19.
Jestlie vak liberalismus předpokládá prosazení pravidel správného chování a očekává, e se ádoucí spontánní řád vytvoří sám, pokud budou vhodná pravidla správného chování skutečně respektována, chce rovně omezit donucovací pravomoci vlády k prosazování takovýchto pravidel správného chování, alespoň pravidla předepisujícího konkrétní povinnost, toti pravidla vyadujícího od občanů, aby přispívali podle jednotných principů nejenom na náklady spojené s prosazováním těchto pravidel, nýbr také na náklady spojené s mimodonucovacími funkcemi vlády, které si nyní probereme. Liberalismus je tedy toté, co poadavek vlády zákona v klasickém smyslu toho slova, podle něho jsou donucovací funkce vlády přísně omezené na prosazování jednotných zákonných pravidel, rozuměj jednotných pravidel správného chování vůči bliním. (Vláda zákona zde odpovídá tomu, co se v němčině nazývá materieller Rechtsstaat na rozdíl od pouhého formeller Rechtsstaat, který vyaduje pouze to, aby byl kadý vládní akt autorizován legislativou, a u takovýto zákon spočívá na obecném pravidle správného chování či nikoli.)
20.
Liberalismus uznává, e existují určité dalí sluby, které z různých důvodů spontánní síly trhu nemusejí produkovat vůbec nebo alespoň v přiměřené míře, a e je z tohoto důvodu ádoucí dát vládě k dispozici jasně vymezený objem zdrojů, se kterými můe občanům takovéto sluby obecně poskytovat. To vyaduje ostré odliení donucovacích pravomocí vlády, ve kterých je její jednání přísně omezeno na prosazování pravidel správného chování a při jejich výkonu je vyloučena vekerá volnost, od poskytování slueb, pro které můe vláda pouít pouze zdroje k tomu účelu jí svěřené, kdy nemá ádnou donucovací moc nebo monopol, má vak při vyuívání těchto zdrojů značnou volnost.
21.
Je příznačné, e taková koncepce liberálního řádu vznikla pouze v zemích - ve starém Řecku a Římě neméně ne v moderní Británii - ve kterých byla spravedlnost chápána jako něco, co má být odhaleno úsilím soudců a učenců, a nikoli jako něco determinovaného libovůlí nějaké autority; e měla vdy obtíe zapustit kořeny v zemích, ve kterých byl zákon chápán předevím jako produkt uvědomělého zákonodárství, a e vude upadla pod spojeným vlivem právního pozitivismu a demokratické doktríny; ani právní pozitivizmus, ani demokratická doktrína nezná jiné kritérium spravedlnosti, ne je vůle zákonodárce.
22.
Liberalismus toti zdědil od teorií zvykového práva a od starích (předracionalistických) teorií přirozeného práva takové pojetí spravedlnosti (a také ho předpokládá), které nám dovoluje rozliovat mezi těmi pravidly správného individuálního chování, je jsou implikována v koncepci vlády zákona a poadována pro vytváření spontánního řádu na straně jedné, a vekerými konkrétními příkazy vydávanými autoritou pro účely organizace na straně druhé. Toto zásadní rozliení bylo explicitně stanoveno v právních teoriích dvou největích filosofů moderních dob, Davida Huma a Immanuela Kanta, avak nebylo dosud patřičně znovunastoleno a není v souladu s vládnoucími právními teoriemi naich dnů.
23.
Základní teze této koncepce spravedlnosti zní:
Tyto čtyři základní body je třeba v následujících paragrafech dále rozvinout.
24.
