Číslování odstavců výběru odpovídá originálu, který lze nalézt ZDE, číslování poznámek je v pořadí jejich uvedení na naich stránkách.
Církev dnes
Koncilní pojetí církve společně s řadou naich zkueností víry a nemalých obětí v období nesvobody se stávají trvalou výzvou a ancí pro ivot církve v České republice. V prvé řadě je to poznání, e nae dějiny nejsou ani slepým osudem, ani pouhým prostorem vlády těch mocných, ale e jsou v prvé řadě společným dílem Boí svobody a svobody lidí.
Přemýlení církve o svém postavení ve světě a novém pochopení svého poslání ve prospěch člověka vytváří prostor pro hledání odváné odpovědi na problémy moderního světa a ukončení neefektivního a nedospělého stahování se do ochranné ulity. Církev si toti uvědomuje, e převládající orientace na své vnitřní problémy a zájmy vede nejen k opomíjení problémů celé společnosti, pro kterou bychom zde měli být, nýbr také k zanedbávání samotného vztahu k Bohu. Církev chce proto usilovat o partnerský dialog a smíření se změněným světem při zachování pozornosti vůči znamením času, v nich odhaluje skrytý plán Boí prozřetelnosti v současném vývoji lidského dění 1.
V dnení době ohroené tolika závislostmi chce církev posilovat odvahu ke svobodě a k vlastní zodpovědnosti. Chce se stát přitalivým symbolem a znamením odporu proti postupující totalitě konzumu, materiálního blahobytu, zábavy a lhostejnosti. Chce být společenstvím, kde je kadý přijímán takový, jaký je a kde se mu dostává důvěry. Touí být společenstvím vzájemně sdílené víry, společných nadějí i společných úkolů. Mimořádnou roli v tomto směru hrají nová hnutí a spirituality vzniklé v rámci církve i angaovanost křesanů v různých aktivitách.
Protoe je stále mnoho lidí na okraji společnosti, kteří potřebují konkrétní pomoc pro opětné plné začlenění se do společnosti, chce být církev místem opravdové a hluboké solidarity s člověkem a jeho potřebami. Chce obnovovat ovoce Ducha: radost, lásku, pokoj, věrnost a dobrotu2.
Zároveň je třeba, aby křesané a jejich společenství byli aktivními činiteli rozvoje občanské společnosti. Aby usilovali o spolupráci se vemi lidmi dobré vůle na poli ochrany přírody, výchovy dětí a mládee, rozvoje kultury a vzdělání, integrace menin, postiených, společensky deklasovaných atd. To je jeden z nejdůleitějích nástrojů nové evangelizace. Tyto aktivity nemohou křesané vnímat jako nadbytečné, neúčinné, nebo dokonce kodlivé.
Předpokladem naplnění vech těchto ancí a úkolů je posilování vnitřní vitality a odvahy, odstraňování morálních a intelektuálních nedostatků, irí zapojení laiků do církevních struktur a zlepení kooperace mezi kněími a laiky, přechod od často chaotické a nekoordinované práce k práci systematické a cílevědomé. Dále je to předcházení enormnímu zatíení, které je způsobeno mimo jiné i tím, e společnost i církev proívají bouři mnoha současných změn a předcházení syndromu trvalého vyčerpání a frustrace vzhledem k nedosaitelným cílům, sklonu k pragmatismu, rutině, ztrátě duchovního naplnění, rezignaci, prostřednosti, k neplodné kritice, přehnaným obavám a difúzním strachům. Také je třeba opustit pohled na uvádění do duchovního ivota a vzdělávání jako luxus, který se doporučuje, ale na který nemá člověk potřebný čas, nýbr je vnímat jako základ, od kterého se odvíjí kvalita naeho ivota, kvalita vztahů ve vech jejich úrovních a kvalita naí práce, včetně té apotolátní.
Církev ve světě
Situace české společnosti a duch doby
V naí společnosti sice zjevně zdomácněl praktický materialismus, ale současně lze za ním rozpoznat hlad po duchovním ivotě a někdy i opravdový duchovní ivot, zejména u mladých lidí touhu po skutečných hodnotách (přátelství, práce pro druhé, ochrana přírody ap.). Současně je patrná neschopnost tyto hodnoty reálně naplňovat a podléhání různým závislostem. Poptávka po duchovnu se často míjí s nabídkou tradičních spiritualit.
Výrazná větina lidí touí po kvalitní, pevné rodině3, přitom vak narůstá počet manelství a rodin, které ztroskotávají, nezřídka v důsledku pracovní přetíenosti jednoho nebo obou partnerů, ale také chybějící podporou hodnoty manelství. Partnerská promiskuita a volné souití se prezentují jako něco normálního a společností ité hodnoty nepodporují manelství. Porodnost je u nás druhá nejnií v Evropě4; nae společnost tak nezadritelně stárne.
Mnoha lidem se otevřela monost studovat a ivit se tím, co opravdu dobře umějí a chtějí dělat; mnohonásobně vzrostla výměna informací, technologií i výrobků. Současně vak prudce narostla nezaměstnanost, významné skupiny lidí jsou společensko-ekonomicky znevýhodněné (zemědělci, pracovníci v řadě tradičních průmyslových odvětví, eny, Rómové ap.), narůstá počet studentů, kteří nemohou uplatnit svoji kvalifikaci. Zmizela mnohá politicky motivovaná omezení a nekvalifikované zásahy do kadodenního ivota lidí a do volby profesní dráhy, přitom ale prudce vzrostl tlak na výkon, který nutně staví větinu lidí před dilema rodina nebo práce.
Existuje velké mnoství různých společenských aktivit a dobrovolnických pomáhajících institucí, včetně těch, které vycházejí z křesanské orientace a významně se uplatňují mj. v krizových momentech (povodně). Fakt, e jim chybí ekonomická i společenská podpora, jaké se těí takové instituce v rozvinutých demokraciích, ukazuje na to, e skutečná občanská společnost je u nás ve stádiu zrodu. V běném ivotě vak stále převládá vliv státních institucí zděděných z reálného socialismu i tam, kde to není optimální (sociální systém, zdravotnictví).
Vstoupili jsme do Evropské unie a to je velká ance. Postoj větiny společnosti k této dějinné události je vak krátkozrace utilitaristický a spočívá předevím v očekávání finančních a materiálních výhod. V tom spočívá nebezpečí, e nedokáeme tvořivě uplatnit to, čím bychom mohli Evropě sami prospět, a účinně vyuít moností, které evropský prostor kulturně, společensky a ekonomicky nabízí.
Jako členská země NATO jsme konfrontováni s konflikty v mezinárodních vztazích, a to nejen v Evropě. I zde se od nás čeká odpovědný postoj, k němu principy křesanské etiky poskytují vodítko. Ve jménu ochrany národních zájmů se vak i u nás setkáváme se snahami o uzavřenost, která není ani v rámci Evropy, ani v irím mezinárodním měřítku reálná, nato odpovědná.
