Pod pojmem reformně komunistické koncepce rozumíme v této souvislosti pouze určité politické koncepce kvalitativních změn sovětského systému, které vznikaly v období jeho post-stalinské krize uvnitř oficiálních politických struktur (předevím uvnitř vládnoucích komunistických stran) zemí sovětského bloku a svým obsahem překračovaly meze oficiální Chručovovy politiky. Ani v tomto úzkém významovém vymezení nelo ovem o jedinou a zcela obsahově jednotnou koncepci, nýbr o seskupení několika ideologicko-politických proudů, jejich někdy i důleitou diferenciaci ponecháváme v této obecné analýze stranou pozornosti.
Reformně komunistická koncepce v uvedeném smyslu je při tom ovem jen historicky konkrétním, dílčím případem obecnějího jevu, toti obsahově velmi různé interpretace Marxovy teorie a komunistické ideologie. Ke vestrannému pochopení jak jejího obsahu, tak jejích vech politických významů a souvislostí by bylo proto nutno zkoumat ji v kontextu vývoje socialistického mylení a politických forem dělnického hnutí nejenom v rámci zemí sovětského bloku, ale přinejmením v rámci celé Evropy a v historických souvislostech celého období nejméně od rozkolu tohoto hnutí na komunistický a socialistický (sociálně demokratický) proud. Vechny tyto otázky ovem překračují účel a monosti této práce. Také souvislosti reformně komunistické koncepce s vývojem protistalinské opozice uvnitř KSSS od dvacátých let, které jsou často velmi významné, zůstávají stranou naí analýzy problému.
Abstrahujeme-li tedy od těchto historických vlivů, jeví se pro vznik a rozvoj reformně komunistické koncepce uvnitř zemí sovětského bloku po Stalinově smrti jako rozhodující tyto faktory: Předevím to byla praktická existence jiného, od sovětského modelu odliného systému v Jugoslávii. Tento systém, vydávaný oficiální sovětskou ideologií za Stalina za produkt zrady socialismu a restaurace kapitalismu a označovaný v politickém smyslu za faismus, byl u v roce 1955 Chručovem oficiálně uznán za monou variantu budovaní socialismu. Titova návtěva v Moskvě v létě 1956 vytvořila dokonce politickou atmosféru, v ní Jugoslávie začala hrát roli poradce SSSR při zvládání krize sovětského systému. Sociálně politický systém v Jugoslávii (neboli tzv. jugoslávský model socialismu) se tehdy liil od stalinské podoby sovětského systému v mnoha základních vazbách a mechanismech.
Posuzováno podle hlavních rysů, kterými jsme sovětský systém charakterizovali, lo předevím o následující zásadní rozdíly: Neexistovalo tu úplné splynutí politické a ekonomické moci. Jugoslávský systém samosprávy výrobců vytvářel předevím ve sféře ekonomických vztahů (ve výrobě i při rozdělováni) jiné postavení ekonomicky činných subjektů (socialistických podniků, ale výsledně i spotřebitelů); vechny tyto subjekty měly nesrovnatelně větí prostor pro autonomní chování ne v systému sovětském. Politická moc sice mohla velmi účinně také tento prostor omezovat (ekonomickými i mimoekonomickými prostředky), ale přece jen musila v ekonomické moci uznávat v podstatě partnerskou, relativně samostatnou společenskou sílu. V jugoslávském zemědělství neexistoval systém drustev typu sovětských kolchozů; rozvíjely se tu různé formy kooperace soukromých rolníků, přes strojní drustva a po drustva spotřební, ale politická moc tu byla od ekonomické moci oddělena.
V jugoslávském modelu existoval v důsledku toho (a také v důsledku jiného postavení Jugoslávie, izolované od sovětského bloku, v zahraničních ekonomických vztazích) podstatně jiný vztah mezi plánem a trhem ne v modelu sovětském. Centrální plán byl nástrojem politické moci, jeho záměry vak nemohly být prosazovány prostým administrativním diktováním poadavků plánu: ekonomické subjekty měly takovou míru nezávislosti na politické moci, e vztahy mezi nimi utvářely nezávislý vnitřní trh a plán musil působit na chování socialistických podniků prostřednictvím regulace (a nikoli prostě vyřazením) ekonomických trních mechanismů.
