Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návątěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žľádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
Komentář ze dne: 05.03.2007 11:56:00 Reagovat Autor: [Janus] - Janus (@) Titulek: dura lex, sed lex
Filip že usiluje o násilné odstranění demokracie v zemi - volá Štětina, za úkol to dostal Kubice. Jak to tedy je ?
1) v dokumentech KSČM jsem sice nalezl odkazy na učení Marxe a marxismus, ale o Leninovi, Stalinovi a dalších se tam nehovoří. Jak pracují s klasiky kriticky je sporné - nikde není co z nich platí a co už ne. Program a stanovy KSČM jsou však zaregistrovány.
2) KSČM se deklaratorně distancuje od chyb, omylů a nezákonností minulého období a své předchůdkyně KSČ - jak upřímně je jinám otázka.
3) Úřad pro odahlování organizovaného zločinu není místem, kde by se řešili otázky ústavnosti, nýbrž konkrétní podezření z přípravy na násilné převzetí moci - silně pochybuji že rudí dědové někde leští kvéry
4) verbální trestní činy samozřejmě existují - ona propagace či podpora hnutí směřující k potlačování práv a svobod člověka (§ 260 a 261 tr.zák.) ale musí být prokazatelně doložena. Kontext referátu je spíše o polemice se stranuickými konzeravtivci operující s překonanými metodami.
5) KSČM v čele revolučních přeměn je možná její zbožné přání ale neříká nic o násilí - asi by se v KSČM našli lidi, kteří vzpomínají na zašlou slávu totalitní represe, ale KSČM jako právní subjekt tyto znaky nevykazuje.
6) i podle evropské judikatury se revolucí rozumí zásadní přeměna, která pokud byla uskutečněna zákonnými a demokratickými prostředky, není v rozporu
7) trestnost propagace pojmu komunismu, nikoliv excesů minulého režimu není prakticky zatím aplikovatelná (z návrhů do TZ nebyl taxativní výčet přijat).
Summa sumárum : nejde o trestně právní souvislosti ale "pouze" o kampaň vytvářející negativní obraz KSČM - to může KSČM svou netaktičností a vnitřním zakonzervováním zesilovat, nebo to promyšleně dovnitř i navenek překonávat.
"nejde o trestně právní souvislosti ale "pouze" o kampaň vytvářející negativní obraz KSČM - to může KSČM svou netaktičností a vnitřním zakonzervováním zesilovat, nebo to promyšleně dovnitř i navenek překonávat."
A KSČM onu kampaň věru posiluje co to dá...jestlipak už se na Filipovo extempore s Leninem ozval někdo z "pokrokových" v KSČM ? Nebo stále platí Ransdorfovo vzrušení z roku 2000: "Znovu a znovu při studiu doby po revoluci 1917 vnímáme pocit očistné bouře, která uvolnila prostor pro tvůrčí iniciativu v řadě oblastí." A ohradil se někdo proti Filipově chápání Února jako "masovém vystoupení lidí proti tehdejšímu zmatku ve společnosti, které bylo v souladu s ústavou"? Nebo skončíme už u již "provařených" výroků Ransdorfa ("Gottwald byl spoluautorem úspěšné revoluce a brilantně ji realizoval") či Hellera ("maximálně demokratická revoluce")?
Neodbytně se tu pak vnucuje otázka, kterýmto způsobem chtějí komunisté realizovat svou myšlenku ("pokusme se vytvořit národ občanský a politický"), když pošlapání a zlikvidování takovéhoto stavu (resp. aspoň jeho zbytků) vnímají jako očistnou bouři, či brilantmí a maximálně demokratický proces...
Komentář ze dne: 05.03.2007 17:03:40 Reagovat Autor: [Egon] - Egon (@) Titulek: útěcha či avandgarda ?
v tuto komunikačně nevhodnou chvíli, že by se dalo objasňovat, že není revoluce jako revoluce a že něco z Lenina platí a něco ne ? Když to neučinila KSČ v klidnějších dobách, tak nyní kdy tlaka na stranu zesiluje její ghetoizaci a příklon k rituálům by asi erodování mýtů o Velkém říjnu a Velkém únoru těžko vedlo k úspěchu.
