Kniha začíná srovnáním dvou statků. Oba specializované na produkci mléka, srovnatelná velikost, srovnatelně moderní technologie, srovnatelně nepříznivé přírodní podmínky a dopravní poloha, srovnatelná závislost na rozmarech počasí a trhu. Statek v Montaně expanduje a ve nasvědčuje, e má zajitěnou budoucnost. Majitelé druhého, v grónském Gadaru, pomřeli spolu s celou vikingskou společností hladem a zimou před více ne 500 lety. Jetě pár let předtím ve nasvědčovalo, e mají zajitěnou budoucnost.
Jared Diamond je biolog a značnou pozornost věnuje ivotnímu prostředí a následkům lidské činnosti. Stejně brilantně ale analyzuje historické, sociologické, ekonomické, politické, kulturní a filosofické aspekty desítek kultur v rozmezí půldruhého tisíce let a vyvozuje z nich obecně platné poznatky a závěry. Nevím o druhé knize, která by poskytovala srovnatelně komplexní a vydatnou potravu k úvahám o lidských společnostech.
První část knihy věnuje Montaně, v 60. letech jednomu z deseti nejbohatích států USA, dnes druhému nejchudímu. Kdysi pyné hornictví zde trvale zamořilo rozsáhlé oblasti, jejich sanace dnes stojí víc, ne kolik za celou dobu své existence vyneslo. Pasáe o louhování kyanidem by měly být povinnou literaturou pro vechny, kdo uvaují o těbě zlata na umavě. Ze sebevědomého zemědělství zbyly trosky, lesní poáry se postupně vymykají kontrole, chybí prostředky na kolství. Zároveň se Bitterroot Valley stalo exkluzivním letním sídlem nejbohatích vrstev USA s následkem pro místní obyvatele nedostupných cen pozemků a extrémní propasti mezi bohatstvím a chudobou.
Velikonoční ostrov s mírným klimatem, úrodnou půdou a stovkami kamenných soch je exemplárním příkladem kultury, která se zhroutila výhradně vlastním přičiněním. Polynésané jej osídlili krátce před rokem 900 a v průběhu prvních 500 let zde rozvinuli intenzivní zemědělství se zavodňovacím systémem, originálním způsobem mulčování kameny a drůbeářskými farmami, které bez velkých problémů uivilo odhadovaných 15 000 obyvatel.
Ostrov byl rozdělen mezi dvanáct kmenů, kadý s vlastní ceremoniální platformou s kamennými bostvy, která kmen a jeho území ochraňovala. Kmeny spolu přátelsky spolupracovaly a zároveň se snaily přetrumfnout ostatní v počtu, velikosti a provedení svých soch. Od nějakého okamiku se soutě začala postupně zvrhávat ve stále zarputilejí a zoufalejí boj o ochranu bohů, o stále větí, početnějí a nákladnějí sochy bez ohledu na náklady a na spotřebu dřeva pro jejich transport a stavbu. Co si asi představovali, kdy káceli poslední strom?, ptá se jeden z Diamondových studentů.
Důsledky odlesnění jsou sucho, eroze půdy, vymizení biologických druhů, zhroucení zemědělství a následně hlad, rozpad sociálních struktur, války, kanibalismus. Od roku 1722 přibyly dalí rány v podobě evropské kultury, misionářů, otrokářství a netovic. V roce 1877 ilo na Velikonočním ostrově 111 obyvatel.
Nevratné kody ekologického systému, způsobené zejména odlesněním a nadměrným pastevectvím v důsledku nárůstu obyvatelstva jsou kritickým problémem vech společností. Poučná je v tomto směru historie Grónska. Civilizačně vyspělejí zemědělská kultura křesanských Vikingů zde nebyla schopna či ochotna převzít na místní podmínky lépe adaptované technologie Inuitů (Eskymáků) a po 400 letech vyhynula, zatímco Inuité ve stejném prostředí přeili dodnes.
V zásadě existují dva modely k dosaení trvale udritelné rovnováhy mezi přírodními zdroji a lidskou populací: zdola nahoru, z iniciativy niích celků, které se spolu na potřebných opatřeních dohodnou, anebo shora dolů, z iniciativy vládce, který je prosadí mocí. Příklady prvního typu jsou základně demokratická společnost Nové Guineje či společnost ostrova Tikopie, které vyvinuly vlastní formy trvale udritelného intenzivního zemědělství i efektivní metody kontroly porodnosti při hustotě 310 lidí na km2 zemědělské plochy (ČR: 308 lidí/km2). Diamond přitom neopomíná zdůraznit zásadní úlohu pocitu společné identity a společných zájmů.
Příkladem druhého typu je Japonsko v období Tokugawa, kde koncem 17. století po zjitění rozsahu kod shogun těbu dřeva zcela zakázal a ekologický systém se časem úplně zregeneroval. Jiným příkladem je Dominikánská republika v období brutální diktatury Joaquína Balaguera 1966-1996, který v rozsáhlých částech země zřídil přírodní rezervace, proti dřevařskému průmyslu neváhal pouít armádu a vysokou spotřebu dřevěného uhlí nahradil dotovaným dovozem propanu. Balaguerově rozporuplné osobnosti a motivaci věnuje Diamond řadu stránek. Zároveň upozorňuje i na export devastace: Japonsko a dalí země chrání vlastní lesy dovozem dřeva ze zemí, které své bezohledně ničí.
Podnětné jsou Diamondovy úvahy o genocidní válce ve Rwandě v roce 1994. Při pozornějím rozboru zjiuje, e hranice mezi oběma skupinami nebyla zdaleka tak ostrá a e k vyvraďování docházelo i v etnicky homogenních lokalitách. Na základě demografické a hospodářské analýzy nabízí malthusiánské vysvětlení tragedie jako sociální bouře z přelidnění a hladu, která v hospodářské nerovnosti Tutsi a Hutu teprve sekundárně nalezla vhodnou záminku a artikulaci.