Výe popsané problémy jsou doznívající reakcí na prázdnotu totalitní ideologie minulého reimu. Větina lidí se rozhoduje podle bezprostřední uitečnosti z hlediska svého osobního zájmu či zájmu své skupiny, co ale neumoňuje řeení náročných mravních situací. Do kategorie ideologií, k nim převládá celkově nedůvěra, je mnoha lidmi zařazováno (by chybně) i křesanství. Církev je pak vnímána jen jako jedna ze zájmových skupin, případně jako jeden z konkurentů v boji o získání duí.
Současně ale u působí vlivy nové, vyrostlé za polistopadové éry. V prvé řadě chybí dostatečně institucionálně zakotvená a přitom otevřená základna pro veřejnou diskusi o základních lidských i společenských tématech. V tomto smyslu jsme teprve na cestě k demokratické společnosti, musíme se vichni učit odpovědnému občanství v otevřené společnosti.
Ve pak navíc probíhá za současného nástupu tzv. třetí vlny v celé západní civilizaci, charakterizované dominujícím vlivem informačních technologií a s tím spojeným přesunem moci. Ústřední roli v naplňování náboenské potřeby lidí si v této situaci úspěně snaí uzurpovat média, zatímco vechny tradiční instituce (rodina, kola, církev, odbory, atd.) prudce ztrácejí svou autoritu .
Impulzy do budoucna: co dělat?
Ochota investovat do dlouhodobých cílů společného dobra v české společnosti je dosud slabá. Jasně převaují dílčí zájmy různých skupin a krátkodobý horizont politických volebních cyklů. Proto podporujme ze vech sil snahy právě o tyto dlouhodobé investice s pozitivním dopadem na rodiny, děti, mláde, výchovu a vzdělávání, ochranu přírody.
Máme anci, abychom nabídli celkový nový ivotní styl zahrnující spiritualitu, kvalitní hodnotovou orientaci, metodu účinné výchovy a hodnotné trávení volného času. Nejprve je vak třeba znovu získat důvěru větího počtu občanů. A k tomu můe pomoci sebereflexe minulých let a stanovení priorit: ance na přijetí má jen církev chudá a slouící...
Angaujme se ve vytváření tlaku na změnu disproporce ve veřejné sféře, v ní jasně dominují politické strany a média a prostřednictvím jiných komunikačních bází oslabujme monopol několika málo médií. Buďme iniciátory sdruování slabých. Podporujme křesanské vzdělávací organizace.
Vyuijme toho, e církev je celosvětová instituce, která má přátele vude; můeme navazovat na zahraniční zkuenosti i pomoc.
Církev má anci iniciovat sdruování lidí do různých společenství (farních, výchovných, vzdělávacích apod.), v nich mají monost se setkávat a trávit volný čas. Pokud se církvi podaří nově interpretovat tradici (nejen svou, ale i českou), můe tak vzniknout účinný potenciál pozvání k víře.
Aby tato ance byla vyuita a přijata i společností jako moné východisko z její krize, je nutné systematické vedení a stálá formace laiků, a to nejen k vnitřnímu osobnímu ivotu z víry, ale i k aktivnímu křesanskému ivotu v oblasti jejich profesní a občanské působnosti. K tomuto cíli je třeba ji začít u výchovy a stálé formace kněí, aby si byli vědomi této odpovědnosti křesanů laiků za ná svět. Komunikační dovednost a umění vést dialog, znalosti a dovednosti řízení managementu, to jsou ji jen potřebné nástroje k praktickému naplnění onoho základního cíle. K tomu mohou napomoci i nové formy souití kněí s farním či jiným společenstvím, kde se mohou lépe seznamovat s problémy, jim lidé čelí. Profesně angaovaní křesané jsou s to nabízet setkávání a propojování lidí, jim jde pořád jetě o dobro společnosti.
Je té nezbytné prohlubovat ekumenickou spolupráci s křesany nekatolických církví i s ostatními věřícími lidmi na vech úrovních, kde je to moné.
Musíme důsledně dbát, abychom se nedali pasivně vláčet vím, co světská společnost pokládá za normální a musíme současně tvořivě promýlet výzvy doby, např. mylenku skromného ivotního stylu jako ivotní hodnoty, která souvisí s hledáním podmínek k trvale udritelnému rozvoji.
Vyí nároky uplatňujme předevím u sebe, a to v teorii i v praxi, a dávejme najevo vlastní pojetí ivota, ale ne ostentativně ani povýeně, ale s tichostí a uctivostí. Buďme připraveni v pluralitní společnosti toto pojetí ivota hájit, a to způsobem srozumitelným pro okolí5.
Tento přístup, vycházející vstříc demokratické pluralitní mentalitě, větinou nevyaduje uznání a zachovávání křesanských, resp. katolických norem od jiných, od celé společnosti, a nevynucuje si to cestou zákonů. To je moné jen tam, kde je dost iroká společenská shoda anebo teprve poté, a se nám tuto společnou podporu podaří získat.
Svět kultury
Pastorální konstituce o církvi v dnením světě Gaudium et spes kulturou míní vechno, čím člověk zulechuje a rozvíjí své duevní i tělesné vlohy, ovládá zemi, zliduje společenský ivot a sděluje své duchovní záitky a touhy. Jejími nejmocnějími projevy jsou v současnosti věda a vzdělání, umění, různé formy společenské komunikace (masmédia), mravnost a ivotní styl.
Kultura má obecně lidský charakter. Proto je třeba, aby si křesané osvojovali vědecké metody a poznatky jako podněty k přesnějímu a hlubímu chápání víry a aby i pastorace čerpala z podnětů soudobé kultury. Literatura a mění mají zvlátě důleitou úlohu, nebo rozvíjejí jak citovou výbavu člověka, tak svým specifickým způsobem (podobně jako mystika) odkrývají netuené hlubiny poznání, nedosaitelné jiným způsobem. Umění i moderní formy společenských komunikací zásadním způsobem utvářejí mravní vědomí lidí i ivotní styl, který mu odpovídá.
Církev uznává svobodu bádání a mylení a zároveň zavazuje věřící, aby pokorně a statečně projevovali názory o věcech, ve kterých jsou odborníky. Díky vědeckému poznání ji v některých oborech získal člověk takovou moc, e ji můe pouít i proti přírodě a lidstvu. Od věřících lze právem očekávat zvlátní citlivost pro etické aspekty vědy, zvlátě biologie a medicíny, které proti faustovskému pokuení vlády nad ivotem staví střízlivou vizi kultury ivota.