Objektivnější obraz Února a Října uvnitř KSČM musí být podle mne postuný proces spojený se změnami v sociální struktuře členů. Možná taktizovánítzv. reformátorů je sice nutné ale zbytečné. Ukáže čas. Obraz českých komunistů jako avandgardy degenerace (viz O.Štindl v dnešních LN) je hyperbola, která platí jen pro extrapolaci současné sebeútěšnosti členstva.
Jinak si myslím, že i nekomunistická levice a snad každý, kdo si váží svobody by měl přispět k rozlišování mezi Leninem a Hitlerem, mezi revolučními přeměnami a krvavým terorem. Ideologizace trestního práva a moralizování dějin není myslím nosná cesta. Nebojme se mluvit i o Leninovi a o sociálních revolucích.
Radikální, tj. důsledná, a aktuálně avandgardní levice není anachronismem a to, že se jí v KSČM stále nedaří v doprovodu stalinských reminiscencí, není důvodem proč ztrácet nadhled a schopnost hledat pozitivní řešení. O co jiného už se mají ti rozumnější v KSČM opřít ? A snad je levice potřebuje.
Komentář ze dne: 05.03.2007 21:27:55 Reagovat Autor: [Janus] - Janus (@) Titulek: black and white
k Lucii - chápu nechuť k frázovitému (Egon také napsal útěšnému) leninismu dnešních komunistů. Ale ta nechuť by také neměla být příliš starozákonní "Ano, Ano - Ne, Ne".
Ransdorfovo "brilatní Gottwald" je v podstatě pravdivé, pokud jde o jeho ovládnutí mocenské taktiky. Tímto uměním vynikal i W. Churchil a jiní. Dolejšovo "Gotwald - padouch nebo hrdina" by asi Lucii vedlo k jedinému závěru : padouch. V mnoha ohledech ano, ale opravdu myslíte, že tohle nyní komunisté řeknou a že v tom je celá historická pravda?
Říci, že samotný Únor byl pošlapáním demokracie zpochybňuje jeho legitmní rozměr. porblém je co přišlo potom. převěřovat demokratičnost historických revolucí by byl ostatně vůbec problém - od Cromwella přes Robespierra.
k Egonovi - idea jiné avadgardy - v čem jiné ? Možná méně bolševicky militantní (dnes občas zdegenerované do podoby reakčně zapšklé - v tom se dotýká O.Štindl reality) a spíše schopné kvalifikovaně komunikovat v širším spektru občanů.
Očistná transformace je nutná, argument nenabíhat si na mediální vidle je jen otázka taktiky prezentace. Ona asi nikdy nebude ta správná doba - lhostejno zda na MV seděl Gross nebo nyní Langer nebo potom zase někdo jiný.
Ukázková je např. ošidnost boje komunistů proti ústavu paměti národa z pozic ochrany lidských práv estébáků. Já bych se osobně zabýval spíš myšlenkou profesionální ochrany osobních dat při historickém zkoumáním vůči účelovému zneužití (viz zkušenosti z činnosti německého Gauck Gehörde) a nepřemýšlel jak přístupu do archívů bránit a vzbuzovat dojem, že mám co tajit.
Komentář ze dne: 05.03.2007 22:35:58 Reagovat Autor: [Egon] - Egon (@) Titulek: pro januse
imperativ očisty a větší otevřenosti vůči nepříjemným aspektům historie komunistické levice beru, ale jistě víme oba, že politika není o absolutnu, nýbrž o životě. A tak kromě větší vůle je třeba i taktická forma, včetně správného časování.
Pokud jde o lepší vyrovnání se s minulostí pomocí Ústavu paměti národa, hlavní problém není v tom, že se někdo chce hrabat v estébáckých svazcích, ale že to má dělat insituce řízená modrým senátem.
Insitut bývalého spolkového zmocněnce Joachyma Gauckja se tematu věnuje už 15 let a má v ochraně dat zkušenosti. Bohužel česká cesta je očividně jiná. Srovníní je i s Langošovým Insitutem pamäti národa na Slovensku či polský Insititut pamiati narodowej. řekl bych, že by bylo naivní oekávat od KSČM že budou špatný návrh senátu systémově vylepšovat když i ČSSD zatím zvolila cestu negace.
A poznámka k tzv. verbálnímu trestnímu činu propagace hnutí směřující k potlačení práv občanů. Ano, subjektivní stránka tohoto trestního činu v případě vzdělaných reprezentantů KSČM by se těžko dokazovala (odkaz na diskonitnuitu s KSČ) je víc než dostatečný.
