Obecná metodologická východiska
Konstrukce modelu socialismu předevím musí definovat, jaké stadium vývoje společnosti popisuje. Vzhledem k tomu, e úkolem VI. sjezdu KSČM je předevím načrtnout model vlastního fungování společnosti dosahující kvalitu, kterou můeme označit jako socialismus, abstrahujeme od konkrétních cest vytváření této kvality, tedy i od určité etapy, která bude konstituování socialistické kvality společnosti předcházet. Vycházíme pouze z následujících předpokladů:
1) Zkuenosti první historické formy socialismu ukázaly, e proces, kdy určitá aktivní menina (strana, třída) uchopí vcelku násilně a jednorázově politickou moc ve státě a podle toho pak oklestí demokratická práva občanů, se neosvědčila a není v současném světě realizovatelná. Hlavním problémem tohoto způsobu společenské systémové změny je nástup zvlátní vrstvy profesionálního řídícího aparátu, která u dále jedná podle specifické logiky svých zájmů a vyděluje se z původních tříd, které do revoluce vedla. Tato skutečnost přirozeně neznamená zánik revolucí, ale změnu jejich formy, ve které jde daleko více o podstatu kvalitativní politické změny ne o jevové formy. Tento proces by bylo mono zobecnit přiblině takto: V klasických protosocialistických revolucích se proces změny odehrával změnou povrchových jevových forem (zejména institucionálních struktur), ke kterým postupně a bolestně dorůstala podstata v podobě ustáleného politického jednání celých tříd. Ve zralé socialistické revoluci musí jít spíe o dlouhodobějí krystalizací samotné podstaty, které se budou přizpůsobovat jevové formy. Závaným momentem zde musí být připravenost irokých vrstev budoucích dritelů moci na její systematický výkon, vytvoření základu politicko-institucionálních forem, kterými budou tito dritelé svou moc uskutečňovat a které nebudou ovládány novou privilegovanou třídou řídícího aparátu. V těchto zralých revolucích je také kvalitativně odliná hierarchie vazeb mezi ekonomicko-vlastnickými a politickými přeměnami. Na rozdíl od protosocialistických revolucí, kde daleko výrazněji působilo prvenství politiky před ekonomikou a ekonomicko-vlastnická základna se měnila a v druhé linii, působí ve zralé revoluci i časově daleko silněji prvotnost ekonomiky před politikou a nová ekonomická základna vyrůstá za aktivní podpory nové politiky ji v lůně staré společnosti. V této základně pak iroké vrstvy neprivilegovaných pracujících získávají zkuenosti potřebné k tomu, aby se prakticky uchopily moci. Tato skutečnost také umoňuje vyhnout se drastickým mocenským excesům vyadujícím výraznou dominaci mocensko-potlačovatelských rolí státu. Z tohoto hlediska bude zralá podoba socialistické revoluce daleko více podobná revolučním procesům probíhajícím při přechodu od feudalismu v kapitalismu, zejména jejich rakouské či skandinávské variantě.
Úkolem pokrokových sil je ovem navazovat na vechny výdobytky kapitalismu v oblasti demokracie, samosprávy i lidských práv. Je třeba bránit tomu, aby současná vládnoucí třída, kterou společenský vývoj donutil k velmi omezenému a neustále poruovanému respektování určitých politických mechanismů a práv občanů, nemohla i tyto nedokonalé výdobytky dosavadního vývoje společnosti a předevím boje vykořisovaných a utlačovaných tříd a vrstev dále odbourávat a omezovat a přecházet k přímému neregulovanému ozbrojenému násilí a mocenské svévoli.
2) Vývoj vojensko-technické stránky současné války vytváří dlouhodobou tendenci, kdy válka přestává být schopna smysluplně pokračovat v politice jinými prostředky. Je tomu tak proto, e válka (nejen její nejničivějí, ale i omezenějí formy a teroristické aplikace) nejen ničí lidské ivoty, zdraví, materiální prostředky, přírodní a ivotní prostředí v takové míře, která ohrouje sám ivot na zemi, ale ničí zároveň i společenské struktury a mechanismy, jimi by jakákoliv společenská síla mohla trvale realizovat své zájmy. V rozporu s touto dlouhodobou tendencí působí ovem krátkodobá, bezprostřední tendence určitých sloek vládnoucí třídy (vojensko-průmyslový komplex, ropné koncerny atd.) učinit si z války bezprostředně působící mechanismus k stimulaci ekonomického ivota i k prosazování určitých politických cílů. Rozpor mezi těmito dvěma tendencemi vytváří nicméně novou historickou situaci, které se musí přizpůsobit i světové pokrokové síly Mír se stává za těchto podmínek nutným předpokladem dosaení jakéhokoliv cíle společenské skupiny usilující o progresivní přeměnu společnosti. Vzhledem k tomu i různé sloky progresivních sil současné epochy /měnící se proletariát a dalí vykořisované vrstvy, národně (regionálně) osvobozenecké hnutí a perspektivně předevím nově vznikající třída samosprávných vlastníků/ ve svých formách boje za realizaci oprávněných zájmů a cílů nesou odpovědnost za udrení mírového prostředí k řeení problémů a nemohou se orientovat na válku a ozbrojený boj (včetně terorismu) jako funkční nebo dokonce hlavní funkční prostředek. Nelze samozřejmě vyloučit, e buď globální buroasie, nebo nově vznikající rozporné a sociálně-ekonomicky přechodné elity v třetím světě prostředky války a terorismu pouijí a je třeba se i na tuto situaci do jisté míry připravit. Stále platí, e je třeba zvládnout vechny formy třídního boje a e je třeba počítat se situací, kdy třídní protivník určitou formu boje progresivnímu subjektu vnutí. Představa o socialismu je vak představou, která je svou podstatou s válkou a ozbrojeným bojem neslučitelná, a proto ji při úvahách o modelu socialismu vytýkáme před závorku.
Smysl má zřejmě definovat socialistickou společnost ve stadiu, kdy v dlouhodobém soutěení kapitalistických a postkapitalistických (tj. předevím samosprávných) prvků získaly postkapitalistické prvky do té míry převahu, e rozhodujícím způsobem určují podobu společnosti. To samozřejmě nevylučuje, e prvky kapitalistické, stejně jako prvky malovýroby existující před kapitalismem a přetrvávající i při kapitalismu a první formě socialismu, mohou v této společnosti poměrně dlouho existovat a e společnost je fakticky společností smíenou, pluralitní. Čím je tato socialistická společnost zralejí, tím mení roli v ní hrají prvky kapitalistického a maloburoasního vlastnictví a tím mení zastoupení v samosprávných a demokratických orgánech společnosti mají třídy spjaté s těmito vlastnickými formami. Celý proces vak probíhá ryze demokratickými formami, jejich ekonomickým základem je trní mechanismus a trní konkurence. Vylučuje administrativní mocenské zásahy a násilná mocenská opatření proti celým třídám.
