Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návštěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
1) Kdyby il v naí době Goethe, řekl by jednoho dne Eckermannovi: Poslouchejte pozorně, prozradím
vám velké tajemství evropských dějin. V převratech a revolucích bojoval lid na barikádách, povalil starý
reim, ale plody vítězství sklízeli jiní. Lid se opozdil, uvolněný prostor okupovaly a pro své
partikulární interesy vyuily síly, které se dovedou včas organizovat a bleskurychle obsazují funkce,
vysoké posty, výnosná místa, vlivné pozice. A tak po kadé takové změně provázené počáteční euforií
následuje dříve či později vystřízlivění, zklamání, skepse a také, na netěstí, lhostejnost. Ale nastupuje
také příhodná chvíle pro přemýlení, z něho se mohou zrodit osvobozující projekty nebo velká umělecká
díla. Nezbytným předpokladem vech vizí a tvořivých imaginací je ovem analýza neboli umění číst.
Mizérie dneka je v tom, e lidé neumějí číst, a proto neumějí ani ít. Modernistický analfabetismus
je nutí ivořit uprostřed komfortu a záplavy informací. Filosofie tuto dobovou pokleslost zkoumá a popisuje.
Filosofie je trojí umění: umění číst, umění ptát se, umění ít. Toto umění není uměleckou činností,
ale zručností a dovedností ducha. Také filosof je (pouze! ta vzneenost, ta pocta) řemeslník, prochází
léty učednickými a tovaryskými; teprve svým dílem, analýzou zkuenosti své doby a skutečnosti vcelku,
dokazuje, e je hoden výučního listu a můe se připravovat na zkouku mistrovskou. Na rozdíl od jiných
odborností, jako orat, léčit, zhotovovat stoly a rakve, komponovat, je řemeslnost filosofická universální,
patří k podstatě člověka. Vude tam, kde umění ptát se, umění číst, umění - ít - v - pravdě upadá v
zapomenutí nebo je vytlačí náhraky, ohrouje se sama lidskost člověka.
Filosofie začíná údivem, ale rodí se také z otázky a rozpaků. Základní moudrost Sokratova zní: dokud
jste se nás neptali, domnívali jsme se, e víme, co je pravda, krása, čas, demokracie, ale nyní, po
vaí otázce, upadáme do rozpaků. Naproti tomu ideolog je vevědoucí, na libovolný dotaz má připravenou
odpověď. Tato odpověď je nejen připravena, je ji hotova, je zhotovena z ideologických předpokladů,
je produkt ideologické konfekce. Ministr ví předem, co odpoví, jeho funkci nesluí, aby upadal do rozpaků,
ztratil by vánost. Ale co nepřísluí ministrovi, je privilegiem filosofa, který se nestydí, e do rozpaků
vdy znovu upadá, e si neví rady, a jde proto na poradu, radí se. S kým se radí? Bytostným určením
já je rozhovor. Já je rozhovor, nikoli konverzace. V konverzaci nikdo neposlouchá druhého, pouze vystavuje
na obdiv svoji duchaplnost, vtipnost, zasvěcenost, informovanost. Já je rozhovor, kdy jedno já hovoří,
druhé naslouchá, jedno se ptá, druhé odpovídá, a tak se střídají v otázkách a odpovědích, vedeni jediným
záměrem: dopátrat se pravdy. Ale já, které se ptá, a já, které odpovídá, nejsou dvě rozdílné
osoby, jsou jedno já, je se ustavuje v rozhovoru. Tím se já odliuje od TRHU, kde kadý prosazuje
svůj názor a vnucuje druhému své mínění.
2) Na sjezdu spisovatelů v roce 1967 jsem hovořil o velkém českém intelektuálovi 15. století. Dnes
bych volil jiná slova. Vzdal bych poctu dobrému a statečnému křesanu. Dějinná velikost tohoto mue
je nesporná, trvá a přetrvá věky. Proto ji ádné rozhodnutí proetřujících komisí nemůe zpochybnit,
umenit ani zvětit. Výrok praského arcibiskupa z roku 1996, e Hus kázal bludy, nebo mínění, čím
je kdo výe v církevní hierarchii, tím blíe má k Bohu, povauji za podařený příspěvek k soudobé české
frace.
