Známy jsou také společnosti (či éry) prázdna, efemérnosti, přístupu (The Age of Access Jeremy Rifkina), digitální alfabetizace či drunosti. Ty formule se vymýlejí ponejvíce na amerických či evropských univerzitách, stanou se nakrátko předmětem mediálního zájmu, rychle se obnosí a pak končí v nějakém ideologickém sekáči, kde je nakupují novináři pro kulturní přílohy deníků.
Ty formule jsou efemérní a protikladné, ale vechny jsou částečně platné, kadá postihuje nějaký rys pozdní průmyslové modernosti, ádnou nelze zcela odmítnout. Z mnoství těch formulí je mi trochu nevolno. I kdy se společnost pozdní doby vysvléká ze svých jmen jako had z kůe, v tom podstatném je u dvě stě let stejná vyznává se v ní fundamentalistické náboenství růstu Růstu, které má své chrámy supermarkety, své velekněze manaery a makléře, své rituály a jazyky reklamy a manaerské ptydepe, kterým je dnes naučená angličtina. Kdy po odklizení trosek Twin Towers newyorská burza obnovila svou činnost, na pódium přiel mení obtloustlý mu a zvolal mocným hlasem America goes back to business. A bylo to, jako by vítal nějakého boha, který vyhnán ze svého domu se teď do něj slavně vrací.
* * *
Pocit nevolnosti má ve společnosti pozdní doby mnoho zdrojů. Předevím, řekl bych, je to závratná proliferace znaků, obrazů, formulí a promluv, jejím důsledkem je, e prudce ubylo skutečnosti. Mnoho znaků, málo označovaného, mnoho významů, málo významného, mnoho částí, málo celků, mnoho faktů, málo kontextů, mnoho kopií, málo originálů, mnoho obrazů, málo zobrazeného, mnoho promluv, málo domluv, mnoho cílů, málo smyslu, mnoho reprezentantů, málo reprezentovaného, mnoho odpovědí, málo otázek.
Fakta byla vdy také ficta, samozřejmě. Veřejný prostor dnes ale zaplavila facta ficta totálně, nikdo u neumí rozliit mezi factum a fictum. Facta ficta vznikají samovzněcováním médií, jak to kdysi nazval Václav Havel, a slouí vemocné, neproniknutelné alianci médií, politiky, finančních oligarchií a nositelů specializovaných vědění.
Existuje globální oteplování? Nevím, ledy ustupují dokonce v italském Tyrolsku, kde to dobře znám, a na jihu Itálie hrozí nedostatek vody. V Terstském zálivu u vyhynuly slavné sarde, na nich stála místní kuchyně. Zato tu ije pesce-pappagallo (ryba papouek); připlula prý z tropických moří a je nejedlá. Politici troubí k nástupu jaderné energie jen ta prý nás ochrání před globálním oteplováním. Je mi z toho nevolno, jsem podezíravý.
Zvykli jsme si u na obrazy z dějin ivočiné výroby a masného průmyslu, i kdy jsou stále hrůznějí. Technici odění do jakýchsi izolačních obleků a masek cpou tisíce opeřenců do umělohmotných pytlů, a někde je pak spalují. Nazvěme to masovou likvidací ivočiných výrobků v rámci boje proti ptačí chřipce. Podobně byly nedávno statisíce neastných krav, podezřelých z nákazy BSE, pohřbívány do jam vybagrovaných někde za velkými městy. Na Sardinii uhynuly spousty ovcí na nemoc, která se jmenuje lingua blu (blue tongue) modrý jazyk. Zahrabat je, nebo spálit? Je lépe zamořit spodní vody, nebo vzduch? Je mi z toho nevolno. Tvorba Hrubého domácího produktu (HDP) je součástí velké hry, kterou hraje větina světové populace. Masivní spoluúčast v této hře a pak nesporný fakt, e celá hra se rozvíjí skutečnou spoluprací, spoluúčastí a pevnou vzájemnou svázaností vech účastníků, dává právo nazývat tuto hru realitou Ta hra má pevná pravidla, která jsou částečně legální, částečně ne, ale i pravidla, která jsou za hranicí zákona, ba právě ta, mají svou závaznost napsal Ludvík Hlaváček ve své meditaci nad výstavou Hrubý domácí produkt v Městské knihovně výběru z reakcí současného umění na ekonomii, racionalitu a konzumerismus.
