VM: Pozvání přijal a k protějímu mikrofonu usedl poslanec, místopředseda zahraničního výboru Poslanecké sněmovny Jan Kavan. Vítejte v BBC. U tady ukáte - dobrý den.
JK: Dobrý den.
VM: Jak rozumíte sousloví vyjednávací pozice?
JK: Vyjednávací pozice? Tak to si můe kadý interpretovat, jak chce, ale já se domnívám, e to je postavení, které jedna či druhá strana má při začátku vyjednávání, ale nejsem si teď zcela jist, co máte na mysli.
VM: Ptal jsem se na to, jak byste definoval vyjednávací pozici. Vyjednáváte teď s vedením ČSSD, za jakých podmínek a okolností podpořit vládu Jiřího Paroubka?
JK: Ano, to vyjednáváme, protoe jsme přesvědčeni o tom, e pokud bychom měli podpořit vládu v tomto staronovém sloení, včetně staronového ministra zahraničí Cyrila Svobody, tak bychom to mohli udělat pouze za předpokladu, e vláda pod vedením nového premiéra Jiřího Paroubka zvýí svou vlastní roli, co odpovídá nakonec ústavě, zvýí svou vlastní roli při tvorbě zahraniční politiky a samozřejmě v rámci vlády tato vyí role, větí role musí připadnout té největí vládní straně, tedy ČSSD.
VM: Deník Hospodářské noviny - e vstupuji do Vaí řeči - napsali, e novou vládu nakonec podpoří Latůvka, Kavan i Hojdar, protoe nespokojení poslanci - teď cituji doslova - jednali v neděli večer s vedením ČSSD a podle zdroje Hospodářských novin se domluvili na podmínkách, které dovolí premiéru Stanislavu Grossovi podat demisi a jmenovat novou vládu. To znamená, e jste se jetě nedohodli?
JK: My jsme se samozřejmě nedohodli, pokud jsem já před několika minutami řekl, e jednáme, tak myslím, e jazyk český je zcela srozumitelný - a Vám zvlátě pane redaktore - a z toho je pochopitelné, e kdy se jedná, tak jsme jetě nedosáhli dohody. Přestaneme jednat, a té dohody dosáhneme. Nebo a dojdeme k závěru, e není moné dohody dosáhnout. Ale v této chvíli se stále jedná, a proto je tu prostor pro naději, pro optimismus, e se dohodneme.
VM: Kdy mluvíte o prozatímním jednání a stále pokračujících jednáních, zatím byste se nepřiklonil ani k jedné variantě, e buď dohoda nebo nedohoda? Nebo je to na dobré cestě, rozumím-li Vám správně?
JK: Já jsem, pane redaktore, jaksi od přirození opatrný optimista, a proto se domnívám, e pokud tu bude politická vůle, tak e se dohodneme, ale záruku Vám dát nemohu, protoe o téměř identických postojích a identických názorech na zahraniční politiku jsme jednali ji v srpnu loňského roku, kdy se utvářela vláda Stanislava Grosse
VM: Ano proč se tudí situace opakuje? Protoe Vy jste do programového prohláení vlády - a seděli jsme tady spolu - prosadili onu formulaci, nebo formulku o politice, která bude zaloena na významné roli Organizace spojených národů, na multilateralismu a podobně, a tudí programové prohláení vláda nemění. Proč tedy jednáte znovu?
JK: No kdybyste mě nepřeruil, pane redaktore, tak bych dokončil tu větu v tom smyslu, e u loni v srpnu jsme prezentovali nai představu, jak by se měl zvýit vliv sociální demokracie na tvorbu zahraniční politiky a na realizaci zahraniční politiky prostřednictvím ministerstva zahraničních věcí, a bylo nám tenkrát slíbeno, e se to stane a dostali jsme řadu konkrétních slibů. Bohuel ádný z nich se nenaplnil.
VM: Promiňte, opět vstoupím do Vaí řeči.
JK: Prosím, v pořádku.
