Jejich vlak jetě nepřijel, ale vichni mají neustále pocit, e jim u odjel. Někteří z nich mají měsíční smlouvy, jiní týdenní, někteří začnou pracovat na ranní výzvu zaslanou jako SMS, a jsou i précaires v telefonních střediscích, těm se smlouva obnovuje hodinu od hodiny: dnes od tří do sedmi a třeba jetě od osmi do jedenácti. Jejich příběhy se těce vyprávějí, jsou jako filmy neustále přeruované reklamou. - napsal o nich Aldo Nove.
Slovo precario či précaires odkazuje v italtině či francouztině na slovo z právnické latiny precarium - to, co je získáno k uívání na základě prosby, co je vyproeno. V irím smyslu znamená stav, jeho trvání není zajitěno, například přechodné těstí nebo efemérní výhoda. Podle Akademického slovníku jazyka českého slovo prekarium označuje smlouvu, kterou se přenechává nějaká věc k uívání do libovolného odvolání. Taková smlouva se staročesky nazývá výprosa a její smluvní strana prekarista neboli výprosník. Dnes v četině převaující význam slova prekérní - poválivé či vratké - dokazuje, e ít z výpros není snadné.
V ulicích Paříe nedávno demonstrovaly davy studentů za podpory odborů proti zákonu, který by udělal z práce mladých Francouzů na dva roky prekarium - výprosu a z mladých občanů pouhé prekaristy - výprosníky, pracovní sílu na dvouleté pouití. Pod tlakem dlouhotrvajících masových demonstrací byl zákon odvolán. Je to první úspěch v boji proti zvyování flexibility pracovního trhu neboli proti rostoucí nerovnosti mezi právy zaměstnanců a zaměstnavatelů. Je to překvapivé vítězství, vdy tato generace prekaristů nezná třídní solidaritu svých otců a dědů, kteří chodívali po celá desetiletí do práce stejnou cestou pokřikujíce na sebe přátelsky v ranní mlze.
Boje občanů proti silám, které z nich chtějí udělat výprosníky, jsou transverzální a metapolitické. Transverzální, protoe jdou napříč, nejsou omezeny na jednu zemi, i kdy někde probíhají rychleji a ve větím měřítku; a metapolitické, protoe v nich nejde o boj jedné politické strany proti druhé, ale o nový vztah osvícenských pojmů občan - stát - právo - práce, které rámovaly politiku v posledních dvou stoletích.
Znakem postmoderní společnosti je rostoucí propast, která odděluje stále mení třídu stále bohatích prebendářů od stále větí třídy stále chudích prekaristů - obročníky od výprosníků, řekli bychom staročesky. Obročníci jsou pevně spjati globální třídní solidaritou - mají stejné marginal benefits, mluví stejným jazykem (manaerskou angličtinou), mají stejného nepřítele (práva zaměstnanců), jsou monokulturní (slovník západní trní ekonomie); výprosníci naopak tvoří velmi nejednotný zástup, rozlévají se do mnoha proudů, jsou multikulturní. Prebendáři podporují ideologii multikulturalismu, protoe zbavuje zástupy výprosníků odvahy dát své interpretaci společnosti formu univerzálně platného politického programu - kultury jsou si rovny právě v tom, e jsou vechny stejně odpolitizovány.
Na rozdíl od obročníků výprosníci nejsou sociální třídou, jsou jen zástupem. Třídní boj je proto v postmoderní společnosti bojem stále mení a stále pevněji sjednocené monokulturní třídy obročníků proti rostoucímu zástupu výprosníků.
* * *
Podle francouzského slovníku Robert znamená slovo prébende lat. prebenda - pevný příjem přiznaný nějakému dignitáři (driteli vysokého úřadu či hodnosti); pro ilustraci pak citace z Victora Huga Un de ces hommes dorés, rentés, qui ont de grosses prébendes. Z nějakého meního klasika, ale větího realisty slovník uvádí větu: Vechny reimy mají své sinekury a prebendáře. Český slovník definuje prebendu jako výnosný úřad a sinekuru jako výnosné zaměstnání bez odpovědnosti. Prebendáři nebo také (mnoho)obročníci jsou lidé, kteří mají mnoho zaručených příjmů.