I publikace této knihy je tahem ve hře o HDP. Nikdo z té hry nemůe uniknout, plány na únik se stávají součástí hry, mají tu své logo; kdo se snaí tu hru zastavit, je proměněn v její součást na jeho NE se vydělává, prodává se v různých formách třeba jako nápis na tričku.
* * *
Německý sociolog Claus Offe zachycuje nejdramatičtějí rozpor pozdní průmyslové modernosti metaforou o současném růstu ledu a páry, o které uvauji soustavněji v kapitole Levice kontra pravice. Modernost je přírůstek páry, těkavosti, moností kadého jednotlivce zvolit si sám sebe, modelovat své tělo, mysl, zvolit si místa pobytu a také čas a rychlost pohybu do těch míst, vybrat si náboenství, stranu, druhy zboí, někdy třeba i pohlaví. Jednotlivci ale mohou volit jen mezi alternativami, které jsou uspořádané přehledně v nějakých sjednocujících strukturách, jako je supermarket, Sbírka zákonů ČR nebo dálnice.
Co ta dálnice sama? Je předmětem svobodné volby ve stejném smyslu jako výjezd z ní? Ne, dálnice je led. Kadý přírůstek páry je vykoupen přírůstkem ledu, růst práv znamená růst byrokracie, růst svobody pohybu znamená růst dálnic, růst spotřebitelských moností znamená růst supermarketů. Politici nám slibují stále více páry a o ledu, který pomalu prorůstá pozdní průmyslovou společností, se mlčí. Kultura ve společnosti pozdní doby znamená slyet led růst.
Čtu v novinách, e v roce 2050 ten rok je daleko za obzorem mého ivota bude v Česku příli mnoho důchodců. Růst průměrného věku obyvatel pozdních průmyslových společností je pára, důchodci jsou led. Co s třetím věkem? Budeme ten věk sníené výkonnosti kolonizovat, jako jsme to udělali s Třetím světem, tím kontinentem bezmoci? Postavíme pro lidi třetího věku nějaký Disneyland, za jeho zdmi budou i oni důleitými hráči ve hře o HDP?
Moná ano. Četl jsem nedávno názory jakéhosi biologa. Slepý Jean-Paul Sartre, který prodával na stará kolena zakázané noviny Cause du Peuple v ulicích Paříe, mu byl příkladem patného stáří. Odsoudil ho za radikální názory. V mládí, kdy toho tak málo víme a tak mnoho očekáváme, máme názory extremistické, ne radikální jít a ke kořenům (radix) je výsadou stáří. Poslední dílo Jana Patočky Kacířské eseje o filosofii dějin je jeho dílem nejradikálnějím (radikálnějí u byla jen jeho filosoficky zdůvodněná odbojná smrt). Edmund Husserl myslel opravdu radikálně a ve vysokém stáří, kdy věřil, e nael kořeny staré Evropy; anebo Tomá Masaryk, který na stará kolena utekl do ciziny, a tam nael filosofické zdůvodnění (vrchol radikalismu ve filosofii!) k rozbití státu, v něm český národ po staletí přeíval. Jak smí člověk myslet ve svém pozdním věku ve společnostech pozdní doby?
Jak vysoké budou ploty oddělující budoucí Disneyland stáří od ulic Paříe, na nich starý Jean-Paul prodával svou zakázanou tiskovinu?
* * *
Je mi také nevolno z toho, čím se stala budoucnost. Přichází bez pozvání, je zabudována do automatismů globální ekonomiky a mocenských struktur. Nebojuje se u o ni, proč také. Ve se automaticky restrukturalizuje, obnovuje, přestavuje. Budoucnost nás u nepotřebuje.
