Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návštěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
VELICE HEZKE, ALE
Uplne prvni slovo co mne napadá: utopie.
"ale nikdy se nezabývá základními principy (jako jsou struktura rozhodování, těitě skutečné moci, nadřazenost strany, existence hierarchie"...TO VECHNO TADY JE JAKO VýSLEDEK POVAHY PRůMěRNéHO
JEDINCE. SPOLEčNOST PřECE TVOří PřEVáNě PRůMěRNí JEDINCI,NIKOLYV
MORáLNí GIGANTI.
"Kdy říkáme, e socialistická společnost bude vybudována zdola, myslíme tím právě toto. Nemyslíme tím iniciovaná shora a pak podpořená zdola. Nemyslíme tím ani plánovaná shora a později kontrolována zdola. Myslíme tím, e mezi rozhodovacími a výkonnými orgány by neměla existovat ádná separace."- TEN SAMI DOJEM ,UTOPIE.
Sociální revoluce není záleitostí strany. Bude činem obrovské větiny v zájmu obrovské větiny. -KDY E TO BUDE ?.
VYPADA TO JAKO NAPSANE POD VLYVEM KONOPI.
"Mapa světa,která neobsahuje Utopii,nestojí ani za pohled,nebo vynechává právě tu zemi,u ní lidstvo neustále přistává...Pokrok je uskutečňováním utopií."
Dovolil bych si jetě jednu citaci z manifestu britské Anarchist Communist Federation /ACF-v současné době ji jen Anarchist Federation-byla a je kromě jiného ovlivněna i pozicemi SOLIDARITY/ z roku 1997 na téma UTOPIE,která mě příjde poměrně trefná. Ostatně uvedený citát Oscara Wildeho následujícím řádků předcházel:
"Revolucionářům se často vyčítá,e jsou utopisté,e jsou snílci. Ano,jsme snílci,protoe stejně jako děti i my nesnáíme noční můry. Ano,jsme utopisté. Tato utopie není rájem nebeským,který sestoupí na Zemi. Ani není návratem do mýtických zlatých časů. Toto "jinde" je symbolickým teritoriem zaloeným na naem revolučním odmítnutí vyrovnat se se světem zaloeným na třídním násilí a etnické či sexuální nadvládě,na vykořisování práce a těla,na odcizení. Tato utopie je odpovědí na krizi humanistického mylení. Je to místo,díky němu bude moné organizovat odpor a revolucionizovat revoluci."
Komentář ze dne: 29.06.2005 23:52:29 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re:
Díky :-)))
Komentář ze dne: 30.06.2005 14:55:22 Reagovat Autor: neregistrovaný - Garfield (@) Titulek: K významu utopií
Schopnost zaměřit se na to, co není, ale mohlo by být je vlastností bytostně lidskou. Nestačí ale jen snít o lepím světě. To by utopie plnily jen funkci náboenství. To, o co jde v případě utopického mylení, je nejlépe vystieno představou vývoje mylení "od utopie k vědě". Tedy nejen vizionářsky co, ale také racionálně jak ?
Dnení nonkonformismus (anmitglobaklismus atp.) je někdy ve znamení vývoje od vědy k utopii. V tom je ten problém. A vedle utopií normativních, jsou jetě i utopie varovné, tzv. distopie. Jako aktivátor obranných reflexců dobré, dokonce potřebné, ale jako zdroj eschatologických vizí očekávající osvobozující apokalypsu "Judgment Day" zavádějící a dobré spíe pro sekty.
Komentář ze dne: 30.06.2005 15:27:56 Reagovat Autor: neregistrovaný - astream (@) Titulek: Re: K významu utopií
Kdy on se produktivní i bojový elán nejlíp nastartuje a lidi přivedou "do pohybu" nejlíp tak, kdy má Vae vize eschatologickou strukturu.
Není nic instrumentálně uitečnějího ne kdy má vae učení eschatologický charakter. Zní to sice cynicky, ale like I pressume pravda to nejspí bude.
