Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návątěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žľádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
Komentář ze dne: 08.05.2012 09:58:00 Reagovat Autor: neregistrovaný - -ik (@) Titulek: ... my si dáme zahrát, on to někdo zaplatí!
Je smůla, že zpravodajství o Řecku, ať z jedné či druhé strany, je plné manipulací a nepřesností, až se stalo nedůvěryhodné. Slyšel jem několikrát z různých zdrojů, že řecký stát nevybere tolik peněz na daních, kolik jich spotřebuje na provoz sama sebe. To by ovšem znamenalo, že jej bude do budoucna někdo stále živit z venku, nebo se časem dostane do bankrotu. Také mi přijde, že Řekové, ať na levici či na pravici, nehodlají své finance dáti do laťě a spoléhají snad, jako češi na blanické rytíře, na bohy z Olympu.
To obyčejný český sedlák to má daleko horší. Bojuje proti počasí, proti míře dotací, které nedostává, proti škrtům Nečasovy vlády, proti korupci, jíž je náš stát prolezlý a nakonec bude muset živit i Řeky, kteří, jak p. Neubert píše, zaznamenali vítězství ve volbách. To se zase, chudák, prohne.
-- Z tohoto a podobných článků mám pocit, že "levice", a to i evropská, má skutečně tendenci si raději dopřát na dluh a spoléhat, že to někdo zaplatí. Tím se ovšem dostává do ostré palby pravicových živlů, které pak docela snadno získávají polit. body. Pak snadno porozumíme výsledkům voleb jako byly v r. 2010. Nerozumím tomu, proč levice nepožaduje např vyrovnaný rozpočet, aby stát nemusel dávat těžké miliardy na "údržbu" dluhu. Jako by nebylo pro tyto peníze jiného a vhodnějšího uplatnění. Je to kapitola, kde ztrácí levice body nejen v Řecku či v Česku, ale i v Evropě. Jak chtějí "levicové" strany bojovat za občanskou společnost, když díky spoustě chyb se "zříkají" dobrých volebních výsledků? Však vidíme i v Řecku zřetelný nástup ultrapravice. Když udělá šachista chybu, zhorší se mu pozice. To však platí i v politice. Nevím, proč to nevidíme.
Komentář ze dne: 08.05.2012 12:27:13 Reagovat Autor: neregistrovaný - E.T. (@) Titulek: Re: ... my si dáme zahrát, on to někdo zaplatí!
jak číst mandát z těchto řeckých voleb bude asi složitější otázka. SEL oslavuje mimořádný výsledek jí blízké Koalice radikální levice (SYRIZA), která získala 16,76% hlasů a předběhla tak dříve vládní sociální demokraty PASOK s 13,2%.
A je tu ještě Demokratická levice (DIMAR), vedená právníkem Fotisem Kouvelisem, má už jen 6%.
. Vůdce SYRIZi Alexis Tsipras chce prý usilovat o sjednocení stanovisek celé řecké levice (bez PASOK ?), aby se snažila usilovat o zastavení politiky škrtů. Ovšem sjednocení např. se značně bigotní KKE (komunisté) kteří získali svá obvyklá 8,5%. je dlouhodobě problém. Tam je nenávist k odpadlíkům ze "Synaspismos" někdy důležitější než vztah k protivníkovi.
Volby vlastně vyhrála pravicová Nová demokracie (ND) , sice s pouhými 18,9% hlasů, ale v řeckém volebním systému získá bonus pro vítěze a šéf vítězné ND Antonis Samaras přišel s výzvou sjednotit všechny, které podporují spolupráci s Evropskou unií. Tady zase bude problém sjednotit se s narůstající ultrapravicí, kterou připomíná -ik. 10,5% mají nacionalističtí Nezávislí Řekové a děsí zejm. opravdu krajně pravicový Zlatý úsvit 7%.
Takže je zjevné že jednoduchá řešení jsou vyloučená - tady souhlasím s -ikem-, že kašlat na dluhy a na EU asi nebude reálné řešení.
P.S. kriticky prostudovat výsledky s krizí rozvráceného řecka by měla studovat i česká levice,
Komentář ze dne: 10.05.2012 12:01:17 Reagovat Autor: neregistrovaný - -ik (@) Titulek: Re: Re: ... my si dáme zahrát, on to někdo zaplatí!
"P.S. kriticky prostudovat výsledky s krizí rozvráceného řecka by měla studovat i česká levice,"(E.T.)