Pocit nevolnosti je vudypřítomný, je úporný, i kdy není nijak silný. Ne, není nám zle, jen je veho moc informací, jídla, odpadků, lidí, obalů, knih, znaků, politických programů, míst, kam odletět na dovolenou, nabídek půjčky a příli horkých dní v roce. Musí být nějaká mez, nějaká hranice, za ní u nelze věci tohoto světa vyuívat a konzumovat, ale jen uctívat. Kde je ta mez, nevíme, je nám jen trochu nevolno.
* * *
Jetě jeden zdroj nevolnosti tu chci připomenout. Světový tisk připsal Donaldu Rumsfeldovi výrok, e cíl rozhoduje o tom, kdo budou spojenci, ne spojenci o tom, co bude cílem. A to řekl kdokoli, ten výrok ukončil epochu poválečné demokracie, zaloené na spojenectví (prolínání Evropy a Ameriky je jádrem dvacátého století, napsal Karel Čapek) Evropy a Ameriky. Začala prudce epocha unilateralismu, ze spojenců se stali pouzí ochotní pomahači. Spojence spojují spory o společné cíle; cíle, které obstojí v těch sporech, jsou rozumnějí, ne by byly, kdyby o ně spojenci nevedli spory. Země, která nechce mít spojence, ale jen ochotné pomahače, je nebezpečná, její cíle jsou nutně nerozumné. Je mi nevolno z toho, e mnoho intelektuálů a politiků v postkomunistických zemích vyměnilo ochotně roli spojenců za roli ochotných pomahačů. Ochotný pomahač je patný přítel, protoe jen vyuívá sílu svého protektora. Je mi z toho oufl.
Staré české slovo oufl bohuel nelze pozměnit v podstatné jméno, jinak bych řekl společnost ouflu. To slovo pochází z hebrejtiny, má v sobě tisíciletou jemnost idovských anekdot, smysl pro pohled z obou stran hranice.
Slovo nevolnost bylo velkým filosofickým slovem existencialismu, o to se zaslouil Jean-Paul Sartre románem Nevolnost (tak se překládal v edesátých letech francouzský titul Nausée). Nevolnost se zmocňuje hrdiny, kdy svět se stane velikánskou absurdní bytostí, člověk si ani nemůe poloit otázku, odkud to vechno vychází, ani jak je moné, e nějaký svět existuje. Nevolnost vyvolává v hrdinovi právě to, e není ádný důvod, proč by ta tekoucí larva měla existovat.
Nevolnost, kterou jsem vepsal do názvu této sbírky esejů, je něco podobného, ale slovo nausée je příli silné. Myslím, e tomu slovu odpovídají spíe italské disagio, anglické uneasiness, francouzské malaise, německé das Unbehagen (například titul slavné Freudovy knihy Das Unbehagen in der Kultur je přeloen Nespokojenost v kultuře, ale Nevolnost by byl, zdá se mi, lepí překlad). Není ádný rozumný důvod, aby veho bylo tolik, aby člověk pil minerální vodu, která za ním putuje tisíce kilometrů, aby lyoval v létě a jedl čínský česnek místo česneku místního, aby vycházelo tisíce knih, které nikdo nečte. Je tato jedna z nich? Společnost nevolnosti.
* * *
Proil jsem celý svůj ivot na univerzitách, nikdy jsem nepracoval (ani neil) mimo jejich zdi. Je pro mě proto zvlátě důleitý jetě jeden zdroj nevolnosti, o kterém mluvím v rozhovoru se Zdenkem Pavelkou. Mám na mysli expanzi akademického kváru. Nazývám tak filosofickou produkci, je zůstává mimo veřejný prostor, chráněna univerzitní autonomií před závazností rozdílu mezi relevantními a nerelevantními instancemi, který se prosazuje ve své dějinotvorné energii jen ve sporech chaotického veřejného prostoru demokratických států. V něm se neustále vynořují nejrůznějí otázky, některé rychle končí v ne-dějinách, jak říkal přítel Duan Třetík, jsou zapomenuty. Jiné naopak získávají naléhavou závanost a orientují po staletí ivot skupin, národů nebo dokonce celých civilizací. Dnes ale je veřejný prostor obsazen agresivním molochem bavičského průmyslu, který z něj vytlačuje kadou relevantní otázku. To, čemu říkáme kultura, jsou pouhé cultural events, které mají své manaery, své sponzory, svá loga. Zbytky řecko-římsko-křesanskoměanského logos zerotovává bavičský moloch na loga.
