Jaká poučení můeme čerpat z Blairova nového labourismu, který zvětil tradiční odlinost labouristů od klasického sociáldemokratismu evropského a vydal se třetí cestou po převzetí thacherovského restauračního dědictví, včetně důsledků drtivého vítězství Thatcherové nad odbory? A který, jako Británie vůbec, má sníenou socializační energii, take v EU nejednou zaznělo znepokojení z moné dvouproudové, rozbíhavé sociální politiky?
První a základní kritické poučení, je ovem není v Palasově textu, zní: provádět thatcherovskou restaurační reformu přebujelého sociálního státu s uklidňujícím závojem lidské tváře a její zpětný chod (od starého labourismu) zastřít pojmem modernizace, který zachovává iluzi pokroku. Bere-li na sebe tíhu této reformy SD, je to průkazem modernizační odvahy, je onu zpětnost zdůvodňuje tím, e ideoví dědicové thatcherismu by jí uskutečnili drsněji, s meními ohledy na její nezbytné meze, dané politickými a humanitními principy (sociálním mírem a solidaritou). Toto nebezpečí nelze sice zpochybnit, nicméně otázka mezí SD, únosnosti jejich flexibility, tu zůstává jako autonomní problém, problém její specifické, nezastupitelné identity. Nebo bereme-li její základní principy (svoboda, rovnost, solidarita) se ví váností, nemůe být esenciálně připoutána k historicky danému statu quo, jakkoli se povauje za přirozený a tím i věčný. Tento pohled sice přesahuje volební taktiku a strategii, ale bez takového přesahu nelze dospět k plnému pochopení - nemluvě o respektu - univerzálního smyslu oněch principů a lidských práv vůbec. K pochopení jejich role při tvorbě osobnosti, společenství a společenských institucí v regionálním a globálním rozměru.
Blairova New Labour poskytuje celé série vhodných podnětů ke zdůvodnění, proč je zapotřebí větí flexibility oněch mezí daných humanitními principy SD a lidskými právy. I proto, e byla a je spoluformována jedinečností britského pionýrsky antiabsolutistického a liberalizačního vývoje. Její podněty jsou navíc konkrétnějí ne odkazy na nutnost akceptovat svět třetího tisíciletí, o něm nevíme, zda bude či nebude zvládán univezrálním humanismem lidských práv. Bez nich je to ostatní (informační a jiné vemoné revoluce) jakousi sekularizací milenistického, chiliastického blouznění, v něm je příchod boího království vystřídán královstvím Technologie a Růstu. Inspirace, je Palas čerpá z politiky, idejí a technik laubouristů, mají ovem neopominutelné souvislosti, které je uitečné aspoň v hrubých rysech připomenout. Přesahuje to Palasův text, ale souvislost s agendou SD je nesporná.
SD musí prolomit zdi nedůvěry a zbavit voliče obav, e bude zvyovat daně a zavádět policejní stát, píe Palas. Poadavkem komunikativnějí lidské řeči nás vrhá do nejvýznamnějího konfliktu mezi neoliberalismem a sociáldemokratismem, konfliktu, jeho zdrojem je eroze sociálního státu, tj. historického kompromisu mezi prací a kapitálem. Na úrovni folklóru je akceptován slogany diskreditujícími stát - je patný hospodář, úředníci jsou nekompetentní, státní aparát je prolezlý korupcí atd. - , je ovládly média i veřejné mínění. Tato mentalita je u sama o sobě překákou racionalizace struktury veřejných slueb, jsou trvale vystaveny tlaku ideologicky optimálnějí privatizace. Míra zdanění je v podstatě určena souborem normativních závazků státu. Pro SD k němu patří závazky plynoucí ze sociálních, kulturních a hospodářských práv, je vyadují mírnění nerovnosti. Tomu pak odpovídá daňová progrese (trend k sniování přímých daní a k zvyování nepřímých kompromisně koriguje tuto progresi). Mohlo by se tedy říci, e s čistým svědomím lze slibovat předevím permanentní péči o racionalizaci státních institucí, zaměřenou proti plýtvání, nekompetenci, korupčnosti a jiným patalogickým deviacím, je u nás nejsou nedostatkové.
Právě tyto sociální závazky státu jsou polemické, nejen z objektivních důvodů (co nám ekonomická úroveň dovoluje), ale i z ideologických. Její souhrnná kritika zní: překáejí podnikání, zvyují cenu práce a sniují její flexibilitu. Neoliberální absolutizace soukromého vlastnictví kombinovaná s absolutním vytrením vlastníka ze společenských vazeb (Nozik aj.) difamuje svou vnitřní logikou sociální politiku (redistribuci a vůbec ve, co přesahuje potřeby zminimalizovaného státu) jako kráde. Zvrací morální motivy sociální politiky v amorálnost. Kdo přijme tyto premisy, bude proti jazyku neoliberálů bezmocný, limity jejich moných důsledků nebude hledat v etice či v umírněnějí teorii spravedlnosti jako slunosti (férovosti: Rawlsova koncepce), nýbr v racionálně koncipovaných předpokladech sociálního míru (V. Klaus, Narovinu: O výrazu etika nemíním hluboce filozofovat a filozofování o tomto slově ani moc nevěřím).