Kdy vzdělanci nejsou věrni svému určení, poslání, řemeslu a hrají si na spasitele, zachránce, větce,
nebo klesnou jetě níe, aby se po vzoru filmových hvězd producírovali v masmédiích, v takových chvílích
pokleslosti se jako východisko z nouze nabízí téma: úloha intelektuálů ve společnosti. Pořádají se sympozia,
konference, kongresy, kde se intelektuálové předhánějí v duchaplných sentencích, co soudí sami o sobě,
jak hodnotí a oceňují svoji roli. Obdivně se shlíejí sami v sobě, oslněni slávou či popularitou
se zálibně zaposlouchávají do svých projevů, připadají si důleitě. Propadli narcisismu a proto patně
odhadují situaci, přeceňují svůj význam, opájejí se představou, e se zapisují do věčných análů dějin,
ve skutečnosti se pouze upisují povrchní dočasnosti. Také významní autoři se dopoutějí omylů, kdy
srovnávají nesrovnatelné. Ve fiktivní hře historických osobností (Rollenspiele), vystupuje u Dürrenmata
Walesa v roli Husa. To je ovem velké nedorozumění. Hus není Walesa, Walesa není Hus. Jejich konce,
a proto i počátky, se rozcházejí.
Vzdělanec dokumentuje svoji vzdělanost, kdy překračuje omezenost intelektuálské sekty. Vzdělanec
prokazuje věrnost vzdělanosti, umí-li napsat: Svět haní, co je v člověku nejkrásnějí... Kdo se neene
s obecným stádem za korytem, toho křiuje. Jsme-li ebráci, nabývá svět pro nás docela jiný význam
(velká česká spisovatelka píe tuto větu německy).
Jako produkt své doby usiluje dnení intelektuál o zviditelnění, nebo neví, e podstatou
člověka je: být, nikoli předvádět se.
3) Zviditelnit (se) patří k nejčastějím rčením ve slovníku dnení vládnoucí vrstvy. Je poučné
srovnat řeč svrené byrokracie se slovním projevem dneních vladařů. Správci reálsocialismu čerpali
své názvosloví ze zastaralé techniky a technologie 19. století: elezné zákonitosti dějin, převodové
páky, inenýři lidských duí, ale také Baník Ostrava nebo Lokomotiva Plzeň.
Dnení establishment drí krok s pokrokem, proto si oblíbil termíny z oblasti optiky a divadelnictví:
politická scéna, spektakulární případ, politické spektrum, katastrofický scénář, vysílat signály, zviditelnit
se. Politici a urnalisti, vdy dobře informovaní, nevědí, co na sebe nevědomky prozrazují, jakou utajovanou
důvěrnost doby (top secret) vyzrazují, kdy se přidrují tohoto slovníku a nedovedou se z jeho zajetí
vyprostit.
Musíme vzít za slovo slova pouívaná vládnoucí elitou a zaposlouchat se, co vlastně říkají.
Kdo se zviditelňuje, dává najevo, e chce být stále na očích, přeje si být středem zájmu, pokouí se
na sebe strhnout pozornost publika a tak hrát důleitou roli. Kdo se neukazuje, z médií vypadl nebo
z nich byl vyřazen, klesá na okrajovou veličinu, stal se stínem. Být, znamená předvádět se a zdát se.
Zdánlivost je reálná, bytí je neskutečná abstrakce.
Centrální figurou doby je aupíler. Jeho nástup ohlauje zánik kultury. Kultura vytrhuje
ze zaběhanosti, samozřejmosti, zapomnětlivosti (rozpomeň se, člověče, kdo vlastně jsi), běnosti, rutiny,
a nabízí poetický pobyt na Zemi. Osvobozuje lidi z prostředí, v něm, zahrnuti komfortem, ve spěchu
za kariérou, majetkem, funkcí, ivoří. Kultura znamená: je čas smutku a čas radovánek, čas práce
a čas odpočinku, čas boje a čas smíření, ale epocha aupílerů tuto osvobozující diferenci ruí,
vechno se slévá do edi, nerozlienosti, lhostejnosti. Dnes se aupíler ukazuje (před kamerami), jak
truchlí nad rakví přítele, ale ji nazítří se předvádí (před kamerami) v roli roztomilého společníka
na veselce své dcery. Styl a rytmus ivota je diktován zvnějku: kdo chce něco znamenat, musí mít imid.
Imid je postmodernistická maska. Nastupuje jako náhraka za ideály a ideje, které přestaly
platit, vyily se. Imid je vím a trůní nade vím, v mnoha případech vynáí více ne restituovaný činovní
dům. Dobře zhotovený imid, imid na míru, má cenu zlata.
Kdo se zviditelňuje, vytváří (jako umělec) svůj vlastní obraz (portrét) a předkládá ho veřejnosti.
Společnost se mění na hru obrazů (imid), zastupujících a nahrazujících skutečné lidi. Velkou oblibu
získává nová společenská hra - hra na obrazy. Společnost klesá na hru s obrazy, na hru obrazů, na soutěivou
komunikaci mezi nimi.