Tyto odliné vazby mezi politickou a ekonomickou mocí vytvářely ovem základnu pro rozdíly systémové povahy i v jiných oblastech společenských vztahů. Závislost různých sociálních vrstev a skupin (a v mnoha ohledech i jednotlivců) na politické moci byla mení, podíl jejich autonomního chování na jejich výsledném sociálním postavení byl větí. Ačkoli i v jugoslávském modelu byly vechny důleité mocenské pozice a také vechny klíčové body v politickém rozhodovacím procesu plně pod kontrolou monopolně vládnoucí komunistické strany, přece jen měly i jiné instituce (od orgánů samosprávy výrobců a po zájmové organizace) větí monost uplatňovat a hájit v rozhodovacím procesu své vlastní zájmy. Také organizační centralizace rozhodovacího procesu byla v důsledku toho veho mení, ve srovnání se sovětským systémem to byl systém decentralizovaného rozhodování.
Nárok na vedoucí postavení marxistické ideologie byl v zásadě oficiálně formulován podobně jako v systému sovětském. Protoe vak na jedné straně sama jugoslávská varianta této ideologie (tzv. titoismus) obsahovala poadavek samosprávy výrobců a překonání státně byrokratického sovětského systému a na druhé straně při daných ekonomických a sociálních vztazích nutně klesala i míra informační izolace, byl skutečný výsledek podstatně jiný ne v systému sovětském. Oficiální ideologie tu nevytvářela nepřekonatelné překáky například ve vědeckém výzkumu, dokonce i ve sféře sociálních věd existoval kontakt se západním (buroazním) výzkumem; podobně tomu bylo i v oblasti kultury a ivotního stylu. V souvislosti se vemi těmito rozdíly bylo odliné i postavení mechanismu politicko-policejního dohledu nad společností. Takový mechanismus sice působil, ale jeho celkový vliv v systému byl slabí ne v SSSR po roce 1956.
Jugoslávský model socialismu byl uskutečněn v malé zemi, bez velmocenských ambicí a moností, za svou existenci musil zaplatit cenu roztrky s SSSR s velmi těkými ekonomickými (a zčásti i politickými) negativními důsledky. Ve sféře mezinárodních vztahů proto tento systém hledal řeení v postavení mimo vojensko-politické bloky. Sovětský systém nebyl z jeho hlediska nejenom vzorem pro vnitropolitické, ale ani pro zahraničně politické vztahy mezi kapitalismem a socialismem. Jugoslávská kritika byla naopak první kritikou ze strany komunisty ovládaného státu, která sovětský systém označila za agresivní, jeho cíle za cíle hegemonistické a imperiální (později pak v Jugoslávii byla poprvé vládnoucí komunistickou stranou rozpracována i otázka o monosti válek mezi socialistickými státy).
Ačkoli tedy při srovnání jugoslávského sociálně politického systému se systémy pluralitní politické demokracie západoevropského typu se jugoslávský systém jevil (stejně jako sovětský) monopolní diktaturou jediné politické strany a v mnoha ohledech také policejním státem, představoval ve skutečnosti zároveň v mnoha důleitých směrech kvalitativně jiný systém ne tehdejí systémy sovětského typu. Je pochopitelně, e jeho odlinosti sehrály velkou úlohu při kritice sovětského systému. Dotýkaly se toti právě těch základních systémových vazeb a mechanismů, které se po Stalinově smrti ocitly ve zjevné krizi. Jugoslávský vliv byl přitom největí v zemích, do nich byl sovětský systém přenesen a po válce; v těchto zemích existovaly jisté podmínky pro vývoj v mnohém podobný Jugoslávii a do roku 1948 (do roztrky mezi SSSR a Jugoslávií) se to i výrazně projevovalo v praxi. Rozmach násilného potlačení vech podobných tendencí nastal právě po vyobcování Jugoslávie Stalinem ze socialistického tábora; politický teror pak postihl i kádry komunistických stran v těchto zemích (procesy let 19491952). Po rehabilitaci Tita Chručovem se to ve projevilo mimořádně velkým vlivem jugoslávského modelu.[16]
