1. Úvod
Lidé se řídí svým citem a svým vlastním zájmem,
lichotí jim vak představa, e se řídí rozumem.
(Vilfredo Pareto: Manual of Political Economy, s. 95)
K sepsání této stati mne vedla předevím skutečnost, e posouzení otázky legitimity a optimální míry vertikálního přerozdělování je stěejní pro mnoho hospodářskopolitických reforem, které jsou dnes v České republice i ve světě uskutečňovány či navrhovány.
Rozhodnutí napsat pouze imanentní kritiku bylo motivováno tím, e je to způsob, jak se přimět ke lpění na mnohdy arbitrárních nebo redukcionistických konceptech a předpokladech neoklasické ekonomie a liberální politické filosofie. Mým cílem bylo ukázat, e pokud tyto koncepty a předpoklady dovedeme do důsledků, dospějeme k preferenci kladné míry progresivního vertikálního přerozdělování.
Tím, e jsem se omezil na imanentní kritiku, zbavil jsem se monosti pouít některé argumenty ve prospěch vertikálního přerozdělování, opírajících se o přístupy nacházející se za obzorem neoklasické ekonomie a liberální politické filosofie1. Limity vyplývající z omezení daných formou imanentní kritiky mi vak umonily formulovat argumenty, které mohou být přijaty ekonomickým mainstreamem.
Charakter a rozsah práce mi neumonil zabývat se explicitně otázkami, jaká přesně by měla být optimální míra vertikálního přerozdělování, jak by měly vypadat mechanismy jeho realizace, nebo jakým způsobem by mělo být vertikální přerozdělování řeeno v rámci stávajících systémů na příjmové i výdajové straně veřejných rozpočtů (letmé náznaky v tomto směru uvádím pouze v oddíle 4.2).
Zkoumání jsem zaměřil předevím na otázku, zda ve stávající společnosti existuje ze vech relevantních hledisek legitimní kladná míra vertikálního přerozdělování v tom smyslu, e jakákoliv nií míra vertikálního přerozdělování by byla z daného hlediska jednoznačně suboptimální.
V práci jsem se té snail ilustrovat zásadní význam pramenného studia dějin ekonomických teorií i obecných dějin pro analýzu navýsost aktuálních otázek hospodářské politiky. V textu proto upozorňuji na několik dezinterpretací původních pramenů, které jsou bohuel zcela běně reprodukovány nejen v publicistice, ale i v učebnicích.
1.1. Vymezení základních pojmů
Nebude-li uvedeno výslovně jinak, budu v textu následujícím výrazům vdy připisovat význam uvedený v tomto odstavci:
Trní rozdělování - takové rozdělování příjmů v podmínkách nerovného soukromého vlastnictví výrobních prostředků, ke kterému by dolo, kdyby stát ani jednotlivci neuplatňovali ádné mechanismy přerozdělování či charity.
Trní příjem příjem jednotlivce při trním rozdělování.
Přerozdělování progresivní vertikální přerozdělování, tj. státem vynucený převod prostředků od jedinců s vyími trními příjmy k jedincům s niími trními příjmy. V celém tomto textu se věnuji pouze tomuto druhu přerozdělování. Stranou ponechávám problematiku horizontálního přerozdělování, které se týká takových transferů nebo politik, které vedou k přerozdělování příjmů mezi segmenty populace bez ohledu na splnění kritéria, e příjemci přerozdělování musí mít nií trní příjem ne jeho plátci2.
Plátci přerozdělování mnoina občanů, jejich příjem je přerozdělováním sniován .
Příjemci přerozdělování mnoina občanů, jejich příjem je přerozdělováním zvyován
Charita dobrovolný převod prostředků od jedinců s vyími trními příjmy k jedincům s niími trními příjmy .
Míra přerozdělování míra redukce příjmové nerovnosti vertikálním přerozdělováním; číslo z intervalu <0,1>, kdy hodnota 0 znamená, e k ádnému přerozdělování nedochází (tzn. rozdělování odpovídá trnímu rozdělování), a hodnota 1 odpovídá stavu, kdy je přerozdělování realizováno v takovém rozsahu, e je po přerozdělení příjem vech jedinců stejný.
Míra spravedlnosti rozdělování číslo z intervalu <0,1>, kdy hodnota 0 znamená, e kadý atom hodnoty připadne někomu jinému, ne komu z hlediska spravedlnosti náleí3, a hodnota 1 odpovídá stavu, kdy kadý atom hodnoty připadne tomu, komu z hlediska spravedlnosti náleí.
1.2. Výchozí situace a cíle této práce
V ČR dnes politickým diskusím o roli státu dominují dvě různá pojetí přerozdělování:
1) Podle jednoho z těchto pojetí je vertikální přerozdělování nespravedlivým (je legalizavaným okrádáním jeho plátců srov. Mach 2006), kodlivým (sniuje výkonnost ekonomiky tím, e pokřivuje cenové informace generované trním mechanismem a odrazuje od práce jeho plátce i příjemce) a svobodě nepřátelským (uvádí jeho plátce i příjemce pod kuratelu státní byrokracie) reliktem paternalistického sociálního státu. Je nasnadě, e zastánci tohoto názoru usilují o to, aby hydře přerozdělování usekli hlav co nejvíce. Podle naznačeného pojetí je jedinou překákou odbourání přerozdělování odpor příjemců přerozdělování (čili větiny populace, pro ni je existence přerozdělování výhodná), realizovaný prostřednictvím demokratických mechanismů (strana, která by měla v programu skutečně radikální eliminaci přerozdělování, by neměla anci získat v demokratických volbách se veobecným volebním právem mandát pro realizaci takového programu), nebo prostřednictvím přímých akcí a občanských nepokojů. Pragmatičtějí část pravice se tedy s určitou mírou přerozdělování smiřuje a toto trestání za úspěch povauje za nutné zlo, daň za demokracii. Nerezignuje vak na snahu redukovat míru přerozdělování, jak to jen bude moné, tj. politicky průchodné. Redukci míry přerozdělování lze zákonodárným procesem v podmínkách zastupitelské demokracie prosadit tak, e se zděděné přerozdělovací mechanismy rozleptají pokradmým zaváděním nejrůznějích výjimek a úlev pro bohaté, nebo tak, e se podaří přesvědčit dostatečně velký podíl populace, aby podpořil program eliminace těchto mechanismů, přestoe je to v rozporu s jeho zájmy (srov. Mach 1997). Objevují se i doporučení vyjmout fiskální politiku z působnosti demokraticky volených institucí a převést ji do rukou nezávislých odborníků (srov. Schneider 2005).
Fundamentalistická část pravice povauje za kořen zla demokratické mechanismy jako takové (ve spojení s veobecným hlasovacím právem). V souladu s tím prosazuje nahrazení demokratického státu trními pojiovacími agenturami (nebo, pokud by to nebylo moné, tak alespoň dědičnou monarchií Hoppe 2002), pohrává si s mylenkou znovuzavedení majetkového censu nebo volební daně, anebo se zálibně shlíí v reimech à la Pinochet, které si dokáí s odporem demokratické větiny efektivně poradit a ochránit tak soukromé vlastnictví reimních elit4.
2) Podle druhého přístupu vede přerozdělování na jedné straně ke sníení ekonomické efektivity a tedy ke zmenení koláče, který je rozdělován, na druhé straně vak podporuje větí rovnost, respektive rovnost ancí. Trní rozdělení příjmů je spravedlivé, ale jejich vynucené přerozdělení je kupodivu také spravedlivé, nebo zajiuje spravedlnost sociální5.
Přerozdělování je sice z určitého hlediska patné, ale z jiného hlediska dobré. Cílem politiky je pak hledat optimální míru přerozdělování, která by byla dostatečně vysoká pro zachování sociální soudrnosti (to jest stavu, kdy se lidé nebouří nebo neuchylují hromadně ke kriminalitě6), ale zároveň dostatečně nízká, aby nezpůsobovala přílinou nelibost jeho plátců.
Pro tento eklektický přístup je charakteristické, e legitimitu přerozdělování odvozuje z přirozené lidské solidarity. Proti takové argumentaci vak lze namítnout, e k solidaritě nemůe být nikdo nucen proti své vůli a o její míře nemají co rozhodovat příjemci přerozdělování. Solidarita jistě nemůe spočívat v tom, e se jí někdo ve svůj prospěch domáhá, argumentují kritici sociální demokracie, a tudí jedinou legitimní sférou uplatnění přirozené lidské solidarity je dobrovolná charita. V oddíle 5.1. si sice ukáeme, e tato implikace není neprůstřelná, je vak třeba říci, e má něco do sebe: legitimizace nuceného přerozdělování s odvoláním na přirozenou lidskou solidaritu je vskutku velice chabá.