VM: Protoe předpokládám, e jste nechtěl mluvit o náměstku Müllerovi, co je náměstek, který je na ministerstvu zahraničí za ČSSD a kadý koaliční partner podle té dnes u neexistující koaliční smlouvy měl monost jmenovat svého náměstka, a tudí vy jste mohli uplatňovat přeci poměrně silný vliv na zahraniční politiku ČR.
JK: Tak já samozřejmě nechci polemizovat s Vaím názorem, pane redaktore
VM: Ne já jsem neřekl ádný názor, já se pouze ptal.
JK: Ne Vy jste řekl, e jsme mohli uplatňovat silný vliv. Já si tím nejsem tak jist. A my jsme dali konkrétní představy, jak by se tento vliv mohl realizovat a ty nae představy nebyly naplněny, čili do značné míry teď opakujeme toté, co jsme říkali loni v srpnu, v září a začátkem října a tentokrát doufáme, e se nae představy podaří realizovat. Ale záruku v této chvíli Vám nedám. Na druhé straně se domnívám, e to, co mě naplňuje jistým opatrným optimismem, je skutečnost, e nejsme pod tak velkým časovým tlakem, jak jsme byli loni, protoe je tu prostor a do hlasování důvěře vládě, co bude někdy v polovině května.
VM: Vy tedy očekáváte, e ona jednání budete vést 30 dnů? Protoe do 30 dnů od jmenování musí vláda předstoupit před Poslaneckou sněmovnu s ádostí o důvěru.
JK: To já se nedomnívám, protoe si myslím, e hlasování o důvěře proběhne v Parlamentu někdy krátce po 10. září, pardon po 10. květnu, take to nebude celých těch 30 dnů, to za a, a za b domnívám se, e teoreticky, pokud tu bude vůle se dohodnout, e bychom se mohli dohodnout - já nevím, střílím od boku - do týdne.
VM: Předseda ČSSD, dnes u bývalý premiér Stanislav Gross o víkendu k moným výhradám některých poslanců ČSSD - rozumějme Vladimíra Latůvky, Jana Kavana a Josefa Hojdara k monému hlasování proti vládě uvedl: Myslím si, e kadý si uvědomuje svou odpovědnost, někdo s větím nadením, někdo moná s ádným nadením si ale musí uvědomit, e chceme-li zajistit stabilitu v této zemi bez ohledu na spravedlnost či nespravedlnost, tak musíme v tuto chvíli přispět k nějakému řeení a sociální demokracie ho tady předkládá, take doufám e ano (záznam hovoru Stanislava Grosse). Sobotní slova předsedy ČSSD Stanislava Grosse. Pane poslanče Kavane, pokud Vás mohu tedy parafrázovat, tak vy jste řekl, e jste od přirození mírný optimista ...
JK: Opatrný optimista.
VM: ...opatrný optimista, děkuji za upřesnění, vy opravdu si ale dovedete představit, e byste nael takovou odvahu v případě, e se nedohodnete, a hlasoval ve sněmovně proti vládě?
JK: Já nevím, e to je otázka odvahy. Já jsem přesvědčen o tom, e je sice správné, aby se kadá strana snaila vystupovat co nejjednotněji. O tom nemám ádnou pochybnost. To ano.
VM: Ale u sociálních demokratů se o jednotné vystupování mluvit nedá.
JK: Ne já říkám, ale ta snaha tam je a to si myslím, e odpovídá vem stranám. Na druhé straně, myslím si, e velké strany, které jsou vnitřně demokratické, mají uvnitř strany řadu názorových proudů a není vdy snadné tyto proudy sjednotit tak, aby hovořily v kadou chvíli naprosto stejným tónem. A otázka je, zda jakási umělá jednota má nějakou vysokou hodnotu. Já jsem pro to se snait o co největí jednotu akční, pokud jde o prosazování politiky, ale na druhé straně si nemyslím, e by straně prospělo, aby předstírala jednotu, která tam třeba není.