Při formování reformně komunistické koncepce v létech po Stalinově smrti nebyl ovem vliv Jugoslávie zdaleka jediným vlivem. Hlavním tvůrcem idejí, které tuto koncepci utvářely, byla předevím komunistická inteligence v jednotlivých zemích. V tomto prostředí se pochopitelně reflektovaly jak historické (hospodářské, sociální, politické i kulturně civilizační) zvlátní tradice a vlivy kadé země, tak i mnohem irí ideové vlivy (mimo jiné i z prostředí západoevropského komunistického a také socialistického hnutí). Komunistická inteligence jednotlivých zemí přinesla také v různých fázích zcela specifický vklad při tvorbě reformně komunistické koncepce. Tak např. v Maďarsku to byl zejména vliv tzv. Lukácsovy koly v marxistické filosofii, v Polsku naopak zejména vliv teoretiků v oborech politické ekonomie a sociologie. Teoretická kritika, která v procesu tvorby reformně komunistické koncepce tvořila její ideovou základnu, přitom namnoze překračovala nejenom meze, vytyčované v SSSR Chručovovým pojetím nutných reforem systému, ale i politické meze, které chtěla zachovat sama rodící se reformně komunistická koncepce. Představitelé této teoretické kritiky byli proto často i po částečném vítězství politické reformně komunistické koncepce znovu v roli opoziční síly.[17]
Politické reformně komunistické koncepce se uvnitř vládnoucích komunistických stran v zemích sovětského bloku při řeení systémové krize uplatnily v létech 19561968 v zásadě dvojím způsobem:
Ve vech těchto třech případech byl vak význam reformně komunistické koncepce pro skutečné řeení krize systému velmi různý. V Maďarsku sehrály politické síly, spojené s touto koncepcí, vliv zejména nátlakem na tehdejí oficiální maďarské politické vedení (Rákosi Gerö) a přispěly k jeho svrení. K nástupu do vedoucích funkcí se vak jejich představitelé dostali a ve chvíli, kdy základní vazby systému byly ji rozrueny masovým odporem zdola (zčásti v podobě ozbrojených akcí proti policii) a do průběhu vývoje zasáhly sovětské vojenské jednotky. Reformně komunistická koncepce tu tedy neměla prakticky monost jakkoli připravit a podle svého realizovat systémové změny. Musila prostě reagovat na daný stav. Tato její politická reakce sice dosáhla konsensu revoltujících sociálních sil, ale nemohla určovat dalí skutečný průběh událostí. Tři hlavní systémově změny, o které se opírala zformovaní centra moci jako koalice několika politických stran, zavedení systému samosprávy výrobců v průmyslu a rozputění rolnických drustev kolchozního typu na vesnici, vystoupení Maďarska ze svazku Varavské smlouvy a vyhláení jeho neutrality znamenaly z hlediska sovětského politického vedení nepřijatelné podmínky. Toto vedení (za souhlasu ostatních stranicko-státních vedení v sovětském bloku a také za zásadní podpory ostatních rozhodujících sil v komunistickém hnutí)[18] zhodnotilo takové systémové změny jako zánik socialismu a vítězství kontrarevoluce, silami sovětské armády potlačilo masový odpor a nastolilo v Maďarsku moc skupiny, která v zásadě stála na pozici změn, jaké probíhaly i v SSSR (J. Kádár).
V Polsku se oficiálním představitelem reformně komunistické koncepce stal W. Gomulka v říjnu 1956. Systémové změny, které pod jeho vedením byly zčásti tehdy provedeny, ale hlavně pro budoucnost přislíbeny, přesahovaly změny Chručovovy éry v SSSR zejména v následujících bodech:
Rozbor příčin tohoto vývoje v Polsku se vymyká monostem této práce. Poznamenejme vak, e Polsko se stalo takto první zemí v sovětském bloku, kde pro dalí vývoj byla reformně komunistická koncepce hluboce diskreditována, nebo nebyla poraena vnějími silami jako v Maďarsku (a později v Československu), nýbr její původní představitelé ji vyuili jenom jako taktický postup k upevnění systému sovětského typu.