Cílem této práce je ukázat, e oba uvedené přístupy k otázce legitimity přerozdělování jsou chybné. Státem vynucené vertikální přerozdělování je sice legitimní (a to dokonce ve větí míře, ne v jaké je dnes realizováno), jeho legitimita se vak neopírá o argumentaci z hlediska solidarity, nýbr o argumentaci z hlediska spravedlnosti, uitku, efektivity a svobody. Pro legitimitu přerozdělování je otázka solidarity vedlejí. Je pravděpodobné, e ve společnostech vyznačujících se vyí mírou solidarity mezi lidmi se ije lépe a radostněji a e v takových společnostech je prosazení vyí míry vertikálního přerozdělování politicky průchodnějí.
Tím ale souvislost solidarity a přerozdělování končí.
Reformy hospodářské politiky, k jejich realizaci dochází od konce sedmdesátých let, kdy začal dominovat neoliberální přístup, jsou větinou vedeny argumenty opírajícími se o první z uvedených pojetí přerozdělování. Zároveň dochází k rozevírání nůek mezi bohatými a chudými, jak o tom vypovídají grafy č. 1 a 5. Při tom neplatí, e by uvedené reformy vedly k epoe veobecné ekonomické prosperity, na které by mohli v absolutním měřítku profitovat také ti, kdo v relativním měřítku ztrácejí. Jak vyplývá z grafu č. 6, tempo hospodářského růstu má trvale klesající tendenci.
Cílem této práce je dokázat, e reformy zaměřené na sníení míry vertikálního přerozdělování na příjmové i výdajové straně veřejných rozpočtů (tj. předevím v daňovém systému na jedné straně a v systémech starobních důchodů, zdravotnictví, sociálních dávek atd. na straně druhé) jsou nejen v rozporu se zájmy větiny populace, ale zároveň postrádají jakoukoliv teoretickou oporu, která by takový rozpor mohla ospravedlnit.
Graf 1: Vývoj daňových sazeb v USA v nejvyí a nejniím pásmu. Zdroj: Duménil, Lévy 2004b
Graf 2: Podíl drby horního 1% populace z celkového majetku vlastněného občany USA. Zdroj: Duménil, Lévy 2004a
Graf 3: Stagnace reálných mezd v USA a jejich zaostávání za růstem produktivity. Zdroj: Pollin 2003
Graf 4: Platy generálních ředitelů v USA v násobcích průměrné mzdy. Zdroj Duménil, Lévy 2004b
Graf 5: Podíl národního důchodu plynoucí horním 0,1% Američanů, Britů a Francouzů. Zdroj: Task Force on Inequality and American Democracy 2004
Graf 6: Globální míry hospodářského růstu. Zdroj: World Commission on the Social Dimension of Globalization 2004
2. Argumentace z hlediska spravedlnosti
Vznik kapitalismu
Krad starý Mates jako straka
u bohatce i u ebráka.
Pak, nerozmýleje se dvakrát,
dal do pokladny ve, co nakrad,
a nápis zhotovil si na to:
Soukromé vlastnictví je svato!"
(Jiří Haussmann: Občanská válka. Melantrich 1923, s. 47)
V tomto oddíle se zabývám vývojem názorů na spravedlnost rozdělování v podmínkách kapitalismu. Toto téma bylo nastoleno předevím v souvislosti se snahou popřít či obhájit legitimitu kapitalismu jako takového a svým významem tak výrazně přesahuje problematiku legitimity přerozdělování. Nás vak budou zajímat právě ty aspekty diskuse o legitimitě trního rozdělování, které mají úzký vztah k názorům na legitimitu přerozdělování. Je toti zřejmé, e názor na optimální míru přerozdělování je do značné míry formován právě názorem na spravedlnost trního rozdělování. Pokud by se podařilo prokázat, e trní rozdělování je vskutku spravedlivé, nebyl by to sice argument proti charitě, ale byl by to silný argument proti přerozdělování zajiovanému státním donucením.
Pokud by se toti podařilo prokázat, e trní rozdělování je spravedlivé, znamenalo by to, e kadý atom hodnoty připadne působením mechanismů trního rozdělování zpravidla do vlastnictví toho, komu spravedlivě náleí. Jakékoliv přerozdělování by pak vedlo k tomu, e by bylo více či méně atomů hodnoty násilně přerozděleno od těch, kterým spravedlivě náleí, k těm, kteří na tyto atomy hodnoty nemají z titulu spravedlnosti nárok. Pokud by bylo trní rozdělování spravedlivé, pak by platilo, e přerozdělování je nespravedlivé a e čím vyí je jeho míra, tím vyí je i míra nespravedlnosti, kterou způsobuje.
Pokud by se naopak podařilo prokázat, e trní rozdělování je nespravedlivé, pak by kadé vynucené přerozdělování zvyující míru spravedlnosti získalo na legitimitě z titulu spravedlnosti.
2.1. Vývoj názoru na spravedlnost trního rozdělování v rámci ekonomie hlavního proudu
Problematika spravedlnosti trního rozdělování hrála stěejní roli v úvahách prvního amerického marginalisty J. B. Clarka. V úvodu svého nejvýznamnějího spisu otevřeně uvádí: Kadému jeho podíl na výrobě, kadému podle velikosti tohoto podílu ... to je přirozený zákon rozdělování. Tuto tezi musím dokázat; a na její pravdivosti závisí mnohem více, ne lze vyjádřit v jakémkoliv úvodu. V sázce je právo společnosti existovat ve své stávající podobě a pravděpodobnost, e bude v této existenci pokračovat i nadále. ... Blahobyt pracujících tříd záleí na tom, zda dostávají hodně, nebo málo; ale jejich vztah k ostatním třídám a tím i stabilita společnosti závisí předevím na otázce, jestli částka, kterou dostávají, a u je velká nebo malá, odpovídá tomu, co vyprodukují. Pokud vytvářejí malý objem bohatství a dostávají jej celý, nebudou usilovat o revoluci; ale jestlie by se zdálo, e pracující vytvářejí značnou část bohatství a dostávají z něj jenom málo, mnoho z nich se zcela oprávněně stane revolucionáři. (Clark 1899, s. 3-4)
Clark si té kladl otázku, zda je normativní princip kadému podle jeho produktu sám o sobě spravedlivý, například v opozici vůči principu kadému podle jeho potřeb. Dochází vak k závěru, e rozliování mezi různými a eo ipso navzájem se vylučujícími normami distributivní spravedlnosti se pohybuje zcela na půdě etiky a osobních preferencí; ekonomická teorie, zabývající se fakticitou, k němu nemá co říci. Podle Clarka má vak pro legitimitu kapitalismu klíčový význam faktické prokázání jeho souladu s normou kadému to, co vytvoří, nebo je to právě tento princip, který (podle Clarka jako jediný) můe legitimizovat institut kapitalistického vlastnického práva garantovaného státním donucením. Clark argumentoval, e pokud by v podmínkách kapitalistického vlastnictví nebyla fakticky naplňována norma kadému to, co vytvoří, pak by vlastnictví nebylo chráněno v bodě svého vzniku a kapitalistický stát by tedy nebyl věrný svým vlastním principům, zhruba na způsob Proudhonova bonmotu vlastnictví je kráde: Rozvrh ivota, který by přinutil zaměstnance ponechat v rukách zaměstnavatelů cokoliv, co jim právem stvoření náleí, by byl institucionalizovanou krádeí právně podloeným znásilněním principů, na nich by mělo být vlastnictví zaloeno (ibid, s. 9). Tím by ale zanikla legitimita kapitalistického státu, který existuje právě proto, aby zaručoval ochranu vlastnictví. Clark tak navazoval na tehdy aktuální spor o vykořisování, vycházející z Lockovy pracovní teorie vlastnického práva. V rámci této tradice je vykořisování spojeno s nerovnou směnou vykořisující strana je schopna vynucovat takové podmínky hospodářského ivota, je jí zaručují příjem, za který nemusí poskytovat adekvátní protihodnotu. Liberál Locke vypracoval právě takovou teorii vykořisování proto, aby mohl kritizovat feudální stát. Levicoví libertariáni obrátili Lockovu teorii proti státu kapitalistickému. Clarkovi nelo o nic jiného, ne aby prokázal, e kapitalistický stát lze legitimizovat na půdě Lockovy koncepce přirozených práv, která byla dobově velice populární jak mezi stoupenci kapitalismu, tak i mezi jeho odpůrci.
