Dnení koaliční nevětinová vláda je produktem politické korupce, stojí na podvodu. Účast SZ v ní je v rozporu se zásadami otevřenosti, průhlednosti a politické poctivosti, je SZ vyhlauje. Po volbách do Sněmovny loni v červnu zaujal Martin Bursík náhle vůči ČSSD nepřátelský, konfrontační postoj, snail se vůči jejímu předsedovi Jiřímu Paroubkovi vyvolávat u veřejnosti oklivost. Jeho rozhodnutí být ve vládě panské koalice bylo politickou chybou, SZ měla zůstat v opozici.
Nemusela jít do koaliční meninové vlády ČSSD, mohla si vak jako strana, takovou vládu umoňující, vymoci na ČSSD ústupky. Oba programy, SZ i ČSSD, byly blízké. Tuto anci SZ promarnila, dala přednost Bursíkově snaze o ekologizaci pravice. Mnoho voličů SZ se cítí podvedeno.
O míře levicovosti či pravicovosti, pokud takové hodnocení má jetě smysl, je mono diskutovat, avak SZ nesmí být protievropská a asociální. Nesmí se stavět se proti modernímu pojetí ochrany lidských práv a multikulturalitě. Rovná daň a dalí neoliberální reformy, které chce vláda uskutečnit, by ly na úkor sociálně slabých. Nadějí je jen to, e vláda ádné reformy neuskuteční, protoe nemá ve Sněmovně větinu.
Můstkem ke spojení s pravicí je pro Martina Bursíka antikomunismus. Teprve po volbách ale prosadil ve SZ usnesení, podle něho nepodpoříme meninovou vládu ČSSD, podporovanou KSČM. Sám Bursík před volbami interpretoval odmítavý postoj k vládě, podporované komunisty, ířeji, v rozporu s tehdejím usnesením. I kdy mi slíbil, e se této nesprávné interpretace do voleb zdrí, den před volbami slib poruil. Povauji to za natolik nečestné, e mi to brání s ním hovořit.
Antikomunismus, by divadelní, jako v případě Martina Bursíka, je podle mne společenským nebezpečím. S kritikou KSČM a minulosti nemá nic společného, je to jen záminka pro stranicko-mocenský boj.
Vadí mi i podpora světového četnictví USA. Pod záminkou, e SZ chce prosadit ústavní zákon o obecném referendu, bylo loni v říjnu vech est zelených poslanců proti návrhu ČSSD a KSČM o přijetí ústavního zákona o umístění prvků protiraketové obrany. Kdyby jen dva hlasovali pro návrh, mohla ho u Sněmovna projednávat, co by bylo nyní aktuální, co by bylo v souladu s usnesením republikové rady SZ. S podporou americké zahraniční a bezpečnostní politiky, zaloené na válce v Iráku a na Guantánamu, nemohu mít, stejně jako s antikomunismem, nic společného.
Také postoje SZ k účinnosti zákoníku práce, k platnému zákonu o neziskových nemocnicích, k institutu paměti národa (pouze od února 1948), jen má být zbraní proti KSČM, a k odloení státních maturit svědčí o jejich nadbíhání pravici a ODS. ODS, dnení vládní partner SZ, vychází z nemoderního pohledu na ivot a svět, jen sama česká společnost překonává jen pomalu a obtíně. Její konzervativismus stojí na etnickém a politickém nacionalismu a xenofobii, na ekonomickém liberalismu, autoritářství a paternalismu, na asociálním individualismu a popírání sociální solidarity, na odbourávání prvků sociálního státu a zpochybňování státu právního, na odporu vůči ochraně lidských práv, zvlátě skupinových, a ochraně ivotního prostředí, neústupnosti vůči homosexuálům, na odmítání antidiskriminační ochrany, na konzumentství, klientelismu a elitářství, na boji proti regulaci v hospodářství i při správě státu a obcí, na technokratických řeeních problémů atd. Těmito předsudky a stereotypy sice trpí celá česká společnost, avak ODS ze vech stran nejvíce. ODS je z těchto hledisek opakem SZ, popírá hodnoty kvality ivota, které zelení prosazují. Je blízká britským a polským konzervativcům, s nim chce zaloit politickou skupinu v Evropském parlamentu.