Největí význam pro pochopení moností reformně komunistické koncepce při řeení krize sovětského systému má pokus o její uskutečnění v Československu v době praského jara 1968. Tento pokus byl na jedné straně sice podmíněn zcela specifickými podmínkami v Československu a má proto zcela zvlátní charakter.[19] Na druhé straně vak zahrnoval ji zkuenosti jak dosavadních změn sovětského systému v rámci Chručovových reforem, tak také zkuenosti reformně komunistických pokusů v sousedních zemích a rovně zkuenosti dalí vývojové fáze v Jugoslávii. Z tohoto hlediska je československá reformně komunistická koncepce tedy zobecňující koncepcí a je pro posouzení kvality a rozsahu systémových změn, které se v jejím rámci mohly programovat, významnějí ne počáteční podoba reformního komunismu z roku 1956.
Československá podoba reformně komunistické koncepce řeení krize sovětského systému byla tvořena v podmínkách, kdy nehrozila násilná erupce tohoto systému; v létech 19641967 byl naopak tento systém v jistých ohledech stabilizován, překonal vrcholné příznaky ekonomické krize z roku 1963 a dosáhl sníení politického napětí značnou liberalizací. Reformní koncepce mohla být tak dlouhodobě připravována, zčásti ověřována i v praxi; směřovala zcela jasně nad rámec změn, které v sovětských systémech zaznamenal vývoj za Chručovovy éry. Byl to pokus o změnu vech základních vazeb v sociálně politickém systému sovětského typu v takovém rozsahu, e by tyto změny ve svém souhrnu musily znamenat zruení totalitní povahy politické moci a perspektivu rozvoje pluralitního politického systému na bázi nekapitalistických ekonomických a sociálních vztahů.
Československý pokus o změnu sovětského systému probíhal ovem také na dvou různých rovinách jak uvnitř oficiálních politických struktur, tak i mimo ně, jako pohyb různých sociálně politických sil (obrazně řečeno, probíhal tedy souběně jak shora, tak také zdola). Následující charakteristika se opírá o koncepce, které se vytvořily uvnitř oficiálních struktur a nevystihuje proto rozpornost skutečného tehdejího vývoje, který v rámci pohybu zdola různým způsobem vlastní reformně komunistickou koncepci přesahoval a nebyl s ní totoný. Navíc se opírá o tu podobu reformně komunistické koncepce, která dola výrazu v oficiálních (přijatých nebo alespoň připravovaných) politických dokumentech.[20] Obsah těchto dokumentů vak byl obvykle u určitým kompromisem, který odráel i stanoviska konzervativních politických skupin, které ve skutečnosti za rámec Chručovových reforem v některých směrech jít nechtěly. To se týkalo jak oblasti ekonomické, tak politické.
Se vemi těmito výhradami lze vak schematicky (a tedy s jistou mírou zjednoduení) shrnout reformně komunistickou koncepci v Československu roku 1968 do několika závěrů, z nich vyplývá její zcela odliný význam pro vývoj hlavních vazeb sovětského systému, ne jaký měla Chručovova reformní politika v SSSR. Budeme z tohoto hlediska sledovat ty základní rysy sovětského systému, které jsme stručně formulovali na počátku této kapitoly.
1. Úplné splynutí politické a ekonomické moci, jaké vytvořil sovětský systém, mělo být překonáno zásadní ekonomickou reformou. Základním článkem socialistického hospodářského systému se měl stát podnik jakoto samostatný, od státu oddělený ekonomický subjekt, působící v podmínkách trní ekonomiky, vystavený tlaku hospodářské soutěe. Předpokládala se existence velkých státních podniků (energetika, těba surovin, doprava aj.), autonomních národních podniků, drustevních podniků a malých soukromých podniků (v podstatě v sektoru slueb). Centrum ekonomické moci (tj. také plánovací centrum) mělo mít zásadně jinou funkci ne v sovětském systému: jeho prostřednictvím neměla politická moc nahradit regulační funkce trhu a kapitálu, nýbr vytvářet pomocí ekonomických pravidel a nástrojů i celospolečenského plánu veobecný rámec rozhodování podniků a v zásadě nepřímo (ne tedy mocenskými direktivami a omezením autonomie) působit k tomu, aby autonomní hospodářské subjekty jednaly v praxi v souladu s politickými preferencemi. Tam, kde je třeba preference sociálních či lidských hodnot, jako je tomu u ivotního prostředí, kultury atd., mělo toto centrum vytvářet předevím hospodářské bariéry proti neádoucímu tlaku trních zájmů apod.[21]
Základní formou řízení socialistických podniků se měly stát orgány podnikově samosprávy. Vzhledem k jugoslávským zkuenostem vak nebyl v těchto orgánech spatřován velék ani pro ekonomický rozvoj, ani pro politickou demokratizaci.[22]
Provedením těchto reforem by vznikl relativně iroký prostor pro autonomní chování ekonomických subjektů, je by přitom zůstaly subjekty různých forem kolektivního vlastnictví. V rámci tohoto prostoru by byla přitom politická moc oddělena od moci hospodářské v zásadě podobně jako v systému soukromého vlastnictví: uvnitř tohoto prostoru by chování lidí jako zaměstnanců (tj. ve vztazích námezdní práce) bylo podřízeno jinému subjektu (podniku a orgánům hospodářské regulace) ne jejich chování jako občanů státu. Výrobní kolektivy a jiné sociální kolektivy, vytvářené v ekonomických společenských vztazích, by tak získaly relativně autonomní existenční základnu, nezávislou na vůli a přímých direktivách politické moci.