Podstatným určením celého modelu je fakt, e dosaení socialistické fáze vývoje, ji v jejím nejméně zralém stadiu, nemůe probíhat v měřítku jednoho malého národního státu a e jeho úspěná aplikace je podmíněna významnou úlohou daného státu (států) v globálním světě, ve kterém lze předpokládat dlouhodobé přeívání globálního kapitalismu a jím dirigovaných státních útvarů a posléze také výrazné nerovnosti mezi státy a existenci nepřeberných forem přechodných typů společnosti charakteristických pro méně vyvinuté země.
Při konstrukci modelu socialistické společnosti je třeba vycházet ze základních poznatků klasiků marxismu potvrzených i zkueností první historické formy socialismu. Jde o nií fázi komunistické společensko-ekonomické formace, o nií formu zespolečentění práce a výroby ne je ta forma, která bude dosaena ve fázi komunistické. V této společnosti předevím přetrvává stará společenská dělba práce a s ní spjatá existence profesní struktury. Současné poznatky ukazují, e ovem existence profesní a také podnikové a odvětvové připoutanosti celých mas obyvatelstva můe být výrazně prolomena ji v podmínkách globálního kapitalismu, tedy fakt, e globální kapitalismus uskutečňuje ve své formě (tj. deformovaně a antihumánně) ji některé úkoly, které klasikové očekávali a od společnosti socialistické. Z tohoto hlediska je nutno věnovat pozornost zejména tzv. flexibilizaci práce, vytváření pruných a mobilních sítí místo trvalých stabilních podniků, demokratizaci procesů získávání informací nutných pro řízení a rozhodování, skutečnosti, e čas věnovaný nutné práci je de facto stále mení slokou v celkovém objemu disponibilního času vekerého obyvatelstva (dnes se tato skutečnost projevuje ovem antihumánně jako růst počtu nezaměstnaných a dokonce nezaměstnavatelných).
Přetrvávání staré dělby práce v socialistické fázi, do které zřejmě budou daleko rychlejím tempem, ne bylo předvídáno klasiky, vstupovat prvky komunistické fáze, má ovem své dalí důsledky. Přetrvává nutnost porovnávat společenskou nutnost práce ivé i mrtvé, a tedy i nutnost přetrvávání hodnotových, zboně-peněních vztahů a trního mechanismu. Na věci nic nemění skutečnost, e řada operací, které dnes formálně technicky probíhá na trhu a je fixována zvlátními činnostmi skupin lidí, fyzickým pohybem věcných známek (peníze, cenné papíry), můe být v nejblií budoucnosti prováděna na počítačových sítích, automaticky. Od této skutečnosti v naem modelu proto odhlííme.
Přetrvávání staré dělby práce a niího stupně zespolečentění má svůj dopad i ve vztazích rozdělování. Socialistická společnost je stále jetě společností nerovnosti, ve které pro rozdělování platí nám z minulého systému dobře známá zásadaKadý podle svých schopností, kadému podle mnoství, kvality a společenské uitečnosti práce
Ekonomika
Jde o společnost, ve které se ji prokázala ivotaschopnost a síla hlavního konkurenta kapitalismu, kterým je samosprávné vlastnictví, a ji v podobě vlastnictví zaměstnanců nebo v podobě kolektivního vlastnictví občanů organizovaných na jiné bazi ( přísluníků regionálních pospolitostí či společenských organizací, např. odborů, vlastníků půdy, majitelů bytů, organizací důchodců, zájmových organizací typu myslivců, sportovců, mládenických či enských sdruení, příp. profesionálních pospolitostí apod.) Oba tyto principy samosprávného vlastnictví se v praxi prostupují a doplňují, existuje celá řada přechodných a smíených forem. Např. v podnicích vlastněných zaměstnanci mohou mít majetkovou účast obecní či regionální samosprávy, odbory a společenské organizace a demokraticky zvolení zástupci těchto partnerů zasedají v orgánech vlastnického rozhodování a řízení. Naopak v podnicích vlastněných územními samosprávami, odbory či jinými společenskými organizacemi je iroce uplatněn princip podílu zaměstnanců na vlastnickém rozhodování a řízení. Obecně vak platí, e se samosprávné vlastnictví zachytilo v rozhodujících odvětvích a vyrábí větinu produkce zboí a slueb, určuje na trhu úroveň nákladů, přičem dokáe hospodařit efektivněji ne kapitalismus.
Současně vedle tohoto samosprávného vlastnictví vytvářejícího velké nadnárodní komplexy, ale existujícího i v podobě meních samosprávných podniků a drustev niího typu, existují i pozůstatky kapitalistického vlastnictví v podobě doívajících nadnárodních komplexů, středních i malých podniků, dále zde existuje vlastnictví maloburoasního typu (vlastník pracuje, realizuje náklady, včetně nákladů na vlastní pracovní sílu a pracovní sílu případných zaměstnanců ve společensky obvyklé výi, ale neakumuluje). Také toto vlastnictví, zejména malé a střední podniky, má rozsáhlá majetková propojení se samosprávnými podniky, včetně velkých samosprávných komplexů. V důsledku toho mohou být v orgánech vlastnického rozhodování a řízení samosprávných podniků být zastoupeni soukromí vlastníci, a ji kapitalističtí nebo maloburoasní (např. ti, kteří spolupracují jakousi obdobou dneního varcsystému).
Zvlátní charakter mají státní podniky, a u jde o státní podniky, které přetrvaly éru kapitalismu a jeho privatizační ílenství nebo o ty podniky, které byly nově vytvořeny výkupem ze soukromých rukou, případně byly nově zaloeny. Tyto státní podniky jsou spravovány profesionálním managementem, ovem za podmínek, kdy v těchto podnicích je za prvé iroce uplatněn podíl zaměstnanců na řízení a zisku a za druhé je management státních podniků vlastnicky řízen orgány, ve kterých stát reprezentují demokraticky volení zástupci a u jde přímo o členy parlamentu, případně parlamentem volené pověřence nebo o pověřence volené lidovými shromáděními různých stupňů, přísluníky kontrolních orgánů budovaných jako samosprávné, občany volené organizace, zástupce odborů a dalích společenských organizací. Pro daný stupeň vývoje je charakteristický stav, kdy stát odumírá v podobě určité hierarchické organizace profesionálních úředníků, ale mění se spíe na určité zastřeení mnohostranně rozvinutých samosprávných procesů probíhajících ve vech sférách existence společnosti i na vech regionálních stupních. V tomto smyslu jsou vlastně státní podniky jen jakýmsi zvlátním případem samosprávných podniků otevřených nejirím vrstvám občanů (včetně občanů, kteří jsou soukromými vlastníky) reprezentovaných různými formami přímé i zastupitelské demokracie.