ODS jako celek, a její vedení zvlátě (ne tedy pouze její čestný předseda prezident republiky Václav Klaus) má silný odpor vůči politické integraci EU, brání přijetí její ústavy, by v jiné podobě, i zavedení eura. U proto je spojení SZ s ODS ve vládě v rozporu se zásadními postoji evropských zelených. SZ nedokáe tyto protievropské postoje ODS mírnit.
S výjimkou závazku vlády, e nyní nerozíří jadernou energetiku, nedosáhla SZ ve vládním programu ničeho, co by tam stejně nebylo. Vláda ČSSD schválila loni na alternativní zdroje energie z programu strukturálních fondů EU podnikání a inovace 10, 5 miliardy Kč. Vláda ODS, v ní je i SZ, to omezuje na čtyři miliardy. Podle ČSSD to ztíí plnění závazků ČR vůči EU. Marná je Bursíkova snaha ekologizovat pravici.
Pohanou státu byl výběr místopředsedy vlády Jiřího Čunka (KDU-ČSL), jeho raketový výstup k moci vzhůru způsobilo zacházení s romskými rodinami. Po etnickém vyhánění části obyvatel Kosova nemají Čunkovy deportace v Evropě obdoby. SZ se sice proti tomu ohradila, avak její protesty utichly. Bursík povauje v souladu se svým technokratickým přístupem k ivotu ochranu lidských a meninových práv za problém spíe odborný, stejně jako řeení dalích otázek veřejného ivota.
K mému rozhodnutí přispěly i nedemokratické způsoby přijímání stranických rozhodnutí. Bursík je činí buď sám, nebo po manipulaci s příslunými činiteli, jako jsou poslanci, členové předsednictva a část republikové rady. Od září 2005, kdy sjezd SZ zvolil Martina Bursíka předsedou a Danu Kuchtovou pověřil jako místopředsedkyni řízením stranické práce, se organizace stranického ivota nezlepila, příchodem nových členů stala jetě chaotičtějí. Martin Bursík se o chod SZ nikdy nezajímal.
Ve vedení strany i mezi jejími členy jsou lidé, kteří jsou svými politickými a ivotními postoji blií evropské straně zelených ne Martin Bursík. Mnozí získali loni veřejné funkce zastupitelů a radních, a také se odklonili od zelených zásad. Větina členů SZ je vděčna, e strana má poslance a nyní i křesla ve vládě, a voličům zelených snad nejméně z elektorátů parlamentních stran vadí podvodný způsob, jím vláda vznikla.
Mé rozhodnutí je i reakcí na pokrytectví těch členů strany, kteří jednají v rozporu se svými názory (vdy se hlásili k levici), a na nedostatečný odpor členů SZ k zaměření jejího vedení a k účasti SZ ve vládě. Nevidím proto nadějí, e nastávající sjezd poměry ve straně změní. Sjezd nezvolí jiného předsedu, a moná ani nepřijme pravidla stranického ivota, která by poněkud omezila svévoli stranického rozhodování. Martin Bursík usiluje dokonce o na dalí omezení nezávislosti republikové rady SZ na předsednictvu, tedy na něm. Sám fakt, e si ho dovolil podat, svědčí o jeho pozici ve SZ.
Ve SZ jsem neměl ádné funkce, zákon o České televizi zakazuje členu rady ČT zastávat v politické straně, pokud je jejím členem, jakoukoliv funkci; to jsem jako člen rady ČT musel respektovat. Přesto jsem spojován s rozhodným úsilím o ozdravění stranických poměrů v období před zářím 2005, za předcházejícího vedení SZ. Svého tehdejí úsilí proti sektářství, které bylo téměř karikaturou mocenských postupů z dob stalinismu, nelituji. Mělo i úspěch, i kdy dnení nedemokratické poměry ve SZ se od tehdejího stavu lií jen mení intenzitou, nikoliv podstatou.
Nikoho nevybízím k následování, tj. oputění SZ. Ve straně je stále mnoho lidí, kteří jsou zelení a demokratičtí, kteří jsou proevroptí a sociálně zaměření. Moná, e časem najdou i síly ke změně. Mnozí z nich zůstávají mými přáteli. Mnohokrát v ivotě jsem se v odhadu stávající situace mýlil. Přeju jim, aby tomu tak bylo i tentokrát.
Se zeleným pozdravem Petr Uhl
V Praze na Vinohradech 22. ledna 2007
P.S. Můj dopis na rozloučenou je otevřený, je z něj mono i volně citovat.