Otázka, zda kapitalismu naplňuje právě onu produkční verzi distributivní spravedlnosti, je stěejní proto, e účinná kritika kapitalismu nemůe být vedena zvnějku na základě etických postulátů7, nýbr musí být schopna odhalit nepřekonatelné rozpory přímo v jádru toho, co dělá kapitalismus kapitalismem, tj. přímo v rámci kapitalistické koncepce vlastnictví. V případě, e by se taková kritika ukázala jako průkazná, by se toti podle Clarka kadý čestný člověk ... musel stát socialistou. (ibid, s. 4)8
Aby k tomuto netěstí nemuselo dojít, snail se Clark ukázat, e rozdělování příjmů ve společnosti se řídí přirozeným zákonem a e tento zákon, kdyby nebylo frikcí, by kadému výrobnímu faktoru přidělil takový objem bohatství, které daný faktor vytvořil. (ibid, s. v) a e tedy ... volná konkurence tíhne k tomu, aby práci odměnila tím, co vytvořila práce, kapitalisty tím, co vytvořil kapitál, a podnikatele tím, co vytvořila jejich koordinační funkce. (ibid, s. 3) Clarkova verze teorie rozdělování pak měla tyto teze dokázat. Není bez zajímavosti připomenout, e teorii rozdělovaní zaloenou na klesající mezní produktivitě práce a kapitálu vypracoval v knize Der isolierte Staat ji Johann Heinrich von Thünen, který vak doel k závěru, e pracovní síla je vykořisována. Clark pojal své dílo jako rozvinutí Thünenovy koncepce s cílem korigovat jeho závěr o vykořisování práce, který vyplýval z odliného pojetí mezní produktivity: Teorie, která dělá společnost poctivou, a teorie, která dělá ze společnosti systém organizovaného plundrování práce, se lií v rozdílné definici pojmu mezní produktivity. (ibid, s. 49, n1) Rozdíl v pojetí mezní produktivity u Thünena a u Clarka je tento: podle Thünena vytváří intramarginální jednotka práce vskutku větí specifický produkt ne mezní jednotka práce (tj. po přidání jednotky práce zůstává specifický dílčí produkt vech dřívějích jednotek práce nezměněn), a tudí pokud jsou vechny jednotky práce placeny podle mezního produktu, dochází k systematickému vykořisování intramarginálních jednotek práce. Podle Clarka vak při kadém přidání jednotky práce dochází k pomyslnému přeskupení existujícího kapitálu mezi vechny jednotky práce tak, aby vybavenost kadé jednotky práce kapitálem byla totoná, take specifický produkt kadé jednotky práce je také totoný a právě odpovídající meznímu produktu (tj. přidáním jednotky práce se sniuje specifický dílčí produkt vech dřívějích jednotek práce na úroveň specifického dílčího produktu této přidané jednotky). Kdy jsou pak vechny jednotky práce placené podle mezního produktu práce, k vykořisování nedochází. Výplatu kadého faktoru ve výi jeho mezního produktu zajiuje působení dokonalé konkurence. Pokud by některý podnikatel platil za výrobní faktor méně ne jeho mezní produkt, jiný podnikatel by mu jej nabídkou vyí výplaty odlákal. Pokud by byl podnikatel naopak nucen platit za jednotku výrobního faktoru více ne činí její mezní produkt (např. v důsledku kolektivní smlouvy prosazené odbory), vedlo by jej to ke sniování produkce a propoutění pracujících, v důsledku čeho by rostla vybavenost práce kapitálem, a tedy i mezní produktivita práce a na úroveň exogenně stanovené mzdy.
Aby mohl k těmto závěrům dojít, musel Clark učinit mnoství předpokladů: předevím předpoklad dokonalé konkurence (implikující té konstantní výnosy z rozsahu); předpoklad homogenity a dokonalé dělitelnosti kapitálu (a ostatních výrobních faktorů); předpoklad úplných znalostí; předpoklad, e nedochází k akumulaci kapitálu ani růstu populace; předpoklad monosti substituce mezi vemi výrobními faktory; předpoklad, e půda je to samé co kapitál. Nahrazení těchto nerealistických předpokladů realističtějími má vak mnohem závanějí důsledky ne pouhé frikce zanedbatelné odchylky od přirozeného zákona:
Celá Clarkova konstrukce by se zhroutila ji tehdy, kdybychom opustili velice problematický předpoklad monosti substituce výrobních faktorů, který se ostatně v neoklasické teorii prosadil jen s obtíemi9 a dosud se vedou spory, zda je přijatelný alespoň pro dlouhé období. Pro krátké období, ve kterém se pohybuje Clarkův model, je povaován za průkazný názor Clarkova kritika Hobsona, e práci a kapitál je třeba chápat spíe jako komplementy.
Pokud bychom opustili předpoklad konstantních výnosů z rozsahu, který můe být naplněn pouze na dokonale konkurenčních trzích, nemohlo by dojít k vyčerpání produktu, tj. k rovnosti mezi celkovým produktem a sumou součinů mnoství faktoru krát mezní produkt faktoru. Clarkova teorie by se tak stala vnitřně nekonzistentní10.
Clark se té dopustil závaného metodologického omylu typu post hoc ergo propter hoc. Závěry jeho analýzy jsou zaloeny na domněnce, e po přidání jednotky variabilního faktoru lze výslednou změnu celkového produktu přičíst zcela na vrub přidané jednotce variabilního faktoru, ani by k tvorbě tohoto dodatečného produktu kauzálně přispěly faktory fixní. Je chybou domnívat se, e pokud se změní pouze mnoství jediného výrobního faktoru, pak je toto dodatečné mnoství výrobního faktoru jediným zdrojem dodatečně vytvořeného produktu. To, e jsou některé faktory fixní, neznamená, e by nepůsobily při determinaci velikosti dodatečného produktu; naopak je evidentní, e mnoství těchto fixních faktorů spoluurčuje velikost dodatečného produktu vzniklého přidáním dodatečné jednotky variabilního výrobního faktoru. Představa, e mezní produkt variabilního výrobního faktoru je také jeho specifickým produktem, je neudritelná. Je principiálně nemoné provést smysluplnou imputaci celkového produktu mezi jednotlivé výrobní faktory podílející se na jeho tvorbě11, a to ani kdy přimhouříme oči nad nepřípustnou mírou abstrakce pojímající jednotlivé výrobní faktory jako homogenní, dokonale dělitelný a navzájem substituovatelný sliz12.