Uvnitř samosprávných podniků je třeba rozliit dvě roviny řízení. Odborné řízení je prováděno převáně profesionálními manaerskými strukturami, na ně se můe v omezenějím měřítku, podle míry vědecko-technické revoluce a rozvoje procesů prolamování profesní struktury dělby práce, napojovat i účast neprofesionálů (např. výrobní porady v klasičtějích provozech, fakticky kolektivní řízení ve speciálních vědeckých a počítačových strukturách apod.) Rozhodující stránku fungování samosprávných podniků vak představuje vlastnické rozhodování a řízení, ve kterém je důsledně uplatněn princip vlastnické spoluúčasti a zainteresovanosti zaměstnanců. Podmínkou této spoluúčasti je zaplacení určitého podílu, na který má zaměstnanec monost si vypůjčit a který postupně splácí. Podle velikosti podílu má zaměstnanec odpovídající počet hlasů. Kapitalistický sektor v této době ji odumírá (jednak tím, e není schopen logikou kapitálového vztahu dostatečně stimulovat a vyuít onu zvlátní výrobní sílu lidské součinnosti, jednak tím, e má stále větí potíe se získáváním pracovní síly ochotné se dát vykořisovat). Vzhledem k tomu je hlavním zdrojem prostředků k zaplacení spoluvlastnického podílu výnos z práce přísluného občana a uplatnění principu různého počtu hlasů podle podílu je aplikací objektivního principu rozdělování socialistické fáze kadý podle svých schopností, kadému podle mnoství, kvality a společenské uitečnosti práce. Nelze samozřejmě vyloučit určité doznívání privilegií předsocialistické společnosti v podobě monosti zbývajících kapitalistických vlastníků zakoupit si v samosprávném podniku větí podíl na základě akumulovaných prostředků z kapitalistického podnikání. Tato úloha vlastníků ijících ze zisků akumulovaných v minulosti je vak stále omezenějí vzhledem k větí efektivitě samosprávného podnikání a nesrovnatelně větí majetkové účasti větiny zaměstnanců. Získání spoluvlastnického statutu je dále podmíněno prací v daném podniku a podle této práce a kvality vlastnického spolurozhodování se také vyvíjí velikost vlastnického podílu, ve kterém postupně získává převahu efekt z angaovanosti v podniku nad původním mimopracovním vstupem. V podniku mohou být samozřejmě zaměstnáni i pracovníci, kteří nesplatí přísluný podíl, ani při vekerých monostech, které pro to vytváří společenská organizace (např. banky dotované z prostředků státu a samosprávných podniků apod.) Existuje vak tendence takovýmto zaměstnancům přechod k plnoprávné vlastnické účasti umonit, příp. je zapojovat do řízení v omezenějím měřítku.
V ekonomických subjektech je důsledně uplatňován princip ekonomické samostatnosti dílčích útvarů v rámci podnikové hierarchie. Na vech stupních této hierarchie musí být realizována vazba mezi profesionálním managementem a odbornou slokou řízení a vlastnickou slokou řízení, na kterém se podílejí zaměstnanci-spoluvlastníci a která má vůči odbornému řízení určité kontrolní, resp. dozorčí funkce, a to podle objektivně dané potřeby strategického rozhodování na přísluném stupni. Je jasné, e jiný vztah mezi účastí zaměstnanců na kontrole odborného řízení bude na stupni dílčího útvaru (např. dílny, provozovny) a jiný bude tam, kde se tvoří zásadní podnikatelské rozhodnutí (v celém relativně samostatném podniku, v nadpodnikovém sdruení apod.)
Základním principem fungování samosprávných podniků je, e zaměstnanec není jen odborným pracovníkem, ale je neustále určitou formou zapojován do řízení vlastnického (např. je volen za důvěrníka dílčího kolektivu, člena rady pracujících podniku, nadpodnikového orgánu apod.) Příjem kadého pracovníka je sloen z odměny za odbornou práci (podle stanovených tarifů) a z různých sloek vyjadřujících jeho podíl na hospodaření samosprávných jednotek, ve kterých je zařazen (provozovny, podniku, nadpodnikového uskupení, příp. celého samosprávného komplexu). Tato odměna je diferencována i podle toho, zda přísluný pracovník byl členem orgánu vlastnického řízení přísluné jednotky, s jakým úspěchem apod. V případě patného hospodaření mohou být tyto sloky odměňování být nulové nebo mít záporný dopad na vlastnický podíl pracovníka.
Základním útvarem v rámci ekonomické struktury socialistické společnosti je samosprávný komplex propojení komplexu funkčně kooperujících samosprávných podniků různého druhu (podniky z oblasti výroby a slueb, podniky z oblasti účetnictví, marketingu,peněnictví, obchodu apod. to co Marx označuje jako neproduktivní náklady plynoucí z charakteru výrobního způsobu, dále podniky, ve kterých se spotřebuje spotřební fond komplexu koly, nemocnice,kulturní zařízení apod.) Těchto komplexů můe být více, můe vak také dojít k určitému sjednocení a ke vzniku jednotného ekonomicko-vlastnického subjektu sdruujícího majetek celého samosprávného sektoru. K tomuto vlastnickému sjednocování by docházelo různými formami přirozeným ekonomickým sdruováním existujících samosprávných podniků, výkupem majetku podniků či svazků podniků nacházejících se v soukromém vlastnictví či ve vlastnictví státu, v omezeném měřítku i státním výkupem některých soukromých podniků v oblasti zvlátě důleité pro ivot společnosti a jejich pozdějím převedením na samosprávné podniky (např. formou prodeje těchto státem vykoupených podniků samosprávnému komplexu) apod. Nad samosprávným komplexem by pak zákonitě vznikal určitý střechový orgán, který by hrál roli koordinátora celého samosprávného sektoru. Na samosprávném principu vybudovaný vrcholný orgán komplexu by se mohl dostat do postavení určité Rady Fondu národního majetku, která by spravovala majetek komplexu, pronajímala ho jednotlivým pracovním kolektivům (podnikům), uplatňovala základní strategická rozhodnutí a z centrálního fondu komplexu zajiovala pro komplex strategické sluby (plánování a prognózování, vědecký výzkum, zejména základní apod.) Rada komplexu by byla budována na samosprávném principu volbou z řad pracujících komplexu, byli by v ní zastoupeni zástupci subjektů, kteří by měli na komplexu finanční spoluúčast (např. stát, odbory, společenské organizace, příp. soukromý kapitál podle velikosti svého majetkového podílu).