Stejně tak je humanistický jazyk SD cizí neoliberálům, je destruktivní v ideovém systému, který vekerý lidský svět uzavírá do ekonomických kategorií. Tomuto rozpadu jazyka lze ve velké míře přičíst zásluhu na zhrubnutí a zpovrchnění veřejné diskuse (V. Klaus v novoročním projevu). Nebo je jistě obtíné diskreditovat humánní motivy jinak ne podněcováním individuálního a skupinového nebo lokálního a partikulárního egoismu. Stát vás oebračuje, loupeníci z Chlumu v Lidovém domě, Grosstapo atd. - k takové primitivnosti se bohuel uchylují i liberálové, jejich intelekt je si vědom této pokleslosti. Je to veřejná kola otrlosti, nehanbení, krytá vzneeným slovem svobody.
Toto je ovem spí popis středu čistých idejí, nebo ve skutečnosti existují jak sociální demokraté, kteří myslí a mluví liberálním jazykem, tak liberálové, kteří nepřehlíejí humanistické impulsy v energii svobody, vlastní filozofii liberalismu, a nepřehlíející tedy ani sociální a jiné překáky jejího zeveobecnění. Tento liberalismus uzná pozitivnost (aktivní součinnost) státu jako jednu z podmínek zeveobecnění svobody. Oproti tomu neoliberalismus vytuil ve struktuře a zaměření sociálního státu hrozbu skluzu do otroctví. V Hayekově záchranné konstrukci se nad prostorem ekonomické spontaneity, neuchopitelné rozumem, utváří ústava svobody, instituce loajální k této spontánnosti a utvářené tak, aby ukáznily, limitovaly společenské proudy nakloněné regulaci tohoto prostoru. Prakticky - přehozením významu parlamentních komor - tu jde o korekci důsledků veobecného volebního práva (takovou funkci měl mít i Senát v Ústavě ČR, po posledních volbách, je změnily jeho skladbu, ji oivil jeho nový předseda). Neoliberální renesance obnovila důraz na klíčový význam tzv. negativních práv, kladoucích meze státním zásahům do soukromé sféry, a pro tuto jejich funkci nadřazeným pozitivním právům politickým, nebo mohou být kolektivním hnutím obráceny proti svobodě (I. Berlin).
Představa, e kapitalismus (trní ekonomika) a demokracie jsou dvojčata, je iluzí. Nutně potřebuje právní stát (vládu zákona) a negativní práva, tj. autonomii individua v autonomní občanské společnosti. Uvedené neoliberální konstrukty nově ozřejmují, proč právě sociální demokraté - nikoli liberálové - byli rozhodující silou demokratizace. A proč i nyní jsou hlavní zárukou demokracie a jejího prohlubování. Nebo demokracie není pouze politickou formou daných poměrů, nýbr i oprávněním a formou jejich změny. SD nesdílí a nemůe sdílet extrémní trend minimalizace státu, jí logicky odpovídá minimalizace občanského statutu a jeho politické váhy. Toto mínus nemůe být uspokojivě vyváeno v konkurenčním prostředí občanské společnosti, nebo ta nemůe autoritativně formulovat obecně závaznou (zákonnou) vůli. Nelze tu přehlédnout dějinný pohyb - pozvednutí dělnické otázky k univerzální politické emancipaci, k zániku stavovského, třídního státu.
Straení policejním státem, je patří k onomu zhrubnutí a zpovrchnění, má nicméně ideovou oporu v uvedených konstruktech. Nebo ji sama demokracie - jako disciplinovaní, regulace, dohlíení, trestání, redistribuce atd. - můe být z jejich logicky stigmatizována jako policejní stát. I kdy vezmeme v úvahu vytýkané slabiny ústavního a právního řádu, jsou v něm nepochybně postačující mechanismy k prosazení zásad demokratického právního státu. Nedostatky v jejich aplikaci (nejčastěji: patná vynutitelnost práva, korupce), individuální selhání atd. nemění charakter systému, pokud je jako takové normativně a prakticky diskvalifikuje. Padají ovem na hlavy vládnoucích a demokratická politická kultura vyaduje racionální diskusi o vině, má-li být výchovou k rozumějícímu občanství. Přihlédneme-li k rozruchu kolem akce čisté ruce, majetkových přiznání, přebujelé poslanecké imunity, odposlechové aféry apod., není nijak lehké ubránit se podezření, není-li tato kritická nevázanost spjata s plíivým vznikáním zvlátní subnormativní zóny zvýené ohleduplnosti k elitním vrstvám. K demokraticky zmírněnému Greenovu románovému rozliení mučitelných a nemučitelných.
SD by měla jasně říci, e stát není sanatorium a e se lidé musejí o sebe sami aktivně postarat - nikdo by neměl dostat nic zadarmo. Palas tu přejímá kritiku demotivačních sociálních sítí, edé ekonomiky a parazitismu. Jaký je to kontrast s opačným pólem, pólem úspěných! Zde jsou monumenty tunelování, privatizace národního majetku, enormního zadluení předtím bezdluhového státu, zrychleného formování nové buroasie, je přeskočila lekce franklinovské praktické morálky a bez skrupulí si osvojila dravost a spekulativnost - výjimky se dosud nestaly pravidlem. Vládnoucí politické strany se vzájemně obviňují z vypaení nespočítaných miliard, jejich dialog vak připomíná monotónnost tibetských mlýnků. I kdy lze jak tak identifikovat strůjce politiky zbohatnutí zatměním a odpůrce společenské a právní kontroly a regulace privatizace, zdravý rozum v těchto otřesných proměnách vlastnických poměrů, srovnatelných s dobou pobělohorskou (o ní máme důkladnou Bílkovu dokumentaci), viníky či iniciátory příli nerozliuje. Vidí rozpad iluze o konkrétnosti vlastníků, vidí oběti spekulantů a rozbujelé zločinnosti - můe se po této erupci gründerství ptát, jakou morální legitimaci mají politické reprezentace k restrikci sociálních sítí. Jen nám jetě chybí porevoluční francouzská garance nedotknutelnosti vlastnictví získaného v čase sametové revoluce.