Imid vzniká sloučením dvou různorodých prvků: zviditelnit se a být udělán. Vychytralý advokát, který
pochopil ekonomickou transformaci jako vítanou příleitost k vlastnímu obohacení a skupoval včas lacino
nemovitosti, aby je v pravou chvíli draze prodával, vystupuje náhle v mediální úpravě (udělán) jako
zásadový člověk s vyvinutým smyslem pro spravedlnost. Ze snaivého úředníka udělají masmédia přes noc
významného politického lídra. Málo známou novinářku povyují skokem na devátou či patnáctou
dámu země (republiky, monarchie, impéria), dotyčná osoba propůjčenou roli přijímá, vívá se do
ní a hraje si na dámu.
Zde se ukazuje zásadní rozdíl mezi aupílerem a hercem. Herec si nehraje na panovníka či
árlivce, ale ve vymezeném prostoru, na divadelní scéně, hraje, tj. představuje krále, Hamleta,
Mefistofela. Naproti tomu aupíler mění skutečnost na svoji scénu, producíruje se na ní, zahrává
si s tím či oním, hraje si na rozafu, znalce, proroka.
S aktéry, které má k dispozici a je ovem pro svoji potřebu (hru) produkuje, můe dnení epocha
sehrát pouze fraku, nikoli tragédii nebo komedii. Vybavena nejmodernějí technikou je schopna
veho, chybí jí vak smysl pro vzneenost, humor, sakrálno: je pouze frakovitá. Frakovitost tvoří
nejniternějí obsah její prázdnoty.
Po krátkém pobytu u moci stojí dnes vládnoucí garnitura v Čechách před bedlivým zrakem národa jako
pověstný bezradný a trapný kůl v plotě. Tváří se vak, jako by měla situaci pevně v rukou.
(Jakobysmus je součást fraky.) Kde je Jaroslav Haek, aby popsal tuto epizodu národních dějin?
4) Před časem vyslovil pozoruhodný názor maďarský spisovatel a disident: Kdo chce demokracii, musí
přijmout jako přívaek také kapitalismus. Maďaři byli často odvánějí ne Čei (1848, 1956) a proto
nepřekvapuje, e vzdělanci v Budapeti hovoří otevřeně o kapitalismu, zatímco jejich pratí kolegové
nepřili tomuto termínu dosud na chu. Četí humanisti mají slovo kapitalismus v takové oklivosti,
ekluje se jim, e by je nevzali do úst. Zvlátní laskavou pozornost vak věnují třem magickým písmenům,
jejich souhrn pro ně znamená svět: TRH. Vychvalují TRH, protoe přináí prospěch vem,
bohatým i chudým. Ale charakteristikou dnení doby není trh, nýbr kapitalistická globalizace, planetární
nadvláda superkapitálu. Kdo směuje trh s kapitalismem, popírá existenci superkapitálu jako planetární
mocnosti. Pro SUPERCAPITAL je trh pouze podřízeným prostředkem jeho fungování. Kdo vyzvedá trh,
aby za jeho zády skryl existenci superkapitálu, propadá mystifikaci a také ji, vědomě nebo nevědomky,
roziřuje. Planeta je řízena giganty, pod jejich správcovstvím (nebo afářstvím) přestává svět být
světem, klesá na polosvět, transformuje se na fungující systém, do něho jsou lidi i příroda zapojeni
jako jeho posluné přísluenství.
Co jsou proti moderním gigantům (General Motors, I. G. Farben, Shell), zápasícím mezi sebou o trhy
a profity, velikáni antické filosofie, Herakleitos, Platon, Aristoteles, kteří vedli spory o smysl
bytí:gigantomachia peri tés úsias?
Ale pojmenovaní, viditelní, přičinliví moderní giganti jsou pouhými vykonavateli příkazů giganta
skrytého, anonymního, nepojmenovaného, nejvyího, giganta gigantoviče, který nahradil neviditelnou
ruku trhu. Nikoli ji ruka - duch, ale anti-duch vládne a přikazuje, transformuje lidi, přírodu, dějiny
na své podřízené při vítězném globálním taení planetou. Manaeři těchto gigantů ijí v iluzi, e jsou
aktivní pouze jako odborníci v ekonomii, financích, řízení, ale nevědí, e kromě toho a nad to vykonávají
také činnost jinou, která jejich rozumu uniká.
Planetární gigant, SUPERCAPITAL, trpí a toleruje demokracii, pokud se mu nestaví na odpor.
Ve vztahu k demokracii není kapitalismus přívaek, který prodavač přibaluje k ádanému zboí, dává na
váhu a společně váí, ale zátě a závaí, strhávající dolů, olověná koule, vylučují vzlet a skok. Demokracie
neije se soudobým kapitalismem v dobrovolném svazku a přirozené, rovnoprávné koexistenci: SUPERCAPITALlimituje demokracii, sniuje ji na demokracii polovičatou, která si s mnohými základními problémy
dneka neví rady. O takové demokracii Popper správně říká: lid ani občan nevládnou. Ale vládnou vlády?
