Lidové noviny, kdysi intelektuální deník, nyní pokleslý bulvár, vedly zuřivou kampaň proti ČSSD i KSČM. Krátce před volbami radily svým čtenářům, kam by měli emigrovat, kdy zvítězí levice a nabízely jim různé prosperující země, v případě vítězství pravice pak vyzývaly levičáky k emigraci na Kubu, do Severní Koreje a podobných zemí. Obraz jim jen trochu kazila současná Itálie.
Tato snaha o naprosté zdiskreditování kadého, kdo se by i jen formálně hlásí k levicovému smýlení, vytváří mentální atmosféru, v ní jsou vylučováni ze společenství lidí, nebo do něj jako nositelé nejhorích morálních vlastností ani nemohou patřit. Vůči takto stigmatizovaným je kadé obvinění, i z těch nejtěích zločinů, uvěřitelné a, dovedeno do důsledků, je vůči nim dovoleno ve, protoe cokoliv je ospravedlnitelné v boji s těmito veřejnými nepřáteli.
Atmosféra stupňované nenávisti pak vytváří systémové schválení a systémový podnět i k fyzickému násilí, jeho jsme byli ji několikrát svědky. To, e Miroslav Macek zvolil veřejnou prezentaci své kulturní pokleslosti a svého příklonu k právu silnějího, jen zapadá do tohoto obrazu. Sama o sobě by tato událost nebyla tak významná, kdyby se ihned po činu v sále plném vysokokolsky vzdělaných lidí neozvaly výkřiky bravo a potlesk.
Pravice takto rázně nakročila směrem jetě dál doprava a zbývá ji jen otázka, jak daleko to bude a jestli bude směřovat a někam k pinochetovskému stylu řeení. To se zdá být za dané situace jistě přehnané. Ovem takto se to jeví jen tehdy, kdy předpokládáme, e se ve po volbách vrátí ke svému dosavadnímu normálu.
Existují vak váné obavy, e tomu tak nebude.
Přesněji řečeno, svět se zvolna, ale nezadritelně mění a výe popsaný růst agresivity a nenávisti v naí zemi je součástí této změny. České volby tak zapadají do kontextu růstu celosvětového napětí a jsou jeho lokálním projevem stejně jako lokálním zdrojem.
Globální souvislosti českých voleb
Přes katastrofální úpadek Lidových novin a někam k úrovni normalizačního Rudého Práva, se v jejich sobotní příloze občas objeví článek, jeho kvalitní autor zatím nemá morální zábrany zde publikovat. Tak zde byl minulou sobotu otitěn text ředitele Ústavu pro politiku a hospodářství v Hamburku Petra Robejka s názvem Globalizaci zvoní hrana. Jeho argumentace vychází z analýzy fungování současného kapitalismu, která ukazuje jisté konstanty v jeho chování. Tou hlavní je úsilí o maximalizaci soukromého zisku podnikatelských subjektů.
Mohu dodat, e se tyto subjekty za historii kapitalismu poněkud proměnily, a to od individuálních kapitalistů vlastnících jednotlivé firmy po současnou formu akciových společností a vynoření nové vrstvy globálních investorů. To vak nic nemění na výe zmíněné cílové funkci maximalizace zisku.
Co se vak také nezměnilo, je národní zakotvení těchto subjektů. Firmy i investoři sice působí globálně a hledají své trní příleitosti kdekoliv, kde se dá více vydělat, ale jejich centrály sídlí v konkrétní zemi, v ní také platí daně a v ní jen nerady propoutějí.
Současná fáze globalizace přináí firmám i jednotlivcům v jejich čele obrovské zisky. Kadý, kdo čte hospodářskou rubriku novin, se běně setkává se zprávami o rekordních výsledcích za loňský rok. Např. generální ředitel ČEZu vydělal za rok 2005 více ne 282 milionů Kč. Ve světle těchto čísel se stává pochopitelným, proč roste průměrný příjem, i kdy na něj nedosáhnou 2/3 zaměstnanců.
Příjmy podniků rostou a diskuze o důchodové reformě se stává stále naléhavějí, jak nás ujiují různí politikové a ekonomové.
Vysvětlení tohoto rozporu je podle Robejka, ale také mnoha jiných (viz např. Bauman, Z.: Globalizace), v tom, e klesají příjmy státních rozpočtů a současně i reálné mzdy. Firmy, při své snaze o maximalizaci zisku, hledají země s nejniími náklady na pracovní sílu a opoutějí proto země s drahou pracovní silou. To vede k zostřování sociálního napětí ve vyspělých zemích a nutí národní vlády k přijímání ochranářských opatření.