Ji tato organizace samosprávných komplexů (předpokládejme, e by ve zkoumané vývojové etapě dolo k propojení komplexů do jednoho útvaru) by velmi výrazně regulovala ivelnost trhu, ovem ekonomickými mechanismy. Nadále by ovem zbývalo trní prostředí, na kterém by vedle sebe působil vzniklý samosprávný komplex, kapitalistické komplexy, různé drobnějí subjekty, tak či onak provázané s kapitalistickými či samosprávnými komplexy, a státní podniky. Toto prostředí by dále reguloval stát (rozumí se, e stát nadnárodní, na základě určité dělby pravomocí se státy národními např. v rámci EU). Demokraticky a samosprávně budovaný stát by jednak přijímal legislativní rozhodnutí, která by vymezovala podnikatelské prostředí. Dále by stát z vlastních prostředků financoval strategické plánování a prognózování, příp. dalí shromaďování informací, a jeho výsledky by za úplatu nebo bez ní (podle demokratického rozhodnutí lidových zástupců) poskytoval ekonomickým subjektům. Plánování by rozhodně nemělo charakter administrativně stanovovaných direktivních rozpisů, ale spíe charakter určitých prognóz, koncepcí, výhledů apod. K přijímání plánovacích rozhodnutí by ekonomické subjekty stimuloval určitou centrální hospodářskou politikou (např. měnovou, úrokovou dotační, grantovou, vědecko-technickou, činností Státní banky), ale i sociální politikou (stanovením důchodů a sociálního pojitění, mzdových tarifů a předpisů, pracovního zákoníku apod.), příp. činností státních podniků (např. v oblasti energetiky, telekomunikací, vědeckých informací, dopravních sítí apod.) Ekonomická doporučení státu (např. v plánovací oblasti) by nebyla výhradní záleitostí úředníků, ale byla by projednávána a schvalována v demokraticky vytvářených orgánech vytvářených ze zástupců lidu. Exekutiva by byla pod neustálou kontrolou a vedením samosprávných vlastnických orgánů.
Pro plánování by mohl být časem vytvořen demokraticky spravovaný střechový orgán zastupitelského typu, na kterém by se podílely hlavní zúčastněné subjekty samosprávné komplexy, příp. jeden integrovaný samosprávný komplex, velké kapitalistické komplexy, určitým způsobem organizované mení soukromé komplexy (Svaz středních podniků, Svaz malých podnikatelů), stát, odbory, společenské organizace, zejména organizace typu Svazu spotřebitelů apod. Zásadní rozhodnutí tohoto orgánu by pak byla určitým způsobem závazná a orientující pro ekonomiku velkých socialistických nadnárodních států a úměrně síle partnerů, které by sdruovala, by pak ovlivňovala i dalí orientaci globální světové ekonomiky.
Zemědělství
Zemědělství by bylo jen zvlátním případem aplikace výe uvedených principů a mechanismů. Při uplatňování samosprávného principu v zemědělství by byla poněkud významnějí otázka vstupního podílu, kterým by byla předevím půda. Lze přepokládat, e dlouhodobý proces socializace zemědělství by probíhal formou sdruování zemědělských vlastníků drustev, kapitalistických velkostatkářů i v podstatě maloburoasních farmářů. Za současných podmínek si tento proces lze těko představit jinak, ne ve vazbě na iroce uplatňované procesy samosprávy v podnicích zpracovatelských a obchodních, tedy jinak ne jako vznik propojených agrokomplexů, na ně by pak bylo volněji navázáno působení případných dalích farmářů či statkářů. V průběhu tohoto procesu by se dále rozvíjela drustva vlastníků, která by navazovala vzájemně výhodné kontakty s maloburoasními farmáři. Uvnitř drustev vlastníků by v průběhu vývoje byla posílena úloha pracovníků, kteří by vkládali pouze vlastní práci nebo případně podíly, na které by si vypůjčili a spláceli je vlastní prací. S postupem vývoje by se úloha původních vlastnických podílů a jejich dritelů sniovala a byla by překrývána výsledky samosprávného podnikání.
Nelze přirozeně vyloučit (jakkoli je to dnes v ČR nepravděpodobné) ani cestu pronajímání státní půdy drustvům samosprávných podnikatelů či cestu vytváření samosprávných podniků na státní půdě, příp. na půdě vykoupené ze soukromých rukou.
Stát
Stát by v rámci daného společenského modelu představoval vrcholně demokratickou organizací, důsledně budovanou na samosprávných principech. Je hlavním garantem dodrování těchto principů ve společnosti. Je to odumírající stát ve smyslu představ klasiků, tj. jako zvlátní organizace pro uplatňování zájmu jedné třídy v oblasti společenské správy.
Hlavním orgánem státní moci je parlament. Parlament není orgánem opírajícím se o politické strany. Poslanci jsou voleni částečně na územním principu, částečně na principu zaměstnání. Např. dolní komora parlamentu by mohla být volena na územním principu (v určitých přesně stanovených územních obvodech, kdy by platila zásada jeden obvod, jeden poslanec), horní komora by byla volena z členů podnikových samospráv, včetně samospráv vytvářených demokratickým rozhodnutím státu v soukromých podnicích. Určité zastoupení by v tomto orgánu mohli mít i drobní maloburoové. Poslanci by byli kontrolovatelní a odvolatelní (poslanci dolní komory územními samosprávnými orgány např. shromáděním delegátů obecních samospráv nebo občanských výborů, poslanci horní komory v podnikových samosprávách či svazech drobných podnikatelů). Právo kandidovat své poslance do dolní, ale i horní komory parlamentu by měly nejen politické strany, ale i společenské organizace, případně ad hoc vytvářené iniciativy tedy konkrétně odbory, společenské organizace (eny, mláde, důchodci, spotřebitelé, myslivci, rybáři apod. v tomto smyslu by bylo mono uvaovat i o vytvoření jakéhosi koordinačního systému společenských organizací typu Národní fronty) Členové politických stran by mohli do parlamentu kandidovat buď jako zástupci politických stran nebo jako jednotlivci, kteří si získali důvěru v přísluné organizaci nebo případně jako jednotlivci, kteří dokázali vyvolat iniciativu za své zvolení. Rovnoprávnost jednotlivých kandidátů by byla zabezpečena finančními opatřeními státu, která by vylučovala vytváření neúměrných fondů na volební kampaň u některých kandidátů, poskytovaly prostředky (např. formou půjčky) kandidátům a zajiovaly jejich rovnoprávnost ve veřejných sdělovacích prostředcích, které by v tomto typu společnosti převládaly a ve kterých by stále větí roli hrály počítačové sítě typu internetu. Tento mechanismus by výrazně snioval úlohu nominačních mechanismů v jednotlivých stranách a společenských organizacích, tedy zejména úlohu profesionálních aparátů.