Nebo pouze spravují - jako sluně honorovaní manaeři, afáři, pověřenci, údrbáři - planetární velkostatek
skrytého anonymního vladaře, který ze zákulisí diktuje lidstvu, jak má ít, resp. ivořit v komfortní
prázdnotě?
Význam, ale také historická omezenost disentu je v tom, e spolu s obnovením demokracie restauroval
kapitalismus. Jan Patočka ji nestačil říci své poslední slovo: znamená členství v Chartě 77 souhlas
s restaurací kapitalismu a patří kapitalismus k věcem, pro ně stojí za to trpět? Bývalí kritici establishmentu
neunesli tíhu vítězství, propadli ideologické zaslepenosti a proměnili se na apologety reimu, jeho
podstatu nejsou schopni prohlédnout ani pojmenovat. Ztotonili se s ním natolik, e ji nevnímají, jak
je soukolí jejich vládního mechanismu pohlcuje, opotřebovává, zbavuje pozlátka, zesměňuje. Nedochází
jim, e v kohabitaci se soudobým kapitalismem (superkapitálem) můe demokracie fungovat pouze jako lidovláda
omezená, limitovaná, polovičatá, navíc zevnitř podrývaná novou vrstvou - lumpenburoazií.
Restaurace kapitalismu: umrlci vstávají z hrobů a jako přízraky, straidla, rozpoutané majetnické
instinkty znovu poznamenávají osudy lidí. Jaká podivná spravedlnost přichází na svět v restitucích a
privatizačních aktech, v rozdělování, rozprodeji, výprodeji, rozkrádání majetku, jeho nominálním vlastníkem
byl (nebo nadále zůstává!?) - národ? Vlastnil národ tento majetek právem, nebo se dopoutěl krádee?
Nebo jej vlastnit nemohl (a nesměl), protoe národ je - jak říkají modernisti - romantická fikce?
Ropuí chamtivost zbavuje lidi soudnosti a vrhá je do trapných rolí. Na běícím pásu se vedou zatvrzelé
spory o majetek, který je plodem cizí, nikoli vlastní práce či podnikavosti. Syn proti otci,
soused proti sousedovi, podnikatel proti podnikateli napřahuje kvůli majetku nů, jako za starých časů.
Mor chtivosti, haminosti, parazitního konzumu zachvacuje společnost, proniká a do jejích piček, rozvrací
i tak zvané lepí rodiny.
5) Kdo krade v Čechách? Není komické, e si politici musejí udělat výlet do zahraničí, aby se v nahodilých
setkáních s cizinci dozvěděli, co se děje v jejich zemi, a vracejí se domů s truchlivou zvěstí: V Čechách
se hodně krade! Kradou taxikáři, číníci, jakási podivná havě, Romové? Ale co jsou tyto drobné podvůdky,
vyčíslitelné v tisících, proti velkorozkradačům, kteří ve svých ivnostech operují s miliony a miliardami,
a spravedlnost je na ně krátká?
My, kteří blahořečíme svým rodičům, e nám odkázali poctivost, v ní je čest demokratů, a nezatíili
nae ivoty břemenem latifundií, obchodních domů, bankovních kont v cizině, my nemajetná paká, pro
ni skládal vere Karel Toman, nikomu nic nezávidíme a litujeme kadého, jemu majetnictví pomátlo rozum.
Minulý reim si přisvojil označení socialismus a schovával se za dělnickou třídu, ve skutečnosti
obojí zprofanoval a vyloučil ze hry. Dnení reim nemá odvahu představit se pravým jménem, skrývá se
za vývěsku neutrálního trhu, s přívlastkem nebo bez něho. Oficiální ideologie odsuzuje reálsocialismus
a s ním spojenou policejně byrokratickou diktaturu jako komunismus, aby zakryla neokapitalistickou
podstatu dneního systému a ujistila jej, e mu ádná alternativa nehrozí: v jejím mínění a verdiktu
je Marx mrtev definitivně.
Praské jaro muselo být ve své době násilně potlačeno, dnes se musí bagatelizovat nebo
pokrývat zapomenutím: klíčily v něm zárodky dějinné alternativy.
Je podstatou ivota, e kadou jednostrannost překonává, nebo není determinován jednou monopolní
silou, ale ije a obnovuje se jako souhra různých sil. Kdo propadne jednostrannosti, stane se
dříve nebo později zajatcem nepravdy. První československý prezident vyslovil roku 1919 moudrý postřeh,
pochybuji, e by kterýkoli z dneních politiků měl odvahu se s ním ztotonit: Nynějí kapitalistický
společenský řád je jednostranný a kadá jednostrannost musí dříve nebo později končit.