Dále se Diamond věnuje společnostem Číny a Austrálie, na první pohled výborně prosperujícím, přitom vak působícím obrovské kody na svém ivotním prostředí hrozící v budoucnosti rozsáhlými katastrofami, v prvním případě dalece překračujícími hranice země budi připomenuto, e kniha byla napsána jetě před posledními chemickými nehodami v Číně. Prudký hospodářský vzestup zemí jako Čína nebo Indie a rozsah ekologických kod posouvají problém udritelné rovnováhy mezi přírodními zdroji a lidskou populací z rozměru ostrovů či lokálních kultur na planetární úroveň.
Na příkladu Austrálie popisuje Diamond m.j. roli kulturní identity. Australané sami sebe povaují za Brity. První války (jako i vech dalích a po iráckou) se Austrálie bez jakéhokoli jiného zjevného zájmu zúčastnila na straně Británie a nejvyím státním svátkem je dodnes Anzac Day, výročí poráky na tureckém poloostrově Gallipoli 25. dubna 1915. Evropská identita se zde projevuje v politice bílé Austrálie s cílem 50 milionů anglosaských a keltských obyvatel, ve vztahu k vlastní zemi, k původním australským obyvatelům i k tichomořským sousedům. Ekologická katastrofa zamoření země králíky a likami nevznikla mimoděk, jak se někdy traduje, ale vědomě, s cílem oivit cizí faunu důvěrně známými domácími druhy a obohatit drsný ivot v cizím prostředí domácími zvyky. Zdařila se teprve na čtvrtý pokus.
Čtvrtá část knihy se věnuje praktickým závěrům a poučením. Proč činí některé společnosti katastrofální rozhodnutí? ptá se Jared Diamond a načrtává obrysy celé jedné nové vědní disciplíny, snad vůbec nejdůleitějí ze vech existujících. Klasifikuje čtyři faktory, vedoucí k chybným společenským rozhodnutím: společnost nerozpozná vznik problému včas, ne se začne projevovat; nevezme jej na vědomí, přestoe se ji projevuje; vezme jej na vědomí, ale nepodnikne kroky k jeho řeení; pokouí se jej řeit neúspěně. Kadý z těchto faktorů dále podrobně rozvádí a uvádí k němu příklady různých způsobů řeení.
Zmíním se podrobněji alespoň o třetím faktoru. Souvisí s tím, co ekonomie a sociální vědy označují za racionální chování, kdy si původce problému sice je kodlivosti či etické nepřípustnosti svého jednání vědom, toto mu ale racionálně viděno přináí prospěch. Typicky snadno prochází tehdy, kdy je značný prospěch soustředěn mezi malý okruh profitujících, zatímco koda je po malých částkách rozloena mezi velký okruh postiených. Diamond vyjmenovává celou řadu situací, ve kterých profituje malá skupina na úkor větiny: získání privilegií či subvencí, postavení jazýčku na vahách v demokratickém hlasování, nadměrné vyuívání společných zdrojů, čerpání krátkodobých výnosů při vyhýbání se úhradě dlouhodobých nákladů, netrestné jednání přináející zisk způsobením kody druhým, zneuívání exkluzivního postavení, protichůdné zájmy dritelů moci oproti zájmu společenství.
Zvlátní pozornost Diamond věnuje chování velkých hospodářských koncernů. Vyvrací běná klié, podle kterých se chovají primárně neeticky. Ilustruje to na srovnání dvojic konkrétních koncernů v oborech těby nafty, těby nerostných surovin a dřevařství, z nich vdy jeden jedná v souladu s obvyklými předsudky, druhý naopak jedná korektně a zodpovědně. Příčiny jejich rozdílného chování jsou předmětem zasvěcené a podrobné analýzy.
V závěru knihy Diamond shrnuje aktuální ekologické problémy, co přes řadu některých nových podrobností a aspektů není překvapivá látka. Na závěr vyslovuje opatrnou naději, e za předpokladu dostatečné rozhodnosti se lidská civilizaci rozsáhlejímu kolapsu můe vyhnout.
K tomu si dovolím připojit polemickou úvahu. Diamond staví svůj optimistický závěr primárně na ekologické problematice. Jenome ekologickou rovnováhu dokázali podle veho nalézt i obyvatelé Velikonočního ostrova.
Příčina jejich kolapsu leela jinde, v kultuře, v hypertrofii jinak nepochybně pozitivního a integrativního kultu kamenných soch. Teprve kdy jeho funkce převáila nad vemi ostatními racionálními hodnotami, kdy se zvrhl v zoufalý boj o stále větí přízeň bohů či kmenovou presti bez ohledu na ztráty, následoval kolaps ekologického a společenského systému.
Identický proces ale můeme sledovat i dnes, jestlie si za presti a boskou přízeň dosadíme profit. I jeho v zásadě pozitivní a racionální funkce ji dávno hypertrofovala, zatlačila vechny ostatní hodnoty do pozadí a zvrhla se v zoufalý boj o stále větí zisky bez ohledu na ztráty. Ji dávno není příčinou větiny ekologických problémů, které Diamond vypočítává zátě růstem obyvatel, ale růstem profitů. Podobně není větina současných sociálních problémů a hrozících konfliktů způsobena nedostatkem přírodních zdrojů, ale opět růstem profitů. Diamondova sonda do zaniklé kultury Velikonočního ostrova je tak daleko spíe vizí naí vlastní budoucnosti.
Britské listy, 27. 1. 2006, Přemysl Janýr