A v USA hned začala výhrůná kampaň, francouzské brambůrky se přejmenovaly na Freedom Patatoes, přestalo se servírovat francouzské víno. Na francouzské obchodníky tvrdě dopadá americká msta - hlásal tehdy jeden titulek v Právu.
Jak mohla EU dovolit, aby se jeden její členský stát stal cílem takové pomsty za kritiku mezinárodního zločinu, jím je kadé vojenské přepadení svrchovaného státu bez souhlasu OSN? Proč ve jménu evropské solidarity Francii nebránila? Měla ji bránit i přesto, e některé členské země měly na americkou agresi jiný názor a postkomunistické země ve velké větině přijaly podřízenou roli v koalici ochotných pomahačů. Aroganci nelze přece tolerovat.
Je dobře, e občané Francie řekli takové Evropě své NE. I já bych to jako Francouz udělal, i kdy projekt evropské ústavy nemá na tom vem ádnou vinu.
Pak přilo NE Nizozemců, jetě rozhodnějí a jednoznačnějí. Bylo inspirováno obavou o udrení kvality nizozemské demokracie, kterou vyznačuje výjimečná otevřenost občanské společnosti a efektivita sociálního státu.
Příznaky krize
V postmaastrichtské Unii funguje mediální mainérie, která vechny velké otázky zametá pod koberec. Ale NE občanů dvou zakladatelských zemí EU u pod ádný koberec zamést nelze. Sen o Evropě jako novém globálním hráči ve světě je dosněn. Snila jej předevím Francie, která nejdůsledněji pojímala Evropu jako soustátí schopné klást odpor americké globální hegemonii. Rozíření bez prohloubení, či spíe místo prohloubení, zbavilo EU jakékoli vnitřní jednoty. Postkomunistické státy povaují vazalský vztah k USA za jedinou záruku své mezinárodní bezpečnosti a francouzský sen nejen nesdílejí, ale kladou mu odpor - jak jasně ukázala krize kolem Iráku.
Dosněn je i sen o Evropě zaloené na definitivním smíření dříve znepřátelených národních států. Monost, e se Edmund Stoiber stane německým ministrem zahraničí, prudce aktualizuje německočeské nesmíření, které je jen jedním z řady dalích evropských nesmíření jako například mezi Polskem a Německem či mezi Itálií a Slovinskem. Pro Polsko, Česko a přirozeně i pro pobaltské státy je bezvýhradné spojenectví s americkým hegemonem spolehlivějí zárukou svrchovanosti (co tu znamená monost ubránit se proti eventuálnímu tlaku Německa či Ruska) ne členství v EU.
Nevím, jestli sen o jednotné Evropě je dosněn navdy, ale jedno je jisté: je třeba vytáhnout znovu na světlo velké otázky o smyslu evropského sjednocování, které byly vytlačeny z veřejného prostoru, aby neruily fungování evropských struktur.
Mnoho příznaků ohlaovalo, e projekt sjednocené Evropy je v akutní krizi: například minulé volby do Evropského parlamentu ukázaly, e mezi intencemi evropských struktur a intencemi evropských občanů (abych si vypůjčil kdysi slavnou terminologii Václava Havla) je zásadní rozpor. Měly v nich velký úspěch výslovně protievropské strany - 14 procent v Belgii, 13 v Polsku, 14 v Rakousku a 20 procent v Británii. Hans Peter Martin, evropský exposlanec za rakouskou sociální demokracii, zdokumentoval 7200 případů podvodného jednání členů Evropského parlamentu, a získal tak těch 14 procent hlasů.
Ale existovaly i jiné příznaky. Zaprvé kadé rozíření vyaduje předefinování základních cílů rozířené skupiny, ale k tomu nedolo. Staré členské země se začaly bát přílivu levné pracovní síly z Východu a nové členské země začaly k sobě sobecky přetahovat západoevropské firmy nízkými daněmi, nízkou cenou práce a různými jinými výhodami. Slovensko například dostává pomoc z evropských fondů, díky které můe sniovat daně, aby k sobě přilákalo podniky z evropských zemí, z jejich peněz se ta podpora vyplácí. Polsko čerpá evropskou podporu, ale nakupuje americké boeingy místo evropských airbusů. Je toto jednotná Evropa, jak si ji občané EU představovali?
S kapitalismem na věčné časy?
Dvě klíčové otázky musíme vymést zpod koberce nejdříve. Existuje evropský model demokracie, odliný od demokracie americké? Jestlie ano, umíme jej definovat a chceme jej bránit jako sdílenou hodnotu v procesu budování nového globálního světového pořádku? Pokud řekneme ano, pak musí EU usilovat i o jednotnou zahraniční politiku, zaloenou na jiné interpretaci odpovědnosti za stav světa, ne je bezohledný americký fundamentalismus moci. Jádrem takové zahraniční politiky by byla rozhodná obrana OSN a multilateralismu. Je to ale realistický cíl v rozířené EU? Na tuto otázku současná Unie odpovědět neumí, a ani se o to nesnaí. Zadruhé: má Evropa klást odpor ekonomické globalizaci, která vyprazdňuje nae hodnoty a tradice ve jménu washingtonského konsenzu - liberalizace, privatizace a vyrovnaného veřejného rozpočtu? Je solidarita jádrem evropské demokracie, nebo musíme přijmout logiku trního sobectví? Máme vzít váně výzvu papee Benedikta XVI., který varuje před konzumistickou poutí smyslu? Máme klást odpor bezmezné hlouposti a povrchnosti americké masové kultury, její mystifikující síle, jak se o to snaí předevím Francie, země hrdá na svou výjimečnou kulturu a na ideu svého státu?
