Němci a jejich politici se po desítky let těko vyrovnávali s touto politicko-morální otázkou o konci nacistického panství. Teprve prezident Richard von Weizsäcker rozal ke 40. výročí konce války tento gordický uzel. Osmý květen byl den osvobození, prohlásil v roce 1985 ve svém znamenitém vystoupení.
Kdy kancléř Gerhard Schröder nyní mluví v souvislosti s rokem 1945 o vítězství pro Německo, navazuje tím zřetelně na projev bývalého prezidenta.
Weizsäckerova teze ale je od sjednocení Německa opakovaně zpochybňována. Východní Němci nechtějí chápat svůj ivot v bezprávném reimu NDR jako osvobození. Také k nynějímu 60. výročí se téma zase vyhrocuje: jak zapadá spojenecké bombardování ničící německá města a vysídlení Němců z východu po roce 1945 do teze o osvobození?
Jetě v roce 1965 se 8. květen oficiálně vůbec nepřipomínal. O pět let později přednesl spolkový prezident k tomuto dni první vzpomínkovou řeč; byl to sociální demokrat Gustav Heinemann. Tehdejí rovně sociálnědemokratický kancléř Willy Brandt zveřejnil v parlamentu vládní prohláení. Místo o osvobození mluvil o německé kapitulaci a zhroucení třetí říe. Ministr zahraničí Walter Scheel prohlásil, e Němci nemají ádný důvod k oslavám. Cena, kterou musel německý národ zaplatit, prostě připadala mnoha politikům příli vysoká. Vysídlení, ztráta východních území a rozdělení Německa zastiňovaly svobodu získanou v roce 1945.
A 40 let po konci války nasadil křesanský demokrat Weizsäcker ke svému osvobozovacímu úderu. Jeho proslov obsahoval tři nepříjemné teze: Němci byli osvobozeni. Vem obětem nacismu přísluí respekt a smutek za ně. A hlavně: vichni ti, kdo se s nacismem jen vezli, jsou za něj spoluvinni.
Osmý květen je pro nás předevím dnem vzpomínek na to, co lidé museli vytrpět, řekl. Weizsäckerova řeč byla brzy vydána v nákladu 1,2 milionu exemplářů a je obsaena prakticky ve vech současných učebnicích dějepisu. Jetě k 50. výročí konce války zdůraznil jeho nástupce v prezidentském úřadu Roman Herzog, e Weizsäckerova slova k 8. květnu jsou směrodatná, ba dokonce definitivní.
e Weizsäckerova slova v myslích mnoha Němců hluboce zakořenila, prokázal čerstvý průzkum veřejného mínění. Podle něj hodnotí 80 procent spolkových občanů konec války jako den osvobození, a pouze devět procent povauje 8. květen 1945 za den poráky Německa. est procent vidí v tomto datu oboje, zbytek nemá názor. Historik Konrad Jarausch povauje prosazení kritického pohledu na rok 1945 s důrazem na termín osvobození za jeden z největích výdobytků poválečné epochy.
Tento zpětný pohled je výsledkem procesu poučení se, v něm se mnoho Němců oprostilo od vlastního utrpení a tím dokázalo pochopit, e skutečnými oběmi byly jiné skupiny jako idé, Poláci, Romové či homosexuálové.
Krajně pravicová Národnědemokratická strana Německa (NPD) nyní toto poznání opět zpochybňuje. K výročí velkého spojeneckého náletu na Dráďany mluvili politici NPD o bombovém holokaustu a poadovali, aby se připomínaly jen německé oběti. Protoe s těmito tezemi chtěli na 8. května pochodovat Braniborskou branou v Berlíně, upřesnil Spolkový sněm urychleně shromaďovací právo a zostřil tresty za jeho poruování.
Britský historik, autor Hitlerovy biografie Ian Kershaw povauje za přirozeně moné poukazovat na utrpení, které vem stranám přineslo bombardování. Nebezpečné to ale začíná být, kdy se sugeruje, e Němci byli stejné oběti jako například idé. Nemělo by se nikdy zapomínat, e Němci byli oběmi té politiky, kterou větina z nich celé roky jásavě oslavovala.