Zneuívání, vyuívání, parazitování apod. neznají sociální hranice. SD vznikla v prostředí práce, kterou povauje za podmínku úcty a sebeúcty člověka, za ztvrzení jeho lidské důstojnosti. Tato orientace svou vnitřní logikou je negací parasitismu, nebo na něm nelze zaloit úctu a důstojnost. Nepřijatelná je ovem i idea racionální míry nezaměstnanosti, zvyující flexibilitu pracovní síly. S tímto pojetím práce je přirozeně spojena i její občana - výsledná důstojnost člověka má být zaloena u v podmínkách práce. Tato občana - sdruování a stávky (dlouhodobě kriminalizované), vzdělávání, odpočinek, bezpečnost, pracovní kodexy, kolektivní smlouvy apod. - zahrnuje úkoly, je neodnesl čas a je jsou nepostradatelnou slokou humanistického rozměru demokracie (je historickým paradoxem, e iniciativa k zabrzdění výstřelků manchesterského liberalismu vzela z konzervativních kruhů, Marx je nazval feudálními socialisty; Croce pojmenoval manchesterství slovem liberismus, aby je odliil od liberalismu jako filozofie svobody).
V sametové revoluci zaujaly odbory - zřejmě opojené získanou nezávislostí na státu a politických stranách - státotvorný postoj, staly se součástí partnerské tripartity. V liberaličním klimatu se odbory a stávky jevily spí jako relikty starého reimu - méně se to vztahuje na stávkové tendence středních vrstev (lékařů, učitelů) a předevím na televizní stávku, je se povýila ne obranu nezávislosti a svobody. Svět práce viditelně mizel z médií (s výjimkou černé kroniky), formování nové elitní společnosti bylo atraktivnějí.
Z toho je patrné, e SD (pokud ji chápeme jako ideální typ ve Weberově smyslu) nemůe sdílet stroze atomizující liberální koncepci svobody. U proto, e vedle svobody uznává i dalí stejně zásadní principy, rovnost a solidaritu. O monosti liberalismu adaptovat tyto dalí principy přirozeně uvaují i liberálové (např. R. Dworkin, Kdy se práva berou váně). Ostatně u na zlomu 19. a 20. století se utvářel tzv. nový liberalismus, který adaptoval demokratizační a socializační trend - sem spadá i Masarykova kritika zplaněného liberalismu a humanistický projekt demokracie, inspirační pro SD. Tento nový tvar byl rozvrácen neoliberalismem. Nicméně - s ohledem na mohutnou energii obsaenou v liberální filozofii svobody - by se těko vyvracela Ruggierova teze. e v liberalismu jsou latentně zahrnuty vechny následné emancipační revoluce. Bylo by nádherné, kdyby se liberalismus - veden zřetelem k reálným poměrům - takto univerzálně rozvíjel. Nebo osud individua není dán pouze jeho pílí, energií, schopnostmi apod., nýbr i nadindividuálními objektivními faktory, je jsou mimo dosah jeho vůle. Tento neodstranitelný handicap individuálního osudu Palasův text přehlíí.
Z pozic výlučnosti individuální svobody se kolektivní (holistická) emancipace jeví jako negace individua. Odsuzující teze zní: individuum je vyí a hodnotnějí ne kolektiv, společnost neexistuje. V relaci k emancipačnímu hnutí je tato teze mechanistická, nebo zastírá, e kolektivismus byl a zůstává prostředkem k pozvednutí kadého člověka k důstojnosti, k morální a intelektuální autonomii. Zároveň zachovává společenský instinkt, uznání potřeby materiálních a psychických mechanismů přechodu od já k my a od my k já. A je - uvedená teze - ahistorická, nebo bagatelizuje situaci podmiňující formální kolektivismu (B. Geremek, Slitování a ibenice: Dokumentu, přijatému v roce 1834 anglickým parlamentem a zabývanému nový chudinský zákon, lze rozumět jako naprostému vítězství principu, e sociální péče se musí podřizovat zájmům trhu práce: drakoničnost represivních opatření má zvýit atraktivitu práce. Chudinský podpora se povauje za kodlivou, pokud umoňuje lepí ivot ne ivot z práce. Nucená práce tak má charakter ekonomický. - Represivní politika, která se zrodila na prahu novověku, se setkala a maximální podporou tehdejích lidí, primát ibenice a vězení nad milosrdenstvím v sociální politice pohoroval jen velmi málo z nich. - Historici sociálních a politických dějin to pokládají za nezbytnou sociální daň prvotní akumulaci kapitálu - nicméně dějinná nutnost vůbec nemá ospravedlňující moc omezovat přirozená práva jednotlivých osob či celých společnství. Podstatná data vztahující se k naim poměrům v době utváření nového liberalismu, zvlátě hodnocení Bismarckova sociálního zákonodárství a morálního významu legalizace odborů, obsahují práce staročeského liberála A. Bráfa.) Antiuniverzalistická hnutí, zneuznávající rovnost lidí a ras, individualismus ovem rozpoutějí v organickém kolektivismu kombinovaným s iracionální vůdcovskou vyvoleností. Stalinské podřízení individuálnosti kolektivnosti lze do velké míry přičíst degenerativnímu přenesení původní emancipační orientace do výhradní sluby průmyslového a organizačního vyztuení impéria, je konec konců enormně přispělo světu ve válce s nacismem.