Komentář ze dne: 01.07.2005 00:46:47 Reagovat Autor: neregistrovaný - áčko (@) Titulek: Re: K významu utopií
Při ví úctě - není ta Engelsova vize pohybu od utopie k vědě poněkud překonaná? Nezjistilo se takhle náhodou, e ta takzvaná věda zase tak úplně vědou nebyla (i kdy měla nesporně jisté vědecké prvky)?
Myslím, e kadá plnohodnotná politická teorie potřebuje mít analytickou sloku, která hodnotí skutečnost jaká je. Pak potřebuje sloku řekněme prakticko-politickou, která vytváří taktiku a strategii. Ale zároveň potřebuje dimenzi normativní, její součástí by měla být i utopie - coby ideál, který zároveň určuje kritéria vdy nedokonalé aktivitě. Bez takového ideálu se nikdo v politické činnosti neobejde, nebere-li ji tedy jen jako výdělečnou činnost.
Ostatně docela dobře to vyjádřil Masaryk (zde na http://www.sds.cz/docs/prectete/eknihy/os/os_059.h tm ):
Kolik veleučených profesorů národního hospodářství, odsuzujících utopism socialistický, jsou sami utopisty, třebae na obraz budoucího stavu společenského nikdy nepomýleli! Je také utopism tak zvaných ťfaktŤ, který je kodlivý u tím, e vyvolává utopism fantastický.
Kadý program sociálně politický, kadý program ethický je plánem pro budoucnost, návodem, jak dělat historii.
Víra v pokrok a vykládání historie jako vývoje a zdokonalování vede nutně k určování budoucnosti, k předvídání toho, co se z poznávané minulosti vyvine. Toto předvídání se opírá o determinism vývoje, je konklusí z premis minulosti, je prorokováním přesně vědeckým - ovem nebudeme těkat a do XXX. století, nám úplně postačí troku poodhalit závoj z několika let budoucích.
Veliký vliv vech společenských ideálů, počínajíc Platonovým a k poslední utopii Bellamyho, je nejen pochopitelný, ale i oprávněný. Člověk ije nejen pro minulost, nýbr také pro budoucnost v budoucnosti, a proto vdycky dá na ty, kdo dovedou sílit jeho nadějí, a u se to děje formou jakoukoli. Duch lidský je nadán nejen chladným rozumem, nýbr také fantasii, a Proudhon má docela pravdu, přičítá-li fantasii pro ivot a ivotní ideály úlohu tak významnou.
Komentář ze dne: 30.06.2005 16:25:34 Reagovat Autor: neregistrovaný - Garfield (@) Titulek: Víra a pochybnost
Různí revolucionáři včetně marxistů nemají dnes handicap pouze v ontologické oblasti (co s tím novým měnícícm se světem ?), ale i v rovině gnoseologické (jak překonat neznámo ?).
Lidé potřebují různé berličky, idítka zjednoduující mýty - v tomto monentu jsou ale také nejnáchylnějí ke vzniku falených ideologií. Tomco bylo označeno marx-leninismem bylo nedříve výrazem zpantění a násloedně odcizení tomu z čeho vznikla. A tak jak lid tak i jeho elity musí proti víře stavět pochybnost.
Akt víry jako neracionální ztotonění se s něčím (v tomto příopadě se změnou světa) je samozřejmě přirozená a potřebná součást motivace - problém je v tom, kdy toto indidviduální "uvěření" dostane charakter davové fascinace či frustrace. Eschatologie vyvěřá z objektivní ldiské slabosti, síla člověka je v tom, e ji stále znovu a znovu překonává.
"Brzdná dráha" vírou aktivovaných (zfanatizovaných) mas je velká a racionální korekce jsou pak nákladné (moc peněz, potu i krve). Pokud právě v racionální rovině selou kontraelity (mozek revoluce) tak sociální zvrat začne rovnou fáí termidoru. Energie sociálního pohybu mohou pouít í elity starého systému proti nositelům změny. Nejde o drobnost - Hitler se Stalinem dokázal právě toto.