Tím by se ovem kvalitativně změnily i vztahy, které jsme charakterizovali jako podstatnou závislost sociálního postavení společenských skupin i jednotlivců na politické moci: spolu s ekonomickou základnou autonomie by vznikla i sociální autonomie, nutná pro fungování pluralitního politického systému. Sociální diferenciace by přitom ovem nadále vyrůstala z kolektivních vlastnických forem.
2. Koncentraci moci v rukou aparátu komunistické strany a centralizaci rozhodovacích procesů překonávala reforma celým souborem zásahů do institucionálních struktur sovětského typu:
Reforma ruila existenci center absolutní moci na půdě komunistické strany. Politika strany vychází z poadavku, psalo se v Akčním programu KSČ, aby v celém státním mechanismu nedocházelo k přílinému soustřeďování moci v jednom článku, v jednom aparátu nebo u jednotlivce. Tento program také formuloval zásady, které to mají zaručit: lo v podstatě o soubor principů dělby mocí, o nezávislost soudů a dalí principy, které jsou známy v modelu právního státu západoevropského typu. Vechny organizace politického systému (od odborů po zájmové organizace) měly mít samostatné postavení zejména v tom smyslu, e jejich funkcionáři neměli být dosazováni zvenčí (stranickým aparátem), měly být zaloeny na skutečně dobrovolném členství a řídit se souborem demokratických zásad ve své vlastní organizační výstavbě i při tvorbě svých rozhodnutí.
Otázka překonání monopolního postavení komunistické strany, které znemoňuje uplatnit ve volbách opoziční politickou alternativu, nebyla reformně komunistickou koncepcí ovem vyřeena ve smyslu pluralismu politických stran. Nekomunistické politické strany mohly působit (i v případě vzniku nových stran) jenom v rámci instituce tzv. Národní fronty, která jako celek měla uznávat vedoucí úlohu komunistické strany. S tímto omezením autonomie měly vak, na rozdíl od sovětského systému, mít i jiné politické strany a právě tak jiné politické organizace Národní fronty (odbory, organizace drustevních rolníků, mládee, en, svazy organizující některé skupiny inteligence, velké zájmové organizace atd.) postavení partnerů vládnoucí komunistické strany. lo v zásadě o pokus nevystavit komunistickou stranu politickému tlaku, který by ji mohl odstranit od moci, ale zároveň a do této meze připustit tlak i oponujících sociálních sil. Nebyla to tedy pluralitní politická demokracie západoevropského typu, ale nebyl to zároveň u ani sovětský politický systém. Perspektivy skutečného vývoje v této otázce, které by byla reforma otevřela, byly jistě rozporné a zůstanou v oblasti teoretických hypotéz, nebo násilné potlačení celé reformy neumonilo prověřit jev praxi.[23]
Jisté vak je, e nejenom podle programu reformy, ale ani v praxi několika měsíců jejího provádění, u neexistovalo centrum absolutní moci v podobě politbyra a sekretariátu strany: toto centrum sice v praxi nadále projednávalo různé otázky bez ohledu na meze, dané dělbou mocí a právních kompetencí, avak ve skutečnosti u nemohlo svá rozhodnutí prosazovat do praxe pomocí přímých direktiv a příkazů. I mnoha omezeními seněrovaná autonomie jiných institucí, od státních a po odborové, byla dostatečně velká k tomu, aby v případě konfliktu centrum moci uvnitř komunistické strany muselo hledat cesty dohody a kompromisu.