Dalím rozporem je konkurence mezi kapitalisty navzájem. Význam sídla firemní centrály pak spočívá i v tom, e podniky se stejnou zemí původu tíhnou k vytváření národních koalic a ke spojenectví s národními vládami, co jim přináí nemalé výhody. Kapitalistická globalizace tedy vede paradoxně k růstu nacionalismu a vyhrocování napětí mezi těmito zájmovými bloky.
Tato situace zde ji jednou byla, a to, jak píe Robejek, před I. světovou válkou, která byla jejím logickým vyústěním.
I dnes by se bojovalo o obsazení dosud volného prostoru v Africe, na Středním východě, v Latinské Americe a části Asie a o kontrolu tam se nacházejících trhů a zdrojů surovin. Domnívám se ale, e subjekty tohoto konfliktu by se poněkud proměnily. Ji dnes lze odhadnout, e to budou slábnoucí, ale stále dominantní USA, rychle rostoucí Čína (moná připomínající Německo z konce 19. st.) a konsolidující se Rusko. Evropa, vlivem své nejednoty a naprosté závislosti Británie na USA (hodný pozornosti je také fakt, e Afghánistán, Irák i Írán jsou bývalé britské kolonie) bude tentokrát hrát pravděpodobně druhořadou roli.
Tato vize budoucí války je zaloena na zde vyloené logice fungování kapitalistického systému, její odhalení umonilo B. Engelsovi předpovědět vznik první světové války více jak 20 let před rokem 1914.
Aby bylo válečné řeení rozporů mezi kapitalistickým zájmovými bloky politicky průchodné, je nutné nějak pacifikovat sociální napětí v domácí společnosti a současně získat souhlas občanů, v jejich zájmu válka není. A není v jejich zájmu předevím proto, e, jak ji velmi dobře pochopil filozof I. Kant, celkové náklady na válku překračují vdy její celkové výnosy. Vést útočnou válku je proto moné jen tehdy, kdy je společnost rozdělena na ty, kteří platí náklady a ve válce umírají, a na ty, kteří inkasují zisky. Co ovem vytváří dalí rozpor.
K němu se přidává i rozpor mezi tzv. volným trhem a demokracií (blíe viz Gray, J.: Marné iluze), co jsou dva principiálně neslučitelné systémy. To jsme ji viděli na Robejkově příkladu finančních potíí národních vlád ustavovaných na základě veobecného volebního práva a snahy firem přenést své aktivity do zemí s co nejniími náklady na pracovní sílu. Dalím příkladem napětí mezi demokracií a kapitalismem je rozpor mezi hierarchickou povahou řízení kapitalistického podniku s jejím systémem podřízenosti zaměstnanců majitelům na straně jedné, a demokratické ideje samosprávy občanů na základě rovnosti, svobody a vzájemné solidarity. Občané se tak pohybují ve dvou světech, ve světě svého zaměstnání a ve světě svého občanství, v nich platí protikladné principy mezilidských vztahů.
Očekávaný a ji probíhající růst těchto rozporů hrozí sociálním výbuchem (viz např. poslední události ve Francii).
Pokud tedy chce kapitalistický systém odvrátit toto nebezpečí sociální revoluce a současně získat občany pro válku, musí ideologicky zastřít pravou příčinu konfliktu. To můe udělat, a udělal to jak za první světové války, tak i v totalitních zemích za války druhé, pomocí ideologie nacionalismu a korporativismu nejsme zaměstnanci a kapitalisté, ale vichni jsme Italové, Rakuané, Němci atd. spojenou s pocitem národního (ve vyhrocené podobě pak rasového) ohroení. Díky tomuto pocitu ohroení se i útočná válka kouzlem emocionální manipulace stává válkou obranou.
Můeme si vimnout, e i válka proti Iráku byla podobně zdůvodněna, a to pocitem národního ohroení vyvolaného u velké části občanů USA událostmi z 11.9. a následnou propagandou větiny sdělovacích prostředků. Měli bychom si také vimnout, e tato emoce postrádá racionální kontrolu a můe být proto vyuita i k ospravedlnění války proti státu, který s jejím původním zdrojem, tj. v tomto případě teroristickým útokem, neměl vůbec nic společného.