Vechny tyto nedostatky13 by ale nebyly zásadní překákou přijetí Clarkova modelu do lůna neoklasické ekonomie. Konstrukce modelů na základě předpokladů, které nemají ádný vztah k realitě nebo se dokonce navzájem vylučují, je v mainstreamové ekonomii běnou praxí (viz Gočev 2005, s. 8-14). Námitky neoklasiků vůči Clarkově pojetí lze shrnout takto: mezní produktivita nedeterminuje ceny výrobních faktorů, ale pouze poptávku po nich. Pro určení ceny v rovnováných modelech vzájemné determinace musíme zkonstruovat jetě nabídku daného faktoru (a nebo rovnou celou soustavu lineárních rovnic celkové rovnováhy). To znamená, e teorie mezní produktivity (tj. poptávky po výrobních faktorech) můe být přinejlepím půlteorií determinace cen výrobních faktorů, nebo musí být skloubena jetě s teorií nabídky výrobních faktorů14. Ceny výrobních faktorů nemohou být jednosměrně determinovány jejich mezními produkty, pokud zároveň platí i opak, toti e rozsah vyuití výrobních faktorů (a tím i jejich mezní produkt) je determinován jejich cenami. Ovem nabídka jednotlivých výrobních faktorů (a tím i výe renty, kterou daný faktor na trhu ovládá) je ovlivněna institucionálně: pokud má k vysokokolskému vzdělání fakticky přístup jen malé procento populace, pak bude vysokokolsky kvalifikovaná práce vytvářet větí mezní produkt a ovládat vyí rentu, ne kdyby fungovaly instituce zpřístupňující vysokokolské vzdělání větí části populace. Stejně tak minulé rozdělování důchodů, které vede k tomu, e významné části populace schází kulturní, vzdělanostní a symbolický kapitál, určuje nabídku výrobního faktoru práce vybavené kulturním, vzdělanostním a symbolickým kapitálem, a tím i rentu, kterou taková práce na trhu získá. Jakékoliv omezení, které sniuje nabídku práce určité kvalifikace, zajiuje insiderům příjem v podobě nerovnostní renty. Můe se jednat o omezení vyplývající ze zákona, jak je tomu například u povolání, pro jejich výkon je poadována licence udělovaná profesním cechem, ale v daleko větí míře se jedná o omezení moností investovat do různých forem lidského kapitálu, vyplývající z ekonomických a kulturních omezení relativně chudích domácností. Naznačená teorie institucionální nerovnostní renty, odráející nerovný přístup k prostředkům zvyujícím produktivitu (a ji se jedná o vzdělání, intramarginální půdu čí výrobní prostředky), nebo znemoňujících přístup na určitý trh (licence, bariéry směny zboí a slueb, bariéry migrace pracovníků, monopoly, patenty, různé formy diskriminace včetně diskriminace na základě vybavení kulturním a symbolickým kapitálem, atd.), se pochopitelně nevztahuje pouze na příjmy výrobního faktoru práce, ale i na příjmy ostatních výrobních faktorů. V polemice s názorem, e příjmy nositelů jednotlivých výrobních faktorů lze označit jako přirozené (a eo ipso spravedlivé), paklie je kadý výrobní faktor odměňován ve výi svého mezního produktu, proto H. D. Dickinson (1924, s. 186) uvedl: Instituce, včetně minulých poměrů rozdělování, určují velikost výstupu produkce a spoluurčují té nabídku rozličných výrobních faktorů; tudí určují mezní produkt kadého faktoru. Bylo by tedy správnějí říkat, e vechny příjmy jsou institucionální.15
A je tu jetě jeden problém, o kterém jsem se dosud nezmínil. Jde o to, e Clarkova teorie rozdělování je funkční teorií rozdělování (sám Clark pouíval pojmové rozliení functional / personal distribution). Zabývá se otázkou, jaká část celkového produktu připadne té které společenské třídě, neřeí vak otázku, jakým způsobem se ten který jednotlivec stal přísluníkem té které třídy. Clark samozřejmě argumentuje tak, e funkční charakter jeho teorie rozdělování je diktován snahou o obecnost konkrétní jednotlivec můe zároveň poskytovat sluby výrobních faktorů práce, podnikání i kapitálu. Vekeré takovéto snahy o obecnost bývají vak pohříchu spíe snahami vyhnout se plnokrevné třídní analýze. Opět tedy platí, e i kdyby se Clarkovi nakrásně podařilo prokázat, e jednotlivci vybavení různými výrobními faktory dostávají podíl z celkového produktu odpovídající specifickému produktu výrobních faktorů, jimi disponují, nikterak by se nejednalo o důkaz, e rozdělení výrobních faktorů mezi jednotlivce je té spravedlivé. Pokud by pak někdo dospěl k názoru, e rozdělení výrobních faktorů mezi jednotlivce je nespravedlivé (např. z hlediska procedurální spravedlnosti, kterou se zabývám v druhé části této kapitoly), pak by v důsledku toho musel povaoval za nespravedlivé i takové rozdělování finálního produktu, které by odpovídalo specifickému produktu toho kterého výrobního faktoru.16
Lze tedy shrnout, e Clarkova snaha prokázat spravedlnost trního rozdělování v existující společnosti17 nebyla úspěná. Vyuití teorie mezní produktivity k legitimizaci trního rozdělování je zjevně neudritelné nejenom z hlediska stoupenců teorií nadproduktu, ale i z hlediska koryfejů neoklasického paradigmatu; nejenom z hlediska marxistů, ale i z hlediska levicových i pravicových libertariánů.
Ovem i kdyby byl Clarkův pokus prokázat distributivní spravedlnost trního rozdělování korunován úspěchem, nevedlo by to k úplnému vyvrácení snah o vynucené přerozdělování. Clark toti netvrdil, e princip distributivní spravedlnosti kadému podle jeho produktu je eticky nadřazen jiným principům. Pokud jsou hrazeny ivotní potřeby lidem neschopným práce, pak se jedná o dílčí prosazení normy kadému podle jeho potřeb, které samozřejmě nemá a ani mít nemusí ádnou oporu v ekonomické teorii. Na půdě teleologické etiky mohou normě kadému podle jeho produktu čelit normy jiné, a to i kdy odhlédneme od nespravedlností způsobených nerovností ancí daných rozdílným rodinným zázemím. Někdo by například mohl kritizovat princip, který nadanějím jedincům zajiuje vyí příjmy (a ti jsou tak dvojnásob blaení), ani se o to jakkoliv zaslouili18. I kdyby se podařilo prokázat, e trní rozdělování odměňuje podle produktu, nevyvrátilo by to námitky, e spravedlivějí by bylo odměňování podle úsilí. A v podobných úvahách by bylo moné pokračovat dál a dál...
Při vědomí těchto nepřekonatelných obtíí jakékoliv snahy o prokázání teleologické spravedlnosti trního rozdělování dospěli mainstreamoví ekonomové ke konsensu, e trní rozdělování a s ním spojenou příjmovou nerovnost nelze vydávat za spravedlivou. Legitimizace příjmové nerovnosti tak podle mainstremových ekonomů spočívá pouze v její pozitivní korelaci s efektivitou a produktivitou: paklie vyí míra nerovnosti zajistí vyí tempo ekonomického růstu, budou na tom nakonec v absolutním měřítku profitovat i ti členové společnosti, jejich trní příjmy jsou relativně nejnií. Této linii obrany nerovnosti se budu podrobněji věnovat ve 4. oddíle.
Naznačený mainstreamový konsensus byl vyjádřen ve vlivném článku (Okun 1983, s. 599), ke kterému se takté jetě vrátím ve 4. oddíle: ... nerovnováha [příjmů] nemůe být eticky obhájena jako výsledek férových závodů, v nich ceny připadnou těm, kdo se nejvíce zaslouili. Zaprvé, i kdy systém funguje konkurenčně a poctivě, nejsou závody docela fér. Někteří mají díky rodinným výhodám na začátku závodu předsunutou pozici, zatímco jiní trpí nezaviněnými handicapy. Zadruhé, úspěch či neúspěch na trhu nemůe být srovnáván s individuální zásluhou či chybou. Výrobce bryček, který zkrachoval po vynálezu automobilu, se nestal méně zasluhujícím, nebo méně produktivním, či méně ambiciózním. Přestoe takové tresty mohou být nutné k tomu, aby odvedly talenty a zdroje od překonaných produktů, výsledky jsou eticky politováníhodné.
2.2. Reakce na mainstreamový konsensus: Hayek a Nozick
Vendredi byl levicový časopis, řekla Marie-Ange.
Měl jsi u tehdy levicové názory?
Hlavně mi byly odporné pravicové názory.
A proč?
Uvaoval chvíli: Ve dvaceti jsem byl ctiádostivý;
právě proto jsem byl demokrat. Chtěl jsem být první,
ale první mezi rovnými. Kdy je na začátku podfuk,
ztrácí hra kadou cenu.
(Simone de Beauvoir, Mandaríni, s. 108)
Neudělali ale vichni autoři, jejich názory jsem se dosud zabýval, chybu ji na samém začátku, kdy se pokoueli uplatnit teleologické kritérium spravedlnosti na takovou třídu jevů, na kterou by mělo být uplatněno kritérium deontologické?
