* V předvolebním období se na trhu objevila vae Nová kniha o volbách, která se stala hitem politologické literatury. Jak jste vůbec dospěl k řeení takového tématu?
Je to tematika, která mě láká u čtvrt století. Naleznete v ní nejpestřejí témata od vyuití matematiky v politice a po politickou psychologii. Navíc patří otázka voleb k jádru definice demokracie.
* Podle vaeho názoru, jaký volební systém se jeví jako nejspravedlivějí?
Hledat spravedlnost v politické matematice vyaduje stanovení kritérií. Chápeme-li spravedlnost jako zásadu podíl hlasů se rovná podílu mandátů, pak je cílem voleb vytvořit v zákonodárném sboru zmenenou kopii názorového rozdělení společnosti. Z tohoto hlediska se jako spravedlivějí jeví systém poměrného zastoupení. Jene to nesmíte přemýlet o tom, e smějí kandidovat pouze strany, hnutí a koalice, e tento systém je dolaďován pomocí kvora, tedy prahu, který určuje minimum hlasů nutných k získání prvního mandátu, je upravován stupněm vázanosti kandidátních listin, e různé výsledky přináí různé metody dopočítávání nerozdělených mandátů atd.
Je-li ale cílem voleb vytvoření pevné vlády, jeví se jako správnějí větinový systém. Je ale cílem demokratických voleb pevná vláda, která vládne patně? Někteří teoretici u od dob J. S. Milla pokládají za nejspravedlivějí systém jednojmenného přenosného hlasování, nazývaný té někdy irský systém či systém jediného přenosného hlasování nebo kvótně preferenční systém. Je určitou variací poměrného systému, ale je velmi sloitý. V současné době jej uívá pouze Irsko a Malta; roku 1990 byl pouit v Estonsku. Znám je té z Austrálie, kde se podle něho volí v Tasmánii a federální Senát, v Severním Irsku se uívá při volbách do místních samospráv. Jiní autoři rezignují na hledání ideálního řeení a za nejspravedlivějí pokládat kompromis v podobě paralelního uívání obou systémů, kdy se část poslanců volí poměrným, část větinovým systémem.
* A jaký, dejme tomu v současné Evropě, se vám zdá nejméně spravedlivý?
Téměř vdy je volební systém k někomu nespravedlivý. Nejhorí je pak ten, který umoňuje manipulaci. Co je kadý, kdy jej nehlídá vyspělá politická kultura.
* Jaký je z tohoto hlediska volební systém u nás?
Výzkumy hlásí, e ve světě narůstá předevím vyuívání systému poměrného zastoupení, v něm se ale posilují větinové prvky v podobě kvora. To znamená, e způsob uívaný u nás patří k základnímu trendu ve světě. Samozřejmě mám na mysli volby do Poslanecké sněmovny. U jsem mluvil o tom, jaké limity spravedlnosti či férovosti jsou v případě systému poměrného zastoupení v podobě omezení monosti kandidovat a pomocí vázaní listin. Problémem je ale i matematika. Například při posledních volbách při počtu platných hlasů 5 348 976 platných hlasů získala KSČM důvěru 685 328, co znamená 26 mandátů. Ovem jen při stanovení kvora pět procent a pouití dHondtovy metody, která slouí k rozdělení mandátů nepřidělených v prvním skrutiniu. Při pouití metody Imperiáli by komunistická strana získala 20 mandátů, ale při modifikované dHondtově metodě 29 mandátů, při Hagenbach-Bischoffově či Hareově metodě shodně 27, při Huntingtonově 23 křesel ve Sněmovně atd. To nejsou malé rozdíly - a platí, e kadý přidaný mandát musí být někomu odebrán, kadý ztracený mandát se někomu přičítá.
* Jene tento systém při paritě hlasů velmi komplikuje sestavení vlády. Je cestou přejít na větinový systém, anebo lze ten současný nějak zlepit, aby se to mohlo podařit?
Tradiční výtka směrem k systému poměrného zastoupení, e vyaduje sloité koaliční jednání, není ničím jiným ne účelovým fňukáním politiků z velkých stran. Ti samozřejmě poadují systém, který je pro ně nejpohodlnějí. Současné komplikace při sestavování vlády by odstranil lichý počet poslanců. Ovem při dané ideově-politické bipolaritě. Stačí od této bipolarity ustoupit a komplikace mizí - a jistě se objeví jiné. Jednoduchým řeením by bylo hledání skutečné větinové koalice. Ostatně nikdo neví, jaká je budoucnost zelených -zatím se v politice chovají jako násilně převzatá firma. Problém není ve volebním systému, ale v nízké politické kultuře elity.
* Jaké jsou vůbec volební systémy v Evropě a které jsou podle vaeho názoru nejdemokratičtějí?