Toto pseudořeení protikladu mezi zaměstnanci a zaměstnavateli na základě jejich ideologicky konstruované a proto jen iluzorní jednoty, neodstraňuje sociální napětí, ani pocity frustrace u zaměstnanců a musí být proto odvedeno, kanalizováno ve formě agrese namířené vůči vnějími nepříteli. Tento nepřítel nemusí být nutně vnějí i územně, jak je velmi dobře patrné na příkladu nacistického pronásledování německých idů. Zpravidla se vak jedná jen o přípravu vnějí agrese, v ní boj kapitalistických zájmových skupin teprve dosahuje svého cíle, kterým je nové rozdělení trhů. V tom se jednak potvrzuje to, co kdysi napsal americký ekonom a sociolog A. Etzioni o povaze trhu, jako systému se sklonem k veobecné eskalaci konfliktu a tudí i sebedestrukci (viz Morální dimenze ekonomiky) či to, co ve své analýze osobností Adolfa Hitlera a Josefa Visarjonoviče Stalina napsal A. Bulok (viz Hitler a Stalin. Paralelní ivotopisy) o podobném řeení třídních rozporů formou vnějí agrese. Toto chování nazval sociálním imperialismem s nemilosrdným ničením těch, kdo jsou označeni jako nepřátelé.
Zde ji můeme zahlédnout konkrétní obrysy příčin vulgarity a nenávisti naí poslední volební kampaně.
Sociálními aktéry této agrese pak mohou být lidé z různých sociálních skupin a s různým podílem na výsledném násilí, jako tomu bylo i v nacismu. Mezi jeho přívrence patřil jak pičkový německý filozof Heidegger, tak drtivá větina německých právníků a lékařů, ale také pouliční rváči a zabijáci z řad SA.
Ti pak byli ukázněni vyvraděním svého vedení na příkaz Adolfa Hitlera v noci dlouhých noů, o ní nedávno hovořil předseda Topolánek a ji sliboval po svém příchodu k moci.
Logika maximalizace zisku nutně stupňující rozpory mezi jednotlivými kapitalistickými skupinami ji dvakrát vedla ke světovým válkám a mnoha válkám lokálním. To, co v naem prostředí vyslovil jako první (pokud vím) Petr Robejek, je jen upozorněním na to, e tato logika stále platí a napětí stoupá.
Mohli bychom tuto úvahu shrnout do krátkého konstatování, e můeme mít buď mír ve světě i mezi lidmi navzájem, nebo kapitalismus. Obojí mít nemůeme.
České souvislosti českých voleb
Výe řečené jsou ovem úvahy o vývoji v delím horizontu o rozměru spíe desetiletí ne jednotlivých roků. Ze střednědobého hlediska u nás stále probíhá boj o mocenské ovládnutí vznikající kapitalistické společnosti a o konkrétní rozloení sil. I to je dlouhodobějí proces sestávající z více etap. Po kořistnické fázi zakladatelů připomínajících nejspíe panělské conquistadory beroucí ve a netvořící nic, nastává nyní fáze konsolidace, kdy je ji téměř ve rozebráno a boj se vede o poslední, dosud nezprivatizované zbytky a pak stále a zřejmě ji nadlouho, o přístup ke státním a obecním zdrojům tvořeným z naich daní. I tento boj je nutné maskovat a předevím je nutné ideologicky zatítit vybojované.
Poté, co se ČSSD začala vzpamatovávat ze své pidlovsko-grossovské epizody, hrozilo pro pravici nebezpečí opakovaného vítězství sociálních demokratů. Nebezpečí o to vánějí, e pod Paroubkovým vedením se začala strana radikalizovat a posouvat více doleva. A nebezpečí o to reálnějí, e ekonomika vykazuje nebývalý růst.
K tomu je nutné ovem podotknout, e stále patříme k té méně rozvinuté části světa, přesněji pak jsme v zóně mezi vyspělými a zaostalými státy. Proto nadnárodní firmy umístí výrobu raději u nás ne např. v Rakousku, ale jetě raději půjdou na Ukrajinu, jakmile to bude moné (z hlediska stability právního a politického prostředí apod.), či do Číny, kde to ji ve velké míře moné je. Nae postavení je tedy přechodné a dosavadní důraz na zahraniční montání závody či výrobu s nízkou mírou přidané hodnoty je efektivní jen krátkodobě.
Je tedy jen otázkou nepříli dlouhého času, kdy i na nás dolehnou výe popsané důsledky kapitalistické globalizace.
Ve skutečnosti tomu tak ale ji je. Jako drobný příklad si připomeňme poadavek americké administrativy, která podmiňuje zruení víz pro nae občany vojenskou účastí českých vojáků na jejich válečných výbojích v Afghánistánu a Iráku, i vánějí zatajovaný záměr umístit na území ČR americkou vojenskou základnu.
