Drazí soudruzi,
předevím mi dovolte - a to i jménem delegace Evropské levice - vyjádřit mé poděkování za tuto monost nabídnout svůj pohled a názor na zkuenosti a vyhlídky socialismu ve 21. století. Je to téma rozhodně zralé pro plodnou výměnu názorů mezi Stranou evropské levice a čínskou komunistickou stranou. Maje toto na mysli, doufám. e se seznámím s vaimi pohledy na evropský vývoj a vae zkuenosti z vývoje v Číně, a těím se na zajímavou výměnu názorů.
Ve 20. století jsme z dlouhodobého pohledu viděli první pokusy o vytvoření společnosti zaloené na mylenkách Marxe a Engelse, společnosti zbavené vykořisování a útisku, která by vem lidem zaručila podíl na blahobytu a anci svobodně vyjadřovat svou osobnost. Neexistuje argument, e by byl tento pokus jiný ne legitimní, zejména kdy - jako v mé vlasti - přiel jako odpověď na katastrofu, kterou byla druhá světová válka.
Musíme se vak také zabývat skutečností, e státní socialismus v Evropě na konci 20. století bez výjimky selhal - a to předevím a zejména ve své mateřské zemi, v Sovětském svazu.
Období 1989/1990 je také geopoliticky rozhodujícím počátečním bodem této analýzy. Kolaps státního socialismu ve východní a střední Evropě není vnitroevropskou či asijskou událostí, ovlivnil běh světové historie a jeho dopady stále pociujeme.
Podívejme se na počáteční podmínky pokusu o utvoření skutečně socialistické společnosti. Tam, kde poprvé dolo k pokusu o jeho vývoj po vítězství bolevické revoluce - v Rusku a v zemích, které se později staly Sovětským svazem - byly pro rozvoj socialistické společnosti, jak si umíte představit, podmínky mizerné. Z velké části bylo území Sovětského svazu v porovnání s kapitalistickými zeměmi nerozvinuté. Jetě stále mocné byly i feudální vztahy. Země byla také oslabena válkou. A navíc, občanská válka a útok spojeneckých sil následoval hned po vítězství v revoluci, take potřeba konsolidovat svou moc utvářela politiku komunistů. Konsolidace moci, jak byla teoreticky zaloena Marxem a Engelsem a poté jasně zdůrazněna Leninem, zůstala vůdčím principem socialistických/komunistických stran v zemích státního socialismu a do jejich kolapsu.
Z těchto počátečních podmínek Sovětský svaz - a později dalí socialistické státy, za různých podmínek - uspěly ve stimulaci významného ekonomického růstu po konsolidaci socialistického systému ve společnosti. To byl základ úspěchů ve vědě, v technologiích i v kultuře a bylo to doprovázeno i jasným zlepováním ivotní úrovně. Ne bez důvodu se proto řada lidí ve východní Evropě dívá zpět na období socialismu jako na období relativně vysoké ivotní úrovně a v určitém ohledu i kulturního rozkvětu. Určitá společenská homogenita přes rozdílný způsob ivota, ve městech i na venkově, mezi dělníky i intelektuály, byla chápána jako výraz společenské rovnosti.
Je vak zapotřebí mít na paměti, e boj za konsolidaci moci a k tomu potřebná síla - třeba při násilné kolektivizaci zemědělství - současně jak chránily existenci nového společenského systému, tak omezovaly jeho rozvoj od samého počátku.
Dokud úspěchy - ekonomický, vědecký, technický a kulturní - ospravedlňovaly panující moc, větina společnosti nový společenský systém podporovala, i kdy se snad pro něj osobně nerozhodli. Jakmile vak povýenecká politika a státní intervence začaly překáet rozvoji společnosti, jakmile ivotní úroveň stagnovala, jakmile se staly pohromou pro intelektuální a kulturní ivot, začalo být stále více jasné, e fasáda systému musí být podepírána drancováním ekonomiky a - snad jetě hůře - za cenu ivotního prostředí. Lidé se začali odvracet od státu i od vládnoucích stran a v v konfliktu mezi systémy přeli k jasně efektivnějímu společenskému modelu.
Společenský pořádek zaloený zásadně na spolupráci ne-li vech lidí, tedy alespoň jejich velké větiny, můe pouívat sílu ke kompenzaci takových situací jen po jistou dobu. Tento pohled časem pronikl i do vedení národních stran, to vak u bylo pozdě. To, co bylo koncipováno jako opatrné otevírání ventilů, nenasměrovalo tlak nutné reformy do konstruktivních kanálů, ale stalo se místo toho otevřením zdymadel, co částečně překvapilo i západní mocnosti studené války.