Tyté změny také rozruily ve skutečnosti centralizaci rozhodovacího procesu v tě podobě, jakou má v sovětském systému.
3. Tyto základní změny v oblasti ekonomických a politických vztahů umonily, aby reforma zcela změnila i zbývající hlavní vazby sociálně politického systému sovětského typu: prakticky byl zcela vyřazen mechanismus politicko-policejního teroru, rozruila se informační izolace a začaly se vytvářet institucionální formy účinné zpětné vazby mezi politickou mocí a společností. Rozhodující význam pro tento směr vývoje měla v Československu v praxi reformních měsíců uskutečněná svoboda projevu a tisku.
Zruení cenzury (zprvu faktické, později i právně zakotvené) udělalo z hromadných sdělovacích prostředků (televize, rozhlasu a tisku) prakticky nejvýznamnějí mechanismus pro celý politický pohyb v zemi: dolo tu v praxi ke spojení a ke konfrontaci reformních kroků shora se silným a rozporným tlakem proti sovětskému systému zdola. To na jedné straně vytvářelo velmi často obtínou situaci pro záměry reformně komunistického politického vedení, na druhé straně to vak celý proces změny systému neobyčejně posilovalo. Skutečnost, e vnitřními silami nebylo u mono tento proces zvrátit, byla z velké části důsledkem právě svobody projevu a tisku. Tlak zdola působil touto cestou v určitém smyslu neméně silně ne masové demonstrace, stávky nebo povstání v sousedních zemích roku 1956: činil mechanismy totální kontroly centra absolutní moci stejně prakticky neúčinnými. Zároveň vak nevedl ke konfliktům stejného typu jako přímé organizované vystoupení mas obyvatelstva: usnadňoval dohody a kompromisy, vytvářel místo atmosféry okamité konfrontace atmosféru trvalé politické diskuse o různých alternativách řeení.
Je pochopitelné, e za této situace nepůsobil u účinně ani dalí významný rys sovětského systému mocenská preference monopolní ideologie a potlačování kritických a opozičních idejí.
Účinné zpětné vazby mezi politickou mocí a společností byly v praxi reformních měsíců dosahovány také předevím pomocí tisku a veřejného mínění. Program reformy sice obsahoval i poadavek jejich institucionalizace různými formami: Od nového volebního systému a po nové shromaďovací a sdruovací právo[24]. Tyto institucionalizované formy vak nebyly jetě v praxi vytvořeny a hlavní zpětná vazba tak vznikala pomocí masových sdělovacích prostředků, se vemi z toho plynoucími značnými nevýhodami pro stabilizaci ji demokratického (nikoli starého sovětského) systému. Mimo jiné i z tohoto důvodu se praské jaro dodnes často posuzuje jako revoluce slov a převáně záleitost intelektuálů, co zkresluje skutečný význam jak programovaných, tak i skutečně u provedených systémových změn v Československu roku 1968.
Program reformy také předpokládal spojení systému samosprávy v podnicích (ve výrobní i nevýrobní oblasti) se soustavou politických zastupitelských orgánů (od okresních národních výborů a po parlament). Měly vzniknout dvoukomorové zastupitelské sbory, jejich jedna komora měla být tvořena z poslanců, volených samosprávou v podnicích. Koncepce reformy tím sledovala dva hlavní cíle: včlenit do státních zastupitelských orgánů představitele samosprávy z hlavních úseků (průmyslu, zemědělství, zdravotnictví, kolství a kultury) a tím dosáhnout toho, aby o problémech, které se při politickém rozhodovaní těchto úseků přímo dotýkají, rozhodovali ti, kdo mají být řízeni; druhým cílem pak bylo omezit tlak na vznik vícestranického politického systému tím, e vznikne reálná monost jinak ne prostřednictvím politických stran vyjadřovat důleité sociální zájmy. V těchto koncepcích se zčásti obráel vliv jugoslávského modelu, avak celek politického systému se měl i od tohoto modelu liit ve směru větích institucionálních záruk pluralismu v politické oblasti.[25]
V průběhu osmi měsíců praského jara vak tyto programované institucionální formy prakticky nevznikly. Samosprávy v podnicích se sice vytvářely jetě v roce 1969, avak o jejich napojení na politické rozhodovací orgány se u neusilovalo a v polovině tohoto roku byly zrueny.