Demokracie zaloená na lidských právech, je syntetizují emancipační odkaz liberalismu, demokratismu a socialismu, je politicko právní a morální překákou pohlcení individualitu kolektivismem. Sama o sobě není ovem s to uchovávat sílu společenského instinktu, tj. zabránit individualistické atomizaci, rozpadání sociálních vazeb a institucí, dominaci individualistického egoismu a s tím vím spjaté sociální lhostejnosti a otrlosti. V této větě lze sice hledat rozpor mezi sociálním romantismem (dojemnou starostí o dolních deset miliónů) a moderností (nutnou daní na oltář globalizace), ale ti, kteří to vidí takto, by měli své námitky a odsudky směrovat primárně proti lidským právům a - v religijní oblasti - radikálně cenzurovat kázání na hoře.
Sotva kdo bude popírat, e izolující atomizace se vemi průvodními důsledky je v plném proudu, není nouze o tiskoviny, kteří ji opologizují a heroizují. A e se na dejinotvornou scénu hrnou ti, kteří se cítí jako ryba ve vodě nikoli v diskusích o práci a kapitálu, nýbr v praktickém kapitalismu jako manaeři nebo podnikatelé (A. Mitrofanov, Právo 15. 1. 05). Politickou volbou v této situaci je: splynout pasivně s touto volnou nebo zaujmout aktivní postoj řízený principy. Má-li být tato pasivnost vůči této modernizaci tečkou za érou komunismu, není to povzbudivé, protoe - slovy velkého odpůrce komunismu W. Gombrowicze (Deníky I.) - komunismus můe být skutečně souzen jedině z hlediska nejpřísnějí a nejhlubí existence, nikdy z hlediska povrchního a uhlazeného ivota - ivota měanského. V oné vlně je latentně přítomna vize vzniku nové nádherné menčiny (Balzakovo pojmenování aristokracie), která přísluně přebuduje rozhodovací ohniska demokracie a jejich legitimizační zdroje. Poukaz na to, e veobecné volební právo bylo ji vybojováno, je lehkomyslností v situaci, kdy se mnoí jeho kritika (vyrovnává analfabeta s profesorem) a poválivě klesá volební účast. Proč vznikají tyto dobrovolné volební cenzy v situaci subjektivní a objektivní svobody - to je kardinální otázka demokratické politiky. Nebo právo ije aktivním vyuíváním moností, je poskytuje. Kapitulace před tímto ochočením občanství - sniováním postačujícího volebního kvóra apod. - není odpovědným řeením. Z určitých hledisek je ovem vítané.
Publicisté, kteří prospěnost kolace SD a US zdůvodňovali její rolí vychovatele k liberalismu, evidentně přecenili její pedagogické monosti. Jejich vlastní orientace - pokud ji lze vůbec přesněji charakterizovat - prozrazovala jakousi směr liberálně anarchistického antietatismu. A liberalismus US zdaleka neoprostil od nánosů manchesterství; umírněně řečeno, rezignoval na aktuální závaznost sociálních, kulturních a hospodářských práv, je jsou pro SD nutnou slokou demokratismu. Takový demokratismus se neobejde bez politického liberalismu, který (v hranicích ústavy) kadému přiznává právo na autonomní orientaci a který tedy ví a respektuje, e působí v konfliktním prostředí a e právě takové prostředí je podmínkou ivosti a inspirativnosti demokracie. Platí to veobecně pro vechny politické aktéry, ale pro SD a levici je to naléhavějí v důsledku jejich sociální geneze. U Tocgeuville (Starý reim a revoluce) analyzoval proměnu orientací v chodu revoluce - od svobody k rovnosti -, motivovanou deziluzí ze svobody, vyuívané sobecky. B. Croce (Dějiny 19. století) charakterizoval celé toto období rozchodem náboenské svobody s Náboenstvím rovnosti. Tato tendence přetrvává tam, kde přetrvává zjevná nerovnost a je jako nespravedlivá vnímána. Odsouvání hodnoty svobody, jak i pro moderní dobu ukázaly rozsáhlé sociologické průzkumy (S. M. Lipset, Political Man, 1960), je v niích vrstvách spjato se klony k autoritářství a postojům, je jsou stigmatizovány jako populistické. Je to důleitý signál pro reprezentace politických stran, je vyrostly na této sociální, náboenství svobody méně otevřené bázi. Opravdovost jejich autoliberalizace je přímo úměrná opravdovosti jejich liberalizační pedagogiky. Neznamená to ovem oputění emancipace, principu rovnosti.
Ten se stal součástí mezinárodní humanitní orientace - v materiálním, nejen formálním smyslu. Prvému odpovídá progresivní zdanění, minimální mzda atd., druhému rovná pravidla, co naplňuje Hayekovo pojetí formální spravedlnosti, na ní je zaloena - s jistou sociální korekcí - i rovná daň nabízená modrou ancí (logicky proto odmítá jiný daňový reim pro zahraniční investory. Ve smyslu Fullerovy mravnosti v právu je ovem v rovnosti pravidel moment spravedlnosti). Politika rovných příleitostí je vsazena do systému nerovnosti a silou tohoto rozporu se rozkolísává (nůky se rozvírají), zvlátě tam, kde neexistuje - jako u nás - progresivní zdanění dědictví. Rovnost, o ní tu jde, není v rozporu s přirozenou nerovností lidí. I sociální demokraté by mohli říci, e idea rovnosti odporu struktuře lidského druhu a e nejkrásnějí na lidstvu je to, e člověk není člověku podoben (W. Gombrowicz, Deníky II, III. U něho jsou tyto věty součástí Deklarace nerovnosti). této nerovnosti nelze uniknout ani vnuceným kolektivismem, jak ukazuje vyití Trockého Zrazené revoluce a Djilasovy Nové třídy k diskreditaci rovnostářské ideologie.