Ale soudcovská nezávislost v inkvizičním klimatu může selhat i když např, Grebeníček z invektiv na Šinágla vyklouzl. Ale to šlo pouze o defamační kauzu, ne o pletí rudého plevele. Ale jsou i jiné kauzy, kde se ukazuje, že liberální tolerance k názorům nezdomácněla.
S výkřiky komsomolců nesouhlasím (myslím zejména to o potřebě zlikvidovat soukromé vlastnictví a zrušit EU), leč současně si myslím, že zrušení jejich registrace bylo nadbytečné. A KSČM je přitom pro pravici větším tnem v oku než pár snadno zdikreditovatelných mladých sektářů.
"Ale ta nechuť by také neměla být příliš starozákonní "Ano, Ano - Ne, Ne".
Ale pokud jde o zlehčování lidského utrpení (které nebylo nutné), tak by takové hodnocení asi být mělo.
"Dolejšovo "Gotwald - padouch nebo hrdina" by asi Lucii vedlo k jedinému závěru : padouch."
Kdepak, ten článek tu byl taky komentován - a v mnoha směrech shledán nedostatečným:-)
"Říci, že samotný Únor byl pošlapáním demokracie zpochybňuje jeho legitmní rozměr. porblém je co přišlo potom."
Už to tu bylo také probíráno - cesta komunistů k Únoru byla velmi hanebná (svévole v bezpečnostních a represivních složkách, provokace, snaha o likvidaci Demokratické strany, bombové útoky atd. atd.) - jestli toto pan Ransdorf vnímá jako brilantní provedení.... A nakonec samotný Únor: když na vás někdo bude mířit kvérem a vyhrožovat dalším zabíjením, a vy nemáte v ruce ani klacek, pak je těžko se bránit...
Komentář ze dne: 06.03.2007 17:06:16 Reagovat Autor: [Janus] - Janus (@) Titulek: ještě jednou k Lucii
1) absolutní soudy jsou doma spíše v náboženství než v poltice, tam slouží spíše k propagandě - tím nestavím naboženství a politiku proti sobě ale upozorňují, že mají různé funkce (i když pro řadu lidí je politika předmětem víry).
2) líčení Února jako kudly na krku se asi neshodneme - byl to jistě ostrý mocenský střet včetně sporu o kontrolu represivních složek, probíhal v poválečném rozdělení vlviu v Evropě, ale z hlediska procedurální demokracie byl legitimní
3) pokud jde o nedostatečnosti Dolejšova hodnocení Gottwalda, nebavím se o tom, jak je pro koho tato stať dostatečná. Možná by šlo diskutovat o tom, , co je posun v názorech KSČM oproti tradiční nedotknutelnosti jeho osoby a co jsou jen autorské úlitby do vlastních řad. Psal jsem ale hlavně o tom, že vám vychází volba z řečnické otázky padouch nebo hrdina, jednostrannně na padoucha a řezníka.
Pokud jde o vaše tedhejší výtky, že pro socialistické řešení v Únoru nebyla většina, ano, od voleb 1946 možná nebyly relevantní data o preferencích občanů, ale nejspíš byla podpora Gottwaldova programu tehdy větší než např. dnešní podpora vítěze Topolánka. To, že si lidé dělali iluze o plánech komunistů i o národní frontě je věc jiná (o tyto iluze přicházeli až postupně).
A razance industrializačních změn a vysoká tempa růstu byly tehdy opravdu nevídané (to není o tom, že by se na západě neindustrializovalo) i když to vyvolalo pozdější strukturání problémy - Slovensko (které bylo paradoxně ke komunismu vlažnější) se tak pozvedlo rychleji a výše než za celou masarykovskou republiku.
"absolutní soudy jsou doma spíše v náboženství než v poltice, tam slouží spíše k propagandě..."
No, jistý absoultní soud by neměl být doma jen v náboženství, ale ve výbavě každého člověka. Bohužel, to je stále ten problém mnohých skalních komunistů (samozřejmě nejen jich - existují i na druhé straně spektra), že nejsou schopni absolutního soudu u veličiny, kterou "normální" člověk nezpochybní - a to je nadřazenost lidského života nad ideologií. Proto asi bude mnoha lidem připadat pramálo pochopitelné (a sloužící jako doklad o nepolepšitelnosti komunistů), když uslyší o návratu k Leninovi, pro kterého lidský život neznamenal vůbec nic v porovnání se svým od mládí pěstěným spasitelským posláním; proto také mohou vládnout přinejmenším rozpaky nad kladným hodnocením míry industrializace (která, což důležité je, jinde proběhla také - ovšem bez "vedlejších efektů" lágrů a šibenic) za éry Stalinova oddaného psíka Gottwalda...(i když je ten článek na poměry KSČM odvážný - tím se nejde zaklínat donekonečna:-).