Demokracie není jednostrannost a vylučuje ji: nedá se redukovat na soubor záklopek, ventilů, pojistek,
pístů, brzd, procedurálních pravidel, fungujících institucí. Rodí se ze základního postoje ke
skutečnosti a kotví v otázce, kdo je člověk. Je člověk tool making animal, tvor, který prostřednictvím
techniky a vědy, technovědy, ovládá přírodu, a ivot na Zemi si zařizuje jako své panství, nebo
je zoon politikon? Antický výměr neříká, e se člověk kromě jiného (finance, sport, cestování) zabývá
také politikou. Zoon politikon je ivá bytost, nadaná řečí, která zakládá POLIS neboli
OBEC. Zaloením OBCE začíná na Zemi něco zcela nového, s člověkem a skrze člověka proniká
do vesmíru nový počátek. POLIS neboli OBEC: vdy znovu rozehrávaná hra smrtelníků
a bohů, Země a nebes, vdy znovu zakládané, ohroované, obnovované součtveré dění.
6) Pokud nepřeslechneme významný ironický podtext slova laboratoř ve vztahu k dějinám a
společnosti, jsme na stopě důleitému fenoménu dneka, a tím je lumpenburoazie. Lumpenburoazie
není ojedinělý, izolovaný případ, ale společenská kauza, nikoli nahodilý jev, ale fenomén, v něm se
ukazuje současnost vcelku i její ohroení. Lumpenburoazie se rekrutuje ze zbohatlíků, ale na rozdíl
od svých vrstevníků normálních spojuje podnikavectví s mafiánstvím, podvodnictvím, s kriminálním podsvětím.
Dějinná laboratoř je pokusnictví nebo experimentování zvlátního druhu: lidi se o něco pokouejí,
zkouejí své schopnosti a síly, podrobují se zkoukám ivota (utrpení, zklamání), ale propadají také
nejrůznějím pokuením: podvádět, chvástat se, hnát se za slávou. Takto chápaná zkuenost (radikálně
odliná od pozitivistických koncepcí) nám umoňuje vidět dnení dobu jako zápas nebo vzájemné zkouení
demokracie a lumpenburoazie. Jsme v době zkuební, v ní lumpenburoazie zkouí trpělivost a
sílu demokracie, testuje si ji, a demokracie si na vztahu k lumpenburoazii ověřuje (testuje), co vlastně
je a jaké jsou její meze. V tomto zkouení a pokouení lumpenburoazie zjiuje, e demokracie na ni
nestačí, e zákonodárství je děravé, úřednictvo zkorumpovatelné, soudy pomalé a veobecná atmosféra
doby taková, e se v ní daří spíe darebákům ne sluným lidem.
Lumpenburoazie je militantní, otevřeně antidemokratická enkláva uvnitř fungující,
ale polovičaté a proto bezradné demokracie. Je výhodnějí, říká a praktikuje filozofie
lumpenburoazie, být hochtaplerem, lupičem, násilníkem ne sluným člověkem: podvodník počítá s tím,
e spravedlnosti unikne. Rozdíl morálního a nemorálního mizí, povauje se za směný přeitek minulosti.
Můe být kariérista, lump, pedofil, křivák, zbabělec, ale vozí-li se v mercedesu, uctivě před tebou
smekají a dveře má otevřené.
Lumpenburoazie není pouze černým svědomím soudobé epochy a jejího anonymního diktátora, je také
věrným, a proto zavrhovaným, zastíraným zrcadlem univerzálně se prosazující devastace. Na planetě se
ji realizuje v masovém měřítku grandiózní pokus (experiment, laboratorní zkouka): redukovat člověka
na symbiózu bezmezné chtivosti a racionálního propočtu. Co je skrytou tendencí superkapitálu, vyjevuje
v karikaturní nestoudnosti, přímočarosti a bezohlednosti lumpenburoazie. Planetární ekonomie současného
polo-světa ke svému chodu vyaduje, a proto si prefabrikuje, tvora, někteří mu říkají lidský faktor,
vybaveného dvěma základními, doplňujícími se vlastnostmi: nikdy nekončící nenasytností a kalkulujícím
rozumem. Morálka je zbytečná, ekonomicky neproduktivní a ztrátová. Na její místo, jako náhraka, nastupuje
soubor dohodnutých pravidel (regulí) chování a jednání. Toto pokusnictví podrývá samy základy dějin,
na nich spočívá křesanství, antika, osvícenství. Jsme na křiovatce.
Dnení kapitalismus není jen výkonný motor chrlící nepřehlednou pestrost zboí, artefaktů, informací,
poitků, je také, v určitém smyslu předevím, producentem prázdnoty a sterilnosti. Na jedné straně
profity a komfort, na druhé straně uboáctví ducha a due, rub a líc jedné mince. Vyprázdněnost, nuda,
drogy, porno, přisprostlost patří k sobě, pocházejí z jednoho zdroje. A lumpenburoazie vyrůstá ze stejných
kořenů, tj. planetární vykořeněnosti, jako drogy, mafiánství, agresivita. Drogy - to neuvědomělý
výraz zoufalství mladých lidí z prázdnoty, kterou jim planetární systém vnucuje, servíruje, nabízí.