Hodnotíme-li pokus o změny systému sovětského typu v Československu roku 1968, pak je nutno bez ohledu na konečnou poráku uznat, e to byl v rámci sovětského bloku nejdůslednějí pokus o systémovou změnu, provedený v praxi reformně komunistickými silami. Je nesporné, e kdyby tento pokus nebyl potlačen sovětskou armádou, nedolo by v Československu k restauraci sociálně politického systému sovětského typu. To samozřejmě neznamená, e by dalí vývojový proces nevyvolat váné hospodářské, sociální a politické obtíe a rozpory. Nelze také tvrdit, e sama reformně komunistická koncepce by přitom neprodělala změny; je pravděpodobné, e pokud se komunistická strana chtěla udret v pozici vládnoucí strany (v tom smyslu, jaký sama svou reformou předpokládala), musila by od podzimu roku 1968 omezit (a to i mocenskými prostředky) tlak sociálně politických sil, které usilovaly o překročení politických mezí jejího vlastního programu. To by ovem vyvolalo některé konflikty, které mohly vést i k retardačnímu pohybu. Zda se vak pravděpodobné, e by odpor proti reformně komunistické koncepci nedosáhl takové sociální síly, aby tato koncepce nemohla být v praxi v hlavních rysech prosazena.
I v takovém případě ovem to byla koncepce změn sociálně politického systému, která otevírala nový dynamický vývoj systému. Úspěch takto koncipované reformy by znamenal nenásilný a postupný zánik sociálně politického systému sovětského typu, jako postupnou kvalitativní změnu. Otázka, která bývá často kladena, zda toti lze systémy sovětského typu reformovat, zde tak u v náznaku byla zodpovězena praktickým vývojem: reformami lze za určitých podmínek zahájit proces i takových změn jejich základních systémových vazeb, které by postupně vedly ke vzniku sociálně politických systémů nové kvality.
Reformně komunistická koncepce překonaní krize sovětského systému tedy nebyla ve skutečnosti koncepcí, schopnou tento systém stabilizovat tak, jak se to v praxi v sovětských systémech stalo v průběhu konce edesátých a poloviny sedmdesátých let. Protoe v Československu se uskutečnila za situace, kdy jak v SSSR, tak v ostatních zemích sovětského bloku vak u naopak zvítězila orientace k takovému cíli (skončit experimenty a konsolidovat systém ve stavu u dosaených dílčích změn), musila proti sobě zmobilizovat odpor mocenských elit v celém sovětském bloku. Zvlátě aktivní byl tento odpor ve dvou sousedních státech, jejich vedení se cítilo monou československou nákazou přímo ohroeno, v Polsku a v NDR.
Tento vnitropoliticky motivovaný odpor v sovětském bloku se pak spojil s odporem proti československé reformě, který vyrůstal z obav o ohroení sovětské hegemonie a ze strachu před mezinárodními důsledky úspěchu této reformy. Proto byla potlačena vojenskou silou.
Vojenskou intervencí SSSR (za spíe symbolické účasti armád Polska, NDR, Bulharska a Maďarska) v srpnu 1968 tak končí v rámci celého sovětského bloku definitivně období, kdy byly hledány cesty k překonání krize stalinského systému způsobem, který mohl vést i ke kvalitativní změně základních vazeb sociálně politického systému sovětského typu vůbec, tj. mohl zruit totalitní povahu politické moci v těchto systémech.
V mnoha směrech skutečně pozměněný, avak v základních systémově podmíněných vazbách stabilizovaný sociálně politicky systém sovětského typu tak přetrval patnáctileté období po smrti J. V. Stalina. Dalích více ne patnáct let jeho relativní stabilizace znamenalo naopak krizi reformně komunistické koncepce jeho změny: vliv této koncepce jako faktoru praktické politiky nesmírně poklesl.