Vrátíme-li se k postavení samotné ČSSD, bylo vzhledem k jejímu začínajícímu znovuzrození nutné zničit ji co nejdříve a co nejdůkladněji, a to za pouití jakýchkoliv prostředků. Obvinění Kubiceho, e Paroubek je pedofil a e je snad on a dalí členové vedení strany zapleteni do vrad, jen ukazuje na zoufalství této snahy. Rovně to dokazuje, e, jak jsem uvedl v úvodu k tomuto textu, jde o naprostou morální likvidaci protivníka.
Současný politický pat má i své hlubí kořeny ve vývoji české společnosti. V jeho zkoumání bychom museli jít a do 19. století a místy a k násilné rekatolizaci Čech (ve větí míře ne na Moravě, co můe vysvětlovat i některé rozdíly ve volebních výsledcích). Zde se vak spokojme se stručným náčrtem jen několika rysů toho, co se u nás dělo po roce 1989.
Předevím pád komunistické totality otevřel nejen cestu k nebývalému osobnímu obohacení připravených, ale také vymetl mnoho tzv. starých struktur a uprázdnil tedy jejich místa pro nově příchozí. Ale nejen to. Přechod ke kapitalismu vytvořil mnoho míst nových, které mohli obsadit relativně mladí zájemci, a to za vysoce nadprůměrné platy. Zákonitě pak u těchto lidí vzniká pocit vlastní vyvolenosti a přesvědčení, e reim, v něm dosáhli takového úspěchu, je tím nejlepím ze vech moných. Ne náhodou pak připomíná jejich černobílé vidění světa a přesvědčení o vlastní neomylnosti svazáky z padesátých let.
Tento charakterový rys se spojuje s malou úctou k abstraktním pravidlům, která je české společnosti vlastní. Jestli je něco spravedlivé či pravdivé není pak zdaleka tak důleité jako to, jestli je to výhodné.
Dalím důleitým rysem je atomizace české společnosti, která je nutným důsledkem kadého útlaku, pokud mu společnost nedokáe aktivně čelit. Atomizace znamená, e se kadý stará jen sám o sebe a na druhé lidí hledí jako na soupeře v boji o soukromý prospěch. To je předevím dědictví normalizace, polistopadovým vývojem jen zesílené.
Zde ji dostáváme logické zdůvodnění pokleslé úrovně velké části českých novinářů a redaktorů vůbec včetně jejich ideologického zaujetí.
Pro konkrétní příklad není třeba chodit příli daleko. Dává nám jich dost údajně veřejnoprávní televize. Moná by v této souvislosti stála za vysvětlení podivná pravidla předvolebních debat, kde se na ČT vdy zúčastnily parlamentní strany a zástupce Strany zelených.
Dalím váným faktorem je socioprofesní vývoj české společnosti. Nejen vznik nových redakcí otevřel cestu ke strmé kariéře mnoha lidem, ale také příchod mnoha zahraničních firem dal vzdělaným lidem nebývalé příleitosti. Dosud nízký poměr počtu vysokokolsky vzdělaných lidí k ostatní populaci, společně s prudkým růstem jazykové vybavenosti u mladích absolventů otevřel pro tuto skupinu rovně cestu vzhůru.
I to je vak jen dočasná výhoda. S růstem počtu takto vzdělaných a vybavených lidí zmizí tato komparativní výhoda a V diplom přestane být zárukou dobré kariéry. V budoucnosti lze tedy očekávat, e se politická orientace této skupiny populace změní (nyní z velké části pro ODS).
Podstatnou charakteristikou současnosti je rovně absence váné debaty společenských vědců i irí veřejnosti o podstatě a příčinách vzniku komunismu. Tato absence pak umoňuje stále znovu a znovu strait voliče hrozbou návratu bývalého komunismu, co je v dnení době ji zcela vyloučeno. A vyloučeno je to předevím proto, e by s nastolením tohoto typu totalitního systému větina českých občanů nesouhlasila. Bez tohoto souhlasu je ovem takový vývoj nemoný.
Kdyby se KSČM dostala někdy do vlády, způsobilo by to nejpravděpodobněji její zánik či alespoň marginalizaci. To je ovem to, co si pravice vůbec nepřeje. Zmizel by jí snadný nepřítel. Ale jeliko tento vývoj reálně hrozí, je nutné ji nyní přenést negativní emocionální stereotyp z komunistů na sociální demokraty.