Pojímám filosofii jako boj s tímto molochem o místo ve veřejném prostoru, nechci před ním ustoupit za zdi univerzit, kde se bojuje o granty. Granty jsou nutné a uitečné, ale já se pokouím udret ve veřejném prostoru filosofii jako jeden z legitimních literárních (mediálních?) ánrů. Filosofie v mém pohledu není hledání nějaké formule, kterou by vichni lidé měli znát, aby ili podle Pravdy, Krásy a Dobra. Je to spíe vynalézavé, podvratné, ádnou metodu či normu nerespektující vystupování ve veřejném prostoru, které naruuje ritualizované a epistemologickou policií střeené představy o tom, co je důleité pro celek společnosti; je to pokus o obnovení křehké zdi, která dělila relevantní instance od instancí nerelevantních. Bavičský moloch rozmetal tu zeď, a tak jeden společný svět lidí se rychle rozpadá do prudce rostoucího počtu nesrozumitelných fragmentů.
* * *
Cituji často v těchto úvahách Ludwiga Wittgensteina, který napsal, e úkolem filosofie, je ukázat moue cestu ven z láhve, v ní uvízla. Italský filosof Gianni Vattimo komentuje tu slavnou definici filosofie takto: Obávám se, e mylenka, podle ní filosofie má lidi něco naučit, něco rozhodujícího, co by změnilo jejich situaci, je součástí té ideologie, která definuje filosofii jako hegemonii, tj. jako jednu z nespočetných podob oné moci filosofů, o ní hovoří Platón. Tato ideologie je úzce spojena s platónským odtrením autentického světa vně láhve od světa pouhého zdání, nepořádku a neautentičnosti uvnitř láhve. Více se mi proto zamlouvá představa sítě. Nemyslím ale na lidi jako na ryby v síti, spíe jako na akrobaty. Sí je pro mě akrobatickým náčiním, spletí cest, kterými je mono se vydat; lidská existence spočívá právě v tomto pohybu mezi oky sítě, pojaté jako pletivo moných spojů Dnes, kdy pravý svět se stal bajkou, není u moné ádné pravé jsoucno, zaručující rozdíl mezi skutečností a pouhým faleným zdáním. Pletivo, v něm je chycena nae existence, je souhrn vzkazů, které nám lidstvo předává v řeči a v různých symbolických formách. Filosofie, myslím, nás musí naučit pohybovat se ve spleti těchto vzkazů a proívat kadý jednotlivý vzkaz a kadou jednotlivou zkuenost v jejich vzájemné návaznosti, která dává smysl zkuenosti.
Přál bych si, aby tyto mé úvahy byly takovou spletí vzkazů v jejich vzájemné návaznosti. Napsal jsem je česky, jsou to proto vzkazy v láhvi vhozené jen do rybníku, do anglicky mluvícího oceánu globální komunikace nedoplují. Ale kvůli tomu, co se dá přeloit do angličtiny, nestojí za to ít. Nezbývá ne doufat, e někdo tu láhev z rybníku vyloví, naváe na vzkazy v ní a zakóduje z nich úryvky do vzkazů svých. Tak přeívají vzkazy.
Úvod ze stejnojmenné knihy předevím filosofických esejů, z nich větinu měli v jejich prvních či zkrácených verzích monost číst čtenáři Salonu. V těchto dnech kníka vychází v nakladatelství SLON.
Právo, Salon, 6. 12. 2007, Václav Bělohradský