrekový zákon ze srpna 1969. Postihl stovky lidí, kteří se v ulicích bouřili proti normalizaci a provolávali přitom mimo jiné i Dubčekovo jméno.
Dalích dvacet let proil v ústraní v Bratislavě jako zaměstnanec lesní správy; permanentně policejně sledovaný, ale bez vůle či chuti provokovat. Veřejně vystoupil dvakrát: v roce 1974 napsal protestní dopis vedení strany, v roce 1988 se v italských novinách přihlásil ke Gorbačovovi. Chartu nepodepsal. Měl za to, e jeho vlastní způsob boje bude jiný, a do listopadu 1989 vak nepřiel na to, jaký.
Strana, která se s ním dávno rozela, pro něho dál představovala autoritu, od ní očekával satisfakci. il křivdami, které na něm ostatní, doma i v cizině, spáchali v roce 1968. Povaoval se za mue, jen měl pravdu, a teprve a to svět zas uzná, hnou se věci vpřed.
Svět se vak celou dobu hýbal dopředu i bez Dubčeka. Ukázalo se to v listopadu 1989, který sice potvrdil, e jeho minulý kredit stále trvá, ádný nový obsah vak u k němu Dubček nepřipojil. Bylo velkým těstím, e se tento člověk minulosti nestal prezidentem republiky.
Týden 50/2004,str. 76