Poklesl také význam jugoslávského modelu socialismu pokud jde o jeho přitalivost v zemích sovětského bloku. Jakkoli nadále trvají pozitivní rozdíly v hospodářské i politické oblasti ve srovnání se systémem sovětským, jsou přece jen zjevné i některé rozpory a problémy, které jsou v obou typech systémů shodné. Ani skutečným rozvojem jugoslávské ekonomiky, ani rozsahem politických svobod nevytvořil sociálně politický systém v Jugoslávii stav, který by v zemích sovětského bloku působil přitalivou silou ideálu. V rámci této práce není ovem moné analyzovat podíl, jaký na tomto výsledku mají právě systémově odliné rysy jugoslávského modelu. Je pravděpodobné, e hlavní příčinou současného stavu jsou naopak některé shodné systémově podmíněné rysy v obou systémech.
Skutečností vak zůstává, e v zemích sovětského bloku není u ani uvnitř mocenské elity, ani na straně ovládaných sociálních sil společnosti významnějích politických proudů, které by východisko pro dalí vývoj sovětských systémů spatřovaly v jejich přizpůsobení jugoslávskému modelu socialismu. Politický vliv reformně komunistické orientace vak naopak po roce 1968 zesílil v komunistickém hnutí západní Evropy; o tom ale pojednáme a v souvislosti s mezinárodními faktory krize sovětských systémů.
Přejít k obsahu kníky Krize v sovětských systémech od Stalina ke Gorbačovovi .
Poznámky:
[16] Vrcholem byla Titova návtěva v Moskvě v červnu 1956 a po ní následující Titovy mise do ostatních zemí sovětského bloku (viz podrobněji W. Leonhard, cit. spis, s. 295a n.).
[17] Tento vývoj pak často probíhal dále a kritikové sovětského systému, kteří původně vyli z reformně komunistických pozic, překročili vůbec rámec komunistické ideologie např. M. Djilas v Jugoslavii, L. Kolakowski v Polsku, O. ik v Československu a mnozí jiní.
[18] Zásadní politickou podporu získal tehdy Chručov jak u Tita, tak také u Mao Ce-tunga (ačkoli po provedené sovětské intervenci v Maďarsku stranické vedení Jugoslávie, jmenovitě E. Kardelj, zásadně kritizovalo potlačení dělnických snah o samosprávu v maďarských závodech a orientaci na obnovu vedoucí úlohy strany jako na základní problém dalího rozvoje socialismu v Maďarsku).
[19] Mezi hlavní specifické podmínky v Československu patří zejména tradice pluralitní politické demokracie v této zemi v létech 191838 a dále značný vliv komunistické strany ji před rokem 1946, co obojí výrazně odliilo i charakter reimu tzv. lidové demokracie v Československu v létech 19451948. Politický systém z tohoto období hrál velkou roli při pokusu o reformu sovětského systému v roce 1968 (hlavní oporou uvnitř KSČ pro tuto reformu byla generace, spojená jetě se zkuenostmi z let 19451948).
[20] Hlavní z těchto dokumentů jsou: Akční program KSČ z 5. 4. 1968, podklady vypracované pro XIV. mimořádný sjezd KSČ v létě 1968 (viz XIV. mimořádný sjezd KSČ protokol a dokumenty, Europa-Verlag; Wien, 1970).
[21] XIV. mimořádný sjezd KSČ, cit. vyd., s. 204205.
[22] O problematice samosprávy v Československu 1968 viz podrobněji V. Fiera: Workers Councile in Czechoslovakia 196869, London 1978.
[23] Hlavním problémem byly této souvislosti vznik sociálnědemokratické strany (která formálně byla sloučena s KSČ roku 1948); reformní vedení KSČ se obávalo znovuzaloení sociální demokracie povolit jak z vnitropolitických důvodů, tak také proto, e z hlediska Moskvy byl takový krok nepřijatelný. Zakázat vak tuto stranu policejně administrativními metodami by znamenalo diskreditovat významně celý reformní politický kurs KSČ. Celkově je nutno předpokládat, e tendence k vícestranickému systému by se v Československu dlouhodoběji musila prosadit, pokud by KSČ na obranu svého monopolního postavení nechtěla pouít policejní násilné metody.
[24] Konkrétní představy o rozvoji volebního systému v Československu roku 1968 viz Mimořádný XIV. sjezd KSČ, cit. vyd., s. 226 a n.
[25] Viz tamté, s. 225.