VM: Promiňte, já teď jenom vstoupím do řeči ...
JK: Prosím.
VM: ...protoe Michal Kraus, předseda poslaneckého klubu ČSSD, novinářům aktuálně řekl, e o víkendu pokračovaly konzultace a teď má prakticky téměř stoprocentní jistotu, e vech 70 poslanců ČSSD bude hlasovat pro vyslovení důvěry vládě. Tudí ta jistota předsedy poslaneckého klubu ČSSD je mylná.
JK: Ne to jsem já neřekl a vy jste správně citoval Michala Krause v tom smyslu, e má téměř jistotu. Prakticky téměř
VM: Prakticky téměř 100%-ní jistotu...
JK: ano, prakticky téměř 100%-ní jistotu
VM: (chichot)
JK: ... kdy to přeloím do četiny, znamená, e není stoprocentní, ale protoe je to optimista, stejně jako já, tak věří, e se dohodneme. Ale pane redaktore, kdy se odvolám i na slova dnes ji bývalého premiéra, která jste teď reprodukoval, má samozřejmě Stanislav Gross pravdu v tom, e politici by měli být zodpovědní, a já jsem v politice více jak 40 let, take toto podporuji. Na druhé straně on tam řekl bez ohledu na spravedlnost, jestli jsem tomu dobře teď porozuměl. A tady bych si dovolil mít jiný názor. Spravedlnost je nesmírně důleitá. Já nemohu prostě přijmout představu, e v zájmu jednoty bych hlasoval proti svému svědomí, proti mému pojetí spravedlnosti. Víte
VM: Počkejte, ale kdy ÚVV onu vládu schválí a posvětí jednání vyjednavačů ČSSD, posvětí sloení kabinetu s Jiřím Paroubkem, tak opravdu je pravděpodobné, e by jeden či dva poslanci hlasovali proti? Není to o tom, e by spí odeli z Poslanecké sněmovny?
JK: No pane redaktore, v praxi pokud by odeli z Poslanecké sněmovny, pokud by nebyli přítomni hlasování, tak vzhledem k tomu, e pro důvěru potřebujete nadpoloviční větinu zvolených poslanců, tedy 101, jakmile bych odeel ze Sněmovny, tak by můj hlas byl tak negativní, jako kdybych tam byl hlasoval proti, v tom by nebyl vůbec ádný rozdíl. Naopak odejít z té Sněmovny by bylo spí projevem zbabělosti, ale vládě bych tím nepomohl.
VM: To znamená e
JK: Ta potřebuje dostat aktivních 101 hlasů.
VM: A teď mi řekněte ty podmínky, které jste si kladli u při vyjednávání o vládě Stanislava Grosse. A rozuměl jsem správně Vaim slovům, e se de facto cítíte podvedeni? Po tom půl roce, třičtvrtě roce?
JK: No já jsem neřekl, e se cítíme podvedeni
VM: Ne já se ptám, jestli se cítíte podvedeni po třičtvtě roce, kdy jste také vyjednávali s Vladimírem Latůvkou, svým způsobem jste tlačili řekněme Stanislava Grosse ke zdi při vlivu ČSSD na zahraniční politiku ČR a poté - Vy jste řekl, e Vae podmínky nebyly splněny - tak cítíte se podvedeni nebo ne?
JK: Ne, já se necítím podveden, a vůbec ne Stanislavem Grossem, ani si nemyslím, e jsme ho tlačili ke zdi, já si myslím, e Stanislav Gross naim představám, které jsme mu tlumočili, poměrně dobře rozuměl
VM: Ale nevyhověl.