V celostátním měřítku by orgánem výkonné moci byla vláda, která by si vytvářela svůj aparát. Vytváření tohoto aparátu by na nejrůznějích stupních a úrovních bylo podřízeno samosprávnému principu. Např. v rezortních orgánech ministerstvo kolství či zemědělství by bylo rozhodování úředníků kontrolováno samosprávnými orgány, v nich by zasedali členové parlamentu či parlamentem zvolení pověřenci, zástupci odborů, společenských (včetně např. organizací typu rodičů a přátel koly) a profesních organizací (např. organizací pracovníků ve kolství nebo organizací zemědělců). Orgány státní moci na jednotlivých územních stupních kraj, obec by byly výrazně vázány na regionální či obecní samosprávy, příp. na regionální orgány společenských organizací a občanských iniciativ (včetně politických stran). Na nejniím stupni (dílčí část obce) by byly vytvořeny občanské výbory jako nejnií články demokratické lidové moci, které by měly výraznou úlohu směrem k střechovým obecním samosprávám a jejich výkonným orgánům.
Princip samosprávy a demokracie by byl výrazně uplatněn i ve vztahu k takovým veřejným institucím, jako by byly koly, nemocnice, lázně, vědecká, kulturní či sportovní zařízení apod. Z hlediska uplatnění samosprávných principů by vcelku nezáleelo na tom, zda by lo o zařízení státu, regionů, obcí či samosprávných podniků nebo o instituce soukromé. V těchto institucích by ze zákona rozhodující úlohu hrály přísluné samosprávné orgány (rady) sloené částečně z pracovníků instituce, částečně z jejich uivatelů zastoupených společenskými organizacemi či občanskými iniciativami (např. sdruením rodičů a přátel koly, Svazem pacientů, iniciativou přátel jednotlivé koly, zdravotního či kulturního nebo sportovního zařízení). Byli by nich zastoupeni i demokraticky volení (příslunými samosprávami) pověřenci územních orgánů a pověřenci státu. V případě, e by lo o koly zaloené a provozované samosprávnými podniky či soukromými osobami, by pochopitelně hrály určitou roli v samosprávné radě i představitelé zřizovatele. Podle zralosti socialistické společnosti by byla tendence soukromé koly vykoupit a převést do podoby veřejné samosprávné instituce.
Princip samosprávy by byl důsledně uplatňován ve sdělovacích prostředcích, včetně správy informačních sítí. Podle zralosti socialistické společnosti by byly postupně transformovány soukromé sdělovací prostředky vlastněné kapitalisty (např. formou výkupu akcií státem nebo samosprávnými podniky) Sdělovací prostředky by byly řízeny samosprávnými orgány (radami), ve kterých by byli kromě demokraticky pověřovaných zástupců státu, regionů a obcí byly zastoupeny různé společenské organizace a občanské iniciativy, pochopitelně zástupci pracovníků přísluného sdělovacího prostředku, v případě prostředků provozovaných samosprávnými podniky i zástupců samosprávy těchto podniků.
Součástí státního organismu by byla kontrolní organizace (typu výboru lidové kontroly) budovaná na ryze samosprávném principu. Odborné, profesionální sloky této organizace by působily pod dohledem na samosprávném principu vytvářených orgánů, které by byly voleny jako jiné sloky samosprávy (Tak jako se volí do obecních a regionálních samospráv či parlamentu by se volilo do výborů lidové kontroly) Kontrolní organizace by měla státem dané právo poadovat potřebné informace a výsledky své práce by předkládala samosprávným orgánům státní moci, tj.parlamentu, regionálním a obecním samosprávám. Zároveň by měla právo podávat trestní oznámení soudům. Specifickou slokou této kontrolní organizace byly orgány, na které by měly právo se obracet vědci a zlepovatelé v různých společenských oblastech zastávající určitá meninová stanoviska i umělci obdobného charakteru. Tyto kontrolní orgány by zařizovaly nutnou publicitu těchto názorů a přístupů, nařizovaly by provedení nezávislých oponentur a zkouek, případně přidělovaly by nositelům těchto názorů a zlepení část prostředků, které by stát a dalí ekonomické subjekty či společenské organizace vyčleňovaly pro podobný účel do speciálních fondů.
Demokratické a samosprávné principy by byly uplatněny i v rámci soudní moci. Soudci na vech stupních (počínaje Ústavním soudem) by byli voleni, princip doivotního výkonu soudcovské funkce by byl zruen. Jako dohled nad činností soudců by byl zřízen orgán sloený ze zástupců pracovníků rezortu, z demokraticky volených pověřenců státu či regionálních a obecních samospráv a ze zástupců společenských organizací. Současně by existovala instituce prokurátorů, kteří by byli rovně voleni a kteří by dozorovali činnost vyetřovacích orgánů.
V oblasti kriminalistiky a policie by byly demokratické a samosprávné principy uplatněny při nutné korekci dané odbornou specifikou oblasti. V policejní práci by byl íře vyuit miliční princip ve formě vyuívání práce dobrovolných policistů, zejména v oblasti dopravy, veřejného pořádku, ekologického dohledu apod. Tento miliční princip by musel být patrně vyuit i ve formě vytváření dobrovolných ozbrojených sborů v samosprávných podnicích, které by hrály důleitou úlohu při ochraně majetku těchto podniků před různými pokusy o zvrat společenského vývoje, terorismem apod. Policejní řídící orgány by musely rovně zahrnovat samosprávný princip. V samosprávných radách, které by kontrolovaly činnost policie na jednotlivých stupních a prováděly strategická a kádrová rozhodnutí, by byli kromě samotných policistů zastoupeni demokraticky vybíraní pověřenci státu, regionu a obcí, společenských organizací a občanských iniciativ.