-- Ano! A tady máme to jádro pudla. Jak chtějí naše "Velké, Levicové" strany pomáhat lidu, když se neumějí dohodnout na společném postupu a získat vítězství ve volbách. Vidíme je sice ňafat v parlamentu, ale "reformy" si dělá Nečas, jak se mu zlíbí. Aktivizují se odbory, študenti, iniciativy, ale dvě velké partaje ne a ne se vrátit do Bohumína a nějaké blbé dojednání nevzít znovu do pračky a vyprat. Museli by si říci, že nebudou hamounit, jako Hulínský a spol. a nebudou vzývat Gottwalda a Stalina jako Semelová a spol. a p. Filip nebude říkat v TV v Hydeparku, že to nepovažuje za chybu. Občan je totiž na některé věci citlivý a nebude volit žrouty z čssd, ani stalinisty z ksčm. Ve volbách 2010 zvolil "knížete", kam jej doženete v násl. volbách? Poradí p. Filip a p. Sobotka? Nebo se chcete neustále mezi sebou hašteřit jako v Řecku? Nestudoval jsem "vědy", jako někteří bafuňáři, řídím se "hlasem lidu": Když se dva perou, třetí se směje! Bude se smát zase Nečas?
-- V této souvislosti mne napadá: co kdyby se strana jako např SDS vzdala role statisty a přijala roli moderátora na levicovém kolbišti a pomohla tak "vytříbit názorové portfolio" na levici. Jinak je vlastně neviditelná a nejsem si jist, zda není zbytečná. Bylo by škoda lehkomyslně prohospodařovat int. kapacitu, kterou má, v době, kdy každý pěšáček se svou torničkou je považovaný.
P.S.: Zapoměl jsem na KSM. Není to náhodou "zmetek" vzniklý špatnou prací ideologů ksčm?
Komentář ze dne: 10.05.2012 22:05:45 Reagovat Autor: neregistrovaný - E.T. (@) Titulek: Re: Re: Re: ... my si dáme zahrát, on to někdo zaplatí!
velké nebo malé levicové strany - když bude každý chytrý jak rádio a nebude se chtít dohodnout, jako někteří chytrolíni žvanit o stalinovi či o masarykovi, tak jsme tam co jsme byli. Nevím co je ten váš hlas lidu ale když o něco jde, tak kecy nemají cenu. Místo kádrování spolupráce. Tohle poučení pro českou levici je snad to hlavní...
Komentář ze dne: 17.05.2012 18:10:30 Reagovat Autor: neregistrovaný - Janus (@) Titulek: Re: Re: Re: Re: ... my si dáme zahrát, on to někdo zaplatí!
spolupráce v řecké levici ? a jaká ? PASOK je na kolenou - tak jsem si našel prohlášení řecké kompartaje KKE vůči SYRIZe.
A ta do červnových nových voleb jdou s tím, že tohle docela radikální uskupení kolem mladého Tsiprase je pro ně stále málo radikální.
Prý "SYRIZA nese obrovskou odpovědnost vůči lidu za nestydaté lži, které pronesla před a během volebního období.
zřejmě když nevolala po krvavé revoluci, tak jen šířila iluze, e, že se bez otevřené konfrontace s imperialistickými uniemi se může zlepšit situace lidí."
No - tak s tímhle daleko dojdou, řekl jsem si - oni se snad opravdu těší na to že v Řecku dojde na léčbu krize v pinochetovském stylu. Jen doufám, že vztahy na české levici, které ted i přes kauzu Rath prefetence přejí, to není takhle rozbité.
úspěch by byl, kdyby šla SYRIZA do voleb společně s DIMARem, získala by bonus pro vítěze a hned by měli spolu v parlamentu 121 a ne 71 křesel, to by jim jednání o vládě dost usnadnilo, každopádně jsem zvědavý, jak si v parlamentu uhlídají všechny trockisty, marx-leninisty a maoisty, kteří jsou všichni členy koalice SYRIZA, ale dokud získávali ve volbách 5 %, tak se nikdo z nich nedostal do parlamentu ataky neměli čemu oponovat, protože byli vždycky v opozici a nehrozilo, že by měli nějakou odpovědnost
no však už se mluví o tom, že v případ nedohody mezi všemi těmi levičáky budou muset být nové volby, takže co je odpovědnější - nějaký kompromis a nebo eskalace různic ?
Komentář ze dne: 09.05.2012 07:55:10 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Re:
Myslím, že teď Syriza včetně DIMARu procházejí dobrou politickou školou, při které zatím různice neeskalují. Problémy má křídlo "proevropských" (rozuměj proškrtových) stran, které se pod dojmem výsledku voleb intenzivně rozpadá.
Na levici zatím převažuje snaha o kompromis. Kouvelis (DIMAR), který před časem odešel z jádra Syrizy, ze Synaspismosu, se chová velmi pozitivně. Zcela jiný příběh je KKE, která je rozhodnuta být věčnou opozicí.