JK: Ne, spí si myslím, e nevyhověl pan ministr zahraničí, vůči kterému tyto představy byly směřovány. Rozpor byl mezi námi a Cyrilem Svobodou, víc ne mezi námi a Stanislavem Grossem. Můj rozpor se Stanislavem Grossem je pouze v té otázce jeho pohledu na tu jednotu, co je moná dané i rodinnými ivotními zkuenostmi. Já si bohuel stále jetě pamatuji, protoe jsem přece jenom starí, na 50. leta, pamatuju si na diskusi tehdy v komunistické straně, kdy lidé museli hlasovat pro tresty smrti nebo tresty doivotí, které dostal můj otec, a jakýkoliv disidenti byli umlčováni s tím, e je nutné dret hubu a krok a býti jednotní v zájmu něčeho vyího
VM: Ano, je to jasné, vy lidově řečeno dret hubu a krok tedy nebudete.
JK: No já si myslím, e historie nás poučila, e sice je nejlepí snait se, aby politická strana byla jednotná, ale jsou i okamiky, já netvrdím, e toto jeden z nich, ale historicky nemůete vyloučit, e jsou okamiky, kdy je správnějí mít pravdu proti straně, ne se mýlit se stranou. A proto chci, aby tato strana ČSSD byla co nejdemokratičtějí, abychom si to uvnitř strany mezi sebou jasně vysvětlili a doli potom ke konsensu, ale nevynucujme tento konsensus jaksi usnesením, jako například se ÚVV rozhodl, usnesl, e skončila krize před několika týdny - uprostřed krize - a krize to nevzala na vědomí. To je úplně stejný jako kdyby se KSČM rozhodla, e poručí větru deti. To prostě se nemůe podařit a je to směné. Proto jsem já pro otevřenou, kritickou, ale přátelskou diskusi. A hledejme konsensus. A v této chvíli my vyjednáváme, abychom dosáhli toho konsensu, a jsem opatrný optimista, e se nám to podaří. Ale zatím jsme uprostřed toho jednání.
VM: K tomu se teď záhy dostaneme. Prezident Václav Klaus v pondělí jmenoval na Praském hradě novou vládu v čele s premiérem a místopředsedou ČSSD Jiřím Paroubkem. Věřím, e předseda vlády, Jiří Paroubek, kterého jsem právě jmenoval, udělá vechno pro to, aby jím řízená vláda vyuila zbytku tohoto volebního období k normální práci, kterou ČR v této chvíli ze veho nejvíce potřebuje, konstatoval prezident Václav Klaus. Premiér, nově jmenovaný premiér Jiří Paroubek po jmenování kabinetu na Praském hradě jetě dodal: Velmi si váím Vaí důvěry, kterou ovem chápu jako vysokou odpovědnost. Ujiuji Vás a vechny nae spoluobčany, e u vědomí odpovědnosti na mne vkládané chci vládu politicky a odborně zralou, akceschopnou a pracovitou. I kdy to bude vláda koaliční, musí slouit vem občanům bez ohledu politického zaměření. Jejím nejvyím cílem je ochrana a rozvíjení demokracie, naplňování jejího obsahu, jím je předevím veřejné blaho. Při tom tedy nemůe jít o nějaké přelapování přes jednu zimu do voleb, tak jak jste naznačil, určitě tomu tak nebude, nejde o jeden krátký časový úsek, jde o cestu, jde o dalí výrazný posun na cestě k národnímu blahobytu. Slova nového premiéra Jiřího Paroubka. Jan Kavan, místopředseda zahraničního výboru Poslanecké sněmovny, poslanec, host Interview BBC jasně řekl, e ona vyjednávání o podpoře vlády některých poslanců ČSSD, předevím Jana Kavana a Vladimíra Latůvky se vedou o přiměřený vliv sociální demokracie na tvorbu zahraniční politiky ČR. Kterými konkrétními kroky je moné takového přiměřeného vlivu jako nejsilnějí strany, tvořící vládu, kterými kroky je moné toho dosáhnout?