V hodnocení Února se opravdu neshodneme (i když z hlediska procedurální demokracie byl v pořádku). Podrobnější diskuse už proběhla:
http://www.sds.cz/comment.php?akce=fullview& cisloclanku=2004022401
Jen by mě zajímalo, z které literatury čerpáte své teze - a jak se autor staví k pramenům, které dokládá třeba Karel Kaplan?
Komentář ze dne: 07.03.2007 15:49:31 Reagovat Autor: [Janus] - Janus (@) Titulek: pro Lucii
spor poněkud přechází z roviny faktů do roviny soudů a míjíme se, možná i proto, že já, muž a technik, vy žena a řekl bych historička, vnímáme věci z různých úhlů.
Politické inklinace nechávám stranou - snad máme v tomto ohledu oba nezbnytný nadhled a i něco společného, když se setkáváme na stránkách SDS a ne třeba e-portálu či virtually.
Své závěry o industrializaci opírám o statistiky a ne o pana Kaplana, a proto spíš vnímám to, že mezi terorem 50. let a industrializační politikou není příčinná souvislost. Zkrátka, že větší dirigismus v řízení (v pohnutých dobách lze použít i v demokracii) a superiorita státu nad dílčími zájmy takové velké manévry usnadňují a neznamenají automaticky monstrprocesy.
To jestli Filip sklouzává k Leninovi z nedostatku svého prozření a nebo jde o úlitbu spolustraníkům, neumím posoudit - dnes o tom píše L. Jelínek v Právu ("Modernizace Leninem"). Ale souhlasil bych s jeho biblickým závěrem, možná jako neznaboh kupodivu ("Podle skutků poznáte je"). Když se bude chovat KSČM v praxi demokraticky, ať si cituje Lenina o sto šest.
Došlo k nedorozumění - ta otázka po Kaplanovi se týkala pohledu na poválečný vývoj a "Vítězný únor". Kvantitu industrializace nezpochybňuji, jen si myslím, že se - bráno v souvislostech - není čím chlubit.
Nevím, zda ono "podle skutků poznáte je" je zrovna v případě dějinné zkušenosti s komunisty ten nejzodpovědnější přístup:-). Pan julínek také dodávaá: "Za lakmusový papírek může sloužit i Filipův postoj k zločinům stalinismu..." - a tady zatím pan Filip spolehlivě selhává. Nakonec není už toto skutek: de facto se vysmívat obětem komunismu, jak to pan Filip činí nejen ve stranickém kruhu (což je i pochopitelné), ale i v Hospodářkách či Lidovkách? O věrohodnosti Filipových vizí bez historické reflexe psal včera v LN taky Petr Nováček "O Lenina tolik nejde"
"Strana má svou budoucnost. První ve schopnosti realizace – musí být vstřícná k participaci a využít našich možností. Využít probuzení společnosti k tomu, že duchovní kvas, veřejná diskuse v zemi se dostane na půdu naší strany, budeme její součástí a budeme schopni navrhnout možná řešení."
Všude se dá něco najít. V tomto článku jsem si vybral tento odstavec. Je v něm víra - Věř a víra tvá tě uzdraví! A je v něm i zdůvodnění slabších volebních zisků.".. veřejná diskuse v zemi se dostane na půdu naší strany .." Ano, když už ne dříve, tak aspoň teď! Ostatně jiná šance není.
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. aľ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bliľąí informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Doąlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle vąech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více neľ 200 těchto pseudokomentářů, které maľeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ľ a ą?
V uplynulých dnech doąlo k technické závadě, v jejímľ důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z větąiny komentářů) ztratila vąechna písmena "ľ" a "ą" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Oląanech
Jako kaľdoročně, i letos poloľila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru praľské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na oląanském hřbitově. Při té přileľitosti jsme pietně vzpomněli i padlých daląích armád (včetně československé), kteří jsou na Oląanech uloľeni.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?