O tom, jaké události nynějí česká společnost shledává vhodnými k zapamatování a jaký význam připisuje minulým dějům ve svých dneních potřebách a v představách o své budoucnosti. Tedy o tom, co způsob naeho vnímání historie vypovídá o nás samých.
Ten, kdo chce polemizovat s dobovými dokumenty z války, musí vědět, e nacisté klasifikovali své tábory do celé řady kategorií a e pro své nelidskosti pouívali zvlátní slovník, o jeho významu se dodnes vedou diskuse jak mezi historiky, tak i mezi nejvíce postienými skupinami či etniky. Romové byli například definováni mnoha zavádějícími způsoby - chvíli jako čistokrevní Cikáni, jindy jako Cikáni smíené rasy nebo potulné osoby cikánského způsobu ivota atd. Rasový podtón je ale patrný u vech těchto kategorií, a byl slovník pachatelů prakticky jakýkoli.
Miloslav Ransdorf a Václav Klaus prohlásili, e Lety nebyly opravdovým koncentračním táborem. Neuvedli ale, jak si oni dva takový opravdový koncentrační tábor představují. Kdyby bývali tvrdili, e Lety nebyly vyhlazovacím táborem, s ohledem na veobecně přijímanou klasifikaci bych s nimi souhlasil. Vech est nacistických vyhlazovacích táborů, je byly záměrně budovány jako továrny na průmyslově organizovanou rychlou smrt, leí toti v dnením Polsku. Případ Osvětimi je přitom mimochodem komplikovanějí, ne za jaký jej povauje Václav Klaus -v Osvětimi-Brzezince byla toti rasově vyhlazovací částí předevím Brzezinka, zatímco v první, osvětimské části vězňové umírali i z jiných ne rasových důvodů. A jestlie Klaus zdůrazňuje, e tábor v Letech původně nebyl zřízen jen pro Romy, a to jej odliuje od Osvětimi, pak se hluboce mýlí. Osvětim nebyla původně zřízena jen pro idy.
Kdy navíc prezident demokratického státu vysloví přesvědčení, e v táboře, který bral evidentně protiprávně svobodu svým vězňům, vradily epidemie a tyfus, a nikoli tedy věznitelé, nelze u asi mlčet. Takový výrok je toti podle mého a nebezpečně blízko diskusím o tom, zda v Brzezince a Majdanku vradili skutečně nacisté, nebo jenom plyn.
Je to diskuse hlavně o kolektivní paměti
Napsal jsem ovem, e diskuse o Letech je předevím diskusí o dnení kolektivní paměti, a popravdě řečeno nechápu, proč se víc ne o někdejím válečném pojmosloví nehovoří právě o tom, jak s pamětí minulosti nakládala doba poválečná a nakládá doba nae. Shodneme-li se toti, e v Letech - a u byla jejich klasifikace jakákoli - umírali nevinní lidé jen za to, e měli patný etnický původ, proč se více nesoustředíme na otázku, s jakými argumenty a na čí popud byl vepřín v Letech v první polovině 70. let právě na místě bývalého romského tábora vůbec vybudován? Proč si komunistický reim nedovolil nic podobného například v Lidicích, kde také - zcela nelidsky a zbytečně - zemřeli úplně nevinní lidé?
Mezi téměř dvěma stovkami lidických obětí přitom také moná byli i takoví, kteří za odpůrce faismu jednoznačně označeni být nemohou. Jenome o to tu vůbec nejde. I Lidičtí byli toti zavraděni ne za to, co udělali, ale za to, kým byli. Přesněji jen a jen za to, e ve patnou dobu bydleli na patném místě. Proto se jim coby kolektivním obětem nespravedlivé zvůle dodnes dostává důstojného místa v kolektivní paměti nejen Čechů, ale i mnoha civilizovaných a demokraticky smýlejících lidí z řady jiných zemí.
Zpochybňování statutu oběti, které bychom v případě jedněch povaovali za do nebe volající cynismus, bohuel u jiných můeme klidně přijmout za nutnou a div ne vědeckou analýzu. Lidé jako Miloslav Ransdorf se vak sotva trápí podobnými úvahami. Coby správný vědec své víry se Ransdorf trápit nemusí. On prostě ví své. Komunisté podle něj vepřín postavili zcela správně, protoe jim nacisté a jejich protektorátní slouící ve svých dokumentech potvrdili, e nevradili Cikány, ale jen asociály, a u to v oné době znamenalo cokoli.
Nemyslím si, e by i Václav Klaus chtěl prostřednictvím odvolávek na nacistické dokumenty primárně obhajovat komunistický výklad dějin, v něm málem nezbylo místo pro jiné hrdiny a oběti ne komunisty samé.
Jak to bylo s privatizací?
Jenome v diskusi o vývoji nové české kolektivní paměti nelze pominout ani otázku, proč byl vepřín v Letech v době, kdy se kolem něj v roce 1994 začala soustřeďovat mezinárodní pozornost, tak lehce privatizován. Chtěla si tím vláda, v jejím čele tehdy úřadoval právě Václav Klaus, prostě jen odlehčit a nad případem umýt ruce? Hodlala přesunout odpovědnost na soukromou firmu, které pak při opětovných diskusích o odprodání vepřína státu zjevně nelo o víc ne o to, jak si naplnit kapsu? Věděla vláda vůbec, jaké potenciální nebezpečí v takové ignoranci spočívá? A jestli ne, není na čase zamyslet se spí nad tím a přestat ermovat argumenty, které tak jako tak voní jen prasečími výkaly a dvojí totalitou?
Mimochodem - právě o velmi pochybné privatizaci vepřína jsem se zatím v dosavadní debatě vedené prakticky ve vech médiích bohuel dočetl naprosté minimum.
Výhradní zaostření nynějí debaty na terminologii druhé světové války přenáí odpovědnost za budoucí řeení zejména na historiky - na blíe nespecifikovanou skupinu, k ní se ostatně hlásí i Ransdorf a kterou předevím lidé zvenčí často mylně povaují za jakési kvalifikované soudce dějin. I kdyby tomu tak bylo, o tom, zda vepřín bude či nebude stát i nadále, sami historikové ani při nejlepí vůli rozhodnout nemohou.
Kultura paměti týkající se násilí, jeho se nacismus a jeho spolupachatelé dopustili na nevinných lidech, se toti nedá zredukovat na problém historiků nebo dokonce jen obětí samých. Otázku, zda je letský vepřín v naí kolektivní paměti ryteckým dlátem do edé mozkové kůry nebo naopak jen smirkovým papírem pro její vyhlazení, by si měl dříve či později poloit kadý z nás.
Odpověď bychom měli zkusit hledat u jen proto, abychom kultivací nekultivovanosti zbytečně nedávali větí ance těm, kteří by i na naich hrobech jednou moná nejraději viděli jen páchnoucí vepříny.
Právo, 20. 5. 2005, Tomá Sniegoň
(Autor je člen projektu Holocaust a evropské historické kultury při univerzitě v Lundu)