Část první: O puerismu
Marxovo dílo a jeho proroctví jsou v dnení době přijímána ve zvlátní schizoidní podobě. Na jednu stranu vem připadá jeho dílo jako něco zastaralého, co je nejen nepravdivé, ale co předevím ani nemotivuje k jednání masová hnutí, jako tomu bylo v minulosti.
Na straně druhé jsou ti, které podobná problematika zajímá, doslova uhranuti popisem globalizace v Komunistickém manifestu i v jiných dílech.
A zde je, jak se zdá, i klíč k roli Marxovy tvorby v dnením světě.
Je zřejmé, e pravdu Marx měl, kdy popisoval fázi vývoje společnosti, kterou uvozoval a přináel kapitalismus, jako fázi, kdy trh prostupuje ekonomiku společnosti celkově nebo alespoň dominantně, na rozdíl od fází předchozích. A v míře, ve které kapitalismus dovruje svou podstatu, ve čím potenciálně byl odjakiva, ale co se projevuje víc a víc a je méně a méně skryto v této míře inspiruje marxismus i dnes.
V případě Marxovy vize socialistické, respektive komunistické společnosti, která má kapitalismus překonat, u věc není tak jednoduchá.
Marx a Engels shromádili rozsáhlý historický materiál, ale od souvislostí a zákonitostí, které tento materiál, tato empirie a deskripce odhaluje, se socialistická a komunistická vize budoucí společnosti výrazně odchýlila hned v několika bodech. Zjevně nebyla prolongací historického, u objeveného.
První bod se týká subjektu, revoluční a progresívní společenské třídy.
Ve feudální formaci byly dvě základní protikladné třídy feudálové a poddaní, resp. nevolníci. Kapitalismus sice odstranil třídní nadvládu feudální lechty, ale samozřejmě nenastolil ádný systém, kde by vládla třída poddaných. Kapitalismus byl novým řádem proto, e ho z hlediska třídní struktury tvořily nové hlavní třídy a vládla v něm buroazie, která se na konci feudalismu formovala jako zvlátní (transcendentní) třída budoucnosti a to natolik, nakolik ten u končící feudalismus přestával feudalismem být.
Zdálo by se tedy logické, kdyby Marx hledal taky nějakou tu novou transcendentní třídu v kapitalismu, která překračuje kapitalismus. Třídu, která by sice osvobodila proletariát z jeho proslulých okovů (zrovna jako buroazní revoluce osvobodila nevolníky z nevolnictví), ale která by nastolila systém, který by tvořily JINÉ dvě základní třídy. Marx ovem vyhlásil, e jde o specifickou přeměnu, vládnoucí třídou v novém společenském řádu bude jedna z bývalých základních tříd kapitalismu a sice třída vykořisovaného proletariátu tedy něco se v minulých formacích nikdy nestalo. Zdůvodnil tuto výjimku tak, e role dělnické třídy nespočívá v jejím úzce třídním postavení a proto právě dělnická třída třebae jde o jednu ze základních tříd kapitalismu můe osvobodit celé lidstvo a vytvořit beztřídní společnost, přičem její vítězství bude historicky zaručeno tím, e nová socialistická-komunistická formace bude rozvíjet výrobní síly efektivněji ne kapitalistická.
Tato hypotéza se ale nepotvrdila. O nějakém efektivnějím rozvíjení výrobních sil za skutečného, tzv. reálného socialismu nemohla být ani řeč a co hůř situace byla přesně opačná, ne být měla.
Na začátku socialistického experimentu byl systém reálného socialismu dokonce paradoxně úspěnějí kdy řeil industrializační úkoly ne později. V 30. i 50. letech vyvolával SSSR i značné naděje DOKONCE i ohledně vývoje výrobních sil, a Sputnik, Gagarin i vyuití atomové energie to byla jetě labutí píseň takové doby. Pak ovem přila vědeckotechnická revoluce a v 80. letech kromě věcí souvisejících v SSSR s armádou vyvolával reálný socialismus u jen jediné útrpnost.
Je zřejmé, e těko lze povaovat za pokrokovějí takový společenský řád, který v soutěi mezi systémy navzájem nejene neobstál, ale dokonce byl úspěnějí na začátku takové soutěe, a jak ona soutě pokračovala, tak čím dál víc zaostával a zaostával.
