Z přímé účasti na správě věcí veřejných mu zbylo jediné právo: vznést své námitky při projednávání a schvalování ročního rozpočtu obce přímo na jednání zastupitelstva. Prakticky vak nemá ji monost rozhodování o připraveném rozpočtu ovlivnit. Občané to vědí a také se takových jednání zastupitelstva ani moc nezúčastňují.
Tento způsob demokracie vede, zejména ve velkých obcích, ke smířlivému, často apatickému postoji občana k přerozdělování finančních prostředků, ke ztrátě zájmu o rozvoj obce. I kdyby chtěl, mnoho nezmůe. Zbývá mu jen neúčinná nespokojenost, často podporovaná pocitem, e pro korupci a klientelismus v obecních orgánech se peníze z daní ztrácejí neznámo kam. Tyto postoje pak značnou část občanů vedou k volební neúčasti.
Řeení těchto problémů není jen věcí občanů České republiky. Tvorba a přerozdělování obecních financí má podobnou podobu ve vech zemích, kde se zastupitelská demokracie uplatňuje.
Jak změnit tyto stereotypní postoje občanů v účasti na správě obce, předevím na tvorbě obecního rozpočtu? To bylo hlavním úkolem velmi zajímavého mezinárodního semináře, který se zabýval otázkami tzv. participační tvorby obecního rozpočtu. Monostmi podílu občanů na tvorbě obecního rozpočtu podle jejich potřeb a moností obce. Jako součást participační demokracie, která, jak četí účastníci semináře s překvapením zjistili, se v různých částech světa a Evropy poměrně rychle rozvíjí.
Semináře v praském hotelu Belvedér se zúčastnilo na padesát českých a zahraničních účastníků se zkuenostmi z práce v obecních zastupitelstvech i větích městských aglomerací.
Bylo zajímavé poslouchat paní Paulu Gardin, bývalou náměstkyni primátora panělské Sevilly, jak se podařilo získat pro participaci na tvorbě rozpočtu ostatní občany tohoto více jak sedmi set tisícového města. Yves Cabannes z University College Londýn hovořil o praktických zkuenostech z Brazílie a Afriky, Carsten Herzberg , vědecký pracovník ze střediska Marka Blocha Berlín, zveřejnil výsledky výzkumu střediska. Celkem deset zahraničních a českých referentů dalo náměty k velmi zajímavé diskuzi vech ostatních účastníků.
Neformální, avak věcná diskuze se zaměřila na monosti a metody, jak lze participaci realizovat. Výhodou účastníků ze západních zemí EU bylo, e na různých úrovních se ji participace obecních rozpočtů v některých zemích Unie uplatňuje. Mimo panělska ve Francii, Itálii, Německu, Řecku a jinde. Naopak ve východních zemích tyto zkuenosti prakticky neexistují. Účastníci se shodli, e pro místní správy je participace rozpočtu velkou výzvou a vývoj zřejmě směřuje k postupnému propojování zastupitelské demokracie s participační demokracií.
Uspořádání semináře v Praze bylo zatítěno mezinárodním sdruením TRANSFORM, které je blízké Straně evropské levice, ve spolupráci s českou Společností pro evropský dialog. Poděkování vech účastníků patří zejména členům Klubu zastupitelů za KSČM Zastupitelstva hl.m. Prahy, kteří se na organizaci rozhodujícím dílem podíleli, ale také přispěli zkuenostmi z práce zastupitelů v Praze.
Vít Stanislav, SDS Praha
Jetě detail se členy SDS: