Proti státu
Podle anarchismu má být stát jako takový okamitě po revoluci odstraněn. Zde se dostává anarchismus do sporu s marxismem. Ten chápe nutnost zavedení tzv. dělnického státu na přechodnou dobu.
Zruením kapitalismu toti nelze hned zavést komunismus, je třeba pouít státních prostředků k potlačení kontrarevoluce (tedy stát jako nadvládu dělnické třídy nad kapitalistickou) a ke kontrole výroby a přerozdělení aby se zabránilo tomu, e by si kadý nárokoval ze společné výroby víc ne ostatní, někdo by nechtěl jíst chleba, ale kaviár, jak zní asi nejčastějí argument proti komunismu.
Vlastnosti a vědomí lidí jsou formovány společenskými podmínkami. Člověk vyrůstající v kapitalistické společnosti se nezmění přes noc. Přeměna člověka z tvora egoistického a soupeřivého ve spolupracujícího a nesobeckého neproběhne plně během krátkého období revolučního kvasu. Dělnický stát proto musí trvat tak dlouho, dokud bude třeba kapitalistické pozůstatky dret na uzdě.
Jakmile dospěje společnost do komunistického stadia, stát odumře ne nějakým záhadným způsobem, jak si myslí anarchisté (marxismus je zaloen na vědě, nikoli na záhadách), ale prostě ztratí smysl dalí existence.
Překonání pozůstatků kapitalismu vychází v prvé řadě z dosaení určitého stupně výroby, směny a rozdělování společenského produktu, dosaení vysokého stupně produktivity práce, z odstranění základních společenských rozporů, jejich projevem je existence tříd a privilegovaných vrstev, z odstranění potřeby donucení. A státní aparát pozbude svůj účel a bude překonána zaostalost kapitalismu, skončí stát, jak ho známe dnes, na stránkách učebnic dějepisu.
Dělnický stát je kontrolován zezdola, jeho činitelé jsou volitelní a odvolatelní, stejně jako jejich funkce jsou zruitelné zezdola. Tato forma státu zajiuje nadvládu velké větiny společnosti, dělnické třídy jako celku, nad pozůstatky kapitalistických tříd. Některé směry anarchismu k tomuto uspořádání také dospěly, avak vyhýbají se nazvat ho pravým jménem stát.
Stát dnes
Abstraktní chápání státu jako nadhistorického zla dezorientuje anarchisty v řadě konkrétních bojů pracujících. Ačkoliv marxisté chápou stát jako nástroj třídní nadvlády, zároveň podporují reformy ve prospěch pracujících. Kadé zlepení postavení pracujících v rámci kapitalismu znamená posunutí zákopových linií v boji proti kapitalismu dopředu. Marx například plně vítal zákony omezující dětskou práci, ačkoliv lo o zákony kapitalistického státu.
V dnení době je aktuální téma privatizací. Někteří anarchisté nevystupují proti privatizaci s odkazem, e není rozdílu mezi soukromým vlastnictvím a vlastnictvím kapitalistického státu. Marxisté naopak vidí, e ve státním sektoru obecně panují lepí podmínky pro pracující, jako např. větí dodrování ochrany pracujících apod.
Zestátnění podniků, ač do rukou kapitalistického státu, u představuje určitý krok k zespolečentění výrobních prostředků. Naruuje samotnou mylenku nedotknutelnosti soukromého vlastnictví.
Konflikt pracujících v takovém podniku u není jen konfliktem s jednotlivým kapitalistou, ale s kapitalistickým státem a přímo klade otázku, kdo kontroluje společnost jako celek.
Vize společnosti
Anarchistická společnost má být uvedena v ivot ihned po zruení státu. Aby byla plně svobodná, nejene ihned zmizí stát, ale i cokoli, co by stálo nad nimi. Jejich cílem je tedy rovnoprávná federace nejlépe komun (jednotek se společným majetkem).
Naproti tomu marxisté obhajují centrální a plánovaný model společnosti. Samostatně fungující komuny by se vyvíjely logicky nerovnoměrně, u jen různým přístupem k surovinám, lepí půdě, pracovními schopnostmi atd. Mezi komunami by vzrostla nerovnost, při obchodu mezi komunami by nutně nastoupily trní vztahy, a výsledek? Stačí se podívat na příklad USA z trních vztahů svobodných komun, malovýrobců, farmářů a dalích zcela svobodných lidí se vyvinula největí kapitalistická velmoc světa.
V centrálně plánované společnosti se naopak problémy výroby, distribuce a jiné se řeí celospolečensky. I kdy na základě co největí demokracie zdola, přesto centralizovaně a koordinovaně. Jedině tak lze zabránit riziku ivelného návratu k trhu.
Utopičnost anarchismu
Po zruení kapitalismu není moné předpokládat automatický chod komunismu, a to nejen kvůli potřebě potlačit kontrarevoluci.
Vezměme si za příklad ivnostníky. Ti tvoří významnou část společnosti, a ačkoliv nikoho nevykořisují, představují soukromé vlastnictví a trní vztahy ve společnosti. Revoluce a dělnický stát je tedy na jednu stranu nesmí postavit proti revoluci, na druhou stranu musí ivelné rozpínání trhu. Anarchismus jako kdyby zavíral před takovými nesnázemi oči.
Potlačení ivnostníků je pro nás nepřípustné, protoe osoba vydělávající si na sebe vlastní prací se ničím neproviňuje ale představuje právě to riziko, e vytvoří vztahy mezi sebou na trních základech.
Naím úkolem bude zapojit nejprve ivnostníky do ekonomiky zaloené na socialistických vztazích. Následně pozitivně motivovat ivnostníky k oputění soukromě vlastnického podnikání nabídnutím lepích ivotních podmínek v kolektivním hospodaření. To ale opět předpokládá rozvinutí výroby na plánovaných základech.
Není moné doufat, e s revolucí zmizí vechny pozůstatky trních vztahů samy o sobě. Musí se počítat i s platovým odměňováním podle vykonané práce a kvalifikace, ne úroveň ekonomiky umoní přistoupit na plně rovné vztahy ve vech oblastech společnosti.
Kdyby se anarchistům povedlo ustát kontrarevoluci, anarchistický federalismus je cestou k prohloubení nerovnosti mezi lidmi; idealistické spoléhání se, e člověk je od přírody dobrý (anarchistický filozof Kropotkin), není dostačující. Bez celosvětové sítě plánování ekonomiky a přerozdělování výrobků není rovná společnost celého lidstva moná.
REVO, č. 27, červenec 2005, Mike