Svou pouhou nepostiitelnou přítomností vytváří lumpenburoazie klima, v něm se podvody,
korupce, machinace spolu s kriminalitou a drogami povaují za normalitu. Tuto převrácenost přikraluje
pokleslá urnalistika frázemi, e přece musíme platit daň za svobodu. Tam, kde veřejnou atmosféru doby
ovlivňuje lumpenburoazie, zakouí prostý občan (zcela nelaboratorně) svoji bezmocnost a stahuje se
do soukromí. Novodobý Thrasymachos vítězí nad Sokratem.
V mnoha nejvyspělejích státech se kdysi také loupilo, vradilo, znásilňovalo, a dnes? - uvádějí
prognostici pokroku. Předkové byli piráti, paeráci, raubíři, otrokáři, ale jejich potomci ji patří
k honoraci, a jako dentlmeni, mecenái umění, diplomati, ctihodní bankéři roziřují slávu své země.
Takový názor přehlíí, e někdejí zjevná a primitivní agresivita se v tomto století vnějně zcivilizovala
(pouívá techniku a vědu), ale v sublimované podobě trvá, např. v takové oblasti, jako je výroba
a vývoz zbraní. Největí světoví exportéři inkasují za tento smrtonosný artikl miliardy dolarů ročně;
mohou si proto dovolit, aby jako velkomyslní sponzoři věnovali částečku zisků na kulturu, zdravotnictví,
sport.
7) Globální vládu nad světem nevykonává dnes tradiční kapitalismus jako historicky nejproduktivnějí
hospodářský systém, ale SUPERCAPITAL, který zasahuje vechny oblasti lidského ivota, má svoji
ekonomii, svoji politiku, svoji morálku, svoji kulturu. Neomezuje se na výrobu zboí a zvyování profitu,
ale určuje povahu času, prostoru, pohybu, denně a masově transformuje svět na polo-svět, není tedy,
jako Horův ocelový most, vekeré metafyziky prost, je sám historickou podobou metafyziky.
Smithova neviditelná ruka a Hegelův světový duch vytvářejí metafyziku určité dějinné epochy, která
ji minula. Vstoupili jsme do časů zcela jiných, jejich skrytým metafyzickým základem je planetární
diktatura anti-ducha, rozrůzněného do mnoství neblahých duchů - straidel, přízraků, fantasmagorií.
Čas, který nás určuje, prostor, v něm pobýváme, pohyb, enoucí nás vpřed, tyto tři základní existenciály
způsobují, e ijeme v záměně, produkujeme ji a prodluujeme. Pokud neprohlédneme tento skrytý základ
převrácenosti a nevstoupíme do rezistence (odporovat zlu, nicht-mitmachen), setrváváme v nepravdě. Pokud
si neujasníme pravý stav věcí, jsou vechny spory o zetíhlení nebo posílení státu, o trh s přívlastky
nebo bez nich, plytké ideologické hrátky, odvádějící pozornost od nejdůleitějího: od potřeby nové
orientace, od nutnosti zásadního obratu.
Planetární nadvláda této instance nemůe být překonána ádnými (administrativními, organizačními,
legislativními) opatřeními, ale také ádná (ochranná, zmírňující, dolaďující) opatření nezachrání lidstvo
před jejím devastujícím nihilistickým působením. Je spojena bytostně se ztrátou míry, podstatnosti,
smyslu, středovosti, ctnosti. To je smysl oné věty z roku 1968, často citované: Ekologie se domnívá,
e stačí chránit ivotní prostředí. Filosofie soudí, e je třeba zachránit svět.
ádná opatření, sama o sobě, nepomohou: komise, senát, ombudsman, mít situaci pod kontrolou, vládní
usnesení, to vechno je povrchní a směné, pokud nedojde k základní změně. K základní změně v postoji
k přírodě, dějinám, času, pravdě a nepravdě, ke změně, obdobné té, kterou před dvěma tisíci lety
přineslo křesanství, a v nové době filosofie Descartova spolu s Francouzskou revolucí. Taková základní
změna můe vyrůst z kritického uvaování o tom, jaké osvobozující monosti v sobě tají zcela moderní
útvar, jím je symbióza vědy, techniky, ekonomie.