Cipras tlačí na obě "proevropské" strany, aby veřejně odvolaly podpisy pod destruktivními memorandy a aby pak následně vytvořili společnou vládu obnovy bez nácků. To se ale asi nepovede a 17. června budou další volby.
Bohužel to tak nějak bude, Aleka Paparigou z KKE hodnotí situaci po volbách následovně :
"Přecházíme do přechodného období, kdy nastává pokus o vytvoření nové politické scény s novými formacemi, na základě nové sociální demokracie, která bude mít ve svém jádru SYRIZu, (Koalice radikální levice, oportunistická formace, člen SEL) jejichž cílem bude zabránit rostoucí lidové radikalitě, která by věci vedla ke skutečnému převratu ve prospěch lidu. Obracíme se na členy strany, členy Komunistické mládeže Řecka (KNE), přátele, podporovatele, voliče, a vyzýváme je, aby zůstali v první linii bojů. Musíme poskytnout nový impuls a masový charakter boji.
Považujeme za významnou a zavazující pro další období tu skutečnost, že jsme sami konfrontovali pro-evropské, pro-unijní síly.Budeme i nadále nezastupitelnou silou, která hájí zájmy lidí.
Pokud jde o volební výsledek KKE: KKE doslova prošla přes překážky na obou stranách. Na jedné straně byl odpor, a na druhé straně byly iluze. ÚV a strana jako celek si nedělala žádné iluze, že hlasy KKE by se mohly zvýšit exponenciálně, protože výkon KKE souvisí s osvobozováním od obnovovaných iluzí.
KKE zveřejnila již v dostatečném předstihu před volbami, jaký postoj bude mít vůči jakékoliv vládě, která vzejde z voleb, ať už pravého středu či levého středu. Možná si SYRIZA myslí, že stačí, pokud se bude snažit získat podporu a hlasy od poslanců všech ostatních stran. Nadále říkáme ne spolupráci.
Aby KKE souhlasila s takovou vládou, musela by úplně otočit. Možná, že lidé nemají zájem o ideologickou čistotu různých stran, ale strana, která všechny ty roky, od prvního okamžiku svého vzniku byla v první linii boje, nechce opustit tuto pozici, aby získala několik ministerstev. Lidé nepotřebují takový druh Komunistické strany Řecka ".
Tohle prostě vypadá na hrdý kůl v plotě a bude to tlačit SYRIZu k PASOK a do prava
Komentář ze dne: 09.05.2012 08:47:34 Reagovat Autor: neregistrovaný - n (@) Titulek: iluze
Kapitál straší znárodněním, ale určitá míra zespolečenštění bude nutná, protože lid je víc a víc vzdělanejší a jeho životní potřeby rostou geometrickou řadou a dost těřko se již teď vysvětlulje, že se musí šetřit a na druhé straně se vedou války proti Arabům.
určitě - s dodatkem že nemrhat není totéž co škudlit a že probendit mohu veřejné výnosy a ne veřejné dluhy
Komentář ze dne: 09.05.2012 16:37:22 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Re: Re: Re:
Ano, četl jsem si to na stránkách KKE
http://inter.kke.gr/News/news2012/2012-05-07- ekloges
Je to tak. Ale neplyne z toho pro mne bezprostředně, že to musí tlačit Synaspismos k PASOku. Samozřejmě - z PASOKu teď houfně utíkají lidi, ale prostor bude spíš obsazovat Kouvelis a jeho DIMAR.
klíčové jsou vždy součty a ne jen slova :
V 300 členném řeckém parlamentu je většina 151 a víc mandátů. I kdyby SYRIZA tlačila sebevíc - posun k radikální levici to nedá.
Jak to vypadá na levo - druhá SYRIZA má nyní slušných 52 mandátů (v roce 2009 měla jen 13), nový subjekt DIMAR má 19 - když odečtu 19 mandátů KKE v roce 2009 měla 21 mandátů), která chce jen kritizovat, tak jsme na 71 mandátech, tedy stěží čtvrtina parlamentu. A ani 41 mandátů PASOK (spadli z dřívějších 160) nestačí na většinu.
Jak to vypadá na pravici - vítěz ND má díky bonusu 108 mandátů (v roce 2009 měli jako druzí 91), konzervativní pravicoví odštěpenci ANEL mají 33 mandátů. Když odečtu fašouny ze Zlatého úsvitu (21 mandátů), tak ani pravice, která volby vlastně vyhrála (celkem 162 mandátů) dohromady majoritu nedá.