Komentář ze dne: 01.07.2005 14:03:59 Reagovat Autor: neregistrovaný - astream (@) Titulek: Re: Víra a pochybnost
Garfielde, Vy povaujete thermidor za cosi kontrarevolučního (zvratového) ?
Já jsem si to obrazně vdy spojoval se zákonitou fází, kdy se neuspořádané, třídně a zájmově jetě neprojasněné vlny revolučního elánu dostávají do třídně ukotvených "koryt" dlouhodobě moného - ale nového - a kdy se revoluční často morálně pochybní oportunisté (ale ne ti, co je revoluce vymetla) dostávají ke "korytům".
To neznamená, e by i tady nemohli být velcí lidé thermidoru - např. Hynce Ptáček z Pirkentějna a hlavně Jiřík u nás po Lipanech a hlavně v době Interregny 40. let a za Pohrobka.
Z Francie mě ale nikdo moc nenapadá - terror zřejmě vyhubil skoro vechno, co z potenciálních thermidoriánu MOHLO být veliké - osobnosti Girondy a pak dokonce i od Cordeliérů Dantona (takté popraveného Héberta si jako thermidoriána nějak představit neumím).
Take v červenci 1794 u zbyli jen keasové a různá spekulační paká a pár politiků druhořadých osobností jako Tallien a Barras.
Tady je aspoň vidět jak je teror neproduktivní i z hlediska progresívních sil.
V teorii revolucí se skutečně mluví o fázi "thermidoru" jako o logické, zákonité fázi, která přináí jakési couvnutí od přepjatosti "čistých" revolučních ideí k pragmatickému řízení společnosti. Tedy nejde pouze o nějaký formální zvrat a nemusí také jít o kontrarevoluci. Někteří hovoří o převzetí kontroly nad dobytým "historickým terénem". V kadém případě je v termidoru přítomen zárodek nových rozporů a budoucích omezení.
Pokud fáze thermidoru neguje co do podstaty hlavní ideu revoluce, pak nastává efekt "zrazené" revoluce (Trockij) nebo ukradené revoluce (studenti z roku 1989). S thermidorizací se dá počítat i předem a to do té míry, e ve skutečnosti můe jít jen o hru na revoluci podle určitého scénáře. Kriteriem je to zda dojde jen k určité obměně moci a nebo zda i přes určité couvnutí dojde k vzniku vyí kvality společenského uspořádání.
Je restaurace kapitalismu po roce 1989 jen nápravou vybočení tzv. reálného socialismu sovětské provenience z proudu dějin ? Pak nejde o revoluci, ale také ne o kontrarevoluci.
Byla perestrojka neúspěným a opoděným thermidorem k revoluci Říjnové ? A co tedy znamenají reformy Teng Siao pchinga v Číně ? Takových otázek si lze klást řadu - pfrecizace terorie revolucí a sociálních transfoprmací je podmínkou abychom na ně nali rozumné odpovědi.
Podle mne na rozdíl od restaurace Bourbonů, byly restaurace od r.1989 v zemích reálného socialismu pokrokem. Ale jenom ve vztahu k reálnému socialismu - jinak lo o restauraci čili obnovení statu quo - na rozdíl od kontrarevoluce takového statu quo, který není jetě (jak dlouho?) schopný komplexnějího překonání systém systémem.
Reálný socialismus byl zaloen na netrním (a předtrním)hierarchickém modelu ekonomiky, kterému říkám pracovně "faraónský", a který já osobně povauji za reakční oproti historické roli trhu. Socialistické revoluce byly výronem subjektivity a zájmů - výrobně silový fundament chyběl, lo o intelektuální sociálně inenýrský konstrukt plus zkuenost s válečně řízeným hospodářstvím v kombinaci s adekvátními zájmy nejvíc vykořisovaných vrstev.