Rozkvět vědy a umění vede k jejich velké obsáhlosti a rozrůzněnosti, take se stávají pro jednotlivce neobsáhnutelné. To staví člověka do situace, kdy svět jako výsledek kulturního vývoje se mu odcizuje namísto toho, aby ho podpíral a obohacoval. Potřeba syntézy je stále zřejmějí, ale současně si uvědomujeme, jak je syntéza obtíná a snad i nereálná. Koncil střízlivě přijal současnou neschopnost sjednocení vědění a umění do celkové teorie veho a vyzval vechny lidi k tomu, aby si uchovali pojem celistvosti lidské osoby, ve které vynikají hodnoty rozumu, vůle, svědomí a bratrství6. Nad tím a za tím nám zůstává naděje, e Bůh Otec sjednotí v Kristu ve, co je na nebi i na zemi7.
Věda, umění i prostředky hromadných společenských komunikací se dostaly na křiovatku, kdy se dávají do slueb kultury ivota nebo kultury smrti. Církev stojí při tomto osudovém rozhodování na straně kultury ivota, otevírá své dveře vědcům, umělcům i pracovníkům médií, aby ve svobodě slova a činu rozvíjeli hodnoty přírody a ducha. Vyzývá vechny věřící, aby nestáli stranou tohoto dění, ale aby ili v nejtěsnějím spojení s ostatními lidmi své doby a snaili se dokonale obeznámit s jejich způsoby mylení a cítění, které se vyjadřují kulturou8.
Mezi vemi typy aktivit, které jsou nedílnou součástí ivota současné západní společnosti, zaujímají velmi význačné místo výchova a vzdělávání. Jsou toti klíčem k tomu, aby lidé vstupující do této společnosti ji byli schopni aktivně utvářet, rozumět jí a v posledku v ní vůbec ít. Čím dále tím zřetelněji se ukazuje, e otevřená společnost nutně vyaduje lidi, kteří chápou nedílnost svobody a odpovědnosti, jsou schopni unést nároky, které z toho pro ně plynou, a jetě v tom vem dokáí svým dílem přispívat k rozvoji vlastní osoby i celku společnosti.
Obhajoba jedinečnosti a nenahraditelnosti výchovy a vzdělávání pro nai společnost je součástí úkolu, který stojí před kadým křesanem. Laici ve veřejném ivotě mají povinnost starat se podle svých moností o takovou podobu naeho kolství, která by byla v souladu s tímto pohledem nebo ho aspoň nepotlačovala. Ideálem je kolní vzdělání včetně vysokokolského- dostupné vem, kdo k němu mají předpoklady, bez ohledu na majetkové poměry rodičů.
Křesantí učitelé a vychovatelé, kteří působí ve veřejných (necírkevních) kolách, by měli být zprostředkovateli kultury a svědky jejích hodnot9, měli by brát svoji profesi jako poslání, s kterým je spojeno plné nasazení. Jejich křesanská inspirace se má projevovat v přístupu ke kolegům i ákům či studentům, v respektování jejich důstojnosti i jejich odliných názorů (často jde o nevěřící), ve schopnosti podněcovat dialog a vést ke kritickému mylení.
Od začátku novověku začalo narůstat odcizení mezi křesanstvím a významnými oblastmi kultury (zejména vědou) a nejpozději od poloviny 19. století vznikl mezi kulturou a církví rychle se prohlubující příkop. V právě skončeném 20. století se jen výjimečně kultura a církevní křesanství v naí západní civilizaci přátelsky potkávaly. Větinou lo o více méně nechápavé míjení, občas střídané církvím nepřátelským kulturním bojem. Nejvýrazněji se to projevilo v oblasti nových masových komunikačních forem filmu, rozhlasu, televize a internetu. Je příznačné, e větina umělců či lidí kulturně angaovaných ve prospěch křesanství se v prostoru vlastních církví netěila ádné velké důvěře, mnohdy museli marně obhajovat vlastní pravověrnost a mezi svými nezřídka končili jako cizinci. Po II. vatikánském koncilu se ze strany církve učinilo mnohé, aby se tento oboustranně nepříznivý stav změnil.
V naich českých poměrech pak toto odcizení násobí dalí faktory:
historická traumata z konfliktů mezi národní (českou) a církevní (římskokatolickou) identitou neřeených po stovky let
vyhnání významné části křesanské, předevím katolické kulturní elity do exilu po 2. světové válce či její násilná likvidace
hluboká náboenská i duchovní nevzdělanost velké větiny současných obyvatel naí země (do značné míry to platí i o příslunících tradičních církví)
Odpovědí na výe uvedené napětí mezi východisky a naí skutečností není a nemůe být nic meního ne snaha po vytvoření křesanského ivotního stylu přiměřeného počátku 21. století v poměrech západní civilizace. Takový ivotní styl musí samozřejmě zahrnovat vechny důleité roviny reálného ivota člověka dnení doby: manelství a sexualitu, rodinu i výchovu dětí, přátelství a sousedství, vztahy k práci, k majetku, k umění, k proívání neděle a volného času, angaovanost v záleitostech veřejného zájmu, solidaritu s meninami, se slabými, chudými a nemocnými, slubu pravdě atd. A musí být nadto nesen určitým ústředním duchem, který z něj právě vytváří celistvou lidskou existenci, a to existenci křesanskou. Podle koncilu je třeba vzdělávat ducha tak, aby se v něm rozvíjela schopnost údivu, chápání, nazírání i osobního úsudku a aby se vypěstoval náboenský, mravní a sociální smysl."10
Významným kulturním úkolem dnení generace je obnova rovnováhy v přírodě, etrné hospodaření s přírodními zdroji a obroda lidského citu pro přírodní a ivotní prostředí. Tento obecně lidský úkol by věřící měli chápat jako projev své úcty a odpovědnosti ke stvoření, jeho jsou součástí a které pomáhají dotvořit a vykoupit.
Kromě rozvíjení vědeckého poznání přírody a osvojování si získaných poznatků je třeba vlastním ivotem prosazovat to, co je perspektivní z hlediska trvalé udritelnosti, tedy takové postoje i jednání, které je dobrovolně sebeomezující, etrné k lidem, přírodě i celé planetě Zemi, bere ohled na ty, kteří přijdou po nás. Je neseno spiritualitou, která byla charakteristická pro Frantika z Assisi.
