Váení přátelé,
dovolte nám na úvod zmínit slova řeckého filozofa Sokrata. Nemyslíme si, e je to z naí strany troufalé, ani nadnesené. Snait se čerpat z moudrosti předků, znamená, obracet se ke zkuenosti, hodnotám, tradicím, které prověřil čas a které z mnoha důvodů promlouvají k dneku. Kdy byl Sokrates obviněn a nakonec i potrestán trestem nejvyím, e kazí mláde a plete Atéňanům hlavu zbytečným filozofováním, reagoval prý těmito slovy: nic jiného nedělám, chodě mezi vámi, ne e přemlouvám mladé i staré, aby nepečovali dříve ani usilovněji o tělo ani o peníze ne o to, aby due byla co nejlepí, říkaje: Duevní dokonalost nepochází z bohatství, nýbr z duevní dokonalosti bohatství a vechny lidské statky v ivotě soukromém i veřejném. Tolik podstatná část ze slov Sokratových.
Moná si řeknete, jak dnení moderní doba souvisí s citacemi klasika, jeho čas ji dávno vyprel? I na to se pokusíme odpovědět.
Kdy jsme hledali inspiraci a zdroje ke zpracování tohoto textu, vzpomněli jsme si, jak často dnes slýcháme z různých stran rady a výzvy k tomu, abychom pro vytváření základů demokratické, spravedlivé a skutečně občanské společnosti čerpali také ze zkueností minulých věků. A to nikoliv z nějaké falené nostalgie, ale z naprosto jasných důvodů, které bývají často shrnuty slovy, e ve podstatné ji řečeno bylo. A protoe nechceme nikoho opomenout, dovolíme si tvrdit, e i ti největí odborníci na otázky, politiky, politické kultury, etiky a morálky se jistě neurazí, kdy pouijeme slov takové autority, jakou byl bezesporu starověký myslitel Sokrates.
Při vytváření základní struktury kodexu politika (o záměru jeho zpracování jako součásti volebního programu jsme informovali při loňském zvolení V. Balína do Senátu PČR) jsme se nechali inspirovat řadou materiálů, které na toto téma byly vytvořeny a jsou standardem fungování profesních organizací, soukromých firem, veřejných společností a institucí a stále častěji se o nich hovoří také v souvislosti s výkonem funkcí v nejvyích zákonodárných orgánech. Chceme proto věřit, e nedávná iniciativa předsedy sněmovny L. Zaorálka neodela definitivně k ledu a e bude opět oivena s ohledem na stále velmi slabou a spíe klesající úroveň důvěry občanů v politiku a politiky, ivenou některými politickými a korupčními skandály. Podle výzkumu CVVM (září 2005), který mj. zkoumal názory občanů na jejich představy o vlivech na rozhodování politiků, byly právě korupce a úplatky těmi faktory, o kterých se občané zmiňovali nejvíce.
Zároveň znovu poukazujeme (viz. např. článek O slubě veřejné, nikoli o kádrování, Hana Svobodová, Deník Mostecka, 12.3.2005), e nejsme naivní, abychom věřili, e jen kodexem se problémy důvěry občanů vyřeí a e se celkové politické klima v zemi zlepí. Jde nám o to, alespoň se v míře moné zasadit o nastavení jakýchsi standardů chování politika, kterých by si tento byl vědom u v momentě svého rozhodování zasednout do poslanecké lavice či vstoupit do politiky obecně, na jakékoli úrovni. Kodex by měl také svůj informační charakter s ohledem na občany, kteří by mohli porovnávat a vyjadřovat své názory ke konkrétním přístupům a jednáním politiků s ohledem na předsevzetí, která učinili a k nim by je kodex politika vybízel.
Závaznost kodexu si představujeme nikoliv v rovině právní, nebo takový kodex nemůe suplovat zákon a ji existující zákonné normy a úpravy, ale jako partnerskou dohodu mezi politiky a občany, její míra plnění se odráí v celkovém politickém klimatu v zemi. Zároveň vybízí občany k aktivizaci svých zájmů o věci veřejné související s informovaností o chování a jednání politiků.
Navrhujeme v prvé fázi, aby míra závaznosti kodexu, případně témata s ní váící, byly předmětem veřejné diskuze mezi občany a politiky.