V pojednání O původu nerovnosti Rousseau konstatoval, e přirozená nerovnost lidí není teoretickým problémem a není jím pro politické vědy. Je ovem praktickým problémem pro politiku to, jakou pozici zaujmou jednotlivci a skupiny v platovém vějíři a jaká je přijatelná míra jeho rozevření. Nebo tu nejde jen o závist, s její pomocí lze sníit jakoukoli kritiku, nýbr i o touhu po spravedlnosti, jakkoli temnou. Bylo to patrné v kritice poslaneckých, soudcovských či policejních platů a poitků, v kritice zlatých padáků a - v opačném směru - v kritice podhodnocení lékařů, učitelů, vědeckých pracovníků To ve je nerozlučně spjato se záitkem v podstatě legalizovaného drancování národního majetku, s ním se rozhodně nezacházelo s odpovědností dobrého hospodáře. K této domácí výchově můeme připočítat i u nás sdílenou světovou obranu ruských oligarchů, kteří získali miliardové majetky v loupeivé Jelcinově privatizaci a demonstrují svou bohatost v nejhorích tradicích zbohatlíků carské éry. Mizerný původ vlastnictví nic nemění na jeho nedotknutelnosti a posvátnosti (termíny francouzské Deklarace). Obranná slova závist, populismus, nenávist tváří v tvář těmto jevům ztrácejí sílá, nebo nenávist k aroganci bohatství je přirozený lidský cit.
Zdrojem společenské nerovnosti jsou podle Rousseaua společenské instituce - to je nejviditelnějí v otrokářském a poddanském feudálním systému. Ty jsou teoretickým problémem i problémem politiky, která tuto nerovnost (vzniklou z lidské činnosti a vůle a tedy lidské činnosti a vůli dostupné) nepovauje za přirozenou a proto i nezměnitelnou. Jsou to instituce vlastnictví, politiky, vzdělávání, pečovatelství, kontroly, donucení atd. Politika rovnosti či mírnění nerovnosti je tedy esenciálně konfliktní, předpokládá rozhodnost i její oprávnění třetím principem francouzské triády - bratrstvím, solidaritou. Nemůe se vymknout inspirativní přítomnosti morálnosti v politice. To, co dříve bylo třídním bojem (a tím i záleitostí policie a justice), se demokratizací změnilo v sociální konflikt, normativně regulovaný a předpokládající výe uvedenou liberálnost politických aktérů. Legitimizuje zkoumání zdrojů sociálního konfliktu a reformní úsilí o jeho mírnění a překonávání v souladu se zásadami demokracie a lidských práv.
Palas uznává, e musíme nadále obhajovat hodnoty, jakými jsou solidární společnost a rovnost, zároveň vak odmítá vnímat je jako levičácké. Lze v tom cítit, moná neodůvodněně, kapitulaci před obecnou nevraivostí k pojmu levice. Zřejmě nevycítil v předvolebních sloganech Jsem sociální demokrat. Myslím to upřímně snahu rehabilitovat specifickou levicovost SD,pokud tam nějaká vůbec byla. Argumentuje tím, e pojem levičáctví se u vytrácí nejen v Británii, ale ta je - z hlediska sociálnosti a rovnosti - se svým archaickým systém, jeho modernizaci Blair přislíbil, nepřesvědčivým vzorem (sloení horní komory parlamentu je dáno urozeností, nikoli volbou, a svrchovaná moc není odvozena ze svrchovanosti lidu, nýbr z monarchické svrchovanosti, smluvně přenesené na parlament - větinový volební systém odpovídá této archaičnosti). Je iluzí dovozovat z něho, e ani u nás u nejde o zápas levice a pravice.
Sociální konflikt mizí za obzorem. Má to svou logiku, nebo zánik levičáctví předpokládá zánik pravičáctví. Jinak bychom museli vzít na vědomí, e sociální vrstvy postiené pravicovostí propadly apatii a poddanské mentalitě nebo e pojaly společnost jako souborné kasino, kde se na kadého můe usmát těstí. Zvlátě na mladé, které podle Machiavelliho těstěna miluje a jejich zatím panenský optimismus je nadějným základem úvěrového systému, který na rozdíl od starých opatrnějích časů zrychluje uspokojení jakýchokoli potřeb. Nbo tu nejde o ideologie, ale o objektivní sociální strukturu - ta podmiňuje charakter politických stran, i kdy s přísluným zprostředkováním, je jim dává pocit autonomie. Strany, je neúměrně podlehnout tomuto pocitu, se pevně zakliňují do sféry vládnutí a ovládání. Vytvářejí - slovy Marxovy charakteristiky francouzských politických stran z doby před Komunou - kartel stran k udrení pořádku a statu quo.