Armáda, její existence by byla dána předevím nutností určité obrany demokratického socialistického zřízení ve vztahu k přetrvávajícím zdrojům války v kapitalistických a rozvojových zemích, by musela spojovat výsledky vědecko-technické revoluce s principech samosprávy. Bylo by nutno opět obnovit určitou kombinaci profesionální armády a povinné, ale i dobrovolné vojenské sluby občanů organizované výrazně na miličním principu. Při respektování konkrétních podmínek nedílné velitelské pravomoci a technických podmínek vojenské sluby by jak v dobrovolných, tak ryze profesionálních jednotkách existovaly samosprávné kontrolní orgány, v jejich fungování by byl uplatněn princip obměny a rotace vedoucích kádrů. Do vech jednotek by byla zavedena instituce jakéhosi politicko- osvětového pověřence (důstojníka či poddůstojníka), kterým by byl občan v povinné nebo dobrovolné dočasné vojenské slubě, který by byl pověřen výkonem určitého občanského dohledu nad vojenskou slubou, byl určitým ombudsmanem podřízených a vzhledem k tomu by i kompetenčně podléhal spíe samosprávným orgánům ne velitelům přísluných stupňů.
Daňová politika státu, regionu a obcí
Základní změnu v daňové politice státu proti současnosti by představovala skutečnost, e by socialistický stát byl globálně významným útvarem nadnárodního charakteru, který by měl rovně výrazný vliv v mezinárodním společenství. Vzhledem k tomu by mohl jak na mezinárodním poli, tak na svém vlastním území účinně uplatňovat mechanismy typu Tobinovy daně zdaňující spekulativní pohyby kapitálu (jakéhokoliv, tedy nejen soukromého) po světě, spekulace s měnami apod. Hlavní pilíř daňové politiky státu by ovem představovalo zdanění samosprávných podniků, zejména velkých komplexů, jakoto subjektů, které jsou svým samosprávným charakterem při vekeré, v podmínkách globalizace nutné flexibilitě kapitálu, zboí i pracovní síly relativně vázány územně (by i v měřítku velkých nadnárodních celků) Zároveň by vak určitý korekční princip daňové politiky nadnárodního socialistického státu představovala skutečnost, e samosprávné podniky by za stát přebíraly výkon řady funkcí nutných pro obsluhu společnosti: vědecký výzkum, budování celospolečensky uívaných energetických, telekomunikačních a dopravních sítí, zdravotních zařízení, vzdělávacích zařízení, kulturních a sportovních zařízení apod. Podle míry takovéto aktivity samosprávných podniků by bylo moné jim naopak daňové zatíení sniovat, ani by dolo k nějaké újmě na kvalitě veřejných slueb. Je samozřejmé, e velké kapitalistické podniky, které by se na podobných aktivitách nepodílely, by byly zdaňovány bez výe uvedených slev a ohledů. Zdanění jednotlivců by bylo prováděno na principu progresivního zdanění, které by respektovalo předevím míru, na kolik je příjem občana odvozen ze společensky oceňované práce (nejen platově oceňované např. při zapojení občana do dobrovolných sociálních slueb typu péče o staré a handicapované lidi, ekologických slubách apod. by vznikaly nároky na odpočty z daní). Přihlíelo by k potřebám demokraticky přijaté populační politiky (podle tehdejí demografické situace mohlo by tedy i působit proti neádoucím populačním přírůstkům) a k různým formám fyzické či duevní handicapovanosti občana
Sociální politika
Své místo by samosprávné principy nalezly i v oblasti sociální politiky.
Důchodové pojitění by bylo vybudováno na třech základních pilířích. První pilíř by představovalo solidární pojitění rozvíjené pod bezprostřední patronací státu a se státní garancí, realizované přes jedinou Státní pojiovnu, která by byla vybudována na samosprávném principu. V samosprávné radě této pojiovny by byli zastoupeni pojitěnci organizovaní celostátně v přísluné společenské organizaci, dále odbory, společenské organizace typu Svazu důchodců, Svazu en, mládenických organizací, organizací zdravotně postiených apod. Přirozeně by zde byli zastoupeni demokraticky pověření (např. parlamentem a regionálními a obecními samosprávami volení) zástupci státu a také zástupci pracovníků pojiovny. Při výpočtu důchodu podle prvního pilíře veobecného solidárního pojitění by byl důsledně uplatněn princip zásluhovosti. Prostředky na důchod by byly placeny částečně přímo pojitěnci, částečně zaměstnavateli. Druhý pilíř by představovalo povinné pojitění ve fondech, které by své jmění investovaly a zhodnocovaly v samosprávných podnicích a které by byly garantovány státem a vybudovány jako samosprávné podniky. Třetí pilíř by představovalo dobrovolné pojitění v samosprávných fondech vázaných na jednotlivé samosprávné podniky nebo v soukromých fondech, a to bez garance státu.
Zdravotní pojitění by se opíralo o veobecné povinné zdravotní pojitění v jedné samosprávně budované pojiovně, v její samosprávné radě by kromě pojitěnců organizovaných např. ve Svazu pacientů byli zastoupeni zdravotničtí pracovníci prostřednictvím profesních komor, odbory, demokraticky zvolení pověřenci státu, regionálních a obecních samospráv. Součástí této formy pojitění by byly speciálně vytvořené fondy pro mimořádně postiené, které by byly samosprávné, se zastoupením státu, regionů, obcí, odborů a společenských organizací a které by pruně a rychle uvolňovaly prostředky na zvlátní léky či léčebné procedury nepokryté z veobecného pojitění. Druhý pilíř by představovalo pojitění dobrovolné v samosprávných fondech spojených se samosprávnými podniky nebo v soukromých fondech, ze kterého by se doplácelo na určitý zdravotnický nadstandard (hotelové sluby, kosmetické zákroky, náboensky motivované zásahy do léčebných procedur, netradiční medicína, dobrovolná aplikace standardně nevyzkouených procedur).