Původní národní strany se musely vyrovnat s důvody své poráky. Na mimořádné konferenci německé SED-PDS to ná soudruh Michael Schuman, který pak zemřel tragicky velmi mladý, vysvětlil takto:
Symptomy tohoto zneuití moci jsou teď zřejmé:
- koncentrace moci v rukou arogantních autokratů, řízení ekonomiky řídícím centrem, které nechápe základní poadavky ani společenské výroby a blahobytu, ani kvality ivota populace,
- usměrňování a byrokratizace kultury, vědy a vzdělávání, vzbuzující kritiku ze zahraničí,
- politická represe občanů naí republiky a kriminalizace disentu,
- transformace médií do informační pouti a do odpudivého propagandistického stroje,
- marginalizace řadových členů strany ve vech rozhodovacích vnitrostranických procesech.
V takovém prostředí zneuití moci se rozířilo bahno korupce a prospěchářského obohacování. Nesnesitelné úlety despotismu mezi vládnoucí elitou a její napodobování na niích úrovních přivedly nai stranu do hanby. Mezi vůdci a lidem se otevřela hluboká trhlina stejně jako mezi vedením strany a stranickými masami. Z jednotlivců a skupin, které chtěly změnu, vyrůstalo rozsáhlé lidové hnutí. Poadovalo na ulicích svá práva a zemi hrozil kolaps daný masovým exodem.
Hnutí za obnovu socialismu je svým způsobem revolučním hnutím. Členové politbyra hanobili hnutí lidu jako kontrarevoluci a chtěli ho potlačit silou. Ve skutečnosti se za této situace stali oni kontrarevolucionáři.
Ale v období 1989/1990 byly analyzovány i ty příčiny, které leí hlouběji v historii komunistického a socialistického hnutí 20. století a které jsem se snail načrtnout výe. I to bylo nutné. Deformace a nevýslovné zločiny stalinismu nediskreditovaly pouze odpovědné politiky a jejich strany, ale i mylenku socialismu mezi lidmi. V citovaném projevu řekl Michael Schuman za stranu jako celek: Neodvolatelně se rozcházíme se stalinismem jako se systémem. Tohoto základního konsensu bylo dosaeno i v roce 2004 při zaloení Strany evropské levice v Římě jako trvalého úkolu při rehabilitaci historie socialistického hnutí v Evropě.
Socialisté z bývalých socialistických zemí - pokud ve svém zklamání socialismus neopustili - se poučili nejvíce právě v období 1989/1990: Občanská a společenská práva jsou neoddělitelná; svoboda a spravedlnost jsou dvě strany tée mince. Mít jedno bez druhého vede k deformované společnosti.
Kolaps státního socialismu měl vliv i na levicové strany v západní, severní i jiní Evropě. I jejich existence byla spojena s úspěchy socialistického tábora: to bylo dáno částečně jejich výstavbou, částečně tím, e je společnost jejich vlastních zemí viděla jakoby spojené s vývojem střední a východní Evropy. Na tuto výzvu nalézaly různá řeení. Ta byla rozloena od slepé obrany ke kritické konfrontaci, vedoucí ke konstruktivnímu rozvoji levicové teorie a politické praxe. A byla tu jetě jedna věc: ve svých přístupech ke klíčovým záleitostem, které před ně stavěly jejich společnosti, kombinovaly [tyto strany] klasické socialistické postoje, které předevím vyplývaly ze stranicko-politických úvah, s mylenkami a zkuenostmi nových společenských hnutí s jejich ekologickými, feministickými a jinými emancipačními přístupy. Toto bohatství zkuenosti si přinesly s sebou do Evropské levice. I kdy se za socialisty nepovaují vichni členové Evropské levice, úvahy o evropském socialismu 21. století z těchto zkueností hodně získávají.
Mylenky o výhledech socialismu ve 21. století vycházejí z těchto různých zdrojů a zkueností. Proto se stalo nutně samozřejmým, e vedle klíčového poučení ze zkueností socialismu 20. století - z neoddělitelnosti občanských a společenských práv - je vysoká hodnota přikládána pluralismu názorů v diskusích uvnitř strany. Nikdo nemá úplné, ve obsahující odpovědi na sloité společenské problémy rozvinutého neoliberálního kapitalismu. Z toho důvodu existují k tomuto problému uvnitř Evropské levice různé přístupy. Z těchto diskusí chce Evropská levice odvodit společné odpovědi a nabídky pro společnost, předkládající alternativu k neoliberální společnosti v Evropě a na světě. EL chce nabídnout společnost, která je ekologicky a ekonomicky udritelnějí, společensky férovějí a kde panuje větí rovnost mezi pohlavími. Otázka stojí takto: jak rozvineme společnost, kde solidarita smiřuje svobodu s rovností?