Jistě je moné nahradit výraz levičáctví pojmem ústavní (s ohledem na ústavní zakotvení sociálních a jiných práv), ale právě tyto prvky ústavy jsou v centru politické konfrontace. Výrok J. Paroubka - Strana musí stát na levé i pravé noze - odpovídá univerzalitě jejích principů: mluví ke vem a kadému, jsou nad jakoukoli odliností, nic ze své agendy nemůe tedy SD silou jejich diktátu přenechat někomu jinému. Ve volebních zápasech o stoupence se ovem tato promluva ke vem konkretizuje vlivem sociálního konfliktu. Jeho existenci neodstraní sémantická reforma. Můe se říkat a říká se (nikoli na pravici, pynící se pravicovostí), e pravice, levice, liberalismus jsou jen slova, je nic neoznačují, ale takovými slovy jsou o sociálnost a sociální. Má to znamenat, e jsou bezobsaná, e jim ve skutečnosti nic neodpovídá? V tom případě by byla ústavou úzkostlivě chráněná hodnota pluralismu poníena na bludný pohyb ideově prázdných a němých sociálních masivů. Uvedená slova pojmenovávají, charakterizují, zařazují, jsou základem pluralitních identit. I kdy mohou být záměrně či nezáměrně matoucí, poznají se podle skutků. (Početné politické chiméry, je nejsou produktem nátlaku objektivní reality, nýbr přetlaku osobních a partikulárních ambicí, jsou za hranicí těchto úvah.) Jestlie ústava vylučuje sepětí státu s výlučnou ideologií, není to výrazem touhy po smrti ideologií. Garantuje jejich konkurenční koexistenci. Jisté monosti smazání či rozmazání významu oněch slov nabízejí variace Buchananova překladu politiky a politického systému do kontextu a jazyka ekonomické teorie, je funkčně sjednocuje oba póly sociálního konfliktu. Sociální konflikt dostává touto operací nepohorující racionální podobu. (V. Klaus s oblibou mentoruje přednáející a diskutující - mj. i ministra Ambrozka - za to, e pouívají kategorie neznámé či cizí ekonomické vědě.)
Na místo uvolněné zánikem zápasu levice s pravicí situuje Palas souboj námi zastávané ideje evropské modernity s národoveckým konzervatismem ODS, a národoveckým poručnickým státem představovaným KSČM. Bohuel je to jen fráze, nebo evropská modernita je otevřená, po dohlednou dobu bude rozířením prostoru pro zápas levice s pravicí a naopak. Jako u nás i v EU půjde o to, aby tygři růstu a konkurenceschopnosti nezbortili její hodnotovou hierarchii. Protoe je otevřená, nejde jen o spor stoupenců a odpůrců integrace, ale i o to, v jakých směrech a s jakými ideami v ní jedni i druzí chtějí aktivně působit. Není politickým hříchem, kdy se smlouvě o ústavě (důleité je slovo smlouva, poukazuje na absenci legitimity vyadované pro demokratické ústavy) vytýkají ty či jiné nedostatky nebo latentní nebezpečí. Není těké je objevit - počínaje zmírněným, ale trvajícím deficitem demokratického rozhodování, rozbujelou byrokracií a její nestoupanou unifikační mánií atd. Jestlie V. Klaus povauje za hlavní problém EU otázku svoboda a demokracie versus pokus centrálně řídit osudy lidí ijících v Evropě, pak tento problém nezmizí ani po odečtení Klausova konzervativního neoliberalismu, odporu k referendu a nelásce k občanské společnosti. Nebot ústavní zábrany jako například princip subsidiarity, rozčleňující zákonodárné a jiné kompetence, jsou jako vechny lidské instituce náchylné k deviacím. Podstatné je vak to, e vechny instituce jsou v dosahu lidské vůle (i to, e suverénní vůle státu vstupem nezaniká, trvá v monosti vystoupení). Proto také - přes vemoné výhrady - je evropská integrace z hlediska minulosti a budoucnosti činem téměř utopickým, neuvěřitelným. Energie duchovní a materiální, poztrácená a zmarněná v minulých zápasech, sporech a otřesných výkyvech z humanistické tradice, můe být nyní koncentrována v společném úsilí o společné cíle. Z reflexe tohoto kontrastu vyrůstá idea a hodnota evropanství.
Je nejisté, zda či nakolik je euroskepticismus ODS a KSČM motivován nacionalismem. Nebo liberalismus a komunismus jsou svým způsobem kosmopolitní, internacionální, co jetě neznamená nenárodní. Z tohoto hlediska je jejich euroskepticismus iven spí konjunkturálními ne hloubkovými, organickými důvody. Nejistá je vak i národní orientace SD. V její historii je fáze internacionálně laděných antistátoprávních prohláení, fáze jejího začleňování do národní práce (s mimořádnou součinností Masaryka) i fáze státotvornosti, spjatá s budováním demokracie socializující. Nelze ji připisovat takové zbonění národa a státu, je by jí neúnosně odtrhlo být nakaena nihilistickým pojetím národa a státu. Nyní, v reakci na národovectví ODS a KSČM, na jejich dovolání se národních zájmů, je SD v pojetí národa viditelně nejistá.
Moná je to ohlas poválečné představy, e nacismus jednou provdy jakýkoli nacionalismus zdiskreditovala. Byla to iluze, nebo hrůznost nacismu osvěila vlaný nacionalismus ohroených. Jeho odliení názvem vlastenectví je odliením typu, nikoli podstaty - nacionalismus můe mít podoby líbezné i hrůzné. Zmatek v těchto otázkách povzbuzoval ideu přetvoření Evropu národů v Evropu občanů, podpořenou liberální doktrínou individualismu, je není nakloněna nadindividuálním právům. Byla ovem nezbytná v dekolonizaci a stala se hlavním argumentem při rozpadu Československa. U nás se ujímalo pojetí národa jako přírodního tvaru, stmeleného pokrevenstvím (taková je i genealogie lechty). Touto přírodností se jeví jako nií a iracionálnějí vůči občanství. To je ovem neúnosné zkreslení, nebo zralý národ je kulturní tvar a politický princip (ta či jiná úprava občanství) vyrůstá z této kultury, různě dějinami zformované. Občanský princip je nadřazen národnímu pouze v tom smyslu, e rovností občanského státu ruí kvalitativní odlinosti (národní, náboenské atd.). Neruí ovem jejich existenci. Individuální právo rozhodovat o své národnosti nemůe být odtreno od situací, na ně toto právo reaguje (obrana proti asimilační politice apod.), nemůe být pojato jako rozputění objektivnosti národa v subjektivních právech občanů. Změna národnosti na rozdíl od občanství je vdy kulturní akt (osvojení jiné kultury).