Financování vzdělání by v této společnosti bylo diferencováno podle stupňů. Základní a střední stupeň vzdělávání by byl pokrýván z prostředků státu (získaných zdaněním) a v rámci této formy financování vzdělání by áci a studenti získávali i potřebné vybavení, pokud jde o učebnice a přísluné pomůcky. Při financování vyího stupně vzdělání by svou roli sehrály vzdělávací fondy budované na samosprávném principu.Tyto fondy by byly vytvářeny z prostředků samosprávných i soukromých podniků, příp. z prostředků státu, regionálních a obecních samospráv. Adept vysokokolského a postgraduálního vzdělávání by se obracel na tyto fondy se ádostí o půjčku na vzdělání, která by byla vyplácena částečně příslunému vzdělávacímu zařízení, částečně studentovi. Student by zároveň poskytnutím půčky získával právo podílet se na samosprávě přísluného vzdělávacího fondu, ve které by byli dále zastoupeni demokraticky zvolení pověřenci samosprávných či soukromých subjektů, které fond dotovaly, příp. zástupci státu, regionálních a obecních samospráv (pokud fond dotovaly) a zástupci vzdělávacích zařízení, se kterými fond spolupracoval. Student by se vak zároveň stával akcionářem fondu a měl by právo na alikvotní část výnosu fondu. Vzdělávací zařízení by nedostávalo celé náklady za studenta najednou, část těchto nákladů by dostávalo podle úspěnosti studenta a míry, ve které splácí půjčku. Bylo by tak zainteresováno na tom, aby produkovalo studenty úspěné na trhu práce Student by byl povinen do určité doby půjčku splatit (byl by tedy zainteresován na tom, aby nebyl tzv. věčným studentem), tato doba by vak byla vymezena z hlediska dosaení určitého stupně průměrného výdělku. Půjčku by ovem musel splatit i v případě, e by nezískal místo odpovídající dosaenému vzdělání. Při splácení půjčky by se vak bralo v úvahu i společenské oceňování dané práce, např. formou určitých daňových úlev pro studenty pracující ve finančně méně atraktivních oborech nebo naopak zvýením daňové sazby pro studenty v nadprůměrně atraktivních oborech. Po absolvování studia by student nastupoval do zaměstnání (společnost by garantovala právo nástupu do prvního zaměstnání, které by bylo zajitěno formou daňových úlev či státních dotací zaměstnavateli). Dalí místa by si byl povinen hledat sám, přirozeně s odpovídající pomocí státu. Podle efektu jeho práce (např. patentů, licencí apod.) by zaměstnavatel povinně odváděl určitý příspěvek do vzdělávacího fondu, který studentovo vzdělávání financoval. Obdobně by se postupovalo v případě postgraduanta, který by ovem větinou ji zaměstnání zajitěné měl a za kterého by vekeré náklady mohl v případě zájmu platit zaměstnavatel. Přísluný fond financující vzdělávání by průběně zhodnocoval své prostředky investováním do ekonomických subjektů (se zralostí socialistické společnosti by lo o investování do samosprávných a státních podniků) a o toto zhodnocení by se dělili klienti fondu, s těmi, kdo fond dotovali, a se vzdělávacími zařízeními.
Politika v oblasti bydlení by rovně významně pracovala se samosprávným principem. Výstavba bytů by byla záleitostí různých subjektů, které by v této oblasti chtěly podnikat. Kromě samosprávných podniků a soukromých podnikatelů by byty stavěl stát, regiony i obce. V případě státní, regionální a obecní výstavby by lo nikoli o pouhou podnikatelskou činnost, ale o regulační opatření k řeení bytové situace občanů, které by bylo dotováno příjmy z daní, příp. půjček u bank krytých těmito příjmy či jinými slokami státního, regionálního či obecního majetku. Státní, regionální i obecní bytová výstavba by se zaměřovala předevím na pokrytí potřeby relativně levných bytů a sociálně slabích kategorií Díky podnikatelským aktivitám samosprávných podniků, státu, regionů a obcí opírajícím se o určité plánování by se dařilo udrovat takový trh s byty, na kterém by se nemohl prosadit monopol soukromých vlastníků domů, kteří by ostatně byli průběně vykupováni. Za těchto podmínek by ceny domů a bytů, které by bylo mono získat do individuálního vlastnictví, byly vcelku průměrné, odpovídaly nákladům i poptávce dané příjmy obyvatel. Monost získání bytů by byla usnadněna úvěry, které by byly dotovány z prostředků státu, regionu, obcí i samosprávných podniků. Spekulace s byty by byla znemoněna a postihována. Hlavní formou zajiování bydlení občanů by byla bytová drustva samosprávně spravovaná, která by byty stavěla i uívala. Lze předpokládat, e by současná forma drustev vlastníků bytů byla asi překonána formou drustev uivatelů, mimo jiné i vzhledem k předpokládanému daleko větímu pohybu pracovních sil, který by vyadoval flexibilní vyuívání bytů.
Politika zaměstnanosti.
Pro politiku zaměstnanosti socialistické společnosti by byla podstatná předevím skutečnost, e postupné vytlačování kapitalistického vlastnického sektoru a iroká aplikace zaměstnaneckého a veobecně samosprávného vlastnictví by vytvořilo zcela odlinou logiku zacházení s pracovní silou. Daleko výrazněji by se ukázala skutečnost, kterou kapitalistická společnost zatemňuje, e toti práce není nějakým neádoucím přídavkem k nákladům, který zaměstnavatele okrádá o zisk, ale e je faktickým tvůrcem zisku, pokud je v monostech zaměstnavatele zajistit pro tuto práci potřebné věcné vybavení. I v socialistické společnosti by pochopitelně monost zapojit vechny občany do pracovního procesu byla limitovaná náklady na věcné vybavení práce a lze předpokládat, e by nebylo mono dosáhnout plné zaměstnanosti. Na druhou stranu by v logice socialistické společnosti bylo mono přistoupit k tomu, aby se společnost daleko rovnoměrněji podělila o nutnou společenskou práci i o volný čas. Bylo by mono zavést takové opatření, jako je zkrácení pracovní doby při nezkráceném příjmu. V samosprávných podnicích by se pracovníci sdruovali s cílem dosáhnout určitého zisku a dále ho zvyovat, ovem s tím, e zároveň budou dosahovat i větího mnoství volného času a jeho smysluplnějího naplňování formou větí účasti na procesech řízení, vzděláváním, kulturním a sportovním vyitím, cestováním, vestranným zkvalitňováním ivota. Pouhé zhodnocování kapitálu by přestávalo být jediným a vemu nadřazeným kriteriem. V celospolečenském měřítku by se tento proces projevoval tím, e by nerostla pouze bezprostřední materiální výroba, ale e by ziskové podnikání bylo rozvíjeno i v oblasti nejrůznějích nemateriálních slueb nevyadujících velké doprovodné investice do konstantního kapitálu. Jedním z momentů soutěení samosprávného sektoru se sektorem kapitalistickým, který by výhledově odváděl kapitalistickému sektoru pracovní zdroje, by byla monost získat v samosprávných podnicích více disponibilního času, případně i prostředků k jeho vyuívání (podnikové koly, kulturní a sportovní zařízení apod.) Občané socialistické společnosti by se v tomto smyslu daleko svobodněji rozhodovali mezi tím, zda chtějí pracovat, nebo zda chtějí svůj volný čas naplňovat způsobem, který není v daných společenských podmínkách honorován určitým příjmem a nemůe se proto odrazit v určitém stupni konzumu zboí a slueb.