Ad a): Pravidla správného chování mohou od jednotlivce poadovat, aby bral ve svých rozhodnutích v úvahu jen takové důsledky svého jednání, které můe sám předvídat. Konkrétní výsledky katalaxe pro jednotlivé lidi jsou vak v zásadě nepředvídatelné; a protoe nejsou důsledkem záměru nebo úmyslu ádného člověka, nemá smysl označovat způsob, kterým trh rozdělil dobré věci tohoto světa mezi jednotlivé lidi, za spravedlivý nebo nespravedlivý. Právě sem vak míří takzvaná sociální spravedlnost nebo spravedlnost v rozdělování, v tomto jménu je liberální řád stále více ničen. Později uvidíme, e nebyl nalezen nebo nelze nalézt ádný test nebo kritérium, podle kterého by mohla být stanovena takováto pravidla sociální spravedlnosti, a e v důsledku toho a na rozdíl od pravidel správného chování budou muset být stanovena libovůlí dritelů moci.
25.
Ad b): ádný jednotlivý čin člověka není plně určen, chybí-li konkrétní cíl, jeho chce člověk dosáhnout. Svobodní lidé, kterým má být dovoleno pouít jejich vlastních prostředků a jejich vlastních znalostí pro jejich vlastní účely, nesmějí být tudí podřízeni pravidlům, která jim říkají, co musejí konkrétně dělat, nýbr pouze pravidlům, která jim říkají, co dělat nesmějí; pravidla správného chování tedy kromě plnění závazků, které na sebe jednotlivec dobrovolně vzal, pouze vymezují prostor přípustných jednání, neurčují vak jednotlivé kroky, která člověk v určité chvíli musí podniknout. (Existují jisté vzácné výjimky, jako je jednání, které má zachránit nebo ochránit ivot, zabránit katastrofám a podobně, kde pravidla spravedlnosti skutečně vyadují nebo je alespoň veobecně povaováno za spravedlivé, aby vyadovala, nějaké konkrétní kroky. Diskuse o místu takovýchto pravidel v systému by nás vak zavedla příli daleko). Zákazový charakter pravidel správného chování a tomu odpovídající prvotnost nespravedlnosti, která je zakazována, byly často zaznamenány, zřídkakdy vak domyleny do svých logických důsledků.
26.
Ad c): Nespravedlností, kterou zakazují pravidly správného chování, je jakékoli naruení chráněné oblasti jiných jednotlivců, a tato pravidla nám tudí musejí dát monost zjistit, co je chráněnou sférou druhých. Od dob Johna Locka je obvyklé označovat tuto chráněnou oblast jako vlastnictví (které Locke sám definoval jako ivot, svobodu a majetek člověka). Termín vlastnictví vak naznačuje a příli úzké a čistě materiální pojetí chráněné oblasti, která vak zahrnuje nejen materiální statky, nýbr také různé nároky vůči druhým a určitá očekávání. Je-li vak pojem vlastnictví (podle Locka) interpretován v onom irokém smyslu, je pravda, e právo ve smyslu pravidel spravedlnosti a instituce vlastnictví jsou neoddělitelné.
27.
Ad d): O spravedlivosti ádného jednotlivého pravidla chování nelze rozhodnout mimo rámec celého systému takových pravidel, větina z nich proto musí být povaována za nesporná: hodnoty mohou být testovány vdy jen jazykem jiných hodnot. Za test spravedlivosti nějakého pravidla je obvykle (počínaje Kantem) označován test jeho univerzálnosti, tj. monosti, aby bylo uplatněno na vechny případy, odpovídající podmínkám v něm stanoveným (kategorický imperativ). Jde o to, aby při uplatnění pravidla za určitých konkrétních okolností nebylo toto pravidlo v rozporu s ádnými jinými pravidly. Test je tak koneckonců testem slučitelnosti či nerozpornosti celého systému pravidel, nikoli pouze v logickém smyslu, nýbr v tom smyslu, e systém jednání, která pravidla dovolují, nepovede ke konfliktu.
Hayek, F. A., Principy liberálního společenského řádu, v Jeek, T., Liberální ekonomie, Kořeny euroamerické civilizace, Prostor, Praha, 1993, str. 61-63
Celý článek naleznete na stránkách Občanského institutu ZDE.