Ve Francii byli letos na jaře v postmoderním třídním boji zástupci zájmů mnohoobročníků poraeni - a to je dobrá zpráva. Podívejme se blíe na třídu prebendářů, v jejich zájmu měli být mladí francouztí občané poníeni na pouhé výprosníky práce. Prebendáři se nemohou dostat do prekérní ekonomické situace, mají zlaté padáky, zvýhodněná lékařská pojitění a řadu dalích marginal benefits. Pár čísel z nejchudí země G8 Itálie: roční plat prvních devadesáti obročníků, zvaných vrcholní manaeři, se pohybuje od dvaadvaceti miliónů eur nejbohatího z nich, přes jedenáct miliónů a osm miliónů manaerů střední váhy, po 935 tisíc eur ročně toho nejchudího.
Přitom prebendy třídy obročníků nemají funkci ekonomickou, ale jen magickou, rituální a teologickou: symbolizují jejich nadpřirozenou moc, mají nás přesvědčit o jejich schopnosti činit zázraky. Prebendář postříká mrtvé podniky ivou vodu, kterou přinesl ze země za devatero horami a devatero řekami - a hle, podniky vstávají z mrtvých. Těmto amanským úkonům se říká racionální řízení podniku v globální konkurenci.
Ve skutečnosti prebendáři zvyují hodnotu akcií podniků tím, e proměňují zaměstnance v prekaristy a podniky sjednocují v jednu velkou neprůhlednou sí. Hranice mezi legálním a nelegálním je v globálním trhu stále propustnějí. Politickou a sociální odpovědnost za svou ivou vodu se prebendáři snaí převést na stát, který vydírají hrozbou delokalizace neboli oputěním jejich území, pokud zde nezískají různé daňové výhody. Jejich prebendy mají na Západě stejnou funkci jako křiklavé aty amana nebo čelenka z per ptáka guacomaya v indiánském kmeni Kemenetse. Mají nás přesvědčit o jejich privilegovaném vztahu k bohům.
Vzpomínáte si jetě na platy naich polistopadových obročníků, zejména ředitelů bank? Jejich prebendy u v roce 1996 přesahovaly v některých případech est miliónů ročně, zatímco průměrný plat v zemi byl tuím asi osm tisíc. Nůky jistě větí ne mezi prebendou obročníka Miloue Jakee a průměrným platem před sametovou revolucí. Dluhy patně řízených českých bank a platy jejich manaerů nakonec zaplatili četí daňoví poplatníci.
Prebendy třídy obročníků jsou jedním z příznaků procesu desekularizace, návratu magických praktik, který charakterizuje postmoderní společnost. Jinými příznaky jsou třeba moc reklam, kterou tak přesvědčivě odhalil dokument Český sen, masový úspěch různých sekt a také válečná taení amerického Impéria pod heslem Rozsévat bázeň a děs.
Pape prohlásil o letoních Velikonocích, e akumulace je kráde, kdy znemoňuje jiným důstojně ít. A také, e svět je rozdělen na dva pokoje: v jednom se plýtvá, v druhém se chcípá. Plýtvání v pokoji obročníků je magickým úkonem, symbolem jejich nadpřirozeného původu.
* * *
Prebendáře a sinekuristy reimu ekonomické globalizace nazvu podle francouzského sociologa Duclose hyperburoazie. Je to mimonárodní elita, která usiluje o zruení vech omezení, jimi národní státy za poslední dvě století spoutaly ekonomickou racionalitu (viz Malý příruční slovník globalizace: deset hesel k porozumění a obraně, www.tady.cz/hawkmoon). Hyperburoazie nabízí subprebendy a sinekurky novinářům a intelektuálním lobbistům, ochotným útočit na zbytky politické filosofie a morálních postojů, které stojí v cestě globálnímu ekonomickému růstu, tomuto vedrtícímu samopohybu, tomuto veravému planetárnímu netvoru, této smrtelné chřipce veho ivého, této rychle rostoucí haldě doutnajících odpadků, od ní se kadý z nás snaí (marně) ít co nejdále. Cena míst bez výhledu na ni je stále vyí, mají na ně jen prebendáři.