Klíčová je teze komentátora Martina Hekrdly. Navrhuje okamitě z euroústavy vypustit celou III. část, která povznesla do ústavních výin neoliberální ekonomické politiky a nejvíc vadila francouzské levici. Je to závaná námitka proti ústavě EU. Opravdu je v ní zakotven kapitalismus? Byla by pak stejně patná jako ta, v ní byl zakotven socialismus. Ekonomický řád si občané volí podle svých zkueností a projektů, nelze jej zakotvit v ústavě, ta musí naopak stanovit principy legitimní změny řádu.
Mnoho francouzských odpůrců přijetí euroústavy formulovalo podobné námitky. Třeba Anne-Cécile Robert (www.vulgo.org) napsala: (Ústava ukládá) zřízení ,sociálně trní ekonomiky, v ní je ,konkurence svobodná a nikým nefalsifikovaná. Hlavním předmětem ústavy je vdy organizovat veřejné moci, přičem se rozhodnutí o základních orientacích přenechává verdiktu voličů, (v tomto případě) se obchází suverenita lidu, aby se ve slavnostním aktu vnutily principy ekonomického liberalismu.
Je skutečně kapitalismus koncem dějin lidstva a nepřekročitelným horizontem naí doby, jak se kdysi říkalo o komunismu? Není jádrem demokracie monost ekonomický systém změnit svobodným rozhodnutím občanů?
Za touto námitkou se skrývá váná otázka: jsme jetě svobodní jako evroptí občané zvolit si jiný ekonomický systém, ne je globální kapitalismus a s ním spjatý model ekonomického růstu, který se stále větímu počtu lidí právem zdá nesmyslný? Bere nám euroústava takovou svobodu? Na tuto otázku odpověď neznám, ale budu ji hledat.
Zavedení eura rozhodnutím shora bez referenda vedlo k obrovskému zdraení, které pokodilo předevím nií střední třídu a vyvolalo ve vech zemích eurozóny vlnu znechucení. Kdy pak Německo, Francie a Itálie nebyly schopny plnit pakt stability, jednodue vyhlásily, e pro ně neplatí, protoe v EU jsou si vechny země rovné, ale ty velké si jsou rovnějí! Jak brát váně takovou Evropu? Potřeba občanů EU říci konečně NE způsobu, kterým se s námi zachází, roste. Nejde tu o NE tomu či onomu, ale o nedemokratický způsob, kterým je to či ono v Unii prosazováno.
Co ustavuje ústava
A jetě dva příznaky terminální krize EU: evropská ústava byla nazývána ústavní smlouvou, a její význam tak byl sníen a normalizován. Slyel jsem dokonce teorii, podle ní se nemusíme bát, e by v Británii ústavu odmítli, naservíruje se jim jako mezinárodní smlouva a na ty jsou Angličané zvyklí. Malá ukázka pokrytectví, které kolem evropské ústavy panovalo. Je to ústava, nebo ne? Ústava je toti vdy ustavením lidu a poloením základního kamene budoucí jednoty státu. Mám se k ní jako evropský občan chovat jako k základu budoucího federativního státu, nebo jen jako ke shrnutí minulých smluv?
To, e eurokraté tuto otázku nepoloili, má svůj hlubí důvod: bojí se slova federace, kterého bychom museli pouít. Ústava ale vdy odkazuje na prohloubení jednoty, je krokem k federaci. Bez takového kroku zůstane EU jen spolkem národních států.
Na druhý příznak terminální krize EU jsem u mnohokrát v různých kontextech poukazoval: O národních státech jsme říkali v letech osmdesátých a začátkem let devadesátých, e jsou příli malé na řeení velkých problémů a příli velké na řeení těch malých. Tato formule legitimovala na jedné straně regionalizaci, na druhé pak cestu k evropské federaci: na řeení velkých problémů budeme mít EU, na řeení malých problémů budeme mít regiony, jejich autonomie bude významně posílena -vzniknou dokonce euroregiony, které umoní racionálnějí kooperaci mezi sousedy ne národní státy.
Jene formule o národních státech začala v druhé půli prvního desetiletí nového tisíciletí platit i o EU. Je příli malá k řeení dopadů například globálního oteplování, bídy třetího světa, energetických problémů, moci globální hyperburoazie či postdemokratického deficitu demokratického mandátu vlád. A zdála se mnoha Evropanům příli velká k tomu, aby se v jejím rámci mohli cítit jedním demos - lidem, spojeným společným jazykem uvnitř společného veřejného prostoru.
Kadé evropské NE bylo dosud rychle rozmělněno v médiích na NE, kterým momentálně zaostalí občané toho kterého národního státu chtěli říci něco jiného, ne co řekli: Francouzi chtěli potrestat svou vládu, Nizozemci zase vyjádřit odpor k rozíření EU o Turecko a strach z důsledků globalizace (jejími jsou, mimochodem, protagonisty). Malým národům je právo na vlastní NE upřeno zcela: Irové museli udělat reparát a i my Čei bychom své případné NE asi museli odvolat v opakovaném referendu.
Ne, občané chtěli odmítnout to, co odmítli: postmaastrichstkou technokratickou Unii. Bylo to NE rozhodné a jednoznačné. Evropský lid prý neexistuje, říká Václav Klaus a s ním spousta jiných kritiků oslabování národních států. Nenechme se zmást - evropský lid existuje, ale říká NE. Co s tím jako Evropané uděláme? Budeme to NE přemalovávat na ANO pomocí různých mediálních strategií?
Pro mě je to NE začátkem lepí budoucnosti EU. Ukázalo se, e evropský lid existuje, e se nedá manipulovat a e ví, co říká. Je to dobře pro demokracii v Evropě.
Právo, 4. 6. 2005, Václav Bělohradský