Ve své podstatě je diskuse o bratrech Maínových zásadním sporem o hodnoty. Spor mezi těmi, pro ně je ivot nejvyí cennost, a těmi, kdo si myslí, e existují kvality, pro ně je moné ivoty druhých obětovat. ijeme v civilizaci, pro ni je nejvyí hodnotou individuální lidský ivot, jeho zrození, zachování i svobodné naplnění v duchu známého pursuit of happiness. Ti, kdo si myslí, e jsou hodnoty, pro ně je mono ivoty druhých obětovat, v podstatě přijímají komunistickou či jakoukoliv jinou totalitární logiku. Komunisté přece za cenu v dané době nepochybně inspirující vize vybudování svého ráje na zemi bez skrupulí obětovali ivoty milionů lidí, a to dokonce včetně ivotů svých vlastních soudruhů, s nimi společně své pekelně spasitelské soukolí roztáčeli. Pokud dnes některé vykonavatele jejich násilí (např. prokurátorku Ludmilu Broovou-Polednovou v procesu s Miladou Horákovou) společnost alespoň symbolicky soudně stíhá, je to naprosto na místě.
Slouhové a exponenti?
Je vak naprosto nemístné, pokud tatá společnost glorifikuje činy lidí, kteří vedeni stejnou bezohlednou logikou proti komunismu bojovali a přitom zabíjeli nevinné lidi. Bratři Maínové za sebou spolu se svými komplici zanechali krvavou stopu sedmi mrtvých. Podle jejich výkladu a výkladu těch, kdo se dnes snaí jejich příběh zařadit do novodobé národní mytologie, to prý byli slouhové a exponenti reimu. Označovat řadové policisty a účetní za protagonisty reimu je vak stejně stupidní jako tvrdit, e vichni členové německé armády byli přesvědčení nacisté. Dovedeno do důsledku, v etatistickém totalitním systému by poskoky reimu museli být vichni s výjimkou kojenců a klientů psychiatrických léčeben, včetně učitelů, lékařů, lepičů plakátů a uklízeček.
Nejsem pacifisticky útlocitný a myslím si, e situace, kdy je na místě zabít druhého, jistě existují například zrůdného despotu polapávajícího nejzákladnějí principy, na nich stojí morální common sense jakékoliv lidské společnosti, v sebeobraně útočníka usilujícího o integritu nai či nám blízkých (respektive jakýchkoliv druhých) lidí. Nic z toho vak není případem bratří Maínů. Oni přece nezabili Gottwalda či ministra Státní bezpečnosti, ale sedm bezejmenných lidí. Kvůli tomu se jim dnes připisuje nebývalá odvaha.
Budi, v padesátých letech, kdy se mohl člověk dostat do oprátky opravdu a doslova za nic, bylo i podpálení stohu a prostřílení se na Západ aktem hrdinství. Nicméně loupení peněz, které mi nepatří, je gangsterstvím v kadé době a podřezání svázaného člověka omámeného chloroformem není hrdinství, ale sprostá a nízká zbabělost. Připustíme-li, e v naí zemi se tehdy odehrávala skrytá občanská válka, pak toto je válečný zločin, nikoliv legitimní a heroický způsob boje, který by měl být vyzvedán bezmála jako vlastenecký příklad. Ani v zámořské militantní velmoci se jako vlastenecký příklad nevyzdvihuje vradění vietnamských vesničanů či mučení iráckých zajatců.
Účel světí prostředky
To není akt hrdinství, ale akt teroru. Zavreníhodnost či naopak morálnost naich činů není přece dána jejich historickým kontextem, ale skutkovou podstatou. Jezuitskou zásadu o účelu světícím prostředky ádný civilizovaný právní systém neuznává. Ode dneka bychom s takovou logikou museli glorifikovat i palestinské vrahy, kteří vradí izraelské civilisty, protoe se přece oprávněně brání proti prokazatelnému izraelskému útlaku, který připoutějí i rezoluce OSN. Stejně tak členy al-Káidy, zabíjející po desítkách lidi, jejich jediným proviněním je to, e se v nepravou chvíli ocitli na nesprávném místě, nebo třeba také Stalina, který proti jistě nespravedlivému carskému reimu bojoval gangsterským vylupováním bank, aby svým lupem podpořil bolevické revoluční hnutí.
Přirozeně, hranice mezi teroristou a bojovníkem za svobodu je velmi nejasná. I členy hnutí odporu po celé okupované Evropě označovala nacistická propaganda jako teroristy. Nicméně i zde ji lze vcelku bezpečně nalézt. Kdyby bratři Maínové osvobozovali politické vězně z lágrů nebo zabili vysoké činitele establishmentu za tyto lágry zodpovědné, rád jim přispěji na pomník, stejně jako bych přispěl na pomník atentátníkům na Heydricha, který ke své ostudě dodnes nemáme.
Glorifikace činu bratří Maínových jako by opravdu svědčila o fatální absenci hrdinů v českých zemích a silně tak připomíná poválečnou glorifikaci některých opoděných rádobypartyzánů, kteří na rozdíl od těch skutečných své členství ve Vlajce na pár posledních válečných dní vyměnili za národní odboj. Navzdory tomu si myslím, e ve vech neveselých i veselejích dobách naich dějin tu hrdinů bylo a je dost. Tichých nemediálních hrdinů, kteří schovávali své idovské sousedy, pomáhali rodinám vězněných nebo třeba dnes pomáhají lidem postieným havárií, přírodní katastrofou či zasvětí ivot riskantnímu medicínskému výzkumu ve prospěch druhých. Hrdinou přece není ten, kdo ivot bere, ale kdo ivot dává nebo zachraňuje.
Chápu pana premiéra, oslavou takového nemediálního hrdinství se politické body sbírají hůře, jeliko je to v podstatě nudné a edivé, a pro dnení dobu málo akční. Jde o symbolická gesta zapadající do naeho čerstvě objeveného ultrapravičáctví a usilovně budovaného černobílého obrazu dějin, který hledá nové světce pro svůj kult a panteon. Společnost, která hranici mezi teroristou a hrdinou vymezuje nikoliv podle skutkové podstaty, nýbr podle ideologické zakázky, jsme tu u víckrát v dějinách měli a myslel jsem si, e jsme se s ní rozloučili ji před devatenácti lety. Co si vyznamenaní bratři neuvědomují, e tak byli sami poníeni jen na loutky theatra mundi naí maloměstské domácí politiky?
Velebit čin bratří Maínů znamená přihlásit se přesně k oné zámořské kovbojské etice bezohledné a egoistické svobody, která ve jménu boje za ni rozbombardovává druhé země do doby kamenné, iví paranoidní strach z jiných kultur a bez jakékoliv schopnosti reflexe vnucuje světu své více ne problematické civilizační a politické modely. V Evropě, která je moná opravdu kontinentem kolaborace, ale zároveň světadílem nejen morálních pochybení, nýbr i pochybování a kritické reflexe, by se bratři Maínové tak dobře a sebejistě cítit určitě nemohli. Větinová nepřízeň vůči jejich formě odboje není výrazem české ustraenosti a nebojovnosti, ale v daném případě soudnosti, chtělo by se říci v naich krajích překvapivé a nečekané přítomnosti kritického rozumu a ideologické nezpovykanosti.
Autor je univerzitní učitel a lidskoprávní aktivista na volné noze.
A2 kulturní týdeník, č. 13/2008 (26. 3.), Lubor Kysučan