Samozřejmě by ani za těchto podmínek nezmizela nutnost věnovat určitou pozornost spojení člověka s pracovním prostředkem a zabezpečení jeho existenčních potřeb. Tato otázka by na rozdíl od současné společnosti nebyla jen otázkou materiální, ale i otázkou určité výchovy a kultivace potřeb člověka. I v ivotě socialistické společnosti by proto zřejmě měla své místo určitá forma pomoci nezaměstnaným a stejně tak i určitá forma jejich stimulace k zapojení do společensky uitečné činnosti. I socialistický stát by zřejmě musel vytvářet určitou záchytnou sociální sí předevím pro pracovníky, které by rychlý vývoj v oblasti vědecko-technické a informační revoluce, prolamování staré společenské dělby práce, flexibilizace práce i územního přesouvání pracovních sil nechával dočasně bez vazby na výdělečnou činnost v některém z typů podniků. I socialistický stát by zřejmě musel určitými daňovými úlevami a dotacemi stimulovat podniky, včetně podniků samosprávných, k přijímání nových pracovníků, musel by organizovat jejich vzdělávání a překolování, pomáhat při jejich přesídlování apod. V zaměstnanecké politice socialistického státu by vak zřejmě výraznějí roli hrála pomoc zaměstnancům při samosprávném podnikání, vytváření drustev, napojování na ji existující zaměstnanecké kolektivy apod. Je jisté, e by i v těchto podmínkách musel stát přerozdělovat část prostředků podnikajících subjektů na tuto pomoc nezaměstnaným. Na druhou stranu by se jistě těmto činnostem věnovaly i samosprávné podniky, které by bylo mono naopak daňově stimulovat. Svou roli při zamezování nezaměstnanosti by jistě sehrály i nové technické monosti evidování potenciálních nezaměstnaných, poskytování kvalifikovaných informací potenciálním zaměstnavatelům a dlouhodobějího plánování trhu práce.
Politický systém
Důleitou stránkou ivota společnosti, ve které by samosprávné principy nalezly iroké uplatnění, by byl politický systém. Politický systém socialistické společnosti by byl předevím determinován vývojovými procesy v oblasti třídně sociální struktury, tj. procesem odcházení prvků třídně sociální struktury kapitalistické společnosti, vytvořením mohutné třídy samosprávných vlastníků, její fakticky vedoucí úlohou ve společnosti a sbliováním jejích zájmů s dalími společenskými třídami a vrstvami, dokonce i s třídou kapitalistických soukromých vlastníků. Za těchto podmínek by nutně docházelo k procesu předvídanému klasiky tj. k procesu odumírání politiky jako zvlátní sféry a zvlátního mechanismu, jeho prostřednictvím se seřazují zájmy tříd týkající se společenské správy a výsledně se pak zájem vládnoucí třídy promítá jako zájem pro společenskou správu a řízení určující. Na základě objektivního procesu sbliování zájmu tříd a vrstev nacházejících se v socialistické společnosti na bázi irokého rozvoje samosprávného vlastnictví se pak proces seřazování zájmů různých sociálně ekonomicky relativně specifických útvarů stává stále méně procesem prosazování monopolu jedné třídy a stále více obecným seřazováním zájmů. Vzniká nepolitická, odumírající politika.
Tato skutečnost by se v naem modelu socialistické společnosti projevila:
V rámci těchto procesů by předevím byly ze zákona a do vech organizačních forem společnosti byly uplatňovány samosprávné procesy bránící vytváření strnulých privilegovaných elit uzavřených ve vztahu k irím masám občanů státu i členů přísluných organizací. Ve stanovách organizací povolovaných demokraticky formovanými státními orgány by musely mít své místo takové principy, jako je skutečná kontrolovatelnost a odvolatelnost orgánů, jejich představitelů i aparátu, principy jako je povinná rotace kádrů apod. Nejde samozřejmě o to, e by se konstituování takovýchto forem bránilo jen administrativně, ale o to, e by občané společnosti byli rozhodujícím způsobem ovlivňováni prolamováním staré dělby práce, existencí samosprávných forem v ekonomice, navíc svým určitým větím existenčním zajitěním, větími monostmi v oblasti volného času, získáváním informací a znalostí, včetně demokratizace sdělovacích prostředků, apod. a e by se proto stávali méně manipulovatelní.
Státní orgány by se vlastně stávaly mnohostranným systémem demokratických samosprávných organizací a principy samosprávy by se mohly uplatňovat i na výkonný aparát. Politické strany by ztratily své výsadní postavení oproti společenským organizacím jiného typu, které by získaly právo volit své zástupce do parlamentu i jiných státních orgánů, účastnit se rovnoprávně politického ivota, získávat informace a spolurozhodovat na vech stupních. Pokud by se politické strany samy neměnily spíe na určité občanské iniciativy zaměřené k určitým věcným problémům společenského ivota (např. ekologickým, národnostním nebo sociálním), měnily by se spíe v určité názorové kluby koncentrované kolem určitého komplexu idejí, vidění světa, filosofie, náboenství apod. Je nesporné, e mezi těmito politickými stranami by se přirozenou cestou asi nejvíce prosazovala strana, která by ve své filosofii, přesněji ideologii, nejvíce vystihovala logiku společenských změn a vývojových tendencí a dokázala se orientovat na zájmy objektivně nejprogresivnějích společenských skupin. Důvěru ve společnosti by si ovem nemohla získat nějakým ústavním zakotvením své úlohy nebo jinak provedenou apriorní privilegizací, ale svou schopností kvalifikovaně se vyjadřovat k různým společenským problémům a vysílat své neméně kvalifikované členy k práci do orgánů i aparátu státu, regionálních i obecních samospráv, společenských organizací a občanských iniciativ nejrůznějího druhu. Tato strana by zřejmě musela být ostatním typům organizací určitým příkladem důsledností uplatňování demokratických a samosprávných principů ve svém vnitřním ivotě. Podobně by zřejmě musela v podmínkách nadnárodního státu být stranou skutečně internacionální, integrující zájmy přísluníků nejrůznějích etnických pospolitostí a ras. Lze oprávněně předpokládat, e by tuto úlohu mohla splnit strana opírající se o marxistickou teorii, případně určité spojenectví stran formující se na bázi jejího pluralitního rozvíjení.
Josef Heller, březen 2005