Marginalizace KSČM by velmi pravděpodobně nastala proto, e část jejich voličů se skutečně rekrutuje ze stalinistů. Jejich odpadnutí od strany, která přijala účast ve vládě kapitalistického státu, je logická. Stejně by ovem reagovali ti, kteří volí KSČM jako protestní stranu. Mnoství nutných kompromisů a v podstatě souhlas se systémem daný najevo účastí ve vládě, by zničil její obraz jako strany antisystémové a tito voliči by ztratili důvod ji volit. Tento vývoj proběhl přesně s tímto výsledkem ji ve více západních zemí.
Rozpornou roli sehrává i rekordní hospodářský růst, který se mohl paradoxně obrátit proti ČSSD. Růst ivotní úrovně sniuje napětí ve společnosti a potenciální voliči ČSSD ji přestávají vidět jako svého nutného ochránce. Současně růst kvalifikace zaměstnanců s pojený s ekonomickým růstem je odvrací od potřeby ochránců vůbec a touí spíe po straně, která jim bude nabízet prostor pro jejich svobodnou aktivitu.
Selhání při získávání hlasů v této skupině zaměstnanců je způsobeno značnou sebestředností a elitářstvím sociálních demokratů. Předpokládali, e přízeň voličů získají automaticky. Samotná sociální demokracie potřebuje důkladnou transformaci, podstatné posílení vnitřních kontrolních mechanismů a zkvalitnění cest kariérního růstu, ale to ji ponechám stranou a povolanějím.
Chci se vak zmínit o jedné podstatné chybě ČSSD, a to je naprosté podcenění dlouhodobé strategie při utváření příznivého veřejného mínění. Na stránkách Britských listů byly ji několikrát zmíněny metody, jimi si pravice vytváří příznivé intelektuální a morální klíma, a to a ji cestou různých nadací, financujících pak jí příznivé nevládní organizace, či utvářením think-tanků, produkujících pravicově orientovanou odbornou literaturu. Uvedu-li jen namátkově dvě poslední aktivity Liberálního institutu zapadající do této strategie, tak je to vydání knihy A. Smithe Teorie mravních citů a podíl na vydání knihy B. Lomborga Skeptický ekolog. Díky takovýmto a podobným aktivitám se daří ovlivňovat smýlení tzv. opinion leaders či gate keepers ve společnosti, tj. předevím zmíněných redaktorů, ale i mnoha dalích. Tito lidé pak dále působí na veřejné mínění a ovlivňují jej v ádoucím směru a jako dritelé bran vstupů do sdělovacích prostředků a významných nakladatelství, rozhodují o tom, co bude publikováno a co ne.
Předevím vak sociální demokracie neprojevuje strategickou iniciativu a nenabízí pozitivní řeení pro nastávající turbulentní dobu krizí. Po několik generací se soustřeďovala na údrbu kapitalismu tam, kde k tomu měla příleitost, a na snahu činit jej snesitelnějím. Na to, co s velkou pravděpodobností přijde, není proto vůbec připravena.
Politický pat, co s ním
Nechci zde řeit otázky, kterého poslance ČSSD se podaří ODS podplatit, či jestli to bude výsledkem zákulisní dohody vedení těchto stran, případně jestli najdou technické řeení patu ve stylu něco za něco. Na krizi naeho politického systému to nic nezmění. Její podstata toti spočívá v odcizení občanů od společné správy věcí veřejných, které říkáme politika. Ta strana, která si váně a seriozně vezme tento úkol jako svou programovou prioritu, té bude patřit budoucnost.
Odcizení nastává tam, kde je větina ovládána meninou. Jeho odstranění proto předpokládá převzetí rozhodující moci ve společnosti občany samotnými. Jediná známá cesta, jak to učinit, je zaloena na metodách přímé demokracie. Přímá demokracie sama je autentickou a původně levicovou ideou, levicí jen na čas zapomenutou a často také zrazovanou. Je na čase, aby se levice na ni opět rozpomenula.
Poznámka na konec
Jistou hodnověrnost alespoň části těchto obvinění by bylo moné přiznat, kdyby nebyly proneseny tak bezprostředně před volbami a kdyby na celé akci nebyla tak okatě účastna ODS. Do korupce jsou zapleteni členové vech stran, které měly monost obsadit lukrativní posty. Take na kadou stranu se ji něco nalo a jetě najde. Ale u těch nejzávanějích obvinění povauji nulový výsledek vyetřování za nejpravděpodobnějí, a to i za vlády ODS.
Britské listy, 7. 6. 2006, Milan Valach