Aby člověk neutonul v záplavě nekonečného mnoství informací, objevů, poitků, ale také bezmezné
chtivosti, nerozpustil se v jejich nepřetritém proudění jako nicotnost, musí se podrobit jednomu jedinému
nejvyímu příkazu, který jej osvobozuje. Franz Rosenzweig a po něm Em. Lévinas vidí jedinou záchranu
v příkazu lásky. Láska přikazuje, ale přikazuje - lásku. Aby lidé tento příkaz zaslechli a uposlechli
jeho výzvy, musejí se (nejdříve?, současně?) osvobodit od planetárního komanda, které jim jako smysl
ivota vsugerovává ádostivost bez hranic a chladný propočet. Příkaz osvobozuje. Kdo naslouchá příkazu
nepsaného zákona, rozhoduje se pro trvalou a radikální neposlunost vůči vyhlaovaným nařízením pokleslého
a převráceného světa, polo-světa, jeskyně: Antigona. Otevřeno, nikoli jeskyně! je opoděnou, ale
do budoucnosti mířící a budoucnost připravující parafrází známého apelu: Jeí, ne Caesar!
Doba je vymknuta z kloubů (out of joint), kdo ji dá do pořádku (put it right)? Kdo sjednotí banální
se vzneeným, vední se svátečním, dočasné s trvalým? Nápravu věcí obecných přinese pouze umění, které
sjednocuje, slučuje, ale neredukuje. Komenský, pozorný čtenář antických filosofů, povaoval politiku
za dovednost, která je mocna konjunkce (sjednocení) Země s nebesy, pozemského s boským. To je ovem
pravý opak toho, co provádí soudobý kapitalismus, který vzneené, velké, heroické, poetické strhává
do přízemnosti a zapojuje do svých slueb, do fabrikace profitu a prázdnoty.
8) Na rozdíl od roku 1918, kdy společný stát Čechů a Slováků vznikl zakladatelským aktem (důleitou
roli hrál domácí odboj a stotisícové dobrovolnické vojsko v zahraničí), přila Česká republika na svět
spěným paktem partajních piček, bez souhlasu občanů, nikoli z jejich vůle. Národ byl postaven před
hotovou věc: vláda demonstrovala svůj osobitý styl vládnutí, a povzbuzena úspěchem, zůstane mu věrna
i zítra, a rozhodne o vstupu do NATO. U zrodu dneního státu nebyla idea, idea Palackého, idea Masarykova,
ale kombinace (cynického) pragmatismu s (planým) moralizátorstvím. Kde chybí mylenka, uvolňuje se prostor
nepřetritému ideologickému blábolu. Krátkozraký oportunismus bez ideje nahradil dlouhodobou národní
strategii, její základní obrysy načrtli Palacký a Havlíček. Dva nosné pilíře této strategie
jsou: národ, malý počtem a rozlohou, hledá svoji velikost, a nachází ji v kultuře a morálce,
v oblasti ducha, nikoli ve vnějí síle nebo v slubičkování komukoli. Takový národ se podobá poutníkovi
Komenského a Máchy, hledajícímu pravdu a schopnému poučit se ze své zkuenosti, větinou bolestivé a
trpké. Takový národ ví, e nemůe vyměnit své dějinné geopolitické postavení, být - mezi - Německem
- a - Ruskem, a sází proto na vnitřní moc, která ho chrání před hrozbou, e se stane pouhou hříčkou
ve sporu, ale i dohadování a paktování velmocí.
Dlouhodobá národní strategie odmítá počtářství a ideologický dogmatismus. Kdo pouze počítá, snadno
se přepočítá nebo se jednoho dne nedopočítá ztrát, protoe nepočítá ve svých propočtech s dějinami jako
veličinou proměnlivou, nevypočitatelnou. Mnichovani počítali roku 1938 s tím, e obětují-li Československo,
usmíří Hitlera nebo usměrní jeho agresi na východ. Přepočítali se. Breněv počítal roku 1968 s tím,
e potlačením Praského jara zachrání impérium před rozpadem. Mýlil se. Je třeba počítat, ale nepodléhat
počtářství. Proč se počtářství přepočítává? Protoe nezná moc ani podstatu času. Mylení rozpoznává,
co je dějinně zastaralé a překonané, nemůe se s ním proto paktovat, zatímco ideologický kalkul se mu
vrhá do náručí v klamné naději, e drí krok s duchem doby. Proti dlouhodobé, po generace promýlené,
ve zkoukách protrpěné koncepci se staví krátkozraké ideologické dogma a národu se vsugerovává:
nám věřte, občani, nám neomylným partajním grémiím.
Jak se provádí demontá národa? Dělá se jinak, ne jak se zhotovuje imid. Imid vynáí jedince,
firmu, politickou stranu do výin trhoveckého obzoru, zatímco demontá degraduje národ na spěchající
masu producentů, konzumentů, obsluhovatelů, dorozumívajících se mezi sebou pokleslou četinou,
tedy jazykem, který ji nemá pochopení pro řeč Máchovu, Holanovu, Vančurovu.