Při sestavování kodexu jsme byli vedeni vztahem práva, morálky a etiky v politice. I kdy právo vnímáme jako zvlátní formu sociální kontroly (co je a není dovoleno). Na základě dosavadních pokusů o úpravy a nastavení pravidel chování a jednání v oblasti politiky znovu předesíláme, e neaspirujeme na vytvoření kodexu na bázi právně závazné normy. Přesto vidíme vzájemný vztah a vliv práva a morálky. Etiku chápeme v tomto systému jako vědu zabývající se motivací chování lidí v morálně závaných situacích. Od etiky pak odliujeme mravnost, kde se podle nás více promítají pocitové sloky (např. slast, strast apod.). Kodex je podle nás návodem i výrazem vyspělosti člověka a jeho schopností odliit správné od nesprávného a na základě tohoto poznání konat. V jazyce politiky jako systém pravidel pro veřejnou slubu konanou v zájmu větiny občanů.
Zároveň by takový kodex mohl poslouit jako svého druhu forma společenské smlouvy mezi občany a politiky, kde by se slučovalo právo s tím, co je dovoleno a je prospěné, a spravedlnost a uitečnost nestály odděleně.
Naplňování kodexu politika vidíme také v logice součinnosti např. se zákony o střetu zájmu a majetkových přiznáních.
Uvědomujeme si, e obecně neexistují ádná závazná doporučení pro přijímání etických kodexů. Při sestavování kodexu jsme vycházeli např. z následujících zdrojů:
Most, září 2005, RSDr. Vlastimil Balín, Mgr. Hana Svobodová
Preambule
Politika je chápána jako veřejná sluba občanovi. Tuto veřejnou slubu vykonává politik na základě svobodné volby, z vůle občanů a na základě svého nejlepího vědomí a svědomí. Ctí platné zákony země a ve vztahu k občanům uplatňuje zásady dané Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod. Politika jako veřejná sluba občanovi má slouit zájmu větiny společnosti, efektivně působit při realizaci a prosazování základních demokratických hodnot občanské společnosti, k ochraně práv a svobod jednotlivce i skupin občanů.
Článek 1
Základní ustanovení
Článek 2
Obecné zásady
Článek 3
Střet zájmů
Článek 4
Dary a jiné nabídky
Článek 5
Politická a veřejná činnost
Článek 6
Občan a politik
Závěrem
Současný významný italský politolog Giovanni Sartori, který se dlouhodobě zabývá studiem politiky, dává k zamylení některé souvislosti mezi etikou a dnením světem politiky. Mimo jiné se zamýlí nad oblastí tzv. etiky odpovědnosti. V ní apeluje předevím na odpovědnost politiků za svá rozhodnutí a činy. Zásady, se kterými mnozí vstupují do světa politiky, jsou stále více v rozporu s tím, jak se svět politiky nakonec dotýká ivota kadého z nás. Etika odpovědnosti se zabývá kolektivními rozhodnutími, zatímco etika zásad je poměrně individuální záleitosti, tedy blahých předsevzetí např. začínajícího politika. A jak poznamenává Sartori na poli kolektivních rozhodnutí u dobré úmysly nestačí. Etika zásad, kterými nás bombardují politici ve svých volebních programech napříč politickým spektrem, podléhá a stále více vyvolává emociálně zabarvené reakce a rozhodnutí lidí. Tím se vytváří a prohlubuje nerovnováha mezi racionální a pocitovou slokou naeho rozhodování, a to ve prospěch právě té pocitové, emocionální, často doprovázené nedostatečnou informovaností a nevědomostí.
Morální apel na tzv. moudrost věků, dobré mravy aj. dnes ji nestačí. Řeení při hledání konsenzu mezi dobrými předsevzetími a jejich důsledky, resp. zmírněním negativních dopadů politických rozhodnutí, je ve vytváření nástrojů k jejich zvládání. Jedním z nich můe být i kodex politika, vycházející z reality, opírající se o platné sociální, kulturní i právní normy a vytvářející předpoklady pro nastolení rovnováhy mezi racionální a emocionální stránkou naeho rozhodování a jednání.
Připravovat změny a být na ně také odborně a morálně připraven by mohlo být jakýmsi orientačním krédem politikova počínání.