Volební systém souvisí se současnou změnou definice demokracie - od antické přímé demokracie se přelo k reprezentativní demokracii s volným mandátem, kdy poslanec není vázán názory voličů. Antika pokládala volby za aristokratický, nikoliv demokratický princip výběru. Volební systém je nedostatečným prvkem pro vyjádření toho, zda reim je demokratický či nikoliv. Podle mne je nutné posilovat samosprávu, přímou demokracii, hledat nástroje vytvoření vázaného mandátu poslance a otevírat kandidátní listiny, aby se dalo mluvit o větí demokracii.
* Pokud některá země zavedla větinový systém, jaký vliv na dění v zemi mohou mít malé strany anebo i ty poraené? Nelikviduje to vlastně demokratický vývoj? Víme toti, e sdělovací prostředky v rukou silné strany jsou schopny rozhodujícím způsobem ovlivnit mínění čtenářů určitým směrem...
Záleí na tom, jaký větinový systém. Zda jednokolový, nebo dvoukolový. Zda budou moci kandidovat nestraníci. A jak středně velké strany zareagují pomocí předvolebních koalic. Proti nevarům větinového systému se lze bránit různým způsobem.
* Prezident Klaus a ODS větinový systém prosazují. Jde vlastně o pokus občanských demokratů za současné situace, přičem počítají s tím, e se situace i za několik let či měsíců bude opakovat a oni zvítězí ve volbách, získat absolutně ve. Myslíte, e mají anci nějaký systém prosadit?
ODS právě teď potřebuje podporu středně velkých či malých stran, KDU-ČSL a SZ, které jsou proti změně sytému. Navíc nechápu, odkud čerpají zastánci přechodu na větinový systém jistotu, e vytvoří podmínky pro lepí postavení ODS a ČSSD. Sloení Senátu jasně ukazuje, e ve větinovém systému - při kandidatuře nezávislých a meních volebních obvodech - v Česku uspěje více subjektů ne při poměrném systému ve sněmovně. Při současném odporu naí veřejnosti ke stranictví a při schopnosti středně velkých stran měnit volební chování v reakci na změněné podmínky nelze očekávat, e větinový systém automaticky povede k úspěchu dvou stran.
* Můe být u nás větinový systém přijatelný i pro malé strany, které by pro něj, pokud by ČSSD se k němu postavila neutrálně, daly hlas?
Pro malé strany je smrtící u systém poměrného zastoupení s pětiprocentním kvorem. Existují obranné mechanismy středně velkých stran. Vytvoření čtyřkoalice je jasnou ukázkou toho, jak mení strany účinně reagují na snahy o změnu systému a jak veřejnost vnímá tento tah jako neférový. Stále je nutné připomínat, e předchozí snaha ČSSD a ODS přejít na větinový systém vedla ke zrodu čtyřkoalice, která byla v senátních volbách velmi úspěná. Ze středně velkých stran by na tom nejhůře byla komunistická strana. Bylo by asi v této fázi vývoje nálad veřejnosti nutné vybírat kandidáty s přirozenou regionální autoritou a při obecném odporu k politickým stranám, třeba i nestraníky sympatizující s KSČM. Komunistická strana by měla být proti zavedení větinového systému, nebo v této chvíli je v rozporu s jejími zájmy. V kadém případě by měla spojovat tyto úvahy s větí reformou Ústavy, a to předevím se zruením Senátu.
* A co ČSSD?
Sociální demokracie bude lavírovat. Ve dvoukolovém systému by nejohrozenějí byla KSČM, protoe pravicové strany jsou v druhém solidárnějí ne levicové - přesněji řečeno, není jisté, e snaha Jiřího Paroubka sjednocovat levici pronikla i do niích sloek ČSSD.
* Nebyl by to, pokud by takový systém byl přijat, i konec demokracie u nás?
Jaké demokracie? Poslanecká sněmovna by byla méně přesným odrazem názorů veřejnosti, ne je tomu v současnosti. Ale u dnes platí, e největím problémem demokracie u nás není volební systém, ale netolerantnost a nedostatek občanských ctností, jejich samozřejmou součástí je sociální cítění. Nemluvě o tom, e ve volbách v liberální demokracii má větí anci ten, kdo má více peněz nejen na kampaň, ale i na financování tzv. nezávislých institutů, a kdo má lepí přístup do televize. Ostatně masmédia právě u nás ukázala, e jsou samotným tvůrcem předvolební kampaně - tvůrcem, který nectí demokratická pravidla, pouze se ene za sledovaností, je utváří cenu reklamy. Právě televize vytvořily onu bipolaritu soustředěnou na tváře Mirka Topolánka a Jiřího Paroubka, která vytáhla dvě strany nad 32 % odevzdaných hlasů - co je v systému poměrného zastoupení nebývalý úkaz.
Definování demokracie jako svobodných voleb, kdy mají vichni stejná práva, ale silní tato práva mohou vyuít lépe ne slabí, to je liberální zúení problému. Takto pracují analytici i propagandisté pracovi jako je Freedom House a manipulátoři barevných revolucí. Demokracie bez sociálního státu je ale protimluv.
Haló noviny, 3. 7. 2006, Jaroslav Kojzar