V národním státě byl ekonomický růst podřízen osvícenským ideálům, které zastupovala národní staroburoazie, vůdčí síla národa; komunistická nomenklatura byla dědičkou staroburoazie, usilovala o rychlý ekonomický růst v rámci národního státu a nutila nás číst Jiráska a Němcovou; komunismus byl urychlenou cestou zaostalých národů k průmyslovému státu.
Staroburoazie a její nelegitimní radikální potomci - komunisté - hráli hlavní roli v příběhu, kterým se ustavily průmyslové národní státy v Evropě, podporovali iřitele a vynálezce jejich zakládajících mýtů. Globální moc hyperburoazie je naopak zaloena na bleskovém vpádu, vyplenění a ústupu; tato mimonárodní třída nechce být vůdčí silou národů, na jejich území přemístila dočasně výrobní prostředky pod jejich kontrolou.
* * *
Rozporuplný, ale pro 20. století klíčový německý politický filosof Karl Schmitt vypracoval na sklonku ivota teorii partyzána. Ve století revolucí a extrémů se podle něj vynořil nový typ bojovníka, jeho dějinná role je zásadní - partyzán. Revoluce posledních dvou století zvítězily díky svým partyzánům, v partyzány proměnily revoluční ideje třeba americké osadníky nebo francouzské Chouany, Napoleonova expanzivní válka udělala partyzány ze panělských a bavorských sedláků, nacismus z obyvatel protektorátu či poraené Francie: po válce pak obyvatelé kolonií vedli partyzánský boj proti regulérním představitelům koloniálního státu.
Co vyznačuje partyzány?
Za prvé jejich neregulérnost, nelegálnost: odmítají kadou oficiální autoritu, velí si sami, jejich vedení je decentralizováno. Za druhé extrémní mobilita, vudypřítomnost, schopnost ztratit se na svém území. Za třetí pak partyzán (partigiano) je partajník, který povauje své cíle za tak spravedlivé a nutné, e za ně bojuje vemi prostředky; partyzán je produktem epochy občanských válek v Evropě (jak nazval 20. století německý historik Ernest Nolte), kdy politické angaovanosti občanů u nelze dát (uni)formu boje mezi regulérními politickými stranami, a podřídit ji legální autoritě. Partyzáni vidí ve vech představitelích regulérnosti nepřítele, bojují za své cíle neregulérními prostředky, leninská teorie například povauje legální a nelegální formy třídního boje za stejně legitimní, volba mezi nimi závisí jen na jejich efektivnosti.
Čtvrtý rys partyzána označuje pak Karl Schmitt výrazem telurický, co znamená vztahující se k zemi. Partyzán je vdy lidem uznaným politickým zástupcem kusu země. Tak například zappatisté v Mexiku jsou telurickými bojovníky, jako francouzský odpůrce geneticky modifikovaných potravin Bové nebo třeba ekoteroristé, bojující za práva stromů, řek a zvířat na jejich území.
Na rozdíl od staré buroazie, která uznávala legální autority a bojovala za své cíle regulérně, je hyperburoazie nositelkou neregulérních forem boje, organizuje své podniky partyzánsky, delokalizuje, provozuje outsourcing, lean production, vyrábí just in time - je vude a nikde. Účet za telefon dostávám e-mailem, nové sluby mně vnucuje hlas dívky z call center, kdy ale chci něco změnit, musím psát doporučené dopisy do jakési vísky v Piemontu, nikde ádný úřad, kam by se dalo zajít, jen kovový hlas v telefonu: Kdy chcete, stiskněte jedničku, kdy Ne, stiskněte hvězdičku...
Jsme regulérní občané přepadení neregulérními partyzány, kteří se skrývají v kyberprostoru, vynořují se náhle, přepadají nae domy a mizí v kyberdungli, zbudou po nich pouze neplatná telefonní čísla, účty k zaplacení a vyhaslá okna v mrakodrapech. Říká se tomu souhrnně globální flexibilita.