JK: Ano, ale jetě ne Vám odpovím na tuto otázku, jednou větou mi dovolte - pokud jde o ten úryvek z řeči pana, nového premiéra Jiřího Paroubka, tak s tímto postojem, e nám jde předevím o ochranu a rozvíjení demokracie, s tím já bych naprosto souhlasil, s tím nemám vůbec ádný problém. Pokud jde o tu Vai otázku, já vycházím z toho, nebo vycházíme z toho, e i podle ústavy za tvorbu i realizaci zahraniční politiky je předevím odpovědná vláda v čele se svým premiérem. A v té vládě je nejsilnějí stranou ČSSD. Čili my bychom si přáli, jako jeden z těch kroků, aby rozhodování o zásadních, ne samozřejmě o kadodenních projevech zahraniční politiky, ale o zásadních otázkách zahraniční politiky rozhodovala vláda.
VM: Chcete tím říci, e za Stanislava Grosse, za vlády Stanislava Grossse, kdy byl Cyril Svoboda ministrem zahraničí, tomu tak nebylo, e jste nespokojený?
JK: Tak já si nemyslím, e je vhodné teď jít do jakýchkoliv detailů, ale jenom Vám dám příklad z posledních dnů, jestli mohu to na maličkosti, relativní maličkosti to ilustrovat. Ministr zahraničí Cyril Svoboda se rozhodl uzavřít asi čtyři zastupitelské úřady v Latinské Americe a v Africe, a jeden generální konzulát, a rozhodl se tak na základě vlastní úvahy či konzultace se svými kolegy na ministerstvu zahraničních věcí. A bez toho, ani by to předloil k souhlasu vládě, co já, kdy jsem byl ministr zahraničí, bych si nebyl nikdy dovolil. Kdykoliv jsem chtěl uzavřít nebo spíe otevřít, protoe nejsem příznivec uzavírání zastupitelských úřadů, protoe to má vdycky politické a finanční dopady, tak je to třeba předloit vládě. Nemyslím si, e je to otázka, e by ministerstvo zahraničních věcí nemělo peníze, protoe v poslední době naopak přebytky vracelo zpátky do státního rozpočtu. Není pravda, e by tedy jim peníze chyběly a zahraniční výbor parlamentu, jeho jsem členem naopak jim pomohl dokonce ji dvakrát po sobě myslím asi o 250 milionů ten rozpočet zvýit. Není to otázka, e bychom tedy nemohli udret tyto zastupitelské úřady. Ale teď se nebavíme o meritu, jestli to či ono
VM: Vy jste uvedl jeden příklad
JK: Ano, ale jde mi ne o to, jestli si to finančně můeme dovolit nebo ne, jde mi spí o ten příklad, e by o tom měla rozhodovat vláda.
VM: Vy jste teď uvedl jeden konkrétní příklad, kde si Cyril Svoboda počíná autonomně a řekněme nerespektuje vládu jako kolektivní orgán při tvorbě zahraniční politiky. Můete být jetě jednou konkrétnějí a odpovědět na tu otázku, kterými kroky by ČSSD mohla získat větí vliv na tvorbu zahraniční politiky ČR.
JK: Ne, tak to jsou .. Návrhy na tyto kroky jsou předmětem toho naeho jednání a já bych ho nechtěl ohrozit tím, e budu o detailech hovořit přes média, protoe to jako i bývalý diplomat vím, e to je nejlepí způsob, jak vést ta jednání k ztroskotání. Ale
VM: Zeptám se jinak, pane místopředsedo, je pravda, e Vy s Vladimírem Latůvkou jste přesvědčeni i o tom, e by bylo lepí, kdyby pozici prvního náměstka ministra zahraničí Cyrila Svobody, co je celkem silná pozice, je-li ČSSD nejsilnějí vládní stranou, e chcete, aby právě na pozici prvního náměstka ministra zahraničí byl člověk delegovaný ČSSD? Můete toto potvrdit?
JK: Myslím si, e to by bylo oprávněné, myslím, e to i odpovídá situaci, která na ministerstvu zahraničí byla, v době, kdy Jan Kohout byl prvním náměstkem ministra zahraničí a ne byl poslán jako velvyslanec do Bruselu, udělal velmi dobrou práci, tak tam zastupoval zájmy ČSSD, a myslím si, e tato situace by měla býti obnovena.