Není vlastně divu, e reálný socialismus neobstál. Zkusme na chvíli trochu popustit uzdu své fantasii. Je dnes doba, kdy tzv. fantasy a inflačně nahrazuje starou dobrou sci-fi. Take pouijme fantasy jako nástroj a zkusme si na chvíli představit, jaké by to bylo, kdyby feudální společnost nahradil místo buroazní společnosti, jak se skutečně stalo, nějaký nevolnický stát, který by dával přísně pozor, aby se nemohla rozvíjet buroazie, stát, který by se pobonapartisticku osamostatnil, těil jako celek feudální rentu, ale byl by celkem hodný na nevolníky, pomáhal by jim, robota by byla třeba kratí a v celém státě by panovala jakási patriarchální atmosféra. Nevolníci by měli zastání, cechy ve městech by byly chráněny před cizáky a přivandrovalci, zlé panstvo by bylo díky revoluci vyvolané lidovým náboenským řádem pueritů revolučně odstraněno a dobrý car, Hospodář a vlídný hosudar by vládl lidsky pomocí svých drábů a úředníků vykolených a kontrolovaných řádem pueritů. Sám král by musel být bratr puerita, jeden z členů Velké rady a i on by musel poslouchat jako disciplinovaný bratr svého bratra představeného Ctihodného Velmistra (generálního tajemníka?) nejmocnějí osobu v zemi.
Zkusme si nějaký podobný experiment aspoň na chvíli představit. Vdy by to přece nebylo v kontextu se začínajícím kapitalismem tak patné. Na jedné straně začínající kapitalismus a ty stralivé podmínky kapitalistických čoudících továren, dickensovských, pinavých velkoměst, 14hodinová pracovní doba atd. Kdeto ve státě pueritském pod láskyplným vedením bratří pueritů venkovská, případně maloměstská idyla, řád, klid, přiměřená práce, ádné podvratné síly, nebo zde u pueritů bychom byli vichni Jako Jedna Rodina (tak by se i jmenovala kniha zakladatele pueritů, bratra Rosalia (rudého) jinak povinná četba). No nebyla by to krása
?
Těko říci, jak dlouho by taková pueritská společenská formace existovala v kapitalistickém obklíčení. Osobně si myslím, e by nepřeila ani ve starém obklíčení feudálním husitství sice nastolilo a udrelo protestantskou věrouku, kterou po 100 letech převzala skoro polovina Evropy a následně skoro polovina Ameriky, ale ze sociálních změn v prospěch statusu poddaných nic nezůstalo.
Střípky podobných pueritských snah bychom třeba i v historii nali, právě moná v nějakých řádových státech a územích, moná u jezuitů v Latinské Americe, moná i jinde v nekřesanských civilizacích, co já vím. To ale vůbec není důleité. Důleité je to, e historický feudalismus byl ve skutečnosti nahrazen historickým kapitalismem a ne nějaký historickým puerismem zaloeným na zájmech nevolnické třídy.
To, e reálný socialismus neobstál v soutěi, samozřejmě neznamená, e kapitalismus musí být věčný. Ale asi těko se s ním vypořádá nějaký takový socialistický puerismus, který místo přirozené změny systému, odebere panující třídě prostředky její moci a ze vech lidí ve státě prostě udělá přísluníky té staré, bývalé utlačované třídy a jejich jménem pak Řád či Strana povládnou.
Co ale pak vyvodíme z takového závěru?
Minimálně to, e a bude kapitalismus skutečně nahrazen, tak asi těko společenským systémem zaloeném na třídním zájmu těch, co pracují produktivně za mzdu, protoe ti tvoří jednu ze dvou základních tříd původní, starého kapitalismu. Jako feudalismus nemohla nahradit nějaká nevolnická společnost, ani kapitalismus jak máme dokonce experimentálně potvrzeno nemůe nahradit společnost s hegemonií námezdních sil, diktatura proletariátu, dělnický stát atd., tedy nic takového, o co se pokouel reálný socialismus.
Buroazie vznikala jako avantgarda nových sociálních a výrobních sil U za feudalismu.
Vzniká něco podobného v současném pozdním kapitalismu?
Můe tuto roli hrát tzv. cognitariát ?
V Chrudimi dne 17. 1. 2006, Miroslav Tejkl