Přesvědčil se o tom nedávno i sám předseda ÚV KSČM Vojtěch Filip na posledním plenárním zasedání ÚV. Materiály připravené pro sjezd nikoho nadchnout nemohou, pokud se omezím na takto zdvořilé vyjádření. Ale, jak u jsem naznačil, původně jsem se nechtěl nijak zvlátě vměovat do těchto vcelku poklidných vod.
Můj názor změnila nedávná vyjádření soudruhů Vojtěcha Filipa a Miroslava Grebeníčka. Soudruh Filip se na zasedání ÚV KSČM vyslovil, e sjezd má být novým začátkem. A pak, jak to v KSČM bývá, smísil strategii, taktiku a teorii do jednoho guláe, v něm převauje souhrn taktických opatření.
Soudím, e stav strany je skutečně takový, e vyaduje nové, silné impulzy a radikální obnovu. Po této stránce je k Filipovi Grebeníček nespravedlivý. Je dobře, e obrátil v článku Trocha teorie nikoho nezabije (HaNo, 12. 10.) pozornost k teorii, jí se v naí straně dlouhodobě nevěnuje pozornost. Článek sám je ale toho bytostným dokladem. Teorie není smísit pár citátů s vlastními pocity. Tím, e se staví jednoznačně na stanovisko kontinuity, vyjadřuje dlouhodobě postoje velké části předsedů okresních organizací. Kontinuita, rusky prejemstvennos, byla přitom vůdčím heslem generálního tajemníka ÚV KSSS Leonida Iljiče Breněva. Jak to ve skončilo, víme.
Marxistický postoj je ve skutečnosti takový, e vývoj je jednota kontinuity a diskontinuity, tedy návaznosti a přetritosti. Marxisté jsou jak proti voluntarismu (tedy, e změny lze dělat bez ohledu na historický kontext), tak i proti fatalistickému spoléhání na samovývoj. Právě Bohumír meral, kterého se Grebeníček dovolává, uměl vyváit obojí aspekt, a proto bylo jeho dílo úspěné.
Váím si Václava Bělohradského, ale mylenku, e zítřek není nikdy nový den, e přinese jen to, co zbývá z dneka, nepřijímám. Povaha lidského jednání je taková, e je v něm vdy více, ne bylo zamýleno. To konečně ukázal u Hegel a jetě výrazněji Marx, třeba ve svých analýzách revolučních procesů ve Francii. A revoluce nebo hluboké reformy (třeba ty v Číně, o kterých mluví současné zasedání sjezdu čínských komunistů) nejsou něčím zbytkovým. Vytvářejí nový historický prostor. Nebo tomu bylo snad v případě Leninovy revoluce jinak? Chce snad někdo říci, e byla tím, co zbylo z předchozího dne?
Přestoe jde o naprosté nepochopení toho, co marxismus je, ale soudruhu Grebeníčkovi děkuji. Snad příprava sjezdu nebo přece jen taková nuda, jak se dosud zdálo.
europoslanec za KSČM
Haló noviny, 19. října 2007, Miloslav Ransdorf