Národ bez vyí duchovní pravdy zahyne, i kdyby ho chránila armáda, policie, zákony, vojenské pakty,
píe roku 1909 Otokar Březina. Jak zahyne? Nám ji nehrozí fyzická likvidace, kterou pro nás plánovalo
nacistické Německo. Nehrozí nám poněmčení, porutění ani poameričtění. Národ hyne a zahyne, kdy se
změní na domestikovanou masu odborníků bez ducha a poitkářů (konzumentů) bez vkusu a vnímavosti. Taková
propadlost znamená ztrátu rozměru, který teprve povyuje člověka na světodějnou bytost. Neuchrání nás
NATO, nespasí nás ani nějaký bůh Heideggerův, záchranu musíme hledat sami v sobě, ve své odvaze
a velikosti. Jedinou nadějí je - vítězný prosinec.
Proili jsme vítězství únorové i listopadové. Jedno otevřelo cestu k diktatuře partajní byrokracie,
druhé uvolnilo prostor také pro loupeivou lumpenburoazii. Ale ÚNOREM, SRPNEM,
LISTOPADEM politický kalendář českého národa nekončí. Před námi se rýsuje vítězný prosinec.
Jakub Deml nám zanechal svědectví, co soudil Otokar Březina o velkém svátku prosincovém. Uprostřed
chladu a tmy, je se zdají bez konce, zableskne nenadále, zčista jasna, jakoby zázrakem, jiskra, zazáří
světlo: narodí se dítě a s ním i naděje. Tato básnická imaginace probouzí imaginaci politickou. Uprostřed
honby za funkcemi, majetkem, slávou, uprostřed uspěchanosti a ideologického blábolení, lhostejnosti
a intrikánství, nestoudnosti, rozčarování, korupce povyované na druhou přirozenost, vylehne náhle,
jakoby z ničeho, jiskra, jiskra-mylenka, a rázem zpochybní vechnu převrácenou normalitu. Otvírá se
ance vystoupit z jeskyně do světa.
Vítězný prosinec je konjunkce vyí duchovní pravdy s integrální demokracií: bez radikální demokracie
je vyí duchovní pravda bezmocná, bez vyí duchovní pravdy upadá kadá demokracie do polovičatosti.
březen 1997
Jako rozhovor s Petrem Prouzou otiskl Salon, literární příloha
Práva, 15. května 1997
Hlavní zprávy
Novinky
16.04.2018:Letní univerzita Evropské levice 2018
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. až 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bližší informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Došlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle všech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více než 200 těchto pseudokomentářů, které mažeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ž a š?
V uplynulých dnech došlo k technické závadě, v jejímž důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z většiny komentářů) ztratila všechna písmena "ž" a "š" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Olšanech
Jako každoročně, i letos položila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru pražské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na olšanském hřbitově. Při té přiležitosti jsme pietně vzpomněli i padlých dalších armád (včetně československé), kteří jsou na Olšanech uloženi.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?
[15.05.2018 19:15:23] josef mikovec
Bohumír Šmeral - Mučedník ztracených a vysněných příležitostí
http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ... [15.05.2018 18:54:53] josef mikovec
Zde jest zkušební kámen, na němž se dokáže, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ... [21.03.2018 17:10:12] n
Snad se něco doví,! [19.11.2016 10:28:45] l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohužel se v něm dopustil dehonestujícího přešlapu, když prohlásil, že Per ... [27.02.2016 10:01:56] l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati.
Paní Neudorflová sice správně píe, e je chyba, k ... [28.10.2015 09:08:14] -ik
Dobrý den pane Šlemendo!
To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty?
Já mysl ... [04.09.2015 14:20:12] n
Samozřejmě, že již těším na shromáždění, jako posledně na Václaváku. Doufám, že nebude chybět pán Šafr, kterého tímto srdečně zvu. ... [13.08.2015 13:11:01] n
SDS leí v aludku tomu zoufalému tapetáři, take je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ... [13.08.2015 01:44:03] -ik
Jestli e se mi zdá, e militantní skupiny dosahují lepích výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji patně. Oni mohou ... [08.06.2015 21:05:37] -ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkueností z jiných čá ... [25.05.2015 14:58:27] n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naši zemi, již dosáhli hranic dalšího materiálního pokroku a jeho další zvyšování je n ... [25.05.2015 08:21:23] l&s
"Proč se mylenka lidové fronty boje proti faismu prosadila v naem hnutí, a kdy bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec moné, ab ... [13.05.2015 09:45:10] Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, e virtuální diskuse na webu nebo na ... [10.05.2015 23:25:51] -ik
Mám pocit, pane Neuberte, e jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnail. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ... [06.05.2015 10:38:48] n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle mnoství zbytečné práce opravdu stojí ...