VM: Je to tedy jedna z těch, řekněme podmínek?
JK: Je to jedna Je to část naich představ, kterou je třeba vzít jako ucelenou představu. Samozřejmě je to významná část.
JK: Je pravda, e by tím prvním náměstkem mohl být Hynek Kmoníček?
VM: No já si myslím, e teď se bavit o konkrétních jménech by nebylo, pane redaktore, vhodné. Já jsem řekl Jde nám o to, aby ČSSD zvýila svou roli při té tvorbě zahraniční politiky a o tom, jak toho dosíci, o tom teď jednáme, a říkám: s největí pravděpodobností se dohodneme. Jakmile se dohodneme, tak ten výsledek bude samozřejmě zveřejněn. Stejně tak - jde nám obecně o dvě věci: aby významnou roli hrála vláda, za a, a kontrolní funkci, tak jako to je běné v jiných standardních demokraciích, kontrolní funkci aby hrál parlament, respektive jeho zahraniční výbor.
VM: A to dosud nehrál? Vy jste místopředsedou zahraničního výboru Poslanecké sněmovny. Chcete tím říci, e Cyril Svoboda v uplynulých měsících postupoval i autonomně tak, e obcházel zahraniční výbor jako kontrolní orgán?
JK: Já bych nepouíval terminologii, jako e obcházel kdokoliv zahraniční výbor
VM: Ano, vy jste diplomat, to je zjevné, e byste Promiňte, ale kdy jste byl novinář, tak vy byste byl první, kdo by pouil takové slovo.
JK: To máte, pane redaktore, samozřejmě pravdu. Kdy jsem byl novinář, tak bych dělal tu práci jako ji děláte Vy a já si myslím, e ji děláte dobře. Ale já v tuto chvíli s Vámi nemluvím jako novinář, ale jako politik a jako diplomat, a to je holt cena, kterou za to musím zaplatit. Ale protoe jsem poslanec a poslanci mohou formulovat své věci o malinko otevřeněji ne třeba ministři, tak Vám chci říct, e - neříkám, e to obchází kontrolní funkci, ale parlament, české výbory parlamentní nehrají tu kontrolní funkci, kterou třeba hraje, kdy to dám jako extrémní případ, ale kdy to dám jako vzor, třeba americký senát. A
VM: Moná je to tím, e místopředsedy amerického senátu těch výborů jsou silnějí osobnosti ne místopředsedové
JK: Myslím, e to není otázka osobností, ale otázka role těch parlamentů. Tady myslím, e by bylo vhodné, kdy bychom se v čase, já se toho nedoiju, ale aspoň by to bylo vhodné pro to připravit podmínky, aby parlamentní výbory nebyly jen čas od času informovány ex post facto po nějakém rozhodnutí, ale aby s nimi ta rozhodnutí byla konzultována. Já neříkám, e by parlamentní výbory měly přijímat nějaká rozhodnutí, nebo mít kuratelu nad ministerstvem, proboha nic takového, ústavně musí zůstat ty pravomoci tam, kde jsou, tzn. v rukou ministrů, ale parlamentní výbory by měly býti konzultovány a informovány jetě v době, kdy se ta rozhodnutí tvoří a ne jim to prostě oznámit ex post facto jako hotovou věc.
VM: Vy jste zcela jasně řekl, e jedním z hlavních poadavků vás jako lidí, kteří chcete, aby ČSSD měla větí vliv na českou zahraniční politiku, je obsazení pozice prvního náměstka. Můete být konkrétnějí v tom, jak by se podle představ místopředsedy zahraničního výboru Poslanecké sněmovny Jana Kavana měla změnit - pokud by se měla změnit nějakým způsobem změnit - zahraniční politika vlády Jiřího Paroubka, aby na ni ČSSD měla větí vliv? V konkrétních oblastech, pokud byste mohl jmenovat.