Partyzáni globalizace jsou fanatici, bojují za globální trh jako za nejvyí cíl lidstva - nic nesmí čerpat svou hodnotu z jiného zdroje, ne je pohyb cen na burze. Globální ekonomiku nelze udret v ádném legálním rámci, jak dokazuje nekonečná řada skandálů v Evropské unii, v USA či naposled v Koreji. Nelze ji podřídit zákonům přijatým legitimními zástupci lidu ijícího na nějakém vlastním území, protoe partyzánsky organizovaná ekonomika vdy unikne moci státu. Legalita v komplexní společnosti je pod kontrolou armád právníků, kteří s ní zacházejí po leninsku, posuzují ji z hlediska efektivity: Bude výhodnějí překročit ji, hledat v ní díry, nebo ji naopak vyuít v partyzánském boji za vyí zisky na globálním trhu?
Hyperburoazie není, na rozdíl od staroburoazie, uznaným zástupcem nějakého území, v tom se partyzáni globální ekonomiky podobají spíe pirátům - přepadají vechna území z nového oceánu, z kyberprostoru. O Zlíně můeme říci, e je Baův stejně jako o Mladé Boleslavi, e je kodovácká, pro hyperburoazii jsou u vechna místa na zemi zaměnitelná, tak jako vechny jazyky či kultury.
* * *
Buroá, hlava dubová, cylindr a hůl, je to přeci vůl! - zpívali si mladí Francouzi. Ale neměli pravdu: budováním průmyslu buroazie budovala národy. Na praském horním Smíchově Ringhoffer vystavěl pro dělníky úhledné kolonie domků a dopravoval je do nich po směně zvlátními vozy. Měl politickou vlast, nebyl hyperburoa, jen staroburoa.
Dějiny lidských společností jsou dějinami třídních bojů, buroazie zjednoduila třídní protiklady a celou společnost roztěpila ve dva nepřátelské tábory - buroazii a proletariát - napsal Karel Marx. A byl to jeho největí omyl. Národní státy měly velkou dostředivou sílu, buroazie se neodtrhla od proletariátu, tvořila s ním jeden národ.
Dnes se národní státy hroutí pod údery partyzánů globální revoluce, metropolemi Západu se valí barevné zástupy prekaristů. Vybudují si ty zástupy nový stát, nebo je globalizace nová právě v tom, e státy u nepřipoutí?
Francouzská republika - stát zrozený z ideálů osvícenství, první stát politické modernosti v Evropě - se rozhodla poníit své mladé občany na výprosníky, kteří si se strukturovaným ivotopisem a motivačním dopisem ve zpocené dlani musí u prebendářů vyproovat práci au titre révocable, aby jim ji kdykoli zase mohli vzít a dát ji jinému výprosníkovi, levnějímu. Pod tlakem masových demonstrací proti této politice se francouzský stát vzdal svého plánu.
Nebyl to problém zhýčkaných Francouzů, jak se nám snaí namluvit různí pravicoví novináři lobující za zájmy prebendářů. Za tímto sporem se skrývá největí politická otázka naí doby: Má smysl hájit proti partyzánům globální ekonomiky stát jako nezcizitelné dědictví Západu, nebo je stát naopak jen jednou z historicky překonaných institucí, které musí partyzáni globalizace porazit, aby se cesta k vítězství revoluce otevřela?
Co je stát?
* * *
Slovo stát vynalezl Machiavelli, první velikán politické modernosti. Podle jeho slavné teorie nejvyím cílem státu je zajistit mír mezi lidmi v jejich verit effettuale, v jejich lidské pravdě - v jejich zaslepenosti, vánivosti, neřestnosti, rozporuplnosti, nevědoucnosti, haminosti... Podmínkou vzniku moderního státu je odvaha vzít váně čas ivota na tomto světě, a to znamená oddělit jej ostrým řezem od času ivota na světě onom.
Stát je řád, který si budují lidé, kdy pochopili, e ivot jim byl jen propůjčen, e jej musí kdykoli vrátit na poádání majitele a e bohové jim v této prekérní situaci nepomohou - musejí si pomoci sami. Stát je smlouva mezi lidmi o tom, co má zůstat pevné v prekérním čase lidského rozhodování na základě omylných soudů a úsudků; je to velký vynález Západu, například islám stát v tomto smyslu nepřipoutí a neznal jej ani komunismus, který opíral výkon své moci o jakousi státostranu, v ní čas lidského rozhodování byl podřízen času, nad kterým vládli bohové dějinné nutnosti.
