Oba koaliční partneři se diví, proč je někde nějaké pnutí, kdy je koalice pevnějí, ne kdykoliv byla. Vichni se diví, e policie reaguje na trestní oznámení rychle a tak dále. Nejvíce se ale diví Praané, co vechno lze vydávat za změny k lepímu v MHD. Udivuje je například tvrzení, e příprava těchto změn je pečlivá a transparentní a e je o nich radnice dobře informuje.
Ale není se vlastně co divit. Nová praská vláda (Rada hl. m. Prahy) si toti od listopadu loňského roku velice rychle zvykla na to, e jí média, a zprostředkovaně i veřejnost, zobou z ruky. Předpokládá, e cokoli udělá, bude vykládáno jako dalí krok v boji proti korupci a za Prahu krásnějí a transparentnějí. A tak od svého vzniku vyházela postupně ze vech řídících a kontrolních orgánů nejrůznějích praských institucí vechny představitele opozice, ale i zlobivé členy ODS a uvolněná místa obsadila výhradně členy TOP09. Kontrolní výbor zastupitelstva upravila tak, aby v něm koalice (poprvé od dob primátora Koukala) měla převahu dvě ku jedné. A členy zastupitelstva začala zvykat na to, e taky nemusí vědět vechno. A pokud je zajímá, co se v Praze chystá, jaké budou změny třeba kolem bytů, sociální politiky, územního plánu nebo i ve zmiňované městské dopravě a v dopravním podniku, tak mají číst noviny a sledovat televizi. A nemají potom obtěovat na jednání zastupitelstva výtkou, e se projednává něco, k čemu nemají zastupitelé vechny podklady, nebo e se něco upeklo v zákulisí a podobně.
Komické je, e v poslední době se v pozici takových neinformovaných, jen hlasujících statistů stále častěji ocitali i zastupitelé z vládního tábora. Zkrátka podle hesla proč poslouchat jiné názory, kdy ten můj je ten nejlepí a nikdo tomu stejně nerozumí lépe ne já. Nač se potom zdrovat s nějakou demokracií, zvaovat různé varianty a brát ohled třeba na názory veřejnosti, konzultovat různá opatření s městskými částmi a s těmi, koho se budou dotýkat, kdy stačí dodret formální pravidla a neporuit přitom zákony a jednací řád. A to nemluvím o skutečnosti, e za chod dopravního podniku nese odpovědnost jeho dozorčí rada, ale i Rada hl. m. Prahy, která není nic méně, ale také nic více ne jen valnou hromadou akciové společnosti Dopravní podnik hl.m. Prahy a primátor jen jedním z jejích členů.
Kdy se takové chování stane normou proč by potom měli zástupci vládních stran v dozorčí radě dopravního podniku informovat své kolegy ve vedení města o kadém bodu, který budou projednávat, a ptát se jich, jak se mají rozhodovat. Vdy si to nakonec přečtou v novinách, stejně, jako je tomu jindy v opačném směru.
A potud by to moná byla legrace a člověku by se chtělo říci dobře jim tak, co zaseli, to sklidili, nebo něco obdobně vtipného o boích mlýnech. Problém ale spočívá v tom, e tyto hrátky odnesou Praané, kteří sluby dopravního podniku pouívají, zpravidla na rozdíl od těch, kdo o nich rozhodují. A média věnují samozřejmě daleko větí pozornost těmto hrátkám, místo aby se zajímala o to, proč tak důleité změny přicházejí téměř bez vlivu zastupitelstva, praských městských částí i veřejnosti.
Take snad doporučení aktérům. Kdy u nepovaujete za nutné brát ohledy na opozici, na výbory zastupitelstva, ani na vlastní spolustraníky, snate se alespoň více dbát názorů veřejnosti. Moná se pak nebudeme vichni muset tak často divit.
Lubomír Ledl , člen Zastupitelstva hl. m. Prahy