Co můeme jako křesané v oblasti ochrany ivotního prostředí nabídnout? Při vekeré dokonalosti budou technologie budoucnosti představovat trvalé řeení jen tehdy, uplatní-li společnost nějakou formu respektu k principům dobrovolné skromnosti. Vynucená omezení asi fungovat nebudou. Křesanská hodnota chudoby je realizovatelná jako ivotní postoj v irím měřítku pouze výchovou od dětství, a to výchovou k odpovědnosti za proitý ivot, nikoli výchovou k realizaci co největího rozsahu svých moností a tedy k bohatství záitků. Omezení osobní spotřeby umoní přesun zdrojů ve prospěch spotřeby veřejné v podpoře infrastruktury, vzdělávání, ekologie, vědy a kultury, a umoní vyí pomoc rozvojovým zemím. Koncilní otcové neváhali vyhlásit, e pro rozvoj ducha je nezbytná vnějí i vnitřní svoboda člověka. Za zdroj plné vnitřní svobody prohlauje ji evangelium poznání pravdy a ivot podle ní11. Církev uznává, e svoboda má jediné hranice: nezadatelná práva druhého člověka nebo společenství a zájem na veobecném dobru. Omezování svobody vnitřní i vnějí, vlastní i druhých slouí v posledku kultuře smrti jak ve fyzickém, tak i v duchovním smyslu. Typické sociálně patologické jevy naí společnosti od ekonomické kriminality přes vechny moné typy závislostí a ke kultu násilí mají dva hlavní kořeny: ztrátu vnitřní svobody a ztrátu skutečné odpovědnosti.
Zvlátě naléhavé je v dnení době bránit svobodu dospívajících v souvislosti s jejím ohroením různými typy závislostí (drogy včetně alkoholu, nikotinu a marihuany, hrací automaty, počítačové hry, sexuální závislost, sekty a destruktivní kulty). Ve spojení se vemi, kterým leí na srdci zdravý rozvoj mladých lidí, musíme podporovat zejména primární prevenci, její těitě není v poučování, ale ve vytváření celkového příznivého prostředí pro lidské zrání dospívajících prostředí dostatečně bohatého na pevné vztahy, inspirujícího k rozvoji vlastní osobnosti i tvořivé spolupráci s ostatními lidmi, zvlátě vrstevníky.
Jako křesané si pak musíme být vědomi toho, e v kořeni těchto různých typů závislostí je nenaplněná touha po pravém Bohu, na něm jediném můe člověk záviset, ani by to vedlo ke znehodnocení jeho svobody, nebo tvůrčí láska Boí je dokonce nutnou podmínkou této svobody i moností jejího uplatňování. Na tom, e se touha po svobodě dneních mladých lidí tak často míjí s Boí nabídkou být jejich svobodě nutnou oporou, máme vinu i my, křesané, tím, jak sami svými ivoty i vyjadřováním zastíráme pravou svobodu dětí Boích. To, jak prezentujeme tuto svobodu svými slovy, činy i celkovým stylem jednání, nezřídka bývá oprávněným zdrojem pohorení pro nae bliní. Stáváme se nepřehlédnutelnou příčinou toho, e pak tito bliní hledají naplnění své svobody na falených cestách, včetně těch, na nich svou svobodu nakonec zcela pozbydou.
Nezbytným poadavkem křesanského ivotního stylu a hodnověrnosti naí svobody je tedy aktivní působení k rozvoji a ochraně svobody vnějí i vnitřní. V prvé řadě to musí samozřejmě platit o naich vlastních společenstvích rodinách, farnostech, komunitách, církvi. Dále pak na nás musí být patrné, e opravdu ijeme svůj ivot v odpovědnosti vůči absolutní Boí autoritě, vůči ní není nic, co by bylo skryté. Musíme mít odvahu k tomu, abychom uznali svou slabost, ba hřínost a dali tak svým bliním anci, aby nám mohli odpoutět.
Křesanský ivotní styl v oblasti mravního ivota samozřejmě nemůe spočívat jen v dodrování příkazů a zákazů, ale předevím v tvořivém přístupu k ivotu a v uválivém řeení jednotlivých ivotních situací, a to na základě porozumění tomu, co je opravdu důleité a zásadní a co naopak druhotné a vedlejí. Snaha co nejlépe porozumět morálnímu učení církve a ít v souladu s ním musí jít ruku v ruce s uvědomělou péčí o rozvoj vlastního svědomí.
Důraz na soulad jednání, poznání a svědomí nás můe velmi dobře spojovat se vemi lidmi dobré vůle. Vechny výzkumy o smýlení Evropanů12 potvrzují, e základní potí jejich mravního ivota není v tom, e by byli obzvlá zkaení, nýbr e mají větinou velmi zanedbané ty duevní dispozice i tělesnou zdatnost, které jsou potřebné pro naplňování toho, co by si sami přáli uskutečňovat. Chybí jim pak i odvaha o to usilovat a naděje, e navzdory zklamáním ze sebe samých mají anci. Tady je mimořádně velký prostor pro nai spoluúčast zejména pokud jde o dospívající a mladé lidi.
Svět politiky
Katolická sociální nauka zavazuje křesany-laiky, aby občanskou a politickou sféru nevytěsňovali ze své odpovědnosti za tento svět. V minulosti se křesané-laici v mnoha zemích, včetně naí, vinou své nepoučenosti, občanské pasivity či dokonce aktivní volbou stran neslučitelných s otevřenou společností tragicky spolupodíleli na tom, e moc získaly totalitní ideologie a nedemokratické reimy. To, e křesané-laici v minulosti naletěli, nemůe a nesmí být důvodem pro nai pasivitu. Také se nelze vymlouvat na pinavost politiky.
Právě proto, e tendence rezignovat i na legitimní formy boje o získání podílu na politické moci přetrvávají jako jakási trestuhodná nepoučitelnost a společenská neodpovědnost nás křesanů-laiků, vydala Kongregace pro nauku víry v listopadu roku 2002 Instrukci k některým otázkám ohledně působení a chování katolíků v politickém ivotě, která nám poskytuje v dosti sevřené formě vyjádření základních východisek pro orientaci katolického křesana v oblasti politiky. Instrukce klade důraz na angaovanost křesanů v politice, která je základem budování společného blaha, přičem klíčová role připadá křesanskému svědomí a spolupráci s ostatními občany. Současně vyzvedá kritérium, které tvoří osu celého politického ivota toti správné pochopení lidské osoby a z něj plynoucí úcty k člověku, ochrany jeho důstojnosti i jeho osobních práv13.
Současné stanovisko učitelského úřadu katolické církve k politickému ivotu se snaí hledat vyváenou pozici, která na jedné straně respektuje primát mravních hodnot společných celému lidskému ivotu včetně politického, na druhé straně uznává nezbytnost odborné kompetence, potřeby spolupráce s ostatními, ač nejsou křesané, a existenci řady konkrétních problémů, na ně neexistuje jediné správné křesanské řeení.
Kadý katolický křesan přiměřeně svému vzdělání i postavení by se měl seznámit jak se základními zásadami katolického sociálního učení, tak se zajímat o to, jak jsou tyto zásady respektovány v programech naich politických stran a v jejich skutečné politické praxi. Neodpovídá toti pravdě, e vechny politické strany jsou stejně zkorumpované, ani e mezi nimi z hlediska zásad, o nich je řeč, není ádný podstatný rozdíl. Je naopak nesmírně důleité naučit se tyto rozdíly rozliovat a podle nich se zodpovědně rozhodovat při vlastním politickém jednání. I kdy při tom nemohou dnení katolíci očekávat, e by dostávali od svých duchovních směrnice k politickému rozhodování, je pochopitelné, e mnozí se v tom budou opírat i o radu těch svých sester a bratří, k nim mají důvěru jak pro jejich lidské, tak odborné kvality.
Potřeba vnáet křesanský přístup i obsah do časného řádu věcí se týká mnoha stránek ivota i naí společnosti: tvorby zákonů, kultury politiky a veřejné správy, roviny hospodářské a sféry sociální. Podpora obecného blaha a podpora takových statků, jako je řád a pořádek, svoboda a rovnost, úcta k lidskému ivotu, spravedlnost a solidarita, starost o ivotní prostředí, jsou hodnoty srozumitelné vem lidem dobré vůle a poctivou snahou o jejich prosazování se můe i praktická politika stát předpokladem pro novou evangelizaci.
Věřící laici jsou konkrétně zavazováni k plnění veobecných politických povinností od těch nejzákladnějích, jakými je účast na volbách, a po různé formy a stupně a funkce politické odpovědnosti, kadý podle svých svěřených hřiven. Proto patří upřímný dík těm křesanům, kteří měli odvahu na sebe převzít konkrétní politickou odpovědnost a u v politice komunální nebo na celostátní úrovni. Zaslouí si nai podporu a ne jenom kritiku.
Křesané-laici angaovaní v politice a tím spíe členové politických stran, které se hlásí ke křesanství ji svým názvem, se nesmějí uchylovat k takovým kompromisům, které by znamenaly zřeknutí se svědectví křesanské víry a ztrátu jejich vnitřní morální integrity. V prvé řadě jde o vechna rozhodnutí, která se týkají důstojnosti lidské osoby. Klíčovou věcí v politice je odliení aggiornamenta, hlavního poselství II. vatikánského koncilu, od přizpůsobování se tomuto světu v krátkozrakých politických kalkulacích. Svědectví ivé víry tady a dnes je cestou k získání respektu a veřejné autority, zatímco přizpůsobování se pokleslým hodnotám by znamenalo, e společnosti nemáme co nabídnout a zákonitě ztrácíme důvěryhodnost a vánost.
Demokracii nevytvářejí pouze demokratické instituce a demokratické zákony, nýbr předevím lidé, kteří demokracii přijali jako ivotní postoj a také ji svým ivotem uskutečňují: demokracie je názor na ivot, spočívá na důvěře v lidi, v lidskost a lidství, a není důvěry bez lásky, není lásky bez důvěry.
V české společnosti se rychle po pádu totalitního komunistického reimu vytvořila výrazná nedůvěra k politickým stranám i k politikům a značná část lidí dnes nepovauje současný reim za lepí, ne byl onen totalitní14, co je váným důvodem ke hledání cest vedoucích k nápravě. Rozhodně by jím vak nebyla rezignace na systém parlamentní demokracie, poohlíení se po návratu k systému jedné politické strany či hledání východiska v nějakém autoritativním reimu osvíceného diktátora. Instrukce Kongregace pro nauku víry z listopadu roku 2002 nám dává docela přesné vodítko, kde hledat klíč k nápravě, kdy konstatuje: Církev si je vědoma toho, e cesta demokracie na jedné straně umoňuje nejlépe přímou účast občanů na politických rozhodnutích, e je vak na druhé straně moná jen do té míry, pokud je jejím základem správné pochopení lidské osoby15. Ústřední chyba naeho politického polistopadového vývoje není v metodě demokracie, ale právě v chybném pochopení lidské osoby.
Českou politickou realitu je třeba vidět velmi střízlivě: česká společnost je hluboce rozpolcená, významně jsou preferovány ty politické strany, které jsou pro jinou velkou skupinu společnosti naprosto nepřijatelné a křesané tvoří meninu, která má dosud malý přímý politický vliv. Proto přihláení se k aktivní politické odpovědnosti za ná stát a politika ve slubě obecnému dobru jsou důleitým svědectví naí víry. V rámci své pastorační činnosti bude církev nabízet trvalou formaci pro místní, regionální i celostátní křesanské zastupitele a politiky. Zásady evangelia platné pro jejich osobní i veřejný ivot je nutno doplňovat o tvůrčí uplatnění principů sociální nauky církve: bez toho nelze řeit zásadní problémy naí společnosti.
Dlouhodobě je naím ústředním úkolem ve veřejné sféře být aktivními činiteli pro vytváření občanské společnosti a získávat spojence mezi hodnotově spřízněnými lidmi i institucemi. Mezi neziskovými organizacemi s výchovným, kulturním, ekologickým, charitativním či vzdělávacím posláním máme toti mnoho potencionálních spojenců, kteří usilují o spravedlnost, právo, výchovu, vzdělání, zdravotní a sociální pomoc těm, kdo ji potřebují. Jde hlavně o to ukázat se jako schopný a ke spolupráci vstřícný partner, který skrze aktivitu ve veřejném prostoru nechce v prvé řadě uplatňovat svoje zájmy, nýbr pracovat ku prospěchu co nejirího společenství.
Sociální řád a svět hospodářství
Katolická církev se snaí zaujímat vlastní stanovisko k naléhavé sociální a s ní spojené hospodářské otázce. Zvlátě inspirativní jsou mylenky z poslední sociální encykliky Jana Pavla II. Centesimus annus z roku 1991, v ní pape ji reflektuje zhroucení tzv. světové socialistické soustavy po roce 1990: Člověk tíhne k dobru, je vak schopen i zlého; můe se povznést nad svůj bezprostřední zájem, přesto jím vak zůstává vázán. Společenské zřízení bude tím stabilnějí, čím více bude k této skutečnosti přihlíet a nebude osobní zájem stavět proti zájmu celé společnosti, nýbr bude, pokud mono, usilovat o plodnou spolupráci. Nikdy vak nebude mono zaměňovat nějakou politickou společnost, která má svou samostatnost a své vlastní zákony, s královstvím nebeským.16
Církev uznává oprávněnou funkci zisku jako indikátoru prosperity podniku. Zisk vak není jedinou známkou stavu podniku. Hospodářská bilance můe být v pořádku, ale lidé, kteří představují nejcennějí jmění podniku, jsou pokořováni a jejich důstojnost je zraňována. Účelem podniku není jen vytvářet zisk, ale i uskutečňovat společenství lidí, kteří se různými způsoby snaí uspokojovat své základní potřeby a zároveň tvoří zvlátní skupinu slouící celé společnosti.17
Je třeba zajistit pro vechny, jednotlivce i národy, základní podmínky účasti na rozvoji. patný není poadavek lepího ivota, nýbr ivotní styl, který předstírá, e je lepí, kdy se zaměřuje na vlastnění, a ne na bytí. Člověk chce mít více ne proto, aby více byl, nýbr proto, aby samolibě konzumoval ivot Je proto nutné usilovat o rozvoj ivotních způsobů, v nich by určujícími prvky při rozhodování o spotřebě, etření a investicích bylo hledání pravdy, krásy, dobra a spojení s ostatními v zájmu společného růstu.18
Katolická sociální nauka vyjádřená v dílech papeů, počínaje encyklikou Lva XIII. Rerum novarum z roku 1891, klade tedy důraz na celistvé pojetí člověka i lidské společnosti, uznává vhodnost působení svobodného trhu pro rozvoj společnosti i člověka, současně ale stanovuje jako nezbytnou podmínku pro toto působení respektování mravní základny včetně veobecně přijímaného společného dobra a fungující právní rámec, jemu musí být působení trhu podřízeno.