Není monost teleologického odvození norem distributivní spravedlnosti přípustná pouze za předpokladu existence obecného dobra (tj. např. v rámci organizace, její členové jednají podle příkazů ve slubách společného systému cílů), přičem ve svobodné trní společnosti nic jako obecné dobro definovat nelze? Není tomu tak, e atribut spravedlnosti či nespravedlnosti můe být smysluplně připisován pouze lidskému jednání a nikoliv nezamýleným důsledkům takového jednání? Nejznámějím autorem, který v duchu předestřených otázek formuloval tezi, e výsledky trního rozdělování nelze posuzovat z hlediska teleologické distributivní spravedlnosti, ale pouze z hlediska spravedlnosti deontologické (procedurální), byl F. A. Hayek (srov. Hayek 1994, s.195-223; ve stejném smyslu ale té Rawls 1963, s.102):
...spravedlnost se nezajímá o výsledky různých transakcí, nýbr pouze o to, zda transakce samotné jsou poctivé. Pravidla správného chování nemohou změnit ani fakt, e při dokonale správném chování obou stran přivodí nízká produktivita práce situace, kdy mzdy, za nich vichni mohou získat zaměstnání, budou velmi nízké a zároveň kapitálové výnosy budou velmi vysoké a kdy vyí mzdy by mohly být některým zajitěny jen prostředky, které ostatním zabrání nalézt zaměstnání vůbec. Později uvidíme, e spravedlnost v této souvislosti můe znamenat pouze takové mzdy nebo ceny, jaké byly stanoveny na volném trhu bez podvodu, lsti nebo násilí; a e v tomto jediném smyslu, v něm můeme smysluplně mluvit o spravedlivých mzdách nebo cenách, můe výsledkem zcela spravedlivé transakce vskutku být, e jedna strana z ní dostane velmi málo a ta druhá velmi mnoho (Hayek 1994, s. 130-1).
Z toho je také patrný zásadní rozdíl oproti Clarkově pojetí. Zatímco podle Clarkova teleologického pojetí je nutnou podmínkou spravedlivosti pracovního kontraktu stav, kdy sjednaná mzda právě odpovídá tomu, co pracující skutečně vyprodukuje (a Clark tudí konstruuje teorii, která má dokázat, e specifickým produktem jakéhokoliv výrobního faktoru je jeho mezní produkt a e podnikatelé jsou chtě nechtě nuceni vyplácet mzdy ve výi mezního produktu výrobního faktoru práce), podle Hayeka je postačující podmínkou spravedlnosti pracovního kontraktu stav, kdy pracující se sjednanými podmínkami svobodně souhlasí, a u jsou jakékoliv. Z citovaného textu ale vyplývá, e to, co se Clark snaí sloitě dokázat (a co se mu dokázat nedaří), Hayek jednodue předpokládá jako dané a neproblematické. Předpokládá toti, e pojem specifická produktivita práce je smysluplný a e mzda je specifickou produktivitou práce určena. Ovem pro Hayekovo pojetí nemají tyto ekonomické omyly tak fatální důsledky jako pro pojetí Clarkovo19 a tudí nejsou pro nai kritiku prvořadé.
Clarkovi lo o důkaz legitimity společenského systému devatenáctého století. I kdyby se ale naplnily Clarkovy obavy a potvrdilo se, e kapitalismus je systém organizovaného plundrování práce, nevedlo by to k úplné ztrátě jeho legitimity. Bylo by moné argumentovat např. tak, e třídní útlak a zbídačování irokých vrstev obyvatelstva bylo nutnou podmínkou pokroku a rozvoje výrobních sil, kapitalismus a prvotní akumulaci kapitálu z této dějové linie nevyjímaje (srov. Marx 1950, s. 65 a s. 93). Tento způsob legitimizace kapitalismu je vak pro pravicové teoretiky z pochopitelných důvodů nepřijatelný, nebo poskytuje kapitalismu legitimitu jen do té doby, ne si vychová své vlastní hrobaře. Nebo by bylo moné snait se v teleologickém gardu argumentovat, e ádná navrhovaná alternativa ke kapitalismu nemůe fungovat a e kapitalismus je tedy ze vech myslitelných společenských systému ten nejméně patný. Hayekovi vak nepostačovala snaha o důkaz, e kapitalismus je legitimní z pragmatického hlediska. Takový závěr by toti poskytl jistou legitimitu snaze korigovat výsledky trního rozdělování přerozdělováním. Hayekovi lo o to dokázat, e přerozdělování realizované pod plátíkem úsilí o dosaení sociální spravedlnosti je po vech stránkách kodlivé a tedy nelegitimní. Proto se musel pokusit dokázat, e laissez-faire kapitalismus je tím nejlepím moným hospodářským systémem20 a e trní rozdělování je v podmínkách svobodné společnosti - jediné spravedlivé, nebo jakékoliv jiné pouití pojmu spravedlnost je jen matením pojmů21. Hayek se snail dokázat, e kapitalismus je třeba přijmout se vím vudy, tedy i s křiklavými a neustále se reprodukujícími společenskými nerovnostmi, a proto se musel pokusit dokázat monost deontologické legitimizace kapitalismu a trního rozdělování.
Hayek ve svých úvahách často pouívá metaforu připodobňující kapitalismus ke hře a my se v následujícím textu této metafory pro dobro argumentu přidríme, jakkoliv její pouití vnímáme té jako příznak nepřípustné abstrakce, snaící se oprostit kapitalismus od jeho konkrétního historického a společenského kontextu:
Kadý, bohatý nebo chudý, vděčí za svůj důchod výsledku hry, na ní se podílejí dovednost i náhoda; jejich souhrnný výsledek a ná podíl na něm jsou tak vysoké jen proto, e jsme souhlasili s pravidly hry a vstoupili do ní. A od okamiku, kdy jsme vyslovili souhlas s tím, e budeme hrát a z výsledků hry mít případný prospěch, je naí povinností výsledky přijmout, i kdy se obracejí proti nám. (Hayek 1991, §50)
Vskutku, pokud někdo povauje pravidla hry za spravedlivá, není moné, aby doel k závěru, e její výsledky jsou nespravedlivé a tudí vyadují korekci. Pokud povaujeme pravidla závodu za spravedlivá, není moné hodnotit výsledné pořadí závodníků jako nespravedlivé, přestoe není pouze dílem námahy, ale i náhody a nezasloueného talentu. Jakkoliv ovem můeme s tímto východiskem Hayekových úvah souhlasit, v následujícím textu si ozřejmíme, e ani toto východisko nevede k Hayekovu kýenému cíli, toti k prokázání tvrzení, e trní rozdělování je spravedlivé.
První námitka můe být taková, e pravidla kapitalistické hry nejsou spravedlivá, pokud není naplněna podmínka rovnosti ancí. Tato linie argumentace je zajímavá předevím pro autory blízké sociální demokracii, nebo na jednu stranu principiálně nezpochybňuje spravedlnost kapitalistické hry (rozdělování), zároveň vak umoňuje argumentovat pro korekci jejích výsledků přerozdělováním. Podle Giddense je charakteristickým znakem trního rozdělování skutečnost, e výe odměn není úměrná vynaloenému úsilí a talentu (dochází k tomu, e: jedinci, kteří jsou vnímáni jako by nepatrně lepí, jsou neúměrně odměňováni Giddens 2001, s. 88-9). Giddens přitom neřeí otázku, zda princip vítěz bere ve odpovídá alespoň produkční verzi distributivní spravedlnosti, ani otázku, zda jsou jiné verze distributivní spravedlnosti skutečně spravedlivějí. Zmíněný princip toti neuvádí jako doklad poruení distributivní spravedlnosti, ale jako doklad ohroení principu rovnosti ancí investováním do pozice a okázalé spotřeby zvýhodňujícím privilegované třídy a jejich potomky na jedné straně, a nedostatkem zdrojů pro rozvoj sociálního, kulturního a vzdělanostního kapitálu vyloučených tříd na straně druhé. Je to obdobné, jako kdyby závod v běhu na 100 metrů následoval bez přeruení po uběhnutí závodu na 1500 metrů. Přestoe (předpokládejme) jsou pravidla prvního závodu spravedlivá, pravidla toho druhého ji spravedlivá nejsou, nebo vítěz prvního závodu s nejvyí pravděpodobností zvítězí díky náskoku i v závodu druhém, přestoe ostatní závodníci jsou lepími běci na krátké trati. Důsledkem poruení principu rovnosti ancí je pak nejen nespravedlnost, ale i neefektivní vyuití zdrojů. Giddens proto navrhuje realizovat přerozdělování v takovém rozsahu, který umoní zachovat rozumnou míru rovnosti ancí.