Stát si moderní lidé vymysleli, aby pevností smluv mezi sebou vyváili nejistoty a strach, plynoucí z jejich prekérní situace smrtelných, aby se nedali svým strachem zotročit a nepřijali vládu zástupců nějakého Absolutna.
Dnes musíme na Západě hájit historickou roli státu proti fanatikům globalizace, kteří vedou krutou partyzánskou válku proti smluvním jistotám, které moderní sekulární stát zaručoval svým občanům.
Marx pojmu stát nerozuměl. V Komunistickém manifestu jej definuje jednou jako výbor spravující společné zájmy buroazie a podruhé jako proletariát zorganizovaný v panující třídu. A Lenin dodává ve spise Stát a revoluce, e stát jako nástroj útlaku vládnoucí třídy zanikne, a bude v komunistické společnosti uskutečněno heslo Kadý podle svých schopností, kadému podle jeho potřeb. Komunistickému státu chyběl jeden z konstitutivních rysů státu - jeho svrchovanost musí být zaloena na nějaké sdílené představě o lidské přirozenosti, o univerzálně platných lidských zájmech, které státní moc hájí proti agresivitě různých skupin (jako byla třeba KSČ), které by chtěly podřídit občany svým partikulárním zájmům. Rok 1989 byl mimo jiné návratem k ideji státu - jeho vysvobozením z redukce na pouhý nástroj moci jedné strany.
Často se cituje Marxova věta ze stati Ke kritice politické ekonomie: Obtí nespočívá v tom, pochopit, e řecké umění a epos jsou vázány na určité formy společenského vývoje. Obtí je v tom, e nám stále jetě poskytují umělecký poitek a v určitém smyslu platí jako norma a nedostiný vzor. Marx hluboký smysl této své otázky nepochopil, odpověděl si na ni banálně - nás pokročilé a dospělé lidstvo prý stále okouzluje dětství ducha, které řecké umění představuje. Historicky překonaná a politicky chybná díla, například Marxem obdivovaná Lidská komedie monarchisty a reakcionáře Balzaka, mohou poskytovat umělecký poitek jen proto, e osvěcují lidskou přirozenost, prekérnost naí situace zde na zemi a touhu uniknout z ní do vysněných oněch světů a nových teologií.
Zde je jádro ideje státu: stejně jako umění nemůe být jen proletářským či buroazním, ani splývat se zájmem některé třídy - je zaloen na sdíleném porozumění lidské přirozenosti. A na obraně smluv, ve které jsme to porozumění naí situaci proměnili a které nám dávají relativní jistotu v prekérním čase naeho pozemského ivota. Poníit vlastní občany na prekaristy v zájmu prebendářů je tak nejhorí monou zradou ideje státu. Je dobře, e si to francouzská vláda nakonec rozmyslela.
* * *
Vzpomínám si, jak jsme si jako kluci na mém rodném ikově hráli na vojáky a partyzány. Jeden z nás vdy zavřel oči, sehnul se, druhý mu buil na záda a volal Tluču, tluču na buben, kdo je ten a ten a ten? a ukázal vdy na někoho prstem a kluk-buben řekl: partyzán nebo voják. Vichni jsme tenkrát chtěli být partyzány, ti byli ve flóru díky poválečným filmům, na které jsme chodili kadou sobotu odpoledne.
Dnes myslím, e je třeba být spíe vojákem: bránit smysl státu proti partyzánům globalizace, proti jejich úskočnému způsobu boje, proti jejich pokusu rozbít svět na pokoje, v nich se plýtvá, a pokoje, v nich se chcípá. A bránit stát dnes znamená bránit to, co musí být pevné, aby lidé mohli obstát v přívalu změn, které do jejich prekérních ivotů vnáí modernost, v ní se přítomnost prudce lií od minulosti.
Západ je matkou vech revolucí, partyzáni tu byli uctíváni jako jejich předvoj. Já ale věřím spolu s Masarykem a Erazimem Kohákem, e revoluce nejsou ne moderní formou víry v zázraky. A revolucionáři jen převlečení prebendáři.
Právo, 4. 5. 2006, Václav Bělohradský