Přechod od komunistického modelu státního socialismu k otevřené společnosti s trní ekonomickou základnou se ukázal ve vech zemích bývalého sovětského bloku jako úkol nadmíru obtíný a zpětně nahlíeno provázený řadou zásadních chyb. U nás se ji během roku 1990 zrodila koncepce, která rozhodujícím způsobem určila tvář naí společenské a ekonomické transformace. Zejména v první polovině 90. let se tato cesta těila nejen výrazné podpoře společnosti, ale předevím médií i podstatné části kulturních elit. Kritika této koncepce byla spíe výjimkou a nedostávalo se jí ádného pozitivního přijetí, naopak byla ztotoňována s odmítnutím celého polistopadového vývoje. Chybou této české cesty bylo nepochopení, e samotná formální instituce vlastnictví bez patřičného a ve vyspělých zemích běného étosu poctivosti a odpovědnosti bývá společensky ničivá. Tato ideologie se zdála osvobozovat vládnoucí politické garnitury od otázek morálky a spravedlnosti a k přesvědčení, e např. není v silách ádné vlády čelit nespravedlnostem privatizace, ale e to ani není nutné.
Souhrnně se dá říci, e v procesu české transformace při přechodu od jednoho typu hospodářského řádu ke druhému dolo k naruení řádu transformace samotné. Dolo k tomu proto, e v jeho základu leelo podcenění vztahu mezi etikou a racionalitou. Převládlo přesvědčení, e etika je spojena s dodatečnými vícenáklady, které si alespoň prozatím nemůeme dovolit. List k sociálním otázkám v České republice k veřejné diskusi Pokoj a dobro připravený ekumenickým týmem při České křesanské akademii a vydaný roku 2000 ČBK, kromě kritiky trhu bez přívlastků, nabídl i alternativu vycházející z křesanského sociálního učení. Veřejnou diskusi, kterou list vyvolal do roku 2002, pak shrnuje eň veřejné diskuse k listu Pokoj a dobro.
Ekonomické a společenské změny, pro ně zdomácněl termín transformace, přily také do historické fáze charakterizované krizí sociálního státu. Po několik desetiletí se zdálo, e sociální trní hospodářství praktikované po 2. světové válce ve Spolkové republice Německo, v Rakousku, ale v celém evropském západu sociální otázku vyřeilo, protoe zajistilo blahobyt nejirím vrstvám obyvatelstva. Sekularizace, která započala u v 18. století, se koncem století 20. stala určujícím společenským jevem ve vech rozvinutých evropských zemích, i v těch tradičně katolických, včetně naich jiních a západních sousedů. Namísto ofenzivního obrácení se ke světu a zapojení se do zpřítomňování Boího království v celé společnosti co byla ambice II. vatikánského koncilu je katolická církev v Evropě (obdobně i církve protestantské) v defenzívě a v ádné oblasti veřejného ivota dnes nehraje významnějí roli. Někteří dokonce ztrácejí důvěru v nosnost samotné katolické sociální nauky. Sami podléhají ekonomismu a ztrácejí víru, e můeme společnosti nabídnout něco, co jí ádná jiná společenská koncepce nabídnout nemůe.
Důvodem pro tuto ztrátu vize a víry je paradoxně úspěnost katolické sociální nauky po 2. světové válce. Sociální trní hospodářství vyrostlé na katolické sociální nauce je v krizi předevím pro blahobyt, ke kterému tak výrazně přispělo. Pán nevstoupil do naich dějin proto, abychom vichni zbohatli v materiálním slova smyslu, take ani křesané v politice by neměli svým voličům slibovat to, co nevede ke smyslu ivota a ke těstí v křesanském slova smyslu.
Průvodním jevem uvedeného historického vývoje v Evropě je vysoká míra nezaměstnanosti, přičem katolická sociální nauka povauje nezaměstnanost zejména nezaměstnanost nedobrovolnou a dlouhodobou jednoznačně za sociální zlo. Také stálý pokles porodnosti a stárnutí obyvatelstva vedou ke krizi sociálních a důchodových systémů. V těchto obecných civilizačních krizových projevech jen následujeme vyspělejí evropské sousedy.
Reakcí na krizi sociálního státu jsou nedávné dokumenty křesanů v Německu19 a v Rakousku20. Ačkoli nae země prola po 2. světové válce docela odliným vývojem a směování naeho reálného socialismu se sociálním trním hospodářstvím západoevropského typu je hrubou systémovou chybou, rozbujelost státu jako poskytovatele sociálního přerozdělování slueb je negativním dědictvím, z něho se můeme poučit i my v naí situaci. Sociální stát často nakonec přiděloval více silnějím ne slabím, zcela v rozporu s deklarovaným principem sociálního vyrovnání.
K těm slabím v posledních desetiletích nutno počítat rodiny s více dětmi. Bez dětí vak není budoucnost, bez trvalého přírůstku obyvatel nemůe fungovat hospodářství a od něho odvozené sociální systémy, bez dětí nelze zajistit pojitění ve stáří. Katolická sociální nauka nikdy nehájila koncepci státu jako jakési univerzální pojiovny, která by byla s to poskytovat veobecné zaopatření na vysoké úrovni a nikdy neslibovala ráj na zemi, nato bez převzetí vlastní odpovědnosti.
Společenská neodpovědnost zjevně postihuje právě rodinu, zvlátě ochotu partnerů přijímat děti. Stát proto musí hledat cesty, jak ocenit přínos rodin s dětmi pro společnost a v sociální politice musí dávat více prostoru jednotlivci a společenským silám. Přitom je nutné nově vést hranice mezi solidárně zajitěným a jasně zaručeným rámcem pro vechny naí vlastní odpovědností. Politické elity mají usilovat o vytvoření reálných materiálních a právních předpokladů pro ivot vech lidí ve svobodě, odpovědnosti a důstojnosti. Subsidiární sociální stát a odpovědně chápaná svoboda se nevylučují, ale vzájemně podmiňují a doplňují stejně tak jako individualita a ochota k solidární pomoci. Hodnoty svobody a individuality se nesmějí stát jen privilegiem silných a bohatých.