Druhá námitka je mnohem závanějí. Jde o to, e účastníci kapitalistické hry si účast v ní svobodně nezvolili a e reálně existující pravidla této hry jsou vskutku výsměchem jakékoliv snaze o jejich deontologickou obhajobu. Kdy se vrátíme do doby, kdy se kapitalismus prosazoval jako nový společenský řád, zjistíme, e značná část obyvatelstva byla k účasti na
kapitalistické hře donucena poté, co byla násilnými praktikami zbavena předkapitalistické monosti obivy22. Zároveň zjistíme, e nová vládnoucí třída si často dopomohla k majetkovým ziskům pouitím bezuzdného státního i nestátního násilí, polapávajícího vekerá tradicí posvěcená deontologická pravidla. Loupení církevních statků, podvodná privatizace státní půdy, krádee obecního majetku, usurpátorská a s bezohledným terorismem prováděná přeměna feudálního a klanového vlastnictví v moderní soukromé vlastnictví to byly rozmanité idylické metody původní akumulace. Takovým způsobem se podařilo dobýt pole pro kapitalistické zemědělství, dát půdu do moci kapitálu a vytvořit pro městský průmysl nutný příliv proletářů-psanců. (Marx 1953, s. 772-3; prvotní akumulaci kapitálu je věnována celá 24. kapitola Kapitálu I.) Podobná situace jako při přechodu od feudalismu ke kapitalismu, nebo při kolonizaci nových zemí, nastala i při restauraci kapitalismu v zemích bývalého Východního bloku.
Při studiu metod prvotní akumulace kapitálu tedy nejsme odkázáni pouze na historickou literaturu, ale máme je stále jetě na očích. Ceny se v transformujících se společnostech vytvářely za podmínek, které byly záměrně a pod ochranou donucovacího aparátu státního násilí formovány způsobem umoňujícím přísluníkům privilegovaných vrstev podvodně ukořistit co největí soukromé majetky23. Tolik tedy k Hayekovým kritériím spravedlivé ceny: spravedlivá cena nebo mzda je ta, která se na trhu utvoří sama, bez podvodu, násilí nebo privilegia (Hayek 1991, §35).
Představme si ale na chvíli, e by se podařilo prosadit taková pravidla, která by do budoucna znemoňovala získání jakýchkoliv výhod na základě podvodu, násilí nebo privilegia. Bylo pak moné udělat za minulostí tlustou čáru a říci, e ceny, které se nadále budou utvářet na trhu, jsou spravedlivé?
Problém je v tom, e ceny (včetně mezd), které se dnes utváří na trhu, jsou takové nikoliv pouze v důsledku současných podvodů, násilí a privilegií, ale i v důsledku podvodů, násilí a privilegií minulých, nebo jsou to právě tyto minulé podvody, násilí a privilegia co vytvořilo dnení kapitalistické instituce a dnení rozloení majetku, kulturního, sociálního, vzdělanostního a symbolického kapitálu. I kdyby se tedy podařilo z trní hry eliminovat současné a budoucí podvody a násilí jakkoliv si něco takového lze jen stěí představit - nevedlo by to k tomu, e by bylo moné výsledné ceny povaovat za spravedlivé, nebo tyto ceny by v důsledku minulých podvodů a násilí nadále obsahovaly mj. i nerovnostní rentu (otázku, zda je spravedlivé pobírat talentovou rentu, ponechávám stranou). Jak ale eliminovat nespravedlivost způsobenou minulými podvody, násilím a privilegii? Jedině přerozdělením majetku. Jak ale určit, které atomy hodnoty jsou vlastněny spravedlivě a které nespravedlivě, nebo v důsledku minulých podvodů, násilí a privilegií? Na tuto otázku se pokusil odpovědět Robert Nozick: protoe je prakticky nemoné určit, které atomy hodnoty jsou vlastněny spravedlivě a které nespravedlivě (není moné určit, kdo by co vlastnil, kdyby v minulosti nedolo k ádným nespravedlivým převodům majetku), je třeba existující majetek přerozdělit ve prospěch nemajetných, podle pravidla, které je prakticky totoné s Rawlsovým maximinovým pravidlem24. Pokud se pak od tohoto výchozího stavu bude majetek přesouvat pouze spravedlivými transakcemi25, pak bude moné tvrdit, e jakékoliv budoucí rozdělení majetku bude spravedlivé, i kdy někteří budou mít hodně a jiní málo.
Pokud ale k tomuto nápravnému vyvlastnění a přerozdělení majetků nedolo a nedojde, pak jedinou second-best variantou zůstává přerozdělování příjmů (např. podle maximinového pravidla viz poznámku č. 25), za předpokladu, e existence státu, která je takovýmto přerozdělením předpokládána, nemá pro příjemce přerozdělování daleko horí důsledky, ne jaký je nebo můe být jejich prospěch z přerozdělování. Nozickovy argumenty proti státnímu násilí tedy lze pouít pouze proti horizontálnímu a regresivnímu vertikálnímu přerozdělování; proti progresivnímu vertikálnímu přerozdělování ve stávající společnosti je pouít nelze26.
2.3. Shrnutí druhého oddílu
Snaha přiřknout trnímu rozdělování atribut spravedlivé byla neúspěná, a ji byla vedena v teleologickém či deontologickém gardu. V dnení společnosti (tj. při historicky vzniklém rozdělení různých druhů kapitálu a za předpokladu přetrvání státu) je třeba chápat přerozdělování příjmů jako second-best způsob částečné nápravy současných i minulých majetkových křivd za situace, kdy jsou vechny alternativní návrhy na radikální přerozdělení či zespolečentění majetku nerealizovatelné, politicky neprůchozí, anebo kvůli svým důsledkům neádoucí.
Pokračování textu naleznete ZDE.
Poznámky:
1Stranou tak zůstal např. keynesiánský argument ve prospěch vertikálního přerozdělování, vyplývající z vyího sklonu ke spotřebě u domácností s niími příjmy. Podle Keynese (1963, s. 347) je vertikální přerozdělování legitimní proto, e vede k růstu efektivní poptávky a tím i k růstu produktu.
2Vertikální přerozdělování přitom tvoří jen malý podíl celkového rozsahu přerozdělování. Pokud uvaujeme pouze přímé penění transfery, pak za zlatých časů kapitalismu byly v USA ve prospěch chudých domácností přerozdělována pouhá 2% HDP, přestoe celkový podíl peněních transferů představoval 10% HDP (viz Danziger, Haveman, Plotnick 1981). Posouzení redistribučního efektu poskytování veřejných statků by bylo velice obtíné. Z větiny statků podporovaných z veřejných zdrojů (kultura, dopravní infrastruktura, obrana, vymáhání zákona, kolství, atd.) vak mají větí prospěch bohatí domácnosti a můe se tedy jednat i o přerozdělování od chudích k bohatím, paklie daně nejsou dostatečně progresivní. Drtivá větina veřejných výdajů tedy představuje horizontální přerozdělování, jeho legitimitou se v této práci nezabývám. Té u větiny státních zásahů regulujících trh převládá charakter horizontálního nebo dokonce regresivního vertikálního přerozdělování. Skutečnost, e v současnosti představuje horizontální přerozdělování (a regresivní vertikální přerozdělování od chudých k bohatým) výrazně větí podíl státních zásahů do ekonomiky, ne progresivní vertikální přerozdělování, není dána tím, e by bylo horizontální přerozdělování oprávněnějí (spíe opak je pravdou), ale tím, e na rozdíl od vertikálního přerozdělování vytváří prostor pro úřednickou libovůli, a tedy i korupci, a také tím, e politický vliv malých lobbistických skupin, které mají z prosazených opatření výrazný profit (a obzvlátě těch, jejich politický vliv je podloen značným majetkem), je výrazně vyí, ne politický vliv velkých segmentů populace.
3Jde o zcela obecnou definici, v souladu s ní lze uplatnit kteroukoliv verzi deontologické či teleologické koncepce spravedlnosti. Při uplatnění různých koncepcí spravedlnosti se určité rozdělení bude vyznačovat různými mírami spravedlnosti dle té které koncepce.
4V dobách, kdy dojde na lámání chleba, je kritická podpora faismu mezi pravicovými liberály poměrně běná. Mises například označoval faisty a podobná hnutí usilující o nastolení diktatury za naplněné těmi nejlepími úmysly a za zachránce Evropské civilizace (Mises 1962, s. 51).