JK: Pokud jde o konkrétní oblasti, to jsou vechny, protoe zahraniční politika samozřejmě musí reagovat na nové impulsy, tak jak se v té politice budou vyvíjet. Ale já dám jeden příklad, ale to je stará Achillova pata české politiky, daná částečně ne zcela jasnými formulacemi její ústavy, ale i jinde. Do zahraniční politiky mají právo v ČR hovořit: ministr zahraničí, premiér a vláda, prezident republiky a parlament. A dosíci konsensu mezi tolika různými zdroji zahraniční politiky je jistě velmi sloité, ale já bych dal přednost, kdybych viděl konkrétní větí snahu tohoto konsensu dosáhnout a v téhleté tvorbě nebo v tom hledání společného jmenovatele by měla největí politická strana, která v té době je u moci, a to je v této chvíli ČSSD, by měla hrát daleko aktivnějí roli ne hraje dnes.
VM: Očekáváte, e Jiří Paroubek jako nový ministerský předseda bude víc prosazovat konsensus v tvorbě české zahraniční politiky ne tomu bylo dosud?
JK: Ano, já to předpokládám, u proto e Jiřího Paroubka i tato problematika velmi zajímá. Take já se domnívám, e Jiří Paroubek se bude snait toho konsensu dosáhnout. Zda se mu to podaří nebo ne, to uvidíme.
VM: Ve kterých oblastech Vám předevím vadí, e ČSSD a její premiéři nehledají konsensus a hledat by ho měli? Ve kterých oblastech zahraniční politiky? Opět konkrétně.
JK: V minulosti například bylo nepříjemné, v době kdy jsem byl v New Yorku jako předseda Valného shromádění OSN, e z České republiky zněly zcela rozporuplné hlasy například o tom, jaký máme vztah k válce v Iráku. Ministr zahraničních věcí říkal, e jsme součástí koalice ochotných, tehdejí premiér Vladimír pidla řekl, e nejsme součástí koalice ochotných, v jednu chvilku jsme chápali, e je správné posílat americká vojska tam, protoe pan ministr zahraničí říkal, e má dokonce nějaké osobní poznatky o tom, e jsou tam zbraně hromadného ničení
VM: Ano, to je starý příklad
JK: no ale
VM: buďte ale teď aktuálnějí
JK: ..dávám konkrétní příklad
VM: Promiňte, pane místopředsedo
JK: konkrétní případ toho, kdy nedolo ke shodě
VM: Ano, tato kakofonie
JK: a kdy hlas sociální demokracie nebyl
VM: Tuto kakofonii známe a sociální demokraté tedy myslíte, e nebyli vyslyeni. Máte aktuální příklad? Na kterém byste to ilustroval, kde od Jiřího Paroubka jako premiéra očekáváte větí roli při hledání konsensu. Buďte konkrétní.
JK: Jiří Paroubek dnes dokonce jetě ani nezačal. Čili klást
VM: Můete mu dát první úkol, tak prosím pěkně, buďte konkrétní.
JK: Ne pane redaktore, to ode mne nemůete Já si samozřejmě přeju, aby se Jiřímu Paroubkovi a vládě, kterou povede, podařilo realizovat obsah toho programového prohláení, na něm jsme se shodli, ve vech jeho důleitých aspektech, tzn. podpora evropské integrace, ratifikace evropské ústavy, dobré transatlantické vztahy, ale zaloené na partnerství, ne na nějakých jaksi vazalských vztazích. Těch věcí, které v tom programovém prohláení je a které jsou velmi konkrétní, a které bych rád, aby se naplnilo, je tam řada a stačí si je prolistovat.
VM: Konstatuje místopředseda zahraničního výboru Poslanecké sněmovny Jan Kavan. Děkuji za návtěvu, někdy přítě na shledanou.
JK: Na shledanou.
Interview BBC, 25. dubna 2005, přepis záznamu SDS