Nesmíme se nadále vyhýbat jasnému postoji k tíivému problému nezaměstnanosti, i kdy dobře víme, e jsou lidé, kteří pracovat nechtějí. Pro naprostou větinu lidí postiených nezaměstnaností i pro jejich okolí je vak taková situace zdrojem utrpení a poníení. Proto na základě svého přesvědčení máme podporovat působení odborů i jiné formy solidarity, které se snaí účinně čelit sociálnímu vyloučení v důsledku nezaměstnanosti. Katolická sociální nauka vak nesmí vystavit působení odborů bianko ek, ale musí je poměřovat odpovědností za společné dobro.
Jako křesané musíme mnohem účinněji usilovat o sociální spravedlnost umoňující kadému podíl na společném dobru. Jejím předpokladem je respektování lidské důstojnosti, která nemůe být závislá na pohlaví, rase, národnosti, ani na výkonnosti či na tělesném nebo duevním postiení. Musíme se zasazovat o reálné řeení konfliktu mezi mateřskou rolí eny a jejím pracovním uplatněním. I kdy jsme přesvědčeni, e pro větinu en je jejich mateřská role tím nejcennějím, co mohou svým ivotem naplnit, je nutné brát jako svoji povinnost i to, aby se vytvářely odpovídající pracovní příleitosti také pro ty, kdo pečují o děti.
Ani po patnácti letech nejsou dořeeny otázky týkající se ekonomického zajitění církví, a to nejen pro beznadějně se vlekoucí problém tzv. restituce církevního majetku, ale hlavně pro mimořádně nízkou finanční podporu církví ze strany samotných věřících (s výjimkou několika malých protestantských) a pro oblasti, které jsou hrazeny ze státních peněz (mzdové náklady církví) a z vlastních prostředků církví (hlavně údrba a opravy budov, větinou kulturních památek). Česká společnost má navíc pocit, e katolická církev je bohatá a e s bohatými dosud drí.
Neřeení problémů spojených s financováním a z nich plynoucího klimatu nedůvěry a nepřátelství mezi větinovou společností a církvemi, zvlátě římskokatolickou, výrazně ztěuje církvi její vlastní evangelizační poslání. Tento stav, který určitým skupinám v naí společnosti vyhovuje, nevyvolává ani u větiny věřících-laiků patřičný pocit odpovědnosti za církev, a to včetně nízké finanční podpory z jejich strany.
Významnou roli přitom jistě hraje také to, e v církvích a jejich strukturách s právní subjektivitou zatím není naprostou samozřejmostí na rozdíl od mnoha obdobných institucí s neziskovým hospodařením vydávat přehlednou výroční zprávu s dostatečně podrobnou a průkaznou hospodářskou částí.
Nae ance je přímo úměrná naí důvěře v reálné působení Boha v dějinách a naí schopnosti spolupracovat se vemi, kteří rovně povaují za podstatné čelit sociálním a ekonomickým poměrům, které poniují důstojnost člověka, vysmívají se účinné solidaritě, nerespektují nai zodpovědnost za budoucí generace, odvozují hodnotu veho jen z výkonu a zisku a nadřazují soukromé zájmy společnému dobru. Pokud ostatní poznají, e nám nejde v prvé řadě o nás samotné, nýbr o prospěch a zájem mnohem irího společenství, věřme, e se na nás nai spoluobčané obrátí s očekáváním a důvěrou. Katolická sociální nauka je dosud opomíjenou hřivnou a odvaha k jejímu uití v realitě politiky a ekonomiky je jednou z moných cest k oivení a růstu Boího království i v naí zemi. Její praktická aplikace potřebuje dovedení a ke konkrétním cílovým skupinám, jako jsou podnikatelé, manaeři a vedoucí na vech úrovních, odboráři a zaměstnanci; pokud to nedokáeme, zůstane poklad sociální nauky církve zakopanou hřivnou, za její nevyuití budeme odpovídat.
Svět médií
Prostředky veřejné komunikace (stručně a poněkud nepřesně nazývané masmédia) mají v dnením světě zcela mimořádné postavení. V jistém smyslu jsou poprvé v dějinách lidstva schopny simulovat jakousi boí vudypřítomnost. Pronikají celou lidskou civilizací a pomáhají z ní vytvářet globální vesnici; jejich obrovská, s ničím nesrovnatelná moc, je zjevně dvojznačná.
Mohou být zdrojem mimořádně účinné pomoci k prosazování dobra. Díky svobodné výměně informací přispívají k erozi totalitních a autoritativních reimů a upevňují říi svobody. Roziřují monosti účinné a to i mezinárodní solidarity (viz podpora strádajících ve světě, bez médií nepředstavitelná), podporují vzdělanost ve světě a nabízejí lidem některé uitečné způsoby proívání volného času.
Na druhé straně ohromná moc těch, kdo je ovládají, je i velmi snadno zneuitelná21. Prostřednictvím médií je mono zásadně manipulovat s veřejným míněním, média vstupují brutálně do soukromí lidí a činí je předmětem neúčastné zábavy, zjevně oslabují tvořivý přístup k ivotu, který nahrazují konzumním přístupem k volbě nabízených hotových řeení. Poměrně úzké skupiny lidí, mající rozhodující vliv v médiích výběrem témat a jejich jednostranným pojetím, vytvářejí specifickou kulturu, která hrozí setřít dosavadní rozdíly v kulturní identitě národů. Propojením zpravodajství, publicistiky, vzdělání, umění a zábavy s reklamou prosazují ivotní styl posilující závislost na dalích dávkách mediálně namíchané fikce. Regulace audiovizuálního vysílání a reklamy těmto negativním stránkám čelí jen nedostatečně, svoboda tvorby a projevu se prosazuje i na úkor práva na soukromí, na důstojný ivot a na svobodnou výchovu dětí.
Po listopadu 1989 nově získaná politická svoboda vytvořila sice prostor i pro svobodu médií, ale veřejnost ani média na ni nebyla připravena. Z období totalitního reimu jsme měli zkuenost s jejich sluebností, tendenčností, cenzurou určovanou politickými zájmy vládnoucí skupiny. Mnozí příli naivně očekávali, e média ve společnosti osvobozené od tohoto politického diktátu budou opakem nesvobodných: e budou nezávislá, objektivní, vedená zájmem o mravní hodnoty, předevím o pravdivost. Záhy se ukázalo, e ekonomický tlak můe být podobně ohroením svobody médií jako politický diktát. Trh nutí hledět si úspěnosti (odbytu, sledovanosti), nebo ta je podmínkou jejich přeití. Proto média kladou na první místo atraktivnost, o její podobě rozhoduje větinový divák (čtenář, posluchač), jeho kulturní úroveň i jeho odolnost vůči manipulaci. Směrodatným je v tomto ohledu nejmasovějí médium, jím je televize, zejména komerční, udávající pak tón ostatním.