V názorech, e národ je reliktem 19. století, se evidentně skrývala i snaha obnovit unitarismus státu, odstranit federativní princip zákazu majorizace. Národ se stal čímsi nemoderním a nesmělé pokusy o jeho rehabilitaci (právní ochranou jazyka apod.) jsou odmítány jako ohlasy zastydlého obrozenectví. V kosmopolitičtějím modernismu zaniká vnímavost k vnitřní tektonice obrození a obrozenců i k vánému problému národní a generační kontinuity. V tomto klimatu se národní a státní zájmy jeví jako prázdná abstrakce či chiméra (s výjimkou sudetoněmeckého problému). J. Franěk konstatuje, e euroskeptikové včetně prezidenta nejsou s to vysvětlit, v čem vlastně ty národní zájmy spočívají, a sám jejich ohroení v moderní době vidí jen v období nesvobody, která ohroovala i jiné národy (Právo 13. 1. 2005). To je nedorozumění. To, e někdo účelově a pokrytecky manipuluje s národními a státními zájmy, nemá vliv na jejich objektivní existenci. Stát a národ jsou společenské entity a ve, co je společenské, je v síti zájmů. V prvé řadě zájmů, které udrují a kultivují jejich podstatu a společenskou roli. A pokud stát a národ jsou souborné entity, potud jsou jejich zájmy i zájmem státního a národního společenství. To u není abstrakce a chiméra, ale konkrétnost úkolů, včetně pedagogických (v Masarykových intencích). Tady - v tomto nihilizujícím klimatu - jsou nepochybně nae dluhy i dluhy SD.
Význam vzdělání a rekvalifikace - píe Palas - klade SD stejně jako labouristé na čelné místo programů nebo jde o nezbytný předpoklad úspěchu v globálním světě, kde vyhrávají ti, kteří disponují znalostmi, informacemi a tvořivostí. Zároveň je ovem i překonáváním nerovnosti. Sociální nerovnost la vdy ruku v ruce s nerovností vzdělanosti, vzdělanost a kulturnost byly součástí sociální převahy vyích tříd, dodatečnou legitimizací jejich nadvlády a privilegií (tento kulturní a civilizační argument opravňovat i kolonialismus, Kipling ho charakterizoval jako misi bílého mue). V průběhu francouzské revoluce se jako nezbytná součást jejích emancipačních cílů zrodil poadavek práva na vzdělání, i kdy zpoděně, po schválení Deklarace práv.
Realizoval osvícenskou koncepci dospělosti člověka, tj. přeilosti sociálního a politického poddanství a církevně státní regulace duchovní oblasti. Projekt politické (občanství) a duchovní emancipace (intelektuální a morální autonomie) byl mohutnou pedagogickou ofenzivou zaměřenou k utváření svobodného člověka ve svobodném společenství (to, e preambule smluvní ústavy EU neodkazuje k tradici osvícenství, emancipačních revolucí, a e demokratické tradice uvádí jen řecký zázrak, by se mohlo připsat restauračně liberálnímu nastrojení jejích tvůrců, kteří toto nastrojení myslí zamaskovali pokrokářským vyčleněním křesanských zdrojů či ekumeničtějího Boha). V tomto projektu přecházela přípravě pro praktický ivot výchova k lidskosti, k občanským ctnostem odpovídajících svobodnému společenství (viz Rousseau, Emil neboli o vychování. V tomto díle oívá Komenského maxima: Kdo se narodil jako člověk, má se stát člověkem). Princip rovnosti, na něm byl projekt zaloen, ústil v poadavek jednotné koly, vlastní u Komenskému.
V Británii, kde v souladu s liberální doktrínou bylo vzdělávání soukromou věcí (nebyly v ní podmínky pro obdobu Humboltovy pruské kolní reformy či pro tereziánské pojetí kola = politikum) se rozvinul systém soukromého kolství. Ten, jak uvádí Popper (Otevřená společnost a její přátelé), zpevnil bariéry rozčleňující britskou společnost. Změna - organizování veřejného kolství - přila a s příchodem socialistů do parlamentu (Trevelyan, English social history). Z této dějinné rozbíhavosti přeívá nehistorická diskreditace etatizovaného kolství (pro M. Friedmana jsou americké státní koly ostrovem socialismu).
Blairova ztrojená výzva education, education, education, je připomíná Leninovo ztrojené učit se převzaté od Černyevského (byla to výzva k osvojení komplexu lidské kultury), u nemá onu osvícenskou univerzálnost, je příli spjatá s globalizačním diktátem konkurenceschopnosti a růstu (připoutí sociální selekci prostřednictvím kolného, podobě i EU). Stejná tendence je vlastní i sloganům vzdělanostní společnost či vzdělanostní ekonomika, je jsou pramenem i Palasova textu. Je samozřejmé, e se společnosti musejí optimálně vyrovnávat s revolucionizací technologií apod., ale sebevětí revoluce v těchto oblastech nemůe oprávnit zřetelný ústup výchovné sloky vzdělanosti, oné Komenského dílny lidskosti, pěstující schopnost a sílu humanistické korektury imorality trní ekonomiky a techniky (i protesty historiků proti redukci výuky historie jsou symptomem tohoto ústupu). Slovy W. Gombrowicze: kola nemá vyrábět jen inenýry a advokáty, má utvářet lidi, kteří se budou jak tak orientovat v problematice světa a lidstva (Vzpomínky).