Je to stejná slepá cesta jako kdyby třeba feudalismus vystřídalo místo kapitalismu nějaké zespolečentěné nevolnické zřízení, který by ale zachoval nevolnictví nebo aspoň poddanství, ale nikoli pod vládou a ekonomickou mocí rodinných lechtických lén (tedy de facto soukromých subjektů), ale kolektivní hierarchické struktury řádových bratří, které by řádoví představení řídili a dozírali na ně (zvlátní lidový církevní řád je vhodná středověká nápodoba vedoucí úlohy strany v XX. století). Něco jako jezuitské státy v Jiní Americe.
Komentář ze dne: 11.07.2005 17:00:42 Reagovat Autor: neregistrovaný - Garfield (@) Titulek: Objektivita sociální revolucí
Sociální revoluce nejsou jen subjektivním výronem ale výrazem objektivně mimořádného (krizového) stavu společenských systémů. Mají svou objektivní a subjektivním stránku - jako ve na světě. Jejich dynamika a osud je spjat s kvalitou "subjekto- objektové interakce" na jednotlivých úrovních civilizačního pohybu. To nepochybně platí i pro revoluce socialistické. Dá-li se hovořit o historickém selhání revolučního subjetu - opět to znamená e základem byly objektivní limity (ve výrobních silách, ve společenských vztazích). Nový subjet se nemůe vznáet mimo "základnu" - známe ho ale z hlediska postavení ve společenské dělbě práce, jak je konstituován z pohledu podmínek informační a postindustriální společnosti?
V zemích třetího svět jde nejen o otázky hladu, ale i zájem na přeití ekumény, ve vyspělích zemích jde např. o roli tzv. kognitariátu.
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. až 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bližší informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Došlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle všech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více než 200 těchto pseudokomentářů, které mažeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ž a š?
V uplynulých dnech došlo k technické závadě, v jejímž důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z většiny komentářů) ztratila všechna písmena "ž" a "š" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Olšanech
Jako každoročně, i letos položila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru pražské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na olšanském hřbitově. Při té přiležitosti jsme pietně vzpomněli i padlých dalších armád (včetně československé), kteří jsou na Olšanech uloženi.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?
[15.05.2018 19:15:23] josef mikovec
Bohumír Šmeral - Mučedník ztracených a vysněných příležitostí
http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ... [15.05.2018 18:54:53] josef mikovec
Zde jest zkušební kámen, na němž se dokáže, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ... [21.03.2018 17:10:12] n
Snad se něco doví,! [19.11.2016 10:28:45] l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohužel se v něm dopustil dehonestujícího přešlapu, když prohlásil, že Per ... [27.02.2016 10:01:56] l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati.
Paní Neudorflová sice správně píe, e je chyba, k ... [28.10.2015 09:08:14] -ik
Dobrý den pane Šlemendo!
To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty?
Já mysl ... [04.09.2015 14:20:12] n
Samozřejmě, že již těším na shromáždění, jako posledně na Václaváku. Doufám, že nebude chybět pán Šafr, kterého tímto srdečně zvu. ... [13.08.2015 13:11:01] n
SDS leí v aludku tomu zoufalému tapetáři, take je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ... [13.08.2015 01:44:03] -ik
Jestli e se mi zdá, e militantní skupiny dosahují lepích výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji patně. Oni mohou ... [08.06.2015 21:05:37] -ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkueností z jiných čá ... [25.05.2015 14:58:27] n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naši zemi, již dosáhli hranic dalšího materiálního pokroku a jeho další zvyšování je n ... [25.05.2015 08:21:23] l&s
"Proč se mylenka lidové fronty boje proti faismu prosadila v naem hnutí, a kdy bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec moné, ab ... [13.05.2015 09:45:10] Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, e virtuální diskuse na webu nebo na ... [10.05.2015 23:25:51] -ik
Mám pocit, pane Neuberte, e jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnail. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ... [06.05.2015 10:38:48] n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle mnoství zbytečné práce opravdu stojí ...