Média představují z křesanského hlediska anci i ohroení. Mohou být skutečnými prostředky společenské komunikace tedy významným nástrojem k utváření communia společenství. Ale mohou působit také zcela opačně uzavírat člověka do pseudoreality mediálně vytvářených obrazů světa, a tak ho stále více izolovat od skutečných vztahů s ostatními. Tato dvojznačná role médií nás tedy vyzývá ke zvýené ostraitosti, abychom nepropásli ohromné monosti, které se nám jejich prostřednictvím otevírají, a současně abychom účinně čelili hrozbám jejich zneuití. Tam, kde prostor v médiích máme, je třeba jej více uívat k informování a apotolátu sic nevěřících, ale sympatizujících spoluobčanů, ne k sebechvále či přesvědčování přesvědčených.
Nelze tedy zamlčet i nepřipravenost věřících, církve i jejich představitelů na komunikaci nejen se sekularizovaným okolím, ale dokonce i na komunikaci vzájemnou. Je to sice také důsledek čtyřicetiletého pronásledování, ale důvody jsou i na straně církve a její teologické reflexe. Klíčová úloha médií pro moderní společnost byla v církvi dlouho nedoceněna. Na křesanské straně převládá ve vztahu k médiím strach, neporozumění a nezodpovědnost. Podstatně to souvisí s absencí účinného veřejného mínění v církvi, které důrazně poadují u koncilní dokumenty Inter mirifica a zejména pastorální instrukce Communio et progressio22.
To je váný handicap tváří v tvář tomu, e úloha médií v ivotě společnosti i jednotlivých lidí bude jetě dále narůstat. Monosti, které u dnes nabízí internet, dávají tuit, e vize globálního lidstva dostává reálnou, technicky uskutečnitelnou komunikační bázi. Je tedy nezbytné posílit nai schopnost k jejich správnému uívání. V prvé řadě to znamená přijmout, e porozumění médiím je nezbytnou podmínkou schopnosti orientovat se v dnením světě, být v něm úspěným z hlediska naplnění poslání, které máme kadý zvlá i lidstvo jako celek. Bezprostředním důsledkem toho musí být promítnutí tohoto východiska do výchovy a vzdělání předevím v rodinách a ve kole. Křesané podporují, aby mediální výchova byla standardní součástí povinné kolní docházky. Současně si uvědomují svoji vlastní povinnost stále lépe chápat působení médií, aby s jejich pomocí svoji svobodu roziřovali a ne naopak o ni přicházeli.
Zodpovědnost za kvalitu médií musí dále vést k péči o silné veřejnoprávní sdělovací prostředky nezávislé na politických a ekonomických tlacích. K tomu je třeba přiměřené financování nejen z koncesionářských poplatků a omezení stranicko-politických vlivů na činnost orgánů kontrolujících média. Ze strany veřejnosti a tady je pole pro křesany-laiky je potřeba vytvářet systematičtějí tlak na média veřejné sluby prostřednictvím různých zpětnovazebních nástrojů jako jsou dopisový a telefonický ohlas, odborné kritiky a recenze, vytvoření institucí hájících zájmy zvlá citlivých skupin diváků dětí, národnostních a kulturních menin, handicapovaných atd.
Nesmíme přehlíet monosti, které se nám nabízejí zejména v regionálním tisku či regionálních elektronických médiích. Dalí nezanedbatelnou skupinu tvoří diecézní i farní věstníky a internetové stránky diecézí, farností a sdruení. Zde je mnohdy velká příleitost oslovit právě ty lidi, se kterými pak lze navázat i osobní kontakty.
Konečně jde o uhájení prostoru pro kvalitní média meninového charakteru, tedy předevím různé odborněji zaměřené časopisy a kvalitní knihy. Mezi ně pochopitelně patří i média se zjevně křesanským zaměřením (titěná i elektronická). Cestou k tomu je trvalá finanční podpora těchto kvalitních médií a rozvíjení ducha dialogu a kompetence. Toto vechno zatím my, četí křesané, své společnosti spí dluíme, ne aby ji inspirovali vlastním příkladem. Je to tedy pro nás výzva i závazek.
Fakt, e jsme my křesané-laici meninou v české společnosti, nás nemá zbavovat odvahy. Bude-li na nás patrná ivotní radost z víry, máme anci být kvasem a solí země a nai nynějí krizi můeme proměnit na anci nové evangelizace a obnovy k Boí slávě a k posvěcení nás, věřících-laiků.
Poznámky:
1 Mt. 5,13.14 Vy jste sůl země, jestlie vak sůl pozbude chuti, čím bude osolena? ... Vy jste světlo světa, nemůe zůstat skryto město leící na hoře. (EP)
2 Srov. Gal 5,22.
3 Minimálně 85% podle vech výzkumů z posledního desetiletí u nás viz např. Evropský výzkum hodnot SC&C 1999.
4 V letech 1997-2002 mezi 1,13-1,17 dítě na enu v reprodukčním věku (podle dat ČSÚ).
5 Srov. 1 Petr 3,15-16.
6 GS, č. 61.
7 Ef 1,10.
8 A uvádějí v soulad poznatky nových věd a nauk i nejnovějích objevů s křesanskou mravností a s křesanským mylením, aby náboenský ivot a mravní poctivost ly u nich ruku v ruce s vědeckým poznáním a s nepřetritým rozvojem techniky; tím pak budou schopni posuzovat a vykládat vechny věci v plně křesanském smyslu. (GS, č. 62).
9 Viz materiál Kongregace pro náboenskou výchovu (W.kar.Baum) Svědectví katolického laika ve kole o víře. Praha: Sekretariát ČBK, 2003.
10 GS, č. 59.
11 Jan 8,31-32.
12 Viz zejména Výzkum evropských hodnot; u nás viz zejména Paul M. Zulehner: Církev: přístřeí due.
13 Kongregace pro nauku víry: Instrukce k některým otázkám ohledně působení a chování katolíků v politickém ivotě. Sekretariát ČBK : Praha, 2003, č. 1.
14 V posledních letech jako lepí hodnotí polistopadový reim cca 40% občanů, 40% jej hodnotí jako stejný a 20% povauje předlistopadový za lepí; např. CVVM, červenec 2002. Podle CVVM červen 2003 si myslí 68 a 86% občanů, e nejúčinněji ovlivňují chování politiků úplatky a korupce, dále pak snaha získat kontakty, pozice či funkce.
15 Instrukce, č. 3.
16 CA, č. 25.
17 CA, č. 35.
18 CA, č. 36.
19 Das Soziale neu denken, 2003.
20 Sozialwort, 2003.
21 Viz například Ignacio Ramonet. Tyranie médií. Praha : MF, 2003.
22 IM, č. 4; CeP, č. 114-125.