5Sociální spravedlnost je v programu ČSSD definována takto: Sociální demokracii jde o to, aby sociální nerovnosti nepřerůstaly únosnou mez a byly společností vnímány jako přijatelné a uitečné. Prostřednictvím veřejných rozpočtů a daňové soustavy usiluje o takovou míru přerozdělování, která zajiuje vem občanům rovný přístup k veřejným sociálním slubám a takové ivotní podmínky, které umoňují vést hodnotný a důstojný ivot. (ČSSD 2005, s. 7) A dále: ČSSD vychází z toho, e pouze společnost zaloenou na lidské solidaritě a fungujícím sociálním státu je mono nazvat společností sociálně spravedlivou, a tím vpravdě svobodnou. (ibid, s. 42)
6Jedině moderní sociální stát je schopen rozpory, které působení trhu plodí, účinným způsobem omezovat tím, e rozvíjí sociální soudrnost, bez ní by společnost čekaly váné sociální konflikty, politické otřesy a krize. (ibid, s. 42)
7Přestoe lze konstatovat, e trní rozdělení poruuje mnoho verzí distributivní spravedlnosti, toté platí i o jakémkoliv jiném rozdělení. Přitom není moné určit, která verze distributivní spravedlnosti je spravedlivějí ne ty ostatní a jaké rozdělení nebo přerozdělení by tedy bylo nejspravedlivějí. Argumentace pro ten či onen princip distributivní spravedlnosti je jen věcí osobního názoru.
8Socialismem, nebo někdy té agrárním socialismem, neměl Clark na mysli marxismus, který ve Spojených státech nikdy neměl výraznou podporu, nýbr dobově populární doktrínu levicového libertariána Henryho George, jeho Progress and Poverty se prodalo přes 2 miliony kusů a ke konci 19. století tak byla historicky nejprodávanějí knihou po Bibli. Clarkova mystická koncepce kapitálu (Clark chápal kapitál jako jakousi věčnou a neměnnou hodnotovou substanci, která procesem transfigurace cestuje z jednoho materiálního předmětu do druhého (Clark 1899, s. 119-20)), stejně jako jeho koncepce symetrických výrobních faktorů ignorující specifika výrobního faktoru půdy, byla motivována snahou potřít Georgův návrh daňové reformy spočívající v nahrazení vekerých daní jedinou daní z pozemkové renty (viz Gaffney & Harrison 1994; Feder 2003). O této Clarkově motivaci výmluvně vypovídají i názvy jeho článků jako Dangers of Increased Land Tax, The Moral Basis of Property in Land, Shall We Tax the Unearned Increment? atd. Pro ty, koho by snad udivovalo, e Clark označoval laisezz-faire doktrínu levicového libertariána George za socialismus, připomínám, e význam pojmů se vyvíjí: V této knize jsem ... spojil poznání koly Smithe a Ricarda s poznáním koly Proudhona a Lasalla, abych ukázal, e laissez faire (v jeho plném a skutečném významu) otevírá cestu k realizaci vzneených cílů socialismu. (George 1880, s. 12) Levicoví libertariáni se toti domnívají, e prosazení laissez-faire povede bezprostředně k likvidaci kapitalismu, nebo existence pozemkové renty a zisku je podmíněna státními zásahy do ekonomiky. Ricardovský socialista Thomas Hodgskin, představitel Anti-Corn Law League a jeden ze zakladatelů vlivného laissez-faire časopisu The Economist, např. pořádal přednáky pro dělníky, na nich je přesvědčoval, e zruení obilních zákonů je jen prvním krokem ke zničení kapitalismu, atd. Předmět Clarkovy kritiky agrárního socialismu se tedy kryje s předmětem Marxovy kritiky maloburoazního socialismu.
9Např. Walras zpočátku vůbec nepřipoutěl monost substituce mezi výrobními faktory poměry jejich kombinování povaoval za technologicky dané. Teprve v pozdějích edicích Elementů se nechal Baronem přesvědčit k zohlednění monosti substituce výrobních faktorů a tím i k zohlednění teorie mezní produktivity.
10Neplatila by rovnice TP=∑(MPi * Qi); i=(1, ..., n), kde TP je celkový produkt, MPi je mezní produkt i-tého výrobního faktoru, Qi je mnoství i-tého výrobního faktoru a n počet výrobních faktorů.
11[T]hat of giving to every person exactly what he or she has made by his or her labor, seems fair; but when we try to put it into practice we discover, first, that it is quite impossible to find out how much each person has produced. (Shaw 1928, s.21)
12Zjitění, e masu fyzického kapitálu nelze jednodue homogenizovat jako součet peněních hodnot jeho jednotlivých součástí, bylo předmětem sporu dvou Cambridgí. V rámci tohoto sporu byl analyzován i fenomén zpětného přechodu technik [reswitching], povaovaný za průkazný způsob vyvrácení nejen Clarkovy půlteorie rozdělování, či jeho mystické teorie kapitálu, ale i vekerých sofistikovanějích verzí neoklasické agregátní produkční funkce. Paulu Samuelsonovi, který ve sporu dvou Cambridgí vedl neoklasický tábor, je třeba přičíst k dobru, e poráku uznal a sám začal namísto neoklasické produkční funkce vyuívat modely vycházející z klasického pojetí kapitálu jako minulé práce (srov. Cohen & Harcourt 2003).
13Ke kritice Clarkova pojetí viz té Holman 1999, s. 294-302.
14Please forget or disregard what John Bates Clark wrote about marginal productivity, and do not blame modern theorists for what our predecessors may have 'intended'. The intention of marginal productivity theories in modern theory is not the explanation of factor prices. (Machlup 1955) V téme smyslu ale ji Marshall: This [marginal productivity] doctrine has sometimes been put forward as a theory of wages. But there is no valid ground for any such pretension. The doctrine that the earnings of a worker tend to be equal to the net product of his work, has by itself no real meaning; (Marshall 1890, s. 429)
Skutečnost, e se Clark vůbec nezabýval nabídkou výrobních faktorů, měla svůj dobrý důvod. Nabídka práce, kapitálu a půdy je kadá dána a determinována rozdílným způsobem. Clark se ale snail tyto rozdíly setřít a proto odsunul determinaci nabídky výrobních faktorů do pozadí. lo mu toti o to, aby dokázal, e mzda, úrok i pozemková renta jsou stejně spravedlivými odměnami za slubu produktivních faktorů, nebo vechny mají konec konců totonou povahu renty (diferenciální rentu toti nese kadý výrobní faktor, který je v krátkém období fixován). Tato Clarkova argumentace trpí kromě vech ostatních v textu uváděných vad také tím problémem, e jakkoliv můeme souhlasit s názorem, e kadý čistý příjem má povahu renty, neznamená to, e jsou vechny čisté příjmy stejně oprávněné. Clarkova nepokrytá apologie zájmů pozemkových vlastníků byla příli silnou kávou i pro neoklasické ekonomy, kteří chápali mzdu jako kompenzaci a odměna za disutilitu práce a tudí za podmínku toho, aby práce byla nabízena; úrok zase jako kompenzaci a odměnu za čekání a tudí podmínku toho, aby byl nabízen kapitál. Pozemková renta vak monost takovéto nabídkové legitimizace postrádá.