Pedagogika neúměrně zaměřená na vlastnosti umoňující obstát v konkurenčním boji vech proti vem, není bez oněch humánních kvalit s to zabránit jejich dekadenci k cynickému uznání lepí drzé čelo . V tomto klimatu se vzdělání stává spí dodatkovou výzbrojí ne prohloubením, obohacením osobnosti jako společenské bytosti. Tato individualizace funkce vzdělání je redukuje na soukromou záleitost (s přísluným poadavkem kolného) a sráí je na úroveň trních vztahů. University, je byly kumulací a ohniskem lidského vědění, se stávají místem, kde se kupuje a prodává vzdělanost. Marxovými termíny vzdělanostní ekonomika jako základna základen spolkla nadstavbu a diriguje ji ke svému obrazu. Je očividné a znepokojivé, e rozběh evropských techniků není provázen rozběhem evropských humanistů, aluje Gombrowicz. Na jiném místě odmítá diktát trhu, či spíe jeko apologetů: Je naprostý nesmysl chápat váné umění kategoriemi výroby, trhu, čtenářů, poptávky, nabídky - co to s tím má společného? - umění není ádná výroba románů pro čtenáře, nýbr duchovním obohacováním ..." (Deníky II, III). Z nitra oné porobené nadstavby hájí V. Klaus tuto porobu a absolutnost trního principu: Kniha je lidské dílo, které má nějakou hodnotu, a proto má trní cenu, podle které se lidé orientují, často i rozhodují, jestli si knihu koupí. To je nesporný fakt. Jestlie i tuto banalitu, tuto trivialitu někdo nechce přijmout, musí počítat s tím, e s ním budu zásadně polemizovat. Tak bych charakterizoval spor o kulturu (Na rovinu).
Toto je samozřejmě banalita, kterou kultura nekonečně přesahuje tím, e protkává, spoluformuje duchovní svět člověka a národa. Proto je tak důleitá existence a rozvoj vysoké, autentické kultury, je neztrácí ze zorného pole osud člověka, a svobodného mylení nepoutaného konjunkturálními danostmi a jistotami, loajálního jen k sobě samému. Sova Minervina svobodně létá nad trními plantáemi. Socializace této kultury a tohoto mylení je vak drasticky ztíena vpádem imorálního komercialismu do obou sfér. Sice se zříká výchovných záměrů, ale objektivně jsou imoralitu rozsévá.
Je pojem emancipace jetě pouitelný v nynějí tak převratné a k převratům spějící době? To je poslední Palasův problémy: V moderní době - píe - se do popředí dostávají přízemní problémy občanské společnosti, jako je kvalita ivota jednotlivce. Slovy jednoho z Blairových ideologů: emancipační politika ustoupila politice ivota. - Zmizely velké problémy nebo byly jen umazáním zmeneny? Blairova praktická a Giddensova literární Třetí cesta je spjata s výmazy, opoutěním a rozmělňováním - v logice uznání nezvratnosti kapitalismu pro dohledné období. Sama tato nezvratnost by v tée logice měla být argumentem pro trvání emancipační orientace (stranou tu zůstávají mezinárodní aspekty, které kladou neméně naléhavé otázky, zvlátě v zemích enormně angaovaných vně svých hranic). Politika ivota je zřejmě důsledkem uspěchané adaptace k oné nezvratnosti. Není to přirozeně námitka z pozic revolučnosti s ní se demokratičtí socialisté dávno rozloučili, nýbr z pozice mezinárodních paktů. Vybízejí k osvobození od strachu a nouze jako podmínky zeveobecnění blahodárnosti svobody, rovnosti a lidskosti.
Zahrnují přízemní problémy i kvalitu ivota jako součást celistvé humanizace politických a sociálních systémů. R. Dahredorf (Gesselschaft und Demokratie in Deutschland) shlédl příčinu selhání německého dělnického hnutí v rozporu mezi programovými cíli přesahujícími dané poměry s praktickou touhou a snahou po syntéze, harmonii. Mohlo by se předpokládat, e právě úhlavní odpůrci opoziční smlouvy si uvědomují nebezpečí předčasné syntézy. Skutečnost je jiná, jsou připraveni k syntéze s diktáty globalizace (konkurenceschopnosti a růstu), i kdy zastřený hádáním s ODS o rozsah přísluných reforem. Etický základ emancipace sice můe, jak soudí kritici, vést k donucování oprávněnovaného hodnotou morálního cíle, avak pro SSD je neodvolatelnou podmínkou emancipace demokracie. Ale poněvad je takovou podmínkou, nemůe jí redukovat na přísluné formy a normy. To odkazuje k Masarykovu programu permanentní intelektuální a morální reformy, jejím cílem je demokracie jako forma ivota. V situaci nerovnosti, je je objektivním faktem, je taková pedagogika - a postupy na ní zaloené - trvalým zpřítomňováním jednoty principů svobody, rovnosti a bratrství, dokladem trvající vůle usilovat o jejich uskutečňování. Je, jak to odpovídá universalismu lidských práv, poselstvím pro vechny a kadého. Zároveň - s dodatkem ekologického bratrství s přírodou - je ideovou základnou emancipačního historického (koaličního) bloku politických aktérů.
Britské listy, 21. 2. 2005