Logicky tyhle součty znamenají :
a)´v brzku nové volby (s rizikem podobného výsledku)
b) nějaké spojení levého středu včetně PASOK s pravicí
nejen technicky vzato existuje ještě varianta, že po případném núspěchu levice a Tsiprase sestavit vládu nějak pravice ještě vtáhne do hry neonacisty ze Zlatého úsvitu. Na vládu by to stačilo.
Ty výhružné projevy řeckých černokošiláčů (nejbíž mají k našim vandasovcům z DS-SS) sice připomínají projevy nacistických vůdců, ale když jde o to nepředat moc levici... Koneckonců vzor vojenské diktatury v Recku mají z doby před 40 lety.
Proevropský PASOK zatím jedná s ND a s kritičtější DIMAR (to by byla majorita 168 mandátů), zkouší se i 4koalice, tj. oslovit i protokomunistickou SYRIZu, kteří ale záchranné balíčky EU v podstatě odmítají.
Chrisi Avgi (Zlatý úsvit) je zatím i pro Nové demokraty víc chucpe než Slota pro Fica. Ono také xenofobní výroky Nikose Michaloliakose typu "vyvětrat v Řecku zápach nehelénů" zní v EU dost problematicky.
Možná zatím ... rétoriku "velkého hněvu" mají v Chrisi Avgi úžasnou "Nejsme stádo, jsme ardmáda. Zlatý úsvit se nezastaví, dokud vlast nebude osvobozena. Zrádci národa to brzy pochopí“. Reálnější je ale v případě dalšího prohloubení krizového scénáře aktivizace armády, ona vláda řeckých plukovníků.
víra že lidé pochopí "revoluční moudrost" řeckých leninovců (?) je samozřejmě trochu slepá, ale faktem je že trendově pozice KKE poněkud sílí (v roce 2004 měli jen 12 maldátů, v roce 2007 to bylo 22 mandátů, v předčasných volbách 2009 21 mandátů a nyní je to rekordních 26 mandátů).
Jejich váha se ale v řeckém aprlamentu stále pohybuje mezi 4 a 8%, což je něco jako čeští lidovci - nebýt silné tradice a krize, tak jsou souvěrci Aleky P. krok nad propastí a co je důležitější, jsou zjevně v určité parlamentní izolaci (jako se asi stane Zlatému úsvitu).
Přitom součty KKE, Syrizy a DIMARu by daly spolehlivě na volební vítězství - potvrzuje se že radkální levice je pořád sektářská. A tak dostala od řeckého prezidenta nyní šanci třetí strana, tedy v podstatě poražený PASOK. Asi poslední šance - jinak by musely být vypsány ty přečasné volby.
no zdá se že když neuspěli ani Tsipras ani Venizelos, zbývá jen prezidentský pokus o spojení nespojitelného. A ti na levo co dohodu blokovali, tak nyní logicky udělají z nouze cnost a budou tvrdit, že nové volby je posílí. Zdá se že k té vojenské juntě jsme o krok blíže.
Ono je to možná o tom, že PASOK a ND souhlasí se škrty, kterými jsou podmíněny půjčky EU a MMF. A ti ostatní zase nesouhlasí. Přitom je jasné, že ani jedno není možné - tedy že dohoda předpokládá nějakou modifikaci postupu. Ale toho asi už politické elity nejsou schopné.
Je logické že SYRIZA doufá v bonus, ale rozpory mezi ní a KKE i DIMAR zjevně trvají. A kromě hesel o odporu lidu chybí pořád nějaká čitelnější vize. A tak mohou zemi na strategicky citlivém balkánském křídle NATO stabilizovat ti vojáci. A s tím vyhlášení bankrotu.
bohužel se potrdila moje varianta A - tedy nové, předčasné volby - do spekulací jestli jsou vůbec schopny něco vyřešit se raději nepouštím, ale nějak to v té Helladě jde ze svahu...s eurem nebo bez.
Komentář ze dne: 18.05.2012 07:38:36 Reagovat Autor: neregistrovaný - n (@) Titulek: kupředu
Jestliže kapitál není schopen vyřešit nezaměstnanost a dluhy, které nasekal, tak musí nabídnout levice řešení. Souhlasím s poslanci v Anglii, když prohlásili Murdocha za impotenta, který není schopen řídit společnost. Tak ať si náš kapitál přizná tutéž impotentnost, když anglicý největší přestavitel je označen za brzdu pokroku. My nejsme v kapitlu o nic moc pozadu. Dlouho mi trvalo, než jsem pochopil, proč si vyměňovali lahve bílého za červené, proč si jej tedy tak blbě koupili. To se dá označit za nejvěštší morální úpadek hlavních představitelů vládnouci třídy a proč se my máme v tom marastu babrat!
ta anglická paralela nám moc neříká : v Anglii ale kapitalismus trvá a Londýn je i nadále mekkou finačního světa. ČR se od Anglie liší v tom, že je malá a kapitál je po většinou zahraniční. Po,kud jde o řecko, tak tam rychlé řešení neexistuje - doufejme jen že se to neroznese do Španěl.