Přestoe je Clarkova teorie rozdělování jako taková, tedy jako teorie rozdělování, i v rámci neoklasické teorie odmítána, nebrání to vyuití některých jejích apologetických motivů. Např. představa, e na jakémkoliv umělém zvýení mzdy nad její přirozenou úroveň v konečném důsledku prodělají sami pracující růstem nezaměstnanosti, je stále apologeticky vytěována při zdůvodňování kodlivosti institucí, jako jsou odbory nebo legislativní garance minimální mzdy. Srov. Hobson (1922, s.174-5): ...interpreti [marginalismu] jsou z něj schopni odvodit praktické koncepty velice přijatelné pro ty politiky a podnikatele, kteří chtějí prokázat neoprávněnost, kodlivost a konečnou marnost vech pokusů pracující třídy domoci se vyích mezd
organizovaným tlakem odborů nebo politicky. Mainstreamoví ekonomové si dodnes uchovali zázračnou schopnost v pozitivních kapitolách svých učebnic Clarkovu teorii popřít, aby se pak o ni mohli v normativních kapitolách opírat. Např. Samuelson bezprostředně za kapitolu Určení cen faktorů nabídkou a poptávkou řadí kapitolu Teorie rozdělování zaloená na mezní produktivitě, ve které je předpokládáno to, co je o několik stran dříve popíráno, a na základě těchto předpokladů je vyvozována obvyklá argumentace o poctivém hrabání peněz pozemkovými vlastníky. Vrcholem celé arády je výrok, e silné zdanění půdních rent nebo potravin by mohlo být sice efektivní, ale mnozí lidé by je povaovali za nespravedlivé (Samuelson 1995, s. 669). Baziličí mazanost tohoto tvrzení spočívá ve snaze vzbudit dojem, jako by zdanění pozemkové renty mělo podobné důsledky jako zdanění potravin. Důsledky těchto dvou opatření jsou vak diametrálně odliné v jednom případě je zdaňována neelastická nabídka, v druhém neelastická poptávka. Zatímco zdanění pozemkové renty zcela postihne pozemkového vlastníka a zvýením cen potravin se neprojeví (nebo nabídka půdy je dokonale neelastická), zdanění potravin se výrazně promítne do zvýení cen potravin a pozemkového vlastníka postihne jen málo (nebo poptávka po potravinách je výrazně neelastická). Zatímco tedy vskutku platí, e zdanění potravin by mnozí lidé povaovali za nespravedlivé (nebo potraviny jsou relativně více zastoupeny ve spotřebním koi relativně chudích domácností a zdanění potravin tedy představuje regresivní vertikální přerozdělování), stěí by se nael někdo, kdo povauje za nespravedlivé zdanění nevydělaného přírůstku pozemkových vlastníků, leda e by byl sám pozemkovým vlastníkem či jeho lokajem. O motivaci Samuelsonovy ekvilibristiky nejlépe vypovídá pasá na str. 667: Někteří ekonomové jdou tak daleko, e říkají: 'Renta nevstupuje do výrobních nákladů.' Poslední část kapitoly ukazuje, e v tomto výroku se skrývá zrnko pravdy, ale přesto je to velmi nebezpečný výrok. Dodejme jen, e pro někoho je Samuelsonem citovaný výrok nebezpečný právě proto, e se v něm skrývá více ne jen zrnko pravdy.
Renta shrabovaná pozemkovými vlastníky můe slouit jako typický příklad institucionálního příjmu, nebo její existence není dána pouze přírodním faktem omezeného mnoství půdy, nýbr je té podmíněna státní garancí instituce soukromého vlastnictví půdy, a to i vlastnictví nelegitimně vzniklého. Příjmy z velkého pozemkového vlastnictví, je vdy a podle vech teorií vzniká nelegitimním záborem (ve stylu kam a oko dohlédne, nebo dobytím daného území), jsou proto povaovány za vykořisování nejen marxisty a levicovými libertariány, ale dokonce i Rothbardem (1977, s. 131-3, viz té poznámku č. 22) a Misesem (1951, s. 375).
15Majetek, dědictví, ekonomická svoboda a její omezení, státní organizace, odborové organizace: to jsou vechno jména pokrývající skupiny provázaných avak rozdílných institucí, vytvářejících rámec pro působení technických sil výroby a ekonomickcých sil hodnocení. (Dickinson 1924, s. 186) Podle Dickinsona můe být nabídka kteréhokoliv faktoru omezena institucionální restrikcí, která danému faktoru zaručuje relativně vysoký mezní produkt ve srovnání s faktory, které restrikci nepodléhají, a trní cenu nad úrovní nákladů. Dickinson označil tu část příjmu, za kterou vděčí vlastník výrobního faktoru institucionální restrikci jeho nabídky, jako institucionální příjem. Mzdu pak Dickinson rozliuje na tři sloky: běný efektivnostní výdělek, talentovou rentu a institucionální příjem (v této práci uvaujeme jemnějí rozčlenění mzdy na základní mzdu + kompenzující mzdový rozdíl + úhradu nákladů investic do různých forem lidského kapitálu + talentovou rentu + nerovnostní rentu). Společenské třídy vybavené různými výrobními faktory pak spolu svádí politický boj o podobu institucí: Politická hnutí mají často povahu snahy jedné skupiny změnit nebo zruit institucionální restrikci, kterou vyuívá jiná skupina, nebo vytvořit institucionální restrikci ve vlastní prospěch. (ibid. s. 191)
Kdy vak říkáme, e rozdíly mezi mzdami různých jednotlivců (mzdové diferenciály) jsou dány rozdíly ve vybavení kulturním, vzdělanostním, sociálním a symbolickým kapitálem (odhlédneme-li od kompenzujících mzdových rozdílů a talentové renty) a e výnosnost těchto sloek lidského kapitálu je dána institucionálně, stejně jako dalí okolnosti rozdělování, někdo by mohl vznést otázku, čím jsou determinovány instituce, je determinují rozdělování? Pokud se omezíme na otázku determinace rozdělování mezi mzdy a zisky, pak je třeba odpovědět na otázku, čím je dána základní mzda, od které se odvíjí mzdové diferenciály (základní mzdou chápeme nejnií mzdu na trzích práce, tj. mzdu za nejhůře placenou nekvalifikovanou práci). Marxisté, postkeynesiánci a neoricardovci se shodují v názoru, e mezi mzdami a zisky je inverzní vztah, přičem dolní hranice mezd je determinována historickými podmínkami reprodukce pracovní síly a horní hranice mezd je determinována historickými podmínkami reprodukce kapitalistického systému; úroveň mezd mezi těmito dvěma hranicemi je determinována výsledky třídního boje. Uvedené koly se lií pouze v názoru, zda existuje dlouhodobá tendence horní meze podlézat dolní mez (jinak řečeno, zda působí tendence klesající míry zisku). Je vak třeba zdůraznit, e společensky a kulturně determinovaná minimální hranice mezd je vdy vyí, ne ivotní minimum. Maximální hranice mezd také není toté, co výe mezd umoňující pozitivní míru zisku. Jde o to, e maximální hranice mezd nemůe být o mnoho vyí, ne minimální hranice mezd. Jinak by toti významný počet pracujících mohl uspořit dost na to, aby se stáhl z trhu práce, v důsledku čeho by trní mzda měla tendenci dále růst systém by divergoval.
Naznačená teorie determinace mezd je tedy zajímavá i proto, e umoňuje alternativní vysvětlení vzniku konzumní společnosti. Obrazně řečeno, vedle neoklasické Benthamovy teze čím více toti vězeň-dělník má, tím více na něm můe jeho pán vydělat (tedy vysvětlení vzniku konzumní kultury jako prostředku zvýení produktivity práce), keynesiánské Fordovy teze budu vyrábět tak levně [a platit tak vysoké mzdy], e si automobil bude moci dovolit i obyčejný dělník z mých závodů (tedy vysvětlení vzniku konzumní kultury jako prostředku pro zvýení agregátní poptávky umoňující realizovat výhody masové produkce) můeme uvaovat i heterodoxní tezi čím více toho dělník spotřebuje, tím vyí můe být jeho mzda (tedy vysvětlení vzniku konzumní kultury jako prostředku pro zachování podmínek reprodukce kapitalismu i při růstu trních mezd).
Naznačená teorie determinace mezd navíc umoňuje vysvětlení inflace, nezaměstnanosti a zavádění inovací jako endogenních faktorů reprodukce kapitalistického systému v souladu s na svou dobu prorockým Kaleckého názorem, e dosahování plné zaměstnanosti není slučitelné s reprodukcí kapitalistického systému a e třídní instinkt tak nakonec přivede průmyslníky k odporu proti keynesiánství (Kalecki 1943, s. 140-1). Existuje dostatek historického materiálu svědčícího o tom, e kdykoliv se trní mzda práce ustavila nad maximální hranicí mezd v naem smyslu, vynutily si majetné třídy institucionální změnu, která změnila poměry na trhu práce tak, aby se trní mzda dostala do přípustných mezí (k tomu viz poznámku č. 22).
16Podobně i veřejné mínění posuzuje spravedlnost individuálních příjmů nejen podle hodnocení individuálních specifických produktů, ale i podle posouzení důvodů, které vedly k tomu, e např. někteří jedinci vyprodukují málo. Mnoho lidí by povaovalo za spravedlivé, aby jedinec, který nic nevyprodukuje, nebo se z lenosti práci vyhýbá, dostával malý nebo ádný příjem. Názor těchto lidí by se vak diametrálně změnil, kdyby důvodem, proč daný jedinec nic nevyprodukuje, nebyla lenost, nýbr skutečnost, e mu transmisní řemen utrhl obě ruce vinou nedostatečnosti opatření na zajitění bezpečnosti práce ze strany zaměstnavatele. Obdobně, i kdyby lidé uvěřili báchorkám o tom, e mzdy jsou určovány produ