Levice se po historické poráce dostala do hluboké krize. Dodnes je je uvnitř společnosti v defenzivě. Ale stále silnějí jsou hlasy volající po alternativním světě, po alternativách k převaujícímu neoliberalismu. Tyto alternativy jsou podstatné: současný kapitalismus převádí proroctví Komunistického manifestu do reality. Cituji:
Společnost je pojednou vrena zpět do stavu dočasného barbarství ... Protoe společnost má příli mnoho civilizace, příli mnoho ivotních prostředků, příli mnoho průmyslu, příli mnoho obchodu. Výrobní síly ... zmohutněly příli pro tyto vztahy ... Buroazní vztahy se staly tak těsnými, e u nepojmou bohatství, které vytvořily. - Čím překonává buroazie krize? Jednak vynuceným ničením celé masy výrobních sil, jednak dobýváním nových trhů a důkladnějím vyuitím starých. Čím tedy? Tím, e připravuje vestrannějí a mohutnějí krize a e zmenuje prostředky, jak krizím čelit. (celý text ZDE)
Globální konkurence směrovaná k niím daním, sníeným důchodům a nekvalifikované práci má jednoho vítěze: finanční kapitál. Ten si dokáe zajistit obchodní výnos i z mrtvého keftu. Nebojuje-li obchod proti politice, pak bude nejprve zničena ekonomická podstata, stejně jako ekonomická moc v regionech, a bude minimalizována ance na vytvoření soběstačných ekonomických struktur a schopnost měnit společensko-ekonomickou zaměstnanost. Po takové přeměně v pou nebude mít politika schopnost konstruovat budoucnost. Politika je - jak to Fausto Bertinotti jasně vysvětlil - v krizi.
Pro Evropskou levici - stejně jako pro dalí subjekty společenského spektra - je to nepřijatelné. Abychom mohli získat zpět politickou moc ke změně, abychom mohli mít moderní opoziční přístup, je pro mne důleité, aby Evropská levice zůstala multistranickým projektem a vyvíjela se směrem, kterým vyrazila. Pluralismus není vedlejí, ale znamená společné definování významných politických cílů z velmi různých zdrojů, stanovisek, ivotních zkueností a idejí. Velkým výzvám se můeme postavit, jedině kdy zkombinujeme zkuenosti odborů s mylenkami hnutí svobodného softwaru, kdy budeme bránit sociální kampaň ve městech a na venkově i svobodný výzkum a studium na univerzitách spolu s mírovým hnutím a ekologickými iniciativami. Tyto různé politické zkuenosti potřebujeme, abychom - řečeno slovy Fausta Bertinottiho - vytvořili kritickou masu, její politické alternativy budou slyet a které si vynutí cestu ke společenské diskusi.
Fausto Bertinotti shrnul úkol stojící před námi ve svém projevu Massa Critica. E nuovo soggetto Politico. Come correre e cercare la strada: Má-li vzniknout nonové politické téma, musíme jednat rychle a současně hledat cestu. Ve svém projevu se ptal, odkud přijde veřejná identita pro alternativu.
Má odpověď je moná trochu jednoduchá, ale já si nemyslím, e ji budeme muset hledat dlouho. Vezměme si, co platilo dlouhou dobu pro kulturní konflikty během tvrdé práce na transformační analýze globalizovaného kapitalismu, socialismu 21. století, zejména to byla shoda na otevřenosti jiným zkuenostem, jiným kulturám, jiným přístupům při hledání řeení - ve pro společný cíl.
Levice musí při svém hledání socialismu 21. století odpovědět na otázky ekonomického základu spravedlivé společnosti - ekonomického základu, který nabídne základnu pro společenskou rovnost, po ní touíme, a který současně uchrání přírodní zdroje a nespotřebuje je. Levice musí uvaovat o novém uspořádání státu, trhu a občanské společnosti - důleitém tématu moderní socialistické teorie - v něm budou plodně spojeny aktuální funkce odpovědného státu, ovládaného společností, příspěvek občanské společnosti a civilizační pokrok realizovaný trhem. Současně musí Levice rozvíjet mylenky na vzdělávání lidí na celém světě, který se mění stále rychleji, mylenky na kulturní diverzitu ve světě, který se stále sbliuje a v něm neoliberální kapitalismus obětovává kulturní statky v zájmu vykořisování, mylenky, které chápou mírová řeení mezinárodních problémů jako plodnou půdu pro inovaci společenského vývoje.
V rozvoji své politiky počítá Evropská levice i s příleitostmi, které globalizace vedle známých rizik přináí, jako s evropskou integrací, svobodou a rovností, ekologicky udritelným ekonomickým vývojem, demokratizací a rovností pohlaví.
Peking, 11. září 2008
Anglický originál pro potřeby SDS přeloil Milan Neubert..