Souhlasím, že ani volba mezi drachmou a eurem řecko nedostává z jeho situace - pouze se budou domácí poptávky uspokojovat cestou inflace a v zahraničí budou řešit dluhy k ESF či k velkým bankám na půdě mezinárodního práva o státní insolvenci.
Nepřichází velká revoluce ale spíše boj o holé živobytí - SYRIZA teď obchoduje s nadějemi do červnových voleb ale i v případě vítězství nemá cenu uvažovat o nějaké skokové změně. Tím spíš že malé subjekty krajní levice i krajní pravice asi budou neustále mlít tytéž fráze o velkém boji.
Komentář ze dne: 20.05.2012 17:21:42 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Re: kupředu
V Řecku se dneska bojuje i za Česko v tom smyslu, že se vytváří tlak na pravicové evropské vlády, aby ustaly přeříkávat svou mantru šetřit, šetřit, šetřit a případně prodat státní majetek.
SYRIZA oproti KKE nechce vystoupit z EU a chtěla by ponechat Euro, bude-li to možné. Od DIMARu se liší ve vztahu k již uzavřeným dohodám.
PASOK dál slábne a postupně mizí z politické mapy Řecka. Jeho bývalí poslanci se zachraňují u Syrizy a u DIMARu
Řešením buď bude návrat drachmy v Řecku a obrovská ztráta německých bank nebo menší ztráta německých bank a přijatelná cesta pro Řeky. Řekové se už podle mne rozhodli a teď se bude muset rozhodnout Německo.
takže nejde ani tak o tu měnu jako zdánlivý atribut suverenity (euro či drachmu) ale o tvar "konkursního řízení" pro řeckou ekonomiku o kterém rozhodují sami řekové jen z té menší části. Zdánlivě pozvolnější (možný s drachmou) a nebo rychlejší (s rozložením nákladů v celé eurozoně).
Tedy něco co se svou složitostí včetně nadnárodní dimenze asi odehrává za hranicí jednoduchého sdělení opozičních volebních programů. Detaily asi až po červnovém rozdání karet (pokud se proces insolvence Řecka a potíží na pyrenejském poloostrově nezrychlí ještě před volbami).
Vyčkejme raději věcí příštích - volební pat byl pro řeky zklamáním a tak nyní v preferencích sílí i pravicová Nová demokracie - na druhou stranu slábnou krajnosti jako KKE či Zlatý úsvit.
Velkou negaci asi střídají spíše velké obavy a opatrnost... tedy v červnu uvidíme.Ať tak nebo tak Řecko má na 10 let zaděláno na nouzový stav a bylo by naivní si myslet že drachma je lékem.
Komentář ze dne: 03.06.2012 11:34:31 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Re: Re: Re: kupředu
Nemůžeme-li pomoci, musíme jen opravdu počkat.
Pro mne je překvapení (v porovnání se zkušeností z Čech), jak se před volbami konají podpůrné a slučovací manévry na obou stranách. Je to opravdu příprava bitvy. To v Čechách je to jinak - nějak to dopadne a pak se domluvíme...
A ještě je tu jeden významný rozdíl - pravolevá hranice se posunula. První volby skončily tím, že se zvětšily extrémy, teď už se to začíná chovat standardně, jenom na trochu jiném hřišti.
co je ovšem společné je že je hodně kněží nové dekandece (věštců konce starých časů) a málo těch co formulují reálné recepty na problémy a ne jen nějaká nová království boží...
V řecku to vypadá na nucenou správu asistovanou nějakým v podsatě středovým uskupením. Složitější otázka je co s EU, když federalizace je neprůchozí a národní recepty neúčinné.
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. aľ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bliľąí informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Doąlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle vąech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více neľ 200 těchto pseudokomentářů, které maľeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ľ a ą?
V uplynulých dnech doąlo k technické závadě, v jejímľ důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z větąiny komentářů) ztratila vąechna písmena "ľ" a "ą" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Oląanech
Jako kaľdoročně, i letos poloľila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru praľské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na oląanském hřbitově. Při té přileľitosti jsme pietně vzpomněli i padlých daląích armád (včetně československé